Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

«Υιοθεσία Αρχαίου Θεάτρου Αχαρνών» 7 Φεβρουαρίου 2013 Υπεύθυνοι προγράμματος : Πλατυπόδης Λαμπρινός Πολιτάκος Ευάγγελος Χαρίτου Χαρά.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "«Υιοθεσία Αρχαίου Θεάτρου Αχαρνών» 7 Φεβρουαρίου 2013 Υπεύθυνοι προγράμματος : Πλατυπόδης Λαμπρινός Πολιτάκος Ευάγγελος Χαρίτου Χαρά."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 «Υιοθεσία Αρχαίου Θεάτρου Αχαρνών» 7 Φεβρουαρίου 2013 Υπεύθυνοι προγράμματος : Πλατυπόδης Λαμπρινός Πολιτάκος Ευάγγελος Χαρίτου Χαρά

2 ΤΟ ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ Η ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΤΩΝ ΑΡΧΑΙΩΝ ΘΕΑΤΡΩΝ Δημήτρης Κλειτσιώτης Ντιάνα Κραέτε Ζαχαρίας Μαντός

3 Γενικές πληροφορίες για τη δομή των αρχαίων θεάτρων Ο χώρος των θεατρικών παραστάσεων στην Ελλάδα της αρχαιότητας αλλά και στην Ελλάδα του σήμερα είναι το θέατρο. Τα θέατρα στην αρχαία Ελλάδα περιλάμβαναν : Ο χώρος των θεατρικών παραστάσεων στην Ελλάδα της αρχαιότητας αλλά και στην Ελλάδα του σήμερα είναι το θέατρο. Τα θέατρα στην αρχαία Ελλάδα περιλάμβαναν : * Το θέατρο, που ονομαζόταν κοίλον, εξαιτίας του σχήματος του, χώρο του θεάσθαι (θεάομαι, θεώμαι = βλέπω). * Το θέατρο, που ονομαζόταν κοίλον, εξαιτίας του σχήματος του, χώρο του θεάσθαι (θεάομαι, θεώμαι = βλέπω). * Την ορχήστρα, (ορχέομαι, ορχούμαι = χορεύω), κυκλικό ή ημικυκλικό μέρος για το χορό, με τη θυμέλη (<θύω), είδος βωμού, στο κέντρο. * Την ορχήστρα, (ορχέομαι, ορχούμαι = χορεύω), κυκλικό ή ημικυκλικό μέρος για το χορό, με τη θυμέλη (<θύω), είδος βωμού, στο κέντρο. * Τη σκηνή, ξύλινη επιμήκη κατασκευή προς την ελεύθερη πλευρά της ορχήστρας, με ειδικό χώρο στο πίσω μέρος για τη σκηνογραφία και την αλλαγή ενδυμασίας των υποκριτών. * Τη σκηνή, ξύλινη επιμήκη κατασκευή προς την ελεύθερη πλευρά της ορχήστρας, με ειδικό χώρο στο πίσω μέρος για τη σκηνογραφία και την αλλαγή ενδυμασίας των υποκριτών.

4 Η ακριβής δομή των αρχαίων θεάτρων 1. Το κοίλον Ο περιμετρικός τοίχος του κοίλου γίνεται αντικείμενο ιδιαίτερης φροντίδας ήδη από τους Ελληνιστικούς χρόνους. Χρησιμοποιούνται διάφορα είδη τοιχοδομίας, με ιδιαίτερα εντυπωσιακό αισθητικό αποτέλεσμα. Χάρη στους υπόγειους θολωτούς διαδρόμους που ξεκινούσαν από το εξωτερικό τμήμα του περιμετρικού τοίχου του κοίλου διευκολυνόταν η πρόσβαση του κοινού. Έτσι το θέατρο γέμιζε και άδειαζε πολύ γρήγορα. 1. Το κοίλον Ο περιμετρικός τοίχος του κοίλου γίνεται αντικείμενο ιδιαίτερης φροντίδας ήδη από τους Ελληνιστικούς χρόνους. Χρησιμοποιούνται διάφορα είδη τοιχοδομίας, με ιδιαίτερα εντυπωσιακό αισθητικό αποτέλεσμα. Χάρη στους υπόγειους θολωτούς διαδρόμους που ξεκινούσαν από το εξωτερικό τμήμα του περιμετρικού τοίχου του κοίλου διευκολυνόταν η πρόσβαση του κοινού. Έτσι το θέατρο γέμιζε και άδειαζε πολύ γρήγορα. Σε πολλά μικρασιατικά θέατρα διατηρούνται τα τόξα της εισόδου και της εξόδου αυτών των διαδρόμων, που οδηγούσαν σε διάφορα σημεία των διαζωμάτων. Σε πολλά μικρασιατικά θέατρα διατηρούνται τα τόξα της εισόδου και της εξόδου αυτών των διαδρόμων, που οδηγούσαν σε διάφορα σημεία των διαζωμάτων.

