Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
ΔημοσίευσεΘάλεια Κρεστενίτης Τροποποιήθηκε πριν 6 χρόνια
1
Δίκαιο ελεύθερου ανταγωνισμού 10 Μαΐου 2018
Δίκαιο ελεύθερου ανταγωνισμού 10 Μαΐου 2018 Αιμιλία Γ. Ευθυμίου Δ.Ν. Δικηγόρος
2
Δίκαιο του ανταγωνισμού
Αθέμιτος ανταγωνισμός Ν. 146/1914 (για τον αθέμιτο ανταγωνισμό) (οι ρυθμίσεις προστατεύουν τον ανταγωνιστή που θίγεται από την αθέμιτη συμπεριφορά άλλου ανταγωνιστή) Ελεύθερος ανταγωνισμός Ν. 3959/2011 (προστασία του ελεύθερου ανταγωνισμού) (οι ρυθμίσεις απαγορεύουν την παρεμπόδιση, τον περιορισμό ή τη νόθευση του ανταγωνισμού γενικά)
3
Ελεύθερος ανταγωνισμός (λέξεις-κλειδιά για το μάθημα)
Ελεύθερος ανταγωνισμός (λέξεις-κλειδιά για το μάθημα) Ενωσιακό δίκαιο: άρθρα 101 και 102 ΣΛΕΕ Ελληνικό δίκαιο: Ν. 3959/2011 προστασία του ελεύθερου ανταγωνισμού Συμπράξεις επιχειρήσεων/εναρμονισμένες πρακτικές/καρτέλ Καταχρηστική εκμετάλλευση δεσπόζουσας θέσης Συγκέντρωση επιχειρήσεων Επιτροπή Ανταγωνισμού
4
Παραδείγματα για προβληματισμό
Όλες οι γαλακτοβιομηχανίες της Ελλάδος συμφωνούν μεταξύ τους να πωλείται το γάλα τουλάχιστον 1 ευρώ το λίτρο. Όλες οι Σχολές Οδηγών της Καβάλας συμφωνούν ότι το ελάχιστο ποσό για τα δίδακτρα για δίπλωμα οδήγησης ανέρχεται σε 600 ευρώ. Η Coca-Cola εξαγοράζει όλες τις ελληνικές εταιρίες αναψυκτικών κι έτσι μοναδικός της ανταγωνιστής είναι πλέον η Pepsi.
5
Η Coca-Cola μειώνει για 6 μήνες την τιμή του αναψυκτικού από 1,00 ευρώ σε 50 cents, αναγκάζοντας έτσι όλες τις υπόλοιπες εταιρίες παραγωγής του αντίστοιχου αναψυκτικού να κλείσουν. Μετά τους 6 μήνες αυξάνει την τιμή σε 2,00 ευρώ. H εταιρία A πληρώνει όλα τα σούπερ-μάρκετ προκειμένου να μην πωλούν άλλες μπύρες παρά μόνο τις δικές της. H εταιρία A πληρώνει το σούπερ μάρκετ LOCAL, προκειμένου να έχει στα μπροστινά ράφια μπύρα A σε μεγάλες ποσότητες και στα χαμηλά ράφια άλλες μπύρες σε μικρές ποσότητες.
6
Οι Σύλλογοι Μεσιτών Αστικών Συμβάσεων, διαφόρων περιοχών της χώρας, όρισαν το ποσοστό 2% επί της αξίας του ακινήτου, ως ελάχιστη αμοιβή παροχής μεσιτικών υπηρεσιών. Το ΤΕΕ υιοθέτησε ελάχιστο κόστος κατασκευής έργων για τον υπολογισμό των αμοιβών των μηχανικών - μελών του. Η ΦΡΕΣΚΟ-ΓΑΛ, η 1η εταιρία γάλακτος στην Μακεδονία/Θράκη, αναγκάζει τους γαλακτοπαραγωγούς της περιοχής να πωλούν ακριβότερα το γάλα τους στις αθηναϊκές εταιρίες, απειλώντας τους ότι θα προμηθευτεί γάλα από άλλη περιοχή.
