Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
ΔημοσίευσεἘλιούδ Δουμπιώτης Τροποποιήθηκε πριν 6 χρόνια
1
Αντιμετώπιση προβλημάτων σε μαθητές με Μαθησιακές Δυσκολίες
Δρ. Μαρία Θ. Παπαδοπούλου Ειδική Παιδαγωγός Σχολική Σύμβουλος 1.5 Τρόποι στήριξης των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες 20/9/2018
2
1.5 Τρόποι στήριξης των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες
20/9/2018
3
1.5 Τρόποι στήριξης των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες
20/9/2018
4
Επιπτώσεις των Μ.Δ. στη συναισθηματική ανάπτυξη
Αισθήματα μη ικανοποίησης με τον εαυτό μας Αισθήματα απογοήτευσης Συμπεριφορά αυτο-χλευασμού Ανικανότητα να ικανοποιηθεί η φυσιολογική αντίδραση περηφάνειας των γονέων Οι γονείς κατά συνέπεια απορρίπτουν ή υπερπροστατεύουν Οι μαθητές έχουν συναισθηματικής φύσης προβλήματα 1.5 Τρόποι στήριξης των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες 20/9/2018
5
Εικόνα του μαθητή με συναισθηματικά προβλήματα
Συνειδητή άρνηση για μελέτη Φανερή εχθρότητα Αντίδραση στην πίεση Προσκόλληση στην εξάρτηση Ταχύτατη απογοήτευση Φόβος για την επιτυχία Απόσυρση σ’ έναν «ιδιωτικό κόσμο» (στον κόσμο του) 1.5 Τρόποι στήριξης των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες 20/9/2018
6
Αυτοαντίληψη Οι ανεπιτυχείς ακαδημαϊκές και κοινωνικές εμπειρίες οδηγούν σε: απογοήτευση Αίσθηση ανικανότητας Φτωχή αυτοαντίληψη Έλλειψη αυτοαξίας Π.χ. Ντόναλντ 9 ετών σε αναφορά αυτοβιογραφίας: « Με λένε Ντόναλντ Τέρνερ. Είμαι μέτριος» 1.5 Τρόποι στήριξης των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες 20/9/2018
7
Συναισθηματική στήριξη παιδιών με Μ.Δ.
Ενδυνάμωση αυτοεκτίμησης Βοηθάμε στην ολοκλήρωση ακαδημαϊκής εργασίας. Ικανότητα μάθησης Συναισθηματική ενδυνάμωση Η αρχή της αποτελεσματικής θεραπείας 1.5 Τρόποι στήριξης των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες 20/9/2018
8
Παρέχουμε ισχυρή υποστήριξη ώστε να καταστούν οι μαθητές ικανοί να ελέγχουν τη δύναμη και το πεπρωμένο τους. Ευκαιρίες λήψης αποφάσεων Αναγνώριση αιτίων επιτυχίας Ανάπτυξη μηχανισμών και στρατηγικών που βοηθούν στην εποικοδομητική αντιμετώπιση της αποτυχίας 1.5 Τρόποι στήριξης των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες 20/9/2018
9
Στρατηγικές για τη βελτίωση της αυτοεικόνας και της αυτοαντίληψης
Κινητικές δραστηριότητες. Δείχνω μέρη του σώματος (με ανοιχτά ή κλειστά μάτια, ή ξαπλωμένος στο πάτωμα, με ή χωρίς μουσική) Το ρομπότ. Κινείται προς διάφορες κατευθύνσεις και παίρνει διάφορες στάσεις. Τα παιδιά μιμούνται τις κινήσεις του. Παζλ. Με ανθρώπους, ζώα, αντικείμενα (συζήτηση για τη λειτουργικότητα των μερών). Τι λείπει; Λέμε ή ζωγραφίζουμε ότι λείπει απ’ την εικόνα του σώματος. Ζωγραφική του σώματος σε χαρτί του μέτρου. Συνειδητοποίηση του σώματος με την αφή. Το παιδί έχει κλειστά μάτια και ζητούμε να μας πει ποια μέρη του σώματός του αγγίζουμε. 1.5 Τρόποι στήριξης των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες 20/9/2018
10
Παιχνίδια. (χαρωπά τα δυο μου χέρια τα χτυπώ).
