Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
ΔημοσίευσεDora Boosalis Τροποποιήθηκε πριν 10 χρόνια
1
ΑΙΣΩΠΕΙΟΙ ΜΥΘΟΙ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ ΣΧΟΛΗ ΑΝΘΡΩΠΙΣΤΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟ ΤΜΗΜΑ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΜΑΘΗΜΑ: Η ΔΙΑΧΥΣΗ ΤΟΥ ΑΙΣΩΠΕΙΟΥ ΜΥΘΟΥ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΑΙΣΩΠΕΙΟΙ ΜΥΘΟΙ
2
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ 1) ΕΙΣΑΓΩΓΗ 2)ΣΚΟΠΟΣ 3)ΣΤΟΧΟΙ
4)ΤΡΟΠΟΙ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗΣ ΤΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ 5)ΥΛΙΚΑ ΚΑΙ ΜΕΣΑ 6)ΑΙΣΩΠΟΣ 7)ΑΙΣΩΠΕΙΟΙ ΜΥΘΟΙ ΚΑΙ ΤΟ ΔΙΔΑΓΜΑ ΤΟΥΣ 8)ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ-ΕΡΓΑΣΙΕΣ 9)ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
3
ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ ΤΩΝ ΜΥΘΩΝ:
Η παρουσίαση αυτή θα αφορά τα παιδιά της Γ΄ δημοτικού. Η παρουσίαση θα διαρκέσει 6 ώρες που θα πάρουμε από την ευέλικτη ζώνη. ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ ΤΩΝ ΜΥΘΩΝ: Συζήτηση: Γνωριμία με τον Αίσωπο σαν υπαρκτό ή ανύπαρκτο πρόσωπο. (Πού λένε πως γεννήθηκε; Πως έζησε; Γιατί οι μύθοι του είναι πάντα τόσο διαχρονικοί); Γιατί επιλέξαμε τους συγκεκριμένους μύθους να διαβάσουμε σήμερα από τους τόσους μύθους του Αισώπου;
4
ΣΚΟΠΟΣ: Είναι μια πρωτοβουλία κατά την οποία τα παιδιά μέσα από τους μύθους θα μάθουν καλύτερα τον Αίσωπο και τα διδάγματα του κάθε μύθου. Παράλληλα μέσα από τους μύθους, που μιλούν για καθημερινές ιστορίες από τη ζωή των ζώων, ο Αίσωπος προβάλλει με ένα δικό του χαρακτηριστικό τρόπο τα ελαττώματα και τις αρετές των ανθρώπων.
5
ΣΤΟΧΟΙ: Να καταλάβουν τα παιδιά πως μπορούμε να μάθουμε από όλα τα βιβλία. Βαθύτερη γνωριμία με τον πιο παλιό παραμυθά και τους μύθους του. Να θίξουμε με αφορμή τους Αισώπειους μύθους βασικές αξίες της ζωής. Να αγαπήσουν οι μαθητές το βιβλίο. Να συνειδητοποιήσουν πόσο εύκολη είναι σήμερα η πρόσβαση στην γνώση συγκριτικά με το παρελθόν. Να μάθουμε στοιχεία για την ζωή και το έργο του Αισώπου. Να διδαχθούμε μέσα από τους μύθους που επιλέξαμε, κάποια γραμματικά φαινόμενα. Να μάθουμε παίζοντας και συζητώντας νέες λέξεις, να φτιάξουμε μόνοι με αυτές προτάσεις, να επιχειρήσουμε να φτιάξουμε έναν δικό μας μύθο με τα ίδια δομικά στοιχεία των Αισώπειων μύθων.
6
ΤΡΟΠΟΙ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗΣ ΤΗΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Οι μέθοδοι πραγματοποίησης της διδασκαλίας των αισώπειων μύθων θα πρέπει να περιλαμβάνει : α) συζήτηση και διάλογος μεταξύ μαθητών και εκπαιδευτικού , β) ελεύθερη έκφραση σκέψεων και ιδεών από πλευράς μαθητών και γ) συνεργασία και χωρισμός των μαθητών σε ομάδες.
7
ΥΛΙΚΑ ΚΑΙ ΜΕΣΑ Χαρτόνι μαρκαδόροι πατρόν ψαλίδι κόλλα σε stick
λαστιχάκι συρραπτικό Χάρτης Ηλεκτρονικοί υπολογιστές
8
ΑΙΣΩΠΟΣ: Ο Αίσωπος ήταν αρχαίος Έλληνας μυθοποιός. Αν και τον διεκδικούν αρκετές πόλεις ο Αίσωπος το πιο πιθανό να έχει γεννηθεί στην πόλη Αμόριο της Φρυγίας γύρω στο 600 π.χ. Θεωρείται ιδρυτής του λογοτεχνικού είδους που σήμερα ονομάζεται παραβολή ή αλληγορία. Για τη ζωή του δεν υπάρχουν ακριβείς και συγκεκριμένες πληροφορίες, από πολλούς μάλιστα αμφισβητείται ακόμη και η ύπαρξή του. Είναι ο διασημότερος από τους αρχαίους μυθοποιούς, αναμφισβήτητος πατέρας του αρχαίου μύθου. Θεωρείται επίσης ο κορυφαίος της λεγόμενης διδακτικής μυθολογίας. O Αίσωπος ήταν ταπεινής καταγωγής και πραγματικό τέρας ασχήμιας: μαυριδερός, καμπούρης, τραυλός, με κοντό λαιμό, στραβοπόδης με μύτη πλακουτσωτή και κεφάλι τριγωνικό, αλλά παράλληλα ήταν ευφυέστατος. Παράλληλα όσον αφορά τη ζωή του , τουλάχιστον στην αρχή της πρέπει να ήταν δύσκολη. Γεννήθηκε από οικογένεια δούλων και έτσι ως δούλος ξεκίνησε το βίο του.
