Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
1
Βασικές αρχές στρατηγικής των επιχειρήσεων
το περιβαλλον
2
Μαθησιακά αποτελέσματα (1)
Αναλύετε το ευρύ μακρο- περιβάλλον των οργανισμών στο πλαίσιο πολιτικών, οικονομικών, κοινωνικών, τεχνολογικών, περιβαλλοντικών (πράσινων) και νομικών παραγόντων (PESTEL). Εντοπίζετε καίριους κατευθυντήριους παράγοντες σε αυτό το μακρο-περιβάλλον και τους αξιοποιείτε για να καταστρώσετε εναλλακτικά σενάρια σε σχέση με την αλλαγή του περιβάλλοντος.
3
Μαθησιακά αποτελέσματα (2)
Χρησιμοποιείτε την ανάλυση των πέντε δυνάμεων, προκειμένου να προσδιορίσετε την ελκυστικότητα κλάδων της βιομηχανίας και τομέων προς επενδύσεις και να ανιχνεύσετε το βαθμό στον οποίο αυτοί προσφέρονται για αλλαγή. Εντοπίζετε στρατηγικές ομάδες, τμήματα της αγοράς και κρίσιμους παράγοντες επιτυχίας και αξιοποιείτε τη γνώση σας, για να αντιληφθείτε στρατηγικά κενά και ευκαιρίες στην αγορά.
4
Διαστρωμάτωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος
Μακρο-περιβάλλον Κλάδος ή τομέας Ανταγωνισμός Οργανισμός
5
Το μακρο-περιβάλλον PESTEL Κύριοι Κατευθυντήριοι παράγοντες Σενάρια
6
Πλαίσιο Εργασίας PESTEL
Πολιτικοί παράγοντες Οικονομικοί παράγοντες Κοινωνικοί παράγοντες Τεχνολογικοί παράγοντες Περιβαλλοντικοί παράγοντες Νομικοί παράγοντες
7
PESTEL Πολιτική Οικονομία Κοινωνία Τεχνολογία Περιβάλλον Νόμοι
Φορολογία Κυβερνητική Σταθερότητα Κανονισμοί εξωτερικού εμπορίου Άλλες πολιτικές Πολιτική Οικονομικοί κύκλοι ΑΕΠ Επιτόκια Ρευστότητα Πληθωρισμός Ενεργεία Εισόδημα Οικονομία Δημογραφικά στοιχεία Διαθέσιμο εισόδημα Κινητικότητα Τρόπος ζωής Καταναλωτισμός Μόρφωση Κοινωνία Επένδυση στην έρευνα Εστίαση στην τεχνολογία Νέες ανακαλύψεις / πατέντες Ταχύτητα μεταφοράς τεχνολογίας Ταχύτητα τεχνολογικής απαξίωσης Τεχνολογία Περιβαλλοντική προστασία Διαχείριση απορριμμάτων Κατανάλωση ενέργειας Περιβάλλον Ανταγωνισμός Εργατικό δίκαιο Υγιεινή και ασφάλεια εργαζομένων Ασφάλεια προϊόντων Νόμοι
8
PESTEL Framework Ανάλυση PESTEL του TEI Λάρισας ??? >>>
Πολιτική Οικονομία Κοινωνία Τεχνολογία Περιβάλλον Νόμοι
9
PESTEL TEI Λάρισας Πολιτική Οικονομία Κοινωνία Τεχνολογία Περιβάλλον
Μεγάλος αριθμός εισερχομένων φοιτητών Χωρίς δίδακτρα στα προπτυχιακά Με δίδακτρα στα μεταπτυχιακά Πολιτική Περιορισμένη χρηματοδότηση Αντιπαραγωγική δομή/υπηρεσίες Υψηλό κόστος ζωής στη Λάρισα Οικονομία Η κοινωνική αναγνώριση των ανώτατων σπουδών στην Ελλάδα. Ίσες ευκαιρίες Μεταπτυχιακές σπουδές στη Θεσσαλία Κοινωνία E-learning (distant learning). Γνώσεις πληροφορικής από σπουδαστές. Λογοκλοπή - Plagiarism (databases to check work), Συνεργασία με άλλα πανεπιστήμια (research centres). Τεχνολογία Ποσότητα χρησιμοποιούμενου χαρτιού. Εκπομπές CO2. Κατανάλωση ενέργειας. Περιβάλλον Πολύπλοκη νομοθεσία Εναρμόνιση πτυχίων σε EU επίπεδο. Ηθικοί περιορισμοί (research in genetics etc.) Ασφάλεια. Συνεργασία με τη βιομηχανία. Νόμοι
10
Τι είναι οι κύριοι κατευθυντήριοι παράγοντες της αλλαγής;
Οι κύριοι κατευθυντήριοι παράγοντες της αλλαγής είναι οι περιβαλλοντικοί παράγοντες που είναι πιθανόν να επιδράσουν καταλυτικά στην επιτυχία ή την αποτυχία της στρατηγικής.