Παντομίμα. Μίμηση επαγγελμάτων (οδηγός λεωφορείου, τροχονόμος, ταχυδρόμος, σεφ). Οδηγίες. Αριστερό χέρι στο δεξί αυτί και δεξί χέρι στον αριστερό ώμο, αριστερό χέρι μπροστά από το δεξί, στρίψε δεξιά, κάνε 2 βήματα, στρίψε αριστερά. Τουίστερ. Το εμπορικό παιχνίδι ή το κατασκευάζουμε με χρωματιστούς κύκλους στο πάτωμα. Υπολογισμός. Υπολογίζω πόσα βήματα θα κάνω για να βάλω γκολ. Δραστηριότητες στην πισίνα ή σε λίμνη. Απελευθέρωση από τις δυνάμεις βαρύτητας. 1.5 Τρόποι στήριξης των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες 20/9/2018
11
2. Ευαισθησία στην επικοινωνία με άλλους ανθρώπους (σιωπηλή επικοινωνία).
Εικόνες προσώπων. Ζωγραφίζουν εικόνες (πρόσωπα χαρούμενα, λυπημένα, θυμωμένα, κ.ά.). Χειρονομίες. Συζητάμε τη σημασία διαφόρων χειρονομιών (αντίο, κούνημα ή ανασήκωμα ώμου, γύρισμα πλάτης κ.ά.) Προβολή βίντεο, όπου παρουσιάζεται η σημασία των εκφράσεων και χειρονομιών επικοινωνίας. Τι μας φανερώνει ο τόνος ομιλίας. Ακούνε κασέτα και βγάζουν συμπεράσματα για τη διάθεση των ατόμων που μιλάνε. 1.5 Τρόποι στήριξης των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες 20/9/2018
12
Στρατηγικές για την αυτοαντίληψη.
Ψυχιατρική και ψυχολογική υποστήριξη. (πριν ή κατά τη διάρκεια της εκπαιδευτικής υποστήριξης) Βιβλιοθεραπεία. Τα παιδιά ταυτίζονται με ήρωα με παρόμοια προβλήματα και αντιμετωπίζουν τα δικά τους. Ο μαγικός κύκλος. (ο δάσκαλος καταλύτης). Τα παιδιά μαθαίνουν να μοιράζονται αισθήματα, ν’ ακούν και να παρατηρούν τους άλλους. Π.χ. Νοιώθω καλά όταν…, κάνω κάποιον να νοιώσει άσχημα όταν…, κάτι που κάνω καλά είναι…, τι μπορώ να κάνω για σένα; 1.5 Τρόποι στήριξης των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες 20/9/2018
13
Στρατηγικές για τη ρύθμιση της συμπεριφοράς
Θετική ενίσχυση Απώλεια θετικής ενίσχυσης Τιμωρία (επίπληξη άμεση, χωρίς συναισθηματισμούς, σύντομη και συνεπής) Αγνόηση. (όταν η επίπληξη φέρει αντίθετα αποτελέσματα) 1.5 Τρόποι στήριξης των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες 20/9/2018
14
Ενίσχυση Εξωτερική. (φαγητό, παιχνίδια, αστεράκια, κ.ά.)
Εσωτερική. (Η χαρά ολοκλήρωσης μιας εργασίας, παιχνίδι στον υπολογιστή, ελεύθερος χρόνος, βίντεο, μουσική, παραχώρηση του σχολικού κατοικίδιου για μια εβδομάδα στο σπίτι, κ.ά.) 1.5 Τρόποι στήριξης των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες 20/9/2018
15
Σύναψη συμβολαίου Συμβόλαιο
Αυτό το συμβόλαιο είναι μια συμφωνία μεταξύ (όνομα μαθητή) και (όνομα δασκάλου) ότι (ο μαθητής) θα ……………. ως τις (ημερομηνία). Αν η δουλειά που περιγράφεται παραπάνω ολοκληρωθεί στην ώρα της, τότε (ο δάσκαλος) θα ………………..ως τις (ημερομηνία) Υπογραφή μαθητή ημερομηνία Υπογραφή δασκάλου ημερομηνία 1.5 Τρόποι στήριξης των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες 20/9/2018
16
Τρόποι στήριξης των μαθητών με Μ.Δ.
