Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
ΔημοσίευσεΠρόκρις Κωνσταντίνου Τροποποιήθηκε πριν 9 χρόνια
1
Οι Αιρέσεις Στον Μεσαιωνικό Κόσμο
2
Αιρέσεις Κινήματα για ηθική μεταρρύθμιση στο χώρο της θρησκείας Αναπτύσσουν απόψεις απαράδεκτες για τις εκκλησιαστικές αρχές Υπογραμμίζουν την ανάγκη να ακολουθήσουν το παράδειγμα του Χριστού Μίμηση του Χριστού Αυτό που ξεχώριζαν περισσότερο και από τα θαύματα στη ζωή του Χριστού ήταν η πενία του
3
Στη Δύση τα βασικά είδη αιρέσεων που εμφανίζονται είναι : μανιχαϊσμόςπρισκιλλιανισμός αρειανισμός ο μανιχαϊσμός, ο πρισκιλλιανισμός ο αρειανισμός Κεντρική ΕυρώπηΙβηρική ΧερσόνησοςΓερμανικές φυλές 11 ος αιώνας : Εμφάνιση λαϊκών αιρέσεων Αγρότες, κληρικοί των πόλεων και ευγενείς συλλαμβάνονται και κατηγορούνται ως αιρετικοί Λαϊκά κινήματα που στρατεύονται για την εκκλησιαστική μεταρρύθμιση κατηγορούνται από τους αντιπάλους τους ως αιρετικά Οι πληροφορίες μας σχετικά με τις αιρέσεις προέρχονται από την πένα των αντιπάλων τους Η πρακτική της καύσης των βιβλίων κατέστρεψε κάθε κείμενο των “αιρετικών”
4
Οι συνήθεις κατηγορίες εναντίον των αιρετικών ήταν: Ο Ισχυρισμός ότι ήταν μετενσάρκωση του Μεσσία Σεξουαλικές καταχρήσεις Βεβήλωση των Ιερών Μυστηρίων Η συγκέντρωση και το κήρυγμα σε 12 μαθητές Οι περισσότεροι αιρετικοί επιθυμούσαν να Μιμηθούν τον Ιησού Χριστό Εξαλείψουν την πλεονεξία και την ανηθικότητα από τον κλήρο Δεν είναι εξακριβωμένο κατά πόσον έφτασαν αυτή τους την επιθυμία στα άκρα
5
Οι Βάλδιοι Βάλδος : Πλούσιος έμπορος από την πόλη της Λυόν 1173 1173 : έτος μεγάλης σιτοδείας Ακούει ένα κήρυγμα πιθανόν ενός Καθαρού Συμβουλεύεται θεολόγους Για να κατακτήσει την τελειότητα θα πρέπει να πουλήσει δώσει όλα του τα υπάρχοντα στους φτωχούς
6
Οι Βάλδιοι Μοιράζει την περιουσία του στους φτωχούς Μαζεύει 12 μαθητές Απαρνείται τα εγκόσμια Αρχίζει να κηρύττει να θεραπεύει και να μοιράζει τρόφιμα Φροντίζει να μεταφραστούν τα ευαγγέλια στα Προβιγκιανά, τη γλώσσα της πόλης της Λυόν Διδάσκει την αντίληψη περί αποστολικής πενίας
7
Οι Βάλδιοι Η αντίληψη του Βάλδου ήταν ασυνήθιστη διότι : Επέμενε ότι η απόλυτη πενία, σε μίμηση του Χριστού, ήταν ο μοναδικός δρόμος σωτηρίας Για να κερδίσει κανείς την Θεία έγκριση θα έπρεπε να ζει σε συνθήκες απόλυτης φτώχειας Απορρίπτει τα μυστήρια Απορρίπτει τα μυστήρια Αρνείται την επισκοπική ιεραρχία Αρνείται την επισκοπική ιεραρχία Η Εκκλησία είναι ένα αμαρτωλό δημιούργημα της ύλης χωρίς αντίκρισμα στη μετά θάνατον ζωή Η Εκκλησία είναι ένα αμαρτωλό δημιούργημα της ύλης χωρίς αντίκρισμα στη μετά θάνατον ζωή
8
Οι Βάλδιοι Αρχικά αναγνωρίζει τον όρκο πενίας των Βαλδίων Δεν τους Επιτρέπει όμως να κηρύττουν χωρίς την έγκριση του τοπικού επισκόπου Ο Πάπας 1184 : ο Πάπας καταδικάζει ορισμένα δόγματα των Βαλδίων ως αιρετικά Οι Βάλδιοι επεκτείνονται στην περιοχή των Άλπεων με κέντρο τους την πόλη της Λυόν