7
Οδοντιατρικοί Σύλλογοι της Χώρας με τις αποφάσεις τους προσδιορίζουν τα κατώτατα όρια αμοιβής για τις οδοντιατρικές υπηρεσίες των μελών τους. 42 επιχειρήσεις και ενώσεις επιχειρήσεων παραγωγής τσιμέντου κρατών – μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης προέβησαν σε συμφωνία κατανομής αγορών, ορίζοντας ότι ο κάθε ανταγωνιστής θα μπορούσε να πωλεί τσιμέντο μόνο στην οικεία αγορά (αγορά της χώρας του), ενώ σε περίπτωση πωλήσεων σε άλλη χώρα, θα έπρεπε να τηρεί προκαθορισμένους όρους, ώστε να μη διαταραχθεί το επίπεδο των τιμών στην αγορά της άλλης χώρας. 4 ενώσεις φαρμακοποιών παρακινούν τα μέλη των ενώσεων να παύσουν να αγοράζουν προϊόντα από συγκεκριμένη χονδρεμπορική επιχείρηση.
8
Ενωσιακό δίκαιο Η Ευρωπαϊκή Ένωση (ΕΕ), προς το συμφέρον τόσο των καταναλωτών όσο και των επιχειρήσεων, διαθέτει κανόνες με σκοπό να κρίνονται παράνομες οι συμπράξεις (καρτέλ) που καθορίζουν τις τιμές ή διαμοιράζουν τις αγορές μεταξύ ανταγωνιστών. Η ΕΕ επιδιώκει επίσης να αποτρέπει τις εταιρίες από το να εκμεταλλεύονται καταχρηστικά τη δεσπόζουσα θέση τους σε μια αγορά, για παράδειγμα, χρεώνοντας αθέμιτες τιμές ή περιορίζοντας την παραγωγή. Άρθρο 101 ΣΛΕΕ: εναρμονισμένες πρακτικές που περιορίζουν τον ανταγωνισμό Άρθρο 102 ΣΛΕΕ: καταχρηστική εκμετάλλευση δεσπόζουσας θέσης
9
Δομή διατάξεων του ν. 3959/2011 Άρθρο 1: Απαγορευμένες συμπράξεις
Άρθρο 2: Καταχρηστική εκμετάλλευση δεσπόζουσας θέσης Άρθρο 4: Βάρος απόδειξης Αρθρο 5 επ.: Συγκέντρωση επιχειρήσεων Άρθρα 12 επ. ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΜΟΥ και όργανα λειτουργίας της Άρθρα 30επ. Ένδικη προστασία Άρθρα 36 επ. : Καταγγελίες Άρθρα 43 επ. : Ποινικές κυρώσεις Άρθρο 45: Τέλη Άρθρο 46: Έκταση εφαρμογής του νόμου
10
Έκταση εφαρμογής του νόμου (άρθρο 46)
Ο νόμος 3959/2011 εφαρμόζεται σε όλους τους περιορισμούς του ανταγωνισμού, που επενεργούν ή μπορούν να επενεργήσουν στη χώρα, έστω και αν αυτοί οφείλονται σε συμφωνίες μεταξύ επιχειρήσεων, αποφάσεις ενώσεων επιχειρήσεων, εναρμονισμένη πρακτική μεταξύ επιχειρήσεων ή ενώσεων επιχειρήσεων ή συγκεντρώσεις επιχειρήσεων, που πραγματοποιούνται ή λαμβάνονται έξω από αυτή ή σε επιχειρήσεις ή ενώσεις επιχειρήσεων, που δεν έχουν εγκατάσταση σε αυτή. Το ίδιο ισχύει και για την καταχρηστική εκμετάλλευση δεσπόζουσας θέσης που εκδηλώνεται στη χώρα.
