Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
1
ΑΦΑΣΙΑ ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΦΑΣΙΑ;
Η ΑΦΑΣΙΑ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΕΝΟΣ ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΟΥ ΕΠΕΙΣΟΔΙΟΥ Η’ ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΗΣ ΒΛΑΒΗΣ, ΚΑΙ ΕΠΗΡΕΑΖΕΙ ΤΗΝ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ ΕΝΟΣ ΑΤΟΜΟΥ. ΕΙΝΑΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΝΑ ΘΥΜΑΣΤΕ ΟΤΙ ΑΚΟΜΑ ΕΙΣΤΕ ΙΚΑΝΟΙ ΕΝΗΛΙΚΕΣ, ΓΝΩΡΙΖΕΤΕ ΤΙ ΘΕΛΕΤΕ ΝΑ ΠΕΙΤΕ, ΜΠΟΡΕΙΤΕ ΝΑ ΛΑΜΒΑΝΕΤΕ ΑΠΟΦΑΣΕΙΣ. Η ΑΦΑΣΙΑ ΠΡΟΚΥΠΤΕΙ ΞΑΦΝΙΚΑ. ΣΕ ΣΠΑΝΙΕΣ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ ΕΜΦΑΝΙΖΕΤΑΙ ΣΤΑΔΙΑΚΑ ΚΑΙ ΟΝΟΜΑΖΕΤΑΙ ΠΡΩΤΟΓΕΝΗΣ ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ ΑΦΑΣΙΑ. ΈΝΑ ΑΤΟΜΟ ΜΕ ΑΦΑΣΙΑ ΔΥΣΚΟΛΕΥΕΤΑΙ ΝΑ:
2
ΤΑ ΕΙΔΗ ΤΗΣ ΑΦΑΣΙΑΣ
3
ΤΑ ΕΙΔΗ ΤΗΣ ΑΦΑΣΙΑΣ ΑΦΑΣΙΚΑ ΣΥΝΔΡΟΜΑ: ΠΟΙΚΙΛΛΕΣ ΑΜΦΙΣΒΗΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΔΙΑΦΩΝΙΕΣ ΠΟΛΥΑΡΙΘΜΟΙ ΟΡΟΙ ΚΑΙ ΟΝΟΜΑΣΙΕΣ ΑΦΑΣΙΚΟ ΣΥΝΔΡΟΜΟ ΑΠΟ ΘΕΩΡΗΤΙΚΗΣ ΠΛΕΥΡΑΣ ΣΥΝΟΛΟ ΔΙΑΤΑΡΑΧΩΝ ΚΛΙΝΙΚΗ ΠΡΑΞΗ: ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΚΛΙΝΙΚΗ ΟΝΤΟΤΗΤΑ
4
ΑΥΤΟΙ ΟΙ ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΝΤΑΙ ΑΠΟ ΕΥΡΩΠΑΙΟΥΣ ΚΥΡΙΩΣ ΕΡΕΥΝΗΤΕΣ
ΤΑ ΕΙΔΗ ΤΗΣ ΑΦΑΣΙΑΣ ΟΙ ΚΥΡΙΟΤΕΡΕΣ ΥΠΟΔΙΑΙΡΕΣΕΙΣ: “ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΑΦΑΣΙΑ BROCA” “ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑΚΗ ΑΦΑΣΙΑ WERNICKE” “ΑΦΑΣΙΑ ΑΓΩΓΙΜΟΤΗΤΑΣ” “ΔΙΑΦΛΟΙΪΚΗ ΑΦΑΣΙΑ” ΑΥΤΟΙ ΟΙ ΟΡΟΙ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΟΥΝΤΑΙ ΑΠΟ ΕΥΡΩΠΑΙΟΥΣ ΚΥΡΙΩΣ ΕΡΕΥΝΗΤΕΣ
5
ΑΦΑΣΙΑ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΗ Η ταξινόμηση της σχολής της Βοστόνης Αφασία Broca
Αφασία Wernicke Αφασία αγωγής Ολική αφασία Κατονομαστική αφασία Διαφλοιική κινητική αφασία Διαφλοιική αισθητηριακή αφασία Διαφλοιική μικτή αφασία
6
ΜΕΘΟΔΟΙ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ ΑΦΑΣΙΑΣ
ΤΥΠΟΥ ΑΦΑΣΙΑΣ ΡΟΗ ΛΟΓΟΥ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΚΑΤΟΝΟΜΑΣΙΑ ΟΛΙΚΗ Χ BROCA √ ΥΠΟΦΛΟΙΩΔΗΣ ΚΙΝΗΤΙΚΗ WERNICKE ΥΠΟΦΛΟΙΩΔΗΣ ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑΚΗ ΑΓΩΓΗΣ ΑΝΟΜΙΑ
7
ΤΑ ΕΙΔΗ ΤΗΣ ΑΦΑΣΙΑΣ ΑΦΑΣΙΑ BROCA
(ΑΦΗΜΙΑ (1861-BROCA), ΑΦΑΣΙΑ (1864-TROUSSEAU)) ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΑΦΑΣΙΑ – LURIA, 1966 ΕΚΦΡΑΣΤΙΚΗ ΑΦΑΣΙΑ – HEACAEN & ALBERT, 1987 ΛΕΚΤΙΚΗ ΑΦΑΣΙΑ – HEAD, 1962 ΣΥΝΤΑΚΤΙΚΗ ΑΦΑΣΙΑ – WEPMAN & JONES, 1964
8
ΤΑ ΕΙΔΗ ΤΗΣ ΑΦΑΣΙΑΣ ΑΦΑΣΙΑ BROCA ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΣΤΗΝ ΑΡΘΡΩΣΗ
ΒΑΡΙΕΣ ΜΟΡΦΕΣ: ΑΔΥΝΑΤΗ Η ΟΜΙΛΙΑ ΚΑΘΩΣ ΚΑΙ Η ΓΡΑΦΗ, ΔΙΑΤΑΡΑΓΜΕΝΗ Η ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΤΟΥ ΓΡΑΠΤΟΥ Κ ΠΡΟΦΟΡΙΚΟΥ ΛΟΓΟΥ ΜΕΤΡΙΑ ΒΑΡΥΤΗΤΑ: ΠΙΟ ΣΥΧΝΕΣ, ΚΥΡΙΑΡΧΟΥ Ν ΟΙ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΣΤΗΝ ΑΡΘΡΩΣΗ, ΛΙΓΕΣ ΠΑΡΑΦΑΣΙΕΣ, ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΣΧΕΤΙΚΑ ΚΑΛΗ ΟΙ ΑΣΘΕΝΕΙΣ ΕΧΟΥΝ ΣΥΝΑΙΣΘΗΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗΣ ΤΟΥΣ ΣΕ ΑΝΤΙΘΕΣΗ ΜΕ ΤΟΥΣ ΑΣΘΕΝΕΙΣ WERNICKE. ΕΙΝΑΙ ΑΓΧΩΔΕΙΣ, ΚΑΤΑΘΛΙΠΤΙΚΟΙ ΣΥΧΝΑ ΣΥΝΥΠΑΡΧΕΙ ΣΤΟΜΑΤΟΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΑΠΡΑΞΙΑ
9
ΤΑ ΕΙΔΗ ΤΗΣ ΑΦΑΣΙΑΣ ΑΦΑΣΙΑ BROCA
ΑΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΣΕ ΟΜΙΛΙΑ ΚΑΙ ΓΡΑΦΗ ΠΟΥ ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΑΠΟ ΑΠΟΥΣΙΑ ΑΡΘΡΩΝ, ΣΥΝΔΕΣΜΩΝ, ΠΡΟΘΕΣΕΩΝ Κ ΒΟΗΘΗΤΙΚΩΝ ΡΗΜΑΤΩΝ ΣΧΕΤΙΚΑ ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΤΙΚΗ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ, ΑΛΛΑ ΣΠΑΝΙΩΣ ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΚΗ ΔΥΣΚΟΛΕΥΟΝΤΑΙ ΝΑ ΚΑΤΑΝΟΗΣΟΥΝ ΕΝΝΟΙΕΣ ΛΕΞΕΩΝ Π.Χ. ΜΙΚΡΟΤΕΡΟΣ/ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟΣ, ΜΕΣΑ/ΕΞΩ Η’ ΦΡΑΣΕΩΝ Π.Χ. ΤΗΣ ΜΗΤΕΡΑΣ Ο ΑΔΕΡΦΟΣ, ΤΟΥ ΑΔΕΛΦΟΥ Η ΜΗΤΕΡΑ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΣΥΧΝΑ ΔΙΑΤΑΡΑΓΜΕΝΗ ΑΛΛΑ ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΥΘΟΡΜΗΤΟ ΛΟΓΟ
10
ΤΑ ΕΙΔΗ ΤΗΣ ΑΦΑΣΙΑΣ ΑΦΑΣΙΑ BROCA
ΙΚΑΝΟΠΟΙΗΤΙΚΗ ΕΚΦΡΑΣΗ ΑΥΤΟΜΑΤΩΝ ΣΕΙΡΩΝ (ΜΗΝΕΣ, ΗΜΕΡΕΣ) ΔΙΑΤΑΡΑΓΜΕΝΗ ΓΡΑΦΗ: ΠΑΡΑΠΟΙΗΜΕΝΕΣ ΛΕΞΕΙΣ ΜΕ ΠΟΙΚΙΛΛΑ ΛΑΘΗ, ΠΑΡΑΤΗΡΕΙΤΑΙ ΚΥΡΙΩΣ ΣΤΗΝ ΚΑΘ’ ΥΠΑΓΟΡΕΥΣΗ ΠΑΡΑ ΣΤΗΝ ΑΥΘΟΡΜΗΤΗ ΓΡΑΦΗ, Η ΟΠΟΙΑ ΕΊΝΑΙ ΣΧΕΔΟΝ ΑΔΥΝΑΤΗ ΗΜΙΠΛΗΓΙΑ ΜΕ ΗΜΙΑΝΑΙΣΘΗΣΙΑ Κ ΜΕΡΙΚΕΣ ΦΟΡΕΣ ΗΜΙΑΝΟΨΙΑ
11
ΤΑ ΕΙΔΗ ΤΗΣ ΑΦΑΣΙΑΣ ΑΦΑΣΙΑ WERNICKE ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑΚΗ ΑΦΑΣΙΑ, WERNICKE,1874
ΑΝΤΙΛΗΠΤΙΚΗ ΑΦΑΣΙΑ, WEISENBERG & McBRIDE,1935/1964 ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΑΦΑΣΙΑ, BRAIN, 1961 ΑΚΟΥΣΤΙΚΗ ΑΜΝΗΣΙΚΗ ΑΦΑΣΙΑ, LURIA, 1966 ΛΕΚΤΙΚΗ ΑΓΝΩΣΙΑ, NIELSEN, 1936
12
ΤΑ ΕΙΔΗ ΤΗΣ ΑΦΑΣΙΑΣ ΑΦΑΣΙΑ WERNICKE
ΗΠΙΟΣ ΒΑΘΜΟΣ: ΧΩΡΙΣ ΝΕΥΡΟΛΟΓΙΚΑ ΣΗΜΕΙΑ ΔΕΝ ΓΙΝΕΤΑΙ ΕΥΚΟΛΑ ΑΝΤΙΠΛΗΠΤΗ Η’ ΕΡΜΗΝΕΥΕΤΑΙ ΩΣ ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΠΛΟΥΣΙΑ ΕΚΦΡΑΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΦΟΡΙΚΟΥ ΛΟΓΟΥ ΜΕ ΠΟΛΛΕΣ ΛΕΞΕΙΣ ΣΤΟ ΛΕΠΤΟ ΠΡΟΣΤΙΘΕΝΤΑΙ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΣΥΛΛΑΒΕΣ Η’ ΦΡΑΣΕΙΣ ΑΥΤΩΝ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΟΜΙΛΙΑ, ΕΝΑ ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ ΠΟΥ ΚΑΛΕΙΤΑΙ ΛΟΓΟΡΡΟΙΑ ΔΕΝ ΕΧΟΥΝ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΜΕ ΤΗΝ ΑΡΘΡΩΣΗ Η’ ΜΕ ΤΗΝ ΠΡΟΣΩΔΙΑ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ ΔΕ ΔΕΙΧΝΟΥΝ ΝΑ ΕΝΟΧΛΟΥΝΤΑΙ ΑΠΌ ΤΗΝ ΑΦΑΣΙΚΗ ΤΟΥΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ
13
ΤΑ ΕΙΔΗ ΤΗΣ ΑΦΑΣΙΑΣ ΑΦΑΣΙΑ WERNICKE
ΥΠΕΡΒΟΛΙΚΗ ΧΡΗΣΗ ΛΕΞΕΩΝ Κ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΩΝ ΚΑΝΟΝΩΝ: ΠΑΡΑΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΠΑΡ’ ΟΛΑ ΑΥΤΑ Ο ΛΟΓΟΣ ΕΙΝΑΙ ΠΤΩΧΟΣ ΙΔΕΩΝ ΣΥΧΝΕΣ ΠΑΡΑΦΑΣΙΕΣ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΤΥΠΩΝ ΝΕΟΛΟΓΙΣΜΟΙ ΜΕΓΑΛΗ ΔΥΣΚΟΛΙΑ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ ΤΑΧΕΙΑ ΚΟΠΩΣΗ: ΚΑΤΑΝΟΟΥΝ ΣΥΧΝΑ ΚΑΠΟΙΕΣ ΛΕΞΕΙΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΤΗΣ ΔΟΚΙΜΑΣΙΑΣ ΌΤΑΝ ΞΑΝΑΔΟΘΟΥΝ ΚΑΤ’ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΔΕ ΤΙΣ ΑΝΤΙΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΙ
14
ΤΑ ΕΙΔΗ ΤΗΣ ΑΦΑΣΙΑΣ ΑΦΑΣΙΑ WERNICKE
Η ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΠΟΙΚΙΛΛΕΙ ΣΕ ΜΕΓΑΛΟ ΒΑΘΜΟ ΔΙΑΤΑΡΑΓΜΕΝΗ ΑΝΑΓΝΩΣΗ Κ ΓΡΑΦΗ ΔΙΑΤΑΡΑΓΜΕΝΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ
15
ΤΑ ΕΙΔΗ ΤΗΣ ΑΦΑΣΙΑΣ ΑΦΑΣΙΑ ΑΓΩΓΙΜΟΤΗΤΑΣ
ΚΙΝΑΙΣΘΗΤΙΚΗ ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΑΦΑΣΙΑ- LURIA, 1966 ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΑΦΑΣΙΑ- GOLDSTEIN ΑΠΑΓΩΓΟΣ ΑΦΑΣΙΑ ΑΓΩΓΙΜΟΤΗΤΑΣ- KERTESZ,1985 ΑΦΑΣΙΑ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ- KLEIST, 1934 ΑΦΑΣΙΑ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ-ΑΓΩΓΙΜΟΤΗΤΑΣ- WARRINGTON & SHALLICE, 1969
16
ΤΑ ΕΙΔΗ ΤΗΣ ΑΦΑΣΙΑΣ ΑΦΑΣΙΑ ΑΓΩΓΙΜΟΤΗΤΑΣ ΚΑΛΗ ΕΚΦΡΑΣΗ ΚΑΛΗ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ
ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΤΗΣ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ ΔΕΥΤΕΡΕΥΟΝΤΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ: ΠΑΡΑΦΑΣΙΕΣ ΚΑΛΗ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΣΤΗ ΣΙΩΠΗΛΗ ΑΝΑΓΝΩΣΗ ΑΛΛΑ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΣΤΗ ΦΩΝΑΧΤΗ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΣΤΗ ΓΡΑΦΗ Κ ΙΔΕΟΚΙΝΗΤΙΚΗ ΑΠΡΑΞΙΑ
17
ΤΑ ΕΙΔΗ ΤΗΣ ΑΦΑΣΙΑΣ ΑΦΑΣΙΑ ΑΓΩΓΙΜΟΤΗΤΑΣ
Η ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΕΠΕΧΕΙΡΗΘΗ ΝΑ ΕΞΗΓΗΘΕΙ ΜΕ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΕΡΜΗΝΕΙΕΣ Α) ΔΙΑΚΟΠΗ ΤΩΝ ΣΥΝΔΕΣΕΩΝ ΣΤΙΣ ΠΕΡΙΟΧΕΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ Β) ΛΕΚΤΙΚΗ ΑΠΡΑΞΙΑ
18
ΤΑ ΕΙΔΗ ΤΗΣ ΑΦΑΣΙΑΣ ΑΦΑΣΙΑ ΑΓΩΓΙΜΟΤΗΤΑΣ KATZ & GOODGLASS (1990)
ΣΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΑΣΘΕΝΗ ΜΕ ΔΥΣΚΟΛΙΑ ΣΤΗΝ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΛΕΞΕΩΝ ΜΕ ΣΗΜΑΣΙΑ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΑΝ: ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΣΤΙΣ ΣΗΜΑΣΙΟΛΟΓΙΚΕΣ ΔΙΕΡΓΑΣΙΕΣ ΠΡΟΤΕΙΝΑΝ ΝΑ ΚΑΛΕΙΤΑΙ ΒΑΘΙΑ ΑΦΑΣΙΑ ΕΠΙΣΗΣ ΟΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΙ ΑΣΘΕΝΕΙΣ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΑΝ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΣΤΗ ΔΙΕΡΓΑΣΙΑ ΤΟΥ ΦΩΝΟΛΟΓΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ
19
ΤΑ ΕΙΔΗ ΤΗΣ ΑΦΑΣΙΑΣ ΑΦΑΣΙΑ ΑΓΩΓΙΜΟΤΗΤΑΣ
Η ΡΟΗ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ ΕΙΝΑΙ ΣΕ ΜΕΡΙΚΕΣ ΦΡΑΣΕΙΣ ΕΥΚΟΛΗ, ΟΤΑΝ ΟΜΩΣ ΑΠΑΙΤΕΙΤΑΙ ΚΑΠΟΙΑ ΑΝΑΦΟΡΑ ΣΗΜΑΣΙΟΛΟΓΙΚΟΥ ΤΥΠΟΥ, ΔΙΑΚΟΠΤΕΤΑΙ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΞΕΧΩΡΙΣΟΥΝ ΣΩΣΤΕΣ ΑΠΌ ΜΗ ΣΩΣΤΕΣ ΛΕΞΕΙΣ ΕΝΩ ΔΥΣΚΟΛΕΥΟΝΤΑΙ ΝΑ ΕΠΑΝΑΛΑΒΟΥΝ ΛΕΞΕΙΣ ΤΟΥ ΕΞΕΤΑΣΤΗ, ΤΙΣ ΙΔΙΕΣ ΛΕΞΕΙΣ ΤΙΣ ΠΑΡΑΓΟΥΝ ΣΤΟΝ ΑΥΘΟΡΜΗΤΟ ΛΟΓΟ ΔΙΑΤΗΡΟΥΝΤΑΙ ΟΙ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΟΙ ΚΑΝΟΝΕΣ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΔΕ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΠΟΥΝ ΤΟ ΛΕΝΕ ΠΕΡΙΦΡΑΣΤΙΚΩΣ
20
ΤΑ ΕΙΔΗ ΤΗΣ ΑΦΑΣΙΑΣ ΑΦΑΣΙΑ ΑΓΩΓΙΜΟΤΗΤΑΣ
Η ΙΔΕΟΚΙΝΗΤΙΚΗ ΑΠΡΑΞΙΑ ΕΊΝΑΙ ΣΧΕΔΟΝ ΠΑΝΤΟΤΕ ΠΑΡΟΥΣΑ ΚΥΡΙΩΣ ΣΤΟΜΑΤΟΠΡΟΣΩΠΙΚΗ Κ ΑΚΡΩΝ
21
ΤΑ ΕΙΔΗ ΤΗΣ ΑΦΑΣΙΑΣ ΚΑΤΟΝΟΜΑΣΤΙΚΗ ΑΦΑΣΙΑ ΑΔΥΝΑΜΙΑ ΑΝΕΥΡΕΣΗΣ ΤΩΝ ΛΕΞΕΩΝ
ΑΜΝΗΣΙΚΗ ΑΦΑΣΙΑ
22
ΤΑ ΕΙΔΗ ΤΗΣ ΑΦΑΣΙΑΣ ΚΑΤΟΝΟΜΑΣΤΙΚΗ ΑΦΑΣΙΑ
ΕΠΑΝΑΛΑΜΒΑΝΟΥΝ ΤΟΝ ΠΡΟΦΟΡΙΚΟ ΛΟΓΟ ΓΕΝΙΚΩΣ ΚΑΛΗ ΡΟΗ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΤΗΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΣΕ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΟ ΕΚΑΣΤΟΤΕ ΒΑΘΜΟ
23
ΤΑ ΕΙΔΗ ΤΗΣ ΑΦΑΣΙΑΣ ΟΛΙΚΗ ΑΦΑΣΙΑ
ΜΗ ΕΥΦΡΑΔΗΣ ΑΥΤΟΜΑΤΗ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΗΤΙΚΗ ΟΜΙΛΙΑ ΚΑΙ ΓΡΑΦΗ ΠΟΥ ΦΑΙΝΟΝΤΑΙ ΑΠΌ ΤΑ ΠΑΡΑΚΑΤΩ: ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΣ ΟΜΙΛΙΑΣ ΚΑΙ ΓΡΑΦΗΣ ΣΕ ΕΠΑΝΑΛΑΜΒΑΝΟΜΕΝΑ ΤΜΗΜΑΤΑ ΛΕΞΕΩΝ, Η’ ΣΕ ΜΕΜΟΝΩΜΕΝΕΣ ΛΕΞΕΙΣ ΟΜΙΛΙΑ ΚΑΙ ΓΡΑΦΗ ΤΗΛΕΓΡΑΦΙΚΟΥ ΤΥΠΟΥ, ΒΡΑΔΕΙΑ ΚΑΙ ΚΟΠΙΩΔΗΣ ΑΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΤΗΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΛΕΞΕΩΝ ΚΑΙ ΦΡΑΣΕΩΝ ΕΝΙΟΤΕ ΣΥΝΥΠΑΡΧΟΥΝ: ΔΥΣΕΥΡΕΣΗ ΛΕΞΕΩΝ ΗΜΙΠΑΡΕΣΗ ΚΑΙ ΟΜΩΝΥΜΟΣ ΗΜΙΑΝΟΨΙΑ ΑΔΥΝΑΜΙΑ ΕΠΙΤΕΛΕΣΗΣ ΕΠΙΔΕΞΙΩΝ ΚΙΝΗΣΕΩΝ ΔΑΚΤΥΛΙΚΗ ΑΓΝΩΣΙΑ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΔΕΞΙΟΥ/ΑΡΙΣΤΕΡΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΤΗΣ ΜΕΛΩΔΙΚΟΤΗΤΑΣ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ
24
ΤΑ ΕΙΔΗ ΤΗΣ ΑΦΑΣΙΑΣ ΔΙΑΦΛΟΙΪΚΗ ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΑΦΑΣΙΑ ΜΗ ΕΥΦΡΑΔΗΣ ΑΥΤΟΜΑΤΗ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΗΤΙΚΗ ΟΜΙΛΙΑ ΚΑΙ ΓΡΑΦΗ ΠΟΥ ΦΑΙΝΟΝΤΑΙ ΑΠΌ ΤΑ ΠΑΡΑΚΑΤΩ: ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΣ ΟΜΙΛΙΑΣ ΚΑΙ ΓΡΑΦΗΣ ΣΕ ΕΠΑΝΑΛΑΜΒΑΝΟΜΕΝΑ ΤΜΗΜΑΤΑ ΛΕΞΕΩΝ, Η’ ΣΕ ΜΕΜΟΝΩΜΕΝΕΣ ΛΕΞΕΙΣ ΟΜΙΛΙΑ ΚΑΙ ΓΡΑΦΗ ΤΗΛΕΓΡΑΦΙΚΟΥ ΤΥΠΟΥ, ΒΡΑΔΕΙΑ ΚΑΙ ΚΟΠΙΩΔΗΣ ΣΧΕΤΙΚΗ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΤΗΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ ΕΝΙΟΤΕ ΣΥΝΥΠΑΡΧΟΥΝ: ΗΧΟΛΑΛΙΑ ΔΥΣΕΥΡΕΣΗ ΛΕΞΕΩΝ ΠΟΥ ΒΕΛΤΙΩΝΕΤΑΙ ΕΛΑΦΡΩΣ ΜΕ ΔΙΕΥΚΟΛΥΝΣΗ ΗΜΙΠΑΡΕΣΗ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΕΠΙΤΕΛΕΣΗΣ ΕΠΙΔΕΞΙΩΝ ΚΙΝΗΣΕΩΝ ΕΥΦΡΑΔΗΣ ΟΜΙΛΙΑ ΠΟΥ ΔΙΑΤΑΡΑΣΣΕΤΑΙ ΣΤΟ ΤΕΛΟΣ ΜΙΑΣ ΜΙΚΡΗΣ ΣΥΖΗΤΗΣΗΣ ΣΧΕΤΙΚΗ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΤΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ ΣΧΕΤΙΚΗ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΤΗΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑΣ ΑΠΑΝΤΗΣΗΣ, ΑΛΛΑ ΜΕ ΜΙΑ ΛΕΞΗ
25
ΤΑ ΕΙΔΗ ΤΗΣ ΑΦΑΣΙΑΣ ΔΙΑΦΛΟΙΪΚΗ ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑΚΗ ΑΦΑΣΙΑ
ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΤΗΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΛΕΚΤΙΚΩΝ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ, ΠΡΟΦΟΡΙΚΩΝ Η’ ΓΡΑΠΤΩΝ ΛΕΞΕΩΝ ΣΧΕΤΙΚΗ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ ΠΡΟΣΦΑΤΩΝ ΛΕΞΕΩΝ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΑΥΤΟΜΑΤΗΣ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΗΤΙΚΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ ΚΑΙ ΓΡΑΦΗΣ ΠΟΥ ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΑΠΌ ΤΑ ΠΑΡΑΚΑΤΩ: ΠΡΟΣΘΗΚΕΣ ΕΠΙΠΛΕΟΝ ΛΕΞΕΩΝ Η’ ΦΡΑΣΕΩΝ ΑΠΌ ΤΙΣ ΖΗΤΟΥΜΕΝΕΣ ΣΕ ΜΙΑ ΔΟΚΙΜΑΣΙΑ, ΠΑΡΑΦΑΣΙΕΣ, ΠΑΡΑΓΡΑΦΙΕΣ ΝΕΟΛΟΓΙΣΜΟΙ, ΑΚΑΤΑΛΗΠΤΟΣ ΛΟΓΟΣ (JARGON) ΑΝΕΞΕΛΕΓΚΤΗ ΟΜΙΛΙΑ ΔΙΑΤΑΡΑΓΜΕΝΗ ΑΝΑΓΝΩΣΤΙΚΗ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ
26
ΤΑ ΕΙΔΗ ΤΗΣ ΑΦΑΣΙΑΣ ΜΙΚΤΗ ΔΙΑΦΛΟΙΪΚΗ ΑΦΑΣΙΑ
ΠΛΗΡΗΣ ΑΠΟΥΣΙΑ ΑΥΤΟΜΑΤΗΣ ΟΜΙΛΙΑΣ ΚΑΙ ΓΡΑΦΗΣ ΣΧΕΤΙΚΗ ΔΙΑΤΗΡΗΣΗ ΤΗΣ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΤΗΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ ΤΟΥ ΠΡΟΦΟΡΙΚΟΥ ΚΑΙ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ
27
ΑΦΑΣΙΑ ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΑ Αγγειακά εγκεφαλικά επεισόδια Νεοπλάσματα Υδροκέφαλος Φλεγμονές και τοξικές ουσίες Εξελισσόμενες νευρογενείς παθήσεις Παθήσεις μεταβολισμού και διατροφής Τραύμα Άλλες (τοπική ατροφία του φλοιού, άνοιες, κ.λπ.
28
ΑΙΤΙΑ ΑΦΑΣΙΚΩΝ ΣΥΝΔΡΟΜΩΝ
ΑΦΑΣΙΕΣ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΑ ΕΠΕΙΣΟΔΙΑ ΜΕΣΗ ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΗ ΑΡΤΗΡΙΑ (ΤΥΠΟΙ ΑΦΑΣΙΑΣ ΚΥΡΙΩΣ ΤΗΣ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ) ΠΡΟΣΘΙΑ ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΗ ΑΡΤΗΡΙΑ (ΚΙΝΗΤΙΚΗ ΔΙΑΦΛΟΙΪΚΗ ΑΦΑΣΙΑ) ΠΡΟΣΘΙΑ ΧΟΡΟΕΙΔΙΚΗ ΑΡΤΗΡΙΑ (ΑΦΑΣΙΑ ΥΠΟΦΛΟΙΩΔΟΥΣ ΤΥΠΟΥ) ΠΡΟΣΘΙΑ ΕΓΚΕΦΑΛΙΚΗ ΑΡΤΗΡΙΑ (ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΑΚΗ ΔΙΑΦΛΟΙΪΚΗ ΑΦΑΣΙΑ) ΕΝΔΟΚΡΑΝΙΟΣ ΑΙΜΟΡΡΑΓΙΑ (ΑΦΑΣΙΑ WERNICKE)
29
ΑΙΤΙΑ ΑΦΑΣΙΚΩΝ ΣΥΝΔΡΟΜΩΝ
ΑΦΑΣΙΕΣ ΣΕ ΟΓΚΟΥΣ ΑΝΟΜΙΑ ΟΙ ΚΑΚΟΗΘΕΙΣ ΟΓΚΟΙ ΠΡΟΚΑΛΟΥΝ ΣΥΧΝΟΤΕΡΑ ΑΦΑΣΙΑ ΑΝ ΚΑΙ Η ΑΦΑΣΙΑ ΕΙΝΑΙ ΠΡΟΟΔΕΥΤΙΚΗ, ΕΊΝΑΙ ΔΥΝΑΤΗ ΚΑΙ Η ΑΙΦΝΙΔΙΑ ΠΡΟΣΒΟΛΗ Η ΑΦΑΣΙΑ BROCA ΚΑΙ Η ΑΦΑΣΙΑ ΑΓΩΓΙΜΟΤΗΤΑΣ ΔΕΝ ΠΑΡΑΤΗΡΟΥΝΤΑΙ ΣΧΕΔΟΝ ΠΟΤΕ.
