Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Νοητικη υστερηση/ αυτισμοσ Διδασκουσα: Ελενη Τραγουλια

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Νοητικη υστερηση/ αυτισμοσ Διδασκουσα: Ελενη Τραγουλια"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Νοητικη υστερηση/ αυτισμοσ Διδασκουσα: Ελενη Τραγουλια
Νοητικη υστερηση/ αυτισμοσ Διδασκουσα: Ελενη Τραγουλια Νοητική υστέρηση και ψυχική ασθένεια: διαφοροδιάγνωση- διάγνωση Νοητική υστέρηση και στρατηγικές παρέμβασης στο νέο-ψηφιακό σχολείο Γενετικά σύνδρομα νοητικής υστέρησης

2 Μελετη περιπτωσησ Ο Γιάννης φοιτά σε σχολείο γενικής εκπαίδευσης στην 1η Δημοτικού. Υποστηρίζεται από παράλληλη στήριξη καθώς έχει διαγνωστεί με ήπια ΝΥ. Δυσκολεύεται να ακολουθήσει τις γενικές οδηγίες της δασκάλας της τάξης, αντιμετωπίζει δυσκολίες να γενικεύσει τους κανόνες της ανάγνωσης και γραφής καθώς αντιμετωπίζει ακόμη περισσότερες δυσκολίες στα μαθηματικά. Πολλές φορές μέσα στην τάξη, η προσοχή του αποσπάται, κινείται άσκοπα την ώρα του μαθήματος, θυμώνει έντονα και όταν του κάνει επίπληξη η δασκάλα του φωνάζει. Διακόπτει πολύ συχνά τη ροή του μαθήματος εμποδίζοντας σημαντικά την εκπαιδευτική διαδικασία. Στα διαλείμματα, δεν κάνει παρέα με τα άλλα παιδιά και σε άλλες δραστηριότητες δεν ακολουθεί ποτέ τους κανόνες (π.χ να μπει σε σειρά, να περιμένει να μιλήσει κλπ). Είστε ο εκπαιδευτικός της παράλληλης στήριξης. Τι στρατηγικές θα εφαρμόζατε ώστε να ενισχύσετε τη συμμετοχή του παιδιού στο γνωστικό τομέα και να βελτιώσετε την προσαρμοστική συμπεριφορά του;

3 Μελετη περιπτωσησ Ποια στοιχεία από την περιγραφή του Γιάννη παραπέμπουν σε δυσκολίες ως προς τη γνωστική λειτουργία και ποια ως προς την προσαρμοστική συμπεριφορά;

4 Μελετη περιπτωσησ Η γνωστική λειτουργία αφορά: ικανότητα να μαθαίνει
ικανότητα να σκέφτεται να επιλύει προβλήματα να κατανοεί τον κόσμο γύρω του Η προσαρμοστική συμπεριφορά εστιάζεται κυρίως σε τρεις τομείς: Δεξιότητες καθημερινής ζωής πχ. Να μπορεί να αυτοεξυπηρετείται Δεξιότητες επικοινωνίας πχ. Να κατανοεί, να κάνει ένα διάλογο Κοινωνικές δεξιότητες πχ. Να σχετίζεται με συνομίληκους, με γονείς, με εκπαιδευτικούς

5 προγραμματα και διδασκαλια παιδιών με νοητική υστέρηση
Προσαρμογή της διδασκαλίας στις ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες του παιδιού με νοητική υστέρηση. Η προσαρμογή αυτή μπορεί να εξειδικεύεται σε μια ευέλικτη προσπάθεια του εκπαιδευτικού για τροποποίηση (υφιστάμενων) διδακτικών μεθόδων, παροχή δομημένης διδασκαλίας, εξατομικευμένο διδακτικό προγραμματισμό, χρήση εναλλακτικών ή συνδυαστικών διδακτικών προσεγγίσεων, αξιοποίηση των δυνατοτήτων της νέας τεχνολογίας, δημιουργία θετικού- φιλικού κλίματος στο σχολείο

