Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε

 Η ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΞΕΚΙΝΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΡΑΠΟΜΠΗ ΣΤΟΝ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΗ  Η ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΧΕΙ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΦΑΣΕΙΣ (ΙΑΤΡΙΚΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ, ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟΝ ΑΣΘΕΝΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ,

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Παρουσίαση με θέμα: " Η ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΞΕΚΙΝΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΡΑΠΟΜΠΗ ΣΤΟΝ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΗ  Η ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΧΕΙ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΦΑΣΕΙΣ (ΙΑΤΡΙΚΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ, ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟΝ ΑΣΘΕΝΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ,"— Μεταγράφημα παρουσίασης:

1

2  Η ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΞΕΚΙΝΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΡΑΠΟΜΠΗ ΣΤΟΝ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΗ  Η ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΧΕΙ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΦΑΣΕΙΣ (ΙΑΤΡΙΚΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ, ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟΝ ΑΣΘΕΝΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ, ΑΝΙΧΝΕΥΤΙΚΟ ΤΕΣΤ, ΕΠΙΣΗΜΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ)

3  Η ΕΠΙΣΗΜΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΞΕΚΙΝΑ ΜΕ ΕΝΑ ΠΕΡΙΕΚΤΙΚΟ ΤΕΣΤ ΏΣΤΕ ΝΑ ΑΠΟΚΤΗΣΟΥΜΕ ΜΙΑ ΓΕΝΙΚΗ ΑΙΣΘΗΣΗ ΤΩΝ ΓΛΩΣΣΙΚΩΝ ΚΑΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΩΝ ΔΥΣΚΟΛΙΩΝ ΤΟΥ ΑΣΘΕΝΗ  ΜΕΤΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΜΕ ΈΝΑ Η’ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΠΙΟ ΕΞΙΔΕΙΚΕΥΜΕΝΑ ΤΕΣΤ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΚΑΠΟΙΩΝ ΔΥΣΚΟΛΙΩΝ

4  ΤΑ ΓΛΩΣΣΙΚΑ ΤΕΣΤ ΕΠΙΤΡΕΠΟΥΝ ΣΤΟΥΣ ΚΛΙΝΙΚΟΥΣ ΝΑ ΜΕΤΡΗΣΟΥΝ ΤΗΝ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΑΣΘΕΝΩΝ ΜΕΣΩ  ΤΩΝ ΔΥΟ ΚΥΡΙΩΝ ΕΙΣΟΔΩΝ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΤΩΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ (ΟΠΤΙΚΗ ΚΑΙ ΑΚΟΥΣΤΙΚΗ) ΚΑΙ  ΤΩΝ ΤΡΙΩΝ ΤΡΟΠΩΝ ΕΞΟΔΟΥ (ΟΜΙΛΙΑ, ΓΡΑΦΗ ΚΑΙ ΧΕΙΡΟΝΟΜΙΕΣ)

5  ΤΑ ΓΛΩΣΣΙΚΑ ΤΕΣΤ ΕΠΙΤΡΕΠΟΥΝ ΣΤΟΥΣ ΚΛΙΝΙΚΟΥΣ:  ΝΑ ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΟΥΝ ΚΑΙ ΝΑ ΠΕΡΙΓΡΑΦΟΥΝ ΤΙΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ  ΝΑ ΕΚΤΙΜΟΥΝ ΤΗ ΣΟΒΑΡΟΤΗΤΑ ΤΟΥΣ  ΝΑ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΖΟΥΝ ΤΗ ΔΙΑΓΝΩΣΗ

6  ΤΑ ΓΛΩΣΣΙΚΑ ΤΕΣΤ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΕΝΗΛΙΚΕΣ ΕΊΝΑΙ ΣΧΕΔΙΑΣΜΕΝΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΩΝ ΑΦΑΣΙΚΩΝ ΑΣΘΕΝΩΝ, ΑΛΛΑ ΤΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΟΥΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΝΗΛΙΚΩΝ ΜΕ ΆΛΛΕΣ ΓΛΩΣΣΙΚΕΣ Η’ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΚΕΣ ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ.  ΤΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ ΓΛΩΣΣΙΚΑ ΤΕΣΤ ΕΊΝΑΙ ΠΑΡΟΜΟΙΑ ΣΤΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ, ΑΛΛΑ ΔΙΑΦΕΡΟΥΝ ΣΤΟΝ ΣΚΟΠΟ, ΣΤΗ ΒΑΘΜΟΛΟΓΗΣΗ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΕΡΜΗΝΕΙΑ

7  Έλεγχος π.χ. εάν υπάρχει αφασία  Προσδιορισμός της διάγνωσης π.χ. τύπος αφασίας  Διαφοροδιάγνωση του προβλήματος π.χ. από την άνοια  Να ερευνηθεί εάν ο πελάτης είναι κατάλληλος για τη θεραπεία  Ανάπτυξη παρέμβασης π.χ. σε ποιες γλωσσικές λειτουργίες  Αντίκτυπος των προβλημάτων του λόγου στο περιβάλλον του πελάτη  Καθορισμός μέτρου σύγκρισης