5 Πολλά από αυτά έφεραν διακοσμητική πλαισίωση με κυμάτια, όπως λ.χ στο θέατρο της Εφέσου. Το θέατρο του Λητώου διέθετε θολωτούς διαδρόμους με ιδιαίτερη αρχιτεκτονική διακόσμηση από επιστύλια και μετόπες. Πολλά από αυτά έφεραν διακοσμητική πλαισίωση με κυμάτια, όπως λ.χ στο θέατρο της Εφέσου. Το θέατρο του Λητώου διέθετε θολωτούς διαδρόμους με ιδιαίτερη αρχιτεκτονική διακόσμηση από επιστύλια και μετόπες. Οι υπόγειοι θολωτοί διάδρομοι ανοίγονταν στην περιφέρεια αλλά και στις ακριανές πτέρυγες του κοίλου, συνήθως σε υψηλότερο επίπεδο από τις παρόδους, και οδηγούσαν στο διάδρομο του διαζώματος. Οι υπόγειοι θολωτοί διάδρομοι ανοίγονταν στην περιφέρεια αλλά και στις ακριανές πτέρυγες του κοίλου, συνήθως σε υψηλότερο επίπεδο από τις παρόδους, και οδηγούσαν στο διάδρομο του διαζώματος.

6 Υπήρχε ιδιαίτερη φροντίδα ώστε να εξασφαλίζεται η σταθερότητα του οικοδομήματος. Εισόδους στις άκρες του κοίλου διέθετε το θέατρο στην Καύνο (β΄ μισό 2ου αιώνα π.Χ.), το θέατρο στα Άλινδα (2ος αιώνας π.Χ.) καθώς και τα μεγάλα θέατρα της Μιλήτου, της Εφέσου κ.ά. Υπήρχε ιδιαίτερη φροντίδα ώστε να εξασφαλίζεται η σταθερότητα του οικοδομήματος. Εισόδους στις άκρες του κοίλου διέθετε το θέατρο στην Καύνο (β΄ μισό 2ου αιώνα π.Χ.), το θέατρο στα Άλινδα (2ος αιώνας π.Χ.) καθώς και τα μεγάλα θέατρα της Μιλήτου, της Εφέσου κ.ά. Με ιδιαίτερη επιμέλεια κατασκευάζονται τα αναλήμματα, οι κατακόρυφοι τοίχοι που ορίζουν τα δύο πέρατα του κοίλου προς την πλευρά των παρόδων. Το σημείο όπου το κοίλο συναντά τους αναλημματικούς τοίχους ενισχύεται με πεσσούς, όπως λ.χ. στο θέατρο στις Ερυθρές (4ος αιώνας π.Χ.), οι οποίοι δεν έχουν καμιά λειτουργική σημασία, ή συχνά με δύο μεγάλους γωνιακούς πύργους με χαμηλότερο ύψος από το γενικό ύψος του θεάτρου, όπως π.χ. στο θέατρο των Πατάρων της Λυκίας. Με ιδιαίτερη επιμέλεια κατασκευάζονται τα αναλήμματα, οι κατακόρυφοι τοίχοι που ορίζουν τα δύο πέρατα του κοίλου προς την πλευρά των παρόδων. Το σημείο όπου το κοίλο συναντά τους αναλημματικούς τοίχους ενισχύεται με πεσσούς, όπως λ.χ. στο θέατρο στις Ερυθρές (4ος αιώνας π.Χ.), οι οποίοι δεν έχουν καμιά λειτουργική σημασία, ή συχνά με δύο μεγάλους γωνιακούς πύργους με χαμηλότερο ύψος από το γενικό ύψος του θεάτρου, όπως π.χ. στο θέατρο των Πατάρων της Λυκίας.

7 2. Οι πάροδοι 2. Οι πάροδοι Οι πάροδοι, που στα ελληνιστικά θέατρα ήταν ανοιχτοί διάδρομοι, κάποια άγνωστη στιγμή στεγάστηκαν με ημικυλινδρική καμάρα, ενώνοντας έτσι το κοίλο με το σκηνικό οικοδόμημα. Η οργανική ένωση κοίλου και σκηνής είναι μία από τις βασικές διαφορές του ρωμαϊκού θεάτρου από το ελληνιστικό. 3. Η ορχήστρα 3. Η ορχήστρα Δε γνωρίζουμε πολλά πράγματα για την εξέλιξη της ορχήστρας. Αν και πολλά από τα μικρασιατικά θέατρα διατηρούνται σε πολύ καλή κατάσταση, ωστόσο δεν είναι πολλά που έχουν ανασκαφεί τόσο καλά, ώστε να έχει ερευνηθεί και ο χώρος της ορχήστρας.

