Εισαγωγή στη Βυζαντινή Φιλολογία

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Εισαγωγη στην εκκλησιαστικη ιστορια – 2ο κεφαλαιο
Advertisements

Ιστοριογραφία Η επιστήμη που καταγράφει σε χρονολογική σειρά την πορεία των γεγονότων σε ένα ανθρώπινο σύνολο μιας ορισμένης χρονικής περιόδου.
ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΚΑΝΟΝΑ ΤΗΣ ΤΗΣ ΚΑΙΝΗΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ
Αλέξανδρος ο Μέγας Ο Αλέξανδρος ο Μέγας ή Αλέξανδρος Γ' ο Μακεδών, υπήρξε ένας από τους σπουδαιότερους στρατηγούς της ιστορίας, που σε ηλικία μόλις 33.
Ξενοφώντα, ελληνικά, Β.Ι.16-21
Ένα παράδειγμα σεβασμού προς τους γονείς
Εαρινο εξαμηνο η παραδοση ( )
Θουκυδίδης, ο μεγαλύτερος ιστορικός (5ος αι. π.Χ.)
ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑ.
Μέγας Κωνσταντίνος ( μ. Χ
Εκκλησία Η λέξη Εκκλησία έχει συνεχή χρήση στην ελληνική γλώσσα από τηνελληνική γλώσσα αρχαιότητα. Ετυμολογείται απο το ρήμα εκ-καλώ, με χρήση του θέματος.
Δευτερεύουσες προτάσεις
Η κρίση της εικονομαχίας διχάζει τους Βυζαντινούς
Εισαγωγή στη Βυζαντινή Φιλολογία
ΟΙ ΤΡΕΙΣ ΙΕΡΑΡΧΕΣ ΜΑΡΙΑ ΒΛΑΣΣΗ.
ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ Π.ΔΙΑΘΗΚΗΣ 1.Αίτια και αφορμές: ο εθνικιστικός φανατισμός στην Γερμανία, ο οποίος έβλεπε τον Χριστιανισμό ως επιβίωμα.
Τι λένε οι Τρεις Ιεράρχες για τον πλούτο
3. Πλάγιες ερωτήσεις Ορισμός: ονομάζονται έτσι, διότι μεταφέρονται εμμέσως (πλαγίως) από ένα πρόσωπο σε άλλο.
Αρχαία Ελληνικά ΙΙ Επιλογικές παρατηρήσεις. Κομβικό σημείο: σύγκριση αρχαίων ελληνικών απόψεων και χριστιανικών για τα ίδια θέματα.
Φανατισμός και ανεξιθρησκία
Α Ρ Χ ΑΙ Ο Κ ΕΙ Μ Ε Ν Ο Τ Ο Υ Σ Ο Λ Ω Ν Α Ε ἰ μέλλουσιν ἡ μ ῖ ν ἐ νθένδε ε ἴ τε ἀ ποδιδράσκειν, ε ἴ θ’ ὅ πως δε ῖ ὀ νομάσαι το ῦ το, ἐ λθόντες ο ἱ νόμοι.
ΑΡΙΣΤΕΑ ΓΙΑΝΝΟΥ ΣΩΣΩ ΚΑΤΣΕΛΗ ΑΣΠΑ ΙΑΚΩΒΟΥ
ΤΟ ΚΑΤΑ ΜΑΤΘΑΙΟΝ ΕΥΑΓΓΕΛΙΟ
ΙΝΔΟΥΙΣΜΟΣ Ο Ινδουισμός είναι η τρίτη μεγαλύτερη θρησκεία του κόσμου σε αριθμό πιστών με περίπου ένα δισεκατομμύριο πιστούς, από τους οποίους οι περισσότεροι.
19. Οι Σύνοδοι της Εκκλησίας μεριμνούν για τη διάσωση της χριστιανικής αλήθειας  Οι Σύνοδοι αποτελούν βασικό θεσμό της δημοκρατικής οργάνωσης της Εκκλησίας.
Ο προφήτης Ησαΐας Μαθητής: Άρης Χατζηαργύρης Καθηγητής: Γ.Καπετανάκης
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ Α ΛΥΚΕΙΟΥ
Ένα παράδειγμα σεβασμού προς τους γονείς
Ιστορία της Βυζαντινής Αρχιτεκτονικής (4ος – 15ος αι.)
Παυσανίας, Ελλάδος Περιήγησις (διασκευή)
Κολοκοτρώνης και Μακρυγιάννης
Capítulo 10: Ejercicios de Lectura ἡ Παν ή γυρις Ariadna: Recursos para Athenaze, de John Gruber Miller Traducción de Ángel Luis Gallego Real.
Οι Βούλγαροι και οι σχέσεις τους με το Βυζάντιο.
Μέση βυζαντινή περίοδος ( )
ΠΡΟΤΥΠΟ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ
Οι πρώτοι ιστορικοί Ηρόδοτος ( π. Χ.): Η ιστορία του διαιρέθηκε από τους Αλεξανδρινούς σε 9 βιβλία, στα οποία έδωσαν τα ονόματα των 9 μουσών Επικέντρωση.