Υιοθέτηση γνωστικών-συμπεριφοριστικών τεχνικών Οικοσυστημική προσέγγιση Πρώιμη διάγνωση Έγκυρη και έγκαιρη αξιολόγηση Εξατομικευμένη παρέμβαση Επαναξιολόγηση κι επαναπροσδιορισμός των στόχων 1.5 Τρόποι στήριξης των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες 20/9/2018
17
Παραδείγματα παρεμβατικών ασκήσεων για τη βελτίωση δυσκολιών ανάγνωσης, ορθογραφίας και μαθηματικών
1.5 Τρόποι στήριξης των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες 20/9/2018
18
Αντιληπτικές ικανότητες που βοηθούν στην απόκτηση της αναγνωστικής ικανότητας
Φωνολογική συνειδητοποίηση Ακουστική διάκριση Ακουστική μνήμη Ακουστική ακολουθία Ακουστική σύνθεση Οπτική διάκριση Διάκριση σχήματος σε φόντο Οπτική περάτωση Χωρικές σχέσεις Αναγνώριση αντικειμένων και γραμμάτων Οπτική αντίληψη και αντιμεταθέσεις Ολική και μερική αντίληψη 1.5 Τρόποι στήριξης των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες 20/9/2018
19
Ασκήσεις φωνολογικές Απόσβεση φωνήματος Σύνθεση φωνημάτων
Ανάλυση (τεμαχισμός) λέξης σε φωνήματα Αναζήτηση ομοιοκαταληξίας Παραγωγή ομοιοκαταληξίας Ασκήσεις αντιστροφής φωνημάτων ή συλλαβών Ασκήσεις αντικατάστασης φωνημάτων ή συλλαβών Πρόσθεση συλλαβής ή φωνήματος Διάκριση θέσης συλλαβής ή φωνήματος 1.5 Τρόποι στήριξης των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες 20/9/2018
20
Ταύτιση τελικού φωνήματος τόπι μήλο χέρι μαμά πόδι δίνω
τόπι μήλο χέρι μαμά πόδι δίνω Ταύτιση αρχικού φωνήματος γάτα γελώ χαρά φώτα χήνα θήκη Αντικατάσταση αρχικού φωνήματος Βάλε: π στο ρόδι ….όδι Διάκριση αρχικού φωνήματος θήκη θέλω θυμάρι δόση θυμώνω Εύρεση του φωνήματος που αφαιρείται θρανίο θανίο βήμα ήμα 1.5 Τρόποι στήριξης των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες 20/9/2018
21
6. Επιλογή ομοιοκαταλήξεων μέρα. πέρα. κάτι. μύδι. βέρα 7
6. Επιλογή ομοιοκαταλήξεων μέρα πέρα κάτι μύδι βέρα 7. Εύρεση ομοιοκαταλήξεων πόνος ……………… ξύλο………………… 8. Απομάκρυνση αρχικού φωνήματος χλωρίδα λωρίδα τρόμπα ρόμπα 9. Επισήμανση λέξης με διαφορετικό αρχικό φώνημα φίδι φακή δόση 10. Επισήμανση λέξης με διαφορετικό τελικό φώνημα κότα σάκα τόπι 1.5 Τρόποι στήριξης των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες 20/9/2018
22
3. Ταχύτητα διαδοχικής ονομασίας
1.Μνήμη προτάσεων Παίζω. Εγώ παίζω. Εγώ παίζω κρυφτό. Εγώ παίζω κρυφτό στην αυλή. κ.ο.κ. 2. Γλωσσική δοκιμασία 3. Ταχύτητα διαδοχικής ονομασίας 4. Φωνολογική ενημερότητα Μάτι, πέταλο, που, σάκα, γόνατο,λιμάνι,γη μάνα, γάλα, και 1.5 Τρόποι στήριξης των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες 20/9/2018
23
5. Ορθογραφική δεξιότητα- Οπτικό ταίριασμα
