Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
1
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΣ
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΙΑΣ ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
2
ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ – Β΄ ΜΕΡΟΣ ΔΡΑΜΑΤΙΚΗ ΠΟΙΗΣΗ ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
3
Δραματικοί αγώνες Διαδικασία:
Οι δραματικοί αγώνες αποτελούσαν υπόθεση της πόλης κράτους και οργανώνονταν με κρατική φροντίδα και την επίβλεψη του «επώνυμου άρχοντα». Η παράσταση των τραγωδιών στο θέατρο γινόταν: στα «Μεγάλα ή ἐν ἂστει Διονύσια» (τέλη Μαρτίου-μέσα Απριλίου), όπου διαγωνίζονταν οι τραγικοί ποιητές, στα «Μικρά ή κατ’ ἀγρούς Διονύσια» (τέλη Δεκεμβρίου-αρχές Ιανουαρίου), γίνονταν μόνο επαναλήψεις έργων, στα Λήναια (τέλη Ιανουαρίου-αρχές Φεβρουαρίου), γίνονταν κυρίως τραγικοί και κωμικοί αγώνες, στα Ανθεστήρια (τέλη Φεβρουαρίου-αρχές Μαρτίου), όπου αρχικά δε διδάσκονταν δράματα, αλλά αργότερα προστέθηκαν δραματικοί αγώνες.
4
ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
Η κρατική μέριμνα εκτός από τη διοργάνωση των δραματικών αγώνων περιλάμβανε: Επιλογή των ποιητών από τον άρχοντα (διαγωνίζονταν τρεις ποιητές με μια τετραλογία ο καθένας: τρεις τραγωδίες και ένα σατυρικό δράμα). Επιλογή των χορηγών, πλούσιων πολιτών που αναλάμβαναν τα έξοδα τη παράστασης: για το Χορό, το Χοροδιδάσκαλο, τον αυλητή, τη σκευή (=μάσκες, ενδυμασία). Επιλογή των δέκα κριτών (ένας από κάθε φυλή) με κλήρωση. (Έριχναν σε πινακίδα την κρίση τους και την έριχναν σε κάλπη. Ανασύρονταν πέντε και προέκυπτε από αυτές το αποτέλεσμα). ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
5
Πριν από τη διδασκαλία των τραγωδιών γινόταν στο Ωδείο (=στεγασμένο θέατρο) ο προαγών (= δοκιμή)
ο ποιητής παρουσίαζε τους χορευτές και τους υποκριτές στους θεατές, χωρίς προσωπεία.
6
Γενική άποψη της νότιας πλαγιάς της Ακρόπολης
Γενική άποψη της νότιας πλαγιάς της Ακρόπολης. Στα δεξιά, το μεγάλο τετράγωνο κτήριο είναι το Ωδείο του Περικλή. Στο κέντρο δεσπόζει το Ιερό και το Θέατρο του Διονύσου. Αμέσως αριστερά από το θέατρο διακρίνονται οι στοές του Ασκληπιείου.
7
Το Ωδείο του Περικλή
8
Το Ωδείο του Περικλή δίπλα ακριβώς από το Θέατρο. Από εκεί ξεκινούσε και η οδός των Τριπόδων με τις σειρές από χορηγικά μνημεία.
9
ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
Τους χορηγικούς τρίποδες που ήταν χάλκινα έπαθλα των νικητών στους διθυραμβικούς χορούς, αφιέρωνε ο χορηγός στο ναό του θεού ή τους έστηνε πάνω σε βάθρο. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
10
Το χορηγικό μνημείο του Θρασύλλου (320 π.Χ.)
11
Χορηγικό μνημείο
12
Το μνημείο του Λυσικράτους
13
Ο «επώνυμος άρχοντας» επέβλεπε επίσης:
Την απονομή από την Εκκλησία του Δήμου, σε πανηγυρική τελετή των βραβείων (στέφανος κισσού) στους νικητές ποιητές και στους χορηγούς (χάλκινος τρίπους). Αναγραφή των ονομάτων των ποιητών, χορηγών και πρωταγωνιστών σε πλάκες και κατάθεσή τους στο δημόσιο αρχείο. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
14
Το κοινό των παραστάσεων
Οι δραματικοί αγώνες είχαν χαρακτήρα παλλαϊκής γιορτής και ήταν υπόθεση συλλογική. Χιλιάδες Αθηναίοι, μέτοικοι και ξένοι, κατέκλυζαν κάθε χρόνο το θέατρο του Διονύσου και ζούσαν επί τρεις ημέρες την ένταση των αγώνων. Το κοινό, στο οποίο συμπεριλαμβάνονταν και οι γυναίκες, χειροκροτούσε, επευφημούσε, αλλά μερικές φορές αποδοκίμαζε. Η παροχή χρηματικού βοηθήματος, των θεωρικών από τον Περικλή στους άπορους πολίτες για να παρακολουθήσουν δωρεάν τις παραστάσεις, χωρίς εισιτήριο (σύμβολον), διευκόλυνε την προσέλευση του κοινού. Η τραγωδία αποτελεί συμπληρωματικό μέσο παίδευσης του Αθηναίου πολίτη.
