Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: "ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1 ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
Προσχολική παιδαγωγική Ο ρόλος του Εκπαιδευτικού Διδάσκουσα: Αναπλ. Καθηγήτρια Μαρία Σακελλαρίου

2 Άδειες Χρήσης Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό υπόκειται σε άδειες χρήσης Creative Commons. Για εκπαιδευτικό υλικό, όπως εικόνες, που υπόκειται σε άλλου τύπου άδειας χρήσης, η άδεια χρήσης αναφέρεται ρητώς.

3 O ΡΟΛΟΣ ΤΗΣ/ΤΟΥ ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΥ ΣΤΟ ΠΑΙΓΝΙΔΙ
Ένας ή πολλοί;

4 Τι κάνει η/ο νηπιαγωγός όταν παίζουν τα παιδιά;
Vygotsky. ZPD- ζώνη της επικείμενης ανάπτυξης. Bruner. Scaffolding- σκαλωσιά. Πρόωρη παρέμβαση- καταστρέφει την αίσθηση της ανακάλυψης. Καθυστερημένη- χάνονται ευκαιρίες. 30/4/2018 SAKELLARIOU MARIA 4

5 Παρατηρεί το παιγνίδι Επικεντρώνεται στις ικανότητες/ ενδιαφέροντα κ επιλογές των παιδιών. Στο πρόγραμμα- προσφέρει ένα χώρο με πλούσια υλικά, δίνει επιλογές Αξιολόγηση: αρχίζει μ’ένα παιδί που δεν αναπτύσσεται όπως θα περίμενε- Η ερώτηση είναι «τι μπορώ να κάνω γι’αυτό το παιδί;» Κτίζει πάνω στις δυνατότητες των παιδιών. 30/4/2018 SAKELLARIOU MARIA 5

6 Οργανώνει το παιγνίδι Οργάνωση του χώρου κ χρόνου.
Οργανώνει το παιγνίδι Οργάνωση του χώρου κ χρόνου. Ιστορίες, τραγούδια, υλικά κ δραστηριότητες. Να ενισχύσει το παιγνίδι προσθέτοντας νέα υλικά. Να δίνει νέες λέξεις/ιδέες στο σενάριο τους. Να εισηγηθεί νέο σενάριο. Να επεμβαίνει όταν δεν αξιοποιείται κάτι. 30/4/2018 SAKELLARIOU MARIA 6

7 Μεσολαβεί για τη διατήρηση του παιγνιδιού
Είναι μοντέλο προς μίμηση- κατάλληλης συμπεριφοράς κ λύσης προβλημάτων. Δίνει στοιχεία για λύση προβλημάτων. Επεμβαίνει για να λύσει διαφωνίες: δείχνει σεβασμό προς τα παιδιά, προσφέρει γλώσσα -- πλαίσια του σεναρίου. 30/4/2018 SAKELLARIOU MARIA 7

8 Λαμβάνει μέρος στο παιγνίδι –παίζει με τα παιδιά
Νηπιαγωγός  συμπαίκτρια/ης, πρωταγωνίστρια/ης. Ικανότητες για διατήρηση του παιγνιδιού. Νηπιαγωγός προσθέτει υλικά κ ιδέες- ανάγκη για πρόκληση- ανάπτυξη δημιουργικότητας. Νηπιαγωγός παίζει κ κτίζει τις σχέσεις των παιδιών. Εμπλουτίζει το περιεχόμενο του παιγνιδιού. 30/4/2018 SAKELLARIOU MARIA 8

9 Διακόπτει το παιγνίδι Να πάρει τον κύριο λόγο.
Να το διακόψει με στόχο να διδάξει κάτι: κανόνες, έννοιες. Οι διακοπές  να γίνονται στα πλαίσια του σεναρίου των παιδιών. Στόχοςνα διατηρηθεί το παιγνίδι, όχι να το βγάλουμε εκτός πορείας. 30/4/2018 SAKELLARIOU MARIA 9

