Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
Δημοσίευσεθάνα Δάβης Τροποποιήθηκε πριν 8 χρόνια
1
Μαίρη Κουτσελίνη Πανεπιστήμιο Κύπρου
2
- Τέσσερα χρόνια μετά … Δεν είμαστε βέβαιοι ότι έχουμε τα Αναλυτικά Προγράμματα που θα μας λύσουν προβλήματα Διερωτόμαστε τι γίνεται με τα ΑΠ Εξακολουθούν να υπάρχουν ειδικότητες που αισθάνονται ανασφαλείς ως προς το τι πρέπει να διδάξουν και πώς Με την αλλαγή των ΑΠ ολοκληρώθηκε η μεταρρύθμιση ;
3
Ήταν βαρυφορτωμένα με ύλη και πληροφορίες Πόσο άλλαξε αυτό ; Δεν αντιστοιχούσαν στα Ωρολόγια Προγράμματα Αντιστοιχούν τώρα ; Ήταν συνονθύλευμα προγραμμάτων με κατά καιρούς προσθήκες, χωρίς επιστημονικό και επιστημολογικό υπόβαθρο Απέκτησαν τώρα ;
4
Δεν μας βοηθούσαν να έχουμε ικανοποιητικά αποτελέσματα Χαμηλά επίπεδα επίδοσης σε διεθνείς έρευνες Συγκριτικά παράπονα σε σχέση με προηγούμενες γενιές Παράπονα μαθητών, εκπαιδευτικών, γονιών Τα ΝΑΠ βοηθούν στην αποτελεσματικότητα ;
5
Είχαμε Διλήμματα και προβληματικές συζητήσεις Ανθρωπιστική, τεχνολογική, επιχειρηματική εκπαίδευση, σύνδεση με την παράδοση και τα ελληνοχριστιανικά ιδεώδη, σύνδεση με την αγορά εργασίας, ελληνική, ευρωπαϊκή, διεθνιστική εκπαίδευση Πόσο ξεπεράσαμε τα διλήμματά μας ;
6
Τα ΑΠ ( και η διδασκαλία ) καταστρατηγούσαν την έννοια της δημοκρατικότητας με την ένταξη των αλλοδαπών φοιτητών στις σχολικές τάξεις, χωρίς να γνωρίζουν την ελληνική - γλώσσα διδασκαλίας (!) Έγιναν πιο δημοκρατικά και διαπολιτισμικά ;
7
… Δεν μπορούσαμε να αντιμετωπίσουμε χρόνια προβλήματα που συνδέονται με τα ΑΠ Αναποτελεσματικότητα διαφόρων τύπων σχολείων με βάση τεκμηριωμένες αξιολογήσεις ( ΖΕΠ, Ολοήμερο, Ενιαίο ) Αποτελματωμένο και ισοπεδωτικό σύστημα αξιολόγησης μαθητών και εκπαιδευτικών Τα αντιμετωπίσαμε ;
8
Ασκούσαμε Πολιτικές χωρίς επιστημονικό έρεισμα Ανερμάστιστη Πολυπολιτισμική Εκπαιδευτική Πολιτική « Συχνή αλληλεπίδραση και επικοινωνία μεταξύ μεταναστών και αυτόχθονων πολιτών είναι θεμελιακός μηχανισμός για ενσωμάτωση » « Υποχρέωση των μεταναστών να γνωρίσουν την Ιστορία και πολιτισμό της χώρας υποδοχής και τις αξίες της ΕΕ » ( Α Common Agenda for Integration, Framework for the Integration of third country nationals in the European Union" [COM(2005) 389 final ) Συγγραφή βιβλίων από άτομα αντί από διεπιστημονική ομάδα Πόσο αλλάξαμε τις πολιτικές αυτές ;
9
