Κατέβασμα παρουσίασης
Η παρουσίαση φορτώνεται. Παρακαλείστε να περιμένετε
Δημοσίευσεἐλπίς Κοτζιάς Τροποποιήθηκε πριν 8 χρόνια
1
Τίτλος Μαθήματος Ενότητα 5: Κατηγορίες αθλητικών γεγονότων Ενότητα 6: Οφέλη από τη διοργάνωση αθλητικών γεγονότων Αθανάσιος Κουστέλιος, Καθηγητής Τμήμα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ
2
Άδειες Χρήσης Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό υπόκειται σε άδειες χρήσης Creative Commons. Για εκπαιδευτικό υλικό, όπως εικόνες, που υπόκειται σε άλλου τύπου άδειας χρήσης, η άδεια χρήσης αναφέρεται ρητώς. 2
3
Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στα πλαίσια του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα Πανεπιστημίου Θεσσαλίας» έχει χρηματοδοτήσει μόνο τη αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους. 3
4
Σκοποί ενότητας Κατηγορίες αθλητικών γεγονότων Ο ρόλος των αθλητικών γεγονότων στην ανάπτυξη του αθλητικού τουρισμού Οφέλη από τη διοργάνωση αθλητικών γεγονότων στην Ελλάδα και στο εξωτερικό 4
5
Περιεχόμενα ενότητας Αθλητικό γεγονός Τύποι μεγάλων αθλητικών γεγονότων Τύποι άλλων αθλητικών γεγονότων Ειδικές τουριστικές υποδομές Μοντέλο PARRC, φάσεις και εφαρμογή Ολυμπιακοί αγώνες και οφέλη Εuro 96 και οφέλη Αθλητικά γεγονότα στη Μ. Βρεττανία το 1997 Κλασικός Μαραθώνιος Αθήνας 5
6
Τυπολογία αθλητικού τουρίστα
7
Αθλητικό Γεγονός ΓΕΓΟΝΟΤΑ-ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΤΥΠΙΚΑ Μη σχεδιασμένα γεγονότα ΕΙΔΙΚΑ Στρατηγικά σχεδιασμένα γεγονότα ΜΕΓΑΛΑ – ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ Προσέλκυση ευρείας κλίμακας κοινού, υψηλό status & προφίλ, ευρεία προσοχή & κάλυψη από τα media, υψηλό κόστος εφαρμογής ΛΙΓΟΤΕΡΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΑ & ΜΙΚΡΑ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΜΕΝΑ–ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑΓΕΓΟΝΟΤΑ διεθνές προφίλ, σποραδικά, σταθερή τοποθεσία ΠΟΛΥ ΜΕΓΑΛΑ παροδικά, βραχύβια, διεθνές προφίλ, διαφορετική τοποθεσία Jago & Shaw, 1998
8
Τύποι μεγάλων αθλητικών γεγονότων
9
2. Αθλητικά γεγονότα που λαμβάνουν χώρα και είναι συνδεδεμένα με το συγκεκριμένο μέρος όπου πραγματοποιούνται (τέννις στο Wimbleton)
10
Τύποι μεγάλων αθλητικών γεγονότων 3. Αθλητικά γεγονότα που περιοδεύουν σε μια συγκεκριμένη περιοχή (π.χ. Πανασιατικοί και αγώνες Ηπείρων, Μεσογειακοί, αγώνες από πόλη σε πόλη
11
Τύποι αθλητικών γεγονότων
12
Αθλητικά φεστιβάλ Οι συμμετέχοντες είναι ερασιτέχνες σε διακοπές π.χ. η παγκόσμια Γυμναστράδα, το τσέχικο Σλετ στην Πράγα μαζικές ασκήσεις επίδειξης σε διάρκεια 2 εβδομάδων 273.000 άνδρες γυναίκες και 98.000 παιδιά (1994), Σπαρτακιάδα (1995)
13
Τουριστικοί μαραθώνιοι Ιδιαίτερα φιλικοί στα πλήθη τουριστών Περίπου 100.000 συμμετοχές για ξεκίνημα, με κλήρωση επιλέγονται 28.000 Ευρωπαίοι κλείνουν «πακέτο» Ποδηλατικός γύρος Γαλλίας Το 1994 ο εθνικός οργανισμός Τουρισμού της Γαλλίας μοίρασε 200.000 «αθλητικούς» χάρτες της χώρας δωρεάν, οι οποίοι περιείχαν τουριστικές, πολιτιστικές πληροφορίες και ειδικές συμβουλές Μαραθώνιος Νέας Υόρκης Οι συμμετέχοντες έρχονται να τρέξουν αλλά μένουν για ψώνια, μουσεία, clubs 11.000 αλλοδαποί 40% συνόλου (1994), συμμετέχοντες από 105 κράτη
14
Μικρότερα αθλητικά γεγονότα Μικρότερα γεγονότα σε πιο απομακρυσμένα μέρη τραβούν την προσοχή των ΜΜΕ το Grand Prix Αδελαϊδα στη Ν. Αυστραλία προσέλκυσε 32.000 τουρίστες Αθλητικές κρουαζιέρες Προϊόν της νέας αγοράς, τα σύγχρονα κρουαζιερόπλοια παρέχουν γκολφ, τέννις κ.α.
