Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
ΔημοσίευσεAnatoli Mina Τροποποιήθηκε πριν 10 χρόνια
1
Το κρασί ένα από τα σημαντικά στοιχεία της Ελληνικής
Το κρασί ένα από τα σημαντικά στοιχεία της Ελληνικής Ζωής και διατροφής
2
ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ: ΜΙΧΑΛΗΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ(ΓΛΩΣΣΑ) ΚΑΤΣΑΔΩΡΟΣ ΓΙΩΡΓΙΟΣ(ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ)
ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΕΣ: ΜΙΧΑΛΗΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ(ΓΛΩΣΣΑ) ΚΑΤΣΑΔΩΡΟΣ ΓΙΩΡΓΙΟΣ(ΛΑΟΓΡΑΦΙΑ)
3
Ενότητα 4 του βιβλίου «διατροφή» σελ.
Εφόσον συζητήσαμε για τη διατροφή εξετάσαμε το τι τρώμε και πως το προβάλλονται αυτά. Ακόμα, μελετήσαμε κείμενα τα οποία είχαν διαφορετικές μορφές: λογοτεχνικά κείμενα, ποίημα, οδηγίες, συνταγές, διαφημίσεις παραμυθία.
4
Στόχοι της Ενότητας 4 Ένας από του κύριους στόχους της ενότητας 4 είναι οι μαθητές να συνειδητοποιήσουν τις διαφορές που υπάρχουν στα διαφορά είδη των κειμένων(λογοτεχνικά είδη, ποίημα, παραμύθι, οδηγίες, συνταγές και διαφημίσεις). Σχετικά με τους γραμματικούς στόχους οι μαθητές διαπιστώνουν και συνειδητοποιούν τους γραμματικούς κανόνες ασκούμενοι μέσα σε ένα κείμενο και ΄΄όχι σε αποσπασματικές φράσεις. Τα φαινόμενα τα οποία ασχολούμαστε είναι: υποθετικές και αποτελεσματικές προτάσεις, εγκλίσεις, παραθετικά επίθετα, διαφορές και λειτουργίες έναρθρου και άναρθρου ουσιαστικού .
5
Διαθεματικότητα Γλώσσα- Λαογραφία και Ευέλικτη Ζώνη
Σε συνδυασμό με τη διαθεματικότητα και την ευέλικτη ζώνη κατά τη διάρκεια της παράδοσης της ενότητας μέσα στις διδακτικές ώρες του γλωσσικού μαθήματος κάποιες ώρες από την ευέλικτη ζώνη μπορούμε να μιλήσουμε και να επεξεργαστούμε πληροφορίες σχετικά με το κρασί, να ασχοληθούμε με ακόμα είδος κειμένου το μύθο και να επιλύσουν γλωσσικές ασκήσεις.
6
Κατά το γλωσσικό μάθημα τις διδακτικές ώρες της γλώσσας για τη παράδοση όλου κεφαλαίου είναι 10, δηλ. 5 δίωρα. Εμείς θα χρησιμοποιήσουμε το ένα δίωρο και 3 ώρες από την ευέλικτης ζώνη.
7
Α΄ ΦΑΣΗ Διδασκαλία των κειμένων και επίλυση των ασκήσεων.
Επεξεργασία των κειμένων και κατηγοριοποίηση το είδος του ανάλογα με ιδιαιτερότητές τους και τα χαρακτηριστικά τους. Εξετάζονται οι προγνώσεις των μαθητών σχετικά με τη διατροφή και τη διατροφική πυραμίδα και γίνεται μια εισαγωγή για το κρασί(οίνο) και τη σπουδαιότητα του. Στην ευέλικτη ζώνη αναφέρονται περισσότερα στοιχεία για το κρασί και διαβάζεται ο μύθος του Αισώπου « Ο γεωργός και τα παιδία του» και μοιράζεται ένα φύλλο εργασίας. Προετοιμάζονται οι μαθητές με πληροφορίες για την επίσκεψή τους στο εργαστήρι κρασιού στη Μασάρη.