Γνωρίζαμε παράγοντες και μεταβλητές που επηρέαζαν αρνητικά την αποτελεσματική εφαρμογή των ΑΠ, αλλά και την μάθηση Μαθητές που δεν γνωρίζουν τη γλώσσα Αναλφαβητισμός Αναποτελεσματικά προγράμματα ενίσχυσης / στήριξης Κατ΄ οίκον εργασία ως συμπλήρωμα της διδασκαλίας που δεν προλαβαίναμε Φροντιστήρια από το δημοτικό Πόσο τα λάβαμε υπόψη για ενίσχυση της αποτελεσματικότητας ;
10
M εταρρυθμίσεις των λόγων χωρίς δράσεις που να υποστηρίζουν τις εξαγγελίες « Χαρά της Μάθησης » « Διαφοροποίηση διδασκαλίας μάθησης » « Χρήση της τεχνολογίας στη διδασκαλία » « Ανθρώπινο και δημοκρατικό σχολείο » « Καλλιέργεια κριτικής σκέψης » « Διαπολιτισμική εκπαίδευση » Με ποιες πρακτικές η ρητορική των ΑΠ έγινε καθημερινή πράξη ;
11
O ργανωτικές και διοικητικές αγκυλώσεις για αποτελεσματική διδασκαλία Χρόνιο πρόβλημα συνεννόησης των Διευθύνσεων για τα μεγάλα κενά σε προγράμματα, μεθοδολογία και εγχειρίδια μεταξύ βαθμίδων της εκπαίδευσης Χάσμα μεταξύ βαθμίδων της εκπαίδευσης Πόση συνεννόηση υπήρξε για κάλυψη του χάσματος και σε ποιο βαθμό τα ΝΑΠ χαρακτηρίζονται από συνέχεια ;
12
Ελάχιστες ή καθόλου βελτιώσεις Η ρητορική δεν συνοδεύτηκε από αποτελεσματικές πρακτικές και διαδικασίες εφαρμογής Οι διαδικασίες προδίκαζαν και συνεχίζουν να προδικάζουν πενιχρά αποτελέσματα
13
Αν διορθώνουν διαπιστωμένα προβλήματα Αν γίνονται παράλληλες αλλαγές στους υπόλοιπους θεσμούς που υποστηρίζουν την αλλαγή και την εφαρμογή τους Αν υπάρχει επιστημονική βάση για τη λήψη αποφάσεων Αν η εφαρμογή γίνεται πιλοτικά και η αξιολόγησή τους καθώς και όλων των άλλων παραγόντων είναι συνεχής και διαμορφωτική
14
Ανάπτυξη προγραμμάτων χωρίς συμμετοχή ειδικών Ατεκμηρίωτη μείωση / αύξηση ωρών διδασκαλίας στο ωρολόγιο πρόγραμμα Αδόκιμος όρος μαθήματος η Εμπέδωση και μεθοδολογικά λανθασμένη η πρόνοια για εμπέδωση Επιμόρφωση εκπαιδευτικών από επιμορφωτές που δεν έχουν επιμορφωθεί και δεν συμμετείχαν στην ανάπτυξή των ΑΠ Ακατανόητη Ανατροπή των διαδικασιών και του ΑΠ ως αποτελέσματος με την Οδηγία προς τους επιθεωρητές να τα αναπλάσουν όπως θεωρούν καλύτερο
15
( παρενεργειών συνέχεια ) Η συγγραφή σημειώσεων για την εφαρμογή από πρόσωπα ή μη άρτια συγκροτημένες ομάδες Οι ασάφειες που έκαναν ανασφαλείς τους εκπαιδευτικούς Η σύγχυση περί Ελληνικής Γλώσσας και κυπριακής διαλέκτου Η δυσκολία ανάγνωσης από τους εκπαιδευτικούς κάποιων ΑΠ
16
