Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Μικροοικονομική Μια σύγχρονη προσέγγιση ΤΟΜΟΣ Β΄ Hal Varian.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Μικροοικονομική Μια σύγχρονη προσέγγιση ΤΟΜΟΣ Β΄ Hal Varian."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Μικροοικονομική Μια σύγχρονη προσέγγιση ΤΟΜΟΣ Β΄ Hal Varian

2 Ασύμμετρη πληροφόρηση
Κεφάλαιο 36 Ασύμμετρη πληροφόρηση © 2008 Εκδόσεις Κριτική

3 Πληροφόρηση σε ανταγωνιστικές αγορές
Σε αμιγώς ανταγωνιστικές αγορές όλοι οι συμμετέχοντες είναι πλήρως πληροφορημένοι σχετικά με τα αγαθά που διακινούνται και άλλες πλευρές της αγοράς. Τι συμβαίνει σε αγορές ιατρικών υπηρεσιών, ή ασφαλειών, ή μεταχειρισμένων αυτοκινήτων; © 2008 Εκδόσεις Κριτική

4 Ασύμμετρη πληροφόρηση στις αγορές
Ένας γιατρός ξέρει περισσότερα για τις ιατρικές υπηρεσίες απ’ όσα ξέρει ο ασθενής. Ένας αγοραστής ασφαλειών ξέρει περισσότερα για τους κινδύνους απ’ όσα ξέρει ο πωλητής. Ένας ιδιοκτήτης μεταχειρισμένου αυτοκινήτου ξέρει περισσότερα γι’ αυτό από έναν δυνητικό αγοραστή του. © 2008 Εκδόσεις Κριτική

5 Ασύμμετρη πληροφόρηση στις αγορές
Αγορές όπου η μία ή η άλλη πλευρά είναι ατελώς πληροφορημένες είναι αγορές με ατελής πληροφόρηση. Αγορές με ατελή πληροφόρηση όπου η μια πλευρά είναι καλύτερα πληροφορημένη από την άλλη είναι αγορές με ασύμμετρη πληροφόρηση. © 2008 Εκδόσεις Κριτική

6 Ασύμμετρη πληροφόρηση στις αγορές
Με ποιούς τρόπους μπορεί η ασύμμετρη πληροφόρηση να επηρεάσει την λειτουργία μιας αγοράς; Τέσσερις εφαρμογές μπορούν να διατυπωθούν: Δυσμενής επιλογή Σηματοδότηση Ηθικός κίνδυνος Συμβόλαια κινήτρων © 2008 Εκδόσεις Κριτική

7 Δυσμενής επιλογή Σκεφτείτε μια αγορά μεταχειρισμένων αυτοκινήτων.
Δύο τύποι αυτοκινήτων: Αυτοκίνητα «σκάρτα» και αυτοκίνητα «καλά». Κάθε πωλητής σκάρτου θα δεχτεί $1,000. Ένας αγοραστής θα πληρώσει το πολύ $1,200. Κάθε πωλητής καλού θα δεχτεί $2,000. Ένας αγοραστής θα πληρώσει το πολύ $2,400. © 2008 Εκδόσεις Κριτική

8 Δυσμενής επιλογή Αν κάθε αγοραστής μπορεί να διακρίνει το καλό από το σκάρτο, τότε τα σκάρτα πωλούνται μεταξύ $1,000 και $1,200, και τα καλά μεταξύ $2,000 και $2,400. Τα κέρδη από τη συναλλαγή δημιουργούνται όταν οι αγοραστές είναι καλά πληροφορημένοι. © 2008 Εκδόσεις Κριτική

9 Δυσμενής επιλογή Υποθέστε ότι κανένας αγοραστής δεν μπορεί να διακρίνει ένα καλό από ένα σκάρτο πριν το αγοράσει. Ποιό είναι το περισσότερο που ένας αγοραστής θα πληρώσει για οποιοδήποτε αυτοκίνητο; © 2008 Εκδόσεις Κριτική

