Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
1
ΓΥΝΑΙΚΑ: ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΙΣΟΤΗΤΑ…
Ερευνητική εργασία Σχολικό έτος: Επιβλέπουσα καθηγήτρια : Μπαμπαλέτσου Ευαγγελία
3
ΠΡΟΛΟΓΟΣ Ο πολυσήμαντος ρόλος της γυναίκας και η σημερινή της θέση στην κοινωνία, φωτίζεται καλύτερα από την αναζήτηση της διαδρομής της μέσα από το πέρασμα των αιώνων. Η παρακολούθηση του ρόλου της και ο εντοπισμός της θέσης της διαφαίνεται μέσα από τους αγώνες της.
4
ΦΕΜΙΝΙΣΜΟΣ Ιδεολογικό κίνημα που υποστηρίζει τη χειραφέτηση της γυναίκας και την εξίσωσή της με τον άντρα σε όλα τα πεδία της πολιτικοοικονομικής και κοινωνικής ζωής.
5
ΣΚΟΠΟΙ ΦΕΜΙΝΙΣΜΟΥ Στη φεμινιστική βιβλιογραφία υπάρχει τάση το γυναικείο κίνημα να διαχωρίζεται σε δύο σημαντικές περιόδους: Ο πρώτος κύκλος αναφέρεται στο γυναικείο κίνηµα του 19ου αιώνα και των αρχών του 20ου, το οποίο διεκδίκησε τη νοµοθετική κατοχύρωση των αστικών, πολιτικών, κοινωνικών και οικονοµικών δικαιωμάτων των γυναικών, επικαλούμενος την αρχή της ισότητας. Ο δεύτερος κύκλος αναφέρεται στη ριζοσπαστικοποίηση του γυναικείου κινήµατος, όπως αυτή εκφράστηκε στο τέλος της δεκαετίας του 1960 μέχρι και τη δεκαετία του 1980.
6
ΑΡΧΕΣ ΦΕΜΙΝΙΣΜΟΥ Εντός ακαδημαϊκών χώρων, κάποιες φεμινίστριες εστιάζονται στην τεκμηρίωση της ανισότητας φύλου και των αλλαγών στην κοινωνική θέση και εκπροσώπηση των γυναικών. Άλλες ισχυρίζονται πως το κοινωνικό φύλο και το βιολογικό φύλο, είναι κοινωνικές κατασκευές. Ο φεμινιστικός πολιτικός ακτιβισμός συνήθως κάνει εκστρατείες σε θέματα όπως το δικαίωμα αυτοδιάθεσης του σώματος της γυναίκας και της αναπαραγωγικής της ικανότητας, η ενδοοικογενειακή βία, οι άδειες και τα επιδόματα μητρότητας, διεκδίκηση ίσων μισθών για την ίδια εργασία , η σεξουαλική παρενόχληση, οι διακρίσεις και η σεξουαλική βία. Τα θέματα που εξερευνώνται στον φεμινισμό περιλαμβάνουν την πατριαρχία, τα στερεότυπα διακρίσεων (λόγω φύλου και παραδοσιακών ρόλων των φύλων), την αντικειμενοποίηση, την προβολή της γυναίκας ως σεξουαλικό αντικείμενο και την καταπίεση.
