Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
1
ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ ΥΓΕΊΑ (Family Health)
Κωδικός μαθήματος: 507 Τύπος μαθήματος: θεωρία 3ωρες/εβδομάδα Πιστωτικές μονάδες: 3 Τυπικό εξάμηνο διδασκαλίας: Ε΄ Επίπεδο μαθήματος: Μ.Ε.Υ/ΕΥ Προαπαιτούμενα:- Ευθύνης Τ.Μ: Κοινοτικής Υγείας
2
ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ ΥΓΕΊΑ (Family Health)
Σκοπός-Στόχος του μαθήματος Το μάθημα προσφέρει μια εμπεριστατωμένη παρουσίαση των θεμάτων που αφορούν τη σπουδή της οικογενειακής υγείας. Η γνώση αυτή θα συμβάλλει στη βελτίωση του επιπέδου υγείας & ποιότητας ζωής των πολιτών. Μαθησιακά αποτελέσματα: είναι η απόκτηση γνώσεων και δεξιοτήτων από τους σπουδαστές για την προαγωγή & την προστασία της οικογενειακής υγείας.
3
Σχολιασμός
4
ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ ΥΓΕΊΑ (Family Health)
Παραδοσιακός ορισμός της οικογένειας που είναι σύμφωνος με τις νομικές θεσπίσεις για τις σχέσεις: δεσμοί αίματος, γάμος, υιοθεσία, κηδεμονία. «΄Ενας νόμιμος, δια βίου και σεξουαλικά αποκλειστικός γάμος μεταξύ ενός άνδρα και μιας γυναίκας, με παιδιά, όπου ο άνδρας είναι τροφοδότης της οικογένειας &απόλυτη αρχή» (Macklin 1988)
5
ΟΡΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ
Από τη δεκαετία του ‘80 έχει υιοθετηθεί ένας ευρύτερος ορισμός που κινείται πέρα και πάνω από τους περιορισμούς του νόμου και είναι: «Δύο ή περισσότερα άτομα μαζί, τα οποία εξαρτώνται το ένα από το άλλο για φυσική, συναισθηματική ή/ και υλική, οικονομική υποστήριξη. Τα δε μέλη της οικογένειας αναπροσδιορίζονται» (Hanson & Boyd 1996)
6
ΜΟΡΦΕΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ Πυρηνική (γονείς, παιδιά)
Ευρύτερη με περισσότερα μέλη (συγγενείς)
7
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ
ΣΥΓΧΡΟΝΕΣ ΜΟΡΦΕΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ Δύο γονέων χωρίς παιδιά Μονογονεϊκή ή ανύπανδρος γονέας Διαζευγμένος Ξαναπαντρεμένοι και οι δυο γονείς Ομοφυλοφιλικό ζεύγος Υιοθετημένη οικογένεια
8
Ο ΟΡΟΣ «ΥΓΕΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ»
Ο ΟΡΟΣ «ΥΓΕΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ» Σύμφωνα με τον Hanson (1985) πρόκειται για μια «μεταβαλλόμενη κατάσταση ευεξίας η οποία περιλαμβάνει τους: Βιολογικούς/σωματικούς Ψυχολογικούς Κοινωνιολογικούς Πολιτισμικούς & Πνευματικούς παράγοντες του οικογενειακού συστήματος» Αυτή είναι μία πολυπαραγοντική προσέγγιση και αναφέρεται τόσο στα μέλη όσο και στο σύνολο της οικογένειας ως μονάδας ή ενότητας.
9
Ο ΟΡΟΣ «ΥΓΕΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ»
Ο ΟΡΟΣ «ΥΓΕΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ» Υπάρχει μια αμφίδρομη σχέση όπου η λειτουργία της οικογένειας (υγεία, ευεξία, αλλά και αρρώστια) επηρεάζει, τη λειτουργία της οικογένειας. Έτσι όταν πρόκειται να αξιολογήσουμε την υγεία της οικογένειας θα πρέπει ταυτόχρονα να εκτιμούμε την υγεία των μελών και τη λειτουργικότητα ολόκληρου του οικογενειακού συστήματος.
10
ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ
ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ Η σημασία της υγείας της οικογένειας για την προαγωγή της υγείας ατόμων και κοινωνιών έχει επαρκώς, τεκμηριωθεί στη διεθνή βιβλιογραφία. (Nightingale et al 1978) (Gilliss et al1989) Bonar 1992 (Feetham et al 1993)
11
ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ
ΣΗΜΑΣΙΑ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ Μέσα στο πλαίσιο των σύγχρονων κατευθύνσεων στην πολιτική υγείας ολιστική φροντίδα υγείας και προαγωγή της υγείας για Π.Φ.Υ ολόκληρης της κοινότητας, με έμφαση στην πρόληψη των νόσων παρά στη θεραπεία ήδη εγκατεστημένων παθολογικών καταστάσεων, καταδεικνύεται η σπουδαιότητα της υγείας των οικογενειών και αναδεικνύεται ο ρόλος του κλάδου της οικογενειακής φροντίδας ως σύγχρονης και απαραίτητης επιστήμης.
12
ΜΗ ΥΓΙΕΙΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΕΣ Πρόκειται για δυσλειτουργικές οικογένειες, οι οποίες αντιστέκονται, δεν συμμορφώνονται ή δεν κινητοποιούνται. Πρόκειται για οικογένειες που έχουν οδηγηθεί σε αδιέξοδο και δεν λειτουργούν καλά, είτε στο εσωτερικό τους είτε με το έξω σύνολο. Κεντρικό ρόλο κατά την εξάσκηση της οικογενειακής φροντίδας, παίζει η θεώρηση της οικογένειας , ως κάτι περισσότερο από το απλό περιβάλλον των ατόμων.
13
Τακτική προσέγγισης της οικογένειας
Τακτική προσέγγισης της οικογένειας Για την αξιολόγηση & την παρέμβαση στην οικογένεια υπάρχουν τέσσερα είδη προσέγγισης Η οικογένεια ως περιβάλλον του ατόμου Η οικογένεια ως χρήστης υπηρεσιών υγείας Η οικογένεια ως σύστημα Η οικογένεια ως θεσμός της κοινωνίας
14
ΘΕΩΡΗΤΙΚΑ ΜΟΝΤΕΛΑ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗΣ
Θεωρία των ρόλων Θεωρία (Role Theory) Θεωρία των συστημάτων (Systems Frame Work) Θεωρία της Δομικής ή Λειτουργικής Προσέγγισης (Structural-Functional Frame Work) Θεωρία της Αλληλεπίδρασης (Interactional Frame Work) Αναπτυξιακή θεωρία ή θεωρία της Ανάπτυξης(Developmental Theory)
15
ΔΙΕΡΓΑΣΙΑ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗΣ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ
ΔΙΕΡΓΑΣΙΑ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗΣ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ Συλλογή όλων των δεδομένων (γενικών & ειδικών). Λογική θεμελίωση των δεδομένων για την διεξαγωγή τεκμηριωμένων διαγνώσεων για την οικογένεια. Συλλογή προγνωστικών ιατρικών στοιχείων για τη διατύπωση πρόγνωσης. Σχεδιασμός θεραπείας βασισμένης τόσο στην πρόγνωση όσο & στη θεραπεία.
16
ΔΙΕΡΓΑΣΙΑ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗΣ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ
ΔΙΕΡΓΑΣΙΑ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗΣ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ Εφαρμογή του σχεδίου παρέμβασης μετά από συζήτηση & διαπραγμάτευση με την οικογένεια. Αξιολόγηση της ανταπόκρισης της οικογένειας προς τα σχέδια δράσης & εκτίμηση των αποτελεσμάτων της οικογενειακής διάγνωσης, της πρόγνωσης και της τυχόν προηγούμενης θεραπείας. Τερματισμός της συνεργασίας Ε/Υ και οικογένειας.
