Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Εκπαίδευση επαγγελματιών οδηγών

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Εκπαίδευση επαγγελματιών οδηγών"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Εκπαίδευση επαγγελματιών οδηγών
Ημερίδα «Ασφάλεια στις Οδικές Μεταφορές: Συντελεστής Ανάπτυξης & Ποιότητας Ζωής» Μπλάνα Ευμορφία, Δρ Συγκοινωνιολόγος Μηχανικός, Ζαχαρής Στρατής, Δρ Μηχανολόγος Μηχανικός 18 Σεπτεμβρίου 2008 4η Έκθεση Επαγγελματικού Αυτοκινήτου

2 Οδική ασφάλεια και εκπαίδευση επαγγελματιών οδηγών
Εισαγωγή Νομοθεσία Εφαρμογή 18 Σεπτεμβρίου 2008 4η Έκθεση Επαγγελματικού Αυτοκινήτου

3 Ατυχήματα βαρέων οχημάτων
Αποτελέσματα «Θεαματικά», τύπος Υψηλό κόστος Μείωση παραγωγικότητας

4 Οδική Ασφάλεια –ατυχήματα 2006
Αίτια ατυχημάτων Σύνολο νεκρών (1657) Νεκροί από βαρέα οχήματα (217) Είσοδος στο αντίθετο ρεύμα 323 (19,49%) 44 (20,28%) Κανονική πορεία 257 (15,51%) 42 (19,35%) Άλλος ελιγμός 192 (11,59%) 29 (13,36%) Ταχύτητα > του επιτρεπ. ορίου 358 (21,61%) 25 (11,52%) Έξοδος από το ρεύμα κυκλοφορίας 150 (7,83%) 17 (7,83%) Όπισθεν 13 (0,78%) (16ο) 10 (4,61%)

5 Οδική Ασφάλεια – ηλικία νεκρών οδηγών 2006
18 Σεπτεμβρίου 2008 4η Έκθεση Επαγγελματικού Αυτοκινήτου

6 Οδική Ασφάλεια – ατυχήματα 2006
18 Σεπτεμβρίου 2008 4η Έκθεση Επαγγελματικού Αυτοκινήτου

7 Οδική Ασφάλεια – παλαιότητα οχημάτων 2006
18 Σεπτεμβρίου 2008 4η Έκθεση Επαγγελματικού Αυτοκινήτου

8 Οδική ασφάλεια – χρήση ζώνης ασφαλείας
ΙΧ 45,54% - βαρέα οχήματα 41,26% Βαρέα οχήματα βυτιοφόρα, ρυμουλκά και μηχανήματα έργων: κανένας Φορτηγό μέχρι 3.5τ: 31,85% Φορτηγό άνω των 3.5τ: 11,37% Ξένης: 81,53% (72% οι ξένοι) 18 Σεπτεμβρίου 2008 4η Έκθεση Επαγγελματικού Αυτοκινήτου

9 Οδική ασφάλεια – οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ
ΙΧ 11,31% - βαρέα οχήματα 4,4% Βαρέα οχήματα βυτιοφόρα και μηχανήματα έργων: κανένας Φορτηγό μέχρι 3.5τ: 4,26% Φορτηγό άνω των 3.5τ: 2,13% Ρυμουλκό: 1,2% Ξένης: 6,62% 18 Σεπτεμβρίου 2008 4η Έκθεση Επαγγελματικού Αυτοκινήτου

10 Συμπεριφορά επαγγελματιών οδηγών
Παράγοντες που παίζουν σημαντικότερο ρόλο στην οδήγηση Πίεση/ Αξία χρόνου Μέση ταχύτητα ταξιδιού Προγραμματισμός/ σχεδιασμός ταξιδιού (scheduling/ route planning) Διάθεση/ στρες/ άγχος/ κόπωση Συγκέντρωση/ έγκαιρη αντίληψη κινδύνου 18 Σεπτεμβρίου 2008 4η Έκθεση Επαγγελματικού Αυτοκινήτου

11 Οδική ασφάλεια - εκπαίδευση
Νομοθετικές ρυθμίσεις Εκπαίδευση/ Κατάρτιση Ώρες εργασίας Εφαρμογή Ευρωπαϊκή Ένωση Ελλάδα 18 Σεπτεμβρίου 2008 4η Έκθεση Επαγγελματικού Αυτοκινήτου

12 Εκπαίδευση – τι ισχύει σήμερα
Άδεια οδήγησης ΕΕ: οδηγίες 91/439/ΕΟΚ και 2000/56/ΕK Πιστοποιητικό Επαγγελματικής Ικανότητος Οδηγία 76/914/ΕΟΚ Ελάχιστες απαιτήσεις εκπαίδευσης για επαγγελματίες οδηγούς για φορτηγά μέγιστου μικτού βάρους 7,5τ 18 Σεπτεμβρίου 2008 4η Έκθεση Επαγγελματικού Αυτοκινήτου

