Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Στα μονοπάτια της ιστορίας των Βαγίων

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "Στα μονοπάτια της ιστορίας των Βαγίων"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 Στα μονοπάτια της ιστορίας των Βαγίων
Βιωματικές δράσεις ΤΟΠΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ Γ΄ Γυμνασίου Βαγίων Υπεύθυνη καθηγήτρια: Πάλλη Ιωάννα

2 Θεματικές ενότητες Η καταγωγή μας Οι πρώτες ιστορικές αναφορές
Τα Βάγια στην τουρκοκρατία Τα Βάγια στον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο Τα Βάγια σήμερα… Ήθη και έθιμα του τόπου μας Γέννηση Βάπτιση Αρραβώνας- Γάμος Θάνατος Πανηγύρι Βλάχικος Γάμος Χοροί και τραγούδια Παμβαγιακός Θρησκευτική παράδοση Δημιουργίες μαθητών (χαϊκού- ζωγραφιές) Τι είναι η τοπική ιστορία για τους μαθητές… Περιγράφοντας τα Βάγια σήμερα…. Οι επισκέψεις μας…

3 Οι πρώτες ιστορικές αναφορές για τα Βάγια
Η ίδρυση των Βαγίων τοποθετείται στην εποχή της Φραγκοκρατίας και η περιοχή αποτελούσε τιμάριο Φράγκων μεγιστάνων ( π.Χ.) Οι Φράγκοι, είχαν υπό τον έλεγχο τους τον πλούσιο κάμπο των Βαγίων ο οποίος ήταν κατάφυτος από μουριές (Μωρόκαμπος). Τα φύλλα τους τα χρησιμοποιούσαν για την τροφή των μεταξοσκωλήκων και την παραγωγή μεταξιού. Κατά τη διάρκεια της Τουρκοκρατίας, οι κατοικίες των Φράγκων πέρασαν στα χέρια των Τούρκων. Το όνομα του χωριού, με βάση μία εκδοχή, το πήρε από το όνομα μιας τουρκάλας πριγκίπισσας που ονομάζοταν Βάια. Το Κασνέσι πήρε το όνομα του από τη λέξη Κασνενέ, που σήμαινε αποθήκες στα τούρκικα. Οι πρώτες αναφορές για τα Βάγια γίνονται από τον Γάλλο περιηγητή (1801) Pouqueville και από τον Άγγλο περιηγητή (1805) Leake, περιγράφοντας τα ως δύο χωριά που τα χωρίζει ένα ρέμα.

4 Τα Βάγια στην Τουρκοκρατία…
Τα Βάγια και το Κασνέσι ήταν από τα πρώτα χωριά που πρωτοστάτησαν στην επανάσταση του 1821. Στα Βάγια έγινε η πρώτη συνάθροιση (3 Απριλίου, 1821) όλων των επαναστατών και Φιλικών της επαρχίας Θηβών. Με αρχηγό τον Μήτρο Μπινιάρη (οπλαρχηγός από το Μωρόκαμπο) και άλλους αγωνιστές οι κάτοικοι των Βαγίων συμμετείχαν ενεργά σε όλες τις μάχες που δόθηκαν για την απελευθέρωση της πατρίδας μας.

5 Τα Βάγια από την Τουρκοκρατία ως τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο
Από το 1829, επί κυβέρνησης Καποδίστρια, έως το 1835 τα Βάγια διοικούνταν από δημογέροντες. Το 1835, με βασιλικό διάταγμα του Όθωνα στην επαρχία Θηβών σχηματίζονται 8 δήμοι. Τα Βάγια και το Κασνέσι ανήκουν στο δήμο Θεσπιέων. Το 1849, κάτω από έντονες πιέσεις των Βαγαίων, μεταφέρεται η έδρα του δήμου Θεσπιέων στα Βάγια καθώς και όλες οι υπηρεσίες. Το 1914, επί Ελ. Βενιζέλου καταργήθηκαν οι δήμοι και δημιουργήθηκαν οι κοινότητες Βαγίων και Κασνεσίου. Το 1926 έγινε η συνένωση των δύο κοινοτήτων, επί Γ. Τσέλλου

6 Τα Βάγια σημαντικά έργα αυτής της περιόδου
Το 1875 επιχειρήθηκε για πρώτη φορά η αποξήρανση του βαρυκού από το δήμαρχο Παπανικολάου Β., από το Ερημόκαστρο Το 1929 έγινε η διάνοιξη του δρόμου από το σταθμό του τρένου έως το ριζό του Φαγά, από τον Ευ. Στέφα Το 1932 ,προσπάθεια εύρεσης περισσότερου νερού για τα Βάγια στην περιοχή Βύλεζα, από τον Σωτ. Μερκούρη Το 1934, διάνοιξη δρόμου από το ριζό του Φαγά στο Μαζαράκι, από τον Ι. Θεοδώρου Το 1935, αποπεράτωση διάνοιξης των κοινοτικών οδών, από τον Δ. Μελετίου

