Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
ΔημοσίευσεΟλυμπιάς Παπαδόπουλος Τροποποιήθηκε πριν 7 χρόνια
1
΄΄Το σύστημα του αντικειμενικού προσδιορισμού της αξίας των ακινήτων΄΄
ΕΚΠΑ-ΠΜΣ Φορολογικού Δικαίου ακαδημ. έτους ΄΄Το σύστημα του αντικειμενικού προσδιορισμού της αξίας των ακινήτων΄΄ Μάθημα: Φορολογικό Δίκαιο Ι Διδάσκων: κ. Ανδρέας Τσουρουφλής Φορολογικό Δίκαιο 1
2
ΕΚΠΑ- ΠΜΣ Φορολογικού Δικαίου Ακαδημ.’Ετος 2016-2017
Ιστορική Αναδρομή Μέθοδος της αγοραίας αξίας: Η αξία του ακινήτου εξευρίσκεται μέσω της σύγκρισής του με άλλα ομοειδή και πλησιόχωρα ακίνητα (συγκριτικά στοιχεία), τα οποία μεταβιβάστηκαν την ίδια περίπου χρονική περίοδο, λόγω πωλήσεως ή δωρεάς ή γονικής παροχής ή αιτία θανάτου. Συνεχίζει να εφαρμόζεται στις περιοχές, που δεν έχει επεκταθεί το σύστημα του αντικειμενικού προσδιορισμού. Δημιούργησε αρκετά προβλήματα στην πράξη και αντικαταστάθηκε σταδιακά από το σύστημα του αντικειμενικού προσδιορισμού των αξίας των ακινήτων. ΕΚΠΑ- ΠΜΣ Φορολογικού Δικαίου Ακαδημ.’Ετος
3
ΕΚΠΑ- ΠΜΣ Φορολογικού Δικαίου Ακαδημ.’Ετος 2016-2017
Η νομοθετική ρύθμιση Άρθρο 41 του Ν. 1249/1982 : ΄΄Για τον προσδιορισμό της φορολογητέας αξίας των ακινήτων που μεταβιβάζονται με αντάλλαγμα ή αιτία θανάτου, δωρεάς ή προίκας, λαβαίνονται υπόψη οι τιμές εκκίνησης, που είναι καθορισμένες από πριν κατά ζώνες ή οικοδομικά τετράγωνα και κατ’ είδος ακινήτου, όπως αστικό ακίνητο, μονοκατοικία, διαμέρισμα, κατάστημα, αγρόκτημα και άλλα. Οι τιμές εκκίνησης αυξάνονται ή μειώνονται ποσοστιαία ανάλογα με τους παράγοντες που επηρεάζουν αυξητικά ή μειωτικά την αξία των ακινήτων...΄΄ ΕΚΠΑ- ΠΜΣ Φορολογικού Δικαίου Ακαδημ.’Ετος
4
ΕΚΠΑ- ΠΜΣ Φορολογικού Δικαίου Ακαδημ.’Ετος 2016-2017
Σκοπός της ρύθμισης Η εμπέδωση κλίματος αμοιβαίας εμπιστοσύνης μεταξύ της φορολογικής αρχής και των πολιτών, καθώς και η αποφυγή των ζωηρών αμφισβητήσεων και αντιδικιών μεταξύ των προσώπων αυτών, που δημιουργούσε η εφαρμογή της μεθόδου της αγοραίας αξίας. ΕΚΠΑ- ΠΜΣ Φορολογικού Δικαίου Ακαδημ.’Ετος
5
Βασικά σημεία της ρύθμισης