11
Απαγορευμένες συμπράξεις (άρθρο 1)
Με την επιφύλαξη της παραγράφου 3, απαγορεύονται όλες οι συμφωνίες και εναρμονισμένες πρακτικές μεταξύ επιχειρήσεων και όλες οι αποφάσεις ενώσεων επιχειρήσεων, οι οποίες έχουν ως αντικείμενο ή ως αποτέλεσμα την παρεμπόδιση, τον περιορισμό ή τη νόθευση του ανταγωνισμού στην Ελληνική Επικράτεια, και ιδίως εκείνες οι οποίες συνίστανται: (ιδίως = ενδεικτική απαρίθμηση, κατάλογος παραδειγμάτων)
12
α) στον άμεσο ή έμμεσο καθορισμό των τιμών αγοράς
ή πώλησης ή άλλων όρων συναλλαγής (π.χ. οι παραγωγοί καθορίζουν μεταξύ τους την τιμή διάθεσης, ανάληψη υποχρέωσης για μεταπώληση σε τρίτους σε ορισμένη τιμή) β) στον περιορισμό ή στον έλεγχο της παραγωγής, της διάθεσης, της τεχνολογικής ανάπτυξης ή των επενδύσεων (π.χ. συμπράξεις ποσοστώσεων, συμφωνίες αυτοπεριορισμού, έλεγχος διάθεσης προϊόντων μέσα από σύστημα κοινής πωλήσεως κλπ.) γ) στην κατανομή των αγορών ή των πηγών εφοδιασμού (π.χ. εδαφικός διαχωρισμός, απαγόρευση ανταγωνισμού στην περιοχή του άλλου, κατανομή της αγοράς με χρήση σήματος και αποκλεισμός παράλληλων εισαγωγών κλπ.)
13
δ) στην εφαρμογή στο εμπόριο άνισων όρων για ισοδύναμες παροχές, ιδίως στην αδικαιολόγητη άρνηση πώλησης, αγοράς ή άλλης συναλλαγής, κατά τρόπο που δυσχεραίνει τη λειτουργία του ανταγωνισμού (απαγόρευση της διαφοροποιημένης μεταχείρισης ισοδύναμων παροχών) ε) στην εξάρτηση της σύναψης συμβάσεων από την αποδοχή, εκ μέρους των συναλλασσόμενων, πρόσθετων παροχών, οι οποίες από τη φύση τους ή σύμφωνα με τις εμπορικές συνήθειες δεν συνδέονται με το αντικείμενο των συμβάσεων αυτών (συζευγμένες συμβάσεις: π.χ. ο αγοραστής μηχανήματος θα προμηθεύεται την πρώτη ύλη για το μηχάνημα από συγκεκριμένη πηγή)
14
2. Συμφωνίες και αποφάσεις ενώσεων επιχειρήσεων που εμπίπτουν στην παράγραφο 1 και στις οποίες δεν εφαρμόζεται η παράγραφος 3 είναι αυτοδικαίως άκυρες. 3. Συμφωνίες, αποφάσεις και εναρμονισμένες πρακτικές, που εμπίπτουν στην παράγραφο 1, ΔΕΝ απαγορεύονται, εφόσον πληρούν αθροιστικά τις κατωτέρω προϋποθέσεις:
15
α) συμβάλλουν στη βελτίωση της παραγωγής ή της διανομής των προϊόντων ή στην προώθηση της τεχνικής ή οικονομικής προόδου β) εξασφαλίζουν συγχρόνως στους καταναλωτές εύλογο τμήμα από το όφελος που προκύπτει γ) ΔΕΝ επιβάλλουν στις ενδιαφερόμενες επιχειρήσεις περιορισμούς μη απαραίτητους για την επίτευξη των στόχων αυτών δ) ΔΕΝ παρέχουν τη δυνατότητα κατάργησης του ανταγωνισμού ή κατάργησης αυτού σε σημαντικό τμήμα της σχετικής αγοράς.
16
να θεωρηθεί μη παράνομη. Παρ. 1 → Κανόνας
Συμπέρασμα: Η παρ. 1 καθιερώνει γενική απαγόρευση των συμπράξεων (αυτοδικαίως άκυρες). Η παρ. 3 καθιερώνει τη δυνατότητα μία σύμπραξη/συμφωνία/απόφαση εναρμονισμένης πρακτικής να θεωρηθεί μη παράνομη. Παρ. 1 → Κανόνας Παρ. 3 → Εξαίρεση: δηλ. πληροί τις προϋποθέσεις του νόμου για ΑΠΑΛΛΑΓΗ
17
Αποφάσεις ενώσεων επιχειρήσεων
Επιχείρηση: κάθε φορέας που ασκεί οικονομική δραστηριότητα ανεξάρτητα από το νομικό καθεστώς του και από τον τρόπο χρηματοδότησής του. Ένωση: κάθε όμιλος που δημιουργείται εκούσια, με ή χωρίς νομική προσωπικότητα, όπως επαγγελματικές οργανώσεις, σωματεία χωρίς κερδοσκοπικό σκοπό και συνενώσεις επιχειρήσεων/ πλειονότητα επιχειρήσεων που συνδέονται μεταξύ τους με οποιαδήποτε μορφή οργανωμένης συνεργασίας. Απόφαση: κάθε έκφραση βούλησης της ένωσης με οποιαδήποτε μορφή, όπως οδηγίες, εγκύκλιοι, απλές συστάσεις, εφόσον έχουν υποχρεωτικό χαρακτήρα για τα μέλη.