17
ΜΟΝΤΕΛΟ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΤΗΣ FRIEDMAN (1993)
Σύμφωνα με το μοντέλο αυτό Η οικογένεια είναι ένα κοινωνικό σύστημα με λειτουργικές απαιτήσεις. Η οικογένεια είναι μία μικρή ομάδα που διαθέτει ορισμένα γενικά χαρακτηριστικά κοινά σε όλες τις μικρές ομάδες. Τα άτομα στην οικογένεια ενεργούν σύμφωνα με ένα σύνολο εσωτερικών κανόνων & αξιών που μαθαίνονται εξαρχής μέσα σ’ αυτή, μέσω της κοινωνικοποίησης.
18
ΚΑΤΕΥΘΥΝΤΗΡΙΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ ΤΟΥ ΜΟΝΤΕΛΟΥ ΤΗΣ FRIEDMAN
Ταυτοποίηση των στοιχείων, Στάδιο ανάπτυξης της οικογένειας & ιστορικό της οικογένειας, Στοιχεία για το περιβάλλον της οικογένειας Δομή της οικογένειας, συμπεριλαμβανομένων της επικοινωνίας, των σχέσεων ισχύος, των αξιών και των ηθών της οικογένειας, Λειτουργίες της οικογένειας, Μέθοδοι αντιμετώπισης των προβλημάτων της οικογένειας.
19
ΠΑΡΕΜΒΑΤΙΚΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
Βασίζεται στο μοντέλο ¨Συστημάτων Φροντίδας Υγείας¨ της Betty Neuman και αντιμετωπίζει την οικογένεια ως πελάτη. (Berkley & Hanson 1991) Στο μοντέλο αυτό οι οικογένειες είναι εκτεθειμένες στις εντάσεις που προκύπτουν όταν οι στρεσσογόνοι παράγοντες (με τη μορφή προβλημάτων)εισχωρούν στην οικογένεια, διαπερνώντας τους αμυντικούς της μηχανισμούς.
20
ΠΑΡΕΜΒΑΤΙΚΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
Η αντίδραση της οικογένειας στους στρεσσογόνους παράγοντες εξαρτάται: από το βαθμό που διαπερνά ο παράγοντας, τη μονάδα της οικογένειας, από το πόσο ικανή είναι αυτή, να προσαρμοστεί και να διατηρήσει την ισορροπία της και τη σταθερότητά της.
21
ΠΑΡΕΜΒΑΤΙΚΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ
Το μοντέλο περιγράφει τρεις περιοχές: Προαγωγή υγείας, δραστηριότητες ευεξίας, αναγνώριση προβλημάτων και παράγοντες της οικογένειας στις γραμμές άμυνας και αντίστασης. Αντίδραση της οικογένειας και σταθερότητα στις γραμμές άμυνας & αντίστασης. Αποκατάσταση της σταθερότητας και της λειτουργίας σε επίπεδο πρόληψης.
22
ΒΑΣΙΚΕΣ ΑΡΧΕΣ ΜΟΝΤΕΛΟΥ FRIEDMAN
1. Κάθε οικογένεια ως σύστημα είναι μοναδική. 2. Κάθε σύστημα αποτελεί ένα σύμπλεγμα από κοινούς , γνωστούς παράγοντες ή εσωτερικά χαρακτηριστικά μέσα σε μια φυσιολογική βασική δομή. 3. Υπάρχουν πολλοί, άγνωστοι και παγκόσμιοι, περιβαλλοντικοί στρεσσογόνοι παράγοντες.
23
ΑΠΟΓΡΑΦΙΚΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΣΤΡΕΣΣΟΓΟΝΩΝ ΠΑΡΑΓΟΝΤΩΝ
Πρόκειται για ένα ¨εργαλείο¨ αξιολόγησης που βοηθά στη μέτρηση των ποιοτικών και των ποσοτικών εισροών στην οικογένεια από όλα τα μέλη της. Εστιάζεται στον εντοπισμό στρεσσογόνων παραγόντων που επιδρούν στην οικογένεια, καθώς και στις δυνάμεις που επιδεικνύει η οικογένεια για τη διατήρηση της υγείας & της λειτουργικότητά της.
24
ΑΠΟΓΡΑΦΙΚΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΣΤΡΕΣΣΟΓΟΝΩΝ ΠΑΡΑΓΟΝΤΩΝ
Το ανωτέρω μοντέλο περιλαμβάνει 3 βασικά στοιχεία: Συνοψίζονται οι γενικοί στρεσσογόνοι παράγοντες. Οι παρατηρήσεις της οικογένειας και του Ε/Υ. Ιεραρχούνται οι παράγοντες σύμφωνα με τη σπουδαιότητά τους για τα μέλη της οικογένειας. Συνοψίζονται οι εξειδικευμένοι στρεσσογόνοι παράγοντες & οι παρατηρήσεις της οικογένειας και του Ε/Υ. Εντοπίζονται οι αντιφάσεις & οι διαφορές αν υπάρχουν.
25
ΑΠΟΓΡΑΦΙΚΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΣΤΡΕΣΣΟΓΟΝΩΝ ΠΑΡΑΓΟΝΤΩΝ
2. Καταγράφεται ο συνολικός τρόπος λειτουργίας της οικογένειας. Καταγράφεται η κατάσταση/επίπεδο σωματικής υγείας για κάθε μέλος ξεχωριστά. Καταγράφεται η κατάσταση διανοητικής υγείας των μελών. 3. Συνοψίζονται οι δυνάμεις της οικογένειας, οι απόψεις των μελών της οικογένειας, του Ε/Υ που κατευθύνουν προς την υγεία & τη σταθερότητα.
26
ΑΠΟΓΡΑΦΙΚΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΣΤΡΕΣΣΟΓΟΝΩΝ ΠΑΡΑΓΟΝΤΩΝ
Συμπερασματικά: Τα στοιχεία που συλλέγονται με το μοντέλο/εργαλείο αυτό καθορίζουν το επίπεδο παρέμβασης και πρόληψης στο οποίο ενδείκνυται ο Ε/Υ να κινηθεί: Πρωτοβάθμια, δευτεροβάθμια, τριτοβάθμια (Pender 1992)
27
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΥΓΙΟΥΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΥΓΙΟΥΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ έχει αίσθημα εμπιστοσύνης Όλα τα μέλη αλληλεπιδρούν μεταξύ τους συμμετέχει σε παιχνίδια & έχει χιούμορ ακούει σέβεται στηρίζει
28
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΥΓΙΟΥΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΥΓΙΟΥΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ Αφιερώνει χρόνο για κοινή ψυχαγωγία Υπάρχει σεβασμός του προσωπικού χώρου & χρόνου των μελών Διαθέτει παραδόσεις και κοινές συνήθειες ή «τυπικό» Έχει κοινό θρησκευτικό πυρήνα Επικρατεί ένα κοινό αίσθημα ευθύνης (μοιρασμένης)
29
Η οικογένεια συμπερασματικά
Ανοίγει τα «σύνορά της» για να αναζητήσει και να δεχθεί βοήθεια όταν τη χρειάζεται (είναι επομένως ανοιχτό σύστημα)
30
ΚΡΙΣΗ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ 1. Απειλή απώλειας ή απειλή κινδύνου
2. Η ίδια η απώλεια/κίνδυνος 3. Μια πρόκληση για επίδειξη δυνατοτήτων ή για βέλτιστη επίδοση
31
ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΠΟΥ ΚΑΘΙΣΤΟΥΝ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ ΕΥΑΛΩΤΗ ΣΤΗΝ ΕΜΦΑΝΙΣΗ ΤΗΣ ΚΡΙΣΗΣ
Υπάρχουν τρεις κατηγορίες Η αντίληψη της οικογένειας για το γεγονός Οι μηχανισμοί αντιμετώπισης προβλημάτων που χρησιμοποιεί Η ύπαρξη ή απουσία υποστήριξης από το περιβάλλον
32
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΚΡΙΣΗΣ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΚΡΙΣΗΣ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ Κρίση επέρχεται όταν η οικογένεια αντιμετωπίζει ένα πρόβλημα που είναι φαινομενικά αδύνατο να επιλυθεί. Καμία μέθοδος που χρησιμοποιεί η οικογένεια δεν είναι αποτελεσματική για την επίλυσή του. Τελικά το πρόβλημα καθίσταται ανυπέρβλητο, το στρες, η ανησυχία και η ένταση κλιμακώνονται καθιστώντας την οικογένεια αποδιοργανωμένη, ανίκανη να το αντιμετωπίσει και οδηγώντας την σε αδιέξοδο.
