Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Το ιταλικό θέατρο από την Αναγέννηση στον 17ο αι.

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Το ιταλικό θέατρο από την Αναγέννηση στον 17ο αι."— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Το ιταλικό θέατρο από την Αναγέννηση στον 17ο αι.
Ιντερμέδια και 5 πράξεις κωμωδίας Θεαματικότητα, λαική ψυχαγωγία Προοπτική στη ζωγραφική!! Leon Battista Alberti, Περί ζωγραφικής (1453) Επανάσταση στη θεατρική σκηνή!! Παράδειγμα: Casaria του Αριόστο, 1508, μεμονωμένες δομές η μία δίπλα στην άλλη (καθεμιά= 1 σπίτι) μπροστά από ζωγραφιστά σκηνικά! Κληροδότημα του Βιτρούβιο!!

2 Σκηνικές πρακτικές: από τον 16 στον 17ο αι.
16ος: Sebastiano Serlio, 2ο βιβλιο από τα Εφτά βιβλία της Αρχιτεκτονικής!!! Κυκλοφόρησε σε όλη την Ευρώπη και διέδωσε τα ιταλικά σκηνογραφικά ιδεώδη! Δεν προέβλεπε τη δυνατότητα γρήγορων αλλαγών, σκηνικά=σταθερά. Αμέσως μετά την πραγματεία→ σκηνικά α βίστα, βλ. ΠΕΡΙΑΚΤΟΙ!!! (τριγωνικά πρίσματα του αρχαίου θεάτρου, με ζωγραφισμένη σκηνή σε κάθε τους πλευρά, περιστροφή γύρω από έναν κεντρικό άξονα)

3 Σκηνικές πρακτικές στο πέρασμα στον 17ο αι.
Nicolò Sabatini ( ), Πρακτική για την κατασκευή σκηνών και μηχανών στα θέατρα!! Απαριθμεί 3 μεθόδους για τη γρήγορη αλλαγή σκηνικών, σημαντική πληροφορία!! α. περίακτοι, β. κινητά τελάρα που γλιστρούν και αφήνουν να φανούν τα άλλα πίσω τους γ. ζωγραφιστά τελάρα που έμπαιναν γρήγορα μπροστά στις σταθερές κουίντες καλύπτοντας την προηγούμενη σκηνή & δείχνοντας την επόμενη!

4 Βασικά στοιχεία σκηνικού των αρχών του 17ου αι.
Πλάγια και επίπεδα τελάρα Συρόμενα σκηνικά στο βάθος Διάφορα τμήματα του τελάρου στο πάνω μέρος της σκηνής → → δλδ πολλά τελάρα, το ένα πίσω από το άλλο, όσες ήταν και οι σκηνές. Φόντο της σκηνής=ζωγραφισμένο, 2 μέρη ενωμένα. → → πάνω μέρος της σκηνής= ουρανός με κενά, έτσι ανεβοκατέβαιναν (κάθετη κίνηση!!) οι ηθοποιοί

5 Σκηνικός νεωτερισμός του 17ου αι.
Αρχικά πολλοί μακινίστες για τις αλλαγές σκηνικών → ατυχή αποτελέσματα, έλλειψη συγχρονισμού!! ΛΥΣΗ → Giacomo TORELLI ( ), il grande mago!! Benetia, 1640 → ανοίγματα-σχισμές στο πάτωμα της σκηνής με τα κάθετα στηρίγματα των τελάρων να περνούν μέσα → βλ. ΒΑΓΟΝΕΤΑ

6 Μηχανισμός-νεωτερισμός του Τορέλλι
Σε όλη την Ευρώπη ως τα τέλη του 19ου αιώνα!!! Βασική μέθοδος γρήγορης αλλαγής σκηνικών Τελάρα πάνω σε οδηγούς & τράβηγμα με το χέρι= ΚΑΠΟΥΤ!!!! Μόνο σε Αγγλία, Ολλανδία, Αμερική!