11
Τι είναι τα σενάρια; Τα σενάρια είναι λεπτομερείς και εύλογες απόψεις για το πώς το επιχειρηματικό περιβάλλον του οργανισμού μπορεί να εξελιχθεί μελλοντικά, βάσει κύριων κατευθυντήριων παραγόντων αλλαγής, οι οποίοι χαρακτηρίζονται από μεγάλο βαθμό αβεβαιότητας.
12
Το διαμάντι του Porter (Porter’s Diamond)
Οι παράγοντες PESTEL διαφέρουν από χώρα σε χώρα Ο Porter’s (1990) εξηγεί τους λόγους που κάποιες χώρες είναι πιο ανταγωνιστικές από άλλες. Το Διαμάντι του Porter υποδεικνύει ότι υπάρχουν εγγενείς λόγοι για τους οποίους ορισμένα έθνη και κάποιες βιομηχανίες στους κόλπους του έθνους εμφανίζουν μεγαλύτερη ανταγωνιστικότητα από άλλες.
13
Porter’s Diamond The Determinants of National Advantage
ο ανταγωνισμός οδηγεί τις επιχειρήσεις να βρουν τρόπους να αυξήσουν την παραγωγή και στην ανάπτυξη τεχνολογικών καινοτομιών η οικονομία της χώρας μπορεί να δημιουργήσει ειδικευμένο εργατικό δυναμικό, τεχνολογική καινοτομία, υποδομές και οικονομικά κεφάλαια. Τα χαρακτηριστικά της αγοράς στη χώρα βάση Source: M. Porter, Competitive Advantage of Nations, Macmillan, 1990.
14
Το Διαμάντι του Porter Σταθερή στρατηγική δομή και αντιπαλότητα
Παραγοντικές συνθήκες Συνθήκες ζήτησης Συναφείς και υποστηρικτικές βιομηχανίες
15
Το Διαμάντι του Porter Συνθήκες προσφοράς (Factor conditions)
Σημαντικοί παράγοντες που δημιουργούνται Εξελιγμένες υποδομές Μορφωμένο και Εκπαιδευμένο προσωπικό Ερευνητικές υποδομές Porter, επίσης, κάνει διάκριση μεταξύ Γενικευμένοι παράγοντες-μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε ένα αριθμό διαφορετικών κλάδων Εξειδικευμένοι παράγοντες-προσαρμοσμένοι για χρήση σε συγκεκριμένους κλάδους
16
Το Διαμάντι του Porter Συνθήκες ζήτησης (Demand conditions)
Τρία βασικά σημεία (στη γεωγραφική βάση της επιχείρησης) Ζήτηση Εκλεπτυσμένη (Sophisticated), απαιτητική (demanding), και προβλεπτική (anticipatory) (προβλέπει τις τάσεις της παγκόσμιας ζήτησης) Το μέγεθος της ζήτησης και ο ρυθμός ανάπτυξης Ισχυρή ζήτηση και ταχέως αναπτυσσόμενη, στη βάση της επιχείρησης βοηθά σημαντικά στην ανάπτυξή της Βαθμός διεθνοποίησης (internationalization)
17
Το Διαμάντι του Porter Σχετικές και υποστηρικτικές βιομηχανίες
Ύπαρξη υποστηρικτικών επιχειρήσεων στην εγχώρια αγορά έχει πολλά πλεονεκτήματα για τις επιχειρήσεις Παρέχει αποτελεσματική, έγκαιρη, γρήγορη, και μερικές φορές προτιμησιακή πρόσβαση σε πρώτες ύλες, προϊόντα και υπηρεσίες Αυξάνει τη συνεργασία μεταξύ των εγχώριων επιχειρήσεων Βοηθά στην καινοτομία και την ανάπτυξη νέων προϊόντων Μια ανταγωνιστική εγχώρια βιομηχανία προμηθευτής είναι καλύτερη από μια πολύ καλή εξωτερική επιχείρηση.
