Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
ΔημοσίευσεLycomedes Pagonis Τροποποιήθηκε πριν 9 χρόνια
1
Τοζακίδης Ανανίας Σχολικός Σύμβουλος ΕΑΕ Μελισσοκομείο 27/2/2014
Δημιουργική γραφή Τοζακίδης Ανανίας Σχολικός Σύμβουλος ΕΑΕ Μελισσοκομείο 27/2/2014
2
Βιωματική διδασκαλία Σύμφωνα με τις αρχές της διαφοροποίησης της διδασκαλίας, η χρήση βιωματικών μεθόδων μάθησης είναι απαραίτητη για την καλλιέργεια των ιδιοτήτων, ικανοτήτων και δεξιοτήτων που απαιτούνται στον 21ο αιώνα.
3
Τι είναι η δημιουργική γραφή
«Δημιουργική γραφή» σημαίνει πάνω απ’ όλα δημιουργικό σβήσιμο «Χρειάζεται είναι 99% ταλέντο, 99% πειθαρχία και 99% δουλειά» Επαρκής αναγνώστης είναι συστατική παράμετρος για τον ενεργό πολίτη της αύριον
4
Είναι ένα ταξίδι που όπως σε κάθε ταξίδι προϋποθέτει:
Διάθεση για φυγή (απόφαση) Φαντασία (δημιουργική διαδικασία) Προορισμό (θέμα) Προετοιμασία (συζήτηση) Μέσα (λέξεις) Το ίδιο το ταξίδι (χαρά)
5
Ο μάχιμος εκπαιδευτικός
Η δημιουργική γραφή θα πρέπει ως εκπαιδευτική δραστηριότητα να είναι «καθοδηγούμενη από τον διδάσκοντα αντί να αναπτύσσεται ασύδοτα» η δραστηριότητα θα πρέπει να είναι «προαιρετική» με την έννοια ότι, εφ’ όσον οι μαθητές δεν επιθυμούν να ασκηθούν στο γράψιμο, θα πρέπει να επιλέξουν μιαν άλλη δραστηριότητα του λογοτεχνικού γραμματισμού
6
Αφήγηση γενικώς Εξιστορούμε ένα αξιοσημείωτο συμβάν του παρελθόντος με ορισμένην (αιτιακή ή παράλογη, χρονική ή αναχρονισμένη) σειρά των περιστατικών που το στοιχειοθετούν. Αποτέλεσμα μιας αφήγησης είναι το αφήγημα (: παραμύθι, μύθος, διήγημα, μυθιστόρημα κ.ά.).
7
Χαρακτηριστικά της αφήγησης
Αφηγούμαστε στο παρελθόν Σπανίως αφηγούμαστε περιστατικά που θα συμβούν στο μέλλον Τα τρία σ υ σ τ α τ ι κ ά της ιστορίας: Το σκηνικό, οι χαρακτήρες και η υπόθεση είναι η τριπλέτα που συνθέτει την μικρή ή μεγάλη ιστορία που διαβάζουμε ή που σκοπεύουμε να γράψουμε.
8
Μου αφήνεις πενήντα δραχμές για τσιγάρα;
Εκείνα τα χρόνια δούλευα στο αγώγι. Τρίπολη-Αθήνα εξακόσιες δραχμές. Είχα μια κράισλερ, πετούσε. Δεκατρείς Μαΐου, με το παλαιό. Έκανε μια ζέστη, χρόνια είχα να τη θυμηθώ. Μετράω με το παλαιό εγώ. Ήρθε ένας, είχε το παιδί του διφθερίτη. Το είχε κουβαλήσει πρώτα στον Παπαδημητρίου. Σπουδασμένος στη Γαλλία ο Παπαδημητρίου. Του λέει, πάρε το αεροπλάνο να το πας στην Αθήνα το παιδί. Δεν είχαν τα μέσα εδώ. Έρχεται αυτός με τη γυναίκα του, μπαίνουν στην κούρσα χωρίς συμφωνία. ― Από πού είσαι; τον ρωτάω. ― Από το Βαλτεσινίκο, μου λέει. Το πατάω εγώ το αυτοκίνητο, τα φώτα αναμμένα, έντεκα το πρωί, άντε δώδεκα. Κάνω δυόμισι ώρες μέχρι το Παίδων. Τότε, με κείνους τους δρόμους. Σταματάω μπροστά στην πύλη, βγαίνει τώρα ο άντρας με το αγοράκι αγκαλιά. Θα ήταν ως τριών ετών. Το πηγαίνει μέσα. Εγώ περίμενα. Έρχεται καμιά φορά, του λέω: Τι έγινε; Μου λέει θα το γλιτώσω, το έμπασαν στο θάλαμο. Μου λέει τι σου χρωστάω; Τι να του γυρέψω, όσα ήθελα μπορούσα, δε με είχε συμφωνήσει. Αλλά με μισό παπούτσι ήτανε. Του λέω είσαι ευχαριστημένος να μου δώσεις πεντακόσιες δραχμές; Βγάζει ένα πεντακοσάρικο, εκείνο είχε όλο κι όλο. Τον είδα που δίσταζε. ― Τι είναι; Μου αφήνεις, λέει, πενήντα δραχμές να πάρω τσιγάρα; Ντρεπότανε. ― Και για ναύλα, να πάω εδώ στο Αιγάλεω, σ’ ένα συγγενή μου; Του λέω δώσ’ μου τέσσερα κατοστάρικα. Τι να του πω που ήταν με μισό παπούτσι. Θανάσης Βαλτινός «Εθισμός στη νικοτίνη»