Οι εμφάσεις στην ανάπτυξη Πολιτότητας, Κριτικής Σκέψης, και η έμφαση σε σύγχρονη μεθοδολογία και Διαφοροποίηση Η συμβολή των εκπαιδευτικών στις διαδικασίες Τα ΝΑΠ ως βάση για συνολική μεταρρύθμιση Η υποστήριξη σχολείων για αλλαγή της μεθοδολογίας Η υποστήριξη της διαμορφωτικής αξιολόγησης από τους εκπαιδευτικούς Η προσπάθεια σε κάποια ΑΠ για καθορισμό Δεικτών Επάρκειας
17
3. Προτάσεις
18
Αμοιβή εκπαιδευτικών με βάση και τα αποτελέσματα των μαθητών : οι μαθητές ως προϊόν της αγοράς και οι καθηγητές ως κατασκευαστές Η λογική του Νεοφορτικού μοντέλου της βιομηχανίας = περισσότερη παραγωγικότητα με λιγότερους υπαλλήλους Ετοιμασία μαθητών με βασικό σκοπό την τοποθέτηση στην αγορά εργασίας με κριτήριο την εξυπηρέτηση της οικονομίας και της επιχειρηματικότητας αντί της παιδείας και του πολιτισμού
19
Εξυπηρέτηση των Αριστοτελικών Χρησίμων, Καλών αλλά και Αγαθών Της παιδείας αντί της κατάρτισης Της παράδοσης και του πολιτισμού οι οποίοι θα βρίσκονται σε διαλεκτική σχέση με τον προγραμματισμό ανάπτυξης Της εκπαίδευσης που υποστηρίζει την οικονομία αλλά δεν γίνεται θεραπαινίδα της
20
Επιστημολογικά ο εκπαιδευτικός, για να μην αποξενωθεί από τον παιδαγωγικό του ρόλο πρέπει να μετακινηθεί : Από τη διδασκαλία της ύλης και των βιβλίων Στη διδασκαλία του μαθητή, των διαφορετικής ετοιμότητας μαθητών
21
Δείκτης επάρκειας Τα χαρακτηριστικά που πρέπει να έχει ο μαθητής όταν τελειώνει κάθε τάξη από την προδημοτική μέχρι το τέλος Γυμνασίου / Λυκείου σε κάθε μάθημα / σκοπό εκπαίδευσης Χαρακτηριστικά = έννοιες, πληροφορίες, δεξιότητες, στάσεις, αξίες ( γνωστική, κοινωνική - συμμετοχική, πολιτική, ηθική ανάπτυξη )
22
Τι θα πρέπει να γνωρίζει, να μπορεί να κάνει και τι στάσεις – αξίες να διαμορφώσει μέσω της σχολικής εκπαίδευσης σε κάθε μάθημα, σε κάθε τάξη - Κριτήριο επιλογής της ύλης - Οδοδείκτης ανάπτυξης - Μέτρο μέτρησης προόδου - Μέσο διαμορφωτικής αξιολόγησης - Μέσο αυτο-αξιολόγησης του έργου του εκπαιδευτικού - Βάση και προϋπόθεση Διαφοροποίησης - Μέτρο προόδου και βελτίωσης του μαθητή
23
Το κοινωνικοοικονομικό στάτους των μαθητών συσχετίζεται με στατιστικά σημαντικό τρόπο με την επίδοσή τους : μαθητές που προέρχονται από χαμηλά κοινωνικοοικονομικά στρώματα έχουν περισσότερες πιθανότητες να χαρακτηρίζονται ως αδύνατοι (low achievers). Το να είναι ένας μαθητής μετανάστης συσχετίζεται αρνητικά με την επίδοσή του Παράγοντες όπως η έλλειψη ακρίβειας, το σκασιαρχείο και η έλλειψη αυτοπεποίθησης συνδέονται αρνητικά με την επίδοση των μαθητών.