8  Λάβετε πληροφορίες και διαμορφώστε τις αρχικές υποθέσεις από:  Την αρχική παραπομπή  Πληροφορίες από τα μέλη της διεπιστημονικής ομάδας  Τα ιατρικά αρχεία  ΘΥΜΗΘΕΙΤΕ ΤΑ ΠΑΡΑΚΑΤΩ  ΓΙΑΤΙ ΒΡΙΣΚΕΣΤΕ ΕΔΩ, ΤΙ ΘΕΛΕΤΕ ΝΑ ΚΑΝΕΤΕ, ΓΙΑΤΙ ΗΤΑΝ ΧΡΗΣΙΜΟ, ΤΙ ΓΙΝΕΤΑΙ ΜΕΤΑ

9  ΤΙ ΑΞΙΟΛΟΓΟΥΜΕ:  ΕΥΧΕΡΕΙΑ ΣΤΗ ΡΟΗ ΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ  ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΟΜΙΛΙΑΣ  ΑΚΟΥΣΤΙΚΗ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ  ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ  ΚΑΤΟΝΟΜΑΣΙΑ  ΓΡΑΠΤΟΣ ΛΟΓΟΣ  ΑΝΑΓΝΩΣΤΙΚΗ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ  ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ  ΧΕΙΡΟΝΟΜΙΕΣ  ΕΚΦΡΑΣΕΙΣ ΠΡΟΣΩΠΟΥ  ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΤΩΝ ΔΥΣΚΟΛΙΩΝ  ΟΧΙ ΟΛΑ ΑΜΕΣΩΣ! ΝΑ ΕΙΣΤΕ ΠΡΟΣΕΚΤΙΚΟΙ ΜΕ ΤΗΝ ΙΑΤΡΙΚΗ/ΓΝΩΣΤΙΚΗ/ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΑΣΘΕΝΗ

10 1. Η Λήψη λογοπαθολογικού ιστορικού 2. Η Στοματοπροσωπική εξέταση 3. Ο Ακοολογικός έλεγχος 4. Η Αξιολόγηση της ταχύτητας παραγωγής διαδοχοκινητικών συλλαβών 5. Η απόκτηση δείγματος λόγου 6. Η ανάγνωση κειμένου

11 Το ιστορικό του πελάτη  Βιογραφικά στοιχεία  Ιατρικό ιστορικό-αιτιολογία/διάγνωση (π.χ. ισχαιμικό εγκεφαλικό επεισόδιο, φαρμακευτική αγωγή, ακοή, όραση)  Νευρολογική εξέταση (π.χ. αξονική τομογραφία)  Οικογενειακό ιστορικό  Επαγγελματικό ιστορικό  Κοινωνικό ιστορικό  Γενική συμπεριφορά του ασθενή

12 Είναι σημαντικό να γίνονται κάποιες ερωτήσεις γύρω από το πρόβλημά του κυρίως ως προς το αντιλαμβάνεται ο ίδιος το πρόβλημα που έχει, π.χ.: 1) Περιγράψτε τις ανησυχίες σας για την ομιλία σας 2) Ποια νομίζετε ότι είναι η αιτία του προβλήματος; 3) Ποιοι ήχοι σας είναι πιο δύσκολοι; 4) Σας είναι δύσκολο να επαναλάβετε αυτά που σας έχουν πει άλλοι; 5) Υπάρχουν στιγμές κατά τις οποίες η ομιλία σας είναι καλύτερη; 6) Πόσο καλά σας καταλαβαίνει η οικογένειά σας, οι φίλοι σας;

13  Πληροφορίες σχετικά με τον κάθε ασθενή καταγράφονται σε μία φόρμα, η οποία ποικίλλει από επαγγελματία σε επαγγελματία, και από κέντρο σε κέντρο.  Ένα περιεκτικό ιστορικό μπορεί να είναι μία πολύτιμη πηγή για ανασκοπική έρευνα και για μελέτες ελέγχου που στοχεύουν στη βελτίωση της φροντίδας του ασθενή.

14  Εξετάζουμε τη δομική και λειτουργική επάρκεια μέσω λεκτικών και μη λεκτικών ασκήσεων στα παρακάτω: πρόσωπο χείλη δόντια γλώσσα σκληρή υπερώα υπερωϊοφαρυγγικός μηχανισμός

15  Σημειώνουμε αν η ακοή του ασθενή έχει εκτιμηθεί επίσημα ή ανεπίσημα.  Ο ασθενής φοράει ακουστικά;  Φοράει τα ακουστικά κατά τη διάρκεια της αξιολόγησης;  Τυχόν πρόβλημα στην ακουστική ικανότητα εμπλέκεται με τη λογοθεραπευτική παρέμβαση; (ο ασθενής δεν εκτέλεσε μία εντολή επειδή δεν την άκουσε;)

16  Χρησιμοποιούνται για να αξιολογηθεί η ικανότητα του αρθρωτικού μηχανισμού να κάνει γρήγορες εναλλασσόμενες κινήσεις ομιλίας.  Δίνουμε σαφείς οδηγίες και ο πελάτης μπορεί να «προβάρει» την άσκηση  Χρησιμοποιείται χρονόμετρο και μαγνητοφωνάκι  Εάν ο ασθενής σταματήσει ή αργοπορήσει εκούσια προτού ολοκληρωθεί η άσκηση, επαναλαμβάνεται η άσκηση.  Σε παιδιά προσχολικής ηλικίας, δεν εξετάζεται η ταχύτητα της παραγωγής αλλά η ακρίβεια και η ομαλότητα της παραγωγής μεμονωμένων συλλαβών.