Μέθοδος προσδιορισμού τεκμαρτών φορολογητέων αξιών των ακινήτων βάσει προκαθορισμένων τιμών εκκίνησης και συντελεστών. Οι τιμές εκκίνησης αυξάνονται ή μειώνονται ποσοστιαία ανάλογα με τους παράγοντες που επηρεάζουν αυξητικά ή μειωτικά την αξία των ακινήτων (π.χ. παλαιότητα, θέση, όροφος, εμπορικότητα δρόμου, πατάρι, υπόγειο, καλλιεργητική-τουριστική αξία κ.α.) Οι τιμές εκκίνησης και οι συντελεστές αυξομείωσής τους καθορίζονται με αποφάσεις του Υπουργού των Οικονομικών, μετά από: εισήγηση των αρμοδίων Επιτροπών, και γνώμη του δημοτικού συμβουλίου, του δήμου της περιοχής που βρίσκεται το ακίνητο ΕΚΠΑ- ΠΜΣ Φορολογικού Δικαίου Ακαδημ.’Ετος
6
ΕΚΠΑ-ΠΜΣ Φορολογικού Δικαίου ακαδημ. έτους 2016-2017
Προβλέπεται σύστημα περιοδικής αναπροσαρμογής των αντικειμενικών αξιών ανά διετία ή, πάντως, εντός εύλογου χρονικού διαστήματος από την πάροδο αυτής. Κύριο χαρακτηριστικό του συστήματος είναι η εκ των προτέρων δέσμευση του Δημοσίου να μην αμφισβητήσει την προκαθορισμένη από το εκείνο αξία των ακινήτων και η αντίστοιχη υποχρέωση του φορολογουμένου να δηλώσει την αντικειμενική αξία έστω και αν δεν συμφωνεί με αυτήν. Ο φορολογούμενος δύναται με δική του πρωτοβουλία να αποστεί από την εφαρμογή του αντικειμενικού αυτού τρόπου προσδιορισμού της αξίας του ακινήτου του (άρθρο 41 παρ.6 του ν.1249/1982). ΕΚΠΑ- ΠΜΣ Φορολογικού Δικαίου Ακαδημ.’Ετος Φορολογικό Δίκαιο 1
7
ΕΚΠΑ- ΠΜΣ Φορολογικού Δικαίου Ακαδημ.’Ετος 2016-2017
Έκταση εφαρμογής Περιοχές της χώρας, οι οποίες εντάχθηκαν στο αντικειμενικό σύστημα με Π.Δ. (αρχικά) και Υ.Α. (εν συνεχεία) και για τις οποίες καθορίστηκαν οι τιμές εκκίνησης κατά ζώνες και οι συντελεστές αυξομείωσης των τιμών. Περιοχές εντός σχεδίων πόλεων ή οικισμών προ του 1923. Αγροί και αγροτεμάχια χωρίς ειδικούς όρους δόμησης σε ολόκληρη την χώρα. Ειδικά κτίρια (λ.χ. βιομηχανικά κτίρια, ξενοδοχεία, εκπαιδευτήρια κ.α.). Πάσης φύσεως κτίσματα που έχουν ανεγερθεί σε περιοχές που δεν έχει επεκταθεί το σύστημα (ανεξάρτητα αν είναι εντός ή εκτός σχεδίου ή οικισμών). ΕΚΠΑ- ΠΜΣ Φορολογικού Δικαίου Ακαδημ.’Ετος
8
ΕΚΠΑ- ΠΜΣ Φορολογικού Δικαίου Ακαδημ.’Ετος 2016-2017
Υφιστάμενη κατάσταση Σήμερα εφαρμόζεται σε τουλάχιστον 1773 περιοχές δήμων και οικισμούς της χώρας. Οι τελευταίες επεκτάσεις της εφαρμογής του αντικειμενικού συστήματος σε οικόπεδα εντός σχεδίου έγιναν το έτος 2010. Από το έτος 1993 και μετά εκδόθηκαν υπουργικές αποφάσεις αναπροσαρμογής των αντικειμενικών αξιών με τελευταίες το έτος 2005, το έτος 2007, το έτος 2011 (ένταξη οικισμών),το έτος 2013 (Ψυχικό) και το έτος 2016. ΕΚΠΑ- ΠΜΣ Φορολογικού Δικαίου Ακαδημ.’Ετος
9
Περιπτώσεις υποχρεωτικής εφαρμογής