33
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΚΡΙΣΗΣ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΚΡΙΣΗΣ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ Η κατάσταση της κρίσης είναι απίθανο να διαρκέσει πάνω από 6 εβδομάδες, διότι το οικογενειακό σύστημα δεν αντέχει. Η κρίση οδηγείται τελικά σε «εκτόνωση» είτε με: επίλυση του προβλήματος που θα οδηγήσει σε μια θετικότερη & υγιέστερη κατάσταση ύπαρξης της οικογένειας κατάρρευση της οικογένειας
34
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΚΡΙΣΗΣ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΚΡΙΣΗΣ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ Προσωρινή ανακούφιση μπορεί να επιτευχθεί με: τη χρήση αμυντικών μηχανισμών (απώθηση, άρνηση, εκλογίκευση, προβολή. μετάθεση) την υποστηρικτική δράση του περιβάλλοντος ή συνδυασμό αυτών Η αντιμετώπιση της κρίσης για μια μονιμότερη ανακούφιση απαιτεί την ύπαρξη και χρησιμοποίηση μηχανισμών αντιμετώπισης προβλημάτων.
35
ΕΙΔΗ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗΣ ΚΡΙΣΗΣ
Οι κρίσεις ωρίμανσης (συμβαίνουν σε μεταβατικές περιόδους της οικογένειας όπως η εφηβεία, ο γάμος, η απόκτηση του πρώτου παιδιού, η πρώτη επαγγελματική απασχόληση), που είναι κατά κάποιο τρόπο «φυσιολογικές» και αναμενόμενες σε κάθε οικογένεια. Γ ι’ αυτό εφόσον μπορούν να προβλεφθούν, η οικογένεια έχει τη δυνατότητα να προετοιμαστεί και να αναπτύξει τους μηχανισμούς ή τις μεθόδους αντιμετώπισής τους.
36
ΕΙΔΗ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗΣ ΚΡΙΣΗΣ
Οι κρίσεις έναντι μιας ορισμένης κατάστασης που είναι απροσδόκητες, σοβαρές και επικίνδυνες για τη λειτουργία της οικογένειας. Το γεγονός που προκαλεί μια τέτοια κρίση είναι κατά κανόνα ξαφνικό και περιλαμβάνει: Ασθένεια Ατύχημα Θάνατο Φυσική καταστροφή κ.λ.π, όλα τα παραπάνω απειλούν τη βιολογική, ψυχολογική ή κοινωνική ενότητα της οικογένειας και παρεμποδίζουν την ολοκλήρωσή της.
37
ΜΕΙΖΟΝΕΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΚΡΙΣΗΣ
ΜΕΙΖΟΝΕΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΚΡΙΣΗΣ Διακρίνονται σε: Ευεργετικούς (αποτρέπουν την εμφάνιση κρίσης) Επιβαρυντικούς (για εμφάνιση κρίσης)
38
ΜΕΙΖΟΝΕΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΚΡΙΣΗΣ
ΜΕΙΖΟΝΕΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΚΡΙΣΗΣ Ανθρώπινη βιολογία (γενετικοί παράγοντες, γήρανση, αναπηρία) Ψυχολογικοί παράγοντες-Ψυχολογικό περιβάλλον Κοινωνικοί παράγοντες-Κοινωνικό περιβάλλον: 1.Υποστηρικτικό δίκαιο: συγγενείς, φίλοι, γείτονες, κοινωνικές υπηρεσίες, εκκλησία, σύλλογοι υποστήριξης, οικογένειες που βρέθηκαν σε παρόμοια κατάσταση 2.Επιβαρυντικοί παράγοντες: ανεργία, φτώχια, φυλετική διάκριση, κοινωνική απομόνωση.
39
ΜΕΙΖΟΝΕΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΚΡΙΣΗΣ
ΜΕΙΖΟΝΕΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ ΚΡΙΣΗΣ Παράγοντες του τρόπου ζωής: χρήση αλκοόλ ή ναρκωτικών ουσιών. Θεραπευτική προσέγγιση: Συμβουλευτική Σύστημα Υγείας: Ασφαλιστική κάλυψη, κοινωνική ασφάλιση, οικογενειακή συμβουλευτική & προγραμματισμός. Ειδικές υπηρεσίες για ομάδες υψηλού κινδύνου (εθισμένοι σε αλκοόλ ή ναρκωτικές ουσίες, θύματα ατυχημάτων, αυτοκτονικοί και οικογένειες «υψηλού κινδύνου»).
40
ΕΥΡΕΣΗ ΠΟΡΩΝ ΓΙΑ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ Π.Φ.Υ
ΕΥΡΕΣΗ ΠΟΡΩΝ ΓΙΑ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ Π.Φ.Υ Ο Ε/Υ κινητοποιεί μια σειρά πηγών με σκοπό την ικανοποίηση των αναγκών της οικογένειας και την προαγωγή της. Αν και οι χρησιμοποιούμενοι πόροι διαφέρουν από κοινότητα σε κοινότητα υπάρχουν ορισμένες κοινές πηγές πόρων. Οι πηγές διακρίνονται σε: Δημόσιες, ιδιωτικές, κυβερνητικές και εθελοντικές.
41
ΕΥΡΕΣΗ ΠΟΡΩΝ ΓΙΑ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ Π.Φ.Υ
ΕΥΡΕΣΗ ΠΟΡΩΝ ΓΙΑ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ Π.Φ.Υ Από τις πηγές αυτές διατίθενται υπηρεσίας και προγράμματα είτε ικανοποίησης βασικών αναγκών (σίτιση, στέγαση κ.λ.π) είτε προαγωγής υγείας και πρόληψης(εμβολιασμοί, μαζικοί προσυμπτωματικοί έλεγχοι- screening) κ.λ.π. Τα προγράμματα αυτά παρέχονται σε τοπικό, επαρχιακό, περιφερειακό ή εθνικό επίπεδο.
42
ΕΥΡΕΣΗ ΠΟΡΩΝ ΓΙΑ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ Π.Φ.Υ
ΕΥΡΕΣΗ ΠΟΡΩΝ ΓΙΑ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ Π.Φ.Υ Παραδείγματα κυβερνητικών παροχών κυρίως για την παροχή υποστήριξης σε βασικές ανάγκες στις Η.Π.Α είναι oι κάτωθι: Medicare, Medicaid, Aid to family of Dependent Children, Food Stamps κ.ά Οι χρηματοδότες αυτών των πηγών γίνονται βάσει ορισμένων κριτηρίων.