17  Ταχύτητα εναλλασσόμενης κίνησης καθορίζεται η ομαλότητα της ταχύτητας των μυών των χειλιών, του πρόσθιου και οπίσθιου τμήματος της γλώσσας και των σιαγόνων. Ζητείται από τον ασθενή να παράγει τα pa, ta, ka σταθερά και όσο πιο πολύ μπορεί. Η βραδύτητα της συγκεκριμένης άσκησης αποτελεί σημαντική ένδειξη για νευρομυική διαταραχή.  Ταχύτητα διαδοχικής κίνησης μετράται η ικανότητα γρήγορης μετάβασης από μία αρθρωτική θέση σε άλλη. Ο ασθενής επαναλαμβάνει τις συλλαβές pa, ta, ka σταθερά και για όσο μεγαλύτερη διάρκεια μπορεί. Αυτή η άσκηση είναι χρήσιμη για τον εντοπισμό δυσκολιών στον κινητικό προγραμματισμό, όπως στην απραξία.

18 Δείγμα λόγου Οι επίκτητες διαταραχές λόγου επηρεάζουν:  Την ανάκληση λέξεων  Την κατανόηση λέξεων  Την παραγωγή και κατανόηση προτάσεων  Τις ικανότητες μίμησης

19  Ο ρόλος του λογοπαθολόγου είναι να αξιολογήσει την κλινική εικόνα του ασθενή με σκοπό:  Να αξιολογήσει την αφασία  Να συνεισφέρει στην ιατρική γνωμάτευση  Να χειριστεί την αποκατάσταση του ασθενή  Σε γενικές γραμμές, η κλινική εικόνα αξιολογείται σε:  Αρνητικά συμπτώματα (βλάβες λειτουργιών)  Θετικά συμπτώματα (άθικτες λειτουργίες)  Παραλείψεις (τομείς του λόγου που έχουν χαθεί)  Προσθήκες (τομείς του λόγου που δεν υπήρχαν πριν)

20 Τρόποι λήψης δείγματος: 1. Συζήτηση για ένα γνωστό θέμα 2. Περιγραφή μιας εικόνας 3. Επανάληψη μίας ιστορίας μετά από τον κλινικό 4. Διήγηση μιας ιστορίας από τον πελάτη που βλέπει μια σειρά εικόνων 5. Ο ασθενής να περιγράψει τα βήματα που ακολουθεί για να κάνει κάτι

21 6. Ανάγνωση κειμένου:  Ελέγχουμε αν η άρθρωση και η καταληπτότητα της ομιλίας είναι φυσιολογικές.  Αξιολογούμε τον τονισμό και τον επιτονισμό των λέξεων.

22  Έλεγχος/εκτίμηση  Επίσημη αξιολόγηση

23 Έλεγχος/εκτίμηση Για να ελεγχθεί αν ο ασθενής έχει αφασία και τι είδους αφασία, αξιολογείται:  Η παραγωγή του λόγου για να εκτιμήσουμε εάν είναι ρέουσα ή όχι  Η κατανόηση του προφορικού λόγου για να εκτιμήσουμε εάν έχει προβλήματα κατανόησης ή όχι  Η επανάληψη λέξεων και προτάσεων  Η κατονομασία

24 ΤΥΠΟΥ ΑΦΑΣΙΑΣΡΟΗ ΛΟΓΟΥΚΑΤΑΝΟΗΣΗΕΠΑΝΑΛΗΨΗΚΑΤΟΝΟΜΑΣΙΑ ΟΛΙΚΗ Χ Χ Χ Χ BROCA Χ √ Χ Χ ΥΠΟΦΛΟΙΩΔΗΣ ΚΙΝΗΤΙΚΗ Χ √ √ Χ WERNICKE √ Χ Χ Χ ΥΠΟΦΛΟΙΩΔΗΣ ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑΚΗ √ Χ √ Χ ΑΓΩΓΗΣ √ √ Χ Χ ΑΝΟΜΙΑ √ √ √ Χ

25 Προφορικός λόγος 1. Γενικές ερωτήσεις προς τον εξεταζόμενο Πως είστε σήμερα; Που βρίσκεστε; Για ποιο λόγο είστε εδώ; Πώς πιστεύετε ότι μπορούμε να σας βοηθήσουμε; Τι μέρα είναι σήμερα;

26 2. Αυτοματισμοί  Μέτρημα από 1-10  Ημέρες της εβδομάδας  Αλφάβητος  Συμπλήρωση φράσεων (άσπρο και……, μέρα και ………)  Συμπλήρωση προτάσεων π.χ. τρώω ψωμί με ……………