Φορολογία μεταβίβασης ακινήτων με αντάλλαγμα Φορολογία κληρονομιών, δωρεών και γονικών παροχών Φορολογία μεγάλης ακίνητης περιουσίας (άρθρο 32 Ν.3842/2010) Τ.Α.Π. (Ν. 2130/1993) Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε. (Ν. 4021/2011) ΕΝ.Φ.Ι.Α. (άρ. 4 Ν. 4223/2013) ΕΚΠΑ- ΠΜΣ Φορολογικού Δικαίου Ακαδημ.’Ετος
10
Βασικοί άξονες λειτουργίας
Τιμές εκκίνησης- ειδικά βιβλία- χάρτες απεικόνισης των περιοχών όπου ισχύει το σύστημα. Οι τιμές εκκίνησης των ακινήτων είναι τεκμαρτές και δεν έχουν, κατ’ αρχήν, σχέση ούτε με την αγοραία αξία ούτε με την τιμή που διαμορφώνεται στην ελεύθερη κτηματαγορά. Κατά την νομολογία του ΣτΕ, με το σύστημα των αντικειμενικών αξιών επιτυγχάνεται η κατά προσέγγιση εξεύρεση της πραγματικής αξίας, η οποία νοείται ως: ΄΄...η ελάχιστη εύλογη αξία αγοραπωλησίας που θα συμφωνούσαν δύο καλά ενημερωμένοι και επιμελείς συναλλασσόμενοι, που δεν έχουν σχέση μεταξύ της΄΄ (βλ. ΣτΕ Ολομ. 4003/2014, ΣτΕ 2334/2016). ΕΚΠΑ- ΠΜΣ Φορολογικού Δικαίου Ακαδημ.’Ετος
11
ΕΚΠΑ- ΠΜΣ Φορολογικού Δικαίου Ακαδημ.’Ετος 2016-2017
Τιμή εκκίνησης ή Τιμή ζώνης ή (ΤΖ): Είναι η ενιαία τιμή αφετηρίας, την οποία έχει κάθε ακίνητο, εντός μιας ζώνης. Η τιμή ζώνης (ΤΖ) αναφέρεται στη συνολική αξία κτίσματος και οικοπέδου που αναλογεί σε ένα τετραγωνικό μέτρο (μ2) επιφάνειας καινούριας κατοικίας ή διαμερίσματος στον Α` όροφο της οικοδομής με πρόσοψη σε ένα μόνο δρόμο. Ζώνη: τμήμα πόλης ή χωριού το οποίο έχει ενιαία τιμή Κυκλική (ένα ή περισσότερα Ο.Τ.) Γραμμική (κατά μήκος της μιας ή και των δύο πλευρών ενός δρόμου ή τμήματος αυτού) Συντελεστές: Γενικοί Ειδικοί ΕΚΠΑ- ΠΜΣ Φορολογικού Δικαίου Ακαδημ.’Ετος
12
ΕΚΠΑ- ΠΜΣ Φορολογικού Δικαίου Ακαδημ.’Ετος 2016-2017
Γενικοί Συντελεστής Εμπορικότητας (Σ.Ε.): Εκφράζει την εμπορικότητα ενός δρόμου ή τμήματος δρόμου ή στοάς μιας συγκεκριμένης ζώνης. Τιμή Οικοπέδου (Τ.Ο.): Ανά τ.μ. αξία του οικοπέδου προσόψεως σε ένα μόνο δρόμο. Συντελεστής εκμετάλλευσης ισογείου (Κ): Προσδιορίζει το μέγεθος της εκμετάλλευσης του ισογείου ενός ακινήτου. Συναρτάται με τον Σ.Ε. και τον Σ.Α.Ο. Συντελεστής Αξιοποίησης Οικοπέδου (Σ.Α.Ο.): Εκφράζει την δυνατότητα οικοδομικής εκμετάλλευσης του οικοπέδου και συνήθως συμπίπτει με τον Σ.Δ. Συντελεστής Οικοπέδου (Σ.Ο.): Απομειώνει την αξία του οικοπέδου, ενόψει της αφαίρεσης των κοινοχρήστων χώρων και μέρους του εργολαβικού οφέλους. ΕΚΠΑ- ΠΜΣ Φορολογικού Δικαίου Ακαδημ.’Ετος