8
Στόχοι Α΄ φάσης Διέγερση της προσοχής και του ενδιαφέροντος των μαθητών. Γνωριμία ενός ακόμα είδους κειμένου «το μύθο» και συσχέτιση με τα υπόλοιπα είδη. Ανάπτυξη διαλόγου. Ενθάρρυνση όλων των μαθητών. Καλλιέργεια, δημιουργία συνεχής διατήρησης του ενδιαφέροντος. Ενθάρρυνση της ενεργητικής συμμετοχής στη μαθησιακή διαδικασία. Ευαισθητοποίηση αισθήσεων. Διέγερση της προσοχής . Αναμόχλευση προηγούμενων γνώσεων βιωμάτων, γνώσεων και εμπειριών. Καλλιέργεια προσοχής και παρατηρητικότητας . Δημιουργία θετικών στάσεων των μαθητών για το εργαστήρι / αποστακτηρίου που θα επισκεφτούμε.
9
Μέθοδος εποικοδομητική, διαλογική σε συνδυασμό με ερωταποκρίσεις.
10
Σελίδες βιβλίου
11
Σελίδες Βιβλίου
12
Βιβλίο Δασκάλου, το 2 της γλώσσας
13
Ο γεωργός και τα παιδία του, Αίσωπος
Κάποτε ένας γεωργός αρρώστησε βαριά. Κάθε μέρα που περνούσε όλο και χειροτέρευε. Τότε κατάλαβε ότι πλησιάζει το τέλος του και κάλεσε κοντά τους δυο γιους του, που ήταν δυνατά και γεροδεμένα παλικάρια, αλλά είχαν ένα μεγάλο ελάττωμα: την τεμπελιά. Έτσι με αδύνατη και κουρασμένη φωνή τους είπε: « Παιδία μου εγώ τώρα φεύγω από αυτόν τον κόσμο και αφήνω στα χέρια σας ότι έχω. Εγώ δούλεψα όσο μπορούσα. Τώρα είναι η σειρά σας να δουλέψετε για μη χαθούν όλα αυτά που θα σας αφήσω. Μέσα στο αμπέλι λοιπόν σας έχω αφήσει όλη την περιούσία. Τον θησαυρό τον έχω κρύψει πολύ καλά αλλά αξίζει κόπο που θα κάνετε για να τον βρείτε χωρίς να χαλάσετε τα κλήματα από το αμπέλι. Και κάτι ακόμα : Να τον μοιράσετε δίκαια…..» Και μ’ αυτά τα λόγια αποχαιρέτησε τα παιδία του. Τα παιδία πέρασαν μέρες λύπης. Τα τελευταία λόγια του πατέρα τους ερχόταν συνέχεια στο μυαλό τους . Έτσι ένα ωραίο πρωινό στις αρχές της άνοιξης πήραν από ένα τσαμπί κι από ένα κλαδευτήρι και τράβηξαν κατά το αμπέλι.
14
Όταν έφτασαν λοιπόν στο αμπέλι κοίταξαν ολόγυρα πολλή ώρα
Όταν έφτασαν λοιπόν στο αμπέλι κοίταξαν ολόγυρα πολλή ώρα. Κανένα όμως σημάδι δεν έδειχνε πως εκεί μπορούσε να είναι ο θησαυρός. - Νομίζω ότι πρέπει να σκάψουμε βαθιά όλο το αμπέλι. Έτσι όπου και να βρίσκεται θα τον βρούμε είπε ο ένας. Να μη χάνουμε λοιπόν καιρό, είπε ο δεύτερος. Με τις τσάπες τους έσκαβαν βαθιά στο χώμα και το αναποδογύριζαν. - Τα κλαδιά μας εμποδίζουν, είπε ο ένας. - Ας τα κλαδέψουμε είπε ο άλλος. Συνεχίζοντας έτσι έφτασαν στο τέλος. Έσκαψαν και την τελευταία πιθαμή αλλά ο θησαυρός πουθενά! Απογοητευμένοι γύρισαν στο σπίτι τους. Πέρασε καιρός ήρθε το καλοκαίρι και στη συνέχεια το Φθινόπωρο. Ήταν η εποχή να τρυγήσουν και τα δυο αδέλφια ξεκίνησαν πάλι για τα’ αμπέλι. Μα εκεί, με μεγάλη έκπληξη είδαν τις βέργες με τόσα πολλά σταφύλια που ακουμπούσα τη γη! Άρχισαν με χαρά να κόβούν τα σταφύλια, να γεμίζουν τα κοφίνια και να τα σωριάζουν στα πατητήρια . Η σοδιά του αυτό το χρόνο ήταν ….θησαυρός ! Πούλησαν με χαρά τα σταφύλια και άλλα τα έκαναν κρασί και το πουλούσαν κι αυτό . Κι έπαιρναν χρήματα, τα σώριαζαν πάνω στο τραπέζι και τα μοίραζαν δίκαια, όπως τους είχε πει ο πατέρας τους. Έτσι θησαυρό μπορεί να μη βρήκαν, όμως οι κόποι τους ξεπληρώθηκαν με το παραπάνω!!!!!!!!!!!!!!!!!