27 Κατανόηση λόγου Η ΑΚΟΥΣΤΙΚΗ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΠΕΡΙΛΑΜΒΑΝΕΙ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΦΟΡΙΚΩΝ ΕΡΕΘΙΣΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΤΗ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΤΟΥΣ ΣΤΗ ΜΝΗΜΗ 1. Κατανόηση εντολών  Εκτέλεση αυτόματων ή/και απλών ή/και σύνθετων εντολών 2. Κατανόηση ερωτήσεων κλειστού τύπου (ναι/όχι) 3. Κατανόηση μικρής παραγράφου 4. Επανάληψη λέξεων, απλών προτάσεων, μεγάλων προτάσεων

28  ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΜΕΜΟΝΩΜΕΝΩΝ ΛΕΞΕΩΝ  Ο ΠΙΟ ΚΟΙΝΟΣ ΤΡΟΠΟΣ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΕΊΝΑΙ Η ΕΠΙΛΟΓΗ ΑΠΌ ΜΙΑ ΣΕΙΡΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ ΟΠΟΥ Ο ΕΞΕΤΑΣΤΗΣ ΤΟΠΟΘΕΤΕΙ ΜΙΑ ΣΕΙΡΑ ΕΙΚΟΝΩΝ (ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ) Η’ ΤΡΙΣΔΙΑΣΤΑΤΩΝ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ ΜΠΡΟΣΤΑ ΣΤΟΝ ΑΣΘΕΝΗ ΚΑΙ ΤΑ ΚΑΤΟΝΟΜΑΖΕΙ ΈΝΑ ΈΝΑ. ΚΑΙ Ο ΑΣΘΕΝΗΣ ΤΑ ΔΕΙΧΝΕΙ Η’ ΤΑ ΑΓΓΙΖΕΙ  Ο ΕΞΕΤΑΣΤΗΣ ΣΥΝΗΘΩΣ ΧΡΣΗΣΙΜΟΠΟΙΕΙ ΤΗ ΦΡΑΣΗ «ΔΕΙΞΕ ΜΟΥ…»

29  ΤΑ ΣΧΕΔΙΑ ΔΕΝ ΕΊΝΑΙ ΠΑΝΤΑ ΣΧΕΔΙΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ.  ΟΡΙΣΜΕΝΕΣ ΦΟΡΕΣ ΤΑ ΣΧΕΔΙΑ ΑΝΤΙΠΡΟΣΩΠΕΥΟΥΝ ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ, ΓΡΑΜΜΑΤΑ, Η’ ΑΡΙΘΜΟΥΣ, ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΑ ΣΧΗΜΑΤΑ, Η’ ΧΡΩΜΑΤΑ.  ΟΡΙΣΜΕΝΕΣ ΦΟΡΕΣ ΕΛΕΓΧΕΤΑΙ ΜΕ ΤΟ ΔΕΙΞΙΜΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ Η’ ΤΩΝ ΜΕΡΩΝ ΤΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ ΤΑ ΟΠΟΙΑ Ο ΑΣΘΕΝΗΣ ΔΕΙΧΝΕΙ ΕΙΤΕ ΣΤΟ ΔΙΚΟ ΤΟΥ ΣΩΜΑ ΕΙΤΕ ΣΤΟ ΣΩΜΑ ΤΟΥ ΕΞΕΤΑΣΤΗ,

30  ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΟΝ GOODGLASS ΚΑΙ ΤΟΥΣ ΣΥΝΕΡΓΑΤΕΣ ΤΟΥ (1966), ΟΙ ΑΦΑΣΙΚΟΙ ΑΣΘΕΝΕΙΣ ΚΑΤΑΝΟΟΥΝ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΤΑ ΟΝΟΜΑΤΑ ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΗΜΕΝΩΝ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ ΚΑΙ ΕΝΕΡΓΕΙΩΝ, ΕΝΏ ΕΧΟΥΝ ΧΕΙΡΟΤΕΡΗ ΕΠΙΔΟΣΗ ΣΤΑ ΧΡΩΜΑΤΑ, ΑΡΙΘΜΟΥΣ ΚΑΙ ΓΡΑΜΜΑΤΑ.

31 Κατονομασία 1. Κατονομασία εικονιζόμενων αντικειμένων, γραμμάτων, σχημάτων, ρημάτων, αριθμών, χρωμάτων, μελών του σώματος, 2. Κατονομαστικές απαντήσεις (απάντηση μίας λέξης-με τι λέμε την ώρα; Τι κάνουμε με τον αναπτήρα; Τι χρώμα είναι οι φράουλες; Πόσα παπούτσια είναι στο ζευγάρι;) 3. Συνειρμική κατονομασία (να θυμηθεί και να ονομάσει μέσα σε ένα λεπτό κάποια σημασιολογική ή φωνολογική κατηγορία)

32 Άλλες γλωσσικές λειτουργίες που εξετάζονται πιο συχνά:  Γραφή  Ανάγνωση  Μη-λεκτική επικοινωνία

33 Γραφή:  Να γράφει γράμματα, λέξεις, φράσεις, προτάσεις που υπαγορεύει ο κλινικός  Να αντιγράφει γράμματα, λέξεις, προτάσεις,  Να περιγράφει γραπτώς εικόνες  Να γράφει αριθμούς καθ’ υπαγόρευση  Να αντιγράφει αριθμούς  Να ζωγραφίζει