7
ΚΥΜΑΤΑ ΦΕΜΙΝΙΣΜΟΥ Το πρώτο κύμα χαρακτηρίζεται από τον αγώνα για ισότητα ανάμεσα στους άντρες και τις γυναίκες. Κεντρικό στοιχείο του πρώτου κύματος ήταν ο αγώνας κυρίως για πολιτικά δικαιώματα, δικαιώματα για πρόσβαση στην εκπαίδευση, την εργασία, δικαίωμα στην ιδιοκτησία, δικαίωμα στο γάμο και το διαζύγιο και την πολιτική ιθαγένεια. Το δεύτερο κύμα εκφράζει την αναζωπύρωση του φεμινιστικού κινήματος κατά τη διάρκεια του 1960 και Σε αντίθεση με το πρώτο κύμα ο βασικότερος αγώνας των ακτιβιστών ήταν εναντίον της κοινωνικής και πολιτισμικής περιθωριοποίησης των γυναικών και η απελευθέρωσή τους από την κατά κόρον πατριαρχική κοινωνία. Το τρίτο κύμα φεμινισμού εκφράζει μια νεότερη γενιά φεμινιστών οι οποίοι αν και αναγνωρίζουν τη σπουδαιότητα του δεύτερου κύματος προσπαθούν να αποστασιοποιηθούν από αυτό και τους περιορισμούς που έχει συμπεριλαμβανομένου του συσχετισμού του με ετερόφυλες λευκές γυναίκες της μεσαίας τάξης
8
ΜΟΡΦΕΣ ΦΕΜΙΝΙΣΜΟΥ Ποπ φεμινισμός:είναι μια παραλλαγή του φεμινισμού που σχετίζεται με τον μισανδρισμό και είναι συχνά συνέπεια του γυναικοκεντρισμού Φιλελεύθερος φεμινισμός:υποστηρίζει πως η ισότητα των γυναικών μπορεί να επιτευχθεί με νόμιμα μέσα και κοινωνικές μεταρρυθμίσεις, και πως οι άντρες ως ομάδα δεν πρέπει να αντικρουστούν. Ριζοσπαστικός φεμινισμός:είναι ένας κλάδος του φεμινισμού που θεωρεί την καταπίεση των γυναικών ως βασικό στοιχείο της ανθρώπινης κοινωνίας και επιχειρεί να καταπολεμήσει το πρότυπο αυτό απορρίπτοντας ευρέως τους στάνταρ ρόλους των φύλων. Μαρξιστικός φεμινισμός:είναι μια υποκατηγορία της φεμινιστικής θεωρίας που εστιάζει στην αποσύνθεση του καπιταλισμού ως τρόπο για την απελευθέρωση των γυναικών και δηλώνει πως ο καπιταλισμός, ο οποίος αυξάνει την οικονομική ανισότητα, την εξάρτηση, την πολιτική σύγχυση και τελικά τις μη υγιείς κοινωνικές σχέσεις μεταξύ ανδρών και γυναικών, είναι η ρίζα της καταπίεσης των γυναικών.
9
ΙΣΤΟΡΙΚΟ ΦΕΜΙΝΙΣΜΟΥ Ο φεμινισμός εμφανίστηκε αρχικά στην Ευρώπη κατά τον 18ο αιώνα, την περίοδο της Γαλλικής Επανάστασης Η 8 του Μάρτη 1857 είναι μέρα ορόσημο για το παγκόσμιο φεµινιστικό κίνηµα. Την ηµέρα εκείνη οι εργάτριες ιµατισµού της Νέας Υόρκης ξεσηκώθηκαν για πρώτη φορά σαν εργαζόμενες γυναίκες, έκαναν απεργία και διαδήλωσαν στους δρόµους διαμαρτυρόμενες για τους άθλιους όρους δουλειάς. Ο Τζων Στούαρτ Μιλ ήταν ο πρώτος άγγλος βουλευτής που παρουσίασε στο Κοινοβούλιο (1866) ένα υπόμνημα μιας γυναικείας επιτροπής για την αναγνώριση του δικαιώματος της ψήφου στις γυναίκες. Στις 8 του Μάρτη του 1887 κυκλοφόρησε το πρώτο φύλλο της «Εφημερίδος των Κυριών» από την Καλλιρρόη Παρρέν που υπήρξε και η πρώτη Ελληνίδα δηµοσιογράφος. Το 1911 η Παρρέν πρωτοστάτησε στην ίδρυση του «Λυκείου των Ελληνίδων», που είναι και η πρώτη συστηµατική προσπάθεια στην Ελλάδα γυναικείας δράσης και χειραφέτησης.
10
ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΠΟΥ ΔΙΑΚΡΙΘΗΚΑΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΣΦΟΡΑ ΤΟΥΣ
Καλλιρρόη Σιγανού Παρρέν H Οσία Φιλοθέη Μπενιζέλου Η Ρόζα Ιμβριώτη
11
Οι σταρ του Χόλυγουντ που δηλώνουν φεμινίστριες
Υποστηρίζουν εμπράκτως γυναικείες οργανώσεις και τα δικαιώματα των γυναικών όλου του κόσμου Δυναμικές γυναίκες της showbiz με μία λαμπερή καριέρα, εκφράζουν την άποψή τους για το θέμα. Από τη Sarah Jessica Parker, ως τη Lady Gaga και την Beyoncé.
12
Η ΠΙΟ ΙΣΧΥΡΗ ΦΕΜΙΝΙΣΤΡΙΑ ΣΤΟΝ ΚΟΣΜΟ
Η Dilma Rousseff, η Πρόεδρος της Βραζιλίας τα τελευταία χρόνια, αγωνίστηκε με παραστρατιωτική οργάνωση ενάντια στη δικτατορία που είχε ανατρέψει τη νόμιμα εκλεγμένη κυβέρνηση το Για την αντιστασιακή της δράση συνελήφθη το 1970 και φυλακίστηκε για 3 χρόνια. Με την απελευθέρωσή της συνέχισε να αγωνίζεται για «μία καλύτερη, δικαιότερη και φιλικότερη προς τις γυναίκες κοινωνία», όπως λέει.