6 Προγράμματα και διδασκαλία παιδιών με νοητική υστέρηση
Τι σημαίνει τροποποίηση (υφιστάμενων) διδακτικών μεθόδων, παροχή δομημένης διδασκαλίας, εξατομικευμένο διδακτικό προγραμματισμό, χρήση εναλλακτικών ή συνδυαστικών διδακτικών προσεγγίσεων Με απλά λόγια σημαίνει οργάνωση του χώρου και του μαθησιακού περιβάλλοντος και παράλληλη χρήση εναλλακτικών, διαφοροποιημένων διδακτικών προσεγγίσεων Στην περίπτωση των παιδιών με ΝΥ η οργάνωση αυτή πρέπει να ανταποκρίνεται όχι μόνο στις γνωστικές αλλά ταυτόχρονα και στις επικοινωνιακές και τις συμπεριφορικές τους ανάγκες

7 προγραμματα και διδασκαλια παιδιων με νοητική υστερηση
Σημαίνει Ενεργός Μάθηση Επιλογές Ασφάλεια Προβλεψιμότητα Αλληλεπίδραση Πλούσια ερεθίσματα Συστηματική Οργάνωση Μείωση Διασπαστικών στοιχείων (Algozzine & Ysseldyke, 2006· Ware, 1996, Pagliano, 1999· Ware, 1996).

8 Προγραμματα και διδασκαλια παιδιων με νοητικη υστερηση
Η οργάνωση του χώρου και της μαθησιακής διαδικασίας συμβάλλει στο να κατανοούν τα παιδιά τις διαδικασίες, να ανακαλούν μια διαδικασία που στο παρελθόν έχουν συμμετέχει και να τους βοηθά να την γενικεύσουν.

9 Προγραμματα και διδασκαλια παιδιων με νοητικη υστερηση
Η πρακτική της λεκτικής διαμεσολάβησης στη μάθηση (το παιδί επαναλαμβάνει λεκτικά αυτό που επιδιώκει να μάθει) Η παροχή κινήτρων και η σταθερή επιβράβευση του παιδιού Η συνεχής αξιολόγηση της πορείας του παιδιού με νοητική υστέρηση Η συνεχής και άμεση ανατροφοδότηση του παιδιού αυτού στο σύνολο των μαθησιακών του δραστηριοτήτων

10 Προγραμματα και διδασκαλια παιδιων με νοητικη υστερηση
Οι ενότητες διδασκαλίας και στήριξης να είναι αυστηρά δομημένες λαμβάνοντας υπόψη τους νοητικούς περιορισμούς και το μαθησιακό στυλ του παιδιού με νοητική υστέρηση και να ακολουθούνται προγραμματικά και ευέλικτα από τον εκπαιδευτικό της τάξης ή άλλο εμπλεκόμενο υποστηρικτικό προσωπικό. Οι τεχνικές της άσκησης και της επανάληψης βοηθούν τα περισσότερα παιδιά με νοητική υστέρηση στην απόκτηση βασικών δεξιοτήτων και γνώσεων.

11 πωσ διευκολυνεται η συμμετοχη στη μαθησιακη διαδικασία
Υπάρχουν διάφορες μέθοδοι που έχουν αναπτυχθεί για την διευκόλυνση της μάθησης του μαθητή με ΝΥ στο γενικό σχολείο για να αντιμετωπίσει ένα παιδί με ΝΥ τις δυσκολίες στη μάθηση

12 δυσκολιεσ στη μαθηση Ελλιπές κίνητρο και μειωμένη προσοχή
Δυσκολία να απομονωθεί η μη σχετική πληροφορία ώστε να επιτευχθεί η επικέντρωση στο ζητούμενο. Δυσκολία να κατανοηθεί τι απαιτεί το πρόβλημα Δυσκολία να γίνει σχεδιασμός έτσι ώστε να χρησιμοποιούνται μέθοδοι δοκιμής που δεν είναι τυχαίες Ελλιπής οργάνωση Απουσία στρατηγικών μνήμης Δυσκολία να διατηρηθεί η πληροφορία για το πρόβλημα Σύγχυση για τη διαδικασία με αποτέλεσμα να μειώνεται η πιθανότητα εύρεσης στρατηγικών

13 Στρατηγικέσ Παρεμβασησ
1. Διδασκαλία μεταξύ ομηλίκων 2. Χρήση οπτικοποιημένων συμβόλων για την: Ανάπτυξη Μνήμης Διεκπεραίωση Εργασιών Αύξηση Συγκέντρωσης