9
ΕΙΣΑΓΩΓΗ: Οι μύθοι του Αισώπου εξακολουθούν να είναι δημοφιλείς ακόμα και σήμερα για το διαχρονικό και το διδακτικό τους περιεχόμενο. Γι ΄ αυτό και σήμερα θα απολαύσετε ορισμένους από τους μύθους του Αισώπου. Από όλους τους μύθους του Αισώπου αποφασίσαμε να παρουσιάσουμε στα παιδιά 10 μύθους οι οποίοι θα έχουν ως κεντρικούς ήρωες ζώα και συγκεκριμένα τα ζώα θα είναι: η αλεπού, ο λύκος, ο αετός και το λιοντάρι.
10
ΑΙΣΩΠΕΙΟΙ ΜΥΘΟΙ: Η ΑΛΕΠΟΥ ΚΑΙ … ΔΙΔΑΓΜΑ: 1. Τα σταφύλια
Μια αλεπού έτυχε να περάσει κάποτε μέσα από έναν κήπο γεμάτο οπωροφόρα δέντρα και αμπέλια φορτωμένα με λαχταριστά τσαμπιά από ώριμα μοσχάτα σταφύλια. Μια από τις κληματαριές ήταν βαρυφορτωμένη με τεράστια τσαμπιά από ζουμερά σταφύλια και η αλεπού, που της έτρεχαν τα σάλια, άρχισε να τα γυροφέρνει. Τα πρώτα της άλματα ήταν μόνο δοκιμαστικά. Μετά όμως άρχισε να πηδάει όλο και πιο ζωηρά. Δοκίμασε μάλιστα να φτάσει τα τσαμπιά παίρνοντας φόρα από διαφορετικές πλευρές. Όσο κι αν προσπαθούσε όμως δεν κατάφερε ούτε καν να πλησιάσει έστω και μία ρόγα με τα μπροστινά της πόδια, πόσο μάλλον με τη μουσούδα της! Εξαντλημένη στο τέλος η αλεπού, αλλά χωρίς να χάσει την περηφάνια που διακρίνει όσους έχουν συνηθίσει να αποκτούν πάντα αυτό που θέλουν, έκανε μεταβολή και κίνησε να φύγει. Πριν απομακρυνθεί όμως έριξε μια τελευταία περιφρονητική ματιά στα σταφύλια και μονολόγησε αρκετά δυνατά για να ακουστεί αν τυχόν βρισκόταν κανένας εκεί κοντά: ¨Πφ, τι κουταμάρα πήγα να κάνω! Αφού δε μου αρέσει διόλου ετούτα τα σταφύλια. Έχουν μικρές ρόγες και πάνω απ΄όλα …είναι ακόμα άγουρα!¨ Και με τη μύτη ψηλά έφυγε. ΔΙΔΑΓΜΑ: Αν η αλεπού ήταν ειλικρινής με τον εαυτό της, δε θα κατηγορούσε τα σταφύλια για να διασώσει την περηφάνια της. Είναι καλύτερο να αναγνωρίζουμε τα ελαττώματά μας και να μη φορτώνουμε το φταίξιμο στους άλλους.
