Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
1
Διδακτική της ιστορίας με ΤΠΕ 3ο μάθημα
Δρ. Μαρία Μαυρομμάτη
2
Βασικές ιστορικές δεξιότητες
Κατανόηση ιστορικής σπουδαιότητας Χρήση πρωτογενών πηγών και αποδείξεων Κατανόηση συνέχειας και αλλαγής Ανάλυση αιτιών και συνεπειών Ανάληψη ιστορικής οπτικής Κατανόηση ηθικών διαστάσεων της ιστορίας Πηγή:
3
Βασικές ιστορικές δεξιότητες και διαδίκτυο
Κατανόηση ιστορικής σπουδαιότητας Χρήση πρωτογενών πηγών και αποδείξεων Κατανόηση συνέχειας και αλλαγής Ανάλυση αιτιών και συνεπειών Ανάληψη ιστορικής οπτικής Κατανόηση ηθικών διαστάσεων της ιστορίας Πηγή:
4
Ιστορική έρευνα και διαδίκτυο
Σήμερα, δεν νοείται ιστορική έρευνα χωρίς τη χρήση του διαδικτύου. Οι ιστορικού χρησιμοποιούν το διαδίκτυο για: Εύρεση πηγών Δημοσίευση της έρευνάς τους Επικαιροποίηση των γνώσεών τους Δημιουργία επαγγελματικών σχέσεων
5
Χρήση του διαδικτύου στην ιστορική εκπαίδευση
Δυσκολίες: Άγνοια σχετικά με την χρήση από την πλευρά των εκπαιδευτικών Έλλειψη υποδομών Άγνοια σχετικών θεωριών μάθησης και διδακτικών προσεγγίσεων Θέματα ασφάλειας στο διαδίκτυο Πλεονεκτήματα: Ποικιλία- πολυμορφία Διαδραστικότητα Συνεχής επικαιροποίηση γνώσεων για εκπαιδευτικό Ενεργητική μάθηση
6
Πώς μπορώ να χρησιμοποιήσω το διαδίκτυο για να διδάξω ιστορία;
Πηγές (κείμενο, ήχος, εικόνα, βίντεο) Διαδραστικοί χάρτες Ιστοριογραμμές Πανεπιστήμια Βιβλιοθήκες Μουσεία Συλλογές
7
Το πρόβλημα των πηγών στο διαδίκτυο
Αξιοπιστία των πηγών στο διαδίκτυο Πώς αξιολογείτε την αξιοπιστία τους; Μοιραστείτε τεχνικές και μεθόδους αξιολόγησης των διαδικτυακών πηγών. Όπως με κάθε (ιστορική) πηγή, έτσι και με τις διάφορες σελίδες στο διαδίκτυο ρωτάμε τα εξής: Ποιος; Πότε; Γιατί;
8
Διαδικτυακή μηχανή αναζήτησης.
Τα αποτελέσματα προκύπτουν σε σχέση με την δημοφιλία – έγκυρες πηγές ενδέχεται να εμφανιστούν μετά από λιγότερο έγκυρες. Πάντα αξιολογούμε τα αποτελέσματα της αναζήτησης και ελέγχουμε την αξιοπιστία και καταλληλότητα των αποτελεσμάτων.