34 Ανάγνωση: Αντιστοιχία γραπτής λέξης-εικόνας Να εκτελεί γραπτές εντολές Να διαβάζει δυνατά αριθμούς, γράμματα, λέξεις, προτάσεις Να διαβάζει σιωπηλά προτάσεις (μέσα του), παραγράφους, και να απαντάει σε ερωτήσεις κατανόησης

35  ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ ΟΔΗΓΙΕΣ  ΟΔΗΓΙΕΣ  ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΛΕΞΕΙΣ ΣΤΗΝ ΑΡΙΣΤΕΡΗ ΣΤΗΛΗ. ΣΤΑ ΔΕΞΙΑ ΚΆΘΕ ΛΕΞΗΣ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΔΥΟ ΑΚΟΜΑ ΛΕΞΕΙΣ. ΔΙΑΛΕΞΤΕ ΑΥΤΗΝ Η ΟΠΟΙΑ ΕΧΕΙ ΑΝΤΙΘΕΤΟ ΝΟΗΜΑ ΑΠΌ ΤΗ ΛΕΞΗ ΣΤΑ ΑΡΙΣΤΕΡΑ. ΚΑΤΩ – ΔΙΠΛΑ, ΠΑΝΩ ΠΟΛΛΟΙ – ΑΡΚΕΤΟΙ, ΛΙΓΟΙ

36 ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΣ ΙΔΕΑΣ  ΥΠΑΡΧΕΙ ΈΝΑ ΦΥΤΟ ΣΤΗ ΧΩΡΑ ΜΑΣ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΠΡΑΣΙΝΑ ΦΥΛΛΑ. ΑΥΤΌ ΤΟ ΦΥΤΟ ΜΕΓΑΛΩΝΕΙ 8 ΙΝΤΣΕΣ. ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΚΆΘΕ ΒΛΑΣΤΟΥ ΥΠΑΡΧΕΙ ΈΝΑ ΛΕΥΚΟ ΛΟΥΛΟΥΔΙ.Ο ΒΛΑΣΤΟΣ ΕΊΝΑΙ ΕΠΙΣΗΣ ΛΕΥΚΟΣ. ΛΕΓΕΤΑΙ INDIAN PIPE Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΜΙΛΑΕΙ Α) ΓΙΑΤΙ ΟΙ ΓΗΓΕΝΕΙΣ ΑΜΕΡΙΚΑΝΟΙ ΚΑΠΝΙΖΟΥΝ Β) ΓΙΑΤΙ ΟΙ ΓΗΓΕΝΕΙΣ ΑΜΕΡΙΚΑΝΟΙ ΟΝΟΜΑΖΑΝ ΤΑ ΛΟΥΛΟΥΔΙΑ Γ) ΠΩΣ ΜΟΙΑΖΕΙ ΤΟ ΛΟΥΛΟΥΔΙ ΠΟΥ ΛΕΓΕΤΑΙ …..

37 ΕΞΑΓΩΓΗ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΩΝ  ΤΑ ΑΛΟΓΑ ΔΕ ΖΟΥΝ ΟΣΟ ΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ. ΈΝΑ ΑΛΟΓΟ ΠΟΥ ΖΕΙ ΜΕΧΡΙ ΤΑ ΤΡΙΑΝΤΑ ΕΊΝΑΙ ΠΟΛΎ ΜΕΓΑΛΟ ΗΛΙΚΙΑΚΑ. ΕΝΑΣ ΧΡΟΝΟΣ ΖΩΗΣ ΤΟΥ ΑΛΟΓΟΥ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΕΙ ΣΕ ΤΡΙΑ ΧΡΟΝΙΑ ΖΩΗΣ ΕΝΌΣ ΑΤΟΜΟΥ. ΈΝΑ ΑΛΟΓΟ ΤΡΙΑΝΤΑ ΕΤΩΝ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΕΙ ΣΕ ΈΝΑΝ ΑΝΘΡΩΠΟ ΕΝΕΝΗΝΤΑ ΕΤΩΝ. ΈΝΑ ΑΛΟΓΟ ΔΕΚΑ ΕΤΩΝ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΕΙ ΣΕ Α) ΈΝΑ ΠΑΙΔΙ ΔΕΚΑ ΕΤΩΝ Β)ΈΝΑ ΑΤΟΜΟ ΤΡΙΑΝΤΑ ΕΤΩΝ Γ)ΈΝΑ ΠΑΙΔΙ ΤΡΙΩΝ ΕΤΩΝ

