Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
1
Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών
Αρχές Πληροφορικής Ενότητα # 6: Λογισμικό Θαρρενός Μπράτιτσης Παιδαγωγικό Τμήμα Νηπιαγωγών
2
Άδειες Χρήσης Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό υπόκειται σε άδειες χρήσης Creative Commons. Για εκπαιδευτικό υλικό, όπως εικόνες, που υπόκειται σε άλλου τύπου άδειας χρήσης, η άδεια χρήσης αναφέρεται ρητώς.
3
Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στα πλαίσια του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Αθηνών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο τη αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.
4
Σκοποί ενότητας Η ενότητα αυτή συνεχίζει τη μελέτη της δομής του υπολογιστικού συστήματος, εστιάζοντας αυτή τη φορά στο λογισμικό, τα είδη του και τη χρησιμότητά του. Στόχος είναι να κατανοήσει ο φοιτητής τη χρησιμότητα της κάθε επιμέρους συσκευής, να μάθει τη σωστή ορολογία και να είναι σε θέση να αναγνωρίζει πιθανές βλάβες.
5
Περιεχόμενα ενότητας Λογισμικό Κατηγορίες λογισμικού
Λειτουργικά συστήματα Λογισμικό εφαρμογών
6
Ορισμός - Κατηγορίες Το λογισμικό του υπολογιστή αποτελείται από τα απαραίτητα προγράμματα που δίνουν τις κατάλληλες εντολές, για να εργάζεται το υλικό του μέρος. Το λογισμικό είτε παρέχει κατευθείαν εντολές στο μηχανικό μέρος του ηλεκτρονικού υπολογιστή με σκοπό να κατευθύνει τις λειτουργίες του είτε εισάγεται σε ένα άλλο τμήμα του λογισμικού. Υπάρχουν 2 βασικές κατηγορίες: το λογισμικό συστήματος (Λειτουργικό Σύστημα - Operating System) : παρέχει τις βασικές μη εντεταλμένου έργου ειδικές λειτουργίες. (), είναι ένα σύνολο προγραμμάτων που ελέγχουν και συντονίζουν τους πόρους και γενικά τις λειτουργίες του υπολογιστή. Τα προγράμματα αυτά λειτουργούν ως σύνδεση μεταξύ του υλικού του υπολογιστή και των εφαρμογών. Το Λειτουργικό Σύστημα είναι η βάση του Λογισμικού και ελέγχει τη συνολική δραστηριότητα του υπολογιστή. Γνωστά λειτουργικά συστήματα είναι: Windows Linux, Unix, MacOS, Solaris. το λογισμικό εφαρμογών (Application Software) : χρησιμοποιείται από τους χρήστες για την εκτέλεση συγκεκριμένων έργων ή εργασιών, όπως εκτέλεση διαφόρων υπολογισμών, Προγραμματισμός, Δημιουργία και επεξεργασία: Κειμένου, Εικόνας, Γραφικών, Ήχου, κλπ
7
Λειτουργικό σύστημα Title Λειτουργικό Σύστημα
Συντελεί στη Διαχείριση των Υπολογιστικών Πόρων Είναι Λογισμικό Επικουρεί στις Λειτουργίες Εφαρμογών που είναι κοινές και χρησιμοποιούνται συχνά Λειτουργικό Σύστημα Title Ελέγχει τη λειτουργία του υπολογιστή Συντελεί στην Εκτέλεση Προγραμμάτων Εφαρμογών Συντελεί στην καλύτερη δυνατή επικοινωνία του υπολογιστή με τον άνθρωπο
8
Ο ρόλος του Λειτουργικού Συστήματος
