Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
ΔημοσίευσεἈστάρτη Βικελίδης Τροποποιήθηκε πριν 8 χρόνια
1
Ηθική & Ηθική Ανάπτυξη Αλμπανίδης Ευάγγελος Αναπληρωτής Καθηγητής
2
Ηθική Η ηθική είναι ένα σύνολο αρχών και αξιών που καθορίζουν την αποδεκτή συμπεριφορά (τι είναι σωστό και τι λάθος) και εξασφαλίζουν τις πρωταρχικές αρχές της κοινωνικής οργάνωσης Η ηθική είναι ένα σύνολο αρχών και αξιών που καθορίζουν την αποδεκτή συμπεριφορά (τι είναι σωστό και τι λάθος) και εξασφαλίζουν τις πρωταρχικές αρχές της κοινωνικής οργάνωσης Η μελέτη της ηθικής και των ζητημάτων που έχουν σχέση με τον αθλητισμό βοηθούν στην κατανόηση και στην επίλυση των προβλημάτων που προκύπτουν στη φυσική αγωγή και στον αθλητισμό. Η μελέτη της ηθικής και των ζητημάτων που έχουν σχέση με τον αθλητισμό βοηθούν στην κατανόηση και στην επίλυση των προβλημάτων που προκύπτουν στη φυσική αγωγή και στον αθλητισμό.
3
Ιστορική αναδρομή –Αρχαίοι χρόνοι Η ηθική εμφανίστηκε από τότε που ο άνθρωπος άρχισε να ζει σε ομάδες και το ένα άτομο μπορούσε να επηρεάζει το άλλο. Η ηθική εμφανίστηκε από τότε που ο άνθρωπος άρχισε να ζει σε ομάδες και το ένα άτομο μπορούσε να επηρεάζει το άλλο. ΣΩΚΡΑΤΗΣ: Αποδέσμευσε το στοιχείο της ηθικής από τη συνήθεια και τη θρησκεία και θεμελίωσε την ηθική πάνω στη λογική του ανθρώπου. ΣΩΚΡΑΤΗΣ: Αποδέσμευσε το στοιχείο της ηθικής από τη συνήθεια και τη θρησκεία και θεμελίωσε την ηθική πάνω στη λογική του ανθρώπου. ΠΛΑΤΩΝ: Κανείς δεν είναι κακός με τη θέλησή του αλλά μόνο από άγνοια. Η ουσία της αρετής μπορεί να ταυτιστεί με τη γνώση του καλού. ΠΛΑΤΩΝ: Κανείς δεν είναι κακός με τη θέλησή του αλλά μόνο από άγνοια. Η ουσία της αρετής μπορεί να ταυτιστεί με τη γνώση του καλού. ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ: Η ηθική δεν περιορίζεται στο ατομικό επίπεδο αλλά στο κοινωνικό. Κορυφαία θέση για την ηθική ανάπτυξη προσέδωσε στη φιλία. ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ: Η ηθική δεν περιορίζεται στο ατομικό επίπεδο αλλά στο κοινωνικό. Κορυφαία θέση για την ηθική ανάπτυξη προσέδωσε στη φιλία.
4
Ιστορική αναδρομή – Νεότεροι χρόνοι FREUD: Η ηθικότητα είναι αποτέλεσμα του φόβου για τιμωρία. FREUD: Η ηθικότητα είναι αποτέλεσμα του φόβου για τιμωρία. ROUSSEAU: Το παιδί γεννιέται με μια φυσική προδιάθεση για το καλό και με κίνητρα για την εκδήλωση της συμπάθειας και φροντίδας για τους άλλους. ROUSSEAU: Το παιδί γεννιέται με μια φυσική προδιάθεση για το καλό και με κίνητρα για την εκδήλωση της συμπάθειας και φροντίδας για τους άλλους. LOCKE: To παιδί δεν γεννιέται ούτε καλό ούτε κακό, αλλά ως άγραφος χάρτης μπορεί να αναπτύξει την ηθικότητα, εγγράφοντας σε αυτόν τις προσωπικές εμπειρίες που αποκτά από το περιβάλλον. LOCKE: To παιδί δεν γεννιέται ούτε καλό ούτε κακό, αλλά ως άγραφος χάρτης μπορεί να αναπτύξει την ηθικότητα, εγγράφοντας σε αυτόν τις προσωπικές εμπειρίες που αποκτά από το περιβάλλον. KANT: O άνθρωπος έχει μια έμφυτη ηθική συνείδηση με εγωιστικά και αλτρουιστικά κίνητρα και μόνο με τη λογική μπορεί να δίνει λύσεις στις συγκρούσεις μεταξύ των κινήτρων του. KANT: O άνθρωπος έχει μια έμφυτη ηθική συνείδηση με εγωιστικά και αλτρουιστικά κίνητρα και μόνο με τη λογική μπορεί να δίνει λύσεις στις συγκρούσεις μεταξύ των κινήτρων του.