13
Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΣΤΗΝ ΠΡΟΙΣΤΟΡΙΑ
Στις πρώτες ανθρώπινες ομάδες η γυναίκα αποτελούσε τον πυρήνα. Το πρώτο κοινωνικό σύστημα, ο πρώτος τύπος κοινωνίας, που ανάγεται στην ανθρώπινη προϊστορία είναι η μητριαρχία. Πριν την εμφάνιση του αρότρου, ηγετική θέση μέσα στην οικογένεια είχε η γυναίκα. Ήταν η εποχή που ήκμασε ο θεσμός της μητριαρχίας. Η γυναίκα λατρεύτηκε ως θεά-Μητέρα, ως θεά της γονιμότητας, μιας και αυτή ήταν που έφερνε στον κόσμο τα παιδιά. Την σέβονταν και την εκτιμούσαν, γιατί είχε κυρίαρχη θέση στην οικογένεια αλλά και στην αγωγή και στην ανατροφή των παιδιών είχε την αποκλειστική μέριμνα.
14
Με την εμφάνιση όμως του αρότρου τα πάντα ανατρέπονται
Με την εμφάνιση όμως του αρότρου τα πάντα ανατρέπονται. Η γυναίκα δεν έχει την σωματική δύναμη να οργώνει και έτσι η ισχύς και η εξουσία περνάνε στον άντρα . Η επικράτηση του πατέρα - συζύγου, επιδεινώνει τη θέση της μητέρας-θεάς και την κάνει σκλάβα και υποταγμένη στις απαιτήσεις του συζύγου-εξουσιαστή. Έτσι την ανατροφή των παιδιών την έχει τώρα αποκλειστικά η μητέρα, χωρίς να υπάρχει η παλιότερη μυθοποίηση για το όνομά της, κάτι που της επιβάλλεται από τις συνθήκες εργασίας που επικρατούν και από το κοινωνικοπολιτικό περιβάλλον που έχει διαμορφωθεί.
15
Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
Στην Αρχαία Ελλάδα τα περισσότερα κορίτσια δεν πήγαιναν σχολειό. Έμεναν στο σπίτι και έκαναν τις γυναικείες δουλειές. Μεγάλωναν γρηγορότερα από τα αγόρια. Σε ηλικία 15 ετών πήγαιναν στα σπίτια των συζύγων τους. Η παντρειά και η γέννηση ενός παιδιού ήταν τα σημαντικότερα γεγονότα στη ζωή μιας γυναίκας.
16
Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ Η γυναίκα της βυζαντινής περιόδου ζούσε το μεγαλύτερο διάστημα της ζωής της στο σπίτι. Στο Στρατηγικό του Κεκαυμένου διαβάζουμε : "Τας θυγατέρας σου ως καταδίκους έχε εγκεκλεισμένας και απροόπτους ". Οι έξοδοι, πάντα με συνοδεία, για την εκκλησία, τα πανηγύρια και το λουτρό, καθώς και οι επισκέψεις σε συγγενικά πρόσωπα, ήταν οι μόνες κοινωνικά αποδεκτές δραστηριότητες της γυναίκας έξω από το σπίτι. Επίσης, δεν ήταν ευπρεπές να κάθεται στο ίδιο τραπέζι με τους άνδρες, παρά μόνο αν ήταν πολύ στενά συγγενικά της πρόσωπα, όπως για παράδειγμα ο πατέρας, ο σύζυγος και οι αδελφοί. Συχνά έτρωγε σε χωριστή αίθουσα, όπως σε χωριστά δωμάτια από τους άντρες περνούσε την ημέρα της. Από πολύ μικρή μάθαινε "τα του οίκου", ενώ οι γραμματικές γνώσεις της περιορίζονταν συνήθως σε γραφή και ανάγνωση. Κάποιες γυναίκες, αναλογικά ελάχιστες, αποκτούσαν και ευρύτερη μόρφωση.
17
H κόρη μπορούσε να παντρευτεί από τα 12-13 χρόνια της
Ανεξάρτητα από την κοινωνική τάξη όπου ανήκε ήταν οικοδέσποινα και κυρά. Η απόκτηση παιδιών την εξύψωνε.