11
ΔΙΔΑΓΜΑ: 2. Το τσοπανόσκυλο
Σε μια πλατιά κοιλάδα που απλωνόταν σαν βελούδινο πράσινο χαλί ανάμεσα στους λόφους έβοσκε ένα κοπάδι πρόβατα. Ανάμεσα τους υπήρχαν και πολλά μικρά αρνάκια . Εκεί που έβοσκαν ανέμελα, μια πονηρή αλεπού τρύπωσε μες στο κοπάδι χωρίς να την πάρουν είδηση τα τσοπανόσκυλα. Η αλεπού διάλεξε ένα αρνάκι λίγων ημερών και, για να κερδίσει την εμπιστοσύνη του, άρχισε να το γλείφει και να το καλοπιάνει μιλώντας του γλυκά. Πάνω που νόμιζε όμως ότι είχε καταφέρει να το ξεγελάσει , ένα από τα σκυλιά που φύλαγαν το κοπάδι την πλησίασε και την ρώτησε χωρίς περιστροφές: ¨Τι θαρρείς ότι κάνεις, ανόητη; Δεν ξέρεις ότι δεν πρέπει να πλησιάζεις τα πρόβατα; Και δεν ξέρεις για ποια δουλειά βρίσκομαι εγώ εδώ πέρα;¨ ¨Μα δεν κάνω τίποτα κακό, απλώς το περιποιούμαι και παίζω μαζί του¨ δικαιολογήθηκε η αλεπού παίρνοντας το πιο αθώο της ύφος. ¨Ε, λοιπόν, σε προειδοποιώ να το αφήσεις ήσυχο, αλλιώς θα σου δείξω πως περιποιούνται οι σκύλοι¨. Τι να κάνει και η αλεπού; Αναγκάστηκε να αφήσει το αρνάκι και να φύγει άρον άρον με την ουρά στα σκέλια. ΔΙΔΑΓΜΑ: Πρέπει να παρατηρούμε προσεκτικά τους γύρω μας. Μόνο έτσι θα καταλάβουμε ποιοι θέλουν πραγματικά το καλό μας και ποιοι μπορεί να μας βλάψουν.
12
ΔΙΔΑΓΜΑ: 3. Η αρκούδα και το λιοντάρι
Ένα ελαφάκι περπατώντας στο δάσος έτυχε να μπλεχτεί σε αγκαθωτούς βάτους και να λαβωθεί. Λίγο αργότερα ξεψύχησε. Εκείνη ακριβώς τη στιγμή, το είδαν ταυτόχρονα μια μεγάλη αρκούδα και ένα πεινασμένο λιοντάρι και όρμησαν και τα δύο μαζί να το αρπάξουν. Τραβούσε το ένα θηρίο από τη μια, τραβούσε το άλλο από την άλλη, χωρίς όμως αποτέλεσμα. Αποφάσισαν λοιπόν να παλέψουν και ο νικητής να πάρει το θήραμα. Πάλευαν ώρες ολόκληρες χωρίς ανάσα. Η αρκούδα μούγκριζε μπήγοντας τα νύχια της στη σάρκα του λιονταριού και το λιοντάρι βρυχιόταν λαβώνοντας με τα γαμψά του νύχια την αντίπαλό του. Και όσο η πάλη συνεχιζόταν το άψυχο ελαφάκι κειτόταν απείραχτο στο έδαφος. Μια αλεπού που έτυχε να περνάει από κει είδε τα δύο άγρια θηρία να έχουν εξαντληθεί από την πάλη, ενώ πλάϊ τους βρισκόταν το εκλεκτό θήραμα. Χωρίς δεύτερη σκέψη έτρεξε, το άρπαξε μεμιάς με τα δόντια της και έφυγε σαν κυρία. ¨Τι ανόητα που φερθήκαμε!¨ είπαν η αρκούδα και το λιοντάρι. ¨Τόση προσπάθεια, τέτοια άγρια πάλη… μόνο για να μας πάρει το θήραμα η αλεπού! Καλύτερα να το είχαμε μοιραστεί. Έτσι, δε θα είχαμε μείνει τελικά και οι δύο νηστικοί!¨ ΔΙΔΑΓΜΑ: Πολλές φορές η ανόητη συμπεριφορά μας δίνει τη δυνατότητα σε άλλους να απολαμβάνουν τους καρπούς των κόπων μας.
13
Ο ΛΥΚΟΣ ΚΑΙ… ΔΙΔΑΓΜΑ: 4. Το αρνάκι στο ποτάμι
Κάποιο σούρουπο ένα αρνάκι ξέκοψε από το κοπάδι του και πήγε να πιει νερό σε ένα ρυάκι. Καθώς έπινε, είδε με την άκρη του ματιού του, λίγο πιο πάνω, ένα λύκο που το παρακολουθούσε κάνοντας τάχα πως έπινε κι εκείνος νερό. Ο λύκος, που έψαχνε να βρει αφορμή για να καταβροχθίσει το αρνάκι, του φώναξε παριστάνοντας τον θυμωμένο: ¨Ε, αρνάκι! Δε βλέπεις ότι σηκώνεις λάσπη και θολώνεις το νερό που πίνω;¨ ¨Μα εγώ πίνω μονάχα με την άκρη της γλωσσίτσας μου¨ απάντησε το αρνάκι. ¨Κι έπειτα, εσύ βρίσκεσαι σε πιο ψηλό σημείο από μένα. Αν σηκώνει λοιπόν κάποιος λάσπη και βρομίζει το νερό, αυτός είσαι εσύ!¨ Ενοχλημένος ο λύκος, βρήκε άλλη αιτία να το κατηγορήσει: ¨Μα βέβαια, τώρα σε θυμήθηκα! Εσύ είσαι που πρόσβαλες τους γονείς μου και όλη μου την οικογένεια πέρυσι!¨ ¨Τι είναι αυτά που λες;¨ αποκρίθηκε το αρνάκι. ¨Εγώ πέρυσι δεν είχα καν γεννηθεί.¨ ¨Βλέπω πως έχεις έτοιμη μια δικαιολογία για ότι κι αν σου πω. Μη θαρρείς όμως ότι θα μου τη γλιτώσεις. Σύντομα θα γίνεις το βραδινό μου!¨ ΔΙΔΑΓΜΑ: Πρέπει να έχουμε τα μάτια μας δεκατέσσερα και να μένουμε μακριά από τους κινδύνους.
