Κινητικά προβλήματα Πολλαπλές αναπηρίες

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Εισαγωγή Κατανόηση της φυσιολογίας και λειτουργίας του Στοματογναθικού Συστήματος (ΣΓΣ) για τον οδοντοτεχνίτη σημαίνει: Αποφυγή σφαλμάτων κατασκευής των.
Advertisements

Τέλος Ενότητας.
Η ανοσοαποτύπωση ως επιβεβαιωτική μέθοδος
Αυτοματοποιημένη ευρετηρίαση
Οικονομική Ανθρωπολογία
Ο ανθρώπινος εγκέφαλος
Η αναγκαιότητα συνθετικής προσέγγισης 1/6
Διάνοιξη πόρων Με ακτινοβολούμενη θερμότητα. Θερμαινόμενα σίδερα.
Ορισμός Μάλαξη είναι ένα σύστημα μηχανικών χειρισμών που εκτελούνται στην επιφάνεια του ανθρώπινου σώματος (εδώ στο πρόσωπο), με τα χέρια ή με ειδικά μηχανήματα.
Σχεδίαση Ολοκληρωμένων Κυκλωμάτων
Ενότητα 8: Μιλάμε για το θέατρο
Τίτλος Μαθήματος Ενότητα #: 8η Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης Σχολή: Σ.Α.Κ.Ε. Τμήμα: Φιλοσοφίας.
Εισαγωγή στους Η/Υ Ενότητα 1: Εισαγωγή στους Η/Υ Ιωάννης Σταματίου Οργάνωση και Διοίκηση Επιχειρήσεων.
Πλαστικότητα του εγκεφάλου   Μορφογένεση του εγκεφάλου   Μάθηση και Μνήμη   Επανόρθωση βλαβών.
Τεχνολογία οφθαλμικών φακών Ι (Ε) Ενότητα 5: Έγχρωμοι φακοί Θεμιστοκλής Γιαλελής, Οπτικός, MSc, PhD candidate ΕΔΙΠ του τμήματος Οπτικής και Οπτομετρίας.
Θεσμοί προσχολικής αγωγής στην Ευρώπη Ενότητα 1 η : Αντικείμενο και εννοιολογικοί προσδιορισμοί Παντελής Κυπριανός Σχολή Κοινωνικών και Ανθρωπιστικών Επιστημών.
Εισαγωγή στην Ψυχολογία Ενότητα 2:Τομείς Έρευνας της Σύγχρονης Ψυχολογίας Διδάσκουσα: Ειρήνη Σκοπελίτη Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης και της Αγωγής στην.
Eιδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων
Κανόνες Ασφαλείας Εργοταξίων
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
Θεσμοί προσχολικής αγωγής στην Ευρώπη
ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ ΤΗΣ ΡΥΠΑΝΣΗΣ
Διάρκεια της άσκησης Η διάρκεια και η ένταση της άσκησης είναι σχετικές: Μεγαλύτερο διάλειμμα κατά την άσκηση παραπέμπει σε αερόβια διαδικασία. Μικρότερο.
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Άλλες μορφές νευρώσεων
Ενότητα 12: Πάσχα Διδάσκουσα: Βασιλική Φωτοπούλου
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Υπολογιστική Γεωμετρία και Εφαρμογές στις ΒΧΔ
Ενότητα 4 (part B) : Ιατρική ηθική
Βασικά δεδομένα Το σύστημα υγείας δεν αποτελεί απλά άθροισμα επιμέρους μερών. Τα επιμέρους στοιχεία του συστήματος βρίσκονται σε συνεχή αλληλεξάρτηση.
Εισαγωγή στους Η/Υ Ενότητα 8: Αριθμητική υπολογιστών Ιωάννης Σταματίου
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 2: Βιοτικές κρίσεις και ηθικά επιχειρήματα (part B) Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών.