43
ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ
Ο εθελοντισμός σήμερα αποτελείται από έναν κόσμο ολόκληρο, που σε κάθε κάλεσμα, σε κάθε προσκλητήριο με κάθε ευκαιρία, δίνει ένα βροντερό παρών και επιβεβαιώνει έμπρακτα ότι για πάρα πολλούς ανθρώπους ο εθελοντισμός αποτελεί μία ευγενική ιδέα.
44
ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΕΘΕΛΟΝΤΙΣΜΟΣ
Είναι ένα ακλόνητο «πιστεύω», ένας τρόπο ζωής, ένας τρόπος σκέψης, που όλοι μας πλέον αναγνωρίζουμε και κατανοούμε ότι αποτελεί μία επιτακτική ανάγκη της κοινωνίας μας.
45
Ο ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΕΡΥΘΡΟΣ ΣΤΑΥΡΟΣ
Ο ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΕΡΥΘΡΟΣ ΣΤΑΥΡΟΣ O Ελληνικός Ερυθρός Σταυρός είναι ο μεγαλύτερος μη κυβερνητικός οργανισμός στην Ελλάδα με σύνθετο έργο που βασίζεται στην εθελοντική δράση και την άμεση ανταπόκριση των πολιτών. Κινητοποιείται στοχεύοντας πάντα στην ανακούφιση του ανθρώπινου από τον πόνο σε περιόδους: πολέμου και ειρήνης, στηρίζοντας τραυματίες, ασθενείς, πρόσφυγες, ηλικιωμένους, ανθρώπους με οικονομικές δυσκολίες.
46
Το Χαμόγελο Του Παιδιού
Το Χαμόγελο Του Παιδιού είναι ένας εθελοντικός οργανισμός, μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα. Στηρίζεται στο συναίσθημα, αλλά δε μένει σ' αυτό και στα λόγια. Έχει κάνει πράξη την αντιμετώπιση των καθημερινών προβλημάτων των παιδιών.
47
ΧΑΤΖΗΚΥΡΙΑΚΕΙΟ ΙΔΡΥΜΑ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ
Στο Ίδρυμα υπάρχει ένα οργανωμένο σώμα εθελοντών που ξεκινά από το Διοικητικό Συμβούλιο του Ιδρύματος και το προσωπικό που προσφέρει τον ελεύθερο του χρόνο εθελοντικά και υποστηρίζεται από μια συντονισμένη ομάδα εθελοντών διαφόρων ηλικιών.
48
ΧΑΤΖΗΚΥΡΙΑΚΕΙΟ ΙΔΡΥΜΑ ΠΑΙΔΙΚΗΣ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ
Φιλοξενεί κορίτσια από 6 ετών προερχόμενα από οικογένειες με σοβαρά κοινωνικά και οικονομικά προβλήματα, προσφέροντας εκτός από στέγη, φροντίδα και συναισθηματική υποστήριξη, εξαιρετικές εκπαιδευτικές δυνατότητες και τα απαραίτητα εφόδια για την πρόοδό τους ως ενήλικες σε μια σύγχρονη κοινωνία.
49
Σύλλογος Βοηθείας Παιδιών Αιθιοπίας
εμφορείται από συναίσθηση ηθικού καθήκοντος και να διέπεται από πνεύμα εθελοντισμού και ανιδιοτέλειας. υπερασπίζεται το αναφαίρετο δικαίωμα στη ζωή, την υγεία, τη μόρφωση και την ίση μεταχείριση Να τα βοηθήσει να ζήσουν με αξιοπρέπεια στον τόπο που γεννήθηκαν, προς όφελος της ίδιας της χώρας τους.
50
Κέντρο θεραπείας εξαρτημένων ατόμων ΚΕΘΕΑ
Το ΚΕΘΕΑ είναι το μεγαλύτερο δίκτυο υπηρεσιών απεξάρτησης και κοινωνικής επανένταξης στη χώρα μας. Βρίσκεται δίπλα στους χρήστες ουσιών και τις οικογένειές τους .Όλες οι υπηρεσίες του παρέχονται δωρεάν και χωρίς λίστες αναμονής: στο δρόμο, στα σωφρονιστικά καταστήματα, σε μονάδες σε όλη την Ελλάδα.
51
Κέντρο θεραπείας εξαρτημένων ατόμων ΚΕΘΕΑ
Tο KEΘΕΑ απευθύνεται επίσης σε όσους αντιμετωπίζουν πρόβλημα με άλλες μορφές εξάρτησης, όπως το αλκοόλ, ο τζόγος και το διαδίκτυο.
52
Άλλες εθελοντικές οργανώσεις
• Ίδρυμα για το Παιδί & την Οικογένεια • Αλκοολικοί Ανώνυμοι • Εταιρία Προστασίας Σπαστικών • Ναρκομανείς Ανώνυμοι • Κέντρο Ζωής • Εθνικό Συμβούλιο Νεολαίας
53
Οι Μ.Κ.Ο (ΜΗ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ)
οι ΜΚΟ είναι Πολιτικά ανεξάρτητες και κομματικά ανένταχτες. προσφέρουν έργο κοινής ωφέλειας και λύσεις για την αντιμετώπιση μεγάλων προβλημάτων. είναι μη κερδοσκοπικές και ανεξάρτητες από οικονομικά συμφέροντα. στηρίζονται στην εθελοντική συμμετοχή ευαισθητοποιημένων πολιτών.
54
ΟΙ Μ.Κ.Ο (ΜΗ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΕΣ ΟΡΓΑΝΩΣΕΙΣ)
πολιτικές συναθροίσεις ή συνασπισμοί πολιτικών κομμάτων. θεσμικοί φορείς. κερδοσκοπικές εταιρείες. ομάδες προάσπισης και προώθησης συμφερόντων (πολιτικών επαγγελματικών, θρησκευτικών, τοπικής καταγωγής, ψυχαγωγικών και αθλητικών)
55
ΑΛΛΟΙ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ & ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ
«Συνήγορος του παιδιού» «Θεόφιλος» για την ενίσχυση πολύτεκνης οικογένειας «Τα χαρούμενα παιδιά» για την προστασία & εκπαίδευση παιδιών με ειδικές ανάγκες « Η κιβωτός του Νώε» για την ειδική μέριμνα & προστασία μητέρας & παιδιού
56
ΑΛΛΟΙ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΙ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ & ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ
“Unicef” Η σύμβαση για τα δικαιώματα του παιδιού. “Unicef” για την παιδική προστασία από τη βία, την εκμετάλλευση, την κακοποίηση και την κακομεταχείριση. «Η Μητέρα» για τη προστασία & παρακολούθηση των ορφανών παιδιών.
57
ΕΥΡΕΣΗ ΠΟΡΩΝ ΓΙΑ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ Π.Φ.Υ
ΕΥΡΕΣΗ ΠΟΡΩΝ ΓΙΑ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ Π.Φ.Υ Οι περισσότερες κοινότητες πλην των κυβερνητικών παροχών, διαθέτουν έναν αριθμό (μη κυβερνητικών)εθελοντικών προγραμμάτων. Επίσης υπάρχουν οργανισμοί με τοπικά παραρτήματα και μερικοί από αυτούς παρέχουν φροντίδα, ενώ άλλοι προβαίνουν σε στοχευμένες ενέργειες σεάτομα με ειδικά προβλήματα & ανάγκες. ε
58
ΕΥΡΕΣΗ ΠΟΡΩΝ ΓΙΑ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ Π.Φ.Υ
ΕΥΡΕΣΗ ΠΟΡΩΝ ΓΙΑ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ Π.Φ.Υ παρέχουν άμεσα υπηρεσίες, όπως π.χ οικογενειακή συμβουλευτική. παρέχουν υπηρεσίες όπως π.χ προστασία ή στέγαση απόρων, αστέγων, θυμάτων κακοποίησης και παραμέλησης, οργάνωση συσσιτίων, ένδυση, μεταφορά κ.λ.π όπως η φαρμακοβιομηχανία.