13
ΕΚΠΑ- ΠΜΣ Φορολογικού Δικαίου Ακαδημ.’Ετος 2016-2017
Ειδικοί (ανάλογα με το είδος του ακινήτου) Οικόπεδα Μη οικοδομήσιμο Απαλλοτριωτέο Υπό αναστολή οικοδ. Εργασιών Δεσμευμένο από αρχαιολ. Υπηρεσία Πρόσοψης Συνιδιοκτησίας Μελλοντικής και αβέβαιης αξιοποίησης Κατοικίες κλπ Παλαιότητας Σταδίου αποπεράτωσης κτισμάτων Ορόφου Επιφανείας Τρόπος κατασκευής κ.α. ΕΚΠΑ- ΠΜΣ Φορολογικού Δικαίου Ακαδημ.’Ετος
14
Περιγραφή του τρόπου εφαρμογής
Προσδιορισμός της περιοχής (εντός ή εκτός σχεδίου) και του είδους του ακινήτου (οικόπεδο, αγροτεμάχιο, κατάστημα, διαμέρισμα κλπ) Εφαρμογή Αμιγούς αντικειμενικού συστήματος Εντός σχεδίου Εκτός σχεδίου Μεικτού συστήματος υπολογισμού φορολογητέας αξίας, εκεί όπου δεν εφαρμόζεται το αντικειμενικό (εντός ή εκτός σχεδίου) Κτίσμα Αντικειμενικό σύστημα, όπου λαμβάνονται υπ’ όψιν οι τιμές αφετηρίας κόστους ανά είδος κτιρίου (με αποφάσεις του ΥΠΟΙΚ) Οικόπεδο Αγοραία αξία ΕΚΠΑ- ΠΜΣ Φορολογικού Δικαίου Ακαδημ.’Ετος
15
ΕΚΠΑ- ΠΜΣ Φορολογικού Δικαίου Ακαδημ.’Ετος 2016-2017
Η αξία του ακινήτου προσδιορίζεται με τον πολλαπλασιασμό της προκαθορισμένης τιμής εκκίνησης (ζώνης) της αξίας των ακινήτων, της περιοχής στην οποία αυτό βρίσκεται, με επίσης προκαθορισμένους συντελεστές, οι οποίοι επιδρούν αυξητικά ή μειωτικά στην τιμή, εκφράζουν τα πολεοδομικά και εμπορικά δεδομένα κάθε ζώνης, και εξαρτώνται από τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του συγκεκριμένου ακινήτου. Για τον υπολογισμό της αξίας των ακινήτων χρησιμοποιούνται ειδικά έντυπα (Φύλλα Υπολογισμού Αξίας Ακινήτων) τα οποία διακρίνονται σε τρεις ομάδες: ΕΚΠΑ- ΠΜΣ Φορολογικού Δικαίου Ακαδημ.’Ετος
16
ΕΚΠΑ- ΠΜΣ Φορολογικού Δικαίου Ακαδημ.’Ετος 2016-2017
Έντυπα Ε1-Ε5 ακίνητα εντός του ΄΄αντικειμενικού΄΄ συστήματος κατοικίες ή διαμερίσματα επαγγελματικοί χώροι οικόπεδα αποθηκευτικοί χώροι εκτός ΣΔ θέσεις στάθμευσης ΙΧ ΕΚΠΑ- ΠΜΣ Φορολογικού Δικαίου Ακαδημ.’Ετος
17
ΕΚΠΑ- ΠΜΣ Φορολογικού Δικαίου Ακαδημ.’Ετος 2016-2017
18
ΕΚΠΑ- ΠΜΣ Φορολογικού Δικαίου Ακαδημ.’Ετος 2016-2017
19
ΕΚΠΑ- ΠΜΣ Φορολογικού Δικαίου Ακαδημ.’Ετος 2016-2017
Έντυπα Κ1-Κ9 κατοικίες ή επαγγελματικοί χώροι εκτός αντικειμενικού συστήματος, αγροτεμάχια ειδικά κτίρια (βιομηχανικά-βιοτεχνικά κτίρια, ξενοδοχεία, εκπαιδευτήρια κλπ) εντός ή εκτός αντικειμενικού συστήματος, σε συνδυασμό με ενιαίες για ολόκληρη την χώρα κατά είδος κτιρίου τιμές εκκίνησης Ελάχιστου Κόστους Οικοδομής. ΕΚΠΑ- ΠΜΣ Φορολογικού Δικαίου Ακαδημ.’Ετος