15
Θεματικά πάρκα δραστηριοτήτων Ειδικές κατασκευές Water parks, ΗΠΑ, Κίνα, Λατ. Αμερική, Αγγλία όπου ο χώρος είναι περιορισμένος, προορίζονται για οικογένειες
16
Ειδικές τουριστικές υποδομές ΙσπανίαΤουρκίαΚύπροςΠορτογαλίαΑίγυπτοςΕλλάδα Γκολφ 25410255124 Συνεδριακά 46624419 Spas 893154225 Μαρίνες 26015217215 Andersen (2002)
17
Σχεδιασμός μοντέλου επισκεπτών Η ακολουθία PARRC για ένα αθλητικό γεγονός αποτελείται από 5 φάσεις, που πρέπει να ληφθούν υπ’ όψη για το σχεδιασμό υπηρεσιών κλπ. – 1.PRELUDE (προετοιμασία) – 2.ATTENDANCE (επίσκεψη) – 3.RETENTION (παράταση) – 4.RESIDUALS (επιστροφή) – 5.CONTINOUS (επιστροφή & επανάληψη) Kurtzman, 2001
18
1. Φάση προετοιμασίας PRELUDE είναι ο αριθμός των τουριστών που έρχονται στον τόπο φιλοξενίας του γεγονότος 365 πριν από το αθλητικό γεγονός
19
2. Φάση επίσκεψης ATTENDANCE ο αριθμός των επισκεπτών που κατά τη διάρκεια του αθλητικού γεγονότος παρατηρείται για όσο διάστημα διαρκούν οι αγώνες ή οι δραστηριότητες
20
3. Φάση παράτασης RETENTION ο αριθμός των αθλητικών τουριστών που παραμένουν μετά το τέλος των δραστηριοτήτων του αθλητικού γεγονότος διαρκεί 1-3 μήνες μετά το γεγονός (κατανόηση κουλτούρας- κοινωνίας)
21
4. Φάση επιστροφής στον τόπο του γεγονότος RESIDUALS ο αριθμός των αθλητικών τουριστών που επιστρέφουν στον τόπο φιλοξενίας του γεγονότος διαρκεί περίπου 4 -24 μήνες μετά τη φάση παράτασης (οφείλεται σε συνέδρια, εκθέσεις, συνεργασίες)
22
5. Φάση επανάληψης του ταξιδιού CONTINOUS ο αριθμός των αθλητικών τουριστών που επιστρέφουν στον τόπο φιλοξενίας του γεγονότος διαρκεί 2-5 χρόνια μετά τη φάση επιστροφής (οφείλεται σε φιλίες, συνεργασίες)
23
Εφαρμογή μοντέλου PARRC ΣτάδιοXρόνος% Επισκέπτες PΠροετοιμασία 365 μέρες 1% AΕπίσκεψη όσο διαρκεί το γεγονός 100% RΠαράταση 1-90 μέρες μετά 31% RΕπιστροφή 14-110 εβδομάδες μετά 9% CΕπανάληψη 24-28 μήνες μετά 3% Αποτελέσματα μελέτης αθλητικού τουρισμού στα Twinning Games, στο πλαίσιο της αδελφοποίησης των πόλεων Χάγη και Οτάβα N=364, (Kurtzmann, 2000)
24
Εφαρμογή μοντέλου PARRC Αποτελέσματα μελέτης αθλητικού τουρισμού, στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2000 στο Σίδνεϊ PΠροετοιμασία Επισκέψεις εγκλιματισμού από τους αθλητές –Προπονητικός τουρισμός AΕπίσκεψη 700.000 θεατές RΠαράταση Διεξαγωγή Παραολυμπιακών αγώνων & πολιτισμικών και κοινωνικών εκδηλώσεων RΕπιστροφή 1,5 εκ. επιπλέον τουρίστες επισκέφθηκαν το Σίδνεϊ μέχρι το 2004, Φιλοξενία άλλων διοργανώσεων (πχ. Gay Games, 2002 – 11000 αθλητές – 1100 συμμετέχοντες από 70 κράτη) CΕπανάληψη Μετά ολυμπιακή χρήση εγκαταστάσεων 442.000 επισκέπτες εξαιτίας της επίδρασης των αγώνων