15
Φύλλο εργασίας, 1 ευέλικτης ζώνης
Να απαντήσετε στις παρακάτω ερωτήσεις: 1.Τι είδος κειμένου είναι το παραπάνω; 2.Ποια ήταν τα αρχικά κίνητρα για να ασχοληθούν οι γιοι του γεωργού με το αμπέλι; 3.Ποια η αλλαγή στη συμπεριφορά των παιδιών του γεωργού μετά την περιποίηση του αμπελιού; 4.Ποίος ήταν ο θησαυρός που εννόησε ο γεωργός; 5.Ποια ήταν τα στάδια περιποίησης που αναφέρει ο Αίσωπός σε αυτό τον μύθο;
16
Προετοιμασία για την επίσκεψη στο αποστακτήριο της Μάσαρη
Αναφορά κάποίων στοιχείων σχετικά με τη Μάσαρη. Μοίρασμα ενός φυλλαδίου με περισσότερα στοιχεία. Ζητάμε να έχουν , όποιοι μπορούν, φωτογραφικές / ψηφιακές μηχανές στην επίσκεψη μας στο αποστακτήριο και ένα ραδιοφωνακι για να πάρουν συνέντευξη .
17
Φυλλάδιο πληροφοριών Στα Μάσαρη παλιά, δεκαετίες όλος ο κάμπος ήταν φυτεμένος με αμπέλια. Οι αμπελώνες άρχιζαν λίγο έξω από το χωρίο στις τοποθεσίες « Μάλαμιού», « Λιβάδια», και έφταναν στη Κάλαθο τοποθεσίες «Θολάρια»- «Καλοστρατένες». Οι ποικιλίες που καλλιεργούσαν ήταν η σουλατανίνα, ροζάκι και αθήρι και λίγα μαύρα σταφύλια. Η σουλτανίνα γινόταν σταφίδα. Ο κάθε παραγωγός είχε κάπου ένα τσιμεντοστρωμένο μέρος το ‘ σεργί ’, εκεί άπλωναν το σταφύλι αφού πρώτα το είχε σε διάλυμα ποτάσας και έπειτα ξεραινόταν. Η αποθήκευση, η παραγωγή και η προώθηση της γινόταν από την Ένωση Γεωργικών Συναιτερισμών, τη Καιρ.
18
Β΄ Φάση Η επίσκεψη στη Μάσαρη στο εργαστήρι/ αποστακτήριο κρασιού.
Εξερεύνηση του χώρου « Ξενάγηση», από τους υπεύθυνους και συνέντευξη από τους μαθητές για την εφημερίδα του σχολείου ερωτήσεις σχετικές με την ιστορία του κρασιού (Διόνυσος και τελετές ), ιστορία του εργαστηρίου, τρύγος, τα είδη των σταφυλιών και των κρασιών, μέσα παραγωγής του στο παρελθόν και στο σήμερα, πως συνδυάζεται το κρασί με το φαγητό ( συνταγές και σερβίρισμα) . Φωτογραφίζουν το χώρο. Εκφράζουν τις απορίες τους και θέτουν ερωτήσεις.