Το Λειτουργικό Σύστημα συντελεί στον προγραμματισμός ενός Η/Υ σε επίπεδα όπως: Υλικό (hardware) Μικροπρόγραμμα (microcode) Γλώσσα μηχανής (machine language) Λειτουργικό σύστημα (operating system) Προγράμματα εφαρμογών (application programs) Το λειτουργικό σύστημα ως εκτεταμένη μηχανή (extended machine) Απομονώνει τον προγραμματιστή από την πολυπλοκότητα του υπολογιστή Διευκολύνει τη μεταφερσιμότητα (portability) των εφαρμογών. Παρουσιάζει στις εφαρμογές ιδεατό (virtual) υλικό Το λειτουργικό σύστημα ως διαχειριστής πόρων Επιτρέπει τον πολυπρογραμματισμό Επιτρέπει τη χρήση από πολλούς χρήστες Επιβάλλει πολιτικές διαχείρισης και ασφάλειας
9
Λειτουργία Λειτουργικού Συστήματος
Εφαρμογή Λειτουργικό Σύστημα Χρήστης Υλικό Υπολογιστή (hardware) οθόνη εκτυπωτής οδηγοί πληκτρολόγιο RAM δισκετών - δίσκων
10
Βασικές έννοιες λογισμικού 1/3
Πρόγραμμα ονομάζεται το σύνολο των εντολών που χρησιμοποιεί ο υπολογιστής για να εκτελέσει μια συγκεκριμένη εργασία Η διαδικασία που ακολουθείται είναι: Στον υπολογιστή εισάγουμε δεδομένα, αλλά και τον τρόπο διαχείρισης τους που εκτελείται βάσει προκαθορισμένων υπολογιστικών διαδικασιών. Οι τελευταίες προϋποθέτουν ένα σύνολο εντολών που καταλαβαίνει και εκτελεί ο ηλεκτρονικός υπολογιστής. Επεξεργασία των δεδομένων από τον υπολογιστή, με βάση τις διαδικασίες Εξαγωγή αποτελέσματος (προς το χρήστη ή προς ένα άλλο πρόγραμμα ως νέα δεδομένα)
11
Βασικές έννοιες λογισμικού 2/3
Αλγόριθμος ονομάζεται ένα σύνολο καθορισμένων μεθόδων των διαδικασιών (βημάτων) που απαιτούνται για την επίλυση προβλημάτων Κάθε αλγόριθμος πρέπει να ικανοποιεί τα εξής κριτήρια: Είσοδος (input): Καμία, μία ή και περισσότερες τιμές δεδομένων πρέπει να δίνονται ως είσοδοι στον αλγόριθμο. Έξοδος (output): Ο αλγόριθμος πρέπει να δημιουργεί τουλάχιστον μία τιμή δεδομένων ως αποτέλεσμα προς το χρήστη ή προς έναν άλλο αλγόριθμο. Καθοριστικότητα (definiteness): Κάθε εντολή πρέπει να καθορίζεται χωρίς καμία αμφιβολία για τον τρόπο εκτέλεσης της. Περατότητα (finiteness): Ο αλγόριθμος να τελειώνει μετά από πεπερασμένα βήματα εκτέλεσης των εντολών του. Αποτελεσματικότητα (effectiveness): Κάθε μεμονωμένη εντολή του αλγορίθμου να είναι απλή. Αυτό σημαίνει ότι μια εντολή δεν αρκεί να έχει ορισθεί, αλλά πρέπει να είναι και εκτελέσιμη.
12
Βασικές έννοιες λογισμικού 3/3
Γλώσσα προγραμματισμού (πηγαίος κώδικας) ονομάζεται το μέσον που μας επιτρέπει να δίνουμε εντολές στον Η/Υ. Οι γλώσσες προγραμματισμού διακρίνονται σε δύο γενικές κατηγορίες: Γλώσσες χαμηλού επιπέδου που προσομοιάζουν στη γλώσσα του υπολογιστή όπως είναι οι: η Γλώσσα Μηχανής, Assembly Γλώσσες υψηλού επιπέδου που προσομοιάζουν στη γλώσσα του ανθρώπου όπως είναι οι : C, COBOL, Algol κλπ. Υπάρχουν κι άλλοι τρόποι κατηγοριοποίησης των γλωσσών προγραμματισμού, με κυριότερο το διαχωρισμό τους σε γενιές, με βάση τη χρονική περίοδο και την τεχνική προσέγγιση στην ανάπτυξή τους.