7 Τα Βάγια από τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο ως σήμερα
Τα Βάγια από τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο ως σήμερα Το 1938, από τον Ι. Μεταξά διορίστηκε Πρόεδρος της Κοινότητας Βαγίων ο Περικλής Τσαραμπάρης. Την περίοδο του Ελληνοιταλικού πολέμου και της γερμανικής κατοχής προσπαθούσε με διπλωματικές ενέργειες να αποφευχθούν καταστροφές στο χωριό από τις γερμανικές δυνάμεις. Το 1949 ξεκίνησε η ανοικοδόμηση του Δημοτικού Σχολείου Το 1951 ξεκίνησε το μπάζωμα του κεντρικού ρέματος (σημερινή πλατεία) Το 1955 ηλεκτροδοτούνται τα Βάγια Το 1957 κατασκευάστηκε το δίκτυο ύδρευσης Το 1959 κατασκευάζεται το γήπεδο Βαγίων για τις ανάγκες του πρώτου αθλητικού συλλόγου (Παμβαγιακός) Το 1960 καθιερώθηκε ο Βλάχικος Γάμος Το 1961 κατασκευάστηκαν δημόσια ουρητήρια Το 1967 κατασκευάζεται αποχετευτικός αγωγός στον κεντρικό δρόμο και δόθηκαν ονομασίες στις οδούς στα Βάγια Το 1968 ξεκινούν οι εργασίες για την κατασκευή γυμνασίου και τελειώνουν το 1976

8 Τα Βάγια σήμερα… Το 1994 τα Βάγια από κοινότητα Βαγίων αναγνωρίστηκαν ως Δήμος Βαγίων, λόγω ιδιαίτερης ιστορικής σημασίας. Από το 2010 αποτελούν δημοτική ενότητα του Δήμου Θηβαίων, όπως αυτός συστάθηκε σύμφωνα με το Πρόγραμμα Καλλικράτης. Έχουν πληθυσμό κατοίκους με βάση την απογραφή του 2011. Τα Βάγια σήμερα έχουν Αστυνομικό τμήμα Παιδικό σταθμό 2 νηπιαγωγεία 2 δημοτικά σχολεία Γυμνάσιο και λύκειο Τράπεζα Υποθηκοφυλάκιο Αγροτικό ιατρείο Ταχυδρομείο ΚΑΠΗ 2 ενορίες 2 συλλόγους γυναικών Τον αθλητικό σύλλογο Παμβαγιακός

9 Ήθη και έθιμα του τόπου μας Γέννηση
Όταν μια γυναίκα ήταν έγκυος, καταλάβαιναν το φύλο του παιδιού. Αν είχε ομορφύνει και αν ήταν στρογγυλή η κοιλιά της θα γεννούσε κορίτσι, αλλιώς είχε αγόρι. Η γυναίκα γεννούσε με τη βοήθεια συνήθως της μαίας, η οποία βοηθούσε στο πλύσιμο της γυναίκας (λεχώνα) και του νεογνού. Την όγδοη ημέρα η πεθερά και η μητέρα της σφάζανε δύο αρνιά, τα ψήνανε και κάνανε γλέντι μέσα στο σπίτι σαν αφιέρωμα στις μοίρες για να γράψουν στο μωρό καλή μοίρα. Για σαράντα ημέρες η λεχώνα δεν έβγαινε από το σπίτι. Μόλις σαράντιζε πήγαινε να πάρει ευχή από τον παπά στην εκκλησία και μετά ο παπάς πήγαινε σπίτι για να κάνει αγιασμό.

10 Ήθη και έθιμα του τόπου μας Βάπτιση
Το παιδί το βαπτίζουν για να φύγει το προπατορικό αμάρτημα και να γίνει Χριστιανός Ορθόδοξος. Όταν το παιδί γινόταν 40 ημερών βαπτιζόταν. Η βάπτιση γινόταν Κυριακή ή σε κάποια γιορτή. Ο νονός περίμενε στην εκκλησία και οι γονείς πηγαίνανε με το παιδί και τους συγγενείς (μερικές φορές χωρίς τη μάνα, η οποία ασήμωνε μικρά παιδιά που ήταν στη βάπτιση και άκουγαν το όνομα για να της το πουν μόλις τελείωνε η βάπτιση). Το όνομα το επέλεγε ο νονός. Οι βαπτίσεις τελούνταν συνήθως στο Μοναστήρι του Ιωάννου του Θεολόγου στο Μαζαράκι ή στο εκκλησάκι της Παναγίας στη Δαύλωση. Μετά ακολουθούσε γλέντι με τραγούδια και χορούς. Ο νονός ένιωθε για πάντα υποχρεωμένος απέναντι στο βαπτιστήρι, το πρόσεχε, το συμβούλευε και πάντα το βοηθούσε.