13 Εκπαίδευση – τι ισχύει σήμερα
Εκπαίδευση επαγγελματιών οδηγών Οδηγία 2003/59/EK (τροποποίηση του κανονισμού (ΕΟΚ) αριθ. 3820/85 του Συμβουλίου και της οδηγίας 91/439/ΕΟΚ και κατάργηση της οδηγίας 76/914/ΕΟΚ από 10/9/2009) Αρχική επιμόρφωση Περιοδική κατάρτιση Για οδηγούς κατηγοριών Γ1, Γ1+E, Γ, Γ+E (εφαρμογή από τις 10/9/2009) Για οδηγούς κατηγοριών Δ1, Δ1+E, Δ, Δ+E (εφαρμογή από τις 10/9/2008) 18 Σεπτεμβρίου 2008 4η Έκθεση Επαγγελματικού Αυτοκινήτου

14 4η Έκθεση Επαγγελματικού Αυτοκινήτου
Οδηγία 2003/59/EK Αρχική επιμόρφωση Υποχρεωτική παρακολούθηση μαθημάτων και εξέταση ή μόνο θεωρητική και πρακτική εξέταση Αρχική επιμόρφωση ή ταχύρυθμη αρχική επιμόρφωση Ελάχιστες απαιτήσεις ηλικίας για την οδήγηση βαρέων οχημάτων 18 Σεπτεμβρίου 2008 4η Έκθεση Επαγγελματικού Αυτοκινήτου

15 4η Έκθεση Επαγγελματικού Αυτοκινήτου
Οδηγία 2003/59/EK Περιοδική κατάρτιση Παρακολούθηση μαθημάτων Έμφαση στην οδική ασφάλεια και στην ορθολογική κατανάλωση καυσίμων 35 ώρες ανά πενταετία, σε περιόδους των 7 ωρών (2 ώρες ατομική οδήγηση) Επαναληπτική περίοδος (3-7 έτη) 18 Σεπτεμβρίου 2008 4η Έκθεση Επαγγελματικού Αυτοκινήτου

16 Ώρες εργασίας/ Ανάπαυση – τι ισχύει σήμερα
Έλεγχος των Ωρών Οδήγησης και Ανάπαυσης των Οδηγών Κανονισμός 561/2006 (αντικατέστησε τον Κανονισμό 3820/85/ΕΟΚ) (Ν. 29(ΙΙΙ)/2002, εναρμόνισε Κανονισμούς 3820/85/ΕΟΚ και 2135/98/ΕK) Ν. 137(Ι)/2004 περί «Ελέγχου των Ωρών Οδήγησης και Ανάπαυσης των Οδηγών Ορισμένων Οχημάτων» (εναρμόνισε Κανονισμούς 3820/85/ΕΟΚ και 3821/85/ΕΟΚ και την Οδηγία 88/599/ΕΟΚ) Ταχογράφος Κανονισμός 561/2006 (τροποποίησε τον Κανονισμό 3821/85/ΕΟΚ) και Οδηγία 88/599/ΕΟΚ Ν. 3534/2007 για αναλογικό και ψηφιακό ταχογράφο 18 Σεπτεμβρίου 2008 4η Έκθεση Επαγγελματικού Αυτοκινήτου

17 Εκπαίδευση επαγγελματιών οδηγών – Διεθνής πρακτική
Προγράμματα-επί-της-οδού AFT-IFTIM Γαλλία VTL, VVCR Ολλανδία TUR Δανία IWT-ITR Βέλγιο (για ADR) IAM-Fleet Αγγλία Σε προσομοιωτές οδήγησης Σε 15 προσομοιωτές ανά την Ευρώπη 18 Σεπτεμβρίου 2008 4η Έκθεση Επαγγελματικού Αυτοκινήτου

18 Εκπαίδευση επαγγελματιών οδηγών - Ελλάδα
Εταιρεία QS Έναρξη λειτουργίας: 2001 Αριθμός εκπαιδευθέντων οδηγών:~6500 Παρεχόμενη εκπαίδευση Τεχνικές αμυντικής και οικονομικής οδήγησης επαγγελματιών (δίπλωμα κατηγορίας Γ, Δ, Ε και κάρτα ADR για βυτιοφορείς) και μη οδηγών Τεχνικές αντιανατροπής και αντιολίσθησης επαγγελματιών οδηγών 18 Σεπτεμβρίου 2008 4η Έκθεση Επαγγελματικού Αυτοκινήτου

19 Μεθοδολογία εκπαίδευσης
Θεωρητική και πρακτική εκπαίδευση σε τεχνικές αμυντικής και οικονομικής οδήγησης Πρακτική εκπαίδευση σε τεχνικές αντιανατροπής και αντιολίσθησης 18 Σεπτεμβρίου 2008 4η Έκθεση Επαγγελματικού Αυτοκινήτου