5
Ηθικότητα-Ηθικός διαλογισμός Ηθικότητα είναι οι κανόνες και οι οδηγίες, τα έθιμα τα οποία υποδεικνύουν σ’ ένα άτομο ή σε μια ομάδα τι είναι σωστό ή λάθος. Ηθικότητα είναι οι κανόνες και οι οδηγίες, τα έθιμα τα οποία υποδεικνύουν σ’ ένα άτομο ή σε μια ομάδα τι είναι σωστό ή λάθος. Ηθικός διαλογισμός μπορεί να θεωρηθεί η δυνατότητα συστηματικής σκέψης στη διάρκεια επίλυσης ενός ηθικού προβλήματος. Ηθικός διαλογισμός μπορεί να θεωρηθεί η δυνατότητα συστηματικής σκέψης στη διάρκεια επίλυσης ενός ηθικού προβλήματος.
6
Ηθική ανάπτυξη Ηθική ανάπτυξη είναι η αλλαγή του διαλογισμού που έχει σχέση με τη γνωστική δομή ενός ατόμου. Ηθική ανάπτυξη είναι η αλλαγή του διαλογισμού που έχει σχέση με τη γνωστική δομή ενός ατόμου. Διαφορετικά επίπεδα ηθικής ωριμότητας οδηγούν σε διαφορετικές συμπεριφορές. Διαφορετικά επίπεδα ηθικής ωριμότητας οδηγούν σε διαφορετικές συμπεριφορές.
7
Θεωρίες της ηθικής ανάπτυξης ΜοντέλοΘεωρίαΠροσέγγιση ΕσωτερίκευσηςΨυχαναλυτική Κοινωνικής μάθησης Γνωστικο- κοινωνική Η ηθική αναπτύσσεται με τη μάθηση και την αποδοχή των νόμων της κοινωνίας Κατασκευαστικό Γνωστικο- εξελικτική Επικεντρώνεται στο πως οι άνθρωποι εξετάζουν τις αξίες και τις συμπεριφορές, δηλ. πως κατανοούν την ηθική
8
Βασικά σημεία της θεωρίας της κοινωνικής μάθησης (Bandura) Οι άνθρωποι μαθαίνουν μέσω της μίμησης προτύπων συμπεριφοράς άλλων ανθρώπων ή καταστάσεων. Οι άνθρωποι μαθαίνουν μέσω της μίμησης προτύπων συμπεριφοράς άλλων ανθρώπων ή καταστάσεων. Η θεωρία της κοινωνικής μάθησης αποδίδει μεγάλη σημασία στον «αμοιβαίο καθορισμό» δηλαδή στην αμοιβαία σχέση ανάμεσα στα άτομα και στο περιβάλλον. Η θεωρία της κοινωνικής μάθησης αποδίδει μεγάλη σημασία στον «αμοιβαίο καθορισμό» δηλαδή στην αμοιβαία σχέση ανάμεσα στα άτομα και στο περιβάλλον. Οι άνθρωποι απλά εδραιώνουν τη συμπεριφορά τους ανάλογα με τα ερεθίσματα που «διδάσκονται» από το περιβάλλον. Οι άνθρωποι απλά εδραιώνουν τη συμπεριφορά τους ανάλογα με τα ερεθίσματα που «διδάσκονται» από το περιβάλλον. Οι άνθρωποι συμπεριφέρονται με τρόπο που θα τους αποφέρει κοινωνική ανταμοιβή. Οι άνθρωποι συμπεριφέρονται με τρόπο που θα τους αποφέρει κοινωνική ανταμοιβή.