11 Ήθη και έθιμα του τόπου μας Αρραβώνας
Όλοι οι αρραβώνες και οι γάμοι γίνονταν με προξενιό. Ήταν ντροπή οι νέοι να ερωτευθούν και να παντρευτούν. Ο προξενητής, ο οποίος έπρεπε να είναι και καλός διπλωμάτης, για να πετύχει τη συμφωνία, εκθείαζε τα κάλη ή την προίκα της νύφης. Μόλις τα έβρισκαν στην προίκα, ένα βράδυ ο πατέρας της νύφης και τα αδέρφια της πήγαιναν στο γαμπρό για να «δώσουν λόγο». Μετά από αυτό ξεκινούσαν οι ετοιμασίες στο σπίτι της νύφης για τον αρραβώνα και συγκεντρώνονταν στο σπίτι του γαμπρού οι συγγενείς. Το βράδυ πήγαιναν στο σπίτι της νύφης (χωρίς τη πεθερά). Τότε γίνονταν τα αρραβωνιάσματα. Το γλέντι κρατούσε ως το πρωί όπου ο γαμπρός και η νύφη πήγαιναν στο σπίτι του γαμπρού, για να γνωρίσει και η πεθερά τη νύφη, ανταλλάσοντας δώρα, και να συνεχιστεί το γλέντι όλη τη μέρα εκεί.

12 Ήθη και έθιμα του τόπου μας Γάμος
Η προετοιμασία για το γάμο κρατούσε 5 μέρες (Δευτέρα ως Παρασκευή) Τη Δευτέρα πλέναν τα προικιά της νύφης, με σαπούνι που έστελνε η πεθερά. Την Τρίτη σιδέρωναν τα προικιά και τα τακτοποίούσαν Την Τετάρτη στήνανε τη λεγόμενη «΄Εκθεση», άπλωναν δηλαδή τα προκιά της νύφης στο σπίτι για να δουν όλοι Την Πέμπτη στρώνουν το κρεβάτι των νεονύμφων Την Παρασκευή ζύμωναν και κεντούσαν τις κουλούρες για το γάμο και για το σπίτι. Επίσης όλο το χωριό περνούσε για να δει την έκθεση δίνοντας ευχές και κολλώντας χαρτονομίσματα στα προικιά Το Σάββατο άρχιζαν οι ετοιμασίες για το τραπέζι του γάμου και γινόταν το κάλεσμα των συγγενών και φίλων Όλες οι ετοιμασίες γινόντουσαν με τραγούδια και κεράσματα Την Κυριακή γινόταν ο γάμος και ακολουθούσε γλέντι για όλους τους καλεσμένους. Το χορό ξεκινούσε ο κουμπάρος και μετά οι συγγενείς

13 Ήθη και έθιμα του τόπου μας Θάνατος
Πριν πεθάνει κάποιος έφερναν τον παπά να τον κοινωνήσει για να πάει στον άλλο κόσμο χωρίς αμαρτίες Ο νεκρός τοποθετούνταν να κοιτάζει προς την Ανατολή. Του σταύρωναν τα χέρια, τον έντυναν με καινούρια ρούχα και τοποθετούσαν στο φέρετρο λουλούδια. Έβαζαν στις τσέπες του νεκρού κέρματα, για να περάσει την αχερούσια λίμνη, τον λιβάνιζαν και έβαζαν ένα ποτήρι νερό για να πάει η ψυχή να πιει. Μοιρολογούσαν το νεκρό την ημέρα αλλά όχι τη νύχτα. Τη νύχτα διάβαζαν το ψαλτήρι Πίστευαν πως η ψυχή του αιωρείται ως πεταλούδα. Όταν έβγαζαν το νεκρό από το σπίτι, έσπαγαν ένα πιάτο για να μην πεθάνει άλλος. Μετά τη κηδεία, πήγαιναν όλοι στο σπίτι του νεκρού και έτρωγαν μπακαλιάρο. Μετά το φαγητό άναβαν ένα κερί και το έκαιγαν για τρεις μέρες. Για την ψυχή του νεκρού έκαναν τα τριήμερα, τα εννιάμερα και το σαρανταήμερο (σύμφωνα με την παράδοση ήταν τα 3 δικαστήρια από τα οποία περνάει η ψυχή στα οποία δίνει λόγο για τις αμαρτίες που είχε κάνει). Επίσης, τελούνται μνημόσυνα τρίμηνα, εξάμηνα και χρόνος.