18
Εναρμονισμένη πρακτική
Απαιτείται μια ενιαία συμπεριφορά που πρέπει να είναι εναρμονισμένη και επιπλέον να υπάρχει βούληση προς εναρμόνιση. Από την ατομική συμπεριφορά κάθε επιχείρησης πρέπει να δίνεται η εικόνα κοινής δραστηριότητας. Η απλή παράλληλη συμπεριφορά ΔΕΝ αποτελεί καθαυτή εναρμονισμένη πρακτική, αφού η παρατήρηση των ανταγωνιστών και η προσαρμοστική αντίδραση ανήκει στην ουσία του ανταγωνισμού (π.χ. προσαρμογή στις τιμές άλλης επιχείρησης). Καρτέλ: η σύμπραξη μερικών επιχειρήσεων (ατομικών επιχειρήσεων ή εταιριών - συνήθως παραγωγών) με σκοπό την αθέμιτη χειραγώγηση της αγοράς προς όφελος των μελών του καρτέλ.
19
Συμφωνίες Οριζόντιες συμφωνίες: μεταξύ επιχειρήσεων (ανταγωνιστών) που δραστηριοποιούνται στην ίδια αγορά (π.χ. ΜΕΒΓΑΛ και ΔΕΛΤΑ) Κάθετες συμφωνίες: μεταξύ επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται σε διαφορετικό επίπεδο της αλυσίδας παραγωγής ή διανομής (π.χ. προμηθευτής και διανομέας – Coca-Cola και περίπτερο, εταιρία κατασκευής αυτοκινήτων Nissan και εμπορικός αντιπρόσωπος στην Ελλάδα κλπ.)
20
Παρακώλυση του ανταγωνισμού: με τη σύμπραξη δημιουργείται απόλυτο εμπόδιο στον ανταγωνισμό ως προς τα προϊόντα, τις σχέσεις των συμπραττόντων ή τις σχέσεις με τρίτους Περιορισμός του ανταγωνισμού: περιορίζεται η ελευθερία δραστηριότητας και λήψης οικονομικών αποφάσεων εκείνων που συμμετέχουν στη συμφωνία ή την εναρμονισμένη συμπεριφορά, άμεσα ή έμμεσα, με συμβατικές ή εξωσυμβατικές δεσμεύσεις, και με αυτόν τον τρόπο οι δυνατότητες επιλογής των τρίτων που συμμετέχουν στην αγορά, περιορίζονται ή μεταβάλλονται Νόθευση του ανταγωνισμού: μεταβολή των συνθηκών συναλλαγής που προκύπτουν από τη δομή της αγοράς
21
Καταχρηστική εκμετάλλευση δεσπόζουσας θέσης (άρθρο 2)
1. Απαγορεύεται η καταχρηστική εκμετάλλευση από μία ή περισσότερες επιχειρήσεις της δεσπόζουσας θέσης στο σύνολο ή μέρος της αγοράς της Ελληνικής Επικράτειας. 2. Η καταχρηστική αυτή εκμετάλλευση μπορεί να συνίσταται ιδίως: α) στην άμεση ή έμμεση επιβολή μη εύλογων τιμών αγοράς ή πωλήσεως ή άλλων όρων συναλλαγής. β) στον περιορισμό της παραγωγής, της διάθεσης ή της τεχνολογικής ανάπτυξης με ζημία των καταναλωτών. γ) στην εφαρμογή στο εμπόριο άνισων όρων για ισοδύναμες παροχές, ιδίως στην αδικαιολόγητη άρνηση πώλησης, αγοράς ή άλλης συναλλαγής, με αποτέλεσμα να περιέρχονται ορισμένες επιχειρήσεις σε μειονεκτική θέση στον ανταγωνισμό. δ) στην εξάρτηση της σύναψης συμβάσεων από την αποδοχή, εκ μέρους των συναλλασσόμενων, πρόσθετων παροχών, οι οποίες από τη φύση τους ή σύμφωνα με τις εμπορικές συνήθειες δεν συνδέονται με το αντικείμενο των συμβάσεων αυτών.