9
Βασικά σημεία της θεωρίας της κοινωνικής μάθησης (Bandura) Η συμπεριφορά του ατόμου εδραιώνεται με: Η συμπεριφορά του ατόμου εδραιώνεται με: Ενίσχυση ( Η αποτελεσματικότητα της εξαρτάται από από τη χρονική αμεσότητα και τη συχνότητά της) Ενίσχυση ( Η αποτελεσματικότητα της εξαρτάται από από τη χρονική αμεσότητα και τη συχνότητά της) Επίδειξη ( επιθυμητών συμπεριφορών, προφορικές οδηγίες και άμεση ενίσχυση) Επίδειξη ( επιθυμητών συμπεριφορών, προφορικές οδηγίες και άμεση ενίσχυση) Παρατήρηση( To άτομο παρατηρεί τι γίνεται στον κοινωνικό του περίγυρο.) Παρατήρηση( To άτομο παρατηρεί τι γίνεται στον κοινωνικό του περίγυρο.) Κοινωνική σύγκριση ( συγκρίνει συμπεριφορές) Κοινωνική σύγκριση ( συγκρίνει συμπεριφορές)
10
Τοποθέτηση προβλήματος Στο μάθημα της Φ.Α, παρά της διαφορετικές αντιλήψεις, έρευνες έδειξαν ότι το μάθημα που διδάσκονταν με τον παραδοσιακό τρόπο δεν σχετίζονταν με την ηθική ανάπτυξη των μαθητών. Στο μάθημα της Φ.Α, παρά της διαφορετικές αντιλήψεις, έρευνες έδειξαν ότι το μάθημα που διδάσκονταν με τον παραδοσιακό τρόπο δεν σχετίζονταν με την ηθική ανάπτυξη των μαθητών. Η διδασκαλία των σπορ από μόνη της χωρίς συγκεκριμένη στρατηγική δεν επιφέρει θετικές αλλαγές. Η διδασκαλία των σπορ από μόνη της χωρίς συγκεκριμένη στρατηγική δεν επιφέρει θετικές αλλαγές.
11
Θεωρία του Bandura και ηθική ανάπτυξη Σύμφωνα με τη γνωστική θεωρία του Bandura η ηθική συμπεριφορά μαθαίνεται με επίδειξη, ενίσχυση, παρατήρηση και κοινωνική σύγκριση. Σύμφωνα με τη γνωστική θεωρία του Bandura η ηθική συμπεριφορά μαθαίνεται με επίδειξη, ενίσχυση, παρατήρηση και κοινωνική σύγκριση. Ο βαθμός της ηθικής συμπεριφοράς συνδέεται στενά με το πόσο έχει διδαχτεί να φέρεται ηθικά ( Ικανότητα να λειτουργεί το άτομο σταθερά σε ένα σύστημα αξιών που διαχωρίζει το σωστό από το λάθος.) Ο βαθμός της ηθικής συμπεριφοράς συνδέεται στενά με το πόσο έχει διδαχτεί να φέρεται ηθικά ( Ικανότητα να λειτουργεί το άτομο σταθερά σε ένα σύστημα αξιών που διαχωρίζει το σωστό από το λάθος.)
12
Προτάσεις προς τον Κ.Φ.Α Δίδαξε ηθική συμπεριφορά χρησιμοποι- ώντας ειδικές στρατηγικές. Δίδαξε ηθική συμπεριφορά χρησιμοποι- ώντας ειδικές στρατηγικές. Συμπεριφέρσου ο ίδιος δίκαια και αμερόληπτα. Συμπεριφέρσου ο ίδιος δίκαια και αμερόληπτα. Μην θεωρείς δεδομένο ότι οι μαθητές γνωρίζουν τι επιτρέπεται και τι όχι. Μην θεωρείς δεδομένο ότι οι μαθητές γνωρίζουν τι επιτρέπεται και τι όχι. Καθόρισε αυστηρά τι επιτρέπεται και τι όχι. Καθόρισε αυστηρά τι επιτρέπεται και τι όχι. Δημιούργησε λίστα επιθυμητών συμπεριφορών και επιβράβευσε γι’αυτό.. Δημιούργησε λίστα επιθυμητών συμπεριφορών και επιβράβευσε γι’αυτό..
