Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΛΑΤΙΝΙΚΟ ΕΠΟΣ ΒΙΡΓΙΛΙΟΣ: ΑΙΝΕΙΑΔΑ ΒΙΒΛΙΟ 6ο

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΛΑΤΙΝΙΚΟ ΕΠΟΣ ΒΙΡΓΙΛΙΟΣ: ΑΙΝΕΙΑΔΑ ΒΙΒΛΙΟ 6ο"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΛΑΤΙΝΙΚΟ ΕΠΟΣ ΒΙΡΓΙΛΙΟΣ: ΑΙΝΕΙΑΔΑ ΒΙΒΛΙΟ 6ο
Ανάλυση των στίχων 1-76 Διδάσκων κ. Λίπκα Μιχαήλ Φοιτήτρια Λιάκου Φαίη

2 Πηγές του Βιργίλίου Βιργίλιος=doctus poeta Ομηρικά έπη Ιστορία
Σοφία Αιγυπτίων Ορφισμός Πηγές θεολόγων & φυσικών(προσωκρατικοί φιλόσοφοι)

3 Σύνδεση με τα προηγούμενα
Στο τέλος του 5ου βιβλίου περιγράφεται ο θάνατος του Παλίνουρου, κυβερνήτη στο πλοίο του Αινεία του αρχηγέτη των Τρώων. Το 6ο βιβλίο ξεκινά(στ.1-3)με την προσόρμιση του στόλου των Τρώων στις ακτές της Κύμης. Ο Σέρβιος θεωρεί ότι οι 3 πρώτοι στίχοι,αποτελούν το τέλος του 5ου βιβλίου,αλλά ο Τούκας και ο Βάριος(εκδότες του έργου του Βιργιλίου και σύγχρονοι του,19π.Χ)τους μετέφεραν στην αρχή του 6ου βιβλίου.

4 Λίγα λόγια για τον Βάριο
Βάριος Ρούφος (Varius Rufus, 1ος αι. π.Χ.). Ρωμαίος ποιητής. Ήταν φίλος του Βιργίλιου και του Οράτιου. Έγραψε μια τραγωδία σχετικά με τον μύθο του Θυέστη και ένα έπος για τον θάνατο του Ιουλίου Καίσαρα και τους πολέμους του Αυγούστου. Τα έργα αυτά δεν διασώθηκαν. Η τραγωδία Θυέστης παίχτηκε το 29 π.Χ. στους αγώνες για τον εορτασμό της νίκης του Ακτίου, και ο συγγραφέας πήρε σηστερτίους γι’ αυτήν από τον Αύγουστο. Ο Κουιντιλιανός τη χαρακτήρισε ισάξια προς οποιαδήποτε ελληνική τραγωδία. Ο Β. υπήρξε και ο εκδότης της Αινειάδας μετά τον θάνατο του Βιργίλιου.

5 Πληροφορίες που συνάγονται από τους 3 πρώτους στίχους του κειμένου
Ο πρώτος στίχος ίσως δημιουργήθηκε κατ’ απομίμηση της Ομηρικής Ιλιάδας “Ως φάτο δάκρυ χέων” ίσως και της Οδύσσειας σύμφωνα με διαφορετική άποψη(ραψωδίες λ & ρ) Ο 3ος στίχος(obvertunt pelago proras)δεν είναι δυνατό να βρισκόταν στην αρχή ως εναρκτήριος στίχος.

6 1η ενότητα στίχοι 1-14:Οι Τρώες φτάνουν στις ακτές της Κύμης.
Όταν οι Τρώες φτάνουν στην Κύμη, την αντιμετωπίζουν σαν «γη της επαγγελίας» και έχουν αισιόδοξη διάθεση(σε αντίθεση με το κλείσιμο του προηγούμενου βιβλίου) Παράλληλα ο Αινείας φτάνει στη σπηλιά της Σίβυλλας,έτσι πραγματοποιεί το όνειρό του.

7 Πρώτες ενέργειες του Αινεία
1 Χαλαρώνει τα πανιά του πλοίου: α)είτε του δικού του β)είτε των πλοίων που τον ακολουθούν(λιγότερο πιθανή άποψη) 2 Καταπλέει στις ευβοϊκές ακτές της Κύμης 3 Τακτοποιεί τα πλοία ώστε η πρύμνη να ακουμπάει στο γιαλό κ η πλώρη στη θάλασσα.

8 Παρατήρηση στο στίχο 3 Χρησιμοποιείται το γ’ πληθυντικό πρόσωπο (obvertunt), για να δηλώσει ότι ο Αινείας έχει το γενικό πρόσταγμα, ενώ το πλήρωμά του εκτελεί διαταγές.