18
Το Διαμάντι του Porter Η στρατηγική της εταιρείας, η δομή, και ο ανταγωνισμός Κάθε χώρα διαφέρει από την άλλη όσον αφορά τα συστήματα διαχείρισης, την προσέγγιση και την πρόσβαση στις κεφαλαιαγορές Το θεσμικό περιβάλλον που επιτρέπει στις επιχειρήσεις να έχουν μια μακροπρόθεσμη προοπτική συμβάλει θετικά στην ανταγωνιστικότητα Παρουσία του μεγάλου αριθμού ανταγωνιστικών επιχειρήσεων στην εγχώρια βιομηχανία συμβάλει θετικά στην ανταγωνιστικότητα Ο ανταγωνισμός μεταξύ των επιχειρήσεων είναι απαραίτητος για την αποτελεσματική κατανομή πόρων σε ένα σύστημα αγοράς, αλλά η αντιπαλότητα στην εγχώρια αγορά συμβάλλει στην δυναμική, την τεχνολογική απόδοση των επιχειρήσεων
19
Ποιες είναι οι βασικές παράμετροι της αγοράς?
Το μέγεθος της αγοράς και ο ρυθμός ανάπτυξης Αριθμός των ανταγωνιστών Εύρος τους ανταγωνισμού Ανάγκες και απαιτήσεις των αγοραστών Βαθμός διαφοροποίησης των προϊόντων Η καινοτομία των προϊόντων Συνθήκες Προσφοράς / ζήτησης Ρυθμός της τεχνολογικής αλλαγής Η κάθετη ολοκλήρωση Οικονομίες κλίμακας
21
Παράδειγμα από Τουρισμό στην Ελλάδα
22
Βιομηχανία και τομείς Κύκλος ζωής Ανταγωνιστικές της δυνάμεις
βιομηχανίας Ανταγωνιστικές δυνάμεις
23
Πόσο ισχυρές είναι οι δυνάμεις του ανταγωνισμού?
Στόχος είναι να προσδιορίσουμε Κύριες πηγές ανταγωνισμού Ισχύς των δυνάμεων του ανταγωνισμού Βασικό εργαλείο Το μοντέλο των πέντε δυνάμεων του Ανταγωνισμού Five Forces Model of Competition
24
Οι κύκλοι του ανταγωνισμού
2-24
25
The Five Forces Model of Competition
26
Πώς να αναλύσουμε τις 5 δυνάμεις
Βήμα 1: Προσδιορίστε τις συγκεκριμένες ανταγωνιστικές πιέσεις που σχετίζονται με κάθε μία από τις πέντε δυνάμεις Βήμα 2: Αξιολογήστε τη δύναμη της κάθε ανταγωνιστικής δύναμης - άγρια, ισχυρή, μέτρια, κανονική, ή αδύναμη Βήμα 3: Προσδιορίστε αν η συνολική δύναμη των πέντε ανταγωνιστικών δυνάμεων και αν είναι ευνοϊκή για την απόκτηση ικανοποιητικών κερδών
27
Ανταγωνισμός Η ισχυρότερη των 5 δυνάμεων
Η ανταγωνιστική αντιπαλότητα εμπεριέχει Επιθετικές ενέργειες Αμυντικές κινήσεις
28
Ποια είναι τα τυπικά όπλα του ανταγωνισμού ?