38 ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΩΝ  «ΕΙΝΑΙ ΠΟΛΥ ΟΜΟΡΦΗ ΑΥΤΗ Η ΠΕΤΡΑ ΣΤΟ ΔΑΧΤΥΛΙΔΙ ΣΟΥ», ΕΙΠΕ Η ΜΑΡΙΑ  «Σ ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ» ΕΙΠΕ Η ΜΑΡΘΑ, «ΜΟΥ ΤΟ ΕΚΑΝΑΝ ΔΩΡΟ. ΕΧΩ ΚΙ ΑΛΛΑ ΔΑΧΤΥΛΙΔΙΑ, ΑΛΛΑ ΑΥΤΌ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΑΓΑΠΗΜΕΝΟ ΜΟΥ. Η ΜΗΤΕΡΑ ΜΟΥ ΠΑΝΤΑ ΜΟΥ ΔΙΝΕΙ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΠΟΥ ΜΟΥ ΑΡΕΣΟΥΝ.» Η ΜΑΡΘΑ ΕΧΕΙ ΠΑΡΑΠΑΝΩ ΑΠΌ ΈΝΑ ΔΑΧΤΥΛΙΔΙΑ Σ Λ ΤΟ ΔΑΧΤΥΛΙΔΙ ΔΟΘΗΚΕ ΣΤΗ ΜΑΡΘΑ ΑΠΌ ΤΗ ΜΗΤΕΡΑ ΤΗΣ Σ Λ ΤΟ ΔΑΧΤΥΛΙΔΙ ΔΕΝ ΑΡΕΣΕΙ ΣΤΗ ΜΑΡΙΑ Σ Λ

39 Μη λεκτική-επικοινωνία  Να χρησιμοποιεί χειρονομίες, νοήματα, παντομίμα  Να επιδεικνύει τη χρήση αντικειμένων  Να ανταποκρίνεται σε χειρονομίες, νοήματα, παντομίμα του κλινικού  Να παίζει κάποιον ρόλο  Να φτιάχνει σχήματα με κύβους

40 Επίσημη αξιολόγηση αφασίας  Δοκιμασίες ελέγχου (bedside and screening test)  Περιεκτικές εξετάσεις (comprehensive aphasia test)  Δοκιμασίες σε συγκεκριμένους τομείς της γλώσσας (tests of specific language functions)

41 Δοκιμασίες ελέγχου (bedside and screening test)  Γρήγορη και συνοπτική αξιολόγηση για τον καθορισμό της ύπαρξης ή όχι αφασίας  Για να καταλήξει ο κλινικός σε μία διάγνωση ή να αποφασίσει αν χρειάζεται μια πιο εκτεταμένη/ολοκληρωμένη αξιολόγηση

42 Περιεκτικές εξετάσεις (comprehensive aphasia test)  Αξιολογούν (όλες/αρκετές γλωσσικές παραμέτρους π.χ. κατανόηση λέξεων, εκτέλεση εντολών, επανάληψη λέξεων)  Εντοπίζουν τις ικανότητες αλλά και τα προβλήματα του ασθενή. Καθορίζουν το επίπεδο βλάβης  Διάγνωση τύπου αφασίας

43 Δοκιμασίες σε συγκεκριμένους τομείς της γλώσσας (tests of specific language functions)  Εξετάζουν συγκεκριμένους τομείς της γλώσσας π.χ. κατονομασία  Ίσως να προσφέρουν σχετική διαφοροδιάγνωση ανάμεσα σε ασθενείς με και χωρίς αφασία

44  The Western Aphasia Battery  The Minnesota Test for Differential Diagnosis  The Porch Index of Communication Ability  The Aphasia Diagnostic Profiles  Examining for Aphasia  Neurosensory Center Comprehensive Examination for Apasia  Boston Assessment of Severe Aphasia

45 1. Aphasia Screening test 2. Διαγνωστική εξέταση της Βοστόνης για την Αφασία 3. Μινεσότα τεστ Διαφορικής Διάγνωσης της Αφασίας

46  Σύντομο, απλό και συγχρόνως ευαίσθητο διαγνωστικό εργαλείο  Στοχεύει στην αναγνώριση των γλωσσικών διαταραχών που παρατηρούνται σε ενήλικους ασθενείς

47 1. Αλλαγές στο Ελληνικό AST (λήφθηκαν υπόψη οι γλωσσικές ιδιομορφίες και οι επικοινωνιακές συνήθειες της γλώσσας μας) 2. Ο πληθυσμός που συμμετείχε στην έρευνα (50 ασθενείς με διάγνωση αφασίας και 30 άτομα χωρίς διάγνωση αφασίας, τα 50 άτομα δεν έπασχαν από νευροεκφυλιστικές νόσους, βρίσκονταν είτε σε οξύ είτε σε χρόνιο στάδιο αφασίας, κάλυπταν όλα τα μορφωτικά επίπεδα, είχαν μητρική γλώσσα την ελληνική και ήταν κάτοικοι ή αστικών κέντρων ή επαρχίας, 33 άντρες και 17 γυναίκες με μέσο όρο ηλικίας 64,1 έτη)

48 3. Τρόπος συλλογής δεδομένων (οι εξεταζόμενοι αξιολογήθηκαν στις ίδιες 50 υποδοκιμασίες με τη συμμετοχή 4 λογοθεραπευτών και σε διάφορα κλινικά πλαίσια, ακολουθήθηκαν οδηγίες για τον τρόπο χορήγησης του τεστ – χώρος ευάερος, ευήλιος, χωρίς θόρυβο, καταγραφή των στοιχείων και λεπτομερειών καθ’ όλη τη διάρκεια χορήγησης, έλεγχος κόπωσης του ασθενή, διακοπή της εξέτασης σε περίπτωση εκνευρισμού του εξεταζόμενου, οδηγίες στον ασθενή για την όλη διαδικασία, η ανάλυση έγινε με το Man-Whitney test)