9 Tandem στίχος 2 Με τη χρήση αυτής της λέξης εκφράζεται: 1 H επιθυμία του Αινεία να φτάσει στην Ιταλία 2 Ο χρόνος που του χρειάστηκε για να φτάσει από την Τροία στις ακτές της Κύμης

10 Λίγα λόγια για την Κύμη Αποικία της Εύβοιας τον 8ο αιώνα π.Χ η οποία βρισκόταν στις ακτές της Καμπανίας. Χτίστηκε λίγο μετά την άφιξη των Τρώων στην Ιταλία Αναδείχθηκε πρωτεύουσα των πόλεων της γύρω περιοχής κ ο ελληνικός πολιτισμός της διαδόθηκε παντού μέσα στη Ρώμη. Η θρησκεία της έγινε θρησκεία των Λατίνων Αλφάβητό της είναι το γνωστό Λατινικό Στην ακρόπολή της ήταν χτισμένος ναός προς τιμήν του θεού Απόλλωνα.

11 Στίχος 6 Με το όνομα Εσπερία: Εννοεί ολόκληρη την Ιταλία
Η ονομασία αυτή είχε δοθεί από τους Έλληνες Πιθανές αιτίες αυτής της ονομασίας Από τον όνομα του βασιλιά της Από το αστέρι Έσπερος H φράση semina flammae κατά το Ομηρικό “σπέρμα πυρός”

12 Οι ναοί (arces) χτίζονταν σε κορυφές υψωμάτων (altae)
Στίχοι 8 &9 Οι σύντροφοι του Αινεία τον ψάχνουν με αστραπιαίο τρέξιμο και του δείχνουν τα ρυάκια επειδή ακόμα δεν είχε εξιλεωθεί από το θάνατο του Παλίνουρου. Οι ναοί (arces) χτίζονταν σε κορυφές υψωμάτων (altae)

13 Η έννοια της pietas(ευσέβειας)
1η φορά με τον Αινεία στ. 9(et pius Aeneas) 2η φορά με την Σίβυλλα η οποία εμφανίζεται horrendae έτσι φαίνεται ότι εμπνέει δέος,θρησκευτικό σεβασμό.(στ 10)

14 Οι έννοιες procul και secretum
Kατά τον Σέρβιο υπάρχει διπλή ερμηνεία της λέξης procul: Α)Αυτό που βρίσκεται κοντά στα μάτια (prae occulis) Β) Αυτό που βρίσκεται μακριά από τα μάτια Όσο για το επίθετο secretos:προέρχεται από τη ρίζα του ρήματος secerno=χωρίζω, διακρίνω.Εδώ έχει τη σημασία απόκρυφο,καταφύγιο

15 Η χρήση των όρων mens & anima(animum)
Συνώνυμοι όροι Φαινόμενο πλεονασμού/περιττολογίας Mens(πνεύμα)=η δύναμη ευφυΐα με την οποία συλλαμβάνει κανείς κάτι. Anima συγκεκριμένα για την περίπτωσή μας είναι η δύναμη που επιτρέπει στην Σίβυλλα να προβλέπει το μέλλον η οποία δίνεται κατευθείαν από το θεό Απόλλωνα.

16 Στίχος 12 Με το επίθετο Delius προσδιορίζεται ο Απόλλων, ο οποίος γεννήθηκε από τη Λητώ στη Δήλο. Η Σίβυλλα ιέρειά του είναι ο διαμεσολαβητικός παράγοντας που εκφράζει την βούληση του θεού(κατά τον Σέρβιο ο οποίος προσπάθησε να ετυμολογήσει το όνομα της ,είναι σύνθετο και προέρχεται από τις λέξεις σιού βουλή=η βουλή του θεού.(κατά την Αιολική διάλεκτο).Εμείς ΔΕΝ συμφωνούμε με την άποψη ετυμολογίας του ονόματος. Ο Απόλλων λατρευόταν σε κοινό ιερό με την θεά Άρτεμη(2ο προσωνύμιο Εκάτη). Στην Άρτεμη ήταν αφιερωμένη η γύρω περιοχή του Αόρνου καθώς και το δάσος που περιέβαλλε το ναό του Απόλλωνα.

17 Κοινή λατρεία Απόλλωνα-Άρτεμης
Ο Απόλλων λατρευόταν σε κοινό ιερό με την θεά Άρτεμη(2ο προσωνύμιο Εκάτη). Για άλλους η Εκάτη είναι πιο πιθανή και δεν ταυτίζεται απαραίτητα με την Άρτεμη. Στην Άρτεμη ήταν αφιερωμένη η γύρω περιοχή του Αόρνου καθώς και το δάσος που περιέβαλλε το ναό του Απόλλωνα. Η κοινή τους λατρεία φαίνεται επίσης και στο στίχο 35(sacerdos Phoebi Triviaeque)