14
5. Η παραμάνα Ένας λύκος που είχε αρκετές μέρες να φάει πια στα όρια της εξάντλησης. Έσερνε με δυσκολία τα βήματά του, όταν κάποια στιγμή σήκωσε το βλέμμα του και είδε ότι ζύγωνε σε ένα σπιτάκι. Περνώντας κάτω από το παράθυρο του σπιτιού, άκουσε ένα παιδάκι να κλαίει ασταμάτητα και τη φωνή της παραμάνας του, που προσπαθούσε να το ηρεμήσει: ¨Σταμάτα να κλαις και κάθισε καλά , αλλιώς θα φωνάξω το λύκο!¨ Ο λύκος άκουσε τα λόγια της και σκέφτηκε: ¨Ωραία! Θα περιμένω μέχρι να με φωνάξει¨ Και αυτό ακριβώς έκανε. Ξάπλωσε κάτω από το παράθυρο και περίμενε να την ακούσει να τον φωνάζει. Έμεινε εκεί ασάλευτος, ώσπου βράδιασε. Ξαφνικά μες στο σκοτάδι άκουσε ξανά τη φωνή της παραμάνας, που τραγουδούσε με γλυκιά φωνή στο παιδάκι: ¨Κοιμήσου αγγελούδι μου, κανείς μη σε ξυπνήσει Το λύκο θα σκοτώσουμε να έρθει αν τολμήσει!¨ Μόλις ο λύκος άκουσε τα λόγια αυτά, το έβαλε στα πόδια αλαφιασμένος. Και τρέχοντας μονολογούσε: ¨Είναι όλοι τους θεότρελοι σ ΄ αυτό το σπίτι. Πρώτα τάζουν κάτι και μετά λένε ότι θα κάνουν το αντίθετο!¨ ΔΙΔΑΓΜΑ: Ο μύθος ταιριάζει στους ανθρώπους που άλλα λένε κι άλλα κάνουν. Καλό είναι οι πράξεις μας να συμφωνούν με τα λόγια μας.
15
6. Το λιοντάρι Ήταν σούρουπο και ένας λύκος κατευθυνόταν προς τη φωλιά του. Κοιτάζοντας στο έδαφος είδε ξαφνικά προς τη φωλιά του. Κοιτάζοντας στο έδαφος είδε ξαφνικά τη σκιά του, που έδειχνε πραγματικά τεράστια κάτω από τον απογευματινό ήλιο. ¨Ποπό, τι πελώριο κορμί που έχω! Τι θεόρατο και πόσο δυνατό! Δίχως άλλο, με τέτοιο μπόϊ μπορώ να ανακηρυχθώ βασιλιάς όλων των ζώων!¨ Ο λύκος αισθανόταν πολύ περήφανος για τον εαυτό του και το μόνο που τον ένοιαζε εκείνη τη στιγμή ήταν η γιγάντια εμφάνισή του και το όνειρό του να εξουσιάζει όλους τους άλλους. Ξαφνικά όμως, όρμησε πάνω του ένα πεινασμένο λιοντάρι και τον πλήγωσε θανάσιμα με τα κοφτερά του νύχια. Λίγο πριν αφήσει την τελευταία του πνοή, ο λύκος μονολόγησε θλιμμένα: ¨Αχ, τι έπαθα ο δόλιος!¨ Γιατί να είμαι τόσο ματαιόδοξος; Αντί να είχα το νου μου μη μου επιτεθούν θηρία μεγαλύτερα και δυνατότερα από μένα άφησα την περηφάνια μου να με τυφλώσει!¨ ΔΙΔΑΓΜΑ: Η αλαζονεία του λύκου ήταν η αιτία της συμφοράς που τον βρήκε. Καλό είναι να γνωρίζουμε τις ιδιότητες αλλά και τα μειονεκτήματά μας.