24
Επιμόρφωση εκπαιδευτικών και εκπαιδευτών για τη χρήση των δεικτών στην ανάπτυξη και σχεδιασμό μαθημάτων διαφοροποιημένης διδασκαλίας και καλλιέργειας στάσεων πολιτικής και ηθικής συμπεριφοράς Υποστήριξη της σχολικής μονάδας για χρήση των δεικτών για παιδαγωγική αυτονόμηση Ανάλογη επιμόρφωση των διευθυντών και της διευθυντικής ομάδας Επιμόρφωση στη σχολική μονάδα και σε σχέση με τα ιδιαίτερά της προβλήματα
25
Το σύστημα είναι αναχρονιστικό, μη αξιοκρατικό και έκλεισε τον κύκλο προσφοράς του Υπάρχουν πολλοί τρόποι για ανανέωσή του μέσω επιλογής : Προσομοιώσεις, Σχολική πρακτική εργασία, Σενάρια κ. ο. κ Θα πρέπει να κατοχυρωθεί η διαδικασία επισήμανσης και μη πρόσληψης / απόλυσης των ακατάλληλων Ούτως ή άλλως ο διπλός κατάλογος θα πρέπει να δίνει ίσες ευκαιρίες και σε παλαιότερους και νεότερους μέσα από κριτήρια αξιοκρατίας και αναγκών της εκπαίδευσης
26
Διεπιστημονική ομάδα συγγραφής Βιβλίο εκπαιδευτικού, βιβλίο μαθητή, βιβλίο εναλλακτικών δειγματικών διαφοροποιημένων εργασιών Διαγωνισμός συγγραφής Συγκρότηση ομάδας διαμορφωτικής και τελικής αξιολόγησης των εγχειριδίων Οι προτάσεις διδασκαλίας δεν είναι διδακτικό εγχειρίδιο
27
Η μόνη απάντηση σε όσους βάλλουν κατά του δημόσιου σχολείου : Δεν μπορεί να είναι η υποταγή της εκπαίδευσης στις λογικές που δημιούργησαν τα προβλήματα, δηλαδή στην οικονομικίστικη και οινομετρική λογική Ούτε η ανοχή της ενοχοποίησης των εκπαιδευτικών που γίνονται, όπως και οι μαθητές, αντικείμενα ποικίλων μη επιστημονικά τεκμηριωμένων αλλαγών
28
Αλλά ο εξορθολογισμός των ΑΠ και η ενεργοποίηση όλων των παραγόντων και μεταβλητών που οδηγούν στην αλλαγή, μέσα από : Ποιοτική Αναβάθμιση των ΑΠ με Δείκτες Επάρκειας Διαδικασίες υποστήριξης των αλλαγών και της οργάνωσης / διοίκησης των σχολείων Συνεχής Επιμόρφωση / υποστήριξη των εκπαιδευτικών στη σχολική μονάδα Συγκρότηση συμβατών ωρολογίων και αναλυτικών προγραμμάτων Σοβαρές και τεκμηριωμένες αποφάσεις αλλαγής του περιεχομένου της εκπαίδευσης ( π. χ. γεωγραφία αντί γλώσσας )
29
Το περιεχόμενο της δημόσιας εκπαίδευσης ( διδασκόμενα μαθήματα και ωρολόγιο πρόγραμμα ); Η υπερφόρτωση με πληροφορίες ( που δεν ξέρουμε γιατί διδάσκονται ) χωρίς μέτρο μέτρησης της αποτελεσματικότητας ; Η διδασκαλία βιβλίων αντί μαθητών ;
30
Η έλλειψη από τους μαθητές της αίσθησης του ανήκειν στο σχολείο ( εμπειρίες επιτυχίας ); Η συνεχής αύξηση των « αδιάφορων » μαθητών ; Ο πόλεμος κατά των εκπαιδευτικών ; Ο αποκλεισμός a priori νέων εκπαιδευτικών από την εκπαίδευση ; Η μη εφαρμογή αποτελεσματικής αξιολόγησης μαθητών και εκπαιδευτικών ; Η συνέχιση αναποτελεσματικών θεσμών ;
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.