Θέμα Ερέθισμα α ο ε α η ε8 ω8 38 Β8 ρο σο δο βο ρο ΝΑΖ ΜΑΖ ΜΑΣ ΝΑΖ ΖΑΝ ελα αλε ολε ελα αλω 6. Μη χρονομετρημένη ονομασία Γράμματα : Α, Β, Ο, Σ, Μ, Ν, Τ, Π, Ε, Λ, Δ, Ρ, Ι Σχήματα : κύκλος, σταυρός, τετράγωνο, τρίγωνο, ρόμβος Χρώματα : κόκκινο, μπλε, κίτρινο, πράσινο, πορτοκαλί, καφέ, μαύρο, άσπρο 7. Γραφή ονόματος 8. Αντιγραφή σχήματος 9. Ζωγραφιά ενός ανθρώπου 1.5 Τρόποι στήριξης των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες 20/9/2018
24
1. Τεστ διάκρισης φωνημάτων
κόκορας γάτα κουτί κότα Χ 2. Τεστ αυθόρμητης γραφής ένα, καλό, αγκάθι, χέρι, σόδα, ξύλο, μέρα, ρόδι, ζώο, πόνος, βάζο, ζέστη, μπόρα, μέρα 3. Το τεστ αντιγραφής σχημάτων Beery-Buktenica 4. Ζωγραφιά ενός ανθρώπου 1.5 Τρόποι στήριξης των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες 20/9/2018
25
Δέκα είναι τα σημεία που ο κάθε δάσκαλος θα πρέπει να περιμένει ή να παρατηρεί στους μαθητές του (Carver, 1992): 1. Θα πρέπει να περιμένουμε ο κάθε μαθητής να χρησιμοποιεί το δικό του κανονικό ρυθμό ανάγνωσης σχεδόν σε οτιδήποτε διαβάζει (Carver, 1993) 2. Οι μαθητές αλλάζουν το ρυθμό τους μόνο σε περίπτωση που τους ζητηθεί, για παράδειγμα, πολύ γρήγορη ανάγνωση – αν τους βάλουμε χρονικά όρια – ή αν τους ζητηθεί να διαβάσουν πολύ προσεκτικά ένα κείμενο, οπότε θα αυξήσουν ή θα μειώσουν αντίστοιχα τον προσωπικό τους ρυθμό. 3. Δεν πρέπει να περιμένουμε οι μαθητές να διαβάζουν πιο γρήγορα, όταν το θέμα του κειμένου τους είναι πολύ οικείο. Έχει βρεθεί ότι ακόμα και πανεπιστημιακοί καθηγητές διαβάζουν με τον ίδιο ρυθμό κείμενα που αφορούν την ειδικότητά τους με κείμενα που αφορούν άλλες επιστήμες (Dixon, Carver, 1991) 1.5 Τρόποι στήριξης των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες 20/9/2018
26
4. Οι δάσκαλοι δεν πρέπει να ανησυχούν αν υποψιαστούν ότι οι μαθητές τους συλλαβίζουν «από μέσα τους». Μοιάζει αυτό να βοηθάει τη μνήμη, αφού φαίνεται να είναι ένας πρωταρχικός μηχανισμός της σκέψης (Sokolov, Carver, 1989). 5.Να απαιτείται από τους μαθητές να διαβάζουν την κάθε λέξη του κειμένου. 6.Αν παρατηρήσουμε ότι ο μαθητής ξοδεύει περισσότερο χρόνο απ’ ότι συνήθως για συγκεκριμένες λέξεις ή φράσεις, πρέπει να υποθέσουμε είτε ότι το λεξιλόγιο είναι άγνωστο ή οι έννοιες καινούριες ή ότι του έχει ανατεθεί μάλλον να μάθει κάτι, παρά απλώς να το διαβάσει. 7.Αν οι μαθητές διαβάζουν για να κατανοήσουν το κείμενο δεν πρέπει να παροτρύνονται να δίνουν μεγαλύτερη σημασία στις λέξεις κλειδιά, γιατί αν δε διαβάσουν όλο το κείμενο, μπορεί να χάσουν σημαντικές πληροφορίες. Οι λέξεις κλειδιά βοηθούν τη μνήμη, αλλά αν γίνουν αυτοσκοπός δε βοηθούν την κατανόηση. 1.5 Τρόποι στήριξης των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες 20/9/2018
27