14 Ήθη και έθιμα του τόπου μας Πανηγύρι
Τα πιο παλιά χρόνια στον τόπο μας δεν υπήρχαν οι συγκοινωνίες που υπάρχουν σήμερα. Ο κόσμος σε μεγάλο βαθμό ζούσε  στην απομόνωση. Η διασκέδαση έλλειπε παντελώς. Όλοι μικροί και μεγάλοι έδιναν την καθημερινή τους βιοπάλη και το δικό τους αγώνα, κυρίως για να επιβιώσουν και να ζήσουν. Ζούσαν μια ζωή σκληρή και δύσκολη. Τα πανηγύρια ήταν μια όαση,  μια στιγμή  ξενοιασιάς και μια ευκαιρία για διασκέδαση στη σκληρή και κοπιαστική ζωή που ζούσαν οι άνθρωποι. Πανηγύρι στα Βάγια γινόταν για τον εορτασμό του Αγίου Πνεύματος και στο Κασνέσι για τον εορτασμό του Αγίου Αθανασίου. Παλαιότερα το πανηγύρι ήταν: Τόπος συνάντησης, συνεύρεσης και ανταμώματος των κατοίκων του χωριού μας, αλλά και με τους κατοίκους των γειτονικών χωριών που έρχονταν στο τοπικό πανηγύρι. Ο μοναδικός και αποκλειστικός τρόπος διασκέδασης των κατοίκων, μαζί φυσικά με τους γάμους και τα βαφτίσια. Η ευκαιρία για τη γνωριμία μεταξύ των νέων του χωριού ή των χωριών με τελική κατάληξη το γάμο και την παντρειά. Τα πανηγύρια ήταν το νυφοπάζαρο και ο τόπος που γίνονταν οι γνωριμίες μεταξύ των νέων και τα προξενιά.

15 Ήθη και έθιμα του τόπου μας Βλάχικος Γάμος
Ένα κατάλοιπο της πανάρχαιης Διονυσιακής λατρείας. Ένα από τα γραφικότερα λαϊκά έθιμα της Βοιωτίας είναι ο Βλάχικος γάμος των Βαγίων που γίνεται την Κυριακή πριν την Καθαρή Δευτέρα και συγκεντρώνει το ενδιαφέρον πολλών επισκεπτών. Ο «Βλάχικος γάμος» είναι κατάλοιπο της πανάρχαιης λατρείας του θεού Διονύσου που διαιωνίζει την οργιαστική θρησκεία του γιου της Σεμέλης στη χώρα των μεγάλων θρύλων, στην περιοχή της Θήβας. Το έθιμο τούτο, παραλλαγή ενός γάμου Βλάχων, φέρνει στο προσκήνιο και στο νου του θεατή ένα πλήθος από προβλήματα που ανάγονται στη σχέση του με τα πανάρχαια λατρευτικά έθιμα της Διονυσιακής θρησκείας, στην καταγωγή των «Βλάχων». Σχετίζεται επίσης με το αρχαίο Ιερό των Καβείρων, γι αυτό δεν είναι τυχαίο ότι γιορτάζεται στα Βάγια και στη Θήβα, τις δύο πιο κοντινές πόλεις στο Ιερό αυτό.

16 Ήθη και έθιμα του τόπου μας Βλάχικος Γάμος
Από το Βλάχικο Γάμο του 2009

17 Ήθη και έθιμα του τόπου μας Χοροί , μουσικά όργανα και τραγούδια
Οι αντιπροσωπευτικότεροι παραδοσιακοί χοροί της περιοχής μας είναι: Καγκέλι Χορός στα τρία (συρτός) Τσάμικος στον τόπο Παραδοσιακά μουσικά όργανα: Νταούλι και πίπιζα Τραγούδια στην περιοχή μας, όπως και σε κάθε άλλη περιοχή έχουμε για όλα τα σημαντικά γεγονότα στη ζωή ενός ανθρώπου, είτε αυτό είναι γέννηση, είτε βάπτιση, αρραβώνας, γάμος, αλλά και μοιρολόγια για το θάνατο. Επίσης τραγούδια υπάρχουν για κάθε εποχή, συγκομιδή καρπών (ελιές, σταφύλλια), για το πανηγύρι και τις ονομαστικές γιορτές, κ.α.