10 Δυσμενής επιλογή Έστω q το κομμάτι των καλών.
Η αναμενόμενη αξία για έναν αγοραστή για οποιοδήποτε αυτοκίνητο είναι το πολύ © 2008 Εκδόσεις Κριτική

11 Δυσμενής επιλογή Υποθέστε ότι EV > $2000.
Όλοι οι πωλητές θα κερδίσουν από την παρουσία τους στην αγορά. © 2008 Εκδόσεις Κριτική

12 Δυσμενής επιλογή Υποθέστε ότι EV < $2000.
Ένας πωλητής καλών δεν μπορεί να διαπραγματευτεί μια τιμή πάνω από $2000 και θα φύγει από την αγορά. Έτσι όλοι οι αγοραστές ξέρουν ότι οι πωλητές που παραμένουν έχουν μόνο σκάρτα. Οι αγοραστές θα πληρώσουν το πολύ $1200 και πωλούνται μόνο σκάρτα. © 2008 Εκδόσεις Κριτική

13 Δυσμενής επιλογή Συνεπώς “πάρα πολλά” σκάρτα εκτοπίζουν τα καλά από την αγορά. Τα κέρδη από τις συναλλαγές μειώνονται εφόσον δεν ανταλλάσσονται τα καλά. Η παρουσία των σκάρτων επιφέρει ένα εξωτερικό κόστος στους αγοραστές και στους ιδιοκτήτες των καλών. © 2008 Εκδόσεις Κριτική

14 Δυσμενής επιλογή Πόσα σκάρτα μπορεί να υπάρχουν στην αγορά χωρίς να εκτοπίσουν τα καλά; Οι αγοραστές θα πληρώσουν $2000 για ένα αυτοκίνητο μόνο αν © 2008 Εκδόσεις Κριτική

15 Δυσμενής επιλογή Πόσα σκάρτα μπορεί να υπάρχουν στην αγορά χωρίς να εκτοπίσουν τα καλά; Οι αγοραστές θα πληρώσουν $2000 για ένα αυτοκίνητο μόνο αν Έτσι αν πάνω από το ένα τρίτο όλων των αυτοκινήτων είναι σκάρτα, τότε ανταλλάσσονται μόνο σκάρτα. © 2008 Εκδόσεις Κριτική

16 Δυσμενής επιλογή Μια ισορροπία αγοράς στην οποία και οι δυο τύποι αυτοκινήτων ανταλλάσσονται και δεν μπορούν να διακριθούν από τους αγοραστές ονομάζεται συγκεντρωτική ισορροπία. Μια ισορροπία αγοράς στην οποία μόνο ένας από τους δύο τύπους αυτοκινήτων ανταλλάσσεται, ή ανταλλάσσονται και οι δύο αλλά οι διαφορές τους μπορούν να διακριθούν από τον αγοραστή, είναι μια διαχωριστική ισορροπία. © 2008 Εκδόσεις Κριτική

17 Δυσμενής επιλογή Τι συμβαίνει αν υπάρχουν παραπάνω από δύο τύποι αυτοκινήτων; Υποθέστε ότι η ποιότητα των αυτοκινήτων κατανέμεται ομοιόμορφα μεταξύ $1000 και $2000 κάθε αυτοκίνητο που ένας πωλητής τιμολογεί στα $x τιμολογείται από έναν αγοραστή στα $(x+300). Ποια αυτοκίνητα θα ανταλλαχθούν; © 2008 Εκδόσεις Κριτική

18 Δυσμενής επιλογή 1000 2000 Τιμολόγηση πωλητή © 2008 Εκδόσεις Κριτική

19 Δυσμενής επιλογή 1000 1500 2000 Τιμολόγηση πωλητή
© 2008 Εκδόσεις Κριτική

20 Δυσμενής επιλογή Η αναμενόμενη αξία οποιουδήποτε αυτοκινήτου
για έναν αγοραστή είναι $ $300 = $1800. 1000 1500 2000 Τιμολόγηση πωλητή © 2008 Εκδόσεις Κριτική

