Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
ΔημοσίευσεΠερσεφόνη Αναστασιάδης Τροποποιήθηκε πριν 6 χρόνια
1
Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων και Εθνική Αρχή Προσόντων
Δρ Ηλίας Μαρκάτζιης Διευθυντής Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (ΜΤΕΕ) Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού (ΥΠΠ) Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού
2
Τι είναι το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων;
Έχει δύο βασικούς στόχους: την προώθηση της κινητικότητας των πολιτών από χώρα σε χώρα τη διευκόλυνση της διά βίου μάθησης Λειτουργεί ως μηχανισμός, που επιτρέπει την ευκολότερη ανάγνωση και κατανόηση των προσόντων σε διαφορετικές χώρες και συστήματα στην Ευρώπη. Είναι ένα κοινό Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Αναφοράς Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού
3
Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού
Τι είναι το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων; Το EQF έχει σχεδιαστεί ως σημείο αναφοράς των διαφορετικών συστημάτων και πλαισίων προσόντων στην Ευρώπη. Λαμβάνει υπόψη την ποικιλομορφία των εθνικών συστημάτων και διευκολύνει την ερμηνεία και σύγκριση των προσόντων μεταξύ διαφορετικών χωρών. Υπό αυτή την έννοια, το EQF είναι ένα πλαίσιο για πλαίσια ή και συστήματα και, συνεπώς, μπορεί να περιγραφεί και ως ένα «Μετα- πλαίσιο». Αυτό το Μετα-πλαίσιο επιτρέπει στα συστήματα προσόντων να συσχετίζονται το ένα με το άλλο. Κατά τη διαδικασία υλοποίησης του EQF, προβλέπεται κάθε χώρα να προσαρμόσει τα εθνικά της προσόντα στα οκτώ επίπεδα του EQF. Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού
4
Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού
Πως ξεκίνησε … Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Λισαβώνας Μεγαλύτερη διαφάνεια προσόντων. Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Μαδρίτης 2002 Στενότερη συνεργασία στον πανεπιστημιακό τομέα. Κοινές Εκθέσεις του Συμβουλίου της Ευρώπης και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σχετικά με το Πρόγραμμα Εργασίας «Εκπαίδευση και Κατάρτιση 2010» του 2004 και 2006, στη βάση των οποίων τονίστηκε η ανάγκη για ανάπτυξη ενός EQF. Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού
5
Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων
Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, στη βάση των πιο πάνω συμπερασμάτων και ψηφισμάτων ενέκρινε στις 23/04/2008 σύσταση σχετικά με τη θέσπιση του EQF για τη δια βίου μάθηση (2008/C 111/01). Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού
6
Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού
Τι σημαίνει … Αντιστοιχούνται τα επίπεδα των εθνικών πλαισίων προσόντων ή τα τμήματα των συστημάτων προσόντων με τα επίπεδα του EQF. Μακροπρόθεσμα, όλα τα προσόντα που απονέμονται στην Ευρώπη θα πρέπει να έχουν αναφορά στο EQF. Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού
7