25
Εφαρμογή μοντέλου PARRC Ποια η ακολουθία PARRC για τους Ολυμπιακούς Αγώνες της Αθήνας;
28
Οικονομικά Οφέλη Ολυμπιακών Αγώνων ↑ εμπιστοσύνης καταναλωτών & επιχειρηματιών για ↑ ρυθμών ανάπτυξης ↑ βιομηχανιών που σχετίζονται με τον αθλητισμό (βιομηχανίες αθλητικών ειδών, ψυχαγωγίας, ηλεκτρονικής & τηλεπικοινωνιακής τεχνολογίας) Γνωστοποίηση διάφορων εμπορικών σημάτων της χώρας σε παγκόσμιο επίπεδο ↑ Εξαγωγών αγαθών από 46,6 δισ. δολάρια το 1987 σε 162,6 δισ. δολάρια το 2002 ↑ ΑΕΠ της Ισπανίας σε 16,6 δισ.δολάρια (1986-1993) ↑ αναγκαίων επενδύσεων σε έργα υποδομής, τα οποία ακόμη δε θα είχαν υλοποιηθεί, εάν δεν είχαν γίνει οι Αγώνες Κύκλος εργασιών από επενδύσεις διοργάνωσης αγώνων, ύψους 3 δις. δολαρίων, που προήλθε κατά : 600 εκατ. δολάρια από νέες επιχ. επενδύσεις, 288 εκατ. δολάρια από νέες εργασίες μέσω της Έκθεσης Τεχνολογίας της Αυστραλίας, 2 δισ.δολάρια σε μετά-ολυμπιακά συμβόλαια εργασιών
29
Επίδραση Ο.Α. στην Τουριστική Ανάπτυξη η προσφορά ξενοδοχειακών δωματίων κατά 64% 2 χρόνια πριν τους Ο.Α. Ο αριθμός των τουριστών το 1986 ήταν μόνο 1,7 εκατ., ενώ σήμερα η Κορέα δέχεται περίπου 5,5 εκατ. τουρίστες ετησίως Το 1998 επισκέφθηκαν την Αυστραλία 3,86 εκατ. τουρίστες & το 1999 4,1 εκατ. τουρίστες Το 2000 ο αριθμός των τουριστών της Αυστραλίας έφτασε τα 4,57 εκατ., για να υποχωρήσει ελαφρώς τα επόμενα δύο χρόνια Διοργάνωση 45 μεγάλων συνεδρίων, από το 2004 έως το 2012 Πληρότητα ξενοδοχείων 76,9% & 74,8%, το 1999 & το 2000 αντίστοιχα προτίμησης τουριστών της Ευρώπης, από 16 η θέση πριν Ο.Α. σε 3η μέχρι το 1999 Το 2001, η ευρύτερη περιοχή της Καταλονίας προσέλκυσε 10,1 εκατ. ξένους τουρίστες, έναντι των 49,5 εκατ. τουριστών που αφίχθησαν από το εξωτερικό σε ολόκληρη την Ισπανία 700 μεγάλα συνέδρια ετησίως
30
Τουριστική Ανάπτυξη Αυστραλίας
31
Αξιοποίηση Εγκαταστάσεων Ο.Α. Χρήση 100% ολυμπιακών αθλητικών εγκαταστάσεων Υψηλό επίπεδο αθλητικής υποδομής της Κορέας οδήγησε σε ανάληψη της διοργάνωσης του Παγκόσμιου Κυπέλλου στο Ποδόσφαιρο το 2002 (μαζί με την Ιαπωνία) Εκχώρηση εκμετάλλευσης εγκαταστάσεων λιγότερο δημοφιλών αθλημάτων στις αρμόδιες Ομοσπονδίες, με θέσπιση κρατικών επιχορηγήσεων Μύηση των κατοίκων της Βαρκελώνης και της ευρύτερης περιοχής στα νέα αθλήματα Φιλοξενία εκθέσεων και αθλητικών διοργανώσεων Διοργάνωση συνεδρίων & εκδηλώσεων στο Ολυμπιακό Πάρκο του Σίδνεϊ που συμβάλλουν στη διατήρηση της πληρότητας του ξενοδοχειακού συγκροτήματος του, στο 76%