18
Στον επαγγελματικό τομέα ο ρόλος της γυναίκας ήταν μικρός
Στον επαγγελματικό τομέα ο ρόλος της γυναίκας ήταν μικρός. Οι γυναίκες των φτωχότερων κοινωνικών στρωμάτων δούλευαν στα χωράφια και στα εργαστήρια της οικογένειάς τους. Λίγες γυναίκες, μορφωμένες, ήταν ιατροί που θεράπευαν το γυναικείο πληθυσμό. Άλλες, οι λεγόμενες κοινές, ζούσαν στα μιμαρεία και στα καπηλειά.
19
ΟΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΤΟΥ 18ου ΑΙΩΝΑ
Οι γυναίκες του 18ου αιώνα δεν είχαν αποκτήσει ακόμα τα πλήρη δικαιώματα τους όπως: Δεν είχαν δικαίωμα ψήφου Δεν συμμετείχαν στα κοινά Οι γυναίκες, όπως και παλαιότερα, ήταν αφοσιωμένες στα παιδιά τους και έβγαιναν έξω από το σπίτι παρά μόνο για να αγοράσουν τα απαραίτητα. Η μεγάλη αλλαγή άρχισε τον 19ο αιώνα όταν η γυναίκα άρχισε να εργάζεται έξω από το σπίτι. Το 1930, μετά από σκληρούς αγώνες των γυναικών και ύστερα από πολλές συζητήσεις, δίνεται στην Ελληνίδα το δικαίωμα ψήφου υπό όρους
20
ΟΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΤΟΥ 19ου ΤΟΥ 20ου ΚΑΙ ΤΟΥ 21ου ΑΙΩΝΑ
Μετά τον Β’ παγκόσμιο πόλεμο, την κατοχή και τον εμφύλιο, οι Ελληνίδες διεκδικούν δικαίωμα ψήφου που κατοχυρώθηκε στο Σύνταγμα του 1952 και για πρώτη φορά ο γυναικείος πληθυσμός θα ψηφίσει στις βουλευτικές εκλογές τις 19ης Φεβρουαρίου του 1956.
21
Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΩΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΗ
Οι ραγδαίες κοινωνικό – οικονομικές εξελίξεις των τελευταίων δεκαετιών, καθώς και η εξάπλωση της κοινωνίας της γνώσης προκάλεσαν τη μαζική έξοδο της γυναίκας από το σπίτι και την ένταξή της στην αγορά εργασίας. Οι κοσμογονικές αλλαγές στο κοινωνικό status έδωσαν την ευκαιρία στη γυναίκα να αναρριχηθεί και να εδραιωθεί στον επαγγελματικό στίβο, δίπλα στον άνδρα εργαζόμενο. Παρόλα αυτά, η θέση της γυναίκας, σήμερα, εξακολουθεί να είναι μειονεκτική. Άνιση μεταχείριση, τόσο στον δημόσιο όσο και στον ιδιωτικό τομέα, χαμηλότερες αμοιβές, προτίμηση των ανδρών για τη στελέχωση υψηλών διοικητικών θέσεων, που είναι συνώνυμες με το κύρος, το σεβασμό και την καταξίωση είναι μερικές από τις ανισότητες. Κατά κανόνα, σε όλες τις δυτικές κοινωνίες, η επαγγελματική εξέλιξη της γυναίκας μπορεί να φτάσει μέχρι ένα διακριτό όριο, τη “γυάλινη οροφή.
22
ΓΥΝΑΙΚΑ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΙΑ
23
ΙΣΛΑΜΙΣΜΟΣ Το Κοράνι, δεν είναι ιδιαίτερα σκληρό με τις γυναίκες και προσφέρει σε αυτές προστασία. Οι άντρες είναι υπεύθυνοι για τις γυναίκες, επειδή ο Αλλάχ έφτιαξε τον άντρα να υπερέχει από την γυναίκα και επειδή οι άντρες ξοδεύουν την περιουσία τους για να υποστηρίξουν τις γυναίκες. Το Κοράνι επιβάλλει την abaya (καλύπτρα), πιο γνωστή σήμερα ως «τσαντόρ» ή «μπούργκα», ως απόδειξη σεμνότητας και πίστεως. Η απώλεια της παρθενιάς είναι θανάσιμο αδίκημα. Στη διαδικασία του διαζυγίου, από τη στιγμή που ο άντρας πει «σε χωρίζω» αρχίζει η περίοδος αναμονής κατά την οποία η τροπή των πραγμάτων θα κριθεί από το αν η γυναίκα είναι έγκυος ή όχι. Από τη στιγμή που θα υπάρχει εγκυμοσύνη το παιδί θα είναι στην οικονομική υποχρέωση του πατέρα μέχρι αυτό να μη χρειαστεί βοήθεια.