8. Αν οι μαθητές μας ρωτήσουν αν θέλουμε από αυτούς γρήγορη ανάγνωση, καλύτερα να πούμε όχι και να τους κάνουμε να καταλάβουν ότι άλλο πράγμα είναι η ρυθμική ανάγνωση κι άλλο η γρήγορη ανάγνωση. Μερικές φορές οι μαθητές, για να εντυπωσιάσουν το δάσκαλο, μπορεί να πετύχουν πολύ γρήγορη ανάγνωση – μηχανική –που τους παρεμποδίζει να συλλάβουν τα νοήματα. 9.Ο ρυθμός ανάγνωσης μετριέται συνήθως σε λέξεις ανά λεπτό (wpm-words per minute). Αναμένεται ότι από τη Β΄ τάξη ως την ΣΤ΄ οι μαθητές θ’ αναπτύσσουν το ρυθμό τους κατά 14wpm, και φαίνεται ότι αυτό δεν οφείλεται στις σχολικές δραστηριότητες και στην εξάσκηση, αλλά στη γνωστική ωρίμανση (Carver, 1992c). 1.5 Τρόποι στήριξης των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες 20/9/2018
28
10. Ενώ υπάρχουν πολλοί τρόποι να μειώσουμε το ρυθμό ανάγνωσης (π. χ
10.Ενώ υπάρχουν πολλοί τρόποι να μειώσουμε το ρυθμό ανάγνωσης (π.χ. κακογραμμένο γραπτό, μεγάλα διαστήματα και μουντζούρες ανάμεσα στις λέξεις ή στις φράσεις), δεν υπάρχει εύκολος τρόπος να τον αυξήσουμε. Πάντως φάνηκε ότι πιο εύκολα διαβάζονται τα κείμενα που είναι καλογραμμένα και έχουν σταθερά διαστήματα ανάμεσα στις λέξεις και στις φράσεις (Carver, 1983). Γενικά, οι δάσκαλοι πρέπει να υποθέτουν ότι οι μαθητές από την τρίτη τάξη και άνω, μπορούν ήδη να κατανοούν ένα κείμενο τόσο γρήγορα, όσο γρήγορα μπορούν να σκέφτονται. Πάντως, αν αποφασίσουμε να αξιολογήσουμε το ρυθμό ανάγνωσης ενός μαθητή, μπορούμε να μετρήσουμε λάθη ή παραλείψεις για κάθε λέξη, ή να αξιολογήσουμε αν η λέξη διαβάστηκε σωστά ως σύνολο (Wong, 1996). 1.5 Τρόποι στήριξης των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες 20/9/2018
29
Κατανόηση κειμένου Χρήση βασικού λεξιλογίου και ερμηνεία λέξεων –αποσαφήνιση εννοιών Διδασκαλία που ασκεί τα παιδιά στην εύρεση της κεντρικής ιδέας της παραγράφου 1.5 Τρόποι στήριξης των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες 20/9/2018
30
Εύρεση της κεντρικής ιδέας παραγράφου
Η πρόταση της κύριας ιδέας είναι η σημαντικότερη πρόταση της παραγράφου. Μας λέει καθαρά ποιο είναι το θέμα της παραγράφου. Όλες οι άλλες προτάσεις στην παράγραφο εξηγούν την πρόταση της κύριας ιδέας. Όλες οι άλλες προτάσεις στην παράγραφο απλώς μας δίνουν περισσότερες λεπτομέρειες για την πρόταση της κύριας ιδέας. Αν αφαιρέσουμε την πρόταση της κύριας ιδέας από την παράγραφο, τότε η παράγραφος δεν έχει νόημα. Δοκιμάστε το. Αν χρησιμοποιήσετε το τέταρτο βήμα, θα μπορέσετε να δείτε, αν έχετε επιλέξει τη σωστή πρόταση σαν πρόταση της κύριας ιδέας της παραγράφου. 1.5 Τρόποι στήριξης των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες 20/9/2018
31
Η παράγραφος Η Ελένη πήρε τη Μαυρούλα, το σκυλάκι της για να παίξουν. Στην αρχή την έσερνε με το λουράκι της. Μετά την έλυσε και την άφησε να τρέξει. Έτρεξε κι εκείνη μαζί της κι άρχισαν το κυνηγητό. Γύρισαν στο σπίτι λαχανιασμένες κι οι δυο. 1.5 Τρόποι στήριξης των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες 20/9/2018
32
Στην αρχή την έσερνε με το λουράκι της.