18 Σίβυλλα Η ιέρεια του θεού Απόλλωνα εναλλακτικά ονομαζόταν Διηφόβη και ήταν κόρη του Γλαύκου, ο οποίος ήταν μάντης και επίσης θαλάσσια θεότητα.(στ 36) Υπήρξαν πολλές Σίβυλλες κατά την αρχαιότητα όμως πιστεύεται ότι η συγγραφή των Σιβυλλικών βιβλίων συνδέεται με τη Σίβυλλα Ερυθραία(Ερυθραία υπήρχε και περιοχή της Μ.Ασίας) Εναλλακτικές ονομασίες της:Αμάλθεια,Ηροφίλη,Δημοφίλη Αναφορά στο ναό της υπάρχει στο στίχο 41 Ονομάζεται templum επειδή η γύρω περιοχή ήταν αφιερωμένη στον Απόλλωνα.

19 Ιστορία παράλληλη με του Αινεία η ιστορία του Δαιδάλου.
2ο μέρος “Οι Τρώες αποθαυμάζουν το ναό του Απόλλωνα,ενώ ο Αχάτης και η Διηφόβη τους συμβουλεύουν να ζητήσουν χρησμό”(στ.14-41) Ιστορία παράλληλη με του Αινεία η ιστορία του Δαιδάλου. Ενέργειες που ακολούθησε: 1 Έφυγε από το Μινωικό βασίλειο Έφτασε πετώντας στην χαλκιδική Ακρόπολη για 1η φορά Αφιέρωσε τα φτερωτά κουπιά του στον Απόλλωνα & έχτισε ναό προς τιμήν του.

20 ΔΑΙΔΑΛΟΣ Μυθικός Αθηναίος αρχιτέκτονας στα χρόνια του Θησέα
Γιός του ο Ίκαρος Έχτισε τον κρητικό λαβύρινθο

21 Ο ναός του Απόλλωνα στην Κύμη από τον Δαίδαλο
Στις δύο πόρτες του υπήρχαν ανάγλυφες παραστάσεις.(4 θέματα 2 για κάθε θυρόφυλλο) Θάνατος του Ανδρόγειου:στο πρώτο φύλλο παριστάνονται όσα συνέβησαν στην Κρήτη Στο 2ο φύλλο όσα συνέβησαν στην Αθήνα. Παριστάνονται οι Κεκροπίδες, 2η ονομασία των Αθηναίων από τον Κέκροπα τον πρώτο τους βασιλιά. Οι Αθηναίοι κάθε χρόνο έπρεπε να θυσιάζουν 7 νέους άνδρες(σύμφωνα με άλλες πηγές και 7 γυναίκες αλλά δεν το αναφέρει ο Βιργίλιος)ύστερα από ψηφοφορία για να στέλνονται στο Μινώταυρο.

22 Λίγα λόγια για τον Ανδρόγεω
Γιός του Μίνωα Δεινός αθλητής Έλαβε μέρος σε αθλητικούς αγώνες στην Αθήνα και τα Μέγαρα και νίκησε σε όλα τα αγωνίσματα. Οι Αθηναίοι τον σκότωσαν από φθόνο.

23 Σύμφωνα με τον Σέρβιο Tα ονόματα των αγοριών ήταν:1)Iππόφορφος-Αλύπου,2)Ίδας- Αριάδα,3)Αντίμαχος του Ευάνδρου,4)Μενεσθέας από το Σούνιο,5)Αμφίδακος από τη Ραμνούντα,6)Δημολέων από τον Κύδωνα και Πορφυρίων του Κολεού. Ενώ των κοριτσιών:1)Περίβοια-Άλκαθος,2)Μελανίππη- Πύρρος,3)Ησιόνη-Κελέος,4)Ανδρομάχη-Ευρυμέδων,5)Ευρυμέδουσα- Πολύξενος,Ευρώπη από τη Λαοδίκη και 7)Μελίτη-Τρικορίθου (τα συνοδευτικά ονόματα είναι είτε πατρωνυμικά ή ο τόπος καταγωγής τους)

24 Απεικονίσεις στη άλλη όψη του ναού
Απεικονίζεται η Κνωσσός Ο έρωτας της Πασιφάης και του ταύρου, από τον οποίο προέκυψε η γέννηση του Μινώταυρου(πλάσμα με μισή ανθρώπινη μορφή και μορφή ζώου)(στ.23-26) Η ιστορία του Θησέα και του μίτου της Αριάδνης(στ 27-29) Η ιστορία του Ίκαρου(στ 30-33)

25 Ἀφιξη Αχάτη & Διηφόβης Η θέαση αυτών των παραστάσεων σταματά απότομα με την άφιξη του Αχάτη και της Διηφόβης κόρης του Γλαύκου(2ο όνομα Σίβυλλας όπως προαναφέρθηκε) Ποιος ο ρόλος της; Ζητά από τους Τρώες να πάρουν χρησμό αφού πρώτα κάνουν θυσία 7 μοσχαριών από άθικτο κοπάδι γι αυτό καλεί τους Τρώες στον ψηλό ναό της(στ.41)

26 3ο μέρος”Ο Αινείας προσεύχεται στο Φοίβο και του ζητά πατρίδα για τους Τρώες”(στ.42-76)
Περιγραφή της σπηλιάς όπου κατοικεί η Σίβυλλα. Υπάρχουν 100 είσοδοι και 100 στόμια κ άλλες τόσες θεωρούνται οι φωνές της Σίβυλλας. Προτρέπει τους Τρώες και ιδιαίτερα τον Αινεία να προχωρήσουν σε θυσία.