Η θέση της γυναίκας ανά τους αιώνες
ΛΕΥΚΟΣ ΠΥΡΓΟΣ ΣΩΤΗΡΗΣ ΑΡΕΤΟΣ. ΕΙΚΟΝΕΣ ΛΕΥΚΟΥ ΠΥΡΓΟΥ.
‘’ΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΤΟΝ 5οπ.χ. αιώνα’’  ΙΣΤΟΡΙΑ  Είναι η εποχή που έζησαν οι τρεις μεγάλοι αρχαίοι Έλληνες ιστορικοί:  1. Ηρόδοτος  2. Θουκυδίδης  3. Ξενοφών.
ΤΟ ΠΑΡΑΚΕΙΜΕΝΟ.
Ηταν πραγματικα ο Ηρόδοτος ο πατέρας της Ιστοριας;
ΜΕΣΑΙΩΝΙΚΗ ΚΑΙ ΝΕΟΤΕΡΗ ΙΣΤΟΡΙΑ Β’ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ Η ΑΛΩΣΗ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ.
ΓΕΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΤΟΥ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΤΗΣ ΕΙΣΑΓΩΓΗΣ ΣΤΗΝ ΚΑΙΝΗ ΔΙΑΘΗΚΗ Οι Εβδομήντα μεταφράζουν την εβραϊκή λέξη berith στα ελληνικά διαθήκη Απαντάται στις εκφράσεις.
Εισαγωγή στην αρχαία ελληνική ιστοριογραφία 1 ο Πειραματικό Γενικό Λύκειο Αθηνών – Γεννάδειο Στάθης Λεουτσάκος.
Η αναγέννηση 10 ος -12 ος αιώνας: Εμφάνιση των πόλεων στην ιταλική χερσόνησο στο πλαίσιο μιας νέας κοινωνικής οργάνωσης Από τον 12 ο αιώνα πλήθος εφευρέσεων.
 Το ευαγγελικό κήρυγμα στην αρχή διαδίδονταν μόνο προφορικά.  Οι Χριστιανοί είχαν τη συνείδηση ότι αυτό που διδάσκονταν από τους αποστόλους ήταν λόγος.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΤΣΙΝΣΤΑΡΑΟΥΛΙ ΘΑΝΑΣΗΣ ΣΟΥΛΗ ΡΕΝΤΙΟ ΡΑΠΑΙ
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Ο όρος Αρχαία Ελλάδα χρησιμοποιείται για να περιγράψει τον ελληνικό κόσμο κατά την περίοδο της αρχαιότητας. Αναφέρεται όχι μόνο στις περιοχές του σύγχρονου.
Οι πρώτοι ιστορικοί Ηρόδοτος ( π.Χ.):
Από τη Ρώμη στη Νέα Ρώμη.
Εισαγωγή στη Βυζαντινή Λογοτεχνία
Μαθημα 2ο Τα επαναστατικα κινηματα στην ευρωπη 19ος αιωνασ
Εισαγωγή στη Βυζαντινή Φιλολογία
5. Μεγαλεσ αλλαγεσ στη διοικηση της αυτοκρατοριασ
ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΣ
Ασκήσεις.
ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ Π.ΔΙΑΘΗΚΗΣ
Οι στόχοι μας Επισκέψεις σε ναούς Ιστορικό πλαίσιο
ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΟ ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ
ΤΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ ΤΩΝ ΜΕΔΙΟΛΑΝΩΝ
ΡΩΜΑΙΚΗ ΑΓΟΡΑ.
Εισαγωγή στη Βυζαντινή Φιλολογία
ΜΥΚΗΝΑΪΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ
Η αυτοκρατορία χωρίζεται σε Ανατολική και Δυτική
ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ ΑΝΟΙΚΤΑ ΑΚΑΔΗΜΑΪΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ
ΓΡΙΖΑΝΟ ΒΥΖΑΝΤΙΝΟ ΚΑΣΤΡΟ από τα μεγαλύτερα κάστρα της ηπειρωτικής Ελλάδας παρά το μέγεθός του, το κάστρο δεν υπήρξε ποτέ κάποια αξιόλογη πόλη.
και η μερική αναδιοργάνωση
ΙΣΤΟΡΙΑ ΔΙΚΑΙΟΥ.
Εισαγωγή στη Βυζαντινή Φιλολογία
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Εισαγωγή στη Βυζαντινή Φιλολογία Μάθημα 3ο Τετάρτη 22 Οκτωβρίου 2014 Ιστορία-Εκκλησιαστική Ιστορία-Χρονογραφία. Πρώιμη περίοδος Α΄μέρος