16
Ο ΑΕΤΟΣ ΚΑΙ… 7. η χελώνα Μια όμορφη ζεστή μέρα μια χελώνα λιαζόταν στην αμμουδιά πλάι στο κύμα. Από πάνω της φτερούγιζαν θαλασσοπούλια και η χελώνα ζηλεύοντας τα παρακολουθούσε να σκίζουν γοργά τον αέρα, να βουτούν στο νερό και να περπατούν καμαρωτά στην αμμουδιά με τα ψιλόλιγνα πόδια τους. «Αχ, τι άτυχη που είμαι!» άρχισε να παραπονιέται. «Πώς θα ήθελα να μάθω κι εγώ να πετώ!» Δε βρέθηκε όμως ποτέ κανείς να με διδάξει!» Ένας αετός που πετούσε από πάνω της κόβοντας κύκλους στον ουρανό, άκουσε το παράπονό της και της έκανε μια πρόταση: «Ε, χελώνα! Τι μου δίνεις για να σε ανεβάσω ψηλά στον ουρανό ;» «Ότι έχω και δεν έχω!» αποκρίθηκε η χελώνα με λαχτάρα. «Εντάξει, λοιπόν» είπε ο αετός. «Κι εγώ θα σου μάθω να πετάς! » Ο αετός πήρε τη χελώνα από τα πόδια της και τη σήκωσε ψηλά ως τα σύννεφα. Ξαφνικά όμως, καθώς πετούσε πάνω από μια οροσειρά, την άφησε απότομα να πέσει. Η φτωχή χελώνα γκρεμίστηκε πάνω στα βράχια και το καβούκι της θρυμματίστηκε. Νιώθοντας ότι είχε έρθει το τέλος της, μονολόγησε: «Να τι έπαθα για να γκρινιάζω για τη μοίρα μου. Πώς μου πέρασε από το μυαλό η σκέψη να πετάξω, αφού εγώ είμαι φτιαγμένη να ζω στη γη και όχι στους αιθέρες;». ΔΙΔΑΓΜΑ: Δεν είναι καλό να επιθυμούμε πράγματα που οι δυνατότητές μας δε μας επιτρέπουν να αποκτήσουμε, γιατί αργά ή γρήγορα θα έρθει η στιγμή που θα απογοητευτούμε.
17
8. Οι πετεινοί Δύο στρουμπουλοί και όμορφοι πετεινοί, ο ένας με κοκκινόχρωμα φτερά και ο άλλος με κατάμαυρα, ξεκίνησαν μια φοβερή κοκορομαχία, επειδή ο καθένας τους ήθελε να γίνει βασιλιάς στο κοτέτσι. Ύστερα από πολύωρη σκληρή πάλη ο κόκορας με τα κοκκινωπά φτερά εγκατέλειψε τις προσπάθειες, ενώ ο κόκορας με τα κατάμαυρα φτερά, φουσκώνοντας από περηφάνια, ανέβηκε στο ψηλότερο σημείο του μαντρότοιχου και λάλησε το μαντάτο της μεγάλης επιτυχίας του, για να ακουστεί ως τα πέρατα του κόσμου: ¨Εγώ είμαι ο βασιλιάαααας! Εγώ είμαι ο νικητήηηηηηης!¨. Ένας αετός παρακολουθούσε τον αγώνα από ψηλά, βλέποντας ότι ο μαύρος πετεινός ήταν ολομόναχος πάνω στο μαντρότοιχο, χωρίς να χάσει λεπτό, όρμησε καταπάνω του, τον άρπαξε με τα γαμψά του νύχια και πέταξε ολοταχώς για τη φωλιά του. ¨Α, τι ωραίος μεζές που θα είναι για τα παιδάκια μου αυτός ο καλοθρεμμένος κόκορας!¨ σκέφτηκε ικανοποιημένος. Τότε ο πετεινός με τα κόκκινα φτερά, που είχε δει την επίθεσης του αετού από το κοτέτσι όπου βρισκόταν, βγήκε καμαρωτός στην αυλή και ανακοίνωσε στις κότες: ¨Από σήμερα εγώ είμαι ο βασιλιάς σας¨. ΔΙΔΑΓΜΑ: Δεν πρέπει να κοκορευόμαστε για τις επιτυχίες μας, επειδή υπάρχει πάντα η πιθανότητα να στερηθούμε όλα όσα πετύχαμε.
18
ΤΟ ΛΙΟΝΤΑΡΙ ΚΑΙ… 9. Ο ταύρος
Ένα λιοντάρι ήθελε να φάει έναν ταύρο, αλλά δεν ήξερε πώς θα τα κατάφερνε. Κάποια μέρα σκέφτηκε ότι, για να πετύχει το σκοπό του, θα έπρεπε να χρησιμοποιήσει πονηριά. Έτσι, αποφάσισε να προσκαλέσει τον ταύρο για φαγητό. Του είπε ότι είχε σκοτώσει ένα κριάρι και ότι θα ήθελε να το μοιραστεί μαζί του. Το σχέδιο του λιονταριού βέβαια ήταν να επιτεθεί στον ταύρο μόλις εκείνος θα καθόταν να φάει. Όταν ο ταύρος έφτασε στη φωλιά του λιονταριού, κοίταξε καλά ολόγυρά του και είδε όσα είχε ετοιμάσει ο οικοδεσπότης του. Πρόσεξε, για παράδειγμα, είχε βάλει στη φωλιά ‘ένα τεράστιο καζάνι, ενώ τριγύρω υπήρχαν μεγάλες πιατέλες και μαγειρικά σκεύη. Όμως πουθενά δεν υπήρχε ούτε ίχνος από κριάρι. Βλέποντας τα όλα αυτά, έκανε αμέσως μεταβολή και έφυγε χωρίς να πει λέξη. Τότε το λιοντάρι τον ρώτησε τάχα αθώα: ¨Γιατί φεύγεις έτσι ξαφνικά; Μήπως έκανα τίποτα και σε προόσβαλα;¨ Και ο ταύρος έστρεψε το κεφάλι προς το μέρος του και του απάντησε: ¨Για έναν μόνο λόγο φεύγω, φίλε μου! Οι ετοιμασίες που έχεις κάνει δεν είναι για να μαγειρέψεις και να φας κριάρι, μα για να μαγειρέψεις και να φας ταύρο¨. Και από εκείνη την ημέρα έκοψε κάθε σχέση με το λιοντάρι. ΔΙΔΑΓΜΑ: Πρέπει να είμαστε προσεκτικοί και να μη μας ξεγελούν τα τεχνάσματα των άλλων. Έτσι, αποφεύγουμε πολλούς κινδύνους.