27 Πράξεις του Αινεία Δέηση του Αινεία αρχικά στον Απόλλωνα και κατόπιν στην Σίβυλλα να είναι ευνοϊκοί απέναντι στον ίδιο και τους Τρώες και να επιτρέψουν τη μόνιμη εγκατάσταση τους στο Λάτιο και φυσικά να του δώσουν χρησμό. Υπὀσχεση ότι αν οι θεοί είναι ευνοϊκοί, θα χτίσει μαρμάρινο ναό για τον Απόλλωνα και την Άρτεμη-Εκάτη. Θα καθιερώσει γιορτές προς τιμήν του Απόλλωνα. Αφιέρωση στη Σίβυλλα εκλεκτών ανδρών.

28 Ο χαρακτήρας των χρησμών της Σίβυλλας
Δεν αποτελούνται από 100 λέξεις αλλά από πολύ λιγότερες. Οι χρησμοί του Απόλλωνα είχαν συνήθως μικρή έκταση(3 έως 25 λέξεις) Πριν χρησμοδοτήσει, κυριευόταν από το πνεύμα του θεού Απόλλωνα και βρισκόταν σε κατάσταση μανίας. Χρησμοδοτούσε από μόνη της σε αντίθεση με την Πυθία η οποία έπρεπε να ερωτηθεί προκειμένου να χρησμοδοτήσει. Η φωνή της δεν έμοιαζε με την ανθρώπινη Η όψη και τα χαρακτηριστικά της αλλοιώνονταν (στ. 50 κε)

29 Η σχέση του Απόλλωνα με την Τροία
Υπήρξε πάντοτε σύμμαχός της, όμως δεν μπόρεσε να αποφύγει την πτώση της.Απόλλων=προφήτης του Διός ενώ η Σίβυλλα του Απόλλωνα. Προσοχή στη σημασία των ρημάτων: Α)misereor=οικτίρω, ελεώ, συμπονώ κ Β)miseror =σχετλιάζω, ελεεινολογώ,συμπάσχω(Παπαδήμας σημείωση 56 σελίδα 40)

30 Στ.57 “Dardanea et Paridis”
Ο στίχος αυτός αναφέρεται στη διαδικασία με την οποία η Θέτιδα, μητέρα του Αχιλλέα, έκανε τον ήρωα αθάνατο στο έλος της Στύγας. Ο Αχιλλέας είχε ερωτευτεί την Πολυξένη, πήγε να τη συναντήσει στο ναό του Απόλλωνα. Ο Πάρης τον παρακολούθησε και τον χτύπησε στην αχίλλειον πτέρνα. Ο Πάρης γίνεται το όργανο της τύχης του Αχιλλέα.Με τη λέξη manus φανερώνεται η ανδρεία του. Ο τελευταίος θα σκότωνε τον Έκτορα, αλλά ύστερα θα σκοτωνόταν και ο ίδιος. Ο Αχιλλέας ονομάζεται Αιακίδής στ.58 ως εγγονός του Αιακού πατέρα του Πηλέα.

31 Τα Σιβυλλικά βιβλία Ο Tarquinius Superbus δέχθηκε προσφορά από τη Σίβυλλα. Του προσέφερε αρχικά μεταμφιεσμένη σε γριά 9 βιβλία στην τιμή των 300 στατήρων όμως εκείνος αρνήθηκε, κατόπιν 6 βιβλία στην ίδια τιμή και επίσης αρνήθηκε. Όμως τελικά δέχτηκε την 3η φορά 3 βιβλία στην ίδια τιμή καθώς κατάλαβε ότι επρόκειτο για σημαντική συλλογή χρησμών. Αρχικά τοποθετούνται στο ναό του Δία. Κατόπιν ο Αύγουστος χτίζει ναό προς τιμήν του Απόλλωνα και τοποθετεί εκεί τους χρησμούς.


Κατέβασμα ppt "ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΛΑΤΙΝΙΚΟ ΕΠΟΣ ΒΙΡΓΙΛΙΟΣ: ΑΙΝΕΙΑΔΑ ΒΙΒΛΙΟ 6ο"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google