20 Αμυντική οδήγηση μη επαγγελματιών οδηγών
Στόχοι Έγκαιρη αναγνώριση/ αντίληψη κινδύνων και αντιμετώπιση αυτών Επισήμανση λαθών και αδυναμιών στην οδηγική συμπεριφορά Δημιουργία ασφαλούς οδηγικού περιβάλλοντος Όρια και δυνατότητες οδηγού Μείωση άγχους Οικονομική οδήγηση Παράγοντες που επηρεάζουν την υγεία και την ικανότητα των οδηγών 18 Σεπτεμβρίου 2008 4η Έκθεση Επαγγελματικού Αυτοκινήτου

21 Αμυντική οδήγηση μη επαγγελματιών οδηγών
Περιεχόμενα εκπαίδευσης Ορισμός αμυντικής οδήγησης Αντιμετώπιση κινδύνων Βελτίωση συμπεριφορών οδήγησης 18 Σεπτεμβρίου 2008 4η Έκθεση Επαγγελματικού Αυτοκινήτου

22 Αμυντική οδήγηση μη επαγγελματιών οδηγών
Θεωρητική εκπαίδευση ~4 ώρες, μέχρι 12 άτομα Στην τάξη με οπτικοακουστικά μέσα Πρακτική εκπαίδευση ~3 ώρες ανά εκπαιδευόμενο Στην οδό με τα οχήματα των εκπαιδευόμενων Φύλλο αξιολόγησης του εκπαιδευόμενου Φύλλο αξιολόγησης της παρεχόμενης εκπαίδευσης 18 Σεπτεμβρίου 2008 4η Έκθεση Επαγγελματικού Αυτοκινήτου

23 Αμυντική οδήγηση οδηγών βαρέων οχημάτων
Περιεχόμενα εκπαίδευσης Σχεδιασμός ταξιδιού Χαρακτηριστικά ευπαθών χρηστών της οδού Αποτελέσματα αλκοόλ και φαρμάκων Αποτελέσματα κόπωσης Χαρακτηριστικά κινδύνων 18 Σεπτεμβρίου 2008 4η Έκθεση Επαγγελματικού Αυτοκινήτου

24 Αμυντική οδήγηση οδηγών βαρέων οχημάτων
Θεωρητική εκπαίδευση 4 ώρες, μέχρι 12 άτομα Στην τάξη με οπτικοακουστικά μέσα Πρακτική εκπαίδευση 3 ώρες ανά εκπαιδευόμενο Στην οδό με τα οχήματα των εκπαιδευόμενων Φύλλο αξιολόγησης του εκπαιδευόμενου Φύλλο έκθεσης οδήγησης (πριν & μετά) Φύλλο αξιολόγησης της παρεχόμενης εκπαίδευσης 18 Σεπτεμβρίου 2008 4η Έκθεση Επαγγελματικού Αυτοκινήτου

25 Αμυντική οδήγηση οδηγών βαρέων οχημάτων
Φύλλο έκθεσης οδήγησης Αξιολόγηση βαθμού επικινδυνότητας πριν και μετά την εκπαίδευση σε 11 πεδία Χρήση χειριστηρίων οχήματος Συγκέντρωση Παρατηρητικότητα Αποφυγή Χειρισμός κινδύνων Τοποθέτηση οχήματος στην οδό Χρήση προειδοποιητικών σημάτων οχήματος Χρήση καθρεπτών Τρόπος συμπεριφοράς Ικανότητα ελιγμών Τήρηση αποστάσεων 18 Σεπτεμβρίου 2008 4η Έκθεση Επαγγελματικού Αυτοκινήτου

26 Εκπαίδευση αντιανατροπής και αντιολίσθησης
Πρακτική εκπαίδευση σε πίστα δοκιμών με κανονικά και ειδικά οχήματα σε κανονικές και ειδικές συνθήκες Ομάδες 6 ατόμων ανά εκπαιδευτή ~8 ώρες (1,5 ώρα θεωρητική εκπαίδευση και από 2 ώρες η πρακτική εκπαίδευση σε αντιανατροπή και αντιολίσθηση) 18 Σεπτεμβρίου 2008 4η Έκθεση Επαγγελματικού Αυτοκινήτου

27 Εκπαίδευση αντιανατροπής και αντιολίσθησης
Θέματα αντιολίσθησης (anti-skid) Ορισμός ABS και χρησιμότητα Πέδηση με/ χωρίς ABS τράκτορα/ τρέιλερ Αποφυγή διπλώματος (jack-knife) Τεχνική πέδησης εκτάκτου ανάγκης 18 Σεπτεμβρίου 2008 4η Έκθεση Επαγγελματικού Αυτοκινήτου