24
Οι γυναίκες έρχονται πολύ συχνά αντιμέτωπες με τη βία, ιδιαίτερα στα πλαίσια του γάμου τους. Ακόμη και οι γυναίκες που ζητούν τη βοήθεια της αστυνομίας, δεν καταφέρνουν συνήθως να ξεφύγουν από τους συζύγους τους, καθώς η αστυνομία θεωρεί την ενδοοικογενειακή βία θέμα καθαρά προσωπικό όπως και το δικαστήριο που σπάνια αποφασίζει υπέρ της γυναίκας. Άλλη μια μορφή βίας, με την οποία συχνά βρίσκονται αντιμέτωπες οι γυναίκες είναι ο βιασμός κατά τον οποίο οι γυναίκες-θύματα που καταφεύγουν στο δικαστήριο πρέπει να αποδείξουν την πράξη αυτή αλλιώς θεωρείται μοιχεία. Έτσι συχνά γυναίκες δολοφονούνται από τους συζύγους τους ή στενούς συγγενείς, γιατί έφεραν ντροπή στην οικογένειά τους.
25
ΒΟΥΔΙΣΜΟΣ Χαρακτηριστικό παράδειγμα που αποδεικνύει τη μειονεκτική θέση των γυναικών: Η θεία του Βούδα τον είχε ακολουθήσει μαζί με άλλους μαθητές του στον δρόμο για την Φώτιση. Είχε κάνει όλη την προετοιμασία, είχε νηστέψει, είχε ξυρίσει το κεφάλι της και τη μεγάλη μέρα που μαζεύτηκαν όλοι οι μαθητές προκειμένου να πάρουν τα νάματα της σοφίας του Βούδα, εκείνη δεν ήταν εκεί. Αυτό συνέβη, διότι ήταν γυναίκα και δεν της επέτρεψαν την παρουσία της. Σύμφωνα με τις παραδόσεις της Νοτιοανατολικής Ασίας, το πέρασμα στη νιρβάνα είναι κάτι που καταφέρνουν μόνο οι άνδρες.
26
Οι γυναίκες δεν απαγορεύεται να καταφύγουν στο μοναχισμό, όμως, οι μπικούνι (μοναχές), είναι υποχρεωμένες να κάνουν τις καθημερινές δουλειές του μοναστηριού και η μελέτη του « θείου λόγου» αφήνεται στους άνδρες.
27
ΙΝΔΟΥΪΣΜΟΣ Οι Ινδουίστριες , όταν πεθάνει ο σύζυγός τους, είναι υποχρεωμένες είτε να μείνουν μόνες για το υπόλοιπο της ζωής τους, είτε να καούν οικειοθελώς μαζί με το πτώμα. Υπάρχουν γυναίκες που πέφτουν αυτοβούλως στην πυρά. Τον βασανιστικό αυτό θάνατο μπορούν να αποφύγουν οι έγκυες και οι μητέρες μικρών παιδιών. Εφόσον μια γυναίκα φέρει στον κόσμο κορίτσι, αυτό είναι ένα μωρό ανεπιθύμητο, σε αντίθεση φυσικά με το αγόρι το οποίο είναι καλοδεχούμενο επειδή θα εξασφαλίσει την μετενσάρκωση των γονιών του. Έτσι, προκειμένου μια ινδουιστική οικογένεια να μην βρεθεί στην εξαιρετικά δυσάρεστη θέση να πρέπει να μεγαλώνει ένα άχρηστο κορίτσι, ο τοκετός γίνεται στο σπίτι με τη βοήθεια μιας «άγιαα», δηλαδή μαίας, και το μωρό σκοτώνεται επί τόπου αν δεν έχει το πολυπόθητο φύλο.
28
Η μητέρα βεβαίως δεν ερωτάται, αφού όλα συμφωνούνται μεταξύ πατέρα και άγιαα, η οποία δηλώνει ότι το μωρό γεννήθηκε νεκρό. Στις αστικές περιοχές παρέχεται δωρεάν αμνιοκέντηση, η οποία αν δείξει πως το έμβρυο είναι θηλυκού γένους, τότε η άμβλωση είναι σχεδόν επιβεβλημένη. Ωστόσο, στα τέλη του 19ου αιώνα εντοπίζονται οι ρίζες του ινδικού φεμινισμού, το οποίο είναι ένα κίνημα που αποσκοπεί στην ανατροπή των αντιλήψεων περί τον ρόλο και τη θέση της γυναίκας που επιβάλλει η ινδουιστική θρησκεία.