18 Α.Σ. Παμβαγιακός H ένδοξη ιστορία του Α.Σ. ΠΑΜΒΑΓΙΑΚΟΣ άρχισε το Τότε με πρωτοβουλία των νέων της πόλης μας συνεστήθη ο Αθλητικός Σύλλογος Βαγίων με την επωνυμία «Α.Σ. ΠΑΜΒΑΓΙΑΚΟΣ». Έμβλημα του Συλλόγου είναι ο Ακοντιστής που στοχεύει. Η ποδοσφαιρική ομάδα πάρα πολλά χρόνια έπαιζε σπουδαίο ρόλο στα διάφορα πρωταθλήματα. Στα τοπικά πρωταθλήματα Βοιωτίας αναδείχθηκε τροπαιούχος 3 φορές στην Β' κατηγορία Βοιωτίας την περίοδο , & και στην Α' κατηγορία τροπαιούχος την περίοδο Το αποτελεί σταθμό στην Ιστορία του συλλόγου. Ο Α.Σ. ΠΑΜΒΑΓΙΑΚΟΣ αγωνίζεται στην Δ’ Εθνική.

19 Θρησκευτική παράδοση Τα Βάγια έχουν μια πλούσια εκκλησιαστική παράδοση. Πληθώρα εκκλησιών και παρεκκλησίων βρίσκονται στην περιοχή. Ιερός Ναός Αγίας Τριάδος Ο Ι.Ν. Αγίας Τριάδος κατασκευάστηκε το 1884

20 Θρησκευτική παράδοση Ιερός Ναός Αγίου Αθανασίου
Ο Ι.Ν. Αγίου Αθανασίου κατασκευάστηκε το 1858 πάνω στα ερείπια παλιάς εκκλησίας. Λόγω ζημιών που υπέστη από τους σεισμούς του 1914 και 1981 κατεδαφίστηκε το 1986 και χτίστηκε στη θέση του ο ναός που υπάρχει σήμερα

21 Θρησκευτική παράδοση Άλλοι Ναοί και εξωκκλήσια
Ιερός Ναός Αγίου Γεωργίου (1922), στο νεκροταφείο Βαγίων Ιερός Ναός Αγίου Κωνσταντίνου και Ελένης(1966), στο νεκροταφείο Κασνεσίου Εκκλησία της Μεταμόρφωσης του Σωτήρος (1960) Εκκλησία Αγίας Παρασκευής Εκκλησία της Κοιμήσεως της Θεοτόκου ή Παναγία της Τζαχάνανης (1855) Εκκλησία Αγίου Δημητρίου ( μ.Χ) Εκκλησία του Προφήτη Ηλία (1860) στη Δαύλωση Εκκλησία της Παναγίας (Ζωοδόχος πηγή, Δαύλωση) Εκκλησία του Αγίου Νικολάου Εκκλησία Αποτομής Ιωάννου του Προδρόμουκαι Αγίας Ξένιας (Μύλος) Εκκλησάκι του Αγίου Βλάσση (Κωπαΐδα, σε σπηλιά) Εκκλησάκι Αγίου Χαράλαμπου (Κωπαΐδα, έξω από την σπηλιά) Εκκλησάκι της Μεταμόρφωσης του Σωτήρος στη διασταύρωση Η περιοχή μας επίσης έχει δύο μοναστήρια: -Ιερά Μονή Αγίου Ιωάννη Θεολόγου , Μαζαράκι -Ιερά Μονή Υψώσεως Τιμίου Σταυρού

22 Χαϊκού για τα Βάγια Ο ήλιος βγαίνει τα Βάγια ξημέρωσαν Όμορφη μέρα
τα Βάγια ξημέρωσαν Όμορφη μέρα (Πέτρος-Γεωργία-Γρηγόρης-Χαράλ. Π.) Άσπρη μέρα Το χωριό μας κοιμάται Πρωινή δροσιά (Λουίζα-Ιωάννα-Δήμητρα) Βαμμένα πάλι τα Βάγια στο αίμα τους Σβήνει τα πάντα (Αναστασία-Βάσια-Χάρης-Σπύρος) Κασνέσι Βάγια Ένα χωριό έγιναν Τώρα ζουν μαζί (Βασιλική-Φαίη-Πάνος-Χαράλ. Δρ.) Τα Βάγια εδώ η Γερμανία εκεί πόλεμος παντού (Αναστασία-Βάσια-Χάρης-Σπύρος) Χιόνι τριγύρω κάτασπρα τα Βάγια μας Αγάπη παντού (Πέτρος-Γεωργία-Γρηγόρης-Χαράλ. Π.) Το καμπαναριό ήχοι παντού χτυπάνε καλή είδηση (Δημήτρης-Μανώλης-Κλέντις) Βλάχικος γάμος Στην πλατεία του χωριού Γλέντι μεγάλο (Ναταλία-Μαριάννα-Νίκος- Αντώνης) Καμπάνες χτυπούν Τα Βάγια μας γιορτάζουν Άγιο Πνεύμα (Ναταλία-Μαριάννα-Νίκος- Αντώνης) Τουρκοκρατία σκοτώνονται άνθρωποι πένθος στα Βάγια (Πέτρος-Γεωργία-Γρηγόρης-Χαράλ. Π.) Νέοι και γέροι Όλοι μια γροθιά είναι Μένουν στα Βάγια (Βασιλική-Φαίη-Πάνος-Χαράλ. Δρ.) Οι Τούρκοι ήρθαν Πολλοί νεκροί στους δρόμους Και σιωπή παντού (Ναταλία-Μαριάννα-Νίκος- Αντώνης) Στα Βάγια εδώ, Ζω, υπάρχω, κατοικώ Επειδή μπορώ (Βασιλική-Φαίη-Πάνος-Χαράλ. Δρ.)