13
Προτάσεις προς τον Κ.Φ.Α Ενίσχυε και επιβράβευε τη θετική στάση. (Η ενίσχυση δίνει πληροφορία στο μαθητή για το αν συμπεριφέρεται σωστά ή όχι, παράλληλα λειτουργεί ως κίνητρο) Ενίσχυε και επιβράβευε τη θετική στάση. (Η ενίσχυση δίνει πληροφορία στο μαθητή για το αν συμπεριφέρεται σωστά ή όχι, παράλληλα λειτουργεί ως κίνητρο) Ανέθεσε την επίλυση του προβλήματος που ανέκυψε ανάμεσα σε δύο αντιπάλους μαθητές (Ταυτόχρονα ας προσπαθούν να βρουν λύση και όσοι δεν αγωνίζονται) Ανέθεσε την επίλυση του προβλήματος που ανέκυψε ανάμεσα σε δύο αντιπάλους μαθητές (Ταυτόχρονα ας προσπαθούν να βρουν λύση και όσοι δεν αγωνίζονται).
14
Προτάσεις προς τον Κ.Φ.Α Δημιούργησε λίστες με τα ονόματα των μαθητών και πρόσθετε αστεράκια καλής συμπεριφοράς. Δημιούργησε λίστες με τα ονόματα των μαθητών και πρόσθετε αστεράκια καλής συμπεριφοράς. Δώσε έπαινο στους μαθητές που θα φτάσουν τα 10 π.χ αστεράκια. Δώσε έπαινο στους μαθητές που θα φτάσουν τα 10 π.χ αστεράκια.
15
Γνωστικο- εξελικτική θεωρία του Kohlberg H ηθική ανάπτυξη εννοείται σαν μια εξελιγμένη γνωστική ανάπτυξη που συντελείται σε τρία επίπεδα, με δύο στάδια το καθένα. H ηθική ανάπτυξη εννοείται σαν μια εξελιγμένη γνωστική ανάπτυξη που συντελείται σε τρία επίπεδα, με δύο στάδια το καθένα. Α) προσυμβατικό → στάδιο ηθικής ανάπτυξης (ηθικής υπακοής για αποφυγή τιμωρίας) Α) προσυμβατικό → στάδιο ηθικής ανάπτυξης (ηθικής υπακοής για αποφυγή τιμωρίας) Β) συμβατικό → στάδιο απλής ανταλλαγής Β) συμβατικό → στάδιο απλής ανταλλαγής ( σύναψη συμφωνιών) ( σύναψη συμφωνιών) γ) μετασυμβατικό → στάδιο ηθικής διαπροσωπικής σύμπνοιας. (αμοιβαία ανταλλαγή ρόλων) γ) μετασυμβατικό → στάδιο ηθικής διαπροσωπικής σύμπνοιας. (αμοιβαία ανταλλαγή ρόλων)
16
Αναλυτική παρουσίαση των σταδίων ηθικής ανάπτυξης ΕΠΙΠΕΔΟ Ι ΠΡΟΣΥΜΒΑΤΙΚΟ Στάδιο 1 Στάδιο 2 Ετερόνομη ηθική. Αμοιβή και τιμωρία (σωστό είναι αυτό που αποφεύγει την τιμωρία) Ατομιστική ηθική. Σωστό είναι αυτό που σ’ ευχαριστεί. ΕΠΙΠΕΔΟ ΙΙ ΣΥΜΒΑΤΙΚΟ Στάδιο 3 Στάδιο 4 Σωστό είναι αυτό που σε καθιστά αποδεκτό από τους άλλους. Το σωστό είναι αυτό που συμπίπτει με τους γραπτούς νόμους και κανόνες ΕΠΙΠΕΔΟ ΙΙΙ ΜΕΤΑΣΥΜΒΑΤΙΚΟ Στάδιο 5 Στάδιο 6 Τα ανθρώπινα δικαιώματα έχουν προτεραιότητα έναντι των νόμων. Ηθική είναι υπόθεση της προσωπικής συνείδησης του καθενός
17
Μη αποδοχή αρετών Πίσω από κάθε συμπεριφορά που παρατηρείται υπάρχει μια λογική η οποία καθορίζει και τα επίπεδα ηθικότητας. Πίσω από κάθε συμπεριφορά που παρατηρείται υπάρχει μια λογική η οποία καθορίζει και τα επίπεδα ηθικότητας. Ο Kohlberg στηρίζει τη θεωρία του στο ότι η ηθική δεν είναι τίποτε άλλο παρά σύστημα κανόνων που άλλοι τηρούν και άλλοι όχι. Ο Kohlberg στηρίζει τη θεωρία του στο ότι η ηθική δεν είναι τίποτε άλλο παρά σύστημα κανόνων που άλλοι τηρούν και άλλοι όχι. Η ουσία της πρέπει να αναζητείται στο σεβασμό που αποκτά το άτομο για τους κανόνες αυτούς. Η ουσία της πρέπει να αναζητείται στο σεβασμό που αποκτά το άτομο για τους κανόνες αυτούς.