7 Ο μάγος του υπερβολικού ύφους!
Σχέδια σκηνικών, σκηνογραφικές μακέτες → ζωγράφοι, αρχιτέκτονες, καλλιτέχνες της Ιταλίας Μεγαλειώδη θεάματα & άρχοντες της Ιταλίας (Μάντοβα, Φεράρα, Ουρμπίνο, Μιλάνο, Ρώμη) και χρηματοδότηση του θεάτρου Αυλή των Μεδίκων & αρχιτέκτονας Bernardo Buontalenti, υπεύθυνος θεαμάτων επί 50 έτη!

8 Θεατρικά κτίσματα: από την Αναγέννηση στον 17ο αι.
1450 →φιλολογικό ενδιαφέρον για την αρχαιοκλασική δραματουργία, αναζήτηση προτύπων στις αρχαιοκλασικές παραστάσεις, στις αρχαίες πηγές (΄Βιτρούβιος, ερείπια ρωμαικών θεάτρων, κλπ.) στοιχείο αντίφασης αρχαίου/ουμανιστικού θεάτρου → μαζικό κοινωνικό γεγονός/αυλική παράσταση!! (βλ. λόγιο θέατρο που δίνει ώθηση στη γέννηση του θεατρικού κτιρίου, όχι λαικό, Κομέντια, που διαιωνίζεται αλλά δε συμβάλλει!)

9 ΑΙΤΙΕΣ ΕΛΛΕΙΨΗΣ ΚΤΙΡΙΑΚΗΣ ΤΥΠΟΛΟΓΙΑΣ ως τον 17ο αι.
Αναγέννηση → μεγάλο ενδιαφέρον για το θέατρο, παραστάσεις → στο μέγαρο του ουμανιστή, στην αυλή του πρίγκιπα, στις αίθουσες των ακαδημιών. Χωροθέτηση που ευνοεί προσωρινές λύσεις!!! Σύνδεση παραστάσεων με διάφορες γιορτές: καρναβάλι, γάμοι του πρίγκιπα, πολεμικές νίκες, κ.ά. Παραστάσεις σε αυλές ή κήπους. Τον 16ο αι. → στην αίθουσα δεξιώσεων/συμποσίων (βλ. Σέρλιο). Συνύπαρξη/ανάμειξη διαφορετικών μορφών θεάματος, ίδιον της γιορτής (βλ. λύσεις αρχιτεκτονικά προσωρινές!!!): χορός, μουσική, μιμική, τραγωδία, αλληγορία, ιντερμέδια…..

10 Αναγέννηση & Ολίμπικο Teatro Olimpico di Vicenza: 1580-85
πλασματικό περιβάλλον σε προοπτική: δρόμος, πλατεία, με τελάρα από γύψο και ξύλο και ζωγραφιστά σκηνικά βάθους = ψευδαισθητική αναπαράσταση & αρχαιοκλασική scenae frons αδυναμία συνύπαρξης & συμβιβασμού αυτών των 2 λύσεων και διαφορετικών τρόπων αναπαράστασης.

11 Ολίμπικο 2 Το πιο παλιό παράδειγμα αναγεννησιακού θεάτρου
Το πιο παλιό παράδειγμα αναγεννησιακού θεάτρου Κατασκευάστηκε για λογαριασμό της Ακαδημίας Ολίμπικα της Β. (έρευνα γύρω από το αρχαίο θέατρο) Προσπάθεια του Παλάντιο να κάνει την ακριβή ανάπλαση ενός αρχαιοκλασικού θεάτρου στο εσωτερικό ενός ήδη υπάρχοντος κτιρίου.

12 Ολίμπικο 3: χαρακτηριστικά
Καθίσματα σε σχήμα ημιέλλειψης


Κατέβασμα ppt "Το ιταλικό θέατρο από την Αναγέννηση στον 17ο αι."

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google