32
ΑΘΗΝΑ 2004 ΕΛΛΑΔΑ τουριστικών αφίξεων στην Ελλάδα κατά 5,6 % το 2005, τουριστικών αφίξεων στην Ελλάδα κατά 8,44 % το 2006, με ρεκόρ αφίξεων τα 15,7 εκατ. επισκέπτες τουριστικού συναλλάγματος ΑΘΗΝΑ πληρότητα ξενοδοχείων 66,5%, συγκριτικά με το 58,3% που είχε σημειωθεί κατά τη διάρκεια των επτά μηνών πριν τους Ολυμπιακούς Αγώνες (Ιανουάριος-Ιούλιος 2004) τιμών δωματίων, γεγονός που οδηγεί στην των εσόδων ανά διαθέσιμο δωμάτιο (revPAR: Revenue per Available Room). Για τους επτά πρώτους μήνες του 2006, το revPAR ήταν €88, πολύ μπροστά από τις ανταγωνίστριες χώρες, όπως Λισσαβόνα (€58) και Μαδρίτη (€82). ΑΘΗΝΑ πληρότητας ξενοδοχείων κατά 7,9%, μέσα στους πρώτους επτά μήνες του 2006, σε σχέση με το 61,6% που είχε βρεθεί την ίδια περίοδο το 2005 Χρήμα & Τουρισμός, 2007
33
ΑΘΗΝΑ 2004 5,2% εμφανίζουν οι καταναλωτικές δαπάνες για τουρισμό και ταξίδια στην Ελλάδα το 2006, φτάνοντας τα 14,7 δισ. Δολάρια Οι δαπάνες αυτές μέσα στην επόμενη 10ετία μέχρι το 2016 θα ανέλθουν στα 25,7 δισ. δολάρια με ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 3,5% H αύξηση αυτή του τουριστικού προϊόντος για την Eλλάδα θα προκαλέσει συνολικά -άμεσα και έμμεσα- οφέλη για την οικονομία της τάξης των 35,6 δισ. δολάρια και τα οποία το 2016 θα ανέλθουν στα 63 δισ. δολάρια World Travel & Tourism Council - WTTC
34
Οικονομικός Απολογισμός Ο.Α. 2004 Τα τελικά έσοδα (2.098,4 εκατ. ευρώ) του Οργανισμού είναι μεγαλύτερα από τα έσοδα (1.607 εκατ. δολάρια) που είχαν προβλεφθεί στο "Φάκελο Διεκδίκησης των Ολυμπιακών Αγώνων” Η οικονομική συμμετοχή του Ελληνικού Δημοσίου ήταν σύμφωνη με το αρχικό ποσό, δηλαδή 235 εκατ. δολαρίων
35
ΕΣΟΔΑ ΕΥΡΩ (εκατ.) ΠΟΣΟΣΤΟ ΤΗΛΕΟΠΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ578,727,6% ΔΙΕΘΝΕΙΣ ΚΑΙ ΕΘΝΙΚΕΣ ΧΟΡΗΓΙΕΣ536,725,6% ΣΥΜΒΑΤΙΚΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ282,513,5% ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΕΣΟΔΑ226,010,8% ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ194,19,2% ΕΜΠΟΡΙΑ ΠΡΟΙΟΝΤΩΝ & ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗΣ ΑΓΩΝΩΝ 119,75,7% ΠΑΡΟΧΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΦΙΛΟΞΕΝΙΑΣ & ΔΙΑΜΟΝΗΣ113,75,4% ΛΟΙΠΑ ΕΣΟΔΑ47,02,2% ΣΥΝΟΛΟ2098,4100% Έσοδα Ο.Α. 2004
36