9
Ασκήσεις ως προς το ύφος
Να κάνετε όλο το διήγημα συνεχή αφήγηση(χωρίς διαλόγους, με πλάγιο λόγο) Να το ξαναγράψετε σε άλλη μορφή της ελληνικής π.χ. στα ποντιακά Να γράψετε το διήγημα σαν ο ταξιτζής να θέλει να δείξει μορφωμένος
10
Ασκήσεις στην πλοκή Γράψτε ένα διαφορετικό τέλος
Γράψτε ένα συγκινητικό φινάλε Συνεχίστε την ιστορία
11
Ασκήσεις ως προς τους χαρακτήρες
Προσθέσετε νέα πρόσωπα Βάλτε τη μάνα να μιλήσει
12
Το ποίημα Το ποίημα μπορεί να μη έχει μ έ τ ρ ο, το ποίημα μπορεί να μη έχει ρ ί μ α, το ποίημα μπορεί να μη έχει ν ό η μ α αλλά προς Θεού, όχι κι όλα αυτά μαζί στο ίδιο ποίημα! (Vladimir Soloukhin)
13
Ακροστοιχίδες Δεν Ήρθες! Μα Ήταν Το Ρέιβ-ντανς Ηλιόλουστο
Σήμερα (ΔΗΜΗΤΡΗΣ)
14
Απόψε Νεαρά Νυστάζει Αδικαιολογήτως! (ΑΝΝΑ) Πέντε Ελέφαντες Τρώνε Ρίζες Ακακίας (Gianni Rodari)
15
Η Ακροστιχίδα της διαφορετικότητας
Δ……………………………………………………………………………………. Ι……………………………………………………………………………………… Α……………………………………………………………………………………. Φ……………………………………………………………………………………. Ο…………………………………………………………………………………….. Ρ……………………………………………………………………………………… Ε……………………………………………………………………………………… Τ……………………………………………………………………………………… Ι………………………………………………………………………………………. Κ……………………………………………………………………………………… Ο………………………………………………………………………………………. Τ… Η……………………………………………………………………………………….. Τ………………………………………………………………………………………….. Α……………………………………………………………………………………………
16
Λίμερικ πεντάστιχα ποιήματα ζευγαρωτή ομοιοκαταληξία
πέμπτος στίχος: επανάληψη του πρώτου τοπωνύμιο
17
Υπήρχε ένας γέρος στο έλος από τη φύση του ήταν ασήμαντος κι ανέμελος καθισμένος σ' ένα πετραδάκι τραγουδούσε δημοτικά σ' ένα βατραχάκι αυτός ο διδακτικός γέρος στο έλος.
18
Χαϊκού Το ιαπωνέζικο χαϊκού προσλαμβάνεται εύκολα και από μικρούς μαθητές· τρεις στίχοι με 5, 7 και 5 συλλαβές αντίστοιχα είναι η σταθερή δομή του. Πρόκειται για μιαν έντονη εικόνα που αντλεί κατά κανόνα από τον κόσμο του φυσικού περιβάλλοντος,
19
Πενθούμε φύλλα [5] κάτω στη γη πεσμένα [7] ώς την άνοιξη. [5] Λευκό κρασάκι Δε θα μιλήσω πολύ Θα σε κοιτάω.
20
Φτιάχνουμε κι εμείς: Ροζ παγωτάκι [5] ………………….. [7] ……………….…. [5]
21
Ποίηση Ακροστιχίδες Ελεύθερος (ή ελευθερωμένος) στίχος Επανάληψη
Επίγραμμα Καλλιγραφήματα· Concrete poems Conversation poems Λίμερικ Clerihew Μαντινάδες και τσιαττιστά Μέτρο Mονόστιχο, δίστιχο κ.ο.κ.
22
Ομοιοκαταληξία Παρωδία Προσωπείο – persona SMS Σονέτο (για μικρούς παίκτες) Σύμβολα, συμβολισμοί Found poetry Frame poetry 1 Χαϊκού, Τάνκα
23
Ανάγνωση και απαγγελία
Αυτόματη γραφή Δελτίο καιρού Καθαρεύουσα Λαχνίσματα Λέξη Μεταφορά Μοντάζ (με την κάμερα) Νανουρίσματα Παραμύθια Παροιμίες Συνταγή Τέχνες άλλες: εικαστικά, φωτογραφία, κόμικς, μουσική Ύφος Φωνές ζώων
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.