8 4. Το προσκήνιο 4. Το προσκήνιο Ένα από τα χαρακτηριστικά στοιχεία των ελληνιστικών μικρασιατικών θεάτρων είναι ότι οι πτέρυγες του προσκηνίου, τα παρασκήνια, μειώνονται, και το προσκήνιο αποκτά μια σχεδόν τραπεζιόσχημη κάτοψη, όπως στο θέατρο της Καύνου, ή ορθογώνια, όπως στο θέατρο της Πριήνης. Το προσκήνιο του θεάτρου της Αλικαρνασσού είναι το πρώτο που απέκτησε τραπεζιόσχημη κάτοψη και χρονολογείται στο α΄ μισό του 3ου αιώνα π.Χ. Μέσα στον 1o αιώνα π.Χ. στα θέατρα της Καδύανδας, των Πινάρων και της Αρύκανδας, πόλεων της Λυκίας, τα οικοδομήματα της σκηνής διέθεταν τραπεζιόσχημο προσκήνιο δωρικού ρυθμού και πεντάθυρη πρόσοψη σκηνής, χωρίς όμως καθόλου αρχιτεκτονικό διάκοσμο.

9 Στο γ΄ τέταρτο του 1ου αιώνα π.Χ, στο θέατρο της Αφροδισιάδος, η διώροφη πρόσοψη της σκηνής διέθετε τραπεζιόσχημο προσκήνιο, ψηλό και στενό, με κιονοστοιχία δωρικού ρυθμού, που θα μπορούσε να φέρει ζωγραφικούς πίνακες. Στο γ΄ τέταρτο του 1ου αιώνα π.Χ, στο θέατρο της Αφροδισιάδος, η διώροφη πρόσοψη της σκηνής διέθετε τραπεζιόσχημο προσκήνιο, ψηλό και στενό, με κιονοστοιχία δωρικού ρυθμού, που θα μπορούσε να φέρει ζωγραφικούς πίνακες.

10 5. Η σκηνή Στα Όψιμα Ελληνιστικά χρόνια οι μεγάλες ιωνικές πόλεις με τη μακρά ελληνική παράδοση έπαιξαν ουσιαστικό ρόλο στην εξέλιξη του τύπου, τουλάχιστον ως προς τη διάδοση της πολυώροφης σκηνής. Ουσιαστική διαφορά της ρωμαϊκής σκηνής (scaena) από τα ελληνικά πρότυπα είναι ότι ενώνεται αρχιτεκτονικά με το κοίλο, πάνω από τις παρόδους. Η επιμήκης και πολυώροφη ορθογώνια πρόσοψη σκηνής δεν αποτελεί δάνειο των θεάτρων της Ιταλίας του 1ου αιώνα π.Χ., όπως είχε υποτεθεί παλιότερα. Η εξέλιξη αυτού του τύπου σκηνής, που χαρακτηρίζεται «ρωμαϊκή-μικρασιατική», πρωτοεμφανίστηκε στη μικρασιατική γη νωρίτερα και δεν περιορίζεται μόνο στη σταδιακή αντικατάσταση των τοίχων της σκηνής με κιονοστοιχίες και κόγχες, αλλά παρουσιάζει πολυπλοκότερη αρχιτεκτονική μορφή. Η επιμήκης και πολυώροφη ορθογώνια πρόσοψη σκηνής δεν αποτελεί δάνειο των θεάτρων της Ιταλίας του 1ου αιώνα π.Χ., όπως είχε υποτεθεί παλιότερα. Η εξέλιξη αυτού του τύπου σκηνής, που χαρακτηρίζεται «ρωμαϊκή-μικρασιατική», πρωτοεμφανίστηκε στη μικρασιατική γη νωρίτερα και δεν περιορίζεται μόνο στη σταδιακή αντικατάσταση των τοίχων της σκηνής με κιονοστοιχίες και κόγχες, αλλά παρουσιάζει πολυπλοκότερη αρχιτεκτονική μορφή.