22
Προσοχή: ΔΕΝ απαγορεύεται η δεσπόζουσα θέση,
αλλά η καταχρηστική εκμετάλλευσή της. Δεσπόζουσα θέση: → μια οικονομική δύναμη, δηλ. ευχέρεια για άσκηση στη λειτουργία της αγοράς σημαντικής επιρροής, που κατά κανόνα η δεσπόζουσα επιχείρηση μπορεί να προβλέψει. → η θέση της επιχείρησης είναι τόσο ισχυρή στην αγορά, ώστε να της εξασφαλίζει μια συνολική ανεξαρτησία συμπεριφοράς. → όταν έχει σημαντικό ποσοστό συμμετοχής (μερίδιο) στην αγορά και την πραγματική δυνατότητα να εμποδίζει τον αποτελεσματικό ανταγωνισμό στο σύνολο ή μέρος της αγοράς, έχει δηλαδή δυνατότητα μονομερούς επηρεασμού των όρων της αγοράς. → μερίδιο πάνω από 50% μαχητό τεκμήριο, πάνω από 75% σίγουρα ναι, 20-40% γκρίζα περιοχή
23
Ορισμός ΔικΕΕ (υπόθεση C-27/76, σκ. 65):
Η θέση οικονομικής ισχύος που κατέχει μια επιχείρηση, πράγμα που της επιτρέπει να εμποδίζει τη διατήρηση αποτελεσματικού ανταγωνισμού στην οικεία αγορά και της προσφέρει, σε σημαντικό βαθμό, τη δυνατότητα ανεξάρτητης συμπεριφοράς, έναντι των ανταγωνιστών της, των πελατών της και τελικά των καταναλωτών
24
Συλλογική δεσπόζουσα θέση ή δεσπόζουσα θέση του ολιγοπωλίου:
Υπάρχουν λίγοι πωλητές στην αγορά ενός προϊόντος και οι ενέργειές τους βρίσκονται σε ενσυνείδητη αλληλεξάρτηση (είναι αδιάφορος στις επιχειρήσεις ο κίνδυνος αποτελεσματικού ανταγωνισμού τρίτων επιχειρήσεων). Σκόπιμη συμπεριφορά στην αγορά και σημαντικοί - στενοί δεσμοί μεταξύ των επιχειρήσεων. Δεσπόζουσα θέση στη σχετική αγορά: - Αγορά προϊόντος ή υπηρεσίας (εναλλαξιμότητα/υποκατάστατα) - Σχετική γεωγραφική αγορά (εθνική ή τοπική αγορά) - Χρονικός παράγοντας (εποχικότητα, καιρικά φαινόμενα κλπ)
25
Άρθρο 3 Συμφωνίες/αποφάσεις/εναρμονισμένες πρακτικές, οι οποίες εμπίπτουν στην παρ. 1 του άρθρου 1 και ΔΕΝ πληρούν τις προϋποθέσεις της παρ. 3 του άρθρου 1 απαγορεύονται, χωρίς να είναι αναγκαία η προηγούμενη έκδοση σχετικής απόφασης. 2. Συμφωνίες/αποφάσεις/εναρμονισμένες πρακτικές, και πληρούν τις προϋποθέσεις της παρ. 3 του άρθρου 1 δεν απαγορεύονται, 3. Η κατά το άρθρο 2 καταχρηστική εκμετάλλευση δεσπόζουσας θέσης απαγορεύεται, χωρίς να είναι αναγκαία η προηγούμενη έκδοση σχετικής απόφασης.
26
Επιτροπή ανταγωνισμού (άρθρα 12 επ.)