30
ΛΕΞΑΜΝΗΣΙΑ-ΑΝΟΜΙΑ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΑΝΕΥΡΕΣΗΣ ΛΕΞΕΩΝ
ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΚΕΣ Η’ ΠΑΘΟΛΟΓΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΚΆΘΕ ΑΦΑΣΙΚΟΣ ΕΜΦΑΝΙΖΕΙ ΕΩΣ ΕΝΑ ΒΑΘΜΟ ΑΝΟΜΙΑ ΤΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΔΙΑΦΕΡΟΥΝ Η ΔΙΕΡΓΑΣΙΑ ΑΝΕΥΡΕΣΗΣ ΜΙΑΣ ΛΕΞΗΣ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΔΙΑΤΑΡΑΧΘΕΙ ΣΕ ΔΙΑΦΟΡΑ ΕΠΙΠΕΔΑ ΟΠΩΣ ΣΕ ΑΥΤΌ ΤΗΣ ΑΝΤΙΛΗΨΗΣ, ΤΗΣ ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗΣ Η’ ΤΗΣ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑΣ ΤΩΝ ΕΝΝΟΙΩΝ
31
ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΣΤΗΝ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΛΕΞΕΩΝ
ΕΧΕΙ ΣΧΕΣΗ ΚΥΡΙΩΣ ΜΕ ΒΛΑΒΗ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ BROCA
32
ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΣΤΗΝ ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΩΝ ΛΕΞΕΩΝ
ΠΑΡΑΤΗΡΕΙΤΑΙ ΣΤΗΝ ΚΑΝΟΝΙΚΗ ΡΟΗ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ Ο ΟΜΙΛΩΝ ΧΑΝΕΙ ΛΕΞΕΙΣ ΤΙΣ ΟΠΟΙΕΣ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙ ΝΑ ΒΡΕΙ ΕΝΟΧΟΠΟΙΕΙΤΑΙ ΤΟ ΚΑΤΩ ΜΕΡΟΣ ΤΟΥ ΚΡΟΤΑΦΙΚΟΥ ΛΟΒΟΥ
33
ΣΗΜΑΣΙΟΛΟΓΙΚΟΥ ΤΥΠΟΥ ΛΕΞΑΜΝΗΣΙΑ
ΌΧΙ ΜΟΝΟ Ο ΑΣΘΕΝΗΣ ΔΕ ΒΡΙΣΚΕΙ ΤΗ ΛΕΞΗ ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΑΔΥΝΑΤΕΙ ΝΑ ΔΕΙΞΕΙ ΤΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΤΟΥ ΟΠΟΙΟΥ ΔΙΝΕΤΑΙ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΕΝΟΧΟΠΟΙΕΙΤΑΙ ΒΛΑΒΗ ΤΗΣ ΓΩΝΙΩΔΟΥΣ ΕΛΙΚΑΣ
34
ΛΕΞΑΜΝΗΣΙΑ ΤΥΠΟΥ ΑΠΟΣΥΝΔΕΣΗΣ
ΑΦΟΡΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΛΕΞΩΝ Π.Χ. ΛΕΞΑΜΝΗΣΙΑ ΧΡΩΜΑΤΩΝ GOUDGLASS ΚΑΙ ΣΥΝ. (1966) ΠΕΡΙΕΓΡΑΨΑΝ 4 ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΠΟΥ ΕΊΝΑΙ ΣΥΧΝΟΤΕΡΕΣ ΟΙ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΑΥΤΈΣ: ΓΡΑΜΜΑΤΑ, ΑΡΙΘΜΟΙ, ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ, ΧΡΩΜΑΤΑ WARRINGTON (1981): ΑΦΟΡΑ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΛΕΞΕΙΣ ΜΕ ΑΦΗΡΗΜΕΝΕΣ ΚΑΙ ΛΙΓΟΤΕΡΟ ΜΕ ΣΥΓΚΕΚΡΙΜΕΝΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ
35
ΑΛΑΛΙΑ ΠΛΗΡΗ ΑΠΩΛΕΙΑ ΦΩΝΗΣ
ΕΚΛΕΚΤΙΚΗ ΑΛΑΛΙΑ: ΦΑΙΝΟΜΕΝΟ ΠΟΥ ΠΑΡΑΤΗΡΕΙΤΑΙ ΚΥΡΙΩΣ ΣΕ ΠΑΙΔΙΑ ΣΧΟΛΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ. ΜΙΛΑ ΣΕ ΦΙΛΟΥΣ ΚΑΙ ΓΝΩΣΤΟΥΣ Η’ ΣΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ ΑΛΛΑ ΌΧΙ ΣΕ ΔΑΣΚΑΛΟΥΣ Η ΣΕ ΠΑΙΔΙΑ ΠΟΥ ΔΕ ΓΝΩΡΙΖΕΙ ΨΥΧΟΓΕΝΗΣ ΑΛΑΛΙΑ: ΕΜΦΑΝΙΖΕΤΑΙ ΣΕ ΟΠΟΙΑΔΗΠΟΤΕ ΗΛΙΚΙΑ ΚΑΙ ΠΑΡΑΤΗΡΕΙΤΑΙ ΚΥΡΙΩΣ ΣΕ ΥΣΤΕΡΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΣΕ ΑΣΘΕΝΕΙΣ ΠΟΥ ΕΧΟΥΝ ΣΥΧΝΑ ΚΑΠΟΙΟ ΨΥΧΙΑΤΡΙΚΟ ΥΠΟΣΤΡΩΜΑ ΑΦΗΜΙΑ: ΤΟ ΑΤΟΜΟ ΕΧΕΙ ΑΡΧΙΚΩΣ ΑΛΑΛΙΑ ΜΕ ΚΑΛΗ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΚΑΙ ΓΡΑΦΗ ΑΛΛΑ ΜΕΤΑ ΑΠΌ ΜΕΡΙΚΕΣ ΗΜΕΡΕΣ ΑΚΟΛΟΥΘΕΙΤΑΙ ΑΠΌ ΥΠΟΦΩΝΙΑ ΚΑΙ ΔΥΣΠΡΟΣΩΔΙΑ
36
ΔΙΑΚΕΚΟΜΜΕΝΗ ΟΜΙΛΙΑ ΒΡΑΔΕΙΑ, ΚΟΠΙΩΔΗΣ ΚΑΙ ΚΑΚΩΣ ΤΟΝΙΣΜΕΝΗ ΕΚΦΡΑΣΗ ΤΩΝ ΛΕΞΕΩΝ
37
ΠΑΛΙΛΑΛΙΑ ΑΚΟΥΣΙΑ ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΤΗΣ ΛΕΞΗΣ Η’ ΤΗΣ ΦΡΑΣΗΣ ΚΑΤΆ ΤΗΝ ΟΜΙΛΙΑ.
ΠΑΡΑΤΗΡΕΙΤΑΙ ΣΕ ΠΟΛΛΕΣ ΠΑΘΗΣΕΙΣ (ΣΧΙΖΟΦΡΕΝΕΙΑ, ΑΝΟΪΚΑ ΣΥΝΔΡΟΜΑ ΣΤΑ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΤΑΔΙΑ, ΕΠΙΛΗΨΙΑ) ΕΧΕΙ ΥΠΟΣΤΗΡΙΧΘΕΙ ΠΩΣ ΟΦΕΙΛΕΤΑΙ ΣΕ ΑΜΦΟΤΕΡΟΠΛΕΥΡΗ ΒΛΑΒΗ ΤΩΝ ΒΑΣΙΚΩΝ ΓΑΓΓΛΙΩΝ΄Η’ ΤΟΥ ΔΕΞΙΟΥ ΗΜΙΣΦΑΙΡΙΟΥ
38
ΗΧΟΛΑΛΙΑ ΕΠΑΝΑΛΑΜΒΑΝΕΙ ΛΕΞΕΙΣ Η’ ΦΡΑΣΕΙΣ ΠΟΥ ΤΟΥ ΛΕΝΕ.