21 Δυσμενής επιλογή Έτσι οι πωλητές που τιμολογούν τα αυτοκίνητά
Η αναμενόμενη αξία οποιουδήποτε αυτοκινήτου για έναν αγοραστή είναι $ $300 = $1800. 1000 1500 2000 Τιμολόγηση πωλητή Έτσι οι πωλητές που τιμολογούν τα αυτοκίνητά τους παραπάνω από $1800 εγκαταλείπουν την αγορά. © 2008 Εκδόσεις Κριτική

22 Δυσμενής επιλογή Η κατανομή των αξιών των αυτοκινήτων που παραμένουν
σε προσφορά. 1000 1800 Τιμολόγηση πωλητή © 2008 Εκδόσεις Κριτική

23 Δυσμενής επιλογή 1000 1400 1800 Τιμολόγηση πωλητή
© 2008 Εκδόσεις Κριτική

24 Δυσμενής επιλογή Η αναμενόμενη αξία οποιουδήποτε αυτοκινήτου παραμένει είναι για έναν αγοραστή $ $300 = $1700. 1000 1400 1800 Τιμολόγηση πωλητή © 2008 Εκδόσεις Κριτική

25 Δυσμενής επιλογή Η αναμενόμενη αξία οποιουδήποτε αυτοκινήτου παραμένει είναι για έναν αγοραστή $ $300 = $1700. 1000 1400 1800 Τιμολόγηση πωλητή Έτσι τώρα οι πωλητές που τιμολογούν τα αυτοκίνητά τους μεταξύ $1700 και $1800 εγκαταλείπουν την αγορά. © 2008 Εκδόσεις Κριτική

26 Δυσμενής επιλογή Που τελειώνει αυτό το ξεκαθάρισμα της αγοράς;
Έστω vH η υψηλότερη αξία ενός πωλητή για οποιοδήποτε αυτοκίνητο παραμένει στην αγορά. Η αναμενόμενη αξία του πωλητή για ένα αυτοκίνητο είναι © 2008 Εκδόσεις Κριτική

27 Δυσμενής επιλογή Έτσι ένας αγοραστής θα πληρώσει το πολύ
© 2008 Εκδόσεις Κριτική

28 Δυσμενής επιλογή Έτσι ένας αγοραστής θα πληρώσει το πολύ
Έτσι ένας αγοραστής θα πληρώσει το πολύ Αυτή πρέπει να είναι η τιμή που θα δεχτεί ο πωλητής του ακριβότερου αυτοκινήτου που παραμένει στην αγορά δηλ. © 2008 Εκδόσεις Κριτική

29 Δυσμενής επιλογή Η δυσμενής επιλογή αποκλείει από την αγορά
όλα τα αυτοκίνητα που τιμολογούνται από τους πωλητές παραπάνω από $1600. © 2008 Εκδόσεις Κριτική

30 Δυσμενής επιλογή με επιλογή ποιότητας
Τώρα ο κάθε πωλητής μπορεί να επιλέξει την ποιότητα, ή την αξία, του προϊόντος του. Δύο ομπρέλες: υψηλή ποιότητα και χαμηλή ποιότητα. Ποια θα κατασκευαστεί και θα πωληθεί; © 2008 Εκδόσεις Κριτική

31 Δυσμενής επιλογή με επιλογή ποιότητας
Οι αγοραστές αξιολογούν μια υψηλής ποιότητας ομπρέλα στα $14 και μια χαμηλής ποιότητας στα $8. Πριν αγοράσουν, κανένας αγοραστής δεν μπορεί να ξέρει την ποιότητα. Το οριακό κόστος παραγωγής μιας ομπρέλας υψηλής ποιότητας είναι $11. Το οριακό κόστος παραγωγής μιας ομπρέλας χαμηλής ποιότητας είναι $10. © 2008 Εκδόσεις Κριτική

32 Δυσμενής επιλογή με επιλογή ποιότητας
Υποθέστε ότι κάθε πωλητής έχει μόνο υψηλής ποιότητας ομπρέλες. Κάθε αγοραστής πληρώνει $14 και το ανά ομπρέλα κέρδος του πωλητή είναι $14 - $11 = $3. Αλλά τότε ο πωλητής θα μπορούσε να έχει χαμηλής ποιότητας ομπρέλες για τις οποίες οι αγοραστές πάλι θα πλήρωναν $14, έτσι θα αύξανε το κέρδος του σε $14 - $10 = $4. © 2008 Εκδόσεις Κριτική