19
10. Ο λαγός Ένας λαγός κοιμόταν αμέριμνος μες στα χορτάρια, όταν τον είδε ένα περαστικό λιοντάρι. Τη στιγμή που ετοιμαζόταν να τον καταβροχθίσει έτυχε να περάσει από μπροστά του ένα άλλο λαχταριστό θήραμα, ένα πανέμορφο ελάφι. Το λιοντάρι τότε παράτησε το λαγό και έτρεξε πίσω από το ελάφι. Ο λαγός που στο μεταξύ ξύπνησε αλαφιασμένος από το θόρυβο, βρήκε την ευκαιρία και το έβαλε στα πόδια, τρέχοντας όσο πιο γρήγορα μπορούσε για να ξεφύγει από τον κίνδυνο. Το ελάφι όμως έτρεχε γρηγορότερα από το βασιλιά της ζούγκλας. Έτσι, το λιοντάρι γρήγορα κουράστηκε και αποφάσισε να εγκαταλείψει την καταδίωξη και να γυρίσει στο λαγό που είχε δει πιο πριν. Όταν έφτασε όμως στην κρυψώνα του λαγού, διαπίστωσε ότι ο λαγός είχε γίνει άφαντος. Τότε το λιοντάρι κατάλαβε πόσο απερίσκεπτα και ανόητα είχε φερθεί. ¨Καλά να πάθω, αφού, ενώ είχα σίγουρο θήραμα, το άφησα να μου ξεφύγει για να κυνηγήσω κάποιο μεγαλύτερο, που τελικά αποδείχθηκε ότι ήταν όχι απλώς δυσκολότερο, αλλά εντελώς αδύνατο να το πιάσω. Δε φέρθηκα καθόλου, μα καθόλου έξυπνα.¨ ΔΙΔΑΓΜΑ: Μην εγκαταλείπεις ποτέ αυτό που έχεις για να αποκτήσεις κάτι άλλο, γιατί στο τέλος μπορεί να μείνεις με άδεια χέρια.
20
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ 1. Μια πρώτη επαφή με τους μύθους από μια γρήγορη κι επιφανειακή διήγηση, που όμως δεν αποκαλύπτει το τέλος. Α) Συζήτηση για το τι θα συμβεί. Β) Εμείς πως θα τελειώναμε τον μύθο; Γ) Εντοπισμός των άγνωστων λέξεων και επεξήγηση. Δ) Δημιουργία προτάσεων με τις άγνωστες λέξεις για να κατανοήσουμε βαθύτερα το νόημα τους. 2. Συζητάμε για το νόημα του μύθου. Για να βεβαιωθούμε πως τα παιδιά έχουν κατανοήσει πλήρως το κείμενο, τους κάνω ερωτήσεις μέσα από αυτό. Αφού διαβάσουν και οι μαθητές μόνοι τους μια φορά τον μύθο, σημειώνουν με ένα μολυβάκι ποιες λέξεις είναι πρόσωπα, ποιες είναι ζώα ποιες φυτά, και ποιες είναι πράγματα καθένας μόνος του. Ωστόσο φτιάχνουμε στον πίνακα ένα διάγραμμα και καλούμε ένα ένα τα παιδιά να γράφουν τις λέξεις που βρίσκουν μόνα τους.