11 Για παράδειγμα, στα τέλη του 2ου-αρχές 1ου αιώνα π.Χ., στο θέατρο της Μιλήτου που διέθετε σκηνή με θυρώματα προστέθηκε μια προεξέχουσα εξέδρα σε σχήμα τραπεζίου με μπροστινό τοίχο όπου ανοιγόταν μία θύρα. Θεωρείται επίσης πιθανόν η πεντάθυρη πρόσοψη σκηνής των ρωμαϊκών μικρασιατικών θεάτρων να αποτελεί εξέλιξη της ελληνιστικής σκηνής με τα πέντε θυρώματα που καλύπτονταν με ζωγραφικούς πίνακες. Για παράδειγμα, στα τέλη του 2ου-αρχές 1ου αιώνα π.Χ., στο θέατρο της Μιλήτου που διέθετε σκηνή με θυρώματα προστέθηκε μια προεξέχουσα εξέδρα σε σχήμα τραπεζίου με μπροστινό τοίχο όπου ανοιγόταν μία θύρα. Θεωρείται επίσης πιθανόν η πεντάθυρη πρόσοψη σκηνής των ρωμαϊκών μικρασιατικών θεάτρων να αποτελεί εξέλιξη της ελληνιστικής σκηνής με τα πέντε θυρώματα που καλύπτονταν με ζωγραφικούς πίνακες. Αργότερα, όμως, εμφανίζονται κάποια άλλα στοιχεία που ανάγονται σε δυτικά πρότυπα. Συγκεκριμένα, στη νερώνεια φάση του θεάτρου της Μιλήτου διαπιστώθηκε ότι η πρόσοψη της σκηνής διέθετε μια κεντρική ημικυκλική κόγχη, στοιχείο που εμφανίζεται για πρώτη φορά τώρα στη Μικρά Ασία, και φαίνεται ότι προέρχεται από το δυτικό τμήμα της αυτοκρατορίας, καθώς επιχωριάζει στην Ιταλία και τη Γαλατία τον 1ο αιώνα π.Χ. Αργότερα, όμως, εμφανίζονται κάποια άλλα στοιχεία που ανάγονται σε δυτικά πρότυπα. Συγκεκριμένα, στη νερώνεια φάση του θεάτρου της Μιλήτου διαπιστώθηκε ότι η πρόσοψη της σκηνής διέθετε μια κεντρική ημικυκλική κόγχη, στοιχείο που εμφανίζεται για πρώτη φορά τώρα στη Μικρά Ασία, και φαίνεται ότι προέρχεται από το δυτικό τμήμα της αυτοκρατορίας, καθώς επιχωριάζει στην Ιταλία και τη Γαλατία τον 1ο αιώνα π.Χ.

12 Εικονογραφικό υλικό για τα αρχαία θέατρα

13

14

15 ΤΕΛΟΣ

16 Θεσμός Αρχαίου Θεάτρου Λαμπριανίδου Μαρίνα Λοπάρνου Κέλυ

17

18 Επιμέλεια : Συρμποπούλου Αναστασία & Ουζουνίδου Κωνσταντίνα

19  ΟΡΙΣΜΟΣ: Σύνθετη ποιητική δημιουργία  ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ: Περιλαμβάνει στοιχεία από το Έπος, τη Λυρική Ποίηση, τη Μουσική και την Όρχηση.  ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΣ: Αναπαράσταση ενός συγκλονιστικού γεγονότος μπροστά σε Θεατές.  ΠΡΟΕΛΕΥΣΗ :Θρησκευτικά δρώμενα προς τιμήν του θεού Διονύσου.  ΕΙΔΗ: Τραγωδία, Κωμωδία, Σατυρικό Δράμα

20 Ο φιλόσοφος Αριστοτέλης συνδέει την τραγωδία με το διθύραμβο, ένα χορικό άσμα προς τιμήν του θεού Διόνυσου. Ερμηνείες για την προέλευση της λέξης «τραγωδία» 1. Ωδή των τράγων= χορικό άσμα των λατρευτών του Διονύσου που φορούσαν δέρματα τράγων 2. Χορικό άσμα σε διαγωνισμό, όπου το βραβείο για το νικητή ήταν ένας τράγος. Ορισμός της τραγωδίας από τον Αριστοτέλη Ἐ στ ὶ ν ο ὖ ν τραγωδία μίμησις πράξεως σπουδαίας κα ὶ τελείας, μέγεθος ἐ χούσης, ἡ δυσμέν ῳ λόγ ῳ, χωρ ὶ ς ἑ κάστ ῳ τ ῶ ν ε ἰ δ ὼ ν ἐ ν το ῖ ς μορίοις, δρώντων κα ὶ ο ὐ δι’ ἀ παγγελίας, δι’ ἐ λέου κα ὶ φόβου περαίνουσα τ ὴ ν τ ῶ ν τοιούτων παθημάτων κάθαρσιν.