29
ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ Στον ειδωλολατρικό κόσμο η θέση της γυναίκας αποτελούσε ένα μεγάλο κοινωνικό πρόβλημα, γιατί ήταν εξευτελισμός της ανθρώπινης προσωπικότητας. Ο πατέρας είχε απόλυτη εξουσία. Η κόρη δεν είχε δικαίωμα να διαλέξει το σύζυγό της. Μεταπηδούσε από τη μια τυραννική εξουσία στην άλλη. Η τύχη της γυναίκας άλλαξε με την ενανθρώπιση του Χριστού, καθώς γίνεται το πρώτο βήμα για την εξύψωση της γυναίκας. Οι εντολές του Θεού απευθύνονταν και στα δύο φύλα. Η διδασκαλία του είναι πάνω από τη διάκριση των δύο φύλων. Τα Ευαγγέλια μας πληροφορούν ότι όπως ονόμαζε ο Χριστός τους άνδρες αδελφούς, ονόμαζε και τις γυναίκες αδελφές.
30
Ο Χριστός ζητά απόλυτο σεβασμό από τους άνδρες
Ο Χριστός ζητά απόλυτο σεβασμό από τους άνδρες. Στις συνάξεις των πιστών οι γυναίκες έπαιρναν μέρος ως ισότιμα μέλη της Εκκλησίας και είχαν το δικαίωμα ακόμα και να προφητεύσουν. Ο Χριστιανισμός έκανε το γάμο Μέγα Μυστήριο και ζήτησε αμοιβαία αγάπη, κατανόηση, εμπιστοσύνη και υπακοή από τους συζύγους. Η γυναίκα πια δεν θα παραμεριζόταν. Η μεγαλύτερη όμως, τιμή για τη γυναίκα ήταν η αναγνώριση χιλιάδων γυναικών ως αγίων (μαρτύρων και οσίων). Αναγνωρίζει στη γυναίκα το σπουδαίο της ρόλο όχι μόνο ως προς τη συζυγία, τη μητρότητα, τη διακονία στην Εκκλησία , αλλά και την ελευθερία να συντελεί στην κοινωνική δραστηριότητα και προσφορά, την άσκηση επαγγελμάτων που ταιριάζει στη φύση της, ακόμη και την κατάκτηση της εξουσίας.
31
ΤΡΙΤΟΚΟΣΜΙΚΕΣ ΧΩΡΕΣ Οι γυναίκες ήδη από τα πολύ παλιά χρόνια δεν είχαν καθόλου ικανοποιητικό και ευχάριστο τρόπο ζωής. Στις μη αναπτυγμένες χώρες, δηλαδή στις τριτοκοσμικές, τις γυναίκες τις αντιμετωπίζουν με πολύ υποβαθμισμένο τρόπο, σαν να είναι διαφορετικοί άνθρωποι. Έχουν την αντίληψη ότι οι γυναίκες δεν έχουν δικαιώματα, αλλά μόνο υποχρεώσεις, με αποτέλεσμα να μην επικρατεί ισότητα ανάμεσα στα δύο φύλα και οι γυναίκες να βρίσκονται σε μία μόνιμη καταπίεση. Δεν τους δίνεται η δυνατότητα μόρφωσης ή εργασίας και έτσι έχουν στη ζωή τους μόνο το ρόλο της νοικοκυράς και της μητέρας.
32
Γιατί η διαφορετικότητα δεν κρύβεται…
33
Ένας διάλογος δύο γυναικών από αναπτυγμένη χώρα:
- Καλημέρα, τι κάνεις; - Είμαι λίγο κουρασμένη γιατί δούλευα χθες 6 αντί για 5 ώρες που δουλεύω καθημερινά. - Τουλάχιστον τις πληρώθηκες; - Φυσικά, αφού υπάρχουν τα εργασιακά δικαιώματα. - Κατάλαβα! Σήμερα τι μαγείρεψες; - Σήμερα δεν μαγείρεψα τίποτα εφόσον δεν είχα χρόνο. Εσύ; - Εγώ έχω να πάω κομμωτήριο και για αυτό το λόγο θα μαγειρέψει ο άνδρας μου. Ένας διάλογος δύο γυναικών από μια χώρα του τρίτου κόσμου: - Καλησπέρα, τι κάνεις; - Δεν είμαι καλά, τις βλέπεις αυτές τις μελανιές; Χθες τσακώθηκα με τον άντρα μου και με έδειρε μπροστά στα παιδιά. - Γιατί, τι έκανες; - Βγήκα έξω από το σπίτι χωρίς την άδειά του και εκείνος νευρίασε. - Εμένα την προηγούμενη βδομάδα με έδειρε, γιατί κοίταξα κάποιον άλλον στα μάτια. - Μακάρι να ζούσαμε κάπου αλλού. Έχω ακούσει πως βόρεια από εδώ που ζούμε, οι γυναίκες ζουν πολύ καλύτερα από εμάς.