23 Ζωγραφιές για τα Βάγια εργασία σε ομάδες…

24 Ζωγραφιές για τα Βάγια στην Τουρκοκρατία
Παπακωνσταντίνου Ι. Τραγάρη Δήμητρα

25 Ζωγραφιές για τα Βάγια στην Τουρκοκρατία
Παπαργυρίου Χαρ. Κωτσέλης Νίκος Οι Βαγαίοι μαζεύτηκαν από πολλά γύρω χωριά…

26 Ζωγραφιές για τα Βάγια στην Τουρκοκρατία
Πάλλη Γεωργία Γκιόκεζα Λουίζα Οι Τούρκοι σκοτώνουν έξω από τις εκκλησιές…η ελπίδα πεθαίνει…

27 Ζωγραφιές για τα Βάγια στην Τουρκοκρατία
Μπατσούλη Βασιλική Μαντζούνη Φαίη Συμβίωση Τούρκων-Ελλήνων υπό τον έλεγχο τους…

28 Ζωγραφιές για τα Βάγια στην Τουρκοκρατία
Αγγέλου Αναστασία Μανάρα Βάσια Οι ανυπότακτοι Βαγαίοι….

29 Ζωγραφιές για τα Βάγια στην Τουρκοκρατία
Χαϊδόγιαννου Μαριάννα Λεβέτα Ναταλία Τα Βάγια ερημώνουν…

30 Ζωγραφιές για τα Βάγια σήμερα
Χατζήνας Χαρης Τουρκοχωρίτης Σπύρος Τα Βάγια, η ράχη, ο κάμπος…..

31 Ζωγραφιές για τα Βάγια σήμερα
Τσέλλιος Αντώνης Δρίτσας Δημήτρης Σπίτια, δρόμοι, εκκλησία, καφετέριες…

32 Ζωγραφιές για τα Βάγια σήμερα
Μουλκιώτης Γρηγόρης Δρίτσας Χαράλαμπος Σχολείο, γήπεδο, πλατεία, καφενεία, καφετέριες, εκκλησία

33 Ζωγραφιές για τα Βάγια σήμερα
Πάλλη Πέτρος Πεκίνι Κλέντις Κάνοντας μια βόλτα μπροστά από την αστυνομία και τις καφετέριες…

34 Τι είναι τοπική ιστορία για μας…
Η τοπική ιστορία είναι η ταυτότητα των ανθρώπων ενός τόπου. Ο καθένας μας θα πρέπει να είναι περήφανος για τους προγόνους του και να προσπαθεί να συνεχίσει την παράδοση τους ώστε να μην καταστραφεί και ξεχαστεί η ιστορία τους. Τοπική ιστορία είναι το σύνολο των ηθών και εθίμων μιας περιοχής μέσα από τα οποία μαθαίνουμε τις ρίζες, την καταγωγή μας, τις συνήθειες των προγόνων μας, τους μύθους, τη γεωγραφία, την εξέλιξη του χωριού, τη συμβολή του σε εθνικό αλλά και σε παγκόσμιο επίπεδο. Η τοπική ιστορία αποτελεί μέσο διαπαιδαγώγησης και μόρφωσης για τους ανθρώπους της κάθε περιοχής.

35 Πώς φανταζόμαστε τα Βάγια στην Τουρκοκρατία..
Σπίτια κατεστραμμένα… φτώχια, πείνα και φόβος για τους Τούρκους Πολλές αρρώστιες… άνθρωποι απελπισμένοι… Αύξηση του πληθυσμού με μετακινήσεις ανθρώπων από τις γύρω περιοχές… Οικονομία βασισμένη στις γεωργικές ασχολίες… Συμβίωση με τους Τούρκους Σκοτάδι, φόβος, πένθος μέσα στις καρδιές των ανθρώπων Οι γυναίκες στα σπίτια…