21 1. Η τραγωδία είναι μίμηση (δηλαδή αναπαράσταση επί σκηνής) πράξης σημαντικής και ολοκληρωμένης. 2. Έχει αρχή, μέση και τέλος ενώ το μέγεθος της έχει τέτοια έκταση, ώστε ο θεατής να έχει πλήρη εποπτεία του έργου. 3. Η μίμηση γίνεται με ρυθμό, αρμονία και μελωδία. 4. Χαρακτηριστικό γνώρισμα της τραγωδίας είναι η δράση. 5. Σκοπός της τραγωδίας είναι να προκαλέσει τη συμπάθεια και το φόβο του θεατή και να τον οδηγήσει στην κάθαρση δηλαδή στη λύτρωση. 6. Οι θεατές συμμετέχουν λογικά και συναισθηματικά στα δρώμενα και συμπάσχουν με τους ήρωες οι οποίοι συγκρούονται με τη Μοίρα. 7. Με την κάθαρση οι θεατές ανακουφίζονται και ηρεμούν ψυχικά.

22  ΚΑΤΑ ΠΟΣΟΝ ΜΕΡΗ ΤΗΣ ΤΡΑΓΩΔΙΑΣ  Πρόλογος: διακριτό τμήμα της τραγωδίας, πριν από την πάροδο του χορού, που εισάγει κυρίως τον θεατή στην υπόθεση του δράματος.  Πάροδος: το πρώτο χορικό που τραγουδά ο χορός.  Επεισόδιο: διακριτό μέρος της τραγωδίας που εκτυλίσσεται ανάμεσα σε δύο χορικά.  Στάσιμον: Τραγούδι του χορού, χωρίς όμως ανάπαιστους και τροχαίους.  Έξοδος:, διακριτό τμήμα της τραγωδίας, μετά το οποίο δεν υπάρχει χορικό.  Κομμός: θρήνος που εκτελείται από τον χορό και τους υποκριτές μαζί.

23 Τα κατά ποιόν μέρη είναι κυρίως τα εσωτερικά και ουσιαστικά στοιχεία της τραγωδίας. Τα δομικά μέρη είναι τα εξής: ο μύθος, το ήθος,η λέξη,η διάνοια,το τέλος και η όψη.  Ο μύθος : αποτελεί την υπόθεση του έργου,το σενάριο. Οι τρείς μεγάλοι μυθικοί κύκλοι ήταν ο Θηβαϊκός, ο Αργοναυτικός,και ο Τρωικός.  Το ήθος: δηλώνει τον χαρακτήρα του τραγικού ήρωα,τον ψυχικό του κόσμο,τις σκέψεις.  Η λέξη: είναι τα εκφραστικά μέσα.  Η διάνοια: είναι οι ιδέες που διατυπώνουν τα πρόσωπα της τραγωδίας για τον κόσμο και τη ζωή.  Το μέλος: τα μουσικά στοιχεία της αρχαίας τραγωδίας.  Η όψη: περιλαμβάνει τη σκηνογραφία και την ενδυματολογία.

24  Ο Θέσπης: Τον 6 ο αιώνα έδωσε νέα μορφή στο διθύραμβο καθώς ανέθεσε στον εξάρχοντα ανεξάρτητο ρόλο από το χορό και τον ταύτισε με τον πρώτο υποκριτή. Οι λόγοι του υποκριτή,στο διάλογό του με το χορό, ήταν στίχοι που απαγγέλλονταν.  Ο Χοιρίλος ο Αθηναίος :μαθητής του Θέσπη, εισήγαγε τη λαμπρή αμφίεση των υποκριτών και τελειοποίησε τα προσωπεία.  Ο Πρατίνας ο Φλειούσιος:υπήρξε ο ευρετής του σατυρικού δράματος.  Ο Φρύνιχος :μαθητής του Θέσπη,εισήγαγε τα γυναικεία πρόσωπα. Κατά τον Ηρόδοτο τιμωρήθηκε με πρόστιμο και απαγόρευση για το έργο του Μιλήτου Άλωσις, γιατί υπενθύμισε στους Αθηναίους «οικεία κακά».

25

26 Γιος του Ευφορίωνα Γεννήθηκε στην Ελευσίνα το 525 π.Χ Πέθανε το 456 π.Χ στη Γέλα της Σικελίας Πολέμησε στο Μαραθώνα και στη Σαλαμίνα Έγραψε 90 τραγωδίες.Κέρδισε 13 νίκες

27 Βελτίωση χορογραφίας και σκευής Μείωση του χορού σε 12 από 50 Ενιαία υπόθεση των τριλογιών Εισαγωγή του δεύτερου υποκριτή Μείωση της έκτασης των χορικών

28  Πέρσαι  Ικέτιδες  Επτά επί Θήβας  Προμηθεύς Δεσμώτης  Αγαμέμνων  Χοηφόροι τριλογία  Ευμενίδες