9
Fake news Οι ερμηνείες που βρίσκουμε συχνά στο διαδίκτυο δεν έχουν ακολουθήσει τις επιστημολογικές και μεθοδολογικές παραδοχές της ιστορικής έρευνας («ανάκριση» των πηγών, διάκριση αιτιών και αφορμών, κ.λπ.) Ωστόσο το διαδίκτυο αποτελεί πλούσια πηγή πληροφοριών για τον εκπαιδευτικό, αλλά και χώρος όπου μπορούν οι μαθητές να εντοπίσουν πηγές, να ανταλλάξουν απόψεις, να συνεργαστούν κ.λπ., όπως επίσης και να συνδέσουν το παρόν με γεγονότα του παρελθόντος (π.χ. μέσω των υπερσυνδέσεων σε ιστοσελίδες εφημερίδων)
10
Checklist- κριτήρια αξιολόγησης
Κριτήριο Ερωτήσεις που πρέπει να ρωτήσουμε Οι σελίδες που αξιολογούμε Επιδιωκόμενο κοινό Ποιο είναι το επιδιωκόμενο κοινό; Είναι κατάλληλη η σελίδα για χρήση για εκπαιδευτικούς σκοπούς; Φήμη και επιστημονικό κύρος Ποιος είναι υπεύθυνος για τη συγγραφή του υλικού; Είναι γνώστης του αντικειμένου; Υπάρχουν προκαταλήψεις σε αυτά που γράφει; Δίνει επαρκείς πληροφορίες επικοινωνίας; Κάλυψη του αντικειμένου Αντιμετωπίζει το αντικείμενο επιφανειακά ή σε βάθος; Το καλύπτει ικανοποιητικά; Σε σύγκριση με άλλες παρόμοιες σελίδες; Ακρίβεια- ορθότητα Οι πληροφορίες στη σελίδα έχουν ελεγχθεί από επιστημονικές επιτροπές; Βασίζονται σε έρευνα; Υπάρχουν παραπομπές στην σχετική βιβλιογραφία; Υπάρχει λίστα βιβλιογραφικών αναφορών; Υπάρχουν γραμματικά και ορθογραφικά λάθη; Εκφράζονται γεγονότα ή απόψεις; Επικαιρότητα Πότε γράφηκαν τα περιεχόμενά του; Πότε επικαιροποιήθηκε τελευταία φορά; Πόσο πρόσφατες είναι οι βιβλιογραφικές αναφορές; Ευκολία στη χρήση Είναι εύκολη στη χρήση; Βρίσκεις εύκολα τις πληροφορίες που χρειάζεσαι;
11
Άσκηση Διδάσκετε το κεφάλαιο 2 «Από τις Γεωγραφικές Ανακαλύψεις στο Διαφωτισμό» Για ποιους λόγους θα χρησιμοποιούσατε το διαδίκτυο; Απαριθμήστε τους σε ένα φύλλο Google Doc και οργανώστε τους σε πίνακα. Στη διπλανή στήλη, επικολλήστε τις σελίδες τις οποίες μπορείτε να χρησιμοποιήσετε. Μοιραστείτε με τους συμφοιτητές σας τα ευρήματά σας και σχολιάστε τα.
12
Εύρεση πηγών στο διαδίκτυο
Πολλαπλασιάζονται συνεχώς οι σελίδες στις οποίες περιλαμβάνονται διαφόρων ειδών πηγές και το εκπαιδευτικό υλικό. Δημιουργήστε μερικές εκπαιδευτικές δραστηριότητες στα πλαίσια της ενότητας αυτής, στις οποίες θα περιλαμβάνονται τρόποι χρήσης του παραπάνω υλικού.
13
Χρήση υπάρχοντος υλικού δημιουργημένου από συναδέλφους
Επιλέγουμε ‘Θεματικός κατάλογος’ Περιηγούμαστε στις σελίδες των συναδέλφων και επιλέγουμε σχετικές δραστηριότητες/υλικό κ.λπ.
14
Σελίδες με ιστορικές πηγές για την ελληνική ιστορία
Ελληνική ιστορία (Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού) Γενικά αρχεία του κράτους (Συλλογή Αρχειομνήμων) Ελληνικό Λογοτεχνικό και Ιστορικό Αρχείο Ιστορικό αρχείο προσφυγικού Ελληνισμού Ιστορικό αρχείο Μακεδονίας Ιστορικό αρχείο Εθνικής Τράπεζας Αρχειακές Συλλογές Ομίλου Πειραιώς
15
Σελίδες με ιστορικές πηγές για την παγκόσμια και ευρωπαϊκή ιστορία
The UCI History Project
16
Παράδειγμα
17
Επιλογή σελίδας (πηγές στα ελληνικά, εικόνες, χάρτες) (παλιοί χάρτες) (διαδραστικοί χάρτες κ.ά.) (Εικονική περιήγηση) The UCI History Project (ιδέες για δραστηριότητες) Επιλέξτε κάποιες πηγές και υλικό από τις παραπάνω σελίδες, οι οποίες θα χρησιμεύσουν ως πιθανό υλικό/βάση για το σχέδιο μαθήματος της τελικής εργασίας του μαθήματος.
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.