39
ΛΟΓΟΚΛΟΝΙΑ ΕΊΝΑΙ Η ΤΑΣΗ ΝΑ ΕΠΑΝΑΛΑΜΒΑΝΕΙ ΠΟΛΛΕΣ ΦΟΡΕΣ Ο ΑΣΘΕΝΗΣ ΤΗ ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΣΥΛΛΑΒΗ ΤΗΣ ΛΕΞΗΣ ΠΟΥ ΛΕΕΙ ΠΑΡΑΤΗΡΕΙΤΑΙ ΣΕ ΠΡΟΧΩΡΗΜΕΝΑ ΑΝΟΪΚΑ ΣΥΝΔΡΟΜΑ
40
ΣΤΟΜΑΤΟ-ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ ΑΠΡΑΞΙΑ
ΑΔΥΝΑΜΙΑ ΤΟΥ ΑΣΘΕΝΗ ΝΑ ΕΚΤΕΛΕΣΕΙ ΕΚΟΥΣΙΕΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΓΛΩΣΣΑΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΤΟΜΑΤΟΣ ΠΡΟΣΒΑΛΛΕΙ ΤΙΣ ΕΚΟΥΣΙΕΣ ΜΟΝΟ ΚΙΝΗΣΕΙΣ, ΚΑΙ ΕΛΑΧΙΣΤΑ ΤΙΣ ΑΥΤΟΜΑΤΕΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ
41
ΣΤΕΡΕΟΤΥΠΙΕΣ ΟΤΑΝ Η ΕΚΠΤΩΣΗ ΤΟΥ ΛΟΓΟΥ ΕΙΝΑΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΧΩΡΙΣ ΌΜΩΣ ΝΑ ΕΊΝΑΙ ΠΛΗΡΗΣ, ΤΟΤΕ ΠΑΡΑΤΗΡΟΥΝΤΑΙ ΟΙ ΛΕΚΤΙΚΕΣ ΣΤΕΡΕΟΤΥΠΙΕΣ. ΣΥΛΛΑΒΕΣ Η’ ΛΕΞΕΙΣ ΠΟΥ ΕΠΑΝΑΛΑΜΒΑΝΟΝΤΑΙ ΣΤΕΡΕΟΤΥΠΑ ΚΆΘΕ ΦΟΡΑ ΠΟΥ Ο ΑΣΘΕΝΗΣ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙ ΝΑ ΕΚΦΡΑΣΘΕΙ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΧΩΡΙΣ ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΙΚΗ ΣΗΜΑΣΙΑ ΒΑΣΙΚΟ ΓΝΩΡΙΣΜΑ: ΕΙΝΑΙ ΕΝΤΕΛΩΣ ΑΚΟΥΣΙΕΣ ΚΑΙ ΠΡΟΦΕΡΟΝΤΑΙ ΚΑΘΕ ΦΟΡΑ ΠΟΥ Ο ΑΣΘΕΝΗΣ ΠΡΟΣΠΑΘΕΙ ΝΑ ΕΚΦΡΑΣΘΕΙ
42
ΑΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΤΗΛΕΓΡΑΦΙΚΟ ΣΤΥΛ
ΜΟΙΑΖΕΙ ΜΕ ΑΥΤΟ ΚΑΤΆ ΤΟ ΟΠΟΙΟ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΜΑΘΑΙΝΕΙ ΝΑ ΜΙΛΑΕΙ
43
ΠΑΡΑΦΑΣΙΕΣ ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΜΙΑΣ ΛΕΞΗΣ ΑΠΟ ΆΛΛΗ Η’ ΠΑΡΑΠΟΙΗΜΕΝΗ ΠΡΟΦΟΡΑ ΜΙΑΣ ΛΕΞΗΣ Η ΟΠΟΙΑ ΔΕΝ ΟΦΕΙΛΕΤΑΙ ΣΕ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΤΗΣ ΑΡΘΡΩΣΗΣ ΦΩΝΗΤΙΚΕΣ: ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΣΤΗ ΦΩΝΗΤΙΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ (ΑΡΧΗ, ΜΕΣΟ, ΤΕΛΟΣ ΤΗΣ ΛΕΞΗΣ Η’ ΕΊΝΑΙ ΠΛΗΡΗΣ ΜΕ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΝΑ ΠΡΟΚΥΠΤΕΙ ΝΕΟΛΟΓΙΣΜΟΣ Π.Χ. ΧΩΜΑ-ΚΡΟΜΑ, ΜΗΛΟ-ΠΥΛΟ) ΝΟΗΤΙΚΕΣ: ΛΕΞΕΙΣ ΜΕ ΑΛΛΗ ΣΗΜΑΣΙΑ ΑΠΟ ΑΥΤΗ ΠΟΥ ΘΕΛΕΙ ΝΑ ΕΚΦΡΑΣΕΙ Ο ΑΣΘΕΝΗΣ. ΦΩΝΗΤΙΚΗ ΟΜΟΙΟΤΗΤΑ (ΜΟΛΥΒΙ-ΚΑΛΥΒΙ), ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΙΚΗ (ΜΟΛΥΒΙ-ΣΤΥΛΟ), Η’ ΚΑΝΕΝΑ ΑΠΟ ΤΑ ΔΥΟ (ΚΛΕΙΔΙ-ΔΕΝΤΡΟ)
44
ΑΦΑΣΙΕΣ ΤΥΠΟΥ JARGON ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΖΟΝΤΑΙ ΑΠΌ ΠΡΟΦΟΟΡΑ ΛΕΞΕΩΝ, ΣΥΛΛΑΒΩΝ Η’ ΑΚΑΤΑΛΗΠΤΩΝ ΦΡΑΣΕΩΝ ΧΩΡΙΣ ΜΕΣΟΔΙΑΣΤΗΜΑΤΑ ΗΡΕΜΙΑΣ, ΜΕ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΝΑ ΕΙΝΑΙ Ο ΛΟΓΟΣ ΤΕΛΕΙΩΣ ΑΚΑΤΑΛΗΠΤΟΣ Ο ΑΣΘΕΝΗΣ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΣΥΝΕΙΔΗΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗΣ ΤΟΥ ΕΚΝΕΥΡΙΖΕΤΑΙ ΟΤΑΝ ΔΕ ΤΟΝ ΚΑΤΑΝΟΟΥΝ Η ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΤΟΥ ΕΙΝΑΙ ΑΡΚΕΤΑ ΚΑΛΗ-ΕΚΠΛΗΣΣΕΤΑΙ ΌΤΑΝ ΑΚΟΥΕΙ ΤΗ ΦΩΝΗ ΤΟΥ ΜΑΓΝΗΤΟΦΩΝΗΜΕΝΗ Η ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΔΕ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΕΠΕΞΗΓΗΘΕΙ ΜΕ ΈΝΑ ΚΑΙ ΜΟΝΟ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟ
45
Η ΑΠΡΑΞΙΑ ΤΩΝ ΜΕΛΩΝ ΤΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ
ΙΔΕΟΚΙΝΗΤΙΚΗ ΑΠΡΑΞΙΑ ΙΔΕΑΚΗ ΑΠΡΑΞΙΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ ΑΠΡΑΞΙΑ ΕΝΝΟΙΛΟΓΙΚΗ ΑΠΡΑΞΙΑ
46
Η ΑΠΡΑΞΙΑ ΤΩΝ ΜΕΛΩΝ ΤΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ
ΙΔΕΟΚΙΝΗΤΙΚΗ ΑΠΡΑΞΙΑ ΑΦΟΡΑ ΑΠΛΕΣ ΚΙΝΗΤΙΚΕΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΕΚΦΡΑΣΗΣ ΚΥΡΙΩΣ ΣΥΜΒΟΛΙΚΟΥ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ (ΑΠΟΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ, ΑΠΕΙΛΗ) Η’ ΠΕΡΙΓΡΑΦΙΚΕΣ ΣΥΜΒΟΛΙΚΕΣ (ΣΤΡΑΤΙΩΤΙΚΟΣ ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΣ), ΠΕΡΙΓΡΑΦΙΚΕΣ ΜΕ ΝΟΕΡΗ ΧΡΗΣΗ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ (ΚΑΡΦΩΜΑ ΕΝΌΣ ΚΑΡΦΙΟΥ ΜΕ ΣΦΥΡΙ, ΑΝΑΚΑΤΕΜΑ ΣΟΥΠΑΣ), ΜΙΜΗΤΙΚΕΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΧΩΡΙΣ ΣΗΜΑΣΙΑ (ΣΧΕΔΙΑ ΜΕ ΤΑ ΔΑΧΤΥΛΑ, ΣΧΗΜΑΤΙΣΜΟΣ ΤΟΥ ΟΧΤΩ, ΚΥΚΛΟΥ)