21
Αρχηγός Ιπποπόταμος Σαύρα Ώρα Παπαγάλος Οδός Σεντόνι
3. Όταν τελειώσουμε με αυτήν την εργασία φτιάχνουμε στον πίνακα την ακροστιχίδα με το όνομα του Αίσωπου. Και για κάθε γράμμα βρίσκουμε μια λέξη. Φροντίζουμε όμως αυτή η λέξη να είναι ένα ουσιαστικό δηλαδή πρόσωπο ,ζώο, φυτό ,πράγμα. Αρχηγός Ιπποπόταμος Σαύρα Ώρα Παπαγάλος Οδός Σεντόνι 4. Μετά χωριζόμαστε σε δυο ομάδες και κάθε μια ομάδα φτιάχνει το δικό της παραμυθάκι ή ένα ποιηματάκι χρησιμοποιώντας τις λέξεις που βρήκαμε στην ακροστιχίδα. .Ο εκπρόσωπος κάθε ομάδας το διαβάζει μεγαλόφωνα στην τάξη και η μια ομάδα χειροκροτεί την άλλη για την προσπάθεια της. “Μια φορά κι έναν καιρό…
22
Στο τέλος διαβάζω κι εγώ ένα ποιηματάκι: Πρόσωπα ζώα φυτά και πράγματα
Στο τέλος διαβάζω κι εγώ ένα ποιηματάκι: Πρόσωπα ζώα φυτά και πράγματα. Παρέα κάνουν με ανταλλάγματα. Εμείς τα μάθαμε όλοι καλά. Γίνανε φίλοι μας! Τα ουσιαστικά! Κι έτσι καταλήγουμε: Τι κοινό λοιπόν έχουν ένα ζώο, ένα πρόσωπο, ένα πράγμα, κι ένα φυτό; Είναι όλα τους ουσιαστικά!
23
5. Η Ώρα Του Εμείς Κι Ο Κόσμος
Όλοι οι μύθοι του Αισώπου, προσφέρονται πολύ για μια βαθύτερη γνωριμία με τα ζώα που ζουν στα δάση. Συζητάμε για το ποια από αυτά υπάρχουν στην Ελλάδα. Δείχνουμε στον χάρτη που έχει δάση η Ελλάδα και μαθαίνουμε τι ζωάκια ζουν σε αυτά. Αναζητάμε και άλλα άγρια ζώα που ίσως να μην ζουν στο δάσος και γι΄αυτά που ζουν στις φάρμες. Συζητάμε για τις άσχημες συνθήκες που μεγαλώνουν τα ζώα στο τσίρκο και πόσο πολύ τα τυραννάνε για να τα εκπαιδεύσουν να δώσουν την παράσταση που εμείς βλέπουμε. Μετά πηγαίνουμε στο εργαστήριο ηλεκτρονικών υπολογιστών του σχολείου και ψάχνουμε στο διαδίκτυο σχετικές ιστοσελίδες: (ζώα υπό εξαφάνιση)
24
http://www. google. com/search
της ζούγκλας) ζώα της φάρμας)
25
http://www. google. com/search
του τσίρκου)
26
6. Η ώρα των καλλιτεχνικών και της μουσικής
Εδώ θα χρειαστούμε χαρτόνι μαρκαδόρους και διάφορα πατρόν από μάσκες άγριων ζώων. Φυσικά ψαλίδια, κόλλα σε stick λαστιχάκι για να μπορούμε να βάλουμε την μάσκα μας και συρραπτικό για να το στερεώσουμε. Από το cd θα ακούμε διάφορα τραγούδια που να αφορούνε ζώα.
27
Φύλλο Εργασίας 1 7. Αφού διαβάσετε τους μύθους ,να επιλέξετε τον αγαπημένο σας ήρωα και να τον σχεδιάσετε στο πιο πάνω ορθογώνιο. Έπειτα να γράψετε για το πώς τον χαρακτηρίζετε και γιατί τον χαρακτηρίσατε με αυτό τον τρόπο.
28
Φύλλο Εργασίας 2 8. Σκεφτείτε και γράψετε 8 λέξεις που να έχουν σχέση με τον μύθο : Η αλεπού και τα σταφύλια. Αφού γράψετε τις λέξεις φτιάξτε προτάσεις που να έχουν μέσα τις λέξεις που γράψατε.
29
Φύλλο Εργασίας 3 9. Σκεφτείτε ένα διαφορετικό τέλος για την ιστορία που σας άρεσε περισσότερο και γράψτε το στο πιο πάνω χαρτί.
30
Ήρθε η στιγμή που θα αποκτήσετε μία ιδιότητα!
Ήρθε η στιγμή που θα αποκτήσετε μία ιδιότητα! 10. A) Μίμοι Μυστικός μύθος -> θα μάθετε από τον δάσκαλο που σας καθοδηγεί τον τίτλο και το θέμα της παντομίμας. -> Τον μύθο τον γνωρίζετε μόνο εσείς, οι Μίμοι και δεν πρέπει να το αποκαλύψετε στις άλλες ομάδες! -> Στην παντομίμα που θα κάνετε στόχος είναι να παρουσιάσετε με κινήσεις χωρίς να μιλήσετε τα πρόσωπα του μύθου (αν είναι ζώα ή άνθρωποι) αλλά και τον ίδιο τον μύθο. -> Κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού δεν πρέπει να πείτε καμία λέξη ή να δείξετε κάποιο αντικείμενο στο χώρο που θα αντιστοιχεί σε συγκεκριμένη λέξη και θα βοηθήσει τους υπόλοιπους να βρουν τη λύση .