33 Δυσμενής επιλογή με επιλογή ποιότητας
Δεν υπάρχει ισορροπία αγοράς στην οποία μόνο υψηλής ποιότητας ομπρέλες ανταλλάσσονται. Υπάρχει ισορροπία αγοράς στην οποία μόνο χαμηλής ποιότητας ομπρέλες ανταλλάσσονται; © 2008 Εκδόσεις Κριτική

34 Δυσμενής επιλογή με επιλογή ποιότητας
Όλοι οι πωλητές έχουν μόνο χαμηλής ποιότητας ομπρέλες. Οι αγοραστές πληρώνουν το πολύ $8 για μια ομπρέλα, ενώ το οριακό κόστος παραγωγής είναι $10. Δεν υπάρχει ισορροπία αγοράς στην οποία μόνο χαμηλής ποιότητας ομπρέλες ανταλλάσσονται. © 2008 Εκδόσεις Κριτική

35 Δυσμενής επιλογή με επιλογή ποιότητας
Τώρα ξέρουμε ότι δεν υπάρχει ισορροπία αγοράς στην οποία να κατασκευάζεται μόνο ένας τύπος ομπρέλας. Υπάρχει ισορροπία στην οποία κατασκευάζονται και οι δύο τύποι ομπρέλας; © 2008 Εκδόσεις Κριτική

36 Δυσμενής επιλογή με επιλογή ποιότητας
Ένα κλάσμα q των πωλητών κατασκευάζουν υψηλής ποιότητας ομπρέλες: 0 < q < 1. H αναμενόμενη αξία για τον αγοραστή μιας ομπρέλας είναι EV = 14q + 8(1 - q) = 8 + 6q. Οι κατασκευαστές ομπρελών υψηλής ποιότητας πρέπει να ανακτούν το κόστος κατασκευής, EV = 8 + 6q ³ 11 Þ q ³ 1/2.

37 Δυσμενής επιλογή με επιλογή ποιότητας
Έτσι τουλάχιστον οι μισοί από τους πωλητές πρέπει να κατασκευάζουν υψηλής ποιότητας ομπρέλες για να υπάρχει μια συγκεντρωτική ισορροπία αγοράς. Τότε όμως ένας πωλητής ομπρελών υψηλής ποιότητας μπορεί ν’ αλλάξει σε χαμηλής ποιότητας να αυξήσει έτσι το κέρδος του κατά 1$ για κάθε ομπρέλα που πουλάει. © 2008 Εκδόσεις Κριτική

38 Δυσμενής επιλογή με επιλογή ποιότητας
Εφόσον όλοι οι πωλητές σκέφτονται με αυτό τον τρόπο, το κλάσμα των κατασκευαστών ομπρελών υψηλής ποιότητας θα τείνει προς το μηδέν – αλλά τότε όλοι οι αγοραστές θα πληρώνουν $8. Έτσι δεν υπάρχει ισορροπία όπου και οι δύο τύποι ομπρελών θα ανταλλάσσονται. © 2008 Εκδόσεις Κριτική

39 Δυσμενής επιλογή με επιλογή ποιότητας
Η αγορά δεν έχει ισορροπία με μόνο ένα τύπο ομπρέλας να ανταλλάσσεται και με τους δύο τύπους ομπρελών να ανταλλάσσονται © 2008 Εκδόσεις Κριτική

40 Δυσμενής επιλογή με επιλογή ποιότητας
Η αγορά δεν έχει ισορροπία με μόνο ένα τύπο ομπρέλας να ανταλλάσσεται και με τους δύο τύπους ομπρελών να ανταλλάσσονται έτσι η αγορά δεν έχει καμία ισορροπία. © 2008 Εκδόσεις Κριτική