Ανεξάρτητη Αρχή. Τα μέλη της απολαμβάνουν προσωπικής και λειτουργικής ανεξαρτησίας και κατά την άσκηση των αρμοδιοτήτων τους δεσμεύονται μόνο από το νόμο και τη συνείδησή τους. Αρμοδιότητες: - Διαπιστώνει αν υφίσταται παράβαση των άρθρων 1 και 2 - Εγκρίνει ή απαγορεύει την πραγματοποίηση συγκέντρωσης επιχειρήσεων που γνωστοποιείται σε αυτή κατά το άρθρο 6. - Λαμβάνει κάθε απολύτως αναγκαίο κανονιστικό μέτρο που αποσκοπεί στη δημιουργία συνθηκών αποτελεσματικού ανταγωνισμού - Απειλεί ή και επιβάλλει πρόστιμα και άλλες κυρώσεις - Συνεργάζεται με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τις αρχές ανταγωνισμού των άλλων κρατών-μελών της Ε.Ε. για την εφαρμογή της Ευρωπαϊκής νομοθεσίας του ανταγωνισμού
27
Βάρος απόδειξης (άρθρο 4)
Κατά τη διαδικασία ενώπιον της Επιτροπής Ανταγωνισμού για την εφαρμογή των άρθρων 1 και 2 καθένας φέρει το βάρος απόδειξης των ισχυρισμών του.
28
Συγκέντρωση επιχειρήσεων (άρθρο 5)
1. Η Συγκέντρωση επιχειρήσεων δεν εμπίπτει καθ’ εαυτή στις απαγορεύσεις των άρθρων 1 και 2. 2. Συγκέντρωση θεωρείται ότι υπάρχει όταν προκύπτει μόνιμη μεταβολή του ελέγχου από: α) τη συγχώνευση με οποιονδήποτε τρόπο δύο ή περισσότερων προηγουμένως ανεξάρτητων επιχειρήσεων ή τμημάτων επιχειρήσεων ή β) την απόκτηση, από ένα ή περισσότερα πρόσωπα που ελέγχουν ήδη τουλάχιστον μία επιχείρηση ή από μία ή περισσότερες επιχειρήσεις, άμεσα ή έμμεσα, με την αγορά τίτλων ή στοιχείων του ενεργητικού, με σύμβαση ή με άλλον τρόπο, ελέγχου στο σύνολο ή σε τμήματα μιας ή περισσότερων άλλων επιχειρήσεων
29
Προηγούμενη γνωστοποίηση συγκεντρώσεων επιχειρήσεων (άρθρο 6)
Προηγούμενη γνωστοποίηση συγκεντρώσεων επιχειρήσεων (άρθρο 6) 1. Κάθε συγκέντρωση επιχειρήσεων πρέπει να γνωστοποιείται στην Επιτροπή Ανταγωνισμού μέσα σε 30 ημέρες από τη σύναψη της συμφωνίας ή τη δημοσίευση της προσφοράς ή ανταλλαγής ή την ανάληψη υποχρέωσης για την απόκτηση συμμετοχής, που εξασφαλίζει τον έλεγχο της επιχείρησης, όταν ο συνολικός κύκλος εργασιών όλων των επιχειρήσεων που συμμετέχουν στη συγκέντρωση ανέρχεται, στην παγκόσμια αγορά τουλάχιστον σε ευρώ και δύο τουλάχιστον από τις συμμετέχουσες επιχειρήσεις πραγματοποιούν, η καθεμία χωριστά, συνολικό κύκλο εργασιών άνω των ευρώ στην ελληνική αγορά.
30
4. Σε περίπτωση υπαίτιας παράβασης της υποχρέωσης προς γνωστοποίηση
η Επιτροπή Ανταγωνισμού επιβάλλει πρόστιμο ύψους τουλάχιστον €, το οποίο δεν υπερβαίνει το 10% του συνολικού κύκλου εργασιών. Κατά την επιμέτρηση του προστίμου λαμβάνονται ιδίως υπόψη: η οικονομική ισχύς των επιχειρήσεων που συμμετέχουν στη συγκέντρωση το πλήθος των επηρεαζόμενων αγορών και το επίπεδο του ανταγωνισμού σε αυτές - η εκτιμώμενη επίδραση της συγκέντρωσης στον ανταγωνισμό
31
Έλεγχος των συγκεντρώσεων επιχειρήσεων (άρθρο 7)
1. Με απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού απαγορεύεται κάθε συγκέντρωση επιχειρήσεων, η οποία υπόκειται σε προηγούμενη γνωστοποίηση και η οποία μπορεί να περιορίσει σημαντικά τον ανταγωνισμό στην εθνική αγορά ή σε ένα σημαντικό σε συνάρτηση με τα χαρακτηριστικά των προϊόντων ή των υπηρεσιών τμήμα της, ιδίως με τη δημιουργία ή ενίσχυση μιας δεσπόζουσας θέσης.