18
Τι προκύπτει από τη μελέτη της θεωρίας Ο Κοhlberg κάνει χρήση των «ηθικών διλλημάτων» Ο Κοhlberg κάνει χρήση των «ηθικών διλλημάτων» Δίνει έμφαση στον προσανατολισμό της δικαιοσύνης. Δίνει έμφαση στον προσανατολισμό της δικαιοσύνης. Πιστεύει ότι η ύπαρξη συνεπειών καθορίζουν την ηθικότητα του ατόμου. Πιστεύει ότι η ύπαρξη συνεπειών καθορίζουν την ηθικότητα του ατόμου. Ακόμα, η ηθική ανταμοιβή δημιουργεί ευχάριστα συναισθήματα, άρα επιθυμία για επανάληψη Ακόμα, η ηθική ανταμοιβή δημιουργεί ευχάριστα συναισθήματα, άρα επιθυμία για επανάληψη
19
Με βάση τα παραπάνω, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να μεθοδεύσουν … Προοπτική διλημμάτων σε καθημερινά προκύπτοντα ζητήματα όπου ο διδάσκων βλέπει τις πραγματικές απόψεις των μαθητών του. Προοπτική διλημμάτων σε καθημερινά προκύπτοντα ζητήματα όπου ο διδάσκων βλέπει τις πραγματικές απόψεις των μαθητών του. Ο διδάσκων δεν σταματάει εκεί, αναλύει τις συνέπειες της κάθε επιλογής και καθοδηγεί σε «δίκαιες» λύσεις. Ο διδάσκων δεν σταματάει εκεί, αναλύει τις συνέπειες της κάθε επιλογής και καθοδηγεί σε «δίκαιες» λύσεις.
20
Με βάση τα παραπάνω, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να μεθοδεύσουν … Τονίζουν τις αρνητικές συνέπειες μιας ανάρμοστης συμπεριφοράς, τόσο στο άτομο όσο και στον κοινωνικό περίγυρο ώστε να μη συμβούν. Τονίζουν τις αρνητικές συνέπειες μιας ανάρμοστης συμπεριφοράς, τόσο στο άτομο όσο και στον κοινωνικό περίγυρο ώστε να μη συμβούν. Το άτομο γνωρίζει τι περιμένει ο διδάσκων, τι θέλει, και προσπαθεί να τον ευχαριστήσει. Το άτομο γνωρίζει τι περιμένει ο διδάσκων, τι θέλει, και προσπαθεί να τον ευχαριστήσει.
21
Με βάση τα παραπάνω, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να μεθοδεύσουν.. Παρέχουν ανταμοιβές για να ενθαρρύνουν την επανάληψη της θετικής συμπεριφοράς, Παρέχουν ανταμοιβές για να ενθαρρύνουν την επανάληψη της θετικής συμπεριφοράς, Γνωστοποιούν την ύπαρξη αρνητικών συνεπειών σε ανάρμοστες, δηλαδή μη επιθυμητές συμπεριφορές. Γνωστοποιούν την ύπαρξη αρνητικών συνεπειών σε ανάρμοστες, δηλαδή μη επιθυμητές συμπεριφορές.