åëÝíç Στην αρχή την έσερνε με το λουράκι της. Μετά την έλυσε και την άφησε να τρέξει. Η Ελένη πήρε τη Μαυρούλα, το σκυλάκι της για να παίξουν. Έτρεξε κι εκείνη μαζί της κι άρχισαν το κυνηγητό. Γύρισαν στο σπίτι λαχανιασμένες κι οι δυο. Το σχήμα 1.5 Τρόποι στήριξης των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες 20/9/2018
33
Χαρακτηριστικά ορθογραφικά λάθη
Παράλειψη γραμμάτων ή συλλαβών Αντικατάσταση γραμμάτων ή συλλαβών Πρόσθεση γραμμάτων ή συλλαβών Χρήση του κεφαλαίου γράμματος Τονισμός (παρατονισμός) ή παντελής έλλειψη τόνων Απουσία απόστασης μεταξύ λέξεων στην πρόταση Κακή γραφή των γραμμάτων Λάθη σε βασικούς κανόνες ορθογραφίας (λάθη μορφολογίας) Λάθη ιστορικής ορθογραφίας Έλλειψη γενίκευσης κανόνων ορθογραφίας σε όλες τις λέξεις, ομοιοκαταληκτικές ή παράγωγες 1.5 Τρόποι στήριξης των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες 20/9/2018
34
Άσκηση: Μεθοδική ορθογραφία
Υπαγόρευση λέξεων καρτέλας Αυτοδιόρθωση (η καρτέλα στον πίνακα) 2η υπαγόρευση λέξεων Ενσωμάτωση λέξεων σε απλό κείμενο (τα παιδιά χτυπούν παλαμάκια στο άκουσμα των λέξεων και μετά τις ξαναγράφουν) 1.5 Τρόποι στήριξης των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες 20/9/2018
35
Άσκηση: Οικογένειες λέξεων
Ανάγνωση ιστορίας σχετικά με μια οικογένεια (μαμά, παιδιά) Μαμά και παιδιά μοιάζουν Μαμά: κορυφή Παιδιά:κορυφαίος, κορύφωμα, κορφή, κορφάδα, κορυφογραμμή, κατακόρυφος, κορφοβούνι 1.5 Τρόποι στήριξης των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες 20/9/2018
36
Άσκηση: Σύνθετες λέξεις
Μαμά: πράσινη Μπαμπάς: κόκκινος Παιδί: πρασινοκόκκινο 1.5 Τρόποι στήριξης των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες 20/9/2018
37
Άσκηση: το «δέντρο» των ουσιαστικών (ρημάτων κλπ)
πηγαίνω αίνω πηγ 1.5 Τρόποι στήριξης των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες 20/9/2018
38
Άσκηση: Η χαμένη λέξη είμαι κλρσείμαιτνο στην ρστηνολφειτο ρλοπαρεακον
είμαι κλρσείμαιτνο στην ρστηνολφειτο ρλοπαρεακον υοκλαντφρος ακδμιοψαφερ κιορικαμαναρ ικξδηλκξσξξδ 1.5 Τρόποι στήριξης των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες 20/9/2018
39
Διάφορες ασκήσεις Χρήση κεφαλαίου σε κείμενο με μόνο μικρά γράμματα
Χρήση σημείων στίξης σε κείμενο Ρωτώ, λέω, θαυμάζω (σημεία στίξης) Πρόσθεση καταλήξεων Χρήση ομόφωνων σε πρόταση (κλίμα/ κλήμα, σύκο/ σήκω κλπ.) Σταυρόλεξο, κρεμάλα, τηλεγράφημα, κυνήγι θησαυρού 1.5 Τρόποι στήριξης των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες 20/9/2018
40
Μαθησιακή ιεραρχία ή στάδια μάθησης
1. Απόκτηση: στόχος η ακρίβεια (π.χ. διδάσκεται για πρώτη φορά την προπαίδεια του 7) 2. Ευχέρεια: στόχος η βελτίωση του χρόνου αντίδρασης – αυτοματισμός (π.χ. μαθαίνει ν’ απαντά γρήγορα σε μεμονωμένους πολ/μούς του 7) 3. Διατήρηση: στόχος διατήρηση επιπέδων χρήσης της δεξιότητας (π.χ. μετά από 2 εβδομάδες πρέπει να λέει την προπαίδεια του 7 και ν’ απαντά και σε ερωτήσεις που αφορούν σε μεμονωμένους πολ/μούς του 7 αυτόματα 1.5 Τρόποι στήριξης των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες 20/9/2018
41
4. Γενίκευση: στόχος η τοποχρονική επέκταση της χρήσης της δεξιότητας (π.χ. χρήση της προπαίδειας του 7 για να λύσει λεκτικά προβλήματα) 5. Προσαρμογή: στόχος η επίλυση προβλημάτων της καθημερινής ζωής (π.χ. αυθόρμητη χρήση της προπαίδειας του 7 για αγορά από το κυλικείο) 1.5 Τρόποι στήριξης των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες 20/9/2018