41 Δυσμενής επιλογή με επιλογή ποιότητας
Η αγορά δεν έχει ισορροπία με μόνο ένα τύπο ομπρέλας να ανταλλάσσεται και με τους δύο τύπους ομπρελών να ανταλλάσσονται έτσι η αγορά δεν έχει καμία ισορροπία. Η δυσμενής επιλογή κατέστρεψε ολόκληρη την αγορά! © 2008 Εκδόσεις Κριτική

42 Σηματοδότηση Η δυσμενής επιλογή είναι ένα αποτέλεσμα ανεπαρκούς πληροφόρησης. Τι θα γινόταν αν η πληροφόρηση βελτιωνόταν από τους υψηλής ποιότητας πωλητές που θα σηματοδοτούσαν αξιόπιστα ότι αυτές είναι υψηλής ποιότητας; Π.χ. εγγυήσεις, επαγγελματικό σήμα, συστάσεις από προηγούμενους πελάτες κλπ. © 2008 Εκδόσεις Κριτική

43 Σηματοδότηση Μια αγορά εργασίας έχει δύο τύπους εργαζομένων: υψηλής ικανότητας και χαμηλής ικανότητας. Το οριακό προϊόν ενός εργαζόμενου υψηλής ικανότητας είναι aH. Το οριακό προϊόν ενός εργαζόμενου χαμηλής ικανότητας είναι aL. aL < aH. © 2008 Εκδόσεις Κριτική

44 Σηματοδότηση Ένα κλάσμα h όλων των εργαζομένων είναι υψηλής ικανότητας. 1 - h είναι το κλάσμα των χαμηλής ικανότητας εργαζομένων. © 2008 Εκδόσεις Κριτική

45 Σηματοδότηση Κάθε εργαζόμενος πληρώνεται το αναμενόμενο οριακό του προϊόν. Αν η επιχείρηση γνώριζε τον τύπο του κάθε εργαζομένου τότε θα πλήρωνε κάθε υψηλής ικανότητας εργαζόμενο wH = aH πλήρωνε κάθε χαμηλής ικανότητας εργαζόμενο wL = aL. © 2008 Εκδόσεις Κριτική

46 Σηματοδότηση Αν η επιχείρηση δεν μπορεί να διακρίνει τον τύπο των εργαζομένων, τότε κάθε εργαζόμενος πληρώνεται τον ίδιο μισθό (συγκεντρωτικής ισορροπίας): δηλ. το αναμενόμενο οριακό προϊόν wP = (1 - h)aL + haH. © 2008 Εκδόσεις Κριτική

47 Σηματοδότηση wP = (1 - h)aL + haH < aH, ο μισθός που πληρώνεται όταν η επιχείρηση ξέρει ότι ένας εργαζόμενος είναι υψηλής ικανότητας. Έτσι οι υψηλής ικανότητας εργαζόμενοι έχουν ένα κίνητρο να βρουν μια αξιόπιστη σηματοδότηση. © 2008 Εκδόσεις Κριτική

48 Σηματοδότηση Οι εργαζόμενοι μπορούν αν αποκτήσουν “μόρφωση”.
Η μόρφωση κοστίζει σε έναν υψηλής ικανότητας εργαζόμενο cH ανά μονάδα και κοστίζει σε ένα χαμηλής ικανότητας εργαζόμενο cL ανά μονάδα. cL > cH. © 2008 Εκδόσεις Κριτική

49 Σηματοδότηση Υποθέστε ότι η μόρφωση δεν έχει επίδραση στην παραγωγικότητα των εργαζομένων: δηλ. το κόστος της εκπαίδευσης είναι μια καθαρή απώλεια πλεονάσματος. © 2008 Εκδόσεις Κριτική

50 Σηματοδότηση Οι υψηλής ικανότητας εργαζόμενοι θα αποκτήσουν eH μονάδες εκπαίδευσης αν (i) wH - wL = aH - aL > cHeH, και (ii) wH - wL = aH - aL < cLeH. © 2008 Εκδόσεις Κριτική