10 Έρχονται τα ζωύφια!! Αυτοσχεδιασμός κ προσχολική αγωγή
Η Σόνια διαβάζει στα παιδιά πάνω στο χαλί. Πολλά παιδιά τρώνε ξηρά δημητριακά στο τραπεζάκι. Η Μαρία 2.5 χρονών παίρνει μερικά δημητριακά και πηγαίνει στη γωνιά του οικοδομικού υλικού. Η Σόνια λέει «Μαρία πρέπει να πας πίσω στο τραπεζάκι να φας τα δημητριακά σου» Η Μαρία σταματά και δείχνει το πάτωμα «Ζωύφια!» Η Σόνια κοιτά κάτω και λέει στον εαυτό της «Ευτυχώς απλά παίζει. Τους έχω πει πριν καιρό ότι τα ψíχουλα φέρνουν ζωύφια. Η Μαρία ακόμη θυμάται. Μπορώ να δουλέψω μ’αυτό.» 30/4/2018 SAKELLARIOU MARIA 10

11 Έρχονται τα ζωύφια!! Αυτοσχεδιασμός κ προσχολική αγωγή
«Πού είναι τα ζωύφια;» ρωτά η Σόνια Η Μαρία δείχνει πίσω από τον φανελλοπίνακα. «Αλήθεια! Πίσω από τον πίνακα;» λέει η Σόνια με φόβο. Η Μαρία παίρνει το χέρι της φίλης της, της Γιάννας. «Γιάννα έρχονται τα ζωύφια» Η Γιάννα αρχίζει να τρέχει γύρω-γύρω. «Έρχονται τα ζωύφια!» φωνάζουν τα δύο κορίτσια. Τα παιδιά που άκουγαν την ιστορία τώρα παρακολουθούν το σενάριο των κοριτσιών. «Ωχ» λέει η Σόνια. «Αυτό θα βγει εκτός ελέγχου. Αλλά είναι ενδιαφέρον παιγνίδι. Ίσως πρέπει να μπω και εγώ στο παιγνίδι.» 30/4/2018 SAKELLARIOU MARIA 11

12 Έρχονται τα ζωύφια!! Αυτοσχεδιασμός κ προσχολική αγωγή
«Βλέπετε τα ζωύφια;» ρωτά η Σόνια «Μαρία κοίταξε το πάτωμα είναι καθαρό;» Η Μαρία με νόημα λέει «ναι» «Αν βλέπεις τα ζωύφια να έρχονται καλύτερα να τα πάρω τηλέφωνο να τους πω ότι το πάτωμα είναι καθαρό» Η Σόνια πάει στο τηλέφωνο και παίρνει τηλέφωνο «Γεια σας, ζωύφια. Μην έρθετε στην τάξη μας. Είναι καθαρή. Εντάξει;» Η Σόνια κλείνει το τηλέφωνο. Ανακοινώνει με δυνατή φωνή. «Τα ζωύφια δεν θα έρθουν. Η τάξη μας είναι καθ..» Καταπίνει και δείχνει στο πάτωμα «Δημητριακά;!» 30/4/2018 SAKELLARIOU MARIA 12

13 Αυτοσχεδιασμός μια άλλη άποψη για το ρόλο της/του νηπιαγωγού
Το περιβάλλον του νηπιαγωγείου -- σκηνή αυτοσχεδιασμού. Δεν υπάρχει σενάριο ή πλοκή. Δεν ξέρουμε πού θα καταλήξει. Ο άνθρωπος δεν παίρνει ένα σενάριο όταν γεννιέται κ ξέρει τι να κάνει και τι να πει. Καθημερινά αυτοσχεδιάζουμε. 30/4/2018 SAKELLARIOU MARIA 13

14 Αυτοσχεδιασμός μια άλλη άποψη για το ρόλο της/ου νηπιαγωγού
Οι νηπιαγωγοί --αντιμέτωπες με αναπάντεχες καταστάσεις συνεχώς. π.χ. χύνεται ο χυμός, σπάζει το φερμουάρ, μπαίνει ένα πουλί στην τάξη. Όταν οι νηπιαγωγοί αυτοσχεδιάζουν  η δημιουργικότητα των παιδιών υποστηρίζεται κ αναπτύσσεται. 30/4/2018 SAKELLARIOU MARIA 14