32
2. Για την εκτίμηση της δυνατότητας μιας συγκέντρωσης να περιορίσει σημαντικά τον ανταγωνισμό λαμβάνονται υπόψη ιδιαίτερα η διάρθρωση όλων των σχετικών αγορών ο πραγματικός ή δυνητικός ανταγωνισμός εκ μέρους επιχειρήσεων εγκατεστημένων εντός ή εκτός Ελλάδας η ύπαρξη νομικών ή πραγματικών εμποδίων εισόδου στην αγορά η θέση των συμμετεχουσών στη Συγκέντρωση επιχειρήσεων στην αγορά και η χρηματοοικονομική τους ισχύς οι εναλλακτικές δυνατότητες επιλογής που έχουν οι προμηθευτές και χρήστες η πρόσβασή τους στις πηγές εφοδιασμού ή στις αγορές διάθεσης των προϊόντων η εξέλιξη της προσφοράς και της ζήτησης των σχετικών αγαθών και υπηρεσιών τα συμφέροντα των ενδιάμεσων και τελικών καταναλωτών η συμβολή στην τεχνική και οικονομική πρόοδο και στη βελτίωση της οικονομικής αποτελεσματικότητας, υπό τον όρο ότι η συμβολή αυτή είναι προς το συμφέρον των καταναλωτών και δεν αποτελεί εμπόδιο για τον ανταγωνισμό.
33
Προσφυγή ενώπιον του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών (άρθρο 30)
Προσφυγή ενώπιον του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών (άρθρο 30) 1. Οι αποφάσεις της Επιτροπής Ανταγωνισμού υπόκεινται σε προσφυγή ενώπιον του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών μέσα σε προθεσμία εξήντα ημερών από την κοινοποίησή τους. 2. Η προθεσμία για την άσκηση προσφυγής και η άσκηση της δεν αναστέλλει την εκτέλεση της απόφασης της Επιτροπής Ανταγωνισμού. Αν όμως υπάρχει αποχρών λόγος, μετά από αίτηση του ενδιαφερομένου, το Διοικητικό Εφετείο Αθηνών σε Συμβούλιο μπορεί να αναστείλει εν όλω ή εν μέρει ή υπό όρους την εκτέλεση της απόφασης κατά της οποίας ασκήθηκε προσφυγή, εφαρμοζομένων αναλόγως των διατάξεων των άρθρων 200 επ. του Κώδικα Διοικητικής Δικονομίας. Δικαίωμα προσφυγής έχουν: α) οι επιχειρήσεις ή ενώσεις επιχειρήσεων, κατά των οποίων εκδόθηκε η απόφαση. β) εκείνος που υπέβαλε καταγγελία για παράβαση των διατάξεων του παρόντος νόμου. γ) το Δημόσιο δια του Υπουργού Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας. δ) οποιοσδήποτε τρίτος που έχει έννομο συμφέρον.
34
Πρακτικό Η ΣΟΥΠΕΡ-ΓΑΛ, η Βιομηχανία γάλακτος στην Μακεδονία-Θράκη που καταλαμβάνει μερίδιο της τοπικής αγοράς σε ποσοστό 60%, αναγκάζει τους γαλακτοπαραγωγούς της περιοχής να πωλούν ακριβότερα το γάλα τους στις αθηναϊκές εταιρίες, απειλώντας τους ότι θα προμηθευτεί γάλα από άλλη περιοχή. Επίσης, η ΣΟΥΠΕΡ-ΓΑΛ μαζί με ΟΛΕΣ τις γαλακτοβιομηχανίες της Ελλάδος συμφωνούν μεταξύ τους να πωλείται το γάλα στους καταναλωτές τουλάχιστον 1 ευρώ το λίτρο. Ερωτήσεις: Σχολιάστε τις πρακτικές αυτές κατά τις διατάξεις του ανταγωνισμού.
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.