51 Σηματοδότηση Οι υψηλής ικανότητας εργαζόμενοι θα αποκτήσουν eH μονάδες εκπαίδευσης αν (i) wH - wL = aH - aL > cHeH, και (ii) wH - wL = aH - aL < cLeH. Το (i) λέει ότι eH μονάδες εκπαίδευσης ωφελούν τους υψηλής ικανότητας εργαζομένους. © 2008 Εκδόσεις Κριτική

52 Σηματοδότηση Οι υψηλής ικανότητας εργαζόμενοι θα αποκτήσουν eH μονάδες εκπαίδευσης αν (i) wH - wL = aH - aL > cHeH, και (ii) wH - wL = aH - aL < cLeH. Το (i) λέει ότι eH μονάδες εκπαίδευσης ωφελούν τους υψηλής ικανότητας εργαζομένους. Το (ii) λέει ότι η απόκτηση eH μονάδων εκπαίδευσης βλάπτει τους χαμηλής ικανότητας εργαζομένους. © 2008 Εκδόσεις Κριτική

53 Σηματοδότηση και μαζί απαιτούν Αποκτώντας τέτοιο επίπεδο εκπαίδευσης
σηματοδοτεί αξιόπιστα την υψηλή ικανότητα, επιτρέποντας στους υψηλής ικανότητας εργαζόμενους να διαχωρίζουν τον εαυτό τους από τους χαμηλής ικανότητας. © 2008 Εκδόσεις Κριτική

54 Σηματοδότηση Ερ: Με δεδομένο ότι οι υψηλής ικανότητας εργαζόμενοι αποκτούν eH μονάδες εκπαίδευσης, πόση εκπαίδευση πρέπει να αποκτήσουν οι χαμηλής ικανότητας εργαζόμενοι; © 2008 Εκδόσεις Κριτική

55 Σηματοδότηση Ερ: Με δεδομένο ότι οι υψηλής ικανότητας εργαζόμενοι αποκτούν eH μονάδες εκπαίδευσης, πόση εκπαίδευση πρέπει να αποκτήσουν οι χαμηλής ικανότητας εργαζόμενοι; Aπ: Μηδέν. Οι χαμηλής ικανότητας εργαζόμενοι θα πληρωθούν wL = aL όταν δεν έχουν eH μονάδες εκπαίδευσης και θα είναι σε χειρότερη κατάσταση αν έχουν λάβει αυτή την εκπαίδευση. © 2008 Εκδόσεις Κριτική

56 Σηματοδότηση Η σηματοδότηση μπορεί να βελτιώσει την πληροφόρηση στην αγορά. Αλλά, το συνολικό προϊόν δεν άλλαξε και η εκπαίδευση ήταν δαπανηρή οπότε η σηματοδότηση χειροτέρεψε την αποτελεσματικότητα της αγοράς. Έτσι η καλύτερη πληροφόρηση δεν βελτιώνει απαραίτητα τα κέρδη από τη συναλλαγή. © 2008 Εκδόσεις Κριτική

57 Ηθικός κίνδυνος Αν έχεις πλήρη ασφάλιση αυτοκινήτου είναι πιο πιθανό να αφήσεις το αυτοκίνητό σου ξεκλείδωτο; Ηθικός κίνδυνος είναι μια αντίδραση στα κίνητρα να αυξήσεις τον κίνδυνο μιας απώλειας και είναι μια συνέπεια της ασύμμετρης πληροφόρησης. © 2008 Εκδόσεις Κριτική

58 Ηθικός κίνδυνος Αν ένας ασφαλιστής ξέρει τον ακριβή κίνδυνο από την ασφάλιση ενός ατόμου, τότε να φτιαχτεί ένα συμβόλαιο ειδικά γι’ αυτό το άτομο. Αν όλοι οι άνθρωποι μοιάζουν ίδιοι στον ασφαλιστή, τότε ένα συμβόλαιο θα προσφερθεί σε όλους τους ασφαλιζόμενους: οι τύποι υψηλού κινδύνου και χαμηλού κινδύνου συγκεντρώνονται στην ίδια κατηγορία, κάνοντας αυτούς με χαμηλό κίνδυνο να επιδοτούν αυτούς με υψηλό κίνδυνο. © 2008 Εκδόσεις Κριτική

