Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
ΔημοσίευσεΛίγεια Ἀριστομάχη Αθανασίου Τροποποιήθηκε πριν 6 χρόνια
1
Η ΤΕΧΝΗ ΣΤΗΝ ΥΠΗΡΕΣΙΑ ΤΗΣ ΘΡΗΣΚΕΙΑΣ, ΜΙΑ ΣΧΕΣΗ ΑΝΑΤΡΟΦΟΔΟΤΗΣΗΣ ΜΕΛΗ ΤΗΣ ΟΜΑΔΑΣ: ΑΝΝΗ ΜΠΑΛΩΤΗ ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΚΟΝΤΟΥ Το θέμα της ομάδας μας ήταν να ερευνήσουμε πως η τέχνη της λογοτεχνίας και της ποίησης υπηρέτησαν την θρησκεία. Αρχικά σκεφτήκαμε να δούμε ενδεικτικά κάποια ιερά κείμενα για μερικές από τις μεγάλες θρησκείες του κόσμου. Αυτό κάναμε γιατί παρατηρήσαμε, πως η τέχνη του λόγου έδωσε την βάση για να πάρουν οι διδασκαλίες των θρησκειών γραπτή μορφή έτσι ώστε να μην ξεχαστούν . Έτσι λοιπόν θα κάνουμε αρχικά μία αναφορά στο Κοράνιο , στην Πεντάτευχο, στις και στην Αγία Γραφή.
2
ΒΕΔΕΣ Οι Βέδες είναι ιεροί ύμνοι και τελετουργικοί στίχοι που έχουν συντεθεί στην αρχαϊκή σανσκριτική και είναι γνωστοί μεταξύ των λαών που μιλούσαν ινδοευρωπαϊκή γλώσσα. Δεν είναι δυνατόν να καθοριστεί με ακρίβεια η χρονολογία των συνθέσεων αυτών μερικές από αυτές έχουν μεγάλη φιλολογική αξία , αλλά μια περίοδος γύρω στο π.Χ . Επίσης οι κάτι παραπάνω από θεολογικά βιβλία , συμπεριλαμβάνουν μία πλούσια και πολύχρωμη μυθολογία για θεούς.
3
ΚΟΡΑΝΙΟ Το Κοράνιο είναι το ιερό βιβλίο του Ισλάμ .Το όνομά του σημαίνει κυριολεκτικά “Απαγγελία” και ονομάζεται συχνά αλ Κουράμ δηλαδή το Ευγενές Ανάγνωσμα . Οι Μουσουλμάνοι πιστεύουν ότι το Κοράνιο είναι ο λόγος του Θεού.
4
ΑΡΑΒΙΚΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΚΑΙ ΠΟΙΗΣΗ
Μιλώντας για την Αραβική λογοτεχνία , μιλάμε για την πεζογραφία και την ποίηση . Η αραβική λέξη που χρησιμοποιείται για την λογοτεχνία είναι η λέξη ‘αντάμπ’ που σημαίνει ευγένεια , καλοί τρόποι , καλλιέργεια . Η αραβική λογοτεχνία πρωτοεμφανίστηκε τον 5ο αιώνα , πριν από τον οποίο είχαμε μόνο σκόρπια κομμάτια γραπτού λόγου .Τα αρχαιότερα λογοτεχνικά κείμενα ωστόσο είναι ποιητικά με θέμα τους τις συνθήκες ζωής των ανθρώπων , τις περιπλανήσεις και τα ταξίδια τους . Η ποίηση τους ήταν ποιητική μορφή είναι η λεγόμενη κασίντα .
5
ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ Η Αγία Γραφή χαρακτηρίζεται το σύνολο ή «βιβλιοθήκη» κειμένων θρησκευτικού χαρακτήρα . Με τον όρο αυτό βασικά και ο συνδυασμός αυτής , δηλαδή της Παλαιάς Διαθήκης που αναφέρεται στην προ Χριστό περίοδο και της Καινής Διαθήκης . Πολλοί είναι οι λόγοι για τους οποίους οι σύγχρονοι άνθρωποι διαβάζουν την Αγία Γραφή . Οι επιστήμονες (θεολόγοι , φιλόλογοι , ιστορικοί , αρχαιολόγοι κ.α) για να ερμηνεύσουν και να αντλήσουν απ’ αυτήν χρήσιμα στοιχεία για τις επιστήμες .