34
ΒΙΑ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΓΥΝΑΙΚΩΝ Βία κατά των γυναικών είναι η έκφραση της ιστορικά διατυπωμένης ανισότητας στις σχέσεις ισχύος μεταξύ ανδρών και γυναικών. Η βία κατά των γυναικών –παγκόσμιο και πανάρχαιο φαινόμενο, έγινε «ορατή» τις τελευταίες δεκαετίες χάρη στους αγώνες των φεμινιστριών. Πρόκειται για φαινόμενο διαδεδομένο σε όλες τις κοινωνίες και σε όλες τις κοινωνικές τάξεις, ανεξάρτητα από το επίπεδο ανάπτυξης, το βαθμό πολιτικής σταθερότητας , τον πολιτισμό ή τη θρησκεία. Η βία που ασκείται κατά των γυναικών µπορεί να εκδηλωθεί ως φυσική, σεξουαλική, ψυχολογική, κοινωνική, οικονοµική, πολιτική, θρησκευτική ή άλλη μορφή κακοποίησης. Παρόλη την κοινωνική πρόοδο, συνεχίζεται ακόµη και σήµερα η καταπάτηση των δικαιωμάτων της γυναίκας και είναι ευρύτερα γνωστό ότι οφείλεται στη διαφορά φύλου.
35
ΜΟΡΦΕΣ ΚΑΚΟΠΟΙΗΣΗΣ:
36
Σεξουαλική κακοποίηση
Σωματική κακοποίηση Σεξουαλική κακοποίηση
37
Ψυχολογική κακοποίηση
Οικονομική κακοποίηση
38
Αιμομικτικός βιασµός Ομαδικός βιασμός
39
Εξαναγκασµός σε ασέλγεια
Σεξουαλικός εκβιασµός στο χώρο εργασίας
40
Ο μεγαλύτερος εχθρός μιας γυναίκας που κακοποιείται με οποιονδήποτε τρόπο δεν είναι ο σύντροφός της, ούτε καν τα ξύλα, τα εργαλεία και τα άλλα αντικείμενα που πολλοί μεταχειρίζονται για να την «υποτάξουν». Αδίσταχτοι εχθροί της είναι η ντροπή και ο φόβος για τις αντιδράσεις του κοινωνικού περίγυρου.
41
ΠΟΣΟΣΤΑ ΚΑΚΟΠΟΙΗΣΗΣ
42
ΠΟΥ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΑΠΕΥΘΥΝΘΟΥΝ ΤΑ ΘΥΜΑΤΑ
ΓΡΑΜΜH SOS ΤΗΣ ΓΕΝΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΣ ΙΣΟΤΗΤΑΣ ΞΕΝΩΝΑΣ ΚΑΚΟΠΟΙΗΜΕΝΩΝ ΓΥΝΑΙΚΩΝ ΚΕΝΤΡΟ ΙΣΟΤΗΤΑΣ Συμβουλευτικά Κέντρα για τη βία κατά των Γυναικών Ε.Κ.Κ.Α. (Εθνικό Κέντρο Κοινωνικής Αλληλεγγύης) ΔΙΚΤΥΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΑΤΑΠΟΛΕΜΗΣΗ ΤΗΣ ΑΝΔΡΙΚΗΣ ΒΙΑΣ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΓΥΝΑΙΚΩΝ
44
Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΣΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ
Τα τελευταία χρόνια τα πράγματα έχουν μεταβληθεί και η θέση της γυναίκας έχει αλλάξει πάνω στην κοινωνική σκακιέρα. Η γυναίκα πλέον εργάζεται, βγάζει τα δικά της χρήματα και δεν διστάζει να διεκδικήσει όλα όσα θέλει. Οι αλλαγές αυτές αποτυπώνονται καλύτερα στο θέμα του γάμου, και πιο συγκεκριμένα στο γεγονός ότι οι γυναίκες τα τελευταία χρόνια παντρεύονται σε όλο και μεγαλύτερη ηλικία. Προτεραιότητα γι’ αυτές δεν αποτελεί πάντα η οικογένεια , αλλά η επαγγελματική καταξίωση και η οικονομική ανεξαρτησία. Η σύγχρονη γυναίκα καλείται να ανταποκριθεί σε πολλαπλούς ρόλους, σε αυτό της συζύγου, της μητέρας, της εργαζόμενης γυναίκας, της καλής νοικοκυράς κ.ά. Στην προσπάθειά της να ανταποκριθεί σε όλα αυτά και να είναι «σωστή», όπως προστάζει η κοινωνία, συχνά πιέζεται, αγχώνεται και εξαντλείται. Η ανάγκη που προβάλλεται, είναι η γυναίκα να κρατήσει τις λεπτές ισορροπίες που απαιτούνται ανάμεσα στις υποχρεώσεις της ως μητέρας και νοικοκυράς, από τη μία και ως εργαζόμενης, από την άλλη.