47
Η ΑΠΡΑΞΙΑ ΤΩΝ ΜΕΛΩΝ ΤΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ
ΙΔΕΑΚΗ ΑΠΡΑΞΙΑ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΤΩΝ ΔΙΑΔΟΧΙΚΩΝ ΚΑΙ ΑΡΜΟΝΙΚΩΝ ΚΙΝΗΣΕΩΝ ΠΟΥ ΑΠΑΙΤΟΥΝΤΑΙ ΓΙΑ ΜΙΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΠΟΛΥΠΛΟΚΗ ΠΡΑΞΗ Π.Χ. ΝΑ ΠΑΡΕΙ ΕΝΑ ΚΟΡΔΟΝΙ ΚΑΙ ΧΑΡΤΙ ΚΑΙ ΝΑ ΔΕΣΕΙ ΈΝΑ ΚΟΥΤΙ ΔΕΝ ΕΊΝΑΙ ΣΕ ΘΕΣΗ Ο ΑΣΘΕΝΗΣ ΝΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΕΙ ΈΝΑ ΣΧΕΔΙΟ ΕΠΙΤΕΛΕΣΗΣ ΤΩΝ ΠΡΑΞΕΩΝ ΑΥΤΩΝ Η ΙΔΕΟΚΙΝΗΤΙΚΗ ΑΠΡΑΞΙΑ ΑΦΟΡΑ ΤΙΣ ΑΠΛΕΣ ΚΙΝΗΣΕΙΣ ΕΝΏ Η ΙΔΕΑΚΗ ΤΙΣ ΣΥΝΘΕΤΕΣ.
48
Η ΑΠΡΑΞΙΑ ΤΩΝ ΜΕΛΩΝ ΤΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ
ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ ΑΠΡΑΞΙΑ ΑΔΥΝΑΜΙΑ ΤΟΥ ΑΣΘΕΝΗ ΝΑ ΕΠΙΤΕΛΕΣΕΙ ΟΡΙΣΜΕΝΕΣ ΑΠΛΕΣ ΠΡΑΞΕΙΣ ΟΠΩΣ ΝΑ ΖΩΓΡΑΦΙΣΕΙ ΕΝΑ ΑΠΛΟ ΣΧΕΔΙΟ ΑΛΛΟΤΕ ΕΜΦΑΝΙΖΕΤΑΙ ΣΕ ΚΑΠΩΣ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΣΥΝΘΕΤΕΣ ΠΡΑΞΕΙΣ, Π.Χ. ΣΧΕΔΙΟ ΕΝΌΣ ΣΠΙΤΙΟΥ
49
Η ΑΠΡΑΞΙΑ ΤΩΝ ΜΕΛΩΝ ΤΟΥ ΣΩΜΑΤΟΣ
ΕΝΝΟΙΟΛΟΓΙΚΗ ΑΠΡΑΞΙΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΖΕΤΑΙ ΑΠΌ ΑΔΥΝΑΜΙΑ ΝΟΗΤΙΚΗΣ ΣΥΛΛΗΨΗΣ ΤΗΣ ΖΗΤΟΥΜΕΝΗΣ ΠΡΑΞΗΣ OCHIRA ΚΑΙ ΣΥΝ. (1992): 4 ΣΗΜΑΣΙΟΛΟΓΙΚΟΙ ΤΥΠΟΙ ΓΙΑ ΤΟΝ ΧΕΙΡΙΣΜΟ ΤΩΝ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ: ΣΧΕΣΗ ΔΡΑΣΗΣ-ΕΡΓΑΛΕΙΟΥ: ΠΕΡΙΣΤΡΟΦΙΚΗ ΚΙΝΗΣΗ ΣΥΝΔΕΕΤΑΙ ΜΕ ΤΟ ΚΑΤΣΑΒΙΔΙ ΣΧΕΣΗ ΕΡΓΑΛΕΙΟΥ-ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟΥ: ΣΦΥΡΙ ΚΑΙ ΚΑΡΦΩΜΑ ΚΑΡΦΙΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΗ ΓΝΩΣΗ: ΠΕΤΡΑ ΑΝΤΙ ΓΙΑ ΤΟ ΣΦΥΡΙ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ ΚΑΤΑΣΚΕΥΗΣ ΕΝΌΣ ΕΡΓΑΛΕΙΟΥ: ΈΝΑ ΣΥΡΜΑ ΓΙΑ ΝΑ ΑΝΟΙΞΕΙ ΜΙΑ ΚΛΕΙΔΑΡΙΑ
50
ΓΝΩΣΙΑΚΕΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΟΠΤΙΚΕΣ ΑΓΝΩΣΙΕΣ ΑΚΟΥΣΤΙΚΕΣ ΑΓΝΩΣΙΕΣ
ΑΓΝΩΣΙΕΣ ΤΟΥ ΧΩΡΟΥ ΣΩΜΑΤΟΓΝΩΣΙΕΣ
51
ΟΠΤΙΚΕΣ ΑΓΝΩΣΙΕΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΟΠΤΙΚΗΣ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗΣ ΑΓΝΩΣΙΕΣ ΤΩΝ ΣΧΗΜΑΤΩΝ
ΑΓΝΩΣΙΕΣ ΤΩΝ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ ΑΓΝΩΣΙΕΣ ΤΩΝ ΕΙΚΟΝΩΝ ΑΓΝΩΣΙΕΣ ΤΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ ΑΓΝΩΣΙΕΣ ΤΩΝ ΧΡΩΜΑΤΩΝ ΔΕΝ ΕΞΗΓΕΙΤΑΙ ΜΕ ΕΚΠΤΩΣΗ ΤΗΣ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗΣ, ΟΥΤΕ ΜΕ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΤΩΝ ΑΙΣΘΗΤΗΡΙΩΝ ΟΡΓΑΝΩΝ ΤΗΣ ΟΡΑΣΗΣ ΑΓΝΩΣΙΕΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ: ΕΝΏ ΔΕΝ ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΕΙ ΤΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ, ΑΝΑΓΝΩΡΙΖΕΙ ΤΙΣ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΔΥΟ ΠΑΡΑΠΛΗΣΙΩΝ ΣΧΗΜΑΤΩΝ ΑΓΝΩΣΙΕΣ ΕΙΚΟΝΩΝ: ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗΣ ΔΙΑΦΟΡΩΝ ΕΙΚΟΝΩΝ, ΑΠΛΩΝ, ΣΥΝΘΕΤΩΝ, ΣΥΜΒΟΛΙΚΩΝ, ΕΙΚΟΝΩΝ ΧΩΡΙΣ ΝΟΗΜΑ ΑΓΝΩΣΙΕΣ ΠΡΟΣΩΠΩΝ: ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΖΕΤΑΙ ΑΠΌ ΑΔΥΝΑΜΙΑ ΕΝΌΣ ΑΤΟΜΟΥ ΝΑ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΕΙ ΔΙΑ ΤΗΣ ΟΡΑΣΗΣ ΓΝΩΣΤΑ ΠΡΟΣΩΠΑ. ΣΥΝΗΘΩΣ Η ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΠΑΡΑΤΗΡΕΙΤΑΙ ΣΕ ΠΡΟΣΩΠΑ ΠΟΥ ΗΤΑΝ ΓΝΩΣΤΑ ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΝΟΣΟ, ΣΕ ΟΙΚΕΙΑ ΑΤΟΜΑ, ΣΥΓΓΕΝΕΙΣ ΚΛΠ. Η ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΕΠΕΚΤΕΙΝΕΤΑΙ ΚΑΙ ΣΕ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΔΙΑΣΗΜΩΝ ΠΡΟΣΩΠΩΝ.