29 Γεννήθηκε στον Ίππιο Κολωνό το 496 π.Χ Καταγόταν από εύπορη οικογένεια Εθεωρείτο πρότυπο ολοκληρωμένου πολίτη Ήταν στενός φίλος του Περικλή και του Ηροδότου Κέρδισε 20 πρώτα βραβεία σε δραματικούς αγώνες Έγραψε 123 δράματα Πέθανε το 401 π.Χ

30 Αίας Αντιγόνη Τραχίνιαι Οιδίπους Τύραννος Οιδίπους επί Κολωνό Ηλέκτρα Φιλοκτήτης Ιχνευταί (σατυρικό δράμα)

31 Αύξησε τον αριθμό των χορευτών από 12 σε 15 Πρόσθεσε τον τρίτο υποκριτή Μείωσε την έκταση των χορικών Αύξησε τα διαλογικά μέρη Δίδαξε τρεις χωριστές τραγωδίες με χωριστό περιεχόμενο Εισήγαγε τη σκηνογραφία με την κατασκευή μεγάλων πινάκων που στηρίζονταν στις περιάκτους

32 Γεννήθηκε στη Σαλαμίνα το 485 π.Χ Ήταν γιος πλούσιου κτηματία Έγραψε 92 δράματα Κέρδισε 4 νίκες Πέθανε στην Πέλλα της Μακεδονίας

33 1. Άλκηστις 2. Ηλέκτρα 3. Τρωάδες 4. Ελένη 5. Ίων 6. Φοίνισσαι 7. Ιππόλυτος 8. Ορέστης 9. Ανδρομάχη 10. Βάκχαι 11. Εκάβη 12. Μήδεια 13. Ικέτιδες 14. Ηρακλής 15. Ηρακλείδαι 16. Ρήσος 17. Ιφιγένεια η εν Αυλίδι 18. Κύκλωψ 19. Ιφιγένεια η εν Ταύροις

34 Μακροί πρόλογοι Εισαγωγή του από μηχανής θεού Μείωση της έκτασης των χορικών Αύξηση των μονωδιών

35 Με τον όρο αρχαία κωμωδία εννοείται ο ένας από τους δύο βασικούς πυλώνες που στήριξαν το οικοδόμημα του αττικού δράματος. Από την αρχαία κωμωδία διασώθηκαν μόνο 11 έργα του Αριστοφάνη και ένα ολοκληρωμένο του Μένανδρου, που τιτλοφορείται «ο Δύσκολος».

36 1) Πρόλογος(εισαγωγική σκηνή των υποκριτών) 2) Πάροδος(είσοδος του χορού) 3) Επιρρηματικός Αγώνας(λεκτική αντιπαράθεση του κωμικού ήρωα με τον αντίπαλό του) 4) Παράβαση(αποστροφή του χορού στους θεατές) 5) Ιαμβικές Σκηνές( σκηνές στις οποίες ο ήρωας αντιμετωπίζει ενοχλητικούς επισκέπτες) 6) Έξοδος(αποχώρηση του θριαμβευτή ήρωα και του χορού μέσα σε ατμόσφαιρα γιορτής)

37 Ιδιότυπη δομή με χαλαρή σύνδεση των σκηνών Ευρηματική πλοκή Καθοριστικός ρόλος του χορού Χαρακτηριστική σκευή(προσωπεία και κοστούμια) Αθυροστομία Δηκτικές προσωπικές επιθέσεις Αποστροφές προς το κοινό Αναφορές στο θέατρο Απαράμιλλη γλωσσική και μετρική ποικιλία

38 Ο Αριστοφάνης, γιος του Φιλίππου από τον δήμο Κυδαθηναίων, ήταν Αθηναίος σατιρικός ποιητής του 5ου αιώνα (περίπου π.Χ.). Ο Αριστοφάνης είναι, μαζί με τον Εύπολι και τον Κρατίνο, ένας από τους σημαντικότερους εκπροσώπους της περιόδου της αρχαίας αθηναϊκής κωμωδίας και ο μοναδικός, του οποίου σώζονται ακέραια έργα. Κατά τον 5ο αιώνα π.Χ., συνέγραψε 46 κωμωδίες Από αυτές σώζονται έντεκα ακέραιες, ενώ παραδίδονται 924 αποσπάσματα.