9
Οι Καθαροί ΚΑΘΑΡΙΣΜΟΣ 12 ος αι αίρεση με μανιχαϊστικές δυϊστικές και γνωστικές επιρροές Κέντρο των Καθαρών ήταν η περιοχή Languedoc στη Ν. Γαλλία Ανεξάρτητο πριγκιπάτο με έναν ιδιαίτερο πολιτισμό
10
Οι Καθαροί Οι Καθαροί πίστευαν στην ύπαρξη δύο θεών Στον Αγαθό Θεό Στον Θεό του Κακού ΦΩΣΥΛΗ Οι Καθαροί πίστευαν ότι ο Θεός επέτρεψε στον Σατανά να μπει στον κόσμο μας με σκοπό να τον συντρίψει στο τέλος Η Υλή είναι δημιούργημα του Σατανά για να παρασύρει τους πιστούς στην αμαρτία
11
Ο Θεός του Καλού Ο Θεός του Κακού Δημιουργός της ύλης Ύλη Κόλαση για τον Καθαρό και συγχρόνως Καθαρτήριο Κόσμος του Φωτός Σε μια ζωή γεμάτη πειρασμούς ο Καθαρός διανύει πορεία άσκησης και αντίστασης Συνεχής μόχθος η ζωή του Καθαρού Το αρχέτυπο της φιλοσοφία των Καθαρών Οι Καθαροί
12
Απορρίπτουν τον υλικό πλούτο Καταδικάζουν τα κτίρια, τα ιερά λείψανα και την εκκλησιαστική περιουσία Στάση απέχθειας προς το στοιχείο του νερού Αφαιρούν το υγρό στοιχείο από το μυστήριο του βαπτίσματος Ακολουθούν τον τρόπο των Αποστόλων : τοποθέτηση του δεξιού χεριού στο κεφάλι του βαπτιζόμενου
13
Οι Καθαροί Στο Languedoc η ρωμαιοκαθολική εκκλησία δεν τύχαινε ιδιαίτερης εκτίμησης Υποστήριξη των Καθαρών από την τοπική αριστοκρατία Παρουσία στην Αγία Έδρα του Ιννοκεντίου Γ’ Δυνατότητα εκτόνωσης της δημογραφικής ανάπτυξης της Β. Ευρώπης Η επέμβαση παίρνει τον χαρακτήρα Σταυροφορίας
14
Η ΣΤΑΥΡΟΦΟΡΙΑ 1198: Άνοδος στον παπικό θρόνο του Ιννοκεντίου Γ΄ 1208: Δολοφονία Pierre De Castelnau, παπικού απεσταλμένου στην Αλβίγη, από έναν υπήκοο του κόμητα Ρεμούνδου Στ΄ Στρατεύματα δούκα Βουργουνδίας, κομήτων του Νεβέρ, Βουλώνης, αρχιεπισκόπων της Ρεμς και της Ρουέν Επικεφαλής ο Simon De Monfort Ο Ρεμούνδος, φοβισμένος, συμμαχεί μαζί τους Επίθεση 22 Ιουλίου 1209 (20000 θύματα) Οι συγκρούσεις θα συνεχιστούν για πολλά χρόνια και η ειρήνη δεν θα έλθει παρά είκοσι χρόνια αργότερα, με την υπογραφή της Συνθήκης του Παρισιού (1229)
16
Η Ιερά Εξέταση 1233 : Ο Πάπας Γρηγόριος Θ’ ιδρύει την Παπική Ιερά Εξέταση ως αυτοτελές εκκλησιαστικό δικαστήριο Στη διάρκεια του Πρώιμου Μεσαίωνα οι θρησκευτικές παρεκκλίσεις υπάγονται στην δικαιοδοσία του τοπικού επισκόπου Αν και οι αιρέσεις έπαιρναν σοβαρές διαστάσεις Τα εκκλησιαστικά δικαστήρια ασχολούνταν κυρίως με κοσμικές υποθέσεις γύρω από θέματα δικαιοδοσίας και περιουσίας
17
Η Ιερά Εξέταση Η Ιερά Εξέταση λειτουργούσε στις περιοχές όπου ήταν γνωστό ότι υπήρχαν αιρέσεις Ο πάπας Γρηγόριος Θ’ ανέθεσε τις διώξεις των αιρετικών κατεξοχήν στα επαιτικά τάγματα των Φραγκισκανών και Δομινικανών Ο Μόνος τρόπος για να γλιτώσει κάποιος αιρετικός την καταδίκη και την πυρά ήταν η ομολογία και η αποκήρυξη των παραπτωμάτων του Ανεξαρτήτως αν τα είχε διαπράξει
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.