15 Χαρακτηριστικά του ΑΥΤΟΣΧΕΔΙΑΣΜΟΥ
Αυθορμητισμός- μακριά από πρέπει, προκαθορισμένες ιδέες κ στόχους που περιορίζουν. Χρησιμοποιεί τα πάντα-τρελές ή άσχετες ιδέες Δίνει κ παίρνει προσφορές- όλες οι προσφορές είναι δεκτές. Συλλογική δημιουργία-η παράσταση είναι όλων- 30/4/2018 SAKELLARIOU MARIA 15

16 Οδηγίες για ΑΥΤΟΣΧΕΔΙΑΣΜΟ
Παίρνεις το ρόλο του υποστηρικτή ηθοποιού. Μπαίνεις σε σκηνή μόνο όταν σε χρειάζονται. Κάνεις τους άλλους ηθοποιούς να φαίνονται καλοί. Εμπιστεύεσαι τους άλλους να σε υποστηρίξουν. Δεν κρίνεις το τι γίνεται εκτός αν μπορεί να γίνει κάτι. Πάνω απ’ όλα ακούς. 30/4/2018 SAKELLARIOU MARIA 16

17 Δραστηριότητα 1 Να γράψετε και να παρουσιάσετε 2 σενάρια στα οποία να φαίνεται ο ρόλος που μπορεί να πάρει η/ο νηπιαγωγός στο παιγνίδι των παιδιών (παρατηρεί, μεσολαβεί, παίζει, διακόπτει, ενισχύει κ.ά). Το κάθε σενάριο να ενισχυθεί με κάποια στοιχεία αυτοσχεδιασμού είτε από τα παιδιά είτε την νηπιαγωγό. Τρία άτομα θα είναι τα παιδιά κ 1 η/ο νηπιαγωγός. 30/4/2018 SAKELLARIOU MARIA 17

18 Δραστηριότητα 2-Πώς θα σχολιάσεις τις πράξεις των παιδιών για να αναπτύξεις κατάλληλα το παιγνίδι τους; Ένα κοριτσάκι παίζει με το φορτηγό. Το σπρώχνει στο πάτωμα και κάνει τον ίδιο θόρυβο συνέχεια ¨ααααααανννννανανανανανααααααααα¨ Ένα αγοράκι παίζει με τις κούκλες και κτυπά τη μια στην άλλη. Ένα κοριτσάκι σπρώχνει ένα αγοράκι επειδή χρησιμοποιεί το αγαπημένο της παζλ. 30/4/2018 SAKELLARIOU MARIA 18

19 Δραστηριότητα 2-Πώς θα σχολιάσεις τις πράξεις των παιδιών για να αναπτύξεις κατάλληλα το παιγνίδι τους; Τρία παιδάκια στη γωνιά του δραματικού παιγνιδιού λένε στην Μαρία ότι δεν μπορεί να παίξει μαζί τους γιατί δεν χρειάζονται άλλους ήρωες. Ένα αγοράκι κάθεται στη γωνιά της βιβλιοθήκης και βλέπει τα άλλα παιδιά που παίζουν. 30/4/2018 SAKELLARIOU MARIA 19

20 Τέλος Ενότητας

21 Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στα πλαίσια του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων» έχει χρηματοδοτήσει μόνο τη αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

22 Σημειώματα

23 Σημείωμα Ιστορικού Εκδόσεων Έργου
Το παρόν έργο αποτελεί την έκδοση 1.0. Έχουν προηγηθεί οι κάτωθι εκδόσεις: Έκδοση 1.0 διαθέσιμη εδώ.

24 Σημείωμα Αναφοράς Copyright Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Διδάσκουσα: Διδάσκουσα: Αναπλ. Καθηγήτρια Μαρία Σακελλαρίου. «Προσχολική παιδαγωγική. Ο ρόλος του Εκπαιδευτικού». Έκδοση: 1.0. Ιωάννινα Διαθέσιμο από τη δικτυακή διεύθυνση:

25 Σημείωμα Αδειοδότησης
Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά Δημιουργού - Παρόμοια Διανομή, Διεθνής Έκδοση 4.0 [1] ή μεταγενέστερη. [1]


Κατέβασμα ppt "ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google