31
Β) Σκιτσογράφοι -> Είστε οι καλλιτέχνες που αρχικά θα δημιουργήσετε μία ιστορία και στη συνέχεια θα την σκιτσάρετε με το χέρι σας. -> Οι πρωταγωνιστές της ιστορίας σας μπορεί να είναι ζώα ή άνθρωποι (τα ζώα μπορούν να έχουν ανθρώπινα χαρακτηριστικά δηλαδή να μιλούν, να διψούν, να σκέφτονται κ.α.) -> Η ιστορία θα πρέπει να ξεκινάει με φράσεις όπως: <<Μια φορά....>> ή <<Κάποτε...>>. -> Έχετε κάθε ελευθερία για το ποια θα είναι η εξέλιξη και το τέλος της ιστορίας, αρκεί να προσπαθήσετε μέσα από την ιστορία σας να μας περάσετε κάποιο μήνυμα! Η ιστορία σας σε μορφή σκίτσου θα παρουσιαστεί στην τάξη από την ομάδα των σκιτσογράφων και θα τοποθετηθεί στον πίνακα ανακοινώσεων και δραστηριοτήτων της τάξης.
32
ΩΡΑ ΝΑ ΓΙΝΕΤΕ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΤΕΣ!!!
11. Τώρα θα τραβήξετε ο καθένας ξεχωριστά ένα χαρτάκι μέσα από ένα σακουλάκι! Στην έδρα του ο υπεύθυνος δάσκαλος έχει τοποθετήσει ένα σακουλάκι που περιέχει πολλά χαρτάκια. Σε κάθε χαρτάκι από αυτά είναι γραμμένο το όνομα ενός ζώου! Βήματα που πρέπει να ακολουθήσετε: 1. Θα τραβήξετε τυχαία ένα χαρτάκι. 2. Θα μελετήσετε στο σπίτι σας σχετικά με αυτό το ζώο. Μπορείτε να ρωτήσετε τους γονείς σας ή κάποιον άλλο συγγενή ή γνωστό σας, ο οποίος μπορεί να έχει ένα τέτοιο ζώο στην κατοχή του. 3. Οι πληροφορίες σας θα πρέπει να είναι έως και 1 σελίδα, ώστε να μπορείτε να μάθετε απ' έξω τα πιο βασικά χαρακτηριστικά του ζώου. 4. Ρωτήστε αν υπάρχει μύθος στον οποίο να πρωταγωνιστεί το ζώο αυτό ή αν έχει κάποιο ιδιαίτερο χαρακτηριστικό που το κάνει γνωστό (π.χ. γαϊδούρι=πεισματάρικο) 5. Αφού θα έχετε έτοιμες τις πληροφορίες, θα επισκεφθούμε τον πιο κοντινό ζωολογικό κήπο! 6. Εκεί θα μας παρουσιάσει το κάθε παιδί το ζώο που μελέτησε. *Αν το ζώο σας δεν υπάρχει στο ζωολογικό κήπο, τότε θα παρουσιάσετε πριν μπούμε στο εσωτερικό του! **Αν το ζώο σας υπάρχει στον ζωολογικό κήπο, τότε θα μας παρουσιάσετε εσείς το ζώο καθώς θα το βλέπουμε να κινείται στο χώρο του!
33
12.Κρυπτόλεξο Α Β Δ Σ Θ Ψ Ω Λ Π Τ Κ Ε Ρ Υ Μ Ο Ν Ξ Γ Φ Ι Χ
34
12. Προσπαθήστε με βάση το πιο πάνω κρυπτόλεξο να ανακαλύψετε τα ζωάκια που κρύβονται μέσα από τους μύθους. Τα ζωάκια υπάρχουν οριζόντια , κάθετα ,διαγώνια και αντίστροφα και χρειάζεται η σωστή παρατήρηση των γραμμάτων έτσι ώστε να επισημάνετε τις λεξούλες. 13. Αφού χωρίσετε το πιο πάνω κουτάκι σε δύο ίσα μέρη , ζωγραφίστε με το μολυβάκι σας την αλεπού και το λιοντάρι. Έπειτα με την ολοκλήρωση της ζωγραφιάς σας να γράψετε τα χαρακτηριστικά των δύο ζώων (εξωτερικά και εσωτερικά) και να διαπιστώσετε τις διαφορές που παρουσιάζονται καθώς και την συμβολή των πιο πάνω ζώων στη σημερινή εποχή (π.χ. γαϊδούρι = πεισματάρικο).
35
Ακροστιχίδα 14. Να αντιστοιχίσετε με μία γραμμή της λεξούλες που βρίσκονται στην αριστερή πλευρά της ακροστιχίδας με αυτές που βρίσκονται στη δεξιά πλευρά της. Σκοπός είναι μέσα από την ένωση των λέξεων να βρείτε τον συμβολισμό του κάθε ζώου. Αλεπού Κακία Λιοντάρι Πονηριά Λύκος Ελευθερία Αετός Εξουσία
36
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ ΕΚΔΟΣΕΙΣ: Σαββάλας, 2007
Από το παιδικό βιβλίο με τίτλο: Μύθοι του Αισώπου ΕΚΔΟΣΕΙΣ: Σαββάλας, 2007
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.