ΕΞΟΔΑ ΕΥΡΩ (εκατ.) Ποσοστ ό ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ (πληροφορική, τηλεπικοινωνίες, ενέργεια)338,817,2% ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΕΣ ΑΓΩΝΩΝ (μεταφορές, διατροφή, διαπίστευση, διαχείριση απορριμμάτων, λειτουργίες εγκαταστάσεων κλπ) 309,615,7% ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΑΓΩΝΩΝ (εθελοντισμός, εκπαίδευση, φιλοξενία, διαμονή, κλπ) 298,015,1% ΔΑΠΑΝΕΣ ΟΛΥΜΠΙΑΚΩΝ ΚΑΙ ΠΑΡΑΟΛΥΜΠΙΑΚΩΝ ΠΡΟΣΑΡΜΟΓΩΝ190,29,7% ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΜΕΤΑΔΟΣΗ ΡΑΔΙΟΤΗΛΕΟΠΤΙΚΟΥ ΣΗΜΑΤΟΣ ΑΓΩΝΩΝ171,78,7% ΛΑΜΠΑΔΗΔΡΟΜΙΑ-ΤΕΛΕΤΕΣ ΕΝΑΡΞΗΣ & ΛΗΞΗΣ-ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ133,46,8% ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ101,45,2% ΠΑΡΑΟΛΥΜΠΙΑΚΟΙ ΑΓΩΝΕΣ (Κόστος οργάνωσης) 99,45,1% ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΚΑΙ ΕΦΟΔΙΑΣΜΟΣ93,54,8% ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΠΡΟΩΘΗΣΗΣ & ΜΑΡΚΕΤΙNΓΚ (εισιτήρια, χορηγίες, εμπορία προϊόντων, ιστοσελίδα) 92,44,7% ΕΙΚΟΝΑ ΚΑΙ ΠΡΟΒΟΛΗ69,83,5% ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ ΔΟΕ ΚΑΙ ΕΟΕ69,83,5% ΣΥΝΟΛΟ1967,8100% Έξοδα Ο.Α. 2004
37
Οικονομικός Απολογισμός Ο.Α. 2004 Το πλεόνασμα στον προς δημοσίευση ισολογισμό της ΟΕΟΑ ΑΘΗΝΑ 2004 διαμορφώθηκε στο ποσό των επτά εκατομμυρίων είκοσι ένα χιλιάδων και εκατόν δέκα εξ ευρώ (7.021,116).
38
ΕΡΕΥΝΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΕΠΙΔΡΑΣΗΣ ΟΛΥΜΠΙΑΚΩΝ ΑΓΩΝΩΝ
40
EURO 96 – Μεγάλη Βρετανία εσόδων από τουρισμό το δεύτερο εξάμηνο του 96 κατά 3% εσόδων από τουρισμό γενικά κατά 0,25% εσόδων για το βρετανικό κράτος κατά 64 εκ. λίρες από τη φιλοξενία του τουρνουά (έμμεση φορολογία) 69 εκ. λίρες κέρδη τουρνουά για την UEFA ξενοδοχειακού τουρισμού κατά 22% Ιούνιο 96 συγκριτικά με τον Ιούνιο του 95 57% κρατήσεων στα ξενοδοχεία του Manchester Τα έσοδα που επέφερε το EURO 96 αποτέλεσαν την αιτία για διεκδίκηση & ανάληψη άλλων μεγάλων γεγονότων Το 1997 φιλοξενήθηκαν στη Μ. Βρετανία 291 αθλητικά γεγονότα εκ των οποίων τα 46 mega events Η Μ. Βρετανία σε σχέση με τον πληθυσμό και το μέγεθος της κρατά το portofolio των αθλητικών γεγονότων παγκοσμίως SHEFFIELD, GLASGOW, BIRMINGHAM «national cities of sport» με κριτήριο την οικονομική στρατηγική για την προσέλκυση αθλητικών γεγονότων Greene, Belfield – Smith, 1996; Investors Chronicle, 1996
41
(Gratton, Dobson & Shibli, 2000)
44