Επίπεδα Αναφοράς και Μαθησιακά Αποτελέσματα
των Γνώσεων (Knowledge), θεωρητικών ή αντικειμενικών, των Δεξιοτήτων (Skills), γνωστικών ή πρακτικών, της Υπευθυνότητας και Αυτονομίας (Responsibility and Autonomy) στην εφαρμογή των γνώσεων και δεξιοτήτων Η καρδιά του EQF είναι τα 8 επίπεδα αναφοράς τα οποία ορίζονται από τα μαθησιακά αποτελέσματα, στη βάση: Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού
8
Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού
Επίπεδα Αναφοράς και Μαθησιακά Αποτελέσματα Το EQF μετατοπίζει το βάρος από τις εισροές (διάρκεια μαθησιακής εμπειρίας, τύπος ιδρύματος) στα μαθησιακά αποτελέσματα Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού
9
Περιγραφικοί δείκτες που ορίζουν τα επίπεδα αναφοράς του EQF
ΓΝΩΣΕΙΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΥΠΕΘΥΝΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΑΥΤΟΝΟΜΙΑ
10
Περιγραφικοί δείκτες που ορίζουν τα επίπεδα αναφοράς του EQF
13
Ποιες αρχές διέπουν τους περιγραφικούς δείκτες του;
Οι περιγραφικοί δείκτες έχουν συνταχθεί έτσι ώστε: να καλύπτουν όλο το εύρος των μαθησιακών αποτελεσμάτων, ανεξάρτητα από το μαθησιακό ή θεσμικό περιβάλλον στο οποίο αποκτήθηκαν, από τη βασική εκπαίδευση ως το διδακτορικό επίπεδο και από τα επίπεδα των ανειδίκευτων εργατών ως τα ανώτατα επαγγελματικά επίπεδα. να κάνουν επαρκή διαχωρισμό μεταξύ των δεικτών του προηγούμενου ή του επόμενου επιπέδου και να επιδεικνύουν, από το προηγούμενο επίπεδο, σαφή πρόοδο σε διαστάσεις αλλαγής [π.χ. πολυπλοκότητα της γνώσης]. Κάθε επίπεδο βασίζεται και εμπεριέχει τα κατώτερα επίπεδα. Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού
14
Τι καλύπτουν οι περιγραφικοί δείκτες;
Καλύπτουν περιπτώσεις εργασιακής εμπειρίας και σπουδών, το ακαδημαϊκό αλλά και το επαγγελματικό περιβάλλον, την αρχική αλλά και τη συνεχιζόμενη εκπαίδευση ή κατάρτιση, δηλαδή όλες τις μορφές τυπικής, μη τυπικής και άτυπης μάθησης. Επιπλέον, οι περιγραφικοί δείκτες αντανακλούν εξειδικεύσεις και γενικεύσεις. Έτσι, το να φτάσει κανείς σε ένα υψηλότερο επίπεδο δε σημαίνει απαραίτητα ότι οι απαιτούμενες δεξιότητες και γνώσεις θα είναι πιο εξειδικευμένες, αν και αυτό μπορεί να ισχύει σε πολλούς ακαδημαϊκούς και ερευνητικούς χώρους. Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού
15
Επίπεδο Γνώσης Επίπεδο 5 Ευρ.Π.Π. Κατέχει ευρείες, εξειδικευμένες, αντικειμενικές και θεωρητικές γνώσεις σε ένα πεδίο εργασίας ή σπουδής και έχει επίγνωση των ορίων των γνώσεων αυτών. Επίπεδο 5 Εθν.Π.Π. 1.Γνωρίζει την πρακτική και τις πιο σημαντικές θεωρίες και μεθοδολογίες ενός πεδίου εργασίας ή σπουδής και επιβεβαιώνει ότι είναι σε θέση να τις χρησιμοποιήσει 2.Αναπτύσσει στρατηγικές και δημιουργικές λύσεις σε καλά καθορισμένα προβλήματα. 3.Μπορεί να ασκήσει κριτική σε γνώσεις συναφείς με κοινωνικά και ηθικά ζητήματα. 4.Κατέχει γνώσεις σχετικά με την πρακτική και την εφαρμογή της μεθοδολογίας και θεωρίας σε ένα πεδίο εργασίας ή σπουδής.