Χαμηλότερες τιμές Περισσότερα ή διαφορετικά χαρακτηριστικά απόδοσης Καλύτερη απόδοση του προϊόντος Υψηλότερη ποιότητα Ισχυρότερη η εικόνα της μάρκας και την έφεση Ευρύτερη επιλογή των μοντέλων και στυλ Μεγαλύτερο / καλύτερο δίκτυο αντιπροσώπων Καλύτερη χρηματοδότηση των επιτοκίων Καλύτερες ή περισσότερες διαφημίσεις Ισχυρότερες δυνατότητες καινοτομίας των προϊόντων Καλύτερη εξυπηρέτηση πελατών Ισχυρότερες δυνατότητες να παρέχουν στους αγοραστές custom-made προϊόντων 28
29
Το προκαλεί ισχυρότερο Ανταγωνισμό ?
Οι ανταγωνιστές είναι ενεργοί ώστε να βελτιώσουν τη θέση τους στην αγορά και τις επιδόσεις των επιχειρήσεων Αργή ανάπτυξη της αγοράς Αριθμός των ανταγωνιστών Το παρόμοιο μέγεθος και η ανταγωνιστικής τους ικανότητα Κόστος αλλαγής προμηθευτή είναι χαμηλό Οι συνθήκες δελεάζουν τους ανταγωνιστές να μειώσουν τις τιμές ή άλλα ανταγωνιστικά όπλα για να ενισχύσουν τον όγκο πωλήσεων Μια επιτυχημένη στρατηγική κίνηση που φέρει μεγάλο κέρδος Ποικιλομορφία των αντιπάλων αυξάνει τους στόχους, τις στρατηγικές, τους πόρους, και τις χώρες προέλευσης Οι ξένοι αποκτούν αδύναμες επιχειρήσεις του κλάδου και χρησιμοποιούν τους πόρους τους για να τις μετατρέψουν σε διεκδικητές της αγοράς
30
Red and blue oceans Red ocean Blue ocen
31
Τι κάνει τον ανταγωνισμό αδύναμο?
Οι ανταγωνιστές κινούνται αργά και σπάνια ή με μη επιθετικό τρόπο Η ταχεία ανάπτυξη της αγοράς Τα προϊόντα των ανταγωνιστών είναι διαφοροποιούνται έντονα και αφοσίωση των πελατών είναι υψηλή Το κόστος αλλαγής προμηθευτή είναι υψηλό Υπάρχουν λιγότεροι από 5 ανταγωνιστές ή υπάρχουν τόσο πολλοί, ώστε οι ενέργειές τους έχουν ελάχιστη επίπτωση στις ανταγωνιστικές επιχειρήσεις.
32
Weapons for Competing and Factors Affecting Strength of Rivalry
33
Test Your Knowledge The rivalry among competing sellers in an industry intensifies A. when buyer demand for the product is growing rapidly. B. when customers are brand loyal and their costs to switch to competing brands or substitute products are relatively high. C. when buyer demand is strong and sellers have little or no excess capacity and only minimal inventories. D. as the number of rivals increases and as they become more equal in size and competitive capability. E. when the products of rival sellers are highly differentiated products and the industry consists of so many rivals that any one company’s actions have little direct impact on rivals’ business. Answer: D
34
Ανταγωνιστικές πιέσεις από νεοεισερχόμενους
Η απειλή των νεοεισερχόμενων εξαρτάται από Μέγεθος των πιθανών νεοεισερχομένων και τους διαθέσιμους πόρους Εμπόδια εισόδου Χρόνο αντίδρασης των ανταγωνιστών Η αξιολόγηση του κινδύνου νεοεισερχόμενων εξαρτάται από Τα ανυπέρβλητα εμπόδια εισόδου Ελκυστικότητα της αγοράς (ανάπτυξη, κερδοφορία)
35
Εμπόδια εισόδου Επιτυγχανόμενες οικονομίες κλίμακας
Κόστος και μειονεκτήματα των πόρων ανεξάρτητα από το μέγεθος Την αφοσίωση των πελατών Κεφαλαιακές απαιτήσεις και / ή άλλες εξειδικευμένες απαιτήσεις των πόρων Την πρόσβαση στα δίκτυα διανομής Τις ρυθμιστικές πολιτικές Τους δασμούς και τους διεθνείς εμπορικοί περιορισμοί Την ικανότητα των ανταγωνιστών να εμποδίσει την είσοδο ενός νεοεισερχόμενου
36
Τι κάνει την απειλή εισόδου Ισχυρότερη ?