42
Εκτέλεση αριθμητικών πράξεων
Αρχή 1η: Η όλη διαδικασία πρέπει να γίνεται περισσότερο ένα λεκτικό έργο Αρχή 2η: Η διδασκαλία πρέπει να είναι συστηματική και συγκεκριμένη 1.5 Τρόποι στήριξης των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες 20/9/2018
43
Βήματα εκτέλεσης αριθμητικής πράξης
1. Επιλογή μιας απλής μορφής αριθμητικής πράξης που δυσκολεύει το παιδί 2. Περιγραφή του σκοπού, των πρακτικών εφαρμογών και των σταδίων της αριθμητικής πράξης από το δάσκαλο (εξήγηση όρων, συμβόλων, λέξεων όπως «βγάζω», «μειώνω», «αφαιρώ», «χάνω» κλπ) 3. Προφορική λεπτομερειακή παρουσίαση των διαδοχικών βημάτων εκτέλεσης της πράξης από το δάσκαλο (επικέντρωση προσοχής στο σύμβολο, υπόδειξη όλων των κινήσεων που απαιτούνται) 1.5 Τρόποι στήριξης των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες 20/9/2018
44
4. Προφορική παρουσίαση των βημάτων της πράξης από το παιδί (επανάληψη όσων του έδειξε ο δάσκαλος)
5. Γραπτή παρουσίαση των κανόνων εκτέλεσης της πράξης από το παιδί (ώστε να ανατρέχει σ’ αυτούς όποτε κρίνεται αναγκαίο) 6. Εξοικείωση του παιδιού με την αντιστοιχία κανόνων με τις πραγματικές ενέργειες (το παιδί καθοδηγεί το δάσκαλο ή άλλο μαθητή να εκτελέσει την πράξη 1.5 Τρόποι στήριξης των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες 20/9/2018
45
8. Εκτέλεση της πράξης με γραπτά σύμβολα
7. Εισαγωγή χειροπιαστού υλικού και επεξήγηση της μαθηματικής πλευράς της πράξης (χρήση ποικιλίας υλικών για απόκτηση αισθησιοκινητικών εμπειριών και γενίκευση της γνώσης. Με αργό ρυθμό) 8. Εκτέλεση της πράξης με γραπτά σύμβολα 9. Ρυθμίσεις για αντιμετώπιση γραφοκινητικών προβλημάτων και προβλημάτων χωρικού προσανατολισμού (χρήση τετραγωνισμένου χαρτιού, χρωμάτων κ.ά.) 10. Εξάσκηση στην ανάγνωση αριθμητικών ασκήσεων (φωναχτή ανάγνωση των πράξεων πριν την έναρξη της εκτέλεσής τους –στο αρχικό στάδιο) 1.5 Τρόποι στήριξης των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες 20/9/2018
46
12. Καταγραφή και ανάλυση λαθών του παιδιού από το δάσκαλο
11. Χρήση υπολογιστή τσέπης για επαλήθευση πράξεων (επαλήθευση της πράξης και επανάληψή της σε περίπτωση λάθους) 12. Καταγραφή και ανάλυση λαθών του παιδιού από το δάσκαλο 13. Γενίκευση και μεταφορά της γνώσης στην εκτέλεση των πράξεων μέσω της χρήσης της σε ποικίλες καταστάσεις 1.5 Τρόποι στήριξης των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες 20/9/2018
47
Σύνοψη Πως στηρίζουμε συναισθηματικά μαθητές με Μ.Δ.
Πώς διδάσκουμε χρησιμοποιώντας κατάλληλες στρατηγικές μάθησης και προσαρμόζοντας το εκπαιδευτικό υλικό 1.5 Τρόποι στήριξης των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες 20/9/2018
48
Πού θα λάβετε περισσότερες πληροφορίες
Ζαφειροπούλου Μ. (2000). Κατανοώντας τη συμπεριφορά μας, Καστανιώτης, Αθήνα. Ζαφειροπούλου Μ., & Κλεφτάρας Γ. (2004). Εφαρμοσμένη κλινική Ψυχολογία του Παιδιού, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα. Lerner J. (1997). Learning Disabilities, Houghton Mifflin Company, Boston, N.Y. Molnar A. & Lindquist B. (1998). Προβλήματα Συμπεριφοράς στο Σχολείο, επιμέλεια Καλαντζή Α., Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα. Παντελιάδου Σ., (2000). Μαθησιακές δυσκολίες και εκπαιδευτική Πράξη, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα. 1.5 Τρόποι στήριξης των μαθητών με μαθησιακές δυσκολίες 20/9/2018
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.