17
ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
ΤΟ ΘΕΑΤΡΟ Ο χώρος των παραστάσεων ήταν το θέατρο, ένας κυκλικός χώρος που περιελάμβανε: Το θέατρον, που ονομαζόταν και κοῖλον, εξαιτίας του σχήματός του, χώρο του θεᾶσθαι (θεῶμαι=βλέπω), όπου κάθονταν οι θεατές ημικυκλικά, απέναντι από τη σκηνή ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
18
H εξέλιξη του σκηνικού οικοδομήματος (ανασύνθεση από τον E. Fiechter).
Tο σκηνικό οικοδόμημα όπως υποτίθεται ότι ήταν την εποχή του Aισχύλου. H αρχική κατασκευή: ναός του Διονύσου και ορχήστρα. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
19
Το θέατρο του Διονύσου
20
Ο περίβολος με το ιερό του Διονύσου
Ο περίβολος με το ιερό του Διονύσου. Τα δύο μαρμάρινα κτίρια στα αριστερά είναι ο καινούριος και ο παλιός ναός του Διονύσου. Δίπλα στον καινούριο διακρίνεται και ο βωμός.
21
Το αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου
22
Το αρχαίο θέατρο των Δελφών
24
ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
Τα καθίσματα (ἑδώλια) των θεατών που ήταν κτισμένα αμφιθεατρικά, διέκοπταν κλίμακες (βαθμίδες) από τις οποίες οι θεατές ανέβαιναν στις ψηλότερες θέσεις. Δύο μεγάλοι διάδρομοι (διαζώματα) χώριζαν το κοίλον σε τρεις ζώνες, για να διευκολύνουν την κυκλοφορία των θεατών. Τα σφηνοειδή τμήματα των εδωλίων ανάμεσα στις κλίμακες ονομάζονταν κερκίδες. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
28
Το θέατρο περιλάμβανε επίσης:
Την ορχήστρα (ὀρχοῦμαι=χορεύω), κυκλικό ή ημικυκλικό μέρος για το Χορό με τη θυμέλη (<θύω), είδος βωμού στο κέντρο. Το κυκλικό σχήμα σχετίζεται με τους κυκλικούς χορούς των λαϊκών γιορτών. Τη σκηνή, ξύλινη επιμήκη κατασκευή προς την ελεύθερη πλευρά της ορχήστρας, με ειδικό χώρο στο πίσω μέρος για τη σκηνογραφία και την αλλαγή ενδυμασίας των υποκριτών.
31
ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
Η πλευρά της σκηνής προς τους θεατές εικόνιζε συνήθως την πρόσοψη ανακτόρου ή ναού, με τρεις θύρες. Η μεσαία (βασίλειος θύρα) χρησίμευε για την έξοδο του βασιλιά. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
32
Η σκηνή του θεάτρου του Διονύσου
34
Δεξιά και αριστερά της σκηνής υπήρχαν δύο διάδρομοι, οι πάροδοι:
από τη δεξιά για τους θεατές πάροδο έμπαιναν όσα πρόσωπα του έργου έρχονταν (υποτίθεται) από την πόλη ή από το λιμάνι , από την αριστερή πάροδοέμπαιναν όσοι έρχονταν από τους αγρούς ή από άλλη πόλη. Κατά τη διάρκεια της παράστασης έμπαινε από την πάροδο ο Χορός, γι΄αυτό και το πρώτο τραγούδι ονομαζόταν επίσης πάροδος.
37
ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
Ο στενός χώρος ανάμεσα στη σκηνή και την ορχήστρα αποτελούσε τον κύριο χώρο δράσης των υποκριτών, το χώρο των ομιλητών, το λογεῖον, που ήταν ένα υπερυψωμένο δάπεδο ξύλινο και αργότερα πέτρινο ή μαρμάρινο. Το σκηνικό οικοδόμημα διέθετε υπερυψωμένη εξέδρα για την εμφάνιση (επιφάνεια) των θεών: το θεολογεῖον. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
40
Θεατρικά μηχανήματα Σκηνογραφικά και μηχανικά μέσα βοηθούσαν το έργο των ηθοποιών και την απρόσκοπτη εξέλιξη της δραματικής πλοκής. Τέτοια ήταν: το ἐκκύκλημα: τροχοφόρο δάπεδο πάνω στο οποίο παρουσίαζαν στους θεατές ομοιώματα νεκρών, ο γερανός ή αιώρημα: ανυψωτική μηχανή για τον «ἀπό μηχανῆς θεόν», το βροντεῖον και κεραυνοσκοπεῖον: για τη μηχανική αναπαράσταση της βροντής και της αστραπής, οι περίακτοι, δύο ξύλινοι στύλοι για εναλλαγή του σκηνικού.