59
ΕΥΡΕΣΗ ΠΟΡΩΝ ΓΙΑ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ Π.Φ.Υ
ΕΥΡΕΣΗ ΠΟΡΩΝ ΓΙΑ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ Π.Φ.Υ Ευθύνη του Ε/Υ είναι: να γνωρίζει τις πηγές. να εντοπίζει τις κατάλληλες για κάθε οικογένεια. να εξασφαλίζει τρόπους πρόσβασης σ’ αυτές. να είναι εξοικειωμένος με τον τύπο των υπηρεσιών. Να γνωρίζει τρόπους χρησιμοποίησης των διαθέσιμων πόρων.
60
ΕΜΠΟΔΙΑ ΣΤΗΝ ΕΞΑΣΚΗΣΗ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗΣ Π.Φ.Υ
Μέχρι την προηγούμενη δεκαετία οι Ε/Υ αποκτούσαν ελάχιστη γνώση για την οικογένεια, τόσο στην προπτυχιακή των εκπαίδευση όσο και κατά την εξάσκηση του επαγγέλματος. Η παρεχόμενη φροντίδα επικεντρωνόταν στο άτομο μόνο, ενώ η οικογενειακή φροντίδα αποτελούσε ¨κοινή λογική¨ και όχι ειδίκευση όπως σήμερα.
61
ΕΜΠΟΔΙΑ ΣΤΗΝ ΕΞΑΣΚΗΣΗ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗΣ Π.Φ.Υ(συνέχεια)
Υπήρχε έλλειψη «καλών» μεθόδων, «εργαλείων» & στρατηγικών αξιολόγησης της οικογένειας. Οι επιστήμες υγείας εστιάζονται στο άτομο και αντιμετωπίζουν την οικογένεια αποκλειστικά ως περιβάλλον του ατόμου. Τα συστήματα διάγνωσης επίσης είναι επικεντρωμένα στις νόσους των ατόμων και όχι των οικογενειών.
62
ΕΜΠΟΔΙΑ ΣΤΗΝ ΕΞΑΣΚΗΣΗ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗΣ Π.Φ.Υ(συνέχεια)
Η ασφαλιστική κάλυψη μέχρι σήμερα αφορούσε τα άτομα και όχι τις οικογένειες, οι δε αποζημιώσεις χορηγούνταν σε ατομικό επίπεδο. Τα σύστημα υγείας παρέχει υπηρεσίες για τις οικογένειες σε ώρες όπου τα μέλη της οικογένειας σπάνια βρίσκονται μαζί και έτσι δεν μπορούν να συνοδεύσει το ένα το άλλο.
63
ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗΣ Π.Φ.Υ
Η Π.Φ.Υ ης οικογένειας και οι εφαρμογές της, συνιστούν έναν εξελισσόμενο τομέα των επιστημώνΥγείας και θα συνεχίσει να αποτελεί σημαντικό τμήμα της φροντίδας υγείας στο μέλλον, ιδιαίτερα μετά τις τρέχουσες μεταρρυθμίσεις στα συστήματα υγείας, όπου το ενδιαφέρον στρέφεται στην κοινότητα και επομένως στην οικογένεια.
64
ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗΣ Π.Φ.Υ
Η μέχρι σήμερα έρευνα έχει εστιάσει στα άτομα και την φροντίδα υγείας τους. Επίσης η έρευνα που αναφέρεται στην ψυχική υγεία των οικογενειών είναι πιο αναπτυγμένη απ’ ότι η έρευνα για την οικογένεια και τη σωματική υγεία. Το ενδιαφέρον έχει στραφεί προς τη συσχέτιση και σύνδεση της δυναμικής της οικογένειας με την υγεία και την αρρώστια.
65
ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗΣ Π.Φ.Υ
ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗΣ Π.Φ.Υ H εκπαίδευση στην οικογενειακή φροντίδα υγείας περιλαμβάνεται πλέον πιο συχνά στο πρόγραμμα των επαγγελματιών υγείας, τόσο των ΗΠΑ όσο και στον Καναδά. Πρόσφατες μελέτες σχετικά με την οικογενειακή υγεία κατέληξαν στα ακόλουθα συμπεράσματα: 1. Περισσότερα μαθήματα με περιεχόμενο που άπτεται της Φ.Υ σε προπτυχιακό & μεταπτυχιακό επίπεδο.
66
ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗΣ Π.Φ.Υ
ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗΣ Π.Φ.Υ 2. Διδάσκεται κυρίως μια εκλεκτική προσέγγιση της οικογενειακής αξιολόγησης παρά συγκεκριμένα μοντέλα και «εργαλεία» αξιολόγησης. 3.Πολλές θεωρίες και εφαρμογές παραμένουν εστιασμένες στο άτομο και όχι στην οικογένεια ως σύνολο. 4.Για να είναι εφικτή η εξάσκηση οικ/νειακής φροντίδας στην κοινότητα απαιτείται η εκπαίδευση περισσότερων Επαγγελματιών Υγείας στο εν λόγω αντικείμενο.
67
ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ
Οι επαγγελματίες υγείας έχουν την ευθύνη συμμετοχής στην ανάπτυξη προγραμμάτων και στη θέσπιση νόμων, κανόνων ή ρυθμίσεων για την υγεία των οικογενειών. Κυβερνητικές πράξεις οι οποίες έχουν άμεση ή έμμεση επίπτωση στις οικογένειες θεωρούνται ως πολιτική για τις οικογένειες ή οικογενειακή πολιτική. σε τοπικό, επαρχιακό, περιφερειακό ή εθνικό επίπεδο επηρεάζουντις οικογένειες άμεσα ή έμμεσα.
68
ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ
Οι πολιτικές αποφάσεις καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα τομέων, όπως: υγειονομική κάλυψη, περίθαλψη και ευχέρεια πρόσβασης στις υπηρεσίες υγείας κόστος στέγασης εισόδημα κοινωνική ασφάλιση-πρόνοια σχέδια συντάξεων, επιδομάτων, αποζημιώσεων, σίτισης σε απόρους και τέλος εκπαίδευση
69
ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ
Συμπερασματικά: Παρότι όλες οι κυβερνητικές αποφάσεις και πράξεις επηρεάζουν τις οικογένειες πρέπει να μορφοποιηθούν σε μια σαφή και ολοκληρωμένη πολιτική για τις οικογένειες. Τα κινήματα (Healthy people 2000, 1991)έχουν άμεσες και έμμεσες συνέπειες και εκβάσεις που επηρεάζουν τις οικογένειες.
70
ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ
Μείζονα προβλήματα που απασχολούν τους επαγγελματίες υγείας και αποτελούν σοβαρά θέματα Δημόσιας υγείας στη δεκαετία του ‘90 είναι: η φτώχεια οι ανεπιθύμητες εγκυμοσύνες-απόρροια ανεπαρκούς ή ανύπαρκτου οικογενειακού προγραμματισμού- η κατάχρηση στο αλκοόλ ο εθισμός σε ναρκωτικές ουσίες
71
ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ
η οικογενειακή βία & η κακοποίηση (Hanson & Heims 1991) Όλα τα παραπάνω υποδηλώνουν το πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος που θα αποδοθεί στη οικογένεια στις επόμενες δεκαετίες, μέσα από το πρίσμα των μεταρρυθμίσεων των Συστημάτων Υγείας.
