Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
1
Φουτουρισμός και γυναίκες
2
Ο Μαρινέττι και τα μανιφέστα
τα μανιφέστα συστηματοποιήθηκαν με τις πρωτοπορίες και έγιναν ανεξάρτητο είδος! 1913: Ο Μαρινέττι λέει: «Υπάρχει μια τέχνη του μανιφέστου». το καλλιτεχνικό μανιφέστο είναι ένα είδος που ανθίζει μαζί με τα κινήματα, τα οποία δεν ασχολούνται καθόλου με τα φύλα. φουτουρισμός: πολύ αντρικός, η θέση της γυναίκας δεν είναι στην πλατεία αλλά στην εξώστη… ωστόσο ο Φ. αναδύεται τη στιγμή που η συζήτηση για την κατάσταση της γυναίκας γίνεται κοινωνικό ζήτημα ιδιαίτερα επίκαιρο.
3
Μανιφέστα και γυναίκες.
Μανιφέστο της φουτουριστικής γυναίκας, Valentine de Saint-Point, Μάρτιος 1912, με υπότιτλο: «Απάντηση στον Μαρινέττι» μανιφέστα των Αγγλίδων σουφραζετών της ίδιας περιόδου, βλ. Christabel Pankhurst, επικεφαλής του κινήματος των σουφρ. Και ιδρύτρια του φεμινιστικού εβδομαδιαίου περιοδικού The Suffragette.
4
Μαρινέττι, μανιφέστα και γυναίκες
1ο μανιφέστο, Φεβρ. 1909, dans Le Figaro: «Θέλουμε να δοξάσουμε τον πόλεμο, τη μοναδική υγιεινή του κόσμου, και την περιφρόνηση της γυναίκας»… 2ο μανιφέστο «Ας σκοτώσουμε το σούρουπο» («Tuons le clair de lune»), Απρίλιος 1909, στο τχ. Αυγ.-Οκτ του Poesia: «τα νεύρα μας απαιτούν τον πόλεμο και απαξιώνουν τις γυναίκες». καταδίκη του φεμινισμού στο σημείο 10 του 2ου μανιφέστου: «Θέλουμε να πολεμήσουμε την ηθικολογία, τον φεμινισμό και όλες τις οπορτουνιστικές αηδίες».
5
Συνέχεια… απαξίωση της γυναίκας και του φεμινισμού άμεσα συνδεδεμένα με το είδος του μανιφέστου. Ο Μ. λέει ότι έχει επινοήσει το μανιφέστο, το οποίο πρέπει να έχιε ορισμένα συστατικά: «Αυτό που είναι βασικό σ’ ένα μανιφέστο είναι η ακριβής κατηγορία, η καλά προσδιορισμένη βρισιά. Χρειάζεται συνεπώς βία και ακρίβεια». Τέχνη της πρόκλησης, ρητορική της βίας, συγκεκριμένη στρατηγική του λόγου άμεσα συνυφασμένες με το ΜΑΝΙΦΕΣΤΟ!!! μετριάζεται ο καταγγελτικός και απαξιωτικός του λόγος στα μετέπειτα γραπτά.
6
Ο Φουτουρισμός, 1911: Μαρινέττι
Κεφάλαιο: Η περιφρόνηση της γυναίκας Αρχίζει: «Το μίσος ενάντια στον τυραννικό έρωτα έχουμε εκφράσει με αυτήν τη λακωνική φράση: Η περιφρόνηση της γυναίκας». Μια συγκεκριμένη εικόνα της γυναίκας που την κάνει αντικείμενο μιας συγκεκριμένης μορφής έρωτα/αγάπης, που χαρακτηρίζεται ως «φρικτός» και «φορτικός»:
7
Μαρινέττι και Φουτουρισμός, 1911
«Ναι, περιφρονούμε τη γυναίκα-αποθήκη της αγάπης, εργαλείο ηδονής, τη γυναίκα-ψάρι, τη γυναίκα-μπιμπελό τραγικό, την εύθραυστη γυναίκα, εμμονική και μοιραία, που η βαριά από τη μοίρα φωνή της και η ονειροπόλα κώμη της επιμηκύνονται και συνεχίζουν στα φυλλώματα των δασών που τα λούζει το φεγγαρόφωτο. Περιφρονούμε τον φρικτό και φορτικό Έρωτα που εμποδίζει την πορεία του άντρα».