59 Ηθικός κίνδυνος Παραδείγματα προσπαθειών να αποφύγουμε τον ηθικό κίνδυνο χρησιμοποιώντας σηματοδότηση είναι: υψηλότερα ασφάλιστρα ζωής και νοσοκομειακά ασφάλιστρα για τους καπνιστές ή για τους πότες. χαμηλότερα ασφάλιστρα αυτοκινήτου για οδηγούς με προϊστορία ασφαλούς οδήγησης. © 2008 Εκδόσεις Κριτική

60 Συμβόλαια κινήτρων Ένας εργαζόμενος προσλαμβάνεται από μια εταιρία για ένα έργο. Μόνο ο εργαζόμενος ξέρει την προσπάθεια που θα καταβάλλει (ασύμμετρη πληροφόρηση). Η καταβαλλόμενη προσπάθεια επηρεάζει την απόδοση της εταιρίας. © 2008 Εκδόσεις Κριτική

61 Συμβόλαια κινήτρων Το πρόβλημα της εταιρίας: να σχεδιάσει ένα συμβόλαιο κινήτρων το οποίο να παρακινεί τον εργαζόμενο να καταβάλλει το μέγεθος της προσπάθειας που μεγιστοποιεί την απόδοση της εταιρίας. © 2008 Εκδόσεις Κριτική

62 Συμβόλαια κινήτρων e είναι η προσπάθεια του εργαζόμενου.
Η ανταμοιβή της εταιρίας είναι Ένα συμβόλαιο κινήτρων είναι μια συνάρτηση s(y) που καθορίζει την πληρωμή του εργαζομένου όταν η ανταμοιβή της εταιρίας είναι y. Το κέρδος της εταιρίας είναι συνεπώς © 2008 Εκδόσεις Κριτική

63 Συμβόλαια κινήτρων Έστω είναι η ωφέλεια (επιφύλαξης) του εργαζομένου αν δεν εργαστεί. Για να πετύχει την συμμετοχή του εργαζομένου, το συμβόλαιο πρέπει να του προσφέρει μια ωφέλεια τουλάχιστον Το κόστος ωφέλειας του εργαζομένου για ένα επίπεδο προσπάθειας e είναι c(e). © 2008 Εκδόσεις Κριτική

64 Συμβόλαια κινήτρων Έτσι το πρόβλημα της εταιρίας είναι να
επιλέξει e από (περιορισμός συμμετοχής) με τον περιορισμό Για να μεγιστοποιήσει το κέρδος της η εταιρία σχεδιάζει το συμβόλαιο ώστε να παρέχει στον Εργαζόμενο το επίπεδο ωφέλειας επιφύλαξης. Δηλ., ... © 2008 Εκδόσεις Κριτική

65 Συμβόλαια κινήτρων το πρόβλημα της εταιρίας είναι να με τον περιορισμό
(περιορισμός συμμετοχής) με τον περιορισμό © 2008 Εκδόσεις Κριτική

66 Συμβόλαια κινήτρων το πρόβλημα της εταιρίας είναι να με τον περιορισμό
(περιορισμός συμμετοχής) με τον περιορισμό Αντικαταστήστε για και λύστε © 2008 Εκδόσεις Κριτική

67 Συμβόλαια κινήτρων το πρόβλημα της εταιρίας είναι να με τον περιορισμό
(περιορισμός συμμετοχής) με τον περιορισμό Αντικαταστήστε για και λύστε Το κέρδος της εταιρίας μεγιστοποιείται όταν © 2008 Εκδόσεις Κριτική

68 Συμβόλαια κινήτρων Το συμβόλαιο που μεγιστοποιεί το κέρδος
της εταιρίας επιμένει στο επίπεδο προσπάθειας του εργαζομένου e* που εξισώνει το οριακό κόστος της προσπάθειας του εργαζομένου με την οριακή απόδοση για την εταιρία από την προσπάθεια του εργαζομένου. © 2008 Εκδόσεις Κριτική