72
ΘΕΣΜΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ Υπουργείο Υγείας & Πρόνοιας
ΘΕΣΜΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ Υπουργείο Υγείας & Πρόνοιας Τη Διεύθυνση Προστασίας Οικογένειας συγκροτούν τα εξής Τμήματα: α. Τμήμα Οικογένειας και Δημογραφικής Πολιτικής β. Τμήμα Προστασίας Παιδιών και Εφήβων γ. Τμήμα Προστασίας Ηλικιωμένων
73
ΘΕΣΜΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ Υπουργείο Υγείας & Πρόνοιας
ΘΕΣΜΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ Υπουργείο Υγείας & Πρόνοιας Τμήμα Οικογένειας και Δημογραφικής Πολιτικής 1. Η χάραξη πολιτικής και κατευθύνσεων για την υιοθεσία ανηλίκων, το θεσμό της ανάδοχης οικογένειας, τις διακρατικές υιοθεσίες, το δημογραφικό πρόβλημα την προστασία πολυτέκνων και την ανοικτή κοινωνική προστασία της μητρότητας και του κακοποιημένου ατόμου.
74
ΘΕΣΜΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ Υπουργείο Υγείας & Πρόνοιας
ΘΕΣΜΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ Υπουργείο Υγείας & Πρόνοιας 2. Η μελέτη και διαχείριση θεμάτων προστασίας οικογένειας και δημογραφικής πολιτικής. 3. Ο συντονισμός της συνεργασίας των αρμοδίων Υπηρεσιών με σκοπό την ενιαία χάραξη πολιτικής και εφαρμογής της και η παροχή συμβουλευτικών οδηγιών σε Δημόσιες Υπηρεσίες ή Νομικά Πρόσωπα για θέματα αρμοδιότητας του Τμήματος.
75
ΘΕΣΜΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ Υπουργείο Υγείας & Πρόνοιας
ΘΕΣΜΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ Υπουργείο Υγείας & Πρόνοιας 4. Η κατάρτιση προγραμμάτων, η εισήγηση για χρηματοδότηση, η εποπτεία και η αξιολόγηση της εφαρμογής προγραμμάτων προστασίας οικογένειας τόσο σε εθνικό επίπεδο όσο και σε συνεργασία με τις αντίστοιχες Υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
76
ΘΕΣΜΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ Υπουργείο Υγείας & Πρόνοιας
ΘΕΣΜΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ Υπουργείο Υγείας & Πρόνοιας 5. Η μέριμνα για την οργάνωση και η παρακολούθηση της λειτουργίας του θεσμού των οικογενειακών επιδομάτων, της εφαρμογής του προγράμματος οικονομικής ενίσχυσης απροστάτευτων παιδιών. 6. Η εισήγηση προτάσεων για την υιοθέτηση γενικών ή ειδικών μέτρων, για την αποτελεσματικότερη απόδοση των διατιθέμενων πόρων.
77
ΘΕΣΜΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ Υπουργείο Υγείας & Πρόνοιας
ΘΕΣΜΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ Υπουργείο Υγείας & Πρόνοιας 7. Η παρακολούθηση σε συνεργασία με τις συναρμόδιες Υπηρεσίες θεμάτων προστασίας οικογένειας, η ενίσχυση μη κρατικών οργανώσεων για αντικείμενα αρμοδιότητας του Τμήματος και η υποστήριξη της ενίσχυσής τους από αρμόδιους φορείς της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
78
ΘΕΣΜΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ Υπουργείο Υγείας & Πρόνοιας
ΘΕΣΜΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ Υπουργείο Υγείας & Πρόνοιας 8. Η μελέτη και διαχείριση κάθε θέματος, που απορρέει από τον Κοινωνικό Χάρτη, την Ευρωπαϊκή Σύμβαση Κοινωνικής και Ιατρικής Αντίληψης ως και λοιπούς Διεθνείς Οργανισμούς. 9. Η οργάνωση σε συνεργασία με τις αρμόδιες Υπηρεσίες ή ιδιωτικούς φορείς ερευνητικών προγραμμάτων, σεμιναρίων, συζητήσεων και διαλέξεων.
79
ΘΕΣΜΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ Υπουργείο Υγείας & Πρόνοιας
ΘΕΣΜΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ Υπουργείο Υγείας & Πρόνοιας 10. Η εισήγηση και διαμόρφωση σε συνεργασία με άλλα Υπουργεία, Οργανισμούς και Υπηρεσίες της ακολουθητέας πολιτικής, της θέσης της Ελλάδας για κάθε ζήτημα αρμοδιότητας του Τμήματος, στα πλαίσια συνεργασίας με την Ευρωπαϊκή Ένωση, στη συνεργασία της με άλλα Κράτη - Μέλη ως και αυτής με άλλους Διεθνείς Φορείς.
80
ΘΕΣΜΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ Υπουργείο Υγείας & Πρόνοιας
ΘΕΣΜΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ Υπουργείο Υγείας & Πρόνοιας 11. Η υποβολή προτάσεων προς τη Διεύθυνση Αγωγής Υγείας και Πληροφόρησης για δημιουργία και εφαρμογή από αυτήν προγραμμάτων αγωγής υγείας.
81
ΘΕΣΜΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ Υπουργείο Υγείας & Πρόνοιας
ΘΕΣΜΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ Υπουργείο Υγείας & Πρόνοιας Τμήμα Προστασίας Παιδιών και Εφήβων 1. Η χάραξη πολιτικής και κατευθύνσεων για την προστασία παιδιών και εφήβων 2. Η μελέτη και διαχείριση θεμάτων προστασίας παιδιών και εφήβων.
82
Τμήμα Προστασίας Παιδιών και Εφήβων
3. Ο συντονισμός της συνεργασίας των αρμοδίων Υπηρεσιών με σκοπό την ενιαία χάραξη πολιτικής και εφαρμογής της και η παροχή συμβουλευτικών οδηγιών σε Δημόσιες Υπηρεσίες ή Νομικά Πρόσωπα για θέματα αρμοδιότητας του Τμήματος.
83
Τμήμα Προστασίας Παιδιών και Εφήβων
4. Η κατάρτιση προγραμμάτων, η χρηματοδότηση, η εποπτεία και η αξιολόγηση της εφαρμογής προγραμμάτων προστασίας παιδιών και εφήβων τόσο σε εθνικό επίπεδο όσο και σε συνεργασία με τις αντίστοιχες Υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
84
Τμήμα Προστασίας Παιδιών και Εφήβων
5. Η συγκέντρωση και επεξεργασία στατιστικών στοιχείων, που υποβάλλονται από Υπηρεσίες και από κρατικούς ή ιδιωτικούς φορείς και η μελέτη και επεξεργασία των προτάσεων και εισηγήσεών τους για νέες σύγχρονες μορφές και μεθόδους.
85
Τμήμα Προστασίας Παιδιών και Εφήβων
6. Η εισήγηση προτάσεων για την υιοθέτηση γενικών ή ειδικών μέτρων προστασίας παιδιών και εφήβων, για την αποτελεσματικότερη απόδοση των διατιθέμενων πόρων.