8
συνέχεια… Φουτουρισμός, 1911
περιφρόνηση συνεπώς απέναντι στη γυναίκα συνδεδεμένη με το συναίσθημα και τον αισθηματική αγάπη, αλλά και όλες τις κοινωνικές κατασκευές και εικόνες της. στη συνέχεια φαινομενική υποστήριξη του φεμινισμού!!! «στην προσπάθεια αυτή της απελευθέρωσης, οι σουφραζέτες είναι οι καλύτεροι σύμμαχοί μας… Να γιατί υπερασπιζόμαστε με τη μεγαλύτερη ζέση το δικαίωμα της σουφραζέτας, παρόλο που δεν συμμεριζόμαστε πλήρως τον παιδικό ενθουσιασμό τους για το γελοίο και ποταπό δικαίωμα της ψήφου. Είμαστε ωστόσο πεπεισμένοι ότι θα το κατακτήσουν με δύναμη και θα μας βοηθήσουν έτσι, ακούσια, να καταστρέψουμε αυτήν την ανοησία, την καμωμένη από διαφθορά και κοινοτοπία που έχιε γίνει σήμερα το Κοινοβούλιο».
9
Χειριστική υπεράσπιση της σουφραζέτας!!!
χειραγώγηση του φεμινιστικού αγώνα από τον Μ. «Εμείς που περιφρονούμε βαθιά την πολιτική, είμαστε ευτυχείς να την αφήσουμε στα αρπακτικά νύχια των γυναικών: διότι ο ευγενής ρόλος να θανατωθεί οριστικά το Κοινοβούλιο προορίζεται για τις γυναίκες» « η γυναίκα δεν μπορεί παρά να είναι ένα μέτριο νομοθετικό εργαλείο». Η μετριότητα της γυναίκας, για τον Μαρινέττι, δεν οφείλεται στη φύση, αλλά στην εκπαίδευση:
10
«όσο για την υποτιθέμενη κατωτερότητα της γυναίκας, θεωρούμε πως αν το σώμα και το πνεύμα της γυναίκας είχαν υποστεί, μέσω μιας μακράς σειράς γενεών, μια εκπαίδευση ανάλογη με αυτήν του άντρα, θα ήταν δυνατόν να μιλήσουμε για ισότητα των δύο φύλων».
11
Συμπεράσματα πίσω από τη συνεργασία φουτουριστών και γυναικών, κρύβεται μια περιφρόνηση, βλ. η γυναίκα ως κοινωνική κατασκευή. οι Φ. επιθυμούν τη συμμετοχή της γυναίκας στην πολιτική ζωή, γιατί κάτι τέτοιο θα τις απομάκρυνε από το σπίτι και θα συνέτεινε στην καταστροφή της οικογένειας: «η νίκη του φεμινισμού και ιδιαίτερα η επίδραση των γυναικών στην πολιτική θα συμβάλλουν στην καταστροφή της αρχής της οικογένειας». διεκδικήσεις των Φουτουριστών στις οποίες συμβάλλουν οι γυναίκες ως δευτερεύοντα, δευτεροκλασάτα υποκείμενα. βαθιά περιφρόνηση κατά βάθος για τους γυναικείους αγώνες/θέληση χειραγώγησης.
12
Valentine de Saint-Point
Απάντηση στην «περιφρόνηση της γυναίκας». «Η Ανθρωπότητα είναι μέτρια. Η πλειονότητα των γυναικών δεν είναι ούτε ανώτερη ούτε κατώτερη από την πλειονότητα των αντρών. Και οι δύο είναι ίσοι. Και οι δύο αξίζουν την ίδια περιφρόνηση». Στην περιφρόνηση της γυναίκας, η Β. απαντά με την περιφρόνηση της ανθρωπότητας. Και αντικαθιστά το δίπολο άντρας/γυναίκα με το δίπολο θηλυκό/αρσενικό, παρόν σε κάθε ανθρώπινο ον!!!!!!!!!!!!!!
13
Βαλεντίν… 25 Μαρτίου 1912 «είναι παράλογο να χωρίζουμε την ανθρωπότητα σε άντρες και γυναίκες. Αποτελείται απλώς από στοιχεία θηλυκά και στοιχεία αρσενικά. Κάθε υπεράνθρωπος, κάθε ήρωας αποτελείται από θηλυκά και αρσενικά στοιχεία συγχρόνως: είναι δηλαδή ένα πλήρες ον. Ένα άτομο αποκλειστικά αρρενωπό είναι απλώς ένα κτήνος, ένα άτομο αποκλειστικά γυναικείο είναι απλώς η γυναίκα του κτήνους».
14
Βαλεντίν και Διάλεξη για τη «Γυναίκα και τα γράμματα», 8 Μαρτίου 1912
συμπαρατάσσεται με τον Μαρινέττι ενάντια στον φεμινισμό! Μήπως εντέλει είναι μια καμουφλαρισμένη, προκλητική απάντηση/υποστήριξη στον Μαρινέττι???????
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.