52
ΑΚΟΥΣΤΙΚΕΣ ΑΓΝΩΣΙΕΣ ΑΓΝΩΣΙΑ ΤΩΝ ΘΟΡΥΒΩΝ ΑΓΝΩΣΙΑ ΣΤΗ ΜΟΥΣΙΚΗ
ΛΕΚΤΙΚΗ ΑΓΝΩΣΙΑ ΑΓΝΩΣΙΑ ΤΩΝ ΘΟΡΥΒΩΝ: ΔΕ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΥΠΟΔΕΙΞΕΙ ΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΙΑ ΗΧΩΝ ΑΔΙΑΦΟΡΟΠΟΙΗΤΩΝ, ΕΙΤΕ ΔΙΟΤΙ ΣΥΓΧΕΕΙ ΤΟΥΣ ΔΙΑΦΟΡΟΥΣ ΗΧΟΥΣ Η’ ΑΚΟΜΗ ΔΙΟΤΙ ΟΛΟΙ ΟΙ ΗΧΟΙ ΤΟΥ ΦΑΙΝΟΝΤΑΙ ΠΑΡΟΜΟΙΟΙ Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΑΝΤΙΛΗΨΗ ΚΑΘΟΡΘΖΕΤΑΙ ΣΕ ΤΡΙΑ ΕΠΙΠΕΔΑ: ΔΙΑΚΡΙΣΗ ΤΩΝ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΗΧΩΝ ΑΝΑΜΕΣΑ ΑΠΌ ΑΚΟΥΣΤΙΚΑ ΕΡΕΘΙΣΜΑΤΑ, ΤΗΝ ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΩΝ ΗΧΩΝ (ΥΨΟΣ, ΕΝΤΑΣΗ, ΔΙΑΡΚΕΙΑ, ΡΥΘΜΟΣ), ΚΑΙ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΤΟΥ ΜΟΥΣΙΚΟΥ ΕΡΓΟΥ. Η ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΕ ΚΠ ΑΠΌ ΤΑ ΤΡΙΑ ΕΠΙΠΕΔΑ.
53
ΑΦΑΣΙΑ ΑΝΟΙΑ Ξαφνική εκδήλωση Αργή εκδήλωση Βλάβη στο αριστερό ημισφαίριο Αμφίπλευρη εκδήλωση Τοπική εγκεφαλική βλάβη Διάχυτη βλάβη εγκεφάλου Διάθεση κανονική αν και παρατηρείται κατάθλιψη και νευρικότητα Ίσως να είναι δύσθυμος, ανήσυχος και απομονωμένος Μη λεκτικές γνωστικές είναι άθικτες Ελαφρή μέχρι σοβαρή βλάβη γνωστικών λειτουργιών Οι περισσότερες λειτουργίες μνήμης είναι άθικτες Η μνήμη παρουσιάζει βλάβη συνήθως σοβαρή Γενικά σχετικός, κοινωνικός και οργανωμένος Συχνά άσχετος, μη κοινωνικός και ανοργάνωτος
54
ΑΦΑΣΙΑ ΑΝΟΙΑ Παρουσιάζουν βλάβες ταυτόχρονα οι σημασιολογικές, συντακτικές και φωνολογικές λειτουργίες Εξέλιξη στην επιδείνωση από σημασιολογική, στη συντακτική και μετά στη φωνολογική λειτουργία Με ροή ή χωρίς ροή λόγου Ροή λόγου μέχρι περαιτέρω επιδείνωση Γνωστικά ικανός και προσανατολισμός σε χρόνο και τόπο Γνωστική σύγχυση και αποπροσανατολισμένος σε τόπο και χρόνο Προσανατολισμένος στον εαυτό του Αποπροσανατολισμένος στον εαυτό του Καλύτερη δυνατότητα στις δοκιμασίες χώρου και λεκτικής αναγνώρισης Δυσκολία στις δοκιμασίες χώρου και λεκτικής αναγνώρισης Καλύτερη δυνατότητα να λέει ιστορίες Φτωχή δυνατότητα να λέει ιστορίες Καλύτερη περιγραφή αντικειμένων Φτωχή περιγραφή αντικειμένων Καλύτερη δυνατότητα ήσυχης ανάγνωσης Φτωχή δυνατότητα της ήσυχης ανάγνωσης Καλύτερη μίμηση εκφράσεων προσώπου Καλύτερη δυνατότητα ζωγραφικής Φτωχή μίμηση εκφράσεων προσώπου Φτωχή δυνατότητα ζωγραφικής
55
ΑΦΑΣΙΑ ΑΠΡΑΞΙΑ Νευρογενές πρόβλημα λόγου Νευρογενές πρόβλημα ομιλίας Οι αρθρωτικές κινήσεις αναζήτησης δεν είναι σημαντικές Οι αρθρωτικές κινήσεις αναζήτησης είναι σημαντικές Λάθη άρθρωσης λιγότερο μεταβλητά, πιο πολύ σταθερά Λάθη άρθρωσης πολύ μεταβλητά, και μη σταθερά Βλάβη στην ακουστική αντίληψη Γενικά, καλή αντίληψη Πρόβλημα προσωδίας μη κυρίαρχο Πρόβλημα προσωδίας κυρίαρχο Δυσκολία στην εκκίνηση φράσεων λιγότερο σοβαρή Δυσκολία στην εκκίνηση φράσεων έντονη Παράλειψη λειτουργικών λέξεων Μη παράλειψη λειτουργικών λέξεων Προβλήματα κατονομασίας Απραξία άκρου ή στοματική μη κυρίαρχα Δεν παρουσιάζει προβλήματα κατονομασίας Απραξία άκρου ή στοματική, και τα δύο κυρίαρχα
56
ΑΦΑΣΙΑ ΔΥΣΑΡΘΡΙΑ Νευρογενές πρόβλημα λόγου Νευρογενές πρόβλημα ομιλίας Το πρόβλημα λόγου δεν είναι εξαιτίας μυϊκής αδυναμίας Το πρόβλημα λόγου είναι εξαιτίας μυϊκής αδυναμίας Μη σταθερά λάθη άρθρωσης Σταθερά λάθη άρθρωσης Η καταληπτότητα σχετίζεται καθαρά με το ρυθμός ομιλίας Η καταληπτότητα δε σχετίζεται καθαρά με τον ρυθμό ομιλίας Προβλήματα αναπνοής δε σχετίζονται με την ομιλίας Προβλήματα αναπνοής σχετίζονται με την παραγωγή ομιλίας Προβλήματα φώνησης μη σημαντικά Προβλήματα φώνησης ίσως να είναι σημαντικά Προβλήματα αντήχησης μη σημαντικά Προβλήματα αντήχησης σημαντικά Διαταραχές προσωδίας μη κύριες Διαταραχές προσωδίας ίσως να είναι κύριες Μη κανονική ποιότητα φωνής μη σημαντική Μη κανονική ποιότητα φωνής ίσως να είναι σημαντική Μη κανονικός επιτονισμός μη σημαντικός Μη κανονικός επιτονισμός ίσως να είναι σημαντικός
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.