19
Β φάση Κάποιοι μαθητές με κλήρωση θα έχουν την ευκαιρία να ανέβουν στο πατητήρι και να δουν πως παράγεται(βιωματικά) το κρασί. Στο τέλος, του ζητάω βρουν παροιμίες, τραγούδια, ιστοριούλες για το κρασί για το επόμενο μάθημα.
20
Στόχοι Β’ φάσης Απόκτηση γνώσεων μέσα από τη βιωματική παρατήρηση και έρευνα. Να παρατηρήσουν, να κατηγοριοποιήσουν, να συνδυάσουν ιδέες να κάνουν συλλογισμούς και να καταγράψουν όσα βλέπουν. Να εξοικειωθούν με τα παλαιικά αντικείμενα, να κατανοήσουν τη χρησιμότητά και την αξία τους, καθώς και να διαπιστώσουν την εξέλιξη τους. Να αποκτήσουν γνώσεις από την άμεση επαφή και την εμπειρία. Να εντοπίσουν ομοιότητες και τις διαφορές της παρασκευής του κρασιού στο χθες και στο σήμερα. Ανάπτυξη σχέσεων συνεργατικότητας. Καλλιέργεια ενδιαφέροντος και προσοχής.
21
Μέθοδος: είναι συνδυασμός της εποικοδομητικής και της ανακακαλιπτικής διδασκαλίας .Σπουδαίο ρόλο παίζει και ο διάλογος σε συνδυασμό με τις ερωταποκρίσεις.
22
Γ’ φάση, 1 ευέλικτης ζώνης
Η τάξη γίνεται ένα μικρό εργαστήρι καθώς οι μαθητές καλούνται να ανακαλέσουν στη μνήμη τους όσα είδαν και να προσπαθήσουν να περιγράψουν με το δικό τους τρόπο, να τονίσουν τα βασικά χαρακτηριστικά όσων είδαν. Οι μαθητές μέσω των κολλάζ από τις φωτογραφίες και το υλικό που συνέλεξαν, χωρισμένοι σε ομάδες, και τις συνέντευξης καλούνται να ανακαλύψουν το που, το πότε, από ποίους, και με τι παραγόταν το κρασί. Συγκρίνουν ακόμα το χθες με το σήμερα (εργαλεία, μηχανήματα).
23
Γ΄ φάση Συνδέοντας τη λαογραφία με την γλώσσα ρωτάμε αν γνωρίζουν κάποιες παροιμίες αινίγματα, τραγούδια, ιστορίες σχετικά με το κρασί, παίζουμε με τις λέξεις και έτσι μέσα από τη συζήτηση επεκτείνουν τους ορίζοντες τους . Στο τέλος τους μοιράζουμε ένα φύλλο εργασίας για τον επιλύσουν για την επόμενη φορά.
24
Στόχοι της Γ΄ φάσης Να θυμηθούν όλα όσα παρατήρησαν και κατέγραψαν.
Να αφήσουν ελεύθερη τη φαντασία τους να ταξιδέψει. Να εκφραστούν ελεύθερα και αβίαστα. Να αναπτύξουν τη συνεργασία, την αλληλεγγύη, δρώντας μέσα από την ομαδική εργασία. Να εξοικειωθούν με το λαϊκό πολιτισμό, με τα έθιμα, τα ήθη και τη λαϊκή παράδοση. Να αξιολογήσουν τα επιτεύγματα του λαϊκού πολιτισμού. Καλλιέργεια της χαράς και της δημιουργίας . Ενθάρρυνση της ενεργητικής συμμετοχή στων μαθητών στη μαθησιακή διαδικασία.
25
Φύλλο εργασίας Το αμπέλι (Δημοτικό)
Αμπέλι μου πλατύφυλλο και κοντοκλαδεμένο για δεν ανθείς, για δεν καρπείς, σταφύλια για δε βγαίνεις; Με χάλασες παλιάμπελο και γω θα σε πουλήσω. Μη με πουλείς αφέντη μου, και εγώ σε ξεχρεώνω για βάλε ντους και σκάψε με, γέρους και κλάδεψε με, βάλε γριές μεσόκοπες να με βλαστολογήσουν βαλ’ και κορίτσια ανύπαντρα να με κορφολογήσουν.