39 ΣΩΖΟΜΕΝΕΣ ΚΩΜΩΔΙΕΣ Αχαρνείς(425 π.Χ) Ιππείς (424 π.Χ) Νεφέλες (423 π.Χ) Σφήκες(422 π.Χ) Ειρήνη(421 π.Χ) Όρνιθες(414 π.Χ) Λυσιστράτη(411 π.Χ) Θεσμοφοριάζουσες(411 π.Χ) Βάτραχοι(405 π.Χ) Εκκλησιάζουσες(392 π.Χ) Πλούτος(388 π.Χ)

40

41  Οι Αχαρνείς ( Ἀ χαρν ῆ ς στην Αττική διάλεκτοδιάλεκτο) είναι η τρίτη κωμωδία που γνωρίζουμε ότι έγραψε ο Αριστοφάνης.  Διδάχθηκε στα Λήναια του 425 π.Χ.π.Χ., όταν ο Αριστοφάνης ήταν περίπου 20 ετών.  Είναι η αρχαιότερη που μας σώζεται ακέραια.  Με την κωμωδία αυτή ο Αριστοφάνης πήρε το πρώτο βραβείο.

42  Ένας Αθηναίος αγρότης, ο Δικαιόπολις, απηυδισμένος από τον πόλεμο και το γεγονός ότι μένει κλεισμένος μέσα στα τείχη της πόλης μακριά από τον αγροτικό του δήμο, επιθυμεί την σύναψη συνθήκης ειρήνης με τη Σπάρτη.Σπάρτη  Αφού ο Δικαιόπολις διαπιστώνει ότι δεν υπάρχει ελπίδα πραγματοποίησης της επιθυμίας του, καλεί τον Αμφίθεο και τον στέλνει στην Σπάρτη, προκειμένου αυτός να συνάψει ιδιωτική συνθήκη ειρήνης μόνο για τον Δικαιόπολη και την οικογένειά του. Ο Αμφίθεος επιστρέφει φέρνοντας στον Δικαιόπολη τρία «δείγματα ειρήνης».  Οι Αχαρνείς (ο χορός) εξαγριώνονται και είναι έτοιμοι να τον σκοτώσουν, αλλά τον αφήνουν να εκθέσει τα επιχειρήματά του. Ο λόγος του Δικαιόπολη πείθει το ένα ημιχόριο. Ο άλλος μισός Χορός καλεί σε βοήθεια τον στρατηγό Λάμαχο. Η αντιπαράθεση ανάμεσα στον κωμικό ήρωα και τον στρατηγό καταλήγει στην ήττα του δεύτερου. Η κωμωδία τελειώνει με το Δικαιόπολη να έχει κερδίσει βραβείο οινοποσίας, ενώ ο Λάμαχος έχει τραυματιστεί σε μάχη με τον εχθρό.Λάμαχο

43 ΤΕΛΟΣ

44

45 Το αρχαίο θέατρο Αχαρνών αποκαλύφθηκε στην οδό Σαλαμίνος 21,στο κέντρο του σημερινού δήμου κατά την παρακολούθηση εκσκαφής σε ιδιωτική ιδιοκτησία.

46 Η λέξη προέρχεται από τα ‘αχάρνα’ ή «αχαρνός» που σημαίνει λαυράκι, επειδή η πεδιάδα των Αχαρνών είχε το σχήμα αυτού του ψαριού. Σύμφωνα με το Θουκιδίδη ήταν ο μεγαλύτερος αρχαίος δήμος μετά την Αθήνα. ‘…αφίκοντο ες Αχαρνάς χώρον μέγιστον της Αττικής των δήμων καλουμένων’.

47 Σημαντικά μνημεία των Αχαρνών θεωρούνται:  - Μυκηναϊκός Θολωτός Τάφος στον Κόκκινο Μύλο  - «Τύμβος του Σοφοκλή» στην Βαρυμπόμπη*  - Αρχαίο θέατρο σε κεντρικό τμήμα της πόλης (οδός Σαλαμίνος)  - Αδριάνειο Υδραγωγείο (ρωμαϊκό)  - Αχαρνικός Οχετός (αρδευτικό έργο)  - Ρωμαϊκή Αγροικία

48 1. Ορθογώνιοι ασβεστολιθικοί δόμοι, που εμφανίστηκαν και διαμόρφωναν σειρές εδράνων, δεν άφηναν από την αρχή αμφιβολία για την ταύτιση του ευρήματος :ανήκαν στο κυκλικό κοίλο ενός αρχαίου οικοδομήματος. 2. Η ανασκαφή έφερε στο φως μια ολόκληρη κερκίδα πλάτους 5 και 22 μέτρα σειρές καθισμάτων από ασβεστολιθικούς δόμους σε ημικυκλική διάταξη. 4. Πολύ μικρό μέρος της ορχήστρας σε βάθους 2,3 περίπου μέτρα. 5. Το υπόλοιπο τμήμα του κοίλου, οι πάροδοι, η ορχήστρα και το σκηνικό οικοδόμημα βρίσκονται κάτω από τα προς βορρά κτίσματα και κάτω από το δρόμο.