49  Η στάθμισή του είναι βασισμένη σε έρευνα που διεξήχθη σε πολλές εκατοντάδες ασθενείς με αφασία στην Αγγλία, Αυστραλία και Η.Π.Α..  Το υλικό είναι σαφές και απλό

50 1. Διαγνωστική εγκυρότητα: η χρησιμοποίηση του τεστ από περισσότερους από 2000 κλινικούς πιστοποιεί τη διαγνωστική εγκυρότητα του τεστ 2. Εγκυρότητα σε σχέση με το κριτήριο: η πλειοψηφία των φυσιολογιών ηλικιωμένων, επέδειξε πολύ λίγες δυσκολίες συγκριτικά με τους ασθενείς με αφασία 3. Εγκυρότητα περιεχομένου: τα άτομα με διάγνωση αφασίας επέδειξαν σαφή πρότυπα ανεπάρκειας 4. Προγνωστική εγκυρότητα: η πρόγνωση για την πιθανή εξέλιξη του εκάστοτε ασθενή δύναται να πραγματοποιηθεί με βάση την επίδοσή του στην πρώτη αξιολόγηση, αφού τα αποτελέσματα δε διαφοροποιούνται σημαντικά στη δεύτερη αξιολόγηση.

51 ΣΚΟΠΟΣ  Διάγνωση και κατηγοριοποίηση της αφασίας  Αξιολογεί:  Άρθρωση  Ροή/ευχέρεια λόγου  Ανάκληση λέξεων  Επανάληψη  Αυτοματοποιημένες αλληλουχίες  Γραμματική  Παραφασίες  Ακουστική κατανόηση  Ανάγνωση  γραφή

52 Αξιοπιστία  Στο πρωτότυπο τεστ χρησιμοποιήθηκε ικανοποιητικός αριθμός ατόμων με διάφορους τύπους αφασίας και συγκρίθηκαν τα αποτελέσματα με παλαιότερες μεθόδους διάγνωσης δίνοντας υψηλό δείκτη συνάφειας Πληθυσμός  Μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε ανθρώπους όλων των ηλικιών

53 Τομείς του τεστ 1. Έλεγχος του επιπέδου του λόγου του ασθενούς και της αντιληπτικής ικανότητας του μέσα από ανοιχτού-κλειστού τύπου συζήτηση 2. Ακουστικές ικανότητες (αναγνώριση λέξεων από κάρτες, αναγνώριση μελών σώματος, εκτέλεση εντολών με σταδιακά αυξανόμενη δυσκολία, απάντηση σε κλειστού τύπου ερωτήσεις για καθημερινές καταστάσεις, διήγηση μίας μικρής ιστορίας και απάντηση σε κλειστού τύπου ερωτήσεις που αφορούν την ιστορία)

54 3. Λεκτική έκφραση (εξέταση του μηχανισμού άρθρωσης μέσα από λεκτικές και μη λεκτικές δοκιμασίες, συμπλήρωση αυτοματοποιημένων ακολουθιών λέξεων, έλεγχος προσωδίας και ρυθμού, επανάληψη λέξεων, φράσεων, ανάγνωση λέξεων από καρτέλες, κατονομασία ως απάντηση ερωτήσεων, κατονομασία ζώων, ανάγνωση προτάσεων) 4. Κατανόηση γραπτού λόγου 5. Έλεγχος γραφής

55  Ο μέσος όρος διάρκειας χορήγησης του τεστ ήταν περίπου 2 ώρες.  Τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν ήταν φυλλάδια καταγραφής των δεδομένων, κάρτες και μερικά αντικείμενα π.χ. κουδούνι, κούπα, μακρύ και κοντό μολύβι, κουτάλι, ρολόι, χρήματα.

56 Αξιολογεί: 1. Ακουστικές διαταραχές 2. Οπτικές και αναγνωστικές διαταραχές 3. Διαταραχές λόγου και γλώσσας 4. Οπτικο-κινητικές διαταραχές και διαταραχές του γραπτού λόγου 5. Διαταραχές των αριθμών και των μαθηματικών διαδικασιών

57 ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ  Χορηγήθηκε σε 50 υποκείμενα χωρίς αφασία και 30 ασθενείς με αφασία  Τα υποκείμενα επιλέχθηκαν μέσα από το θεσσαλικό νοσοκομειακό πληθυσμό, εξαιρέθηκαν τα άτομα με προβλήματα όρασης, ακοής, νευρολογικά και ψυχιατρικά προβλήματα  Το δείγμα που επιλέχθηκε είχε μια ηλικιακή ομοιογένεια  Η χορήγηση πραγματοποιήθηκε σε ήσυχο περιβάλλον, με κατάλληλο φωτισμό.