86
Τμήμα Προστασίας Παιδιών και Εφήβων
7. Η καταγραφή και παρακολούθηση των δραστηριοτήτων και προγραμμάτων, που αναπτύσσουν Υπηρεσίες της Περιφέρειας, της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης, των Ο.Τ.Α. ως και μη κρατικές Οργανώσεις, περιλαμβανομένης της συλλογής στατιστικών στοιχείων για επίσημη χρήση.
87
Τμήμα Προστασίας Παιδιών και Εφήβων
8. Η παρακολούθηση σε συνεργασία με τις συναρμόδιες Υπηρεσίες θεμάτων προστασίας παιδιών και εφήβων, η ενίσχυση μη κρατικών οργανώσεων για αντικείμενα αρμοδιότητας του Τμήματος και η υποστήριξη της ενίσχυσής τους από αρμόδιους φορείς της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
88
Τμήμα Προστασίας Παιδιών και Εφήβων
9. Η οργάνωση σε συνεργασία με τις αρμόδιες Υπηρεσίες ή ιδιωτικούς φορείς ερευνητικών προγραμμάτων, σεμιναρίων, συζητήσεων και διαλέξεων.
89
Τμήμα Προστασίας Παιδιών και Εφήβων
10. Η εισήγηση και διαμόρφωση σε συνεργασία με άλλα Υπουργεία, Οργανισμούς και Υπηρεσίες της ακολουθητέας πολιτικής, της θέσης της Ελλάδας για κάθε ζήτημα αρμοδιότητας του Τμήματος, στα πλαίσια συνεργασίας με την Ευρωπαϊκή Ένωση, στη συνεργασία της με άλλα Κράτη - Μέλη ως και αυτής με άλλους Διεθνείς Φορείς.
90
Τμήμα Προστασίας Παιδιών και Εφήβων
11. Ο καθορισμός των όρων και προϋποθέσεων σύστασης, οργάνωσης και λειτουργίας φορέων δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου ή εκδηλώσεων ιδιωτικής κοινωφελούς πρωτοβουλίας και ιδιωτικών επιχειρήσεων που παρέχουν ανάλογες προς τα παραπάνω υπηρεσίες.
91
Τμήμα Προστασίας Παιδιών και Εφήβων
12. Ο έλεγχος, η εποπτεία και η παρακολούθηση εφαρμογής προγραμμάτων και μέτρων που αφορούν στη σύσταση και λειτουργία Ιδρυμάτων Προστασίας του βρέφους και της προσχολικής ηλικίας ( Παιδικούς και Βρεφονηπιακούς Σταθμούς ), Κέντρων Παιδικής Μέριμνας, Παιδοπόλεων και Βρεφοκομείων καθώς και λοιπών συναφών εκδηλώσεων.
92
Τμήμα Προστασίας Παιδιών και Εφήβων
13. Η έκδοση των αναγκαίων πράξεων σύστασης, κατάρτισης, μεταφοράς, συγχώνευσης, μετατροπής, φορέων δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου ή εκδηλώσεων που ανήκουν στην αρμοδιότητα του Τμήματος καθώς και η χωροταξική κατανομή αυτών. 14. Η έγκριση των οργανισμών και κανονισμών εσωτερικής λειτουργίας των πιο πάνω φορέων και η εποπτεία και παρακολούθηση της δράσης αυτών.
93
Τμήμα Προστασίας Παιδιών και Εφήβων
15. Η χορήγηση άδειας ίδρυσης και λειτουργίας εκδηλώσεων ιδιωτικής κοινωφελούς πρωτοβουλίας ή ιδιωτικών επιχειρήσεων. 16. Η συνεργασία με τα άλλα Τμήματα για την εγγραφή των αναγκαίων πιστώσεων, για την εκτέλεση ή επέκταση των εφαρμοζόμενων προγραμμάτων και η εφαρμογή νέων (συνέχεια επόμενη διαφ)
94
Τμήμα Προστασίας Παιδιών και Εφήβων
(συνέχεια) ως και την κάλυψη των λοιπών αναγκών της Διεύθυνσης, στον προϋπολογισμό του Υπουργείου ή το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και η επιχορήγηση από το προϊόν του Ειδικού Κρατικού Λαχείου των διαφόρων φορέων αρμοδιότητας της Διεύθυνσης και η παρακολούθηση της κίνησης των πιστώσεων αυτών.
95
Τμήμα Προστασίας Παιδιών και Εφήβων
17. Η μέριμνα για την παροχή κάθε φύσεως κοινωνικής προστασίας και φροντίδας προς τις παραπάνω κατηγορίες ατόμων και για την κοινωνική και επαγγελματική αποκατάσταση των παιδιών, που αποφοιτούν από Ιδρύματα. 18. Η παρακολούθηση θεμάτων που έχουν σχέση με διεθνείς οργανισμούς, διεθνή συνέδρια καθώς και την Ελληνική Εθνική Επιτροπή UNICEF.
96
Τμήμα Προστασίας Παιδιών και Εφήβων
19. Η υποβολή προτάσεων προς τη Διεύθυνση Αγωγής Υγείας και Πληροφόρησης για δημιουργία και εφαρμογή από αυτήν, προγραμμάτων αγωγής υγείας. 20. Η πρόταση προς τη Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών για την αγορά, μίσθωση, μεταβίβαση, παραχώρηση χρήσης και εκμίσθωσης ακινήτων από εποπτευόμενους φορείς αρμοδιότητας του Τμήματος.
97
Τμήμα Προστασίας Ηλικιωμένων
1. Η χάραξη πολιτικής και κατευθύνσεων για την ανοικτή και κλειστή κοινωνική προστασία ηλικιωμένων. 2. Η μελέτη και διαχείριση θεμάτων προστασίας ηλικιωμένων. 3. Ο συντονισμός της συνεργασίας των αρμοδίων Υπηρεσιών με σκοπό την ενιαία χάραξη πολιτικής και εφαρμογής της και η παροχή συμβουλευτικών οδηγιών σε Δημόσιες Υπηρεσίες ή Νομικά Πρόσωπα για θέματα αρμοδιότητας του Τμήματος.
98
Τμήμα Προστασίας Ηλικιωμένων
4. Η κατάρτιση προγραμμάτων, η χρηματοδότηση, η εποπτεία και η αξιολόγηση της εφαρμογής προγραμμάτων προστασίας ηλικιωμένων τόσο σε εθνικό επίπεδο όσο και σε συνεργασία με τις αντίστοιχες Υπηρεσίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
99
Τμήμα Προστασίας Ηλικιωμένων
5. Η συγκέντρωση και επεξεργασία στατιστικών στοιχείων, που υποβάλλονται από Υπηρεσίες και από κρατικούς ή ιδιωτικούς φορείς και η μελέτη και επεξεργασία των προτάσεων και εισηγήσεών τους για νέες σύγχρονες μορφές και μεθόδους. 6. Η εισήγηση προτάσεων για την υιοθέτηση γενικών ή ειδικών μέτρων προστασίας ηλικιωμένων, για την αποτελεσματικότερη απόδοση των διατιθέμενων πόρων.
100
Τμήμα Προστασίας Ηλικιωμένων
7. Η καταγραφή και παρακολούθηση των δραστηριοτήτων και προγραμμάτων, που αναπτύσσουν Υπηρεσίες της Περιφέρειας, της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης, των Ο.Τ.Α. ως και μη κρατικές Οργανώσεις, περιλαμβανομένης της συλλογής στατιστικών στοιχείων για επίσημη χρήση.
101
Τμήμα Προστασίας Ηλικιωμένων
8. Η παρακολούθηση σε συνεργασία με τις συναρμόδιες Υπηρεσίες θεμάτων προστασίας ηλικιωμένων, η ενίσχυση μη κρατικών οργανώσεων για αντικείμενα αρμοδιότητας του Τμήματος και η υποστήριξη της ενίσχυσής τους από αρμόδιους φορείς της Ευρωπαϊκής Ένωσης ή άλλους Διεθνείς Οργανισμούς.