43
Συντελεστές των παραστάσεων
Ο Χορός ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
44
Αττικός ερυθρόμορφος κρατήρας με παράσταση τραγικού χορού μπροστά από τον βωμό του Διονύσου
46
Πέρσαι, Αισχύλου
47
Ικέτιδες, Αισχύλου
48
Ο Χορός αποτελεί αναπόσπαστο στοιχείο της τραγωδίας
Ο Χορός αποτελεί αναπόσπαστο στοιχείο της τραγωδίας. Με το πέρασμα του χρόνου δέχτηκε πολλές μεταβολές: Ο αριθμός των μελών του από 50 ερασιτέχνες χορευτές που ήταν αρχικά στο διθύραμβο, έγινε 12 και με τον Σοφοκλή 15, χωρισμένοι σε δύο ημιχόρια. Με επικεφαλής τον αυλητή έμπαινε από τη δεξιά πάροδο. Ήταν ντυμένος απλούστερα από τους υποκριτές και εκτελούσε, υπό τον ήχο του αυλού την κίνηση και την όρχηση εκφράζοντας τα συναισθήματά του. Στη διάρκεια της παράστασης είχε τα νώτα στραμμένα προς τους θεατές και διαλεγόταν με τους υποκριτές μέσω του κορυφαίου. Χωρίς να τάσσεται ανοιχτά με το μέρος κάποιου από τους ήρωες, αντιπροσώπευε την κοινή γνώμη.
49
ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
Πολλοί τίτλοι έργων μαρτυρούν τη σημασία του Χορού (π.χ. Ικέτιδες, Ευμενίδες, Τρωάδες, Πέρσαι, Βάκχαι κ.λπ.). Ο Χορός αποτελείται συνήθως ή από γυναίκες ή από γέροντες. Αρχικά η τραγωδία άρχιζε με την είσοδο του Χορού και τα χορικά κατείχαν μεγάλο μέρος της έκτασης του έργου. Σταδιακά η πορεία της τραγωδίας καθορίζεται από τη μείωση του λυρικού-χορικού στοιχείου και αύξηση του δραματικού. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
54
Τα πρόσωπα Πριν από τον Σοφοκλή, ο ποιητής ήταν ταυτόχρονα και υποκριτής. Ο Σοφοκλής κατήργησε τη συνήθεια αυτή και πρόσθεσε τον τρίτο υποκριτή (τον πρώτο τον εισήγαγε ο Θέσπις και τον δεύτερο ο Αισχύλος). Όλα τα πρόσωπα του δράματος μοιράζονταν στους τρεις υποκριτές, που έπρεπε σε λίγο χρόνο να αλλάζουν ενδυμασία. Ήταν επαγγελματίες, έπαιρναν μισθό και ήταν κυρίως Αθηναίοι πολίτες. Τα γυναικεία πρόσωπα υποδύονταν άνδρες, οι οποίοι φορούσαν προσωπεία (μάσκες).
66
Για τον εξωραϊσμό του προσώπου( μακιγιάζ), χρησιμοποιούσαν μια λευκή σκόνη από ανθρακικό μόλυβδο, το ψιμύθιον.
67
ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
Οι υποκριτές εμφανίζονταν στη σκηνή με επιβλητικότητα και μεγαλοπρέπεια. Ήταν ντυμένοι με πολυτέλεια, με ενδυμασία ανάλογη προς το πρόσωπο που υποδύονταν και με παράδοξη μεταμφίεση που παρέπεμπε στον μυθικό κόσμο της τραγωδίας. Ως θεράποντες του Διονύσου είχαν εξασφαλίσει σημαντικά προνόμια (όπως απαλλαγή από στρατιωτικές υπηρεσίες - συμμετοχή σε διπλωματικές αποστολές). Η κοινωνική τους θέση ήταν επίζηλη. Είχαν ενωθεί σε μια συντεχνία («κοινόν τῶν περί τόν Διόνυσον τεχνιτῶν»), την προεδρία της οποίας είχε συνήθως ο ιερέας του Διονύσου. Έτσι διατηρήθηκε ο θρησκευτικός χαρακτήρας των παραστάσεων. ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
72
ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
Ήρθε η ώρα για μια μικρή επανάληψη παίζοντας… (Κάντε κλικ στη διεύθυνση που ακολουθεί) ΣΩΤΗΡΟΠΟΥΛΟΥ ΕΥΑΓΓΕΛΙΑ
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.