Ιστοριογραφία Γενική Διάκριση Ιστορία Χρονογραφία

Ιστοριογραφία Πρώιμη Περίοδος (4ος-6ος αι.) Α. Ιστορία Β. Χρονογραφία Εκκλησιαστική Κλασσικίζουσα

Εκκλησιαστική Ιστοριογραφία Ακμάζει στην Πρώιμη Βυζαντινή περίοδο (4ος-6ος αιώνας). Επανεμφανίζεται απροσδόκητα τον 14ο αι. Ιστορία της Εκκλησίας από τους πρώτους αποστολικούς αιώνες μέχρι συνήθως τον Μεγάλο Κωνσταντίνο ή μέχρι τη σύγχρονη με τον ιστορικό εποχή. Περιγραφή της οργάνωσης και της διοίκησης της Εκκλησίας, των εκκλησιαστικών ερίδων, των αιρέσεων και της θρησκευτικής πολιτικής των αυτοκρατόρων. Παρέμβλητες αφηγήσεις αξιοσημείωτων γεγονότων (φυσικές καταστροφές, πολιτικά και στρατιωτικά συμβάντα). Διαμορφώνεται και ακμάζει ως συγκεκριμένο γραμματει-ακό είδος της Πρώιμης Βυζαντινής περιόδου στο χώρο της ελληνόφωνης και συρόφωνης χριστιανικής Ανατολής.

Εκκλησιαστική Ιστοριογραφία Οι περισσότεροι εκκλησιαστικοί συγγραφείς ανήκουν στις ανώτερες εκκλησιαστικές τάξεις. Έχουν εντρυφήσει στη φιλοσοφία του Πλάτωνα, των Νεοπλατωνικών και του Ωριγένη. Το ύφος, η γλώσσα και η ιστορική μέθοδος ακολουθούν την παράδοση της κλασικής ιστοριογραφίας. Σημασία στη χρονολόγηση και την τεκμηρίωση των γεγονότων, στην καθαρότητα του λόγου και τη σαφήνεια των νοημάτων.

Κύριοι Εκπρόσωποι Ευσέβιος Καισαρείας (4ος αι.) Σωκράτης Σχολαστικός (α΄ μισό 5ου αι.) Σωζομενός (5ος αι.) Θεοδώρητος Κύρου (5ος αι.) Ευάγριος Σχολαστικός (6ος αι.) Νικηφόρος Κάλλιστος Ξανθόπουλος (14ος αι.)