16
Επίπεδο Δεξιοτήτων Κατέχει ένα ευρύ φάσμα γνωστικών και πρακτικών δεξιοτήτων που απαιτούνται για την εξεύρεση δημιουργικών λύσεων σε αφηρημένα προβλήματα 1.Μπορεί να αξιολογήσει τις προσωπικές του/της μαθησιακές ανάγκες για να προχωρήσει σε περαιτέρω μάθηση 2.Είναι σε θέση να αξιολογήσει προβλήματα που σχετίζονται με την πρακτική και να αναπροσαρμόσει τις διαδικασίες που απαιτούνται για την εκτέλεση μίας εργασίας 3.Είναι σε θέση να επικοινωνεί λύσεις σε προβλήματα που έχουν σχέση με την πρακτική σε συναδέλφους 4.Είναι σε θέση να μεταδίδει ιδέες σε ομότιμα άτομα ή σε προϊστάμενους, χρησιμοποιώντας ποιοτικές και ποσοτικές πληροφορίες 5.Είναι σε θέση να χρησιμοποιεί ένα σύνολο δεξιοτήτων που σχετίζονται με την πρακτική διαδικασιών στο πεδίο εργασίας ή σπουδών 6.Είναι σε θέση να χρησιμοποιεί τα κατάλληλα δεδομένα για να επιλύσει καλά καθορισμένα απτά ή/και αφηρημένα προβλήματα.
17
Επίπεδο Ικανοτήτων Είναι σε θέση να ασκήσει διαχείριση/διοίκηση και επίβλεψη στα πλαίσια δραστηριοτήτων εργασίας ή σπουδής όταν συμβαίνουν απρόβλεπτες αλλαγές. Αξιολογεί και αναπτύσσει την προσωπική απόδοση και την απόδοση άλλων ατόμων 1.Είναι σε θέση να αναγνωρίζει τις δυνατότητες για περαιτέρω εκπαίδευση σε διάφορα μαθησιακά περιβάλλοντα 2.Διαχειρίζεται αυτόνομα εργασίες που απαιτούν τεχνικές επίλυσης προβλημάτων 3.Είναι σε θέση να αναλάβει καθορισμένες λειτουργίες διοίκησης/διαχείρισης και προγραμματισμού στο πεδίο εργασίας ή σπουδής 4.Έχει την ικανότητα να διοικεί άτομα και να επιβλέπει την απόδοσή τους, καθώς και να σχηματίζει και να εκπαιδεύει ομάδες 5.Μπορεί να ενταχθεί σε διαθεματικές διαδικασίες που αποσκοπούν στην επαγγελματική ανάπτυξη.
18
Μαθησιακά Αποτελέσματα
1.Γνώσεις και κατανόηση 2.Εφαρμογή των γνώσεων και της κατανόησης 3.Δεξιότητες επικοινωνίας 4. Ικανότητες κρίσης 5. Μαθησιακές δεξιότητες 6.Αυτονομία και υπευθυνότητα 1.Κατανοεί προχωρημένου επιπέδου εγχειρίδια, τα οποία οδηγούν σε περαιτέρω επαγγελματική ή ακαδημαϊκή μάθηση. Καλός ερευνητής όσον αφορά την εξεύρεση λύσεων σε προβλήματα. 2.Επιδεικνύει δεξιότητες διαχείρισης/διοίκησης 3.Διαχειρίζεται προβλήματα και αναπτύσσει λύσεις στο πεδίο εργασίας ή σπουδής 4.Ασκεί κριτική σε θέματα συναφή με κοινωνικά και ηθικά ζητήματα 5.Αξιολογεί την προσωπική απόδοση και βελτιώνει τις ικανότητές του/της για περαιτέρω μάθηση 6.Ασκεί αποτελεσματική διαχείριση/διοίκηση εργασιών και ατόμων
19
Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων της Κύπρου
Το Υπουργικό Συμβούλιο στις 9/7/2008 με την απόφασή του με αριθμό αποφάσισε να εγκρίνει τη σύσταση και λειτουργία της Εθνικής Επιτροπής για την ανάπτυξη και εγκαθίδρυση Εθνικού Πλαισίου Προσόντων στην Κύπρο- Cyprus Qualifications Framework. Η Εθνική Επιτροπή αποτελείτο από τους Γενικούς Διευθυντές του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού (Πρόεδρος), Εργασίας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων και Αρχής Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού ή εκπροσώπους τους. Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού
20
Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων της Κύπρου