Υπάρχει μεγάλος αριθμός νεοεισερχομένων Οι φραγμοί εισόδου είναι χαμηλοί Η ανάπτυξη της αγοράς είναι ταχεία και αναμενόμενο κέρδος είναι υψηλό Οι εγκατεστημένοι ανταγωνιστές είναι απρόθυμοι ή ανίκανοι να αμφισβητήσουν τις προσπάθειες εισόδου ενός νεοεισερχόμενου Όταν τα υπάρχοντα μέλη της βιομηχανίας έχουν ένα ισχυρό κίνητρο για την επέκταση σε νέες γεωγραφικές περιοχές ή νέους τομείς προϊόντων όπου σήμερα δεν έχουν παρουσία στην αγορά
37
Πότε η απειλή εισόδου είναι αδύναμη ?
There’s only a small pool of entry candidates Entry barriers are high Existing competitors are struggling to earn good profits Industry’s outlook is risky Industry growth is slow or stagnant Industry members will strongly contest efforts of new entrants to gain a market foothold
38
Factors Affecting Threat of Entry
39
Ανταγωνιστικές πιέσεις από υποκατάστατα προϊόντα
Τα υποκατάστατα είναι σημαντικά όταν οι πελάτες μας έλκονται από προϊόντα άλλων επιχειρήσεων ή άλλων κλάδων Concept Παραδείγματα Ζάχαρη vs. Γλυκαντικά vs. Στέβια Γυαλιά και φακοί επαφής vs. Χειρουργείο laser Εφημερίδες vs. tablets
40
Πότε η δύναμη των υποκατάστατων προϊόντων είναι ισχυρή
Όταν είναι άμεσα διαθέσιμα και σε ελκυστική τιμή Όταν οι αγοραστές θεωρούν την ποιότητα των υποκατάστατων ως συγκρίσιμη ή καλύτερη Όταν το κόστος αλλαγής είναι μικτό
41
Factors Affecting Competition From Substitute Products
42
Factors Affecting Bargaining Power of Suppliers
43
Factors Affecting Bargaining Power of Buyers
44
The Five Competitive Forces That Shape Strategy
Michael Porter Professor: Harvard Business School Συνέντευξη του Michael E. Porter, Professor, Harvard University. =mYF2_FBCvXw
45
Συζήτηση Εξηγείστε γιατί το χαμηλό κόστος αλλαγής και η μικρή διαφοροποίηση δίνουν στους αγοραστές διαπραγματευτική ισχύ. Buyers with low switching costs can more readily switch brands or sources from several sellers than buyers who have high switching costs. When the products of rivals are virtually identical, i.e. weakly differentiated, it is relatively easy for buyers to switch from seller to seller at little or no cost.
46
Ανάλυση - Συζήτηση Ποιες από τις δυνάμεις του ανταγωνισμού μετεβλήθησαν τα τελευταία πέντε χρόνια στον τομέα των κατασκευών στην Ελλάδα? Στα επόμενα πέντε χρόνια η κατασκευαστική δραστηριότητα στην Ελλάδα θα είναι πιο ελκυστική ή όχι?
47
Επιπτώσεις της ανάλυσης των 5 δυνάμεων
Το περιβάλλον δεν είναι ελκυστικό όταν Ο ανταγωνισμός είναι έντονος Οι φραγμοί εισόδου είναι χαμηλοί και πιθανοί Ο ανταγωνισμός από υποκατάστατα είναι ισχυρός Οι προμηθευτές και οι πελάτες έχουν σημαντική διαπραγματευτική ισχύ
48
Επιπτώσεις της ανάλυσης των 5 δυνάμεων
Το περιβάλλον είναι ελκυστικό όταν Ο ανταγωνισμός δεν είναι έντονος Οι φραγμοί εισόδου είναι μεγάλοι και όχι πιθανοί Ο ανταγωνισμός από υποκατάστατα δεν είναι ισχυρός Οι προμηθευτές και οι πελάτες δεν έχουν σημαντική διαπραγματευτική ισχύ
49
Ο κύκλος ζωής της βιομηχανίας
50
Ο κύκλος του ανταγωνισμού
2-50
51
Συγκριτική ανάλυση της δομής της βιομηχανίας
52
Red and blue oceans Red ocean Blue ocean
53
Ανταγωνιστές και αγορές
Τμήματα αγοράς Στρατηγικές ομάδες Στρατηγικοί πελάτες
54
Τι είναι οι στρατηγικές ομάδες;
Οι στρατηγικές ομάδες απαρτίζονται από οργανισμούς στο πλαίσιο ενός βιομηχανικού κλάδου ή ενός βιομηχανικού τομέα με παρεμφερή στρατηγικά γνωρίσματα, που ακολουθούν παρόμοιες στρατηγικές ή ανταγωνίζονται σε παρόμοια βάση.