Σωκράτους Σχολαστικού Εκκλησιαστική Ιστορία (έκδ. P. Maraval and P Σωκράτους Σχολαστικού Εκκλησιαστική Ιστορία (έκδ. P. Maraval and P. Périchon, Socrate de Constantinople, Histoire ecclésiastique I, Sources chrétiennes 477, Paris 2004) 1. Εὐσέβιος ὁ Παμφίλου ἐν ὅλοις δέκα βιβλίοις τὴν ἐκκλησιαστικὴν ἱστορίαν ἐκθέμενος κατέπαυσεν εἰς τοὺς χρόνους τοῦ βασιλέως Κωνσταντίνου, ἐν οἷς καὶ ὁ παρὰ τοῦ Διοκλητιανοῦ κατὰ Χριστιανῶν γενόμενος διωγμὸς ἀπεπαύσατο. 2. Γράφων δὲ ὁ αὐτὸς εἰς τὸν βίον Κωνσταντίνου τῶν κατ’ Ἄρειον μερικῶς μνήμην πεποίηται, τῶν ἐπαίνων τοῦ βασιλέως καὶ τῆς πανηγυρικῆς ὑψηγορίας τῶν λόγων μᾶλλον ὡς ἐν ἐγκωμίῳ φροντίσας ἤπερ τοῦ ἀκριβῶς περιλαβεῖν τὰ γενόμενα. 3. Ἡμεῖς δὲ προθέμενοι συγγράψαι τὰ ἐξ ἐκείνου μέχρι τῶν τῇδε περὶ τὰς ἐκκλησίας γενόμενα τῆς ὑποθέσεως τὴν ἀρχὴν ἐξ ὧν ἐκεῖνος ἀπέλιπεν ποιησόμεθα, οὐ φράσεως ὄγκου φροντίζοντες, ἀλλ’ ὅσα ἢ ἐγγράφως εὕρομεν ἢ παρὰ τῶν ἱστορησάντων ἠκούσαμεν διηγούμενοι.

Κλασσικίζουσες Ιστορίες Πρώιμη περίοδος Ευνάπιος, Ολυμπιόδωρος, Πρίσκος, Μάλχος ( 5ος αι. αποσπάσματα) Ζώσιμος (μέσα 5ου-αρχές 6ου αι. Τελευταίος ειδωλολάτρης ιστορικός. Αντιχριστιανικό πνεύμα) Προκόπιος (6ος αι. Έργα: Υπέρ των Πολέμων, Περί κτισμάτων, Ανέκδοτα)

ΖΩΣΙΜΟΣ, ΝΕΑ ΙΣΤΟΡΙΑ (F. Paschoud, Zosime ΖΩΣΙΜΟΣ, ΝΕΑ ΙΣΤΟΡΙΑ (F. Paschoud, Zosime. Histoire nouvelle, Ι, Les Belles Lettres, Paris 1971)   (1.) Περιστάσης δὲ τῆς πάσης εἰς μόνον Κωνσταντῖνον ἀρχῆς, οὐκέτι λοιπὸν τὴν κατὰ φύσιν ἐνοῦσαν αὐτῷ κακοήθειαν ἔκρυπτεν, ἀλλὰ ἐνεδίδου τῷ κατ’ ἐξουσίαν ἅπαντα πράττειν· ἐχρῆτο δὲ ἔτι καὶ τοῖς πατρίοις ἱεροῖς, οὐ τιμῆς ἕνεκα μᾶλλον ἢ χρείας· ᾗ καὶ μάντεσιν ἐπείθετο, πεπειραμένος ὡς ἀληθῆ προεῖπον ἐπὶ πᾶσι τοῖς κατωρθω-μένοις αὐτῷ· ἐπεὶ δ’ εἰς τὴν Ῥώμην ἀφίκετο μεστὸς πάσης ἀλαζονείας, ἀφ’ ἑστίας ᾠήθη δεῖν ἄρξασθαι τῆς ἀσεβείας.  