45
Η ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ
Η παγκόσμια ημέρα της γυναίκας (διεθνής ημέρα των δικαιωμάτων των γυναικών) εορτάζεται στις 8 Μαρτίου κάθε έτους. Έχει τις ρίζες της στις διαμαρτυρίες των γυναικών στις αρχές του εικοστού αιώνα στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ, που ζητούσαν ίσα δικαιώματα, καλύτερες συνθήκες εργασίας καθώς και δικαίωμα ψήφου. Θεσμοθετήθηκε το 1977 από τον ΟΗΕ, ο οποίος κάλεσε όλες τις χώρες του κόσμου να γιορτάσουν την ημέρα για τα δικαιώματα των γυναικών.
46
Η παγκόσμια ημέρα των γυναικών ξεκίνησε ως ένας εορτασμός στις χώρες της Ανατολικής Ευρώπης, της Ρωσίας, καθώς και του πρώην σοβιετικού μπλοκ. Σήμερα, σε πολλές περιοχές, η ημέρα έχει χάσει το πολιτικό της νόημα, και έχει γίνει απλώς μια ευκαιρία για τους άνδρες να εκφράσουν την αγάπη τους για τις γυναίκες όπως συμβαίνει και με τη γιορτή της μητέρας και την ημέρα του αγίου Βαλεντίνου. Σε άλλες περιοχές, ωστόσο, παραμένει ισχυρή η αρχική πολιτική σημασία της ημέρας για την υποστήριξη της ενδυνάμωσης και της ισότητα των γυναικών. Ο εορτασμός καθιερώθηκε το 1910 με πρόταση της Γερμανίδας σοσιαλίστριας Clara Zetkin κατά τη διάρκεια της Δεύτερης Διεθνούς ενώ εορτάσθηκε για πρώτη φορά το 1911.
47
Η ισότητα μεταξύ γυναικών και αντρών συγκαταλέγεται στις θεμελιώδεις αξίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ανάγεται το 1957, όταν η αρχή της ίσης αμοιβής για ίση εργασία περιλήφθηκε στη Συνθήκη της Ρώμης.
48
ΕΠΙΛΟΓΟΣ Οι γυναίκες κατάφεραν με πολλούς αγώνες και προσπάθειες να βελτιώσουν την θέση τους στην κοινωνία, ωστόσο πολλά προβλήματα παραμένουν προς επίλυση και οι προσπάθειες για την ανατροπή των στερεοτύπων και των προκαταλήψεων πρέπει να είναι συνεχείς και επίμονες. Μόνο οι αγώνες και οι διεκδικήσεις και των δύο φύλων και η προσπάθεια αλληλοκατανόησης και σεβασμού μπορούν να κάνουν πιο δίκαιη και ανθρώπινη την κοινωνία μας.
49
Στην εργασία συμμετείχαν οι μαθητές:
Αλεξανδρή Μαριέτα Βαϊδάνη Σωτηρία Δελή Αναστασία Δρόσσου Ιωάννα Ζαχαριά Μάτα Ζερέλλι Μαρινέλα Θεοχάρη Έλενα Ινασαρίτζε Μαρία Κόρακα Λυδία Κούκου Φένια Κουτρουλή Αλεξάνδρα Λεοντίου Θεανώ Μπραούζου Φένια Παγώνη Βάσια Τηλιγάδα Ειρήνη Χαρίτου Δήμητρα Χαρίτου Γιούλη Χλεμπογιάννη Νάγια
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.