20
ΕΚΠΑ- ΠΜΣ Φορολογικού Δικαίου Ακαδημ.’Ετος 2016-2017
Έντυπο ΑΑ-ΓΗΣ αγροτεμάχια εκτός σχεδίου πόλεως ή οικισμού χωρίς ειδικούς όρους δόμησης Άθροισμα τριών παραμέτρων: Βασική Αξία Γης (ΒΑ), αφορά κάθε εδαφική έκταση Οικοπεδική αξία Γης (Αοικ) (κτίσμα πάνω από 15 τ.μ., απόσταση μικρ.800μ. από την θάλασσα, πρόσοψη σε Ε.Ο. ή Επαρχ. Οδό) Αξία Δυνατότητας Περαιτέρω Αξιοποίησης (ΑΔ) ΕΚΠΑ- ΠΜΣ Φορολογικού Δικαίου Ακαδημ.’Ετος
21
ΕΚΠΑ- ΠΜΣ Φορολογικού Δικαίου Ακαδημ.’Ετος 2016-2017
Η νομολογία του ΣτΕ Ο προσδιορισμός της τιμής ζώνης και των λοιπών συντελεστών με υπουργικές αποφάσεις, με την εφαρμογή των οποίων προσδιορίζεται τελικά η φορολογητέα αξία, δεν συναρτώνται με το ΄΄αντικείμενο΄΄ του φόρου, διότι αναφέρονται ζητήματα ειδικώτερα και τεχνικά κατά την έννοια του άρθρου 43 παρ.2 του Σ. (ΣτΕ 2107/2009, 3626/2010, 3622/2013, 86/2015 κ.α.) Ο προσδιορισμός της αντικειμενικής αξίας των ακινήτων με υπουργικές αποφάσεις δεν αντίκειται στο Σύνταγμα, διότι με αυτές δεν θεσπίζεται ΄΄αμάχητο΄΄ τεκμήριο, αλλά ο φορολογούμενος έχει την δυνατότητα να της αμφισβητήσει δικαστικώς (ΣτΕ 2107/2009, 3626/2010, 3622/2013, 86/2015 κ.α.) ΕΚΠΑ- ΠΜΣ Φορολογικού Δικαίου Ακαδημ.’Ετος
22
ΕΚΠΑ- ΠΜΣ Φορολογικού Δικαίου Ακαδημ.’Ετος 2016-2017
Οι σχετικές με τον τρόπο προσδιορισμού της αντικειμενικής αξίας των ακινήτων αποφάσεις του Υπουργού Οικονομικών δεν χρήζουν αιτιολογίας, αλλά ελέγχονται μόνον από την άποψη της τηρήσεως των όρων της εξουσιοδοτικής διάταξης, βάσει της οποίας εκδίδονται, καθώς και της υπερβάσεως των ορίων της εξουσιοδοτήσεως (ενδεικτικά ΣτΕ 1024/2013) Δεν αντιβαίνει στις διατάξεις του άρθρου 4§§1 και 5 του Σ η παράλληλη εφαρμογή στην ίδια φορολογία δύο διαφορετικών μεθόδων προσδιορισμού της φορολογητέας αξίας (΄΄αντικειμενικής΄΄ και ΄΄αγοραίας΄΄ αξίας) [ΣτΕ 3833/2014] ΕΚΠΑ- ΠΜΣ Φορολογικού Δικαίου Ακαδημ.’Ετος
23
ΕΚΠΑ- ΠΜΣ Φορολογικού Δικαίου Ακαδημ.’Ετος 2016-2017