6
Πολλοί ζωγράφοι και γλύπτες έχουν εμπνευστεί από τις ιστορίες και τα πρόσωπα της Βίβλου . Το ίδιο ισχύει και για άλλα είδη τέχνης όπως η λογοτεχνία , τη μουσική , το θέατρο και τον κινηματογράφο. Η μεγάλη επίδραση της Βίβλου στην τέχνη συνεχίζεται και στις μέρες μας .Εκτός από την τέχνη και τα μνημεία πολιτισμού η Βίβλος έχει επηρεάσει και την καθημερινή ζωή και στην συμπεριφορά των ανθρώπων , κυρίως των χριστιανών τις γιορτές και τα έθιμά τους το πώς πιστεύουν και λατρεύουν τον Θεό , πως αντιμετωπίζουν το συνάνθρωπό τους , πως φέρονται στις απλές και κρίσιμες στιγμές της ζωή τους κ.α
7
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ
ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΑ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ Τώρα θα αναφέρουμε διάφορα λειτουργικά χριστιανικά κείμενα που είναι τα εξής : Ακάθιστος Ύμνος : Ονομάζεται γενικά κάθε ορθόδοξος χριστιανικός ύμνος ο οποίος ψάλλεται από τους χριστιανούς πιστούς σε όρθια στάση. Ο Ακάθιστος Ύμνος θεωρείται ως ένα αριστούργημα της βυζαντινής υμνογραφίας . Είναι γραμμένος πάνω στους κανόνες της ομοτονίας , και εν μέρει εμπλουτίζεται από κοσμητικά επίθετα
8
Εγκώμια Επιταφίου Με την ονομασία εγκώμια επιταφίου φέρονται στην βυζαντινή υμνολογία-υμνογραφία ειδικά τροπάρια που ψάλονται κατά τον « Ορθό του Μεγάλου Σαββάτου . Κατά την λειτουργία ψάλονται το βράδυ της Μεγάλης Παρασκευής εντός των ναών . Πρόκειται για 185 σύντομα τροπάρια που παρεμβάλλονται με τον 118ο ψαλμό ακλουθώντας τρείς στάσεις. Η πρώτη στάση σε ήχο πλάγιο α΄ αρχίζει με το εγκώμιο «Η ζώη εν τάφω , κατετέθης Χριστέ » Η δεύτερη στάση σε ήχο πλάγιο α΄ αρχίζει με το εγκώμιο «Άξιον εστί μεγαλύνεις σε το ζωοδότην» Η τρίτη στάση σε ήχο γ’ αρχίζει με το εγκώμιο «Αι γέναι πάσαι ύμνω την ταφή Σου , προσφέρουσι Χριστέ μου
9
Το Θρησκευτικό στοιχείο του Παπαδιαμάντη
Οι θρησκευτικές πεποιθήσεις του Παπαδιαμάντη είναι αδιαπραγμάτευτες , γιος ιερέα μεγαλωμένος με αυστηρές χριστιανικές αρχές και μυημένος βαθιά στις εκκλησιαστικές τελετουργίες έδωσε στην θρησκεία το βαθύτερο χαρακτήρα του αιώνιου συντρόφου που ταυτίζεται με τη ύπαρξη σε όλες τις χαρές και τις λύπες . Η θρησκεία δεν είναι μόνο καταφύγιο και παρηγορητής αλλά και κινητήρια δύναμη της ανθρώπινης δράσης δεμένη με όλες τις πτυχές της καθημερινότητας.
10
Συμπερασματικά μπορούμε να πούμε ότι η λογοτεχνία υπήρξε από τις πρώτες τέχνες που υπηρέτησαν τις θρησκευτικές ανάγκες του ανθρώπου. Όπως διαπιστώσαμε τα αρχαιότερα λογοτεχνικά κείμενα που έχουμε στην διάθεση μας περιστρέφονται γύρω από το ζήτημα της θρησκείας . Ευχαριστούμε για την προσοχή σας!
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.