49  Ο προσανατολισμός του θεάτρου είναι προς τα δυτικά- βορειοδυτικά.  Οι κερκίδες έχουν θεμελιωθεί στο ελαφρώς επικλινές προς τα ανατολικά έδαφος.  Μεταξύ 10 ης και 11 ης σειράς καθισμάτων υπήρχε το διάζωμα,όμως έχει διασωθεί μόνο ένα μικρό τμήμα του προς τα βόρεια.  Υπάρχει πιθανότητα να ήταν ξύλινο.  Στην περίμετρο της ορχήστρας εντοπίστηκαν 5 δόμοι, διαφορετικού μεγέθους.  Στην νότια πλευρά εντοπίστηκαν 2 βαθμίδες κλίμακας.

50 Στην παρούσα φάση έχει αποκαλυφθεί μέρος της ορχήστρας και δέκα σειρές εδωλίων. Η έκταση που καταλαμβάνει, στην παρούσα φάση, η ανασκαφή είναι 220 m2. Η ορχήστρα βρίσκεται σε βάθος - 3,00 μ.

51  Τα εδώλια είναι από πυρόλιθο, ο οποίος είναι ιδιαίτερα εύθρυπτος με ελάχιστη μηχανική αντοχή και μηδενική αντίσταση στη διάβρωση. Η περιοχή που ανακαλύφθηκε το μνημείο δέχεται – το χειμώνα - μεγάλη  Η περιοχή που ανακαλύφθηκε το μνημείο δέχεται{το χειμώνα} μεγάλη ποσότητα υδάτων ενισχυόμενη από το βουνό της Πάρνηθας ιδιαίτερα μετά την απώλεια των δασικών όγκων - με αποτέλεσμα η ποσότητα των υδάτων να επιβαρύνει σημαντικά το μνημείο.  Η ορχήστρα λόγω της χαμηλότερης στάθμης από τον περιβάλλοντα χώρο συγκεντρώνει όλη την ποσότητα υδάτων  Κατά την ροή των υδάτων από ψηλά με κατεύθυνση την ορχήστρα διαβρώνουν τον πυρόλιθο και τους διαδρόμους – οι οποίοι είναι κατασκευασμένοι από χώμα – με αποτέλεσμα να αποσυνθέτουν τον οργανισμό του θεάτρου.

52 Παρόλα τα προβλήματα υπάρχουν οργανισμοί που αγάπησαν αυτό το θέατρο γνωρίζοντας το και δεν σταματούν να προσπαθούν και να εργάζονται γι ’αυτό. Η πρώτη φάση των εργασιών αποσκοπεί στην πλήρη αποκάλυψη(απαλλοτρίωση). Το «ΔΙΑΖΩΜΑ», σε συνεργασία με το «ΕΠΙΣΚΗΝΙΟ» και τη Διεύθυνση Απαλλοτριώσεων και Ακίνητης Περιουσίας προσπαθούν να επισπεύσουν τη διαδικασία των απαλλοτριώσεων.

53 Α΄ ΦΑΣΗ 1. Απαλλοτρίωση 2. Διευθέτηση των ομβρίων υδάτων – αποστραγγιστικά έργα, το εκτιμώμενο κόστος θα καλύψει ο δήμος Αχαρνών 3. Αποκάλυψη μνημείου Β΄ ΦΑΣΗ 1. Συντήρηση εδωλίων

54 Η σωστική αναγραφή ξεκίνησε με έκτακτες επιχορηγήσεις των: • Του Υπουργείου Πολιτισμού • Του Δήμου Αχαρνών • Ιδιώτη χορηγού

55 Η ανασκαφή του αρχαίου θεάτρου είναι πολύ σημαντική για όλους και περισσότερο για εμάς, τα παιδιά, διότι η ζωή προχωρά και το μέλλον μας πρέπει να συνδέεται με τις ρίζες μας. Γιατί αυτή είναι η ιστορία μας, αυτό είναι το παρελθόν που πρέπει να βασιστούμε για να χτίσουμε το αύριο μας.

56 ΛΙΓΟ ΑΚΟΜΑ Λίγο ακόμα θα ιδούμε τις αμυγδαλιές ν' ανθίζουν τα μάρμαρα να λάμπουν στον ήλιο τη θάλασσα να κυματίζει λίγο ακόμα, να σηκωθούμε λίγο ψηλότερα. Γιώργος Σεφέρης

57 ΤΕΛΟΣ


Κατέβασμα ppt "«Υιοθεσία Αρχαίου Θεάτρου Αχαρνών» 7 Φεβρουαρίου 2013 Υπεύθυνοι προγράμματος : Πλατυπόδης Λαμπρινός Πολιτάκος Ευάγγελος Χαρίτου Χαρά."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google