Η αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών στην πρόσφατη νομολογία του ΣτΕ Είναι υποχρεωτική, άλλως η Διοίκηση παραλείπει οφειλόμενη νόμιμη ενέργεια. Η εκ του νόμου παρασχεθείσα δυνατότητα στον φορολογούμενο να αμφισβητήσει την προκαθορισθείσα αντικειμενική αξία δεν μπορεί να λειτουργήσει κάτα τρόπο ώστε να μετακυλήσει σε αυτόν το βάρος της διαρκούς δικαστικής αμφισβήτησης του τρόπου υπολογισμού της φορολογητέας βάσης και της απόδειξης του ανεπίκαιρου των αντικειμενικών αξιών. ΟλΣτΕ 4003/2014: χορηγήθηκε στην Διοίκηση προθεσμία έξι μηνών για να προχωρήσει στην αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών. ΕΚΠΑ- ΠΜΣ Φορολογικού Δικαίου Ακαδημ.’Ετος
24
ΕΚΠΑ- ΠΜΣ Φορολογικού Δικαίου Ακαδημ.’Ετος 2016-2017
ΟλΣτΕ4446/2015: ακύρωσε αναδρομικά από την παράλειψη της διοίκησης να προβεί στην αναπροσαρμογή των αντικειμενικών αξιών. ΣτΕ 2334/2016: ΄΄… ο κανονιστικός καθορισμός των τιμών εκκίνησης δεν χωρεί νομίμως, αν γίνεται συλλήβδην για όλες τις ζώνες ορισμένης Περιφέρειας ή του συνόλου της επικράτειας, κατά γενική επίκληση και εκτίμηση στοιχείων αναγόμενων σε διάφορες περιοχές και δίχως συγκεκριμένη μεθοδολογία…ο Αναπλ.ΥΟΙΚ προέβη συλλήβδην σε οριζόντια αναπροσαρμογή των τιμών ζώνης στο σύνολο της επικράτειας, ορίζοντας τη νέα τιμή αναλόγως με το ποια ήταν η τιμή ζώνης πριν από την αναπροσαρμογή…χωρίς να εκφέρει εξατομικευμένη κρίση για τις επιμέρους ζώνες, και χωρίς να προκύπτει η εφαρμογή...ορισμένης,οικονομετρικά άρτιας μεθοδολογίας προσδιορισμού των αντικειμενικών αξιών΄΄ ΕΚΠΑ- ΠΜΣ Φορολογικού Δικαίου Ακαδημ.’Ετος
25
Αξιολόγηση της ρύθμισης
Πλεονεκτήματα: Οι αξίες των ακινήτων έχουν προκαθορισθεί και έτσι η φορολογική Αρχή δεσμεύεται εκ των προτέρων για τις αξίες αυτές. Οι αξίες των ακινήτων είναι εκ των προτέρων γνωστές στους φορολογουμένους. Επιτάχυνση των διαδικασιών στις ΔΟΥ με χαμηλό κόστος βεβαίωσης του φόρου. Αποφυγή αμφισβητήσεων και αντιδικιών μεταξύ φορολογουμένων και φορολογικών Αρχών, ο περιορισμός φαινομένων διαφθοράς κ.α. ΕΚΠΑ- ΠΜΣ Φορολογικού Δικαίου Ακαδημ.’Ετος
26
ΕΚΠΑ- ΠΜΣ Φορολογικού Δικαίου Ακαδημ.’Ετος 2016-2017
Αδυναμίες: Κάλυψη μεγάλων εδαφικών περιοχών, με αποτέλεσμα προνομιακά ακίνητα να εξομοιώνονται με υποβαθμισμένα και αντίστροφα. Δεν λαμβάνεται υπ’ όψιν η κατάσταση των παλαιών κτισμάτων, το κόστος συντήρησής τους κλπ Διαφορετική αξία στο ίδιο ακίνητο ανάλογα με το αν αυτό έχει υπαχθεί ή όχι στις διατάξεις περί οριζόντιας ιδιοκτησίας. Η υπερβολική αύξηση των αντικειμενικών αξιών σε επίπεδα που υπερβαίνουν την αξία των αγοραίων και αντίστοιχα όταν υπολείπονται κατά πολύ αυτών. Η αδυναμία προσαρμογής των προβλεπομένων συντελεστών εμπορικότητας στις μεταβολές της κτηματαγοράς. ΕΚΠΑ- ΠΜΣ Φορολογικού Δικαίου Ακαδημ.’Ετος