22
Με βάση τα παραπάνω, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να μεθοδεύσουν… η καλή συμπεριφορά είναι αυτή που ευχαριστεί ή βοηθάει και τους άλλους, άρα και οι εκπαιδευτικοί συμπεριφέρνονται ανάλογα προς τους μαθητές τους. η καλή συμπεριφορά είναι αυτή που ευχαριστεί ή βοηθάει και τους άλλους, άρα και οι εκπαιδευτικοί συμπεριφέρνονται ανάλογα προς τους μαθητές τους. Δίνουν έμφαση στο δίκαιο τρόπο επίλυσης Δίνουν έμφαση στο δίκαιο τρόπο επίλυσης προβλημάτων, διδάσκουν τον τρόπο. προβλημάτων, διδάσκουν τον τρόπο.
23
Πρακτικοί κανόνες 1. Δημιουργία ηθικών διλλημάτων και παρόρτρυνση για επίλυση. 1. Δημιουργία ηθικών διλλημάτων και παρόρτρυνση για επίλυση. 2. Διάλογος 2. Διάλογος 3. Αναγνώριση ηθικών αξιών. 3. Αναγνώριση ηθικών αξιών. 4. Ενίσχυση, επιβράβευση. 4. Ενίσχυση, επιβράβευση.
24
Άτομο με ηθική συμπεριφορά Ηθική ευαισθησία (Ικανότητα αντίδρασης) Ηθική ευαισθησία (Ικανότητα αντίδρασης) Ηθική κρίση (Ικανότητα αιτιολόγησης) Ηθική κρίση (Ικανότητα αιτιολόγησης) Ηθική παρακίνηση (Προτεραιότητα στις ηθικές αξίες έναντι των προσωπικών ωφελειών) Ηθική παρακίνηση (Προτεραιότητα στις ηθικές αξίες έναντι των προσωπικών ωφελειών) Ηθικός χαρακτήρας Ηθικός χαρακτήρας
25
Ηθική ανάπτυξη στην προσχολική ηλικία Τα νήπια χαρακτηρίζονται από αδυναμία να σκέφτονται ηθικά, επειδή η αξιολόγηση των ηθικών παραβάσεων δεν στηρίζεται στις αρχές της δικαιοσύνης αλλά στην στα πλαίσια της αποφυγής της τιμωρίας. Τα νήπια χαρακτηρίζονται από αδυναμία να σκέφτονται ηθικά, επειδή η αξιολόγηση των ηθικών παραβάσεων δεν στηρίζεται στις αρχές της δικαιοσύνης αλλά στην στα πλαίσια της αποφυγής της τιμωρίας. Τα παιδιά προσχολικής ηλικίας κρίνουν μθα πράξη στηριζόμενα μόνο στο μέγεθος της υλικής ζημίας και όχι στο εσωτερικό τους κίνητρο. Τα παιδιά προσχολικής ηλικίας κρίνουν μθα πράξη στηριζόμενα μόνο στο μέγεθος της υλικής ζημίας και όχι στο εσωτερικό τους κίνητρο.
26
Η Ηθική ανάπτυξη στην προσχολική ηλικία πραγματοποιείται…. Με την κοινωνικοποίηση Με την κοινωνικοποίηση Ανάπτυξη θετικών κοινωνικών συμπεριφορών, εκμάθηση πειθαρχίας και αυτοελέγχου, προσαρμογή στους κοινωνικούς κανόνες. Ανάπτυξη θετικών κοινωνικών συμπεριφορών, εκμάθηση πειθαρχίας και αυτοελέγχου, προσαρμογή στους κοινωνικούς κανόνες. Βίωση συναισθηματικών καταστάσεων, εκμάθηση της διαδικασίας διαλογισμού, της κρίσης Βίωση συναισθηματικών καταστάσεων, εκμάθηση της διαδικασίας διαλογισμού, της κρίσης
27
Ηθική ανάπτυξη στη σχολική ηλικία Τα παιδιά είναι σε θέση να κάνουν ηθικούς διαλογισμούς, δηλ. αξιολόγηση των πράξεων με βάση τη δικαιοσύνη και τα ανθρώπινα δικαιώματα. Τα παιδιά είναι σε θέση να κάνουν ηθικούς διαλογισμούς, δηλ. αξιολόγηση των πράξεων με βάση τη δικαιοσύνη και τα ανθρώπινα δικαιώματα. Η ηθική κρίση είναι δυνατή από την ηλικία των 6-7 ετών. (ηθική του εξαναγκασμού, ηθική της συνεργασίας και αμοιβαιότητας). Η ηθική κρίση είναι δυνατή από την ηλικία των 6-7 ετών. (ηθική του εξαναγκασμού, ηθική της συνεργασίας και αμοιβαιότητας). Αρχικά σωστό είναι αυτό που προκαλεί ευχαρίστηση. Αργότερα σωστό είναι αυτό που θεωρούν σωστό οι άλλοι. Στο τέλος της σχολικής ηλικίας τα παιδιά αποδέχονται ως σωστό ότι ορίζουν οι νόμοι. Αρχικά σωστό είναι αυτό που προκαλεί ευχαρίστηση. Αργότερα σωστό είναι αυτό που θεωρούν σωστό οι άλλοι. Στο τέλος της σχολικής ηλικίας τα παιδιά αποδέχονται ως σωστό ότι ορίζουν οι νόμοι.