102
Τμήμα Προστασίας Ηλικιωμένων
9. Η οργάνωση σε συνεργασία με τις αρμόδιες Υπηρεσίες ή ιδιωτικούς φορείς ερευνητικών προγραμμάτων, σεμιναρίων, συζητήσεων και διαλέξεων.
103
Τμήμα Προστασίας Ηλικιωμένων
10. Η εισήγηση και διαμόρφωση σε συνεργασία με άλλα Υπουργεία, Οργανισμούς και Υπηρεσίες της ακολουθητέας πολιτικής, της θέσης της Ελλάδας για κάθε ζήτημα αρμοδιότητας του Τμήματος, στα πλαίσια συνεργασίας με την Ευρωπαϊκή Ένωση, στη συνεργασία της με άλλα Κράτη - Μέλη ως και αυτής με άλλους Διεθνείς Φορείς.
104
Τμήμα Προστασίας Ηλικιωμένων
11. Ο καθορισμός των όρων και των προϋποθέσεων της παροχής κάθε προστασίας και περίθαλψης γενικά. 12. Η χωροταξική κατανομή και ο καθορισμός των όρων και των προϋποθέσεων σύστασης και οργάνωσης των επιμέρους φορέων προστασίας ηλικιωμένων και η μέριμνα για την κατάρτιση και έγκριση των οργανισμών αυτών.
105
Τμήμα Προστασίας Ηλικιωμένων
13. Η έκδοση των αναγκαίων πράξεων σύστασης, κατάργησης, μεταφοράς, συγχώνευσης, μετατροπής φορέων δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου, που ανήκουν στην αρμοδιότητα του Τμήματος καθώς και η χωροταξική κατανομή αυτών σε τοπικό, περιφερειακό και εθνικό επίπεδο και η εφαρμογή νέων μεθόδων και τεχνικών για την ανάπτυξή τους.
106
Τμήμα Προστασίας Ηλικιωμένων
14. Ο προγραμματισμός στην ανάπτυξη υποδομής, η έγκριση σκοπιμότητας εκτέλεσης έργων στον τομέα αυτό και η παρακολούθηση υλοποίησης των προγραμμάτων. 15. Ο καθορισμός των όρων και προδιαγραφών σύστασης μονάδων κοινωνικής πρόνοιας αρμοδιότητας του τμήματος.
107
Τμήμα Προστασίας Ηλικιωμένων
16. Η μέριμνα για την παροχή κάθε φύσης ενίσχυσης για τους ηλικιωμένους. 17. Η έγκριση των οργανισμών και κανονισμών εσωτερικής λειτουργίας των φορέων προστασίας ηλικιωμένων και η εποπτεία και παρακολούθηση της δράσης αυτών.
108
Τμήμα Προστασίας Ηλικιωμένων
18. Ο καθορισμός των όρων και προϋποθέσεων σύστασης, οργάνωσης και λειτουργίας ιδιωτικών κερδοσκοπικών επιχειρήσεων παροχής υπηρεσιών σε ηλικιωμένους. 19. Η υλοποίηση των προγραμμάτων ίδρυσης και ανάπτυξης μονάδων κοινωνικής προστασίας ηλικιωμένων καθώς και ο προσδιορισμός της διασύνδεσής τους με νοσοκομειακές μονάδες.
109
Τμήμα Προστασίας Ηλικιωμένων
20. Η εποπτεία και παρακολούθηση του έργου και της λειτουργίας των Νομικών Προσώπων Δημοσίου Δικαίου και Ιδιωτικού Δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα και των Μονάδων Φροντίδας Ηλικιωμένων (Μ.Φ.Η.), καθώς και ο καθορισμός της οικονομικής ενίσχυσης αυτών.
110
Τμήμα Προστασίας Ηλικιωμένων
21. Η σύναψη συμβάσεων με ιδιωτικού δικαίου μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα Μ.Φ.Η. και η μέριμνα για την εισαγωγή ηλικιωμένων στις κατά τα ανωτέρω συμβατικές κλίνες. 22. Η πρόταση προς τη Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών για την αγορά, μίσθωση, μεταβίβαση, παραχώρηση χρήσης και εκμίσθωσης ακινήτων από εποπτευόμενους φορείς αρμοδιότητας του τμήματος.
111
Τμήμα Προστασίας Ηλικιωμένων
23. Η σύναψη συμβάσεων με Ερευνητικά Κέντρα Δημόσιου ή Ιδιωτικού Δικαίου ή Εκπαιδευτικά Ιδρύματα Ανώτατης και Ανώτερης Εκπαίδευσης και η μέριμνα για την παρακολούθηση των εκπονουμένων ερευνών. 24. Η υποβολή προτάσεων προς τη Διεύθυνση Αγωγής Υγείας και Πληροφόρησης για δημιουργία και εφαρμογή από αυτήν προγραμμάτων αγωγής υγείας.
112
ΣΥΝΟΨΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ
ΣΥΝΟΨΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ Στην Ελλάδα ακόμη δεν έχει αναπτυχθεί το θεωρητικό πλαίσιο της Οικογενειακής φροντίδας, ενώ το εφαρμοσμένο μέρος της περιλαμβάνεται στο αντικείμενο της Κοινοτικής φροντίδας. Η οικογενειακή φροντίδα ταυτίζεται με την κατ’οίκον νοσηλεία, κατά την οποία διεξάγονται προγραμματισμένες επισκέψεις σε οικογένειες ασθενών. σκοπό την παροχή νοσηλείας στο ασθενές μέλος της.
113
ΣΥΝΟΨΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ
ΣΥΝΟΨΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ Οι ανάγκες υγείας του υπόλοιπου οικογενειακού συστήματος δεν λαμβάνεται υπόψη. Αυτή η προσπάθεια είναι περιορισμένη γεωγραφικά στην πρωτεύουσα. Ωστόσο τελευταία εμφανίζονται δειλά και στην επαρχία κάποιοι φορείς κατ’ οίκον νοσηλείας (Κοινοτική Νοσηλευτική) Πάντως δεν υπάρχει ακόμα το νομικό πλαίσιο ανάπτυξης του κλάδου της οικογενειακής φροντίδας κατά τα διεθνή πρότυπα.
114
ΚΡΙΣΗ ΤΗΣ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΣ Πράξη-άσκηση
Θέμα: Παράγοντες δημιουργίας κρίσης στην οικογένεια & στρατηγικές πρόληψης αυτής. (αναζήτηση άρθρου και συγγραφή περίληψης)
115
ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ ΥΓΕΊΑ (Family Health)
Προτεινόμενη βιβλιογραφία Mary A. Nies., Melanic McEven. Κοινοτική Νοσηλευτική, Νοσηλευτική Δημόσιας Υγείας (Προάγοντας την Υγεία των Πληθυσμών). Ιατρικές εκδόσεις Δ. Λαγός, Αθήνα 2013 Α. Καλοκαιρινού-Αναγνωστοπούλου, Π. Σουρτζή. Κοινοτική Νοσηλευτική. Ιατρικές εκδόσεις ΒΗΤΑ, Αθήνα 2005 Ε. Κυριακίδου. Κοινοτική Νοσηλευτική. Εκδόσεις «Η Ταβιθά» ΣΑ. Έκδοση 3η Βελτιωμένη, Αθήνα 1998 Διεύθυνση Προστασίας Οικογένειας. Υπουργείο Υγείας
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.