Κλασικός Μαραθώνιος Αθήνας 2007 ΑΡΙΘΜΗΤΙΚΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΔΡΟΜΕΩΝ 7.143 δρομείς συνολικά, εκ των οποίων: – 4.105 στο Μαραθώνιο Δρόμο, – 1.735 στον Αγώνα Δρόμου 10 χλμ. & – 1.303 στον Αγώνα Δρόμου 5 χλμ. Σύγκριση με τα προηγούμενα 2 χρόνια – Το 2005 οι δρομείς ήταν 4.243 (Μαραθώνιος και αγώνας δρόμου 10 χλμ.), – Το 2006 οι δρομείς αυξήθηκαν στους 5.248 (Μαραθώνιος και αγώνες δρόμου 5 & 10 χλμ.) Τερζάκης & Γκουτζιούπας, 2007
45
Κλασικός Μαραθώνιος Αθήνας 2007 ΑΡΙΘΜΗΤΙΚΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΤΟΥΡΙΣΤΩΝ 3.500 δρομείς που ταξίδεψαν από 50 χώρες του κόσμου με βασικό κίνητρο να συμμετέχουν στο γεγονός 4.000 περίπου φίλοι και συγγενείς που ταξίδεψαν μαζί τους Συνολικά 7.500 αθλητικοί τουρίστες, εκτός Ελλάδας 750 Έλληνες δρομείς (εκτός Αθηνών) 750 περίπου συνοδοί τους διανυκτέρευσαν τουλάχιστον για μια βραδιά στην Αθήνα Συνολικά 1.500 εσωτερικοί αθλητικοί τουρίστες Γενικό Σύνολο: 9.000 περίπου αθλητικοί τουρίστες για ένα μόνο γεγονός!
46
Κλασικός Μαραθώνιος Αθήνας 2007 ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΕΣ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ Οι 9.000 αθλητικοί τουρίστες (δρομείς και συνοδοί) που ήρθαν στην Αθήνα με βασικό κίνητρο τη συμμετοχή και την παρακολούθηση των εκδηλώσεων της διοργάνωσης ξόδεψαν περίπου 8.000.000 ευρώ για όλες τους τις ανάγκες κατά τη διάρκεια της 5ήμερης κατά μέσο όρο παραμονής τους (δεν συμπεριλαμβάνονται τα αεροπορικά έξοδα μετακίνησης) Επωφελήθηκαν οικονομικά ταξιδιωτικά γραφεία, ξενοδοχεία, εστιατόρια, τουριστικές επιχειρήσεις, δημόσιες υπηρεσίες, επισκέψιμα τουριστικά αξιοθέατα, ΣΕΓΑΣ, εμπορικά καταστήματα Τερζάκης & Γκουτζιούπας, 2007
47
ΤΑ ΟΦΕΛΗ ΤΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ Αύξηση αναγνωρισιμότητας της Αττικής, λόγω του προγράμματος προβολής σε Εκθέσεις Μαραθωνίων (9 τον αριθμό) που πραγματοποιήθηκε με την υποστήριξη του ΕΟΤ, από τον Σεπτέμβριο του 2006 έως τον Ιούνιο του 2007 Αύξηση δημοσιευμάτων σε περιοδικά, εφημερίδες και ιστοσελίδες στο εξωτερικό, αλλά και στην Ελλάδα από τους χορηγούς επικοινωνίας Αύξηση διανυκτερεύσεων στην Αττική, που φυσικά διανυκτερεύει το μεγαλύτερο ποσοστό των αθλητικών τουριστών Περίπου 30.000 διανυκτερεύσεις σε τουριστικά καταλύματα προήλθαν από τους δρομείς και τους συνοδούς (5 διανυκτερεύσεις μέσος όρος ανά άτομο), τις ημέρες πριν και μετά τους Αγώνες, στις αρχές Νοεμβρίου 2007 Τερζάκης & Γκουτζιούπας, 2007
48
ΔΗΜΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ & ΠΡΟΦΙΛ ΤΩΝ ΔΡΟΜΕΩΝ ΣΤΟΝ 25o ΚΛΑΣΙΚΟ ΜΑΡΑΘΩΝΙΟ ΑΘΗΝΩΝ 2007 Χώρες Προέλευσης: Οι 7.500 ξένοι δρομείς και συνοδοί προέρχονται κυρίως από USA, CANADA, UK, FRANCE, DENMARK, GERMANY, HOLLAND Ετήσιο Εισόδημα: το 26% του δείγματος έχει 50.000 ευρώ συν, 25% έχει από 30.000 με 50.000 ευρώ, 28% έχει από 15.000 με 30.000 ευρώ, ενώ το 21% έχει εισόδημα κάτω από 15.000 ευρώ Προγενέστερη Επίσκεψη: το 60% των 7.500 ξένων αθλητικών τουριστών επισκέπτεται για πρώτη φορά την Ελλάδα Έξοδα Συμμετεχόντων: οι 7.500 περίπου ξένοι αθλητικοί τουρίστες ξοδεύουν κατά μέσο όρο 1200 ευρώ (εκτός των αεροπορικών εξόδων) κατά τη διάρκεια της παραμονής τους στην Αττική, από τα οποία το 20% κατανέμεται στα έξοδα φαγητού και ποτών, το 55% στα έξοδα διαμονής σε ξενοδοχεία, το 15% σε έξοδα για ψώνια, το 5% σε έξοδα μετακινήσεων και το 5% στη διασκέδαση Τερζάκης & Γκουτζιούπας, 2007
49
ΔΗΜΟΓΡΑΦΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ & ΠΡΟΦΙΛ ΤΩΝ ΔΡΟΜΕΩΝ ΣΤΟΝ 25o ΚΛΑΣΙΚΟ ΜΑΡΑΘΩΝΙΟ ΑΘΗΝΩΝ 2007 Δραστηριότητες Ελεύθερου Χρόνου Τουριστών: το 50% κάνει ψώνια, το 75% επιλέγει να επισκεφτεί ιστορικά μνημεία και μουσεία, το 45% παρακολουθεί πολιτιστικές εκδηλώσεις, το 20% επιλέγει τη νυχτερινή διασκέδαση της πόλης, το 10% επισκέπτεται συγγενείς και φίλους, το 15% επισκέπτεται τις ολυμπιακές εγκαταστάσεις Διαμονή Τουριστών: οι αθλητικοί τουρίστες από το εξωτερικό συνηθίζουν να κάνουν 5 διανυκτερεύσεις μέσο όρο, το 85% διαμένει σε ξενοδοχείο, ενώ το 15% φιλοξενείτε σε σπίτια συγγενών Εμπειρία σε Μαραθωνίους: το 31% συμμετέχει σε 2 και πάνω Μαραθωνίους το χρόνο Τερζάκης & Γκουτζιούπας, 2007
50
Συμπέρασμα Τα αποτελέσματα ενθαρρύνουν την άποψη ότι κάποια μεγάλα αθλητικά γεγονότα μπορούν να αποφέρουν επιδράσουν οικονομικά θετικά στη χώρα που τα διοργανώνει Αυτή η κατάσταση έχει αναγνωρισθεί σημαντικά στην Αμερική, στην Αυστραλία αλλά και στη Μεγάλη Βρετανία
51
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ McIntosh R., Goeldner C. (1990). Tourism, Principles, Practices, Philosophies, Wiley New York Σχίζας, Γ. (1998). Ο άλλος Τουρισμός εκδ. ΟΙΚΟΤΟΠΙΑ, Θεσ/νικη Internet www.wto.net www.gnto.gr Σφακιανάκης Μ., (2000). Εναλλακτικές Μορφές τουρισμού, εκδ. ΕΛΛΗΝ, Αθήνα Λύτρας, Π. (1993) Η κοινωνία της αναψυχής εκδ. INTERBOOKS, Αθήνα ΙΤΕΠ (2002). Ελληνική Οικονομία & Τουρισμός, (13) Μάιος 2002, Αθήνα
52
Τέλος Ενότητας ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΙΑΣ
Παρόμοιες παρουσιάσεις
© 2024 SlidePlayer.gr Inc.
All rights reserved.