13
Λογισμικό Εφαρμογών Το Λογισμικό Εφαρμογών είναι ένα σύνολο εξειδικευμένων προγραμμάτων που εκτελούν συγκεκριμένα είδη εργασιών. Με τα προγράμματα αυτά μπορούμε να κάνουμε: Επεξεργασία Κειμένου, Επεξεργασία Εικόνας, ήχου, video, Φύλλα Υπολογισμών, Διαχείριση Βάσεων Δεδομένων, Παρουσιάσεις), παιχνίδια, Εγκυκλοπαίδειες, προγράμματα περιήγησης στο διαδίκτυο (Φυλλομετρητές - browsers), Εφαρμογές Ηλεκτρονικού Ταχυδρομείου και άλλα. Λογισμικό ανάπτυξης λογισμικού είναι το λογισμικό που χρησιμοποιείται για τη δημιουργία νέου λογισμικού και εφαρμογών. Αυτό περιλαμβάνει τις γλώσσες προγραμματισμού (BASIC, C, PASCAL, PROLOG, LISP, FORTRAN, COBOL … ) αντίστοιχα προγράμματα μετάφρασης και μεταγλώττισής τους στις διάφορες πλατφόρμες υπολογιστών. Με τον όρο Βοηθητικό Λογισμικό (Utilities) περιγράφονται προγράμματα – εργαλεία που υποβοηθούν τη γενικότερη λειτουργία του ηλεκτρονικού υπολογιστή και επεκτείνουν τις δυνατότητες του λειτουργικού συστήματος. Αρκετά από αυτά συχνά ενσωματώνονται στις επόμενες εκδόσεις του λειτουργικού συστήματος. Τα προγράμματα αυτά κάνουν ελέγχους, συμπιέζουν αρχεία, δημιουργούν αντίγραφα ασφαλείας και εκτελούν ορισμένες εργασίες ταχύτερα και αποτελεσματικότερα.
14
Κατηγορίες Λογισμικού Εφαρμογών
Προγράμματα Εφαρμογών. Αυτά τα προγράμματα καλύπτουν συγκεκριμένες ανάγκες επεξεργασίας πληροφοριών και παραγγέλνονται σε ειδικά γραφεία ανάπτυξης λογισμικού (software houses). π.χ. τα προγράμματα με τα οποία λειτουργεί μια τράπεζα. Πακέτα Εφαρμογών. Είναι ένα σύνολο από διάφορα προγράμματα που σα στόχο έχουν να καλύψουν κάποιες εργασίες στο χώρο των επιχειρήσεων, όπως η γενική λογιστική, η μισθοδοσία κ.τ.λ. Το χαρακτηριστικό των πακέτων εφαρμογών είναι η δυνατότητα παραμετροποίησης που παρέχουν. Λογισμικό γενικής χρήσης. Εδώ ανήκουν πολλά προγράμματα που στοχεύουν στην αυτοματοποίηση των περισσότερων λειτουργιών του γραφείου μιας επιχείρησης (π.χ. δημιουργία και επεξεργασία κειμένου, πινάκων, παρουσιάσεων, βάσεων δεδομένων, διαχείριση αρχείων κτλ.). Πακέτα Επιτραπέζιων Εκδόσεων (Desk Top Publishing). Είναι προγράμματα που καλύπτουν όλο το φάσμα των εργασιών των εκδόσεων, από δημιουργία και επεξεργασία εικόνας και γραφικών έως και ηλεκτρονική επεξεργασία σελίδας όπου ενσωματώνονται όλα τα στοιχεία μιας σελίδας προς έκδοση (κείμενα, εικόνες και γραφικά). Λογισμικό επικοινωνιών. Αυτά τα προγράμματα επιτρέπουν την επικοινωνία μεταξύ δύο ή και περισσότερων υπολογιστών που βρίσκονται στον ίδιο ή σε διαφορετικό χώρο (Internet). Υπάρχουν πολλοί ακόμα τρόποι κατηγοριοποίησης του λογισμικού εφαρμογών
15
Οδηγίες (1 από 4) Το πρότυπο παρουσίασης (template) περιέχει συγκεκριμένες διατάξεις διαφανειών. Προτιμήστε μια από τις 9 προκαθορισμένες διατάξεις.