29
Ηθική ανάπτυξη στον αθλητισμό - Διαπιστώσεις Η επίδραση της ηλικίας ήταν λιγότερο σαφής από αυτή της μόρφωσης. Όσο πιο ψηλό είναι το επίπεδο μόρφωσης τόσο πιο ψηλό επίπεδο ηθικής κρίσης αναμένεται. Η επίδραση της ηλικίας ήταν λιγότερο σαφής από αυτή της μόρφωσης. Όσο πιο ψηλό είναι το επίπεδο μόρφωσης τόσο πιο ψηλό επίπεδο ηθικής κρίσης αναμένεται. Η μορφή συμμετοχής επηρεάζει την ηθική ανάπτυξη. Ο ανταγωνιστικός αθλητισμός ανταμείβει επιθετικές συμπεριφορές. Η μορφή συμμετοχής επηρεάζει την ηθική ανάπτυξη. Ο ανταγωνιστικός αθλητισμός ανταμείβει επιθετικές συμπεριφορές. Τύπος αθλήματος: Οι αθλητές των ομαδικών αθλημάτων έχουν χαμηλότερο επίπεδο ηθικού διαλογισμού. Τα αθλήματα σωματικής επαφής οδηγούν σε χαμηλότερο επίπεδο ηθικού διαλογισμού. Τύπος αθλήματος: Οι αθλητές των ομαδικών αθλημάτων έχουν χαμηλότερο επίπεδο ηθικού διαλογισμού. Τα αθλήματα σωματικής επαφής οδηγούν σε χαμηλότερο επίπεδο ηθικού διαλογισμού. Το γένος αποτελεί έναν αμφιλεγόμενο παράγοντα ηθικής ανάπτυξης Το γένος αποτελεί έναν αμφιλεγόμενο παράγοντα ηθικής ανάπτυξης Οι αθλητές παρουσιάζουν χαμηλότερο επίπεδο ηθικού διαλογισμού από συνομηλίκους τους. Οι αθλητές παρουσιάζουν χαμηλότερο επίπεδο ηθικού διαλογισμού από συνομηλίκους τους. Αθλητές με υψηλό προσανατολισμό στο «εγώ» είχαν χαμηλότερα επίπεδα ηθικής λειτουργίας. Αυτοί οι αθλητές θεωρούν τις σκόπιμες επιβλαβείς πράξεις ως νόμιμες. Αθλητές με υψηλό προσανατολισμό στο «εγώ» είχαν χαμηλότερα επίπεδα ηθικής λειτουργίας. Αυτοί οι αθλητές θεωρούν τις σκόπιμες επιβλαβείς πράξεις ως νόμιμες. Ο προσανατολισμός στο «έργο» είναι προάγγελος θετικών κοινωνικών κρίσεων. Ο προσανατολισμός στο «έργο» είναι προάγγελος θετικών κοινωνικών κρίσεων. Κλίμα παρακίνησης στην απόδοση ενισχύει συμπεριφορές σκληρού παιχνιδιού και εξαπάτησης. Κλίμα παρακίνησης στην απόδοση ενισχύει συμπεριφορές σκληρού παιχνιδιού και εξαπάτησης.
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.