36 Περιγράφοντας τα Βάγια στο σήμερα…
Ένα σχετικά μεγάλο και ωραίο χωριό Διαθέτει σχολεία σε όλες τις βαθμίδες της βασικής εκπαίδευσης Δύο εκκλησίες και πολλά εξωκλήσια Γήπεδα ποδοσφαίρου, μπάσκετ και βόλευ Ποδοσφαιρική ομάδα «ΠΑΜΒΑΓΙΑΚΟΣ» Συλλόγους γυναικών και ΚΑΠΗ Πολλά παντοπωλεία και περίπτερα Για διασκέδαση υπάρχουν πολλές καφετέριες Πρόβλημα αποτελεί ο μικρός αριθμός των νέων σε σχέση με τους μεγαλύτερους Επίσης για εύρεση εργασίας πολλοί μετακινούνται στις μεγαλουπόλεις Τα Βάγια είναι ένα ξεχωριστό χωριό για εμάς που ζούμε εδώ… ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ ΣΤΗΝ ΚΑΡΔΙΑ ΜΑΣ

37 Πώς θα θέλαμε τα Βάγια στο μέλλον…
Στο μέλλον θα θέλαμε…. Να διατηρήσουν το φυσικό τους περιβάλλον Να υπάρχουν περισσότεροι νέοι Να υπάρχει μεγαλύτερη ομόνοια ανάμεσα στους ανθρώπους Να φτιαχτούν αθλητικές εγκαταστάσεις για περνούν πιο ευχάριστα τον ελεύθερο χρόνο τους μικροί και μεγάλοι Με λίγα λόγια πιστεύουμε ότι το χωριό θα γίνει καλύτερο….. Με τη βοήθεια μας!!!!

38 Οι επισκέψεις μας…. Λαογραφικό Μουσείο Μακρινίτσας
Το Λαογραφικό Μουσείο Μακρινίτσας εδράζει στο τριώροφο αρχοντικό Τοπάλη. Το μουσείο λειτουργεί από το 1994 και φιλοξενεί περισσότερα από εκθέματα. Η πλούσια συλλογή περιλαμβάνει φωτογραφίες εποχής, καθημερινά σκεύη οικιακής χρήσης, τοπικές φορεσιές, λαϊκές ζωγραφιές καθώς και το λάβαρο της Επανάστασης του 1878.

39 Λαογραφικό Μουσείο Μακρινίτσας Το σαλόνι με το περίτεχνο ταβάνι και το καθιστικό

40 Λαογραφικό Μουσείο Μακρινίτσας Η κουζίνα και το αποστακτήριο

41 Λαογραφικό Μουσείο Μακρινίτσας Οι κρεβατοκάμαρες και ο αργαλειός

42 Λαογραφικό Μουσείο Μακρινίτσας Φορεσιές

43 Λαογραφικό Μουσείο Μακρινίτσας

44 Λαογραφικό Μουσείο Κίτσου Μακρή
Το Λαογραφικό Κέντρο Κίτσου Μακρή στεγάζεται στο σπίτι του Κίτσου Μακρή, το οποίο κτίστηκε το 1955 σε σχέδια του αρχιτέκτονα Αργύρη Φιλιππίδη. Πρόκειται για μια διώροφη μονοκατοικία εμβαδού 180 τ.μ., που διατηρεί στοιχεία της παραδοσιακής πηλιορείτικης αρχιτεκτονικής. Σε όλους τους χώρους του σπιτιού είναι εμφανής η "σφραγίδα" του Κίτσου Μακρή σε τοιχογραφίες, ψηφιδωτά και οροφογραφίες με κορυφαία τη μεγάλη φρίζα του καθιστικού, που ταξιδεύει τον επισκέπτη στα χωριά του Πηλίου, όπως φαίνονται από τον Παγασητικό.

45 Λαογραφικό Μουσείο Κίτσου Μακρή Η μεγάλη φρίζα στο καθιστικό, το ταβάνι και η βιβλιοθήκη

46 Λαογραφικό Μουσείο Κίτσου Μακρή Σωσμένες τοιχογραφίες του Θεόφιλου και οικιακά είδη

47 Λαογραφικό Μουσείο Μηλεών
Το Λαογραφικό Μουσείο Μηλεών εγκαινιάστηκε το Περιλαμβάνει μια μικρή συλλογή ιστορικών και λαογραφικών τεκμηρίων, με σκοπό τη διατήρηση της τοπικής πολιτιστικής κληρονομιάς. Ιδρύτριά του θεωρείται η Ελένη-Φαίη Σταμάτη, η οποία συγκέντρωσε πλούσιο υλικό σχετικά με πολιτιστικά θέματα του Πηλίου όπως παραδοσιακές φορεσιές, έθιμα, τέχνη και επαγγέλματα. Στο μουσείο εκτίθεται, επίσης, και αντίγραφο της σημαίας της ελληνικής επανάστασης του 1821.