ΖΩΣΙΜΟΣ, συνέχεια (2.)  Κρίσπον γὰρ παῖδα τῆς τοῦ Καίσαρος, ὡς εἴρηταί μοι πρότερον, ἀξιωθέντα τιμῆς, εἰς ὑποψίαν ἐλθόντα τοῦ Φαύστῃ τῇ μητρυιᾷ συνεῖναι, τοῦ τῆς φύσεως θεσμοῦ μηδένα λόγον ποιησάμενος ἀνεῖλεν· τῆς δὲ Κωνσταντίνου μητρὸς Ἑλένης ἐπὶ τῷ τηλικούτῳ πάθει δυσχεραινούσης καὶ ἀσχέτως τὴν ἀναίρεσιν τοῦ νέου φερούσης, παραμυθούμενος ὥσπερ αὐτὴν ὁ Κωνσταντῖνος κακῷ τὸ κακὸν ἰάσατο μείζονι· βαλανεῖον γὰρ ὑπὲρ τὸ μέτρον ἐκπυρωθῆναι κελεύσας καὶ τούτῳ τὴν Φαῦσταν ἐναποθέμενος ἐξήγαγεν νεκρὰν γενομένην.

ΠΡΟΚΟΠΙΟΥ ΚΑΙΣΑΡΕΩΣ ΥΠΕΡ ΤΩΝ ΠΟΛΕΜΩΝ ΛΟΓΟΣ ΠΡΩΤΟΣ (έκδ. G ΠΡΟΚΟΠΙΟΥ ΚΑΙΣΑΡΕΩΣ ΥΠΕΡ ΤΩΝ ΠΟΛΕΜΩΝ ΛΟΓΟΣ ΠΡΩΤΟΣ (έκδ. G. Wirth (post J. Haury), Procopii Caesariensis opera omnia, 1, Teubner, Leipzig 1962) Προκόπιος Καισαρεὺς τοὺς πολέμους ξυνέγραψεν, οὓς Ἰουστινιανὸς ὁ Ῥωμαίων βασιλεὺς πρὸς βαρβάρους διήνεγκε τούς τε ἑῴους καὶ ἑσπερίους, ὥς πη αὐτῶν ἑκάστῳ ξυνηνέχθη γενέσθαι, ὡς μὴ ἔργα ὑπερμεγέθη ὁ μέγας αἰὼν λόγου ἔρημα χειρωσάμενος τῇ τε λήθῃ αὐτὰ καταπρόηται καὶ παντάπασιν ἐξίτηλα θῆται, ὧνπερ τὴν μνήμην αὐτὸς ᾤετο μέγα τι ἔσεσθαι καὶ ξυνοῖσον ἐς τὰ μάλιστα τοῖς τε νῦν οὖσι καὶ τοῖς ἐς τὸ ἔπειτα γενησομένοις, εἴ ποτε καὶ αὖθις ὁ χρόνος ἐς ὁμοίαν τινὰ τοὺς ἀνθρώπους ἀνάγκην διάθοιτο.

Προκόπιος συνέχεια (2.) τοῖς τε γὰρ πολεμησείουσι καὶ ἄλλως ἀγωνιου-μένοις ὄνησίν τινα ἐκπορίζεσθαι οἵα τέ ἐστιν ἡ τῆς ἐμφεροῦς ἱστορίας ἐπίδειξις, ἀποκαλύπτουσα μὲν ὅποι ποτὲ τοῖς προγεγενημένοις τὰ τῆς ὁμοίας ἀγωνίας ἐχώρησεν, αἰνισσομένη δὲ ὁποίαν τινὰ τελευτὴν τοῖς γε ὡς ἄριστα (3.) βουλευομένοις τὰ παρόντα, ὡς τὸ εἰκὸς, ἕξει. καί οἱ αὐτῷ ξυνηπίστατο πάντων μάλιστα δυνατὸς ὢν τάδε ξυγγράψαι κατ’ ἄλλο μὲν οὐδὲν, ὅτι δὲ αὐτῷ ξυμβούλῳ ᾑρημένῳ Βελισαρίῳ τῷ στρατηγῷ σχεδόν τι ἅπασι παραγενέσθαι τοῖς πεπραγμένοις ξυνέπεσε.

Ιστορία-Χρονογραφία Πρώιμη Περίοδος (4ος-6ος αι.) Χρήσιμο εγχειρίδιο Α. Καρπόζηλος, Βυζαντινοί Ιστορικοί και Χρονογράφοι, Α΄ (4ος-7ος αι.), Αθήνα 1997