58  ΣΤΗΝ ΑΦΑΣΙΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΔΥΟ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΕΣ ΑΠΟΨΕΙΣ:  Η ΙΑΤΡΙΚΗ ΑΠΟΨΗ  Η ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΠΟΨΗ

59 ΚΑΤΆ ΤΗΝ ΙΑΤΡΙΚΗ ΑΠΟΨΗ:  ΟΙ ΕΠΙΚΤΗΤΕΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΛΟΓΟΥ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΟΝΤΑΙ ΣΑΝ ΠΑΘΗΣΕΙΣ ΜΕ ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΚΛΙΝΙΚΑ ΣΥΝΔΡΟΜΑ  Ο ΚΥΡΙΟΣ ΕΣΤΙΑΣΜΟΣ ΕΊΝΑΙ ΣΤΗ ΒΛΑΒΗ  ΟΙ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΕΣ ΥΓΕΙΑΣ ΓΝΩΡΙΖΟΥΝ ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΚΑΙ ΕΧΟΥΝ ΕΛΕΓΧΟ ΣΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ  Η ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΖΕΤΑΙ ΣΑ ΘΕΡΑΠΕΙΑ Π.Χ. ΑΝΑΚΤΗΣΗ ΤΗΣ ΧΑΜΕΝΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ

60 ΚΑΤΆ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ ΑΠΟΨΗ  ΟΙ ΕΠΙΚΤΗΤΕΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΛΟΓΟΥ ΠΑΡΟΥΣΙΑΖΟΝΤΑΙ ΣΑΝ ΠΑΘΗΣΕΙΣ ΠΟΥ ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ ΟΛΗ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ  Ο ΚΥΡΙΟΣ ΕΣΤΙΑΣΜΟΣ ΕΊΝΑΙ ΣΤΙΣ ΣΥΝΕΠΕΙΕΣ ΤΩΝ ΕΠΙΚΤΗΤΩΝ ΔΙΑΤΑΡΑΧΩΝ ΛΟΓΟΥ  Η ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΕΊΝΑΙ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ  Η ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΗ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΖΕΤΑΙ ΑΠΌ ΤΡΟΠΟΥΣ ΠΟΥ ΣΤΟΧΕΥΟΥΝ ΣΤΗ ΒΛΑΒΗ, ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ

61 ΜΟΝΤΕΛΟ ΠΑΓΚΟΣΜΙΟΥ ΟΡΓΑΝΙΣΜΟΥ ΥΓΕΙΑΣ (ΠΟΥ) ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΤΗΣ ΥΓΕΙΑΣ ΒΛΑΒΗΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑΣΥΜΜΕΤΟΧΗ

62  ΒΛΑΒΗ: ΑΝΟΜΙΑ  ΕΜΠΟΔΙΑ ΣΤΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ: ΔΕ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΧΕΙ ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΣΤΑ ΟΝΟΜΑΤΑ ΤΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ  ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΙ ΣΤΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ: ΔΕ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΣΥΜΜΕΤΕΧΕΙ ΣΤΙΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΓΟΝΕΩΝ ΠΑΙΔΙΩΝ

63  Η ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΚΆΘΕ ΑΤΟΜΟΥ ΝΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΕΙ ΣΤΟ ΔΙΚΟ ΤΟΥ/ ΤΗΣ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

64  ΝΑ ΕΞΑΚΡΙΒΩΣΕΙ ΠΩΣ Η ΒΛΑΒΗ ΕΠΗΡΕΑΖΕΙ ΤΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ ΣΤΗΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΖΩΗ  ΝΑ ΕΞΑΚΡΙΒΩΣΕΙ ΤΙΣ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΕΣ ΠΟΥ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΕΙ ΤΟ ΑΤΟΜΟ ΚΑΙ ΟΙ ΑΛΛΟΙ ΝΑ ΥΠΕΡΒΟΥΝ ΤΗ ΒΛΑΒΗ  ΝΑ ΣΧΕΔΙΑΣΕΙ ΚΑΤΑΛΛΗΛΗ ΚΑΙ ΣΧΕΤΙΚΗ ΘΕΡΑΠΕΙΑ  ΝΑ ΜΑΣ ΔΩΣΕΙ ΤΗ ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΝΑ ΜΕΤΡΗΣΟΥΜΕ ΤΗΝ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΘΕΡΑΠΕΙΑΣ ΜΑΣ ΣΕ ΟΡΟΥΣ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ ΣΤΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ ΚΑΙ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΗ ΖΩΗ  ΝΑ ΟΡΙΣΕΙ ΠΟΙΟΣ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΚΑΙ ΓΙΑ ΠΟΣΟ ΧΡΟΝΙΚΟ ΔΙΑΣΤΗΜΑ


Κατέβασμα ppt " Η ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΞΕΚΙΝΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΑΡΑΠΟΜΠΗ ΣΤΟΝ ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΥΤΗ  Η ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΕΧΕΙ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΦΑΣΕΙΣ (ΙΑΤΡΙΚΟ ΙΣΤΟΡΙΚΟ, ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΜΕ ΤΟΝ ΑΣΘΕΝΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ,"

Παρόμοιες παρουσιάσεις


Διαφημίσεις Google