14 μοντελα διδασκαλιασ μεταξυ ομηλικων
Η συνεργασία ομηλίκων για την κατάκτηση στρατηγικών μάθησης PALS (Fuchs,Fuchs, Mathes, & Simmons, 1996),

15 Μοντέλα διδασκαλίασ μεταξύ ομηλίκων
Η συνεργασία ομηλίκων μέσω σχηματισμού μικρών ομάδων CSTT (Harper & Maheady, 1999) Η συνεργασία ομηλίκων μέσω άμεσης ανταπόκρισης μεταξύ των ομηλίκων RPT (Fantuzzo & Ginsburg-Block, 1998).

16 στοχοσ διδασκαλιασ μεταξύ ομηλικων
Να επιτευχθεί υψηλό επίπεδο εμπλοκής μέσα από την αλληλεπίδραση των ομηλίκων

17 πρακτικη εφαρμογη διδασκαλιασ μεταξυ ομηλικων
πρακτικη εφαρμογη διδασκαλιασ μεταξυ ομηλικων Αναγνώριση αναγκών των μαθητών: Ο εκπαιδευτικός εντοπίζει τους τομείς που ο μαθητής παρουσιάζει δυσκολίες και οι οποίες θα μπορούσαν να αντιμετωπιστούν μέσα από τη διδασκαλία μεταξύ ομηλίκων

18 Πρακτικη εφαρμογη διδασκαλιασ μεταξυ ομηλικων
Εκπαίδευση των μαθητών που θα μπορούσαν να βοηθήσουν μέσω της διδασκαλίας μεταξύ ομηλίκων Ο εκπαιδευτικός Εντοπίζει τους μαθητές που έχουν αναπτυγμένες δεξιότητες στους ανάλογους τομείς

19 πρακτικη εφαρμογη διδασκαλιασ μεταξυ ομηλικων
πρακτικη εφαρμογη διδασκαλιασ μεταξυ ομηλικων Δημιουργία ομάδων Ενημέρωση ομάδων για τη διδασκαλία μεταξύ ομηλίκων Όλα τα παιδιά γνωρίζουν το σκοπό της διδασκαλίας μεταξύ ομηλίκων

20 ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ
Διδάσκει τα παιδιά με τις υψηλές δεξιότητες τι πρέπει να θυμούνται ώστε να βοηθήσουν τους συμμαθητές τους Μερικές φορές οι στρατηγικές που έχουν αναπτύξει οι μαθητές είναι αυτοματοποιημένες και για να μπορέσουν να συμμετέχουν ενεργά στη διδασκαλία μεταξύ ομηλίκων χρειάζεται να τις αναλύσουν

21 Δραστηριότητα Συνδιδάσκετε στην 1η Δημοτικού. Ο εκπαιδευτικός της παράλληλης στήριξης υποστηρίζει ένα παιδί με ΝΥ. Από κοινού παρατηρείτε ότι τόσο ο μαθητής με ΝΥ όσο και άλλοι τρεις μαθητές δυσκολεύονται να κατακτήσουν τη σύμβαση ανάγνωσης. Στην τάξη τουλάχιστον τέσσερις μαθητές μπορούν να διαβάζουν άριστα Πως θα εφαρμόζατε τη διδασκαλία μεταξύ ομηλίκων ώστε να αναπτύξετε τη σύμβαση ανάγνωσης ;

22 παραδειγμα εκμαθησησ αναγνωσησ Οι οδηγίεσ ακολουθούνται από σύμβολα
Ό,τι βλέπω διαβάζω Ό,τι ακούω, γράφω Να θυμάμαι: Διαβάζω από αριστερά προς τα δεξιά Διαβάζω από πάνω προς τα κάτω Κάθε γράμμα έχει ένα ήχο Όταν γράφω, λέω τους ήχους ή από μέσα μου ή χαμηλόφωνα Δε γράφω ό,τι δεν ακούω Δε διαβάζω ό,τι δε βλέπω

23 βηματα αναπτυξησ στρατηγικων μνημησ
Οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές μπορούν να δουλέψουν μαζί έτσι ώστε να βελτιώσουν τις δεξιότητες μνήμης μέσα από μια σειρά από στρατηγικές Η μνήμη είναι ιδιαίτερα σημαντική για την μάθηση και η επίγνωση συγκεκριμένων δυσκολιών όπως και η βελτίωση των στρατηγικών μνήμης πρέπει να είναι ένα σημαντικό κομμάτι για την εκπαίδευση των παιδιών με ΕΕΑ.