26
Παροιμίες Αγάλι αγάλια φύτευε ο φρόνιμος αμπέλι.
Κι αγάλι αγάλι εγίνετο η αγουρίδα μέλι. Της Αγια – Μαρίνας και τ’ Αι- Λιος σταφύλι και της Παναγίας τον Αύγουστο γεμάτο το κοφίνι. Τα αμπέλι θέλει αμπελουργό το σπίτι νοικοκύρη το καθένα πλεούμενο θέλει καραβοκύρη. Θέρος, τρύγος, πόλεμος στασιό δε περιμένουν
27
Εργασίες Να συμπληρώσετε τις παροιμίες:
Α. Του τρυγητή………...πάνε χαλάλι οι κόποι. Β. Το Σεπτέμβρη τα………….τον Οκτώβρη τα …………… Γ. Το Νοέμβρη και …………….φύτευε καταβολάδες. Δ. Το τραγούδι με τον ………..το Δεκέμβρη παραμύθι. (αμπελουργού, σταφύλια, κουδούνια, Δεκέμβρη, τρύγο)
28
2. Ποία λέξη περιγράφουν οι προτάσεις:
Α. θεός του κρασιού …………… Β. Αυτό το μήνα γιορτάζουμε τα Χριστούγεννα…………… Γ. Βγαίνει από το μούστο……………. Δ. Σ’ αυτά βάζουμε το μούστο …………….. Ε. Αλλιώς το κρασί ……………….. Ζ. Το μάζεμα των σταφυλιών……………….. Στ. Ασχολία του αμπελουργού το Φεβρουάριο………….. Η. Με το πάτημα των σταφυλιών βγαίνει………. Θ. Ο προστάτης των αμπελουργών………. Ι. Άλλη ονομασία της τσικουδιάς……….. Κ. Αυτή την εποχή γίνεται ο τρύγος…………. Λ. Εκεί γίνεται το πάτημα…………
29
«Ένα ποτήρι κρασί διηγείται την ιστορία του» Το βοηθητικό λεξιλόγιο:
3. Να γράψετε ποία επαγγέλματα σχετίζονται με τη παραγωγή του κρασιού!!!!!!! 4.Να γράψετε τα έθιμα του λαού που έχουν σχέση με τη παραγωγή του κρασιού!!!!!!!!! 5. Σκέφτομαι και γράφω «Ένα ποτήρι κρασί διηγείται την ιστορία του» Το βοηθητικό λεξιλόγιο: Αμπελουργός, ρώγα, κλήματα, τρύγος, πατητήρι, μούστος, βαρέλι, Αύγουστος.
30
Μέθοδος εποικοδομητική, διαλογική σε συνδυασμό με ερωταποκρίσεις.
31
Δ’ φάση, 1 ώρα ευέλικτης ζώνης
Ελέγχουμε το φυλλάδιο και συζητάμε. Οι μαθητές εφαρμόζουν όσα έμαθαν σε συνδυασμό με τη διασκέδαση, ζωγραφίζοντας όσα το σταφύλια ανάλογα με την εποχή!
32
Στόχοι Δ φάσης Να ελέγξουμε τι αποκόμισαν οι μαθητές σχετικά με το κρασί μέσω της γλώσσας και της λαογραφίας. Να αξιολογήσουμε τη δραστηριότητες. Να διασκεδάσουν τα παιδία μαθαίνοντας.
33
Μέθοδος εποικοδομητική, διαλογική σε συνδυασμό με ερωταποκρίσεις.
34
Σχόλια-Συμπεράσματα Οι ώρες που ασχολήθηκα με την εργασία ήταν πολύ ευχάριστες και δημιουργικές. Μακάρι να είχα την ευκαιρία να την πραγματοποιούσα σε κάποια τάξη. Ελπίζω να μου δοθεί η ευκαιρία να την εφαρμόσω σε κάποια δικιά μου τάξη τα επόμενα χρόνια.
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.