27
ΕΚΠΑ- ΠΜΣ Φορολογικού Δικαίου Ακαδημ.’Ετος 2016-2017
Κριτική Προσέγγιση Ως προς τη νομιμότητα: Η έλλειψη συγκριτικών στοιχείων, δοθέντος ότι η νομολογία του ΣτΕ δεν αντιμετωπίζει την αντικειμενική αξία ως πρόσφορο συγκριτικό στοιχείο για τον προσδιορισμό της πραγματικής αγοραίας αξίας άλλου ακινήτου. Αντιθέτως, η φορολογική αρχή έχει την δυνατότητα να προσδιορίζει την αγοραία αξία ΄΄με βάση κάθε αποδεικτικό μέσο΄΄ ΦΠΑ στα ακίνητα (άρθρο 1 Ν.3427/2005, εφαρμογή από ) Σύμφωνα με τις διατάξεις της 6ης Κοινοτικής Οδηγίας, δεν είναι, κατ’ αρχήν, επιτρεπτή η επιβολή φόρου με βάση τεκμαρτές (προκαθορισμένες) αξίες όπως είναι οι ΄΄αντικειμενικές΄΄. ΕΚΠΑ- ΠΜΣ Φορολογικού Δικαίου Ακαδημ.’Ετος
28
ΕΚΠΑ- ΠΜΣ Φορολογικού Δικαίου Ακαδημ.’Ετος 2016-2017
Ως προς την διαδικασία εφαρμογής: Η υποχρέωση στον φορολογούμενο να αναγράψει στην δήλωσή του την αξία που έχει προκαθορίσει η φορολογική αρχή και η υποχρέωσή του να πληρώσει φόρο γι’ αυτήν, αποτελεί μια ανορθόδοξη πρακτική. Ο δυαδισμός στην βάση υπολογισμού του φόρου, σε περίπτωση που ο φορολογούμενος ασκήσει προσφυγή. Η φορολογική αρχή διενεργεί έλεγχο για τον προσδιορισμό της ΄΄αγοραίας αξίας΄΄ με συγκριτικά στοιχεία καθώς και με βάση κάθε άλλο αποδεικτικό μέσο και συντάσσει έκθεση ελέγχου την οποία κοινοποιεί στο φορολογούμενο 20 ημέρες πριν την δικάσιμο. Έτσι, δημιουργείται ο κίνδυνος σε αυτούς, που θα αμφισβητήσουν το σύστημα προσφεύγοντας στην δικαιοσύνη, να πληρώσουν τελικά περισσότερο φόρο από εκείνους που δεν το αμφισβήτησαν. ΕΚΠΑ- ΠΜΣ Φορολογικού Δικαίου Ακαδημ.’Ετος
29
Συμπερασματικές παρατηρήσεις
Άμεση είσπραξη των φόρων και αποκλιμάκωση της αντιδικίας φορολογουμένων -φορολογικής αρχής. Χρήζει περαιτέρω βελτιώσεων: Ως προς τις εγγενείς αδυναμίες του (υλικοτεχνική υποδομή, αντιπροσωπευτικότητα της σύνθεσης, παρεχόμενες δυνατότητες στα μέλη της Επιτροπής) Ως προς την επιστημονικότητα της μεθοδολογίας που ακολουθείται (δεν εμφανίζει τα χαρακτηριστικά μιας τεχνικοοικονομικής μελέτης) Ως προς την δυνατότητα της επίκαιρης και αξιόπιστης αποτύπωσης των πραγματικών τιμών των ακινήτων . ΕΚΠΑ- ΠΜΣ Φορολογικού Δικαίου Ακαδημ.’Ετος
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.