69 Συμβόλαια κινήτρων Το συμβόλαιο που μεγιστοποιεί το κέρδος
της εταιρίας επιμένει στο επίπεδο προσπάθειας του εργαζομένου e* που εξισώνει το οριακό κόστος της προσπάθειας του εργαζομένου με την οριακή απόδοση για την εταιρία από την προσπάθεια του εργαζομένου. Πώς μπορεί η εταιρία να παρακινήσει τον εργαζόμενο ώστε να επιλέξει e = e*; © 2008 Εκδόσεις Κριτική

70 Συμβόλαια κινήτρων e = e* πρέπει να είναι περισσότερο προτιμώμενο από τον εργαζόμενο. © 2008 Εκδόσεις Κριτική

71 Συμβόλαια κινήτρων e = e* πρέπει να είναι περισσότερο προτιμώμενο από τον εργαζόμενο. Άρα το συμβόλαιο s(y) πρέπει να ικανοποιεί τον περιορισμό συμβατότητας-κινήτρων: για κάθε © 2008 Εκδόσεις Κριτική

72 Συμβόλαια ενοικίασης Παραδείγματα συμβολαίων κινήτρων: (i) Συμβόλαια ενοικίασης: Η εταιρία κρατάει ένα κατ’ αποκοπή ποσό R για τον εαυτό της και ο εργαζόμενος παίρνει όλο το κέρδος πάνω από το R: δηλ. Γιατί αυτό το συμβόλαιο μεγιστοποιεί το κέρδος της εταιρίας; © 2008 Εκδόσεις Κριτική

73 Συμβόλαια ενοικίασης Mε δεδομένο το συμβόλαιο
η αμοιβή του εργαζόμενου είναι και για να το μεγιστοποιήσει αυτό ο εργαζόμενος πρέπει να επιλέξει το επίπεδο προσπάθειας για το οποίο © 2008 Εκδόσεις Κριτική

74 Συμβόλαια ενοικίασης Πόσο μεγάλη πρέπει να είναι η αμοιβή ενοικίασης R που προσφέρει η εταιρία; H εταιρία πρέπει να αποσπάσει όσο το δυνατόν περισσότερη αμοιβή χωρίς να οδηγήσει τον εργαζόμενο να μην συμμετέχει, συνεπώς R πρέπει να ικανοποιεί δηλ. © 2008 Εκδόσεις Κριτική

75 Άλλα συμβόλαια κινήτρων
(ii) Συμβόλαια μισθών: Σε ένα συμβόλαιο μισθού η πληρωμή στον εργαζόμενο είναι w είναι ο μισθός ανά μονάδα προσπάθειας. K είναι μια εφάπαξ πληρωμή. και το K κάνει τον εργαζόμενο ακριβώς αδιάφορο μεταξύ του να συμμετάσχει και του να μη συμμετάσχει. © 2008 Εκδόσεις Κριτική

76 Άλλα συμβόλαια κινήτρων
(iii) Το δέχεσαι ή όχι: Επιλέγεις e = e* και πληρώνεσαι με ένα εφάπαξ ποσό L, ή επιλέγεις e ¹ e* και πληρώνεσαι μηδέν. Η ωφέλεια του εργαζόμενου από την επιλογή του e ¹ e* είναι - c(e), έτσι ο εργαζόμενος θα επιλέξει e = e*. L έχει επιλεγεί για να κάνει τον εργαζόμενο αδιάφορο μεταξύ του να συμμετάσχει και του να μην συμμετάσχει. © 2008 Εκδόσεις Κριτική

77 Συμβόλαια κινήτρων γενικά
Το κοινό χαρακτηριστικό όλων των αποτελεσματικών συμβολαίων κινήτρων είναι ότι επιτρέπουν στον εργαζόμενο την πλήρη απαίτηση επί των υπολοίπων των κερδών. Δηλ. το τελευταίο μέρος των κερδών που αποκτάται πρέπει να δίνεται εξ’ ολοκλήρου στον εργαζόμενο. © 2008 Εκδόσεις Κριτική


Κατέβασμα ppt "Μικροοικονομική Μια σύγχρονη προσέγγιση ΤΟΜΟΣ Β΄ Hal Varian."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google