48 Λαογραφικό Μουσείο Μηλεών

49 Βιβλιοθήκη Μηλεών Η Δημόσια Βιβλιοθήκη Μηλεών είναι μία από τις παλαιότερες βιβλιοθήκες στον ελλαδικό χώρο. Η Βιβλιοθήκη ιδρύθηκε το 1814 με την μορφή Σχολής από τρεις μηλιώτες λογίους ιερείς και υπέρμαχους του Διαφωτισμού: τον Άνθιμο Γαζή, τον Γρηγόριο Κωνσταντά και τον Δανιήλ Φιλιππίδη. Οι ιδρυτές τής έδωσαν το όνομα Ψυχής Άκος, που σημαίνει θεραπεία ψυχής. Σήμερα στο Ιστορικό Τμήμα της Βιβλιοθήκης σώζονται περίπου τίτλοι (3.000 τόμοι) διαφόρων ιστορικών εντύπων που έχουν τυπωθεί από το 1497 έως το 1899, καθώς και πολλά χειρόγραφα που χρονολογούνται από τον 10ο έως τον 18ο αι. μ.Χ.

50 Βιβλιοθήκη Μηλεών Η Βιβλιοθήκη- συγγράμματα Η σημεία της Επανάστασης
Όργανα Φυσικής και Αστρονομίας

51 Σταθμός τρένου Βόλου-Μηλεών

52 Αρχαιολογικό Μουσείο Βόλου-Αθανασάκειο

53 Μουσείο της πόλης του Βόλου
Στο Μουσείο αποτυπώνεται η σύγχρονη ιστορία της πόλης. Κεντρικό της θέμα είναι οι διαδρομές των διαφορετικών ανθρώπων που συναντήθηκαν και συμβίωσαν σε έναν κοινό τόπο. Η έκθεση ξεκινά με τον «Αστικό χώρο», τον οποίο αντίκρισαν οι Μικρασιάτες πρόσφυγες όταν έφτασαν, το 1922, στην πόλη του Βόλου, και τον αστικό χώρο που οι ίδιοι δημιούργησαν μετά από χρόνια εργασίας στη νέα πατρίδα.

54 Μουσείο της πόλης του Βόλου

55 Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Βόλου
Το μουσείο έχει ως γενικό σκοπό τη συγκέντρωση, προστασία, επιστημονική μελέτη, ανάδειξη και προβολή των στοιχείων Φυσικής Ιστορίας της ευρύτερης περιοχής του Βόλου και γενικότερα της Ελλάδας.

56 Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Βόλου Αίθουσα της γης (πετρώματα, ορυκτά)

57 Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Βόλου Αίθουσα της ζωής (απολιθώματα ασπόνδυλων και σπονδυλωτών)

58 Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Βόλου Αίθουσα του ανθρώπου

59 Τελειώνοντας…. Στα πλαίσια του μαθήματος των βιωματικών δράσεων και με θέμα την τοπική Ιστορία, προσπαθήσαμε να μάθουμε και να έρθουμε κοντά στις παραδόσεις, στα ήθη και έθιμα και στην ιστορία του χωριού μας. Οι μαθητές έδειξαν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για όλα αυτά. Υπήρξε άψογη συνεργασία, καθώς σε κάθε μάθημα είχαμε νέο θέμα μελέτης, νέες ομάδες και διαφορετικό τρόπο εργασίας. Άλλοτε μελετούσαν πληροφορίες που είχαν συγκεντρώσει, άλλοτε ζωγράφιζαν, έκαναν κατασκευές με πηλό, συμμετείχαν σε παιχνίδια ρόλων, αλλά και χόρευαν τους τοπικούς μας χορούς. Ήταν μια πολύ ευχάριστη εμπειρία για όλους! Η καθηγήτρια, Πάλλη Ιωάννα

60 Σας ευχαριστούμε πολύ!!!! Γ’ Γυμνασίου Βαγίων 2015-2016
Σας ευχαριστούμε πολύ!!!! Γ’ Γυμνασίου Βαγίων Αγγέλου Αναστασία Γκιόκεζα Λουΐζα Δρίτσας Δημήτρης Δρίτσας Χαράλαμπος Κωτσέλης Νίκος Λεβέτα Ναταλία Λοπάρη Μανώλης Μανάρα Βάσια Μαντζούνη Φαίη Μουλκιώτης Γρηγόρης Μπατσούλη Βασιλική Μπελιάς Παναγιώτης Πάλλη Γεωργία Πάλλης Πέτρος Παπακωνσταντίνου Ιωάννα Παπαργυρίου Χαράλαμπος Πεκίνι Κλέντις Τουρκοχωρίτης Σπύρος Τραγάρη Δήμητρα Τσέλιος Αντώνης Χαϊδόγιαννου Μαριάννα Χατζίνας Χαράλαμπος


Κατέβασμα ppt "Στα μονοπάτια της ιστορίας των Βαγίων"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google