Με νέα απόφασή του το Υπουργικό Συμβούλιο στις 16/5/2012 με αριθμό αποφάσισε να εγκρίνει: - την υιοθέτηση των οκτώ επιπέδων του EQF, - τη σύνθεση και λειτουργία του Εθνικού Σημείου Συντονισμού, - τη σύνθεση και λειτουργία του Συμβουλίου Εθνικού Πλαισίου Προσόντων της Κύπρου, - το Διάγραμμα του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων της Κύπρου. Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού
21
Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων της Κύπρου
Το Συμβουλευτικό Σώμα του EQF στις 8/2/2017 ενέκρινε την Έκθεση Συσχέτισης του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων της Κύπρου με το αντίστοιχο Ευρωπαϊκό. Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού
22
Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού
Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων της Κύπρου Αποτελεί εργαλείο για την κατηγοριοποίηση των προσόντων που αποκτούνται μέσω της εκπαίδευσης και της κατάρτισης στη βάση κριτηρίων και καθορισμένων επιπέδων μάθησης Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού
23
Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων της Κύπρου - Συσχέτιση με το ΕQF
ΤΟ ΚΥΠΡΙΑΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΠΡΟΣΟΝΤΩΝ ΕΠΙΠΕΔΑ CyQF Εκπαιδευτικά/Ακαδημαϊκά Προσόντα Επαγγελματικά Προσόντα Επίπεδα EQF 8 Διδακτορικός Τίτλος 7c Τίτλος Master’s 7 7b Μεταπτυχιακά Διπλώματα 7a Μεταπτυχιακά Πιστοποιητικά 6 Πανεπιστημιακός Τίτλος (Πτυχίο/Bachelor’s) SVQ* Επίπεδο 6 5c Ανώτερα Πιστοποιητικά και Διπλώματα (3 ή περισσότερα Έτη) SVQ* Επίπεδο 5 5 5b Πιστοποιητικά και Διπλώματα Μεταδευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (2 Έτη) 5a Πιστοποιητικά και Διπλώματα Μεταδευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (1 Έτος)
24
Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων της Κύπρου - Συσχέτιση με το ΕQF
ΤΟ ΚΥΠΡΙΑΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΠΡΟΣΟΝΤΩΝ ΕΠΙΠΕΔΟ CyQF Εκπαιδευτικά/Ακαδημαϊκά Προσόντα Επαγγελματικά Προσόντα Επίπεδα EQF 4 Πιστοποιητικά Ανώτερης Μέσης Γενικής Εκπαίδευσης και Πιστοποιητικά Εσπερινών Σχολών Μέσης Παιδείας (12η Τάξη – ή 12η και 13η Τάξη για μερικά Ιδιωτικά Σχολεία) - Απολυτήριο Πιστοποιητικά Ανώτερης Μέσης Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Πιστοποιητικά Εσπερινών Τεχνικών και Επαγγελματικών Σχολών (12η Τάξη) - Απολυτήριο SVQ* Επίπεδο 4 3 Πιστοποιητικό Κατώτερης Μέσης Εκπαίδευσης, 10η Τάξη Πιστοποιητικό Νέας Σύγχρονης Μαθητείας SVQ* Επίπεδο 3 2 Πιστοποιητικό Κατώτερης Μέσης Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης, 9η Τάξη Προπαρασκευαστικό Πρόγραμμα (Νέα Σύγχρονη Μαθητεία) 1 Πιστοποιητικό Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης (Απολυτήριο Γυμνασίου, και/ή άτομα που συμπλήρωσαν την 7η και 8η Τάξη) *SVQ=Σύστημα Επαγγελματικών Προσόντων
25
Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού
Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων της Κύπρου Συσχετισμός με: όλες τις βαθμίδες της επίσημης Δημόσιας και Ιδιωτικής εκπαίδευσης (Δημοτική/ Μέση Γενική/Μέση Τεχνική και Επαγγελματική/Ανώτερη και Ανώτατη), το Σύστημα Επαγγελματικών Προσόντων (ΣΕΠ) της Αρχής Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού, τη Μη Τυπική και Άτυπη Μάθηση, τη Δια Βίου Μάθηση. Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού
26
Μαθησιακά Αποτελέσματα Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού
ΕΠΠΚ CyQF Μαθησιακά Αποτελέσματα Άτυπη Μάθηση Μη Τυπική Μάθηση Τυπική Μάθηση Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού
27
Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού
Εθνική Αρχή Προσόντων Το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού στις 3/5/2017 εισηγήθηκε στο Υπουργικό Συμβούλιο τη δημιουργία Οργάνου Διακυβέρνησης (Governance Body) του ΕΠΠΚ-CyQF, με την ονομασία Εθνική Αρχή Προσόντων, το οποίο θα επιλαμβάνεται θέματα που αφορούν στην εφαρμογή του. Το Υπουργικό Συμβούλιο στις 17/7/2017 με την απόφασή του με αριθμό αποφάσισε να εγκρίνει την δημιουργία Εθνικής Αρχής Προσόντων. Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού
28
Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού
Εθνική Αρχή Προσόντων την περαιτέρω ενίσχυση των συστημάτων διασφάλισης της ποιότητας στην εκπαίδευση και κατάρτιση και εναρμόνισή τους με τα ευρωπαϊκά επίπεδα, την παρακολούθηση και ένταξη στο CyQF, του προγράμματος Αναγνώρισης της Μη Τυπικής και Άτυπης Μάθησης όταν αυτό ολοκληρωθεί, την παρακολούθηση και έλεγχο των επιπέδων του CyQF/EQF στα πιστοποιητικά, διπλώματα και Europass έγγραφα, την πιθανή επιπλέον ενδυνάμωση της νομικής πτυχής του ΕΠΠ- CyQF, την ανάπτυξη ενός Αρχείου Εγγραφής (Registry) του ΕΠΠ-CyQF. Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού
29
Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού
Εθνική Αρχή Προσόντων (ΕΑΠ) Αποτελείται από: τη Γενική Διευθύντρια του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού ως Πρόεδρου (ή εκπροσώπου της), τον Γενικό Διευθυντή του Υπουργείου Εργασίας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων (ή εκπροσώπου του), τον Γενικό Διευθυντή της Αρχής Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού (ή εκπροσώπου του), ένα εκπρόσωπο του Εθνικού Σημείου Συντονισμού του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων της Κύπρου, ένα εκπρόσωπο του Φορέα Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας της Ανώτερης Εκπαίδευσης, Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού
30
Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού
Εθνική Αρχή Προσόντων (ΕΑΠ) ένα εκπρόσωπο του Κυπριακού Συμβουλίου Αναγνώρισης Τίτλων Σπουδών, ένα εκπρόσωπο του υπό δημιουργία Φορέα Αναγνώρισης της Μη Τυπικής και Άτυπης Μάθησης, τους Διευθυντές των τριών Διευθύνσεων Εκπαίδευσης του ΥΠΠ, τον Διευθυντή Ανώτερης και Ανώτατης Εκπαίδευσης του ΥΠΠ, τη Διευθύντρια του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου. Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού
31
Eθνικό Πλαίσιο Προσόντων Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού
Εθνική Αρχή Προσόντων Eθνικό Πλαίσιο Προσόντων Για περισσότερες πληροφορίες για την Εθνική Αρχή Προσόντων (ΕΑΠ): Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο ( ) : Για περισσότερες πληροφορίες για το Εθνικό Πλαίσιο Προσόντων της Κύπρου (CyQF) : Ιστοσελίδα: Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο mail : Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού
32
Ευχαριστούμε για την προσοχή σας! Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.