28 Εκπαίδευση αντιανατροπής και αντιολίσθησης
Θέματα αντιανατροπής (anti-rollover) Αντίληψη κινδύνου Συνθήκες οδοστρώματος και ανατροπή Παράγοντες ανατροπής Ποσοστό πλήρωσης βυτιοφόρου και συμπεριφορά κατά την οδήγηση Βέλτιστη διάταξη φορτίου σε μισογεμάτο βυτιοφόρο Ασφαλής οδήγηση σε στροφές 18 Σεπτεμβρίου 2008 4η Έκθεση Επαγγελματικού Αυτοκινήτου

29 Αποτελέσματα εκπαίδευσης
Συνολική εκτίμηση Επικινδυνότητας Αριθμός οδηγών ΠΡΙΝ ΜΕΤΑ ΧΑΜΗΛΗ (1-2,35) 32 (3,52%) 416 (45,76%) ΜΕΤΡΙΑ (2,36-3,25) 159 (17,49%) 489 (53,80%) ΥΨΗΛΗ (>3,25) 718 (78,99%) 4 (0,44%) ΣΥΝΟΛΟ (Σεπ ως σήμερα) 909 18 Σεπτεμβρίου 2008 4η Έκθεση Επαγγελματικού Αυτοκινήτου

30 Αποτελέσματα εκπαίδευσης
Εκτίμηση Επικινδυνότητας Πριν Μετά Μέση τιμή 3,41 (υψηλή) 2,39 (μέτρια) Τυπική απόκλιση 0,46 0,24 18 Σεπτεμβρίου 2008 4η Έκθεση Επαγγελματικού Αυτοκινήτου

31 Αποτελέσματα εκπαίδευσης
95% πιστεύει ότι βελτιώθηκε ο τρόπος οδήγησής τους λόγω της εκπαίδευσης 75% πιστεύει ότι η εκπαίδευση πρέπει να επαναλαμβάνεται τουλάχιστον σε ετήσια βάση (20% αυτών εξαμηνιαία) και να διαρκεί μισή μέρα (85%) 97% επιθυμεί τόσο θεωρητική όσο και πρακτική εκπαίδευση 18 Σεπτεμβρίου 2008 4η Έκθεση Επαγγελματικού Αυτοκινήτου

32 4η Έκθεση Επαγγελματικού Αυτοκινήτου
Συμπεράσματα Για την αποφυγή τροχαίων ατυχημάτων με εμπλοκή βαρέων οχημάτων που συνεπάγονται κοινωνικό και οικονομικό κόστος Αυξημένος αριθμός νεκρών Αυξημένο κόστος (ζημίες: απώλεια ανθρώπων/ οχημάτων/ φορτίου, αποκατάσταση κατεστραμμένης περιουσίας και οδού/ οδικού περιβάλλοντος, καθυστερήσεις κυκλοφορίας/ παράδοσης φορτίου, μείωση παραγωγικότητας) 18 Σεπτεμβρίου 2008 4η Έκθεση Επαγγελματικού Αυτοκινήτου

33 4η Έκθεση Επαγγελματικού Αυτοκινήτου
Συμπεράσματα Στοχευμένη έρευνα σε θέματα συμπεριφοράς επαγγελματιών οδηγών σε σχέση με τους παρακάτω παράγοντες: Χρόνος Προγραμματισμός/ σχεδιασμός ταξιδιού Στρες/ Άγχος Αντίληψη κινδύνων Ώρες εργασίας/ κόπωση 18 Σεπτεμβρίου 2008 4η Έκθεση Επαγγελματικού Αυτοκινήτου

34 4η Έκθεση Επαγγελματικού Αυτοκινήτου
Συμπεράσματα Πρέπει να συνειδητοποιήσουμε ότι είναι στο χέρι μας, ο καθένας από τη θέση που βρίσκεται, να προαχθεί η οδική ασφάλεια Να σταματήσουμε να πιστεύουμε ότι οι επαγγελματίες οδηγοί δεν επιδέχονται επιμόρφωση Η οδική ασφάλεια θα πρέπει να αντιμετωπιστεί βάσει των αρχών του Management, ως σύστημα με αρχές και διαδικασίες που θα πρέπει να τηρούνται για να έχουμε αποτελέσματα. Δεν πρέπει να τα περιμένουμε όλα από τον οδηγό ούτε από την εκπαίδευση που του παρέχεται. 18 Σεπτεμβρίου 2008 4η Έκθεση Επαγγελματικού Αυτοκινήτου

35 Η οδική ασφάλεια είναι υπόθεση όλων μας
18 Σεπτεμβρίου 2008 4η Έκθεση Επαγγελματικού Αυτοκινήτου


Κατέβασμα ppt "Εκπαίδευση επαγγελματιών οδηγών"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google