16
Οδηγίες (2 από 4) Κάθε διαφάνεια πρέπει να έχει τίτλο που να είναι μοναδικός. Ο τίτλος διαφάνειας είναι bold 44pt και δεν πρέπει να ξεπερνάει τις 2 γραμμές. (Στις 2 γραμμές το μέγεθος γραμματοσειράς προσαρμόζεται αυτόματα από το πρόγραμμα σε 40pt). Χρησιμοποιήστε τα ορισμένα μεγέθη γραμματοσειρών για το κείμενο: 32pt για το πρώτο επίπεδο, 28pt για το δεύτερο, 24pt για το τρίτο, 22pt για το τέταρτο και 20pt για το πέμπτο. Μη χρησιμοποιείτε προσαρμοσμένο μέγεθος μικρότερο από 20pt. Επιλέξτε γραμματοσειρές που είναι εύκολο να διαβαστούν και συναντώνται συχνά στα έγγραφα (π.χ. τύπου Sans Serif), όπως για παράδειγμα οι Arial, Verdana, Tahoma, Calibri.
17
Οδηγίες (3 από 4) Μην αλλοιώνετε τα πλαίσια του τίτλου και του κειμένου ως προς το μέγεθος και τη θέση τους. Μη χρησιμοποιείται αλλαγή χρώματος για επισήμανση λέξεων. Συνίσταται η χρήση bold. Συνίσταται να χρησιμοποιείται 1 σχήμα, γράφημα, εικόνα, φωτογραφία ανά διαφάνεια. Συνίσταται να χρησιμοποιούνται μόνο όσα σχήματα χρειάζονται για να αποδώσουν την απαιτούμενη πληροφορία και όχι για «διακόσμηση». Συνίσταται να χρησιμοποιούνται μέχρι 6 bullets ανά διαφάνεια. Διαφάνειες που περιέχουν μεγάλη ποσότητα πληροφορίας καλό είναι να αναλύονται σε επιμέρους διαφάνειες.
18
Οδηγίες (4 από 4) Μην χρησιμοποιείτε εικόνες πίσω από γράμματα ως φόντο ούτε χρωματιστά πλαίσια. Για πλαίσια προτιμήστε μαύρο περίγραμμα τουλάχιστον 2pt. Μην χρησιμοποιείτε σκιά στα γράμματα. Μην στοιχίζετε το κείμενο σε πλήρη στοίχιση (justify). Οι υπερσυνδέσεις να συνοδεύονται από αντιπροσωπευτικό κείμενο. Να είναι ενεργοποιημένος ο αυτόματος ορθογραφικός έλεγχος. Κατά την παρουσίαση, η μετάβαση μεταξύ διαφανειών να γίνεται με τον προκαθορισμένο τρόπο (enter, βέλος, κλικ) και χωρίς όριο χρόνου.
19
Βασικές Οδηγίες Προσβασιμότητας
Όλα τα αντικείμενα (π.χ. εικόνες, φωτογραφίες, σχήματα, γραφικά) πρέπει να συνοδεύονται από εναλλακτικό κείμενο περιγραφής τους. Διασφαλίστε ότι η σειρά αυτόματης ανάγνωσης σε κάθε διαφάνεια είναι λογική: η μετατροπή κειμένου σε ομιλία «διαβάζει» τον τίτλο, τα κείμενα και τα εναλλακτικά κείμενα των αντικειμένων με τη σειρά που έχουν εισαχθεί και όχι με τη σειρά που εμφανίζονται στη διαφάνεια. Ελέγξτε την ορατότητα για χρήστες με αχρωματοψία. Ακολουθείστε τις ειδικές οδηγίες για επιστημονικά σύμβολα, ηχητικά αρχεία και video clips.
20
Τέλος ενότητας
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.