55
Χαρακτηριστικά για την ανίχνευση των στρατηγικών ομάδων (1)
Χαρακτηριστικά για την ανίχνευση των στρατηγικών ομάδων (1) Εύρος δραστηριοτήτων Βαθμός της ποικιλομορφίας των προϊόντων Βαθμός γεωγραφικής κάλυψης Αριθμός τμημάτων της αγοράς που εξυπηρετούνται Δίαυλοι διανομής που χρησιμοποιούνται
56
Χαρακτηριστικά για την ανίχνευση των στρατηγικών ομάδων (2)
Χαρακτηριστικά για την ανίχνευση των στρατηγικών ομάδων (2) Δέσμευση πόρων Βαθμός προώθησης του εμπορικού σήματος (branding) Προσπάθεια μάρκετινγκ Βαθμός κάθετης ολοκλήρωσης Ποιότητα προϊόντων Τεχνολογική ηγεσία (ηγέτης ή ακόλουθος) Μέγεθος του οργανισμού
57
Πλεονεκτήματα προσδιορισμού στρατηγικών ομάδων
Κατανόηση του ανταγωνισμού Ανάλυση των στρατηγικών ευκαιριών Ανάλυση των φραγμών κινητικότητας
58
Τι είναι το τμήμα της αγοράς;
Ένα τμήμα της αγοράς αποτελεί μια ομάδα πελατών οι οποίοι έχουν παρεμφερείς ανάγκες που είναι διαφορετικές από τις ανάγκες άλλων πελατών σε άλλα τμήματα της αγοράς.
59
Ενδεικτικές βάσεις για την τμηματοποίηση της αγοράς
Ενδεικτικές βάσεις για την τμηματοποίηση της αγοράς
60
Διοικητικά θέματα από την τμηματοποίηση της αγοράς
Πώς διαφοροποιούνται οι ανάγκες των πελατών ανάλογα με την αγορά; Ποιος είναι ο ρόλος του σχετικού μεριδίου αγοράς στο πλαίσιο της τμηματοποίησης της αγοράς; Πώς εντοπίζονται και «εξυπηρετούνται» τμήματα της αγοράς;
61
Τι σημαίνει στρατηγικός πελάτης;
Ο στρατηγικός πελάτης είναι το/τα άτομο/α στα οποία πρωτίστως απευθύνεται η στρατηγική, επειδή κατά κύριο λόγο επηρεάζουν τα αγαθά ή τις υπηρεσίες που αγοράζονται.
62
Τι σημαίνει κρίσιμοι παράγοντες επιτυχίας;
Οι κρίσιμοι παράγοντες επιτυχίας είναι εκείνα τα γνωρίσματα του προϊόντος που εκτιμώνται ιδιαίτερα από μια ομάδα πελατών και, συνεπώς, εκεί όπου πρέπει ο οργανισμός να τελειοποιηθεί, για να ξεπεράσει τους ανταγωνιστές του.
63
Ένας στρατηγικός καμβάς - Η αξία στην αγορά ηλεκτρολογικού μηχανικού εξοπλισμού
64
Τι είναι το στρατηγικό κενό;
Ένα στρατηγικό κενό είναι μια ευκαιρία στο ανταγωνιστικό περιβάλλον που δεν έχει πλήρως αξιοποιηθεί από τους ανταγωνιστές.
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.