24 Λειτουργιεσ τησ μνήμησ
Εσωτερίκευση Αποθήκευση Εξωτερίκευση

25 Εσωτερικευση μείωση διασπαστικών στοιχείων ο μαθητής κοιτά τον δάσκαλο
ενθάρρυνση να απαντά επαναλαμβάνοντας όταν διασπάται (χωρίς να φαίνεται ότι κατηγορείται που δεν παρακολουθούσε) απλούστευση οδηγιών και των πληροφοριών μέσα από εικονική αναπαράσταση (σύμβολα) όπου είναι δυνατόν τονισμός των πιο σημαντικών πληροφοριών (προς απομνημόνευση) έλεγχος από τον δάσκαλο ότι έγιναν κατανοητές οι οδηγίες και οι πληροφορίες

26 Αποθηκευση Να δίνεται χρόνος για να σκεφτεί
Να δίνονται διαλείμματα για να πηγαίνουν πίσω στο τι διδάχθηκαν και να επαναπροσδιορίζουν την προσοχή τους στην καινούρια δραστηριότητα Να συγκεντρώνουν συνεχώς την προσοχή τους σε νοήματα –κλειδιά

27 αποθηκευση Έλεγχος ότι αυτό που ειπώθηκε, παρουσιάστηκε στον μαθητή (εικονικά) Ενθάρρυνση λεκτικής επανάληψης της πληροφορίας και των οδηγιών Ενθάρρυνση να αποτυπώσει ο μαθητής αυτό που ειπώθηκε έτσι ώστε να λειτουργεί σαν μέσον προσωπικής υπενθύμισης της πληροφορίας (οπτικοποίηση ή ζωγραφική)

28 Εξωτερικευση Να ενθαρρύνονται τα παιδιά να αντικαθιστούν τις δύσκολες λέξεις με πιο κατανοητές που να τις θυμούνται πιο εύκολα Να αντικαθίστανται οι λέξεις με εικόνες και άλλες απλές λέξεις Να οπτικοποιούν ο,τι καλούνται να συγκρατήσουν στην μνήμη τους Να τους δίνεται χρόνος να θυμηθούν Να υπενθυμίζεται στους μαθητές να χρησιμοποιούν τις στρατηγικές που είχαν επιτυχία Να τους προσφέρονται εναλλακτικές όπως μέρος της απάντησης να χρησιμοποιείται ως ενθάρρυνση.

29 παραδειγμα αναπτυξησ στρατηγικών μνημησ (οι οδηγίεσ ακολουθουνται από σύμβολα )
Έλεγξε αν έχεις καταλάβει τι σου ζητά η άσκηση υπογραμμίζοντας τις λέξεις κλειδιά Κάνε το εικόνα στο μυαλό σου ή πες το χωρίς να βλέπεις την άσκηση Γράψε ή ζωγράφισε αυτό που σου ζητά για να το θυμάσαι αργότερα (ένα παιδί γράφει) Ξεκίνα τη δουλειά σου (ένα παιδί δουλεύει στο θρανίο) Έλεγξε οτι θυμάσαι τι πρόκειται να κάνεις (το παιδί δείχνει αυτό που έγραψε προηγουμένως)

30 παραδειγμα διεκπεραιωσησ μιασ εργασιασ (οι οδηγιεσ ακολουθουνται από συμβολα)
Διάβασε καλά Υπογράμμισε αυτά που σου ζητά η άσκηση(λέξεις κλειδιά) Σκέψου καλά Θυμήσου τι σου ζητά η άσκηση κοιτώντας τις λέξεις κλειδιά Ξεκίνα να γράφεις


Κατέβασμα ppt "Νοητικη υστερηση/ αυτισμοσ Διδασκουσα: Ελενη Τραγουλια"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google