Ενότητα 6: Μιλάμε για την 28η Οκτωβρίου 1940
ΠΡΟΤΥΠΟ ΕΛΟΤ EN ISO 3251 Ζύγιση μάζας υγρού μελανιού (m1 g)
Ενότητα 13 Αξιολόγηση μαθήματος και διδάσκοντος από την εφαρμογή της Μονάδας Ολικής Ποιότητας (ΜΟΔΙΠ) του ΤΕΙ Αθήνας Αξιολόγηση του μαθήματος Αξιολόγηση.
Άσκηση 9 (1 από 2) Ανακαλύψτε στο χάρτη σας μερικά χαρτογραφικά αντικείμενα που να ανήκουν στις παρακάτω κατηγορίες : φυσικά, τεχνητές κατασκευές, αφηρημένα.
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης για την ψυχή
Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Σπουδών Τμήμα Φιλοσοφίας
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 9 (PART A): Σχέση Ηθικής και Δικαιοσύνης
Τοπολογικές σχέσεις 1/3 Βρείτε και περιγράψτε τις τοπολογικές σχέσεις σύμφωνα με τους (Pantazis, Donnay 1996) για τα παρακάτω γεω-γραφικά αντικείμενα:
ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ ΤΟΥ ΔΙΚΑΙΟΥ Ενότητα 12: Δικαστής και διαδικασίας δίκης
Προσχολική Παιδαγωγική
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εικαστικές συνθέσεις - Χρώμα στο χώρο
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Ενότητα 11: Επίλυση Προβλημάτων
Οργάνωση και Διοίκηση Πρωτοβάθμιας (Θ)
Εισαγωγή στις εικαστικές τέχνες
Εισαγωγή στις Επιστήμες της Αγωγής
Λιθογραφία – Όφσετ (Θ) Ενότητα 8.2: Εκτυπωτική Διαδικασία Μηχανής
Κινητικά προβλήματα Πολλαπλές αναπηρίες
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Εισαγωγή στους Η/Υ Ενότητα 12: Το διάγραμμα ροής και η λειτουργία του
Αριστοτέλης: Γνωσιοθεωρία Μεταφυσική
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 5 (part A): Ηθική αρχών και ηθική ωφέλειας
Τηλεοπτική και Ραδιοφωνική Παραγωγή
Όνομα Καθηγητή: Χρήστος Τερέζης
Ενότητα 4 (part A) : Ιατρική ηθική
Ειδικά θέματα βάσεων χωρικών δεδομένων και θεωρία συστημάτων -E
Γενική και Μαθηματική Χαρτογραφία (Ε)
Αισθητική Σώματος Ι (Ε)
Μυθος και Τελετουργία στην Αρχαία Ελλάδα
Το Εικονογραφημένο Βιβλίο στην Προσχολική Εκπαίδευση
Ενότητα 8: Συστήματα Υγείας στην Ευρώπη: Γαλλία
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 5 (part B): Ηθική αρχών και ηθική ωφέλειας
Γενικὴ Ἐκκλησιαστικὴ Ἱστορία Α´
ΕΦΑΡΜΟΣΜΕΝΗ ΗΘΙΚΗ Ενότητα 6 (part A): Όταν τα άτομα δεν είναι σε θέση να λάβουν αποφάσεις για τον εαυτό τους Διδάσκων: Μιχαήλ Παρούσης, Αναπλ. Καθηγητής.
Ενότητα 1: ……………….. Όνομα Επώνυμο Τμήμα __
Επικοινωνιακός Προγραμματισμός Ι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Κινητικά προβλήματα Πολλαπλές αναπηρίες Ενότητα 1.2 Ο παιδικός εγκέφαλος Ι. Νησιώτου - Μαντέλου Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής

Ο παιδικός εγκέφαλος

Ο εγκέφαλος ανήκει στο Κεντρικό Νευρικό Σύστημα Ο εγκέφαλος ανήκει στο Κεντρικό Νευρικό Σύστημα το πιο πολύπλοκο όργανο του σώματος έδρα της νόησης, του συναισθήματος, των αισθήσεων και της κίνησης διαθέτει άκρως εξειδικευμένα και πολύπλοκα κύτταρα, ικανά να μεταβιβάζουν και να λαμβάνουν ερεθίσματα, τα οποία ονομάζονται νευρώνες.

Δομή του εγκεφάλου 1/2

Δομή του εγκεφάλου 2/2 Ο εγκέφαλος αποτελείται από το στέλεχος, την παρεγκεφαλίδα και τα δυο εγκεφαλικά ημισφαίρια. Τα εγκεφαλικά ημισφαίρια περιβάλλονται από το φλοιό Το εγκεφαλικό στέλεχος είναι υπεύθυνο για ζωτικές λειτουργίες, πχ αναπνοή Η παρεγκεφαλίδα είναι υπεύθυνη για την ισορροπία και τον συντονισμό των κινήσεων του σώματος.

Φαιά και λευκή ουσία του εγκεφάλου Στο φλοιό συγκεντρώνονται σε ομάδες οι νευρώνες, οι οποίοι έχουν γκρίζο χρώμα (φαιά ουσία) Το εσωτερικό των ημισφαιρίων περιέχει λευκή ουσία (από εκεί διέρχονται οι νευράξονες περιτυλιγμένοι με μυελίνη, η οποία έχει λευκό χρώμα)

Ο Φλοιός του εγκεφάλου Η πιο αναπτυγμένη και η πιο περίπλοκη εγκεφαλική δομή, περιβάλλει το υπόλοιπο του εγκεφάλου, αποτελεί το 85% της μάζας του. Έδρα της νόησης στον άνθρωπο, ολοκληρώνει τελευταίος την ανάπτυξή του. Πιο ευαίσθητος στην επίδραση του περιβάλλοντος από τις άλλες περιοχές του εγκεφάλου.

Κάθε ημισφαίριο διαιρείται σε 4 λοβούς

Ενδομήτρια ανάπτυξη του εγκεφάλου

Α. Μορφογένεση του εγκεφάλου

l Οι εντολές για την κατασκευή και λειτουργία του σώματος και του εγκεφάλου είναι καταγραμμένες στο DNA που κληρονομούμε από τους γονείς μας

Τα γονίδια καθοδηγούν τη μορφογένεση του ανθρώπινου εγκεφάλου, η οποία ακολουθεί την εξής υποχρεωτική σειρά κατά την εμβρυική περίοδο:

Πολλαπλασιασμός, (νευρονογένεση), και Μετανάστευση των νευρώνων Μυελινοποίηση των νευραξόνων Δημιουργία συνδέσεων (συνάψεων) μεταξύ των νευρώνων Επιλογή των επιτυχών συνάψεων –“synaptic pruning” Τα ίδια γονίδια χρησιμοποιούνται στη συνέχεια για τη λειτουργία των εγκεφαλικών κυκλωμάτων που δημιουργήθηκαν με τις παραπάνω διαδικασίες

Εγκεφαλική ανάπτυξη στην προγεννητική περίοδο Εγκεφαλική ανάπτυξη στην προγεννητική περίοδο Α΄ φάση: 1η-20η εβδομάδα κύησης Νευρωνογένεση Μετανάστευση Νευρώνων Β΄ φάση: 20η-40η εβδ. Κύησης Ωρίμανση των νευρώνων ΄Εναρξη μυελίνωσης

Πολλαπλασιασμός νευρώνων (νευρονογένεση) Πολλαπλασιασμός νευρώνων (νευρονογένεση) Τα αρχέγονα νευρικά κύτταρα διαιρούνται και δίνουν γένεση στους νευρώνες, οι οποίοι, με συνεχείς διαιρέσεις, πολλαπλασιάζονται πολύ γρήγορα. Τα κυτταρικά σώματα των νευρώνων, των οποίων το χρώμα είναι γκρίζο, οργανώνονται σε ομάδες στον φλοιό του εγκεφάλου(φαιά ουσία). Συγχρόνως πολλαπλασιάζονται τα νευρογλοιακά κύτταρα, τα οποία συμβάλλουν σημαντικά στην ανάπτυξη του νευρικού συστήματος και στη λειτουργία του εγκεφάλου. .

(Ο) ολιγοδενδροκύτταρα: παράγουν τη μυελίνη (Μ). (Ν) Νευρώνες : κύτταρα του Νευρικού Συστήματος επιφορτισμένα με την αποθήκευση και την μετάδοση της πληροφορίας. (Α) αστροκύτταρα: σχηματίζουν μία “κερήθρα” που προστατεύει και τρέφει τους νευρώνες (Ο) ολιγοδενδροκύτταρα: παράγουν τη μυελίνη (Μ). Πηγή: Amiel-Tison, C. (2004). L’ infirmité motrice d’ origine cérébrale. Paris : Masson

Ο πολλαπλασιασμός των νευρώνων είναι τόσο έντονος, ώστε ο εγκέφαλος του νεογέννητου περιέχει 100-200 δισεκατομμύρια νευρώνες. Ο αριθμός τους δεν αυξάνεται κατά τη διάρκεια της ζωής, όπως αυξάνονται τα υπόλοιπα κύτταρα του σώματος, γιατί, όντας εξαιρετικά εξειδικευμένα κύτταρα, έχουν χάσει την ικανότητα να πολλαπλασιάζονται με τη διαδικασία της μίτωσης.

Μετανάστευση των νευρώνων 1/2 Οι νεαροί νευρώνες αρχίζουν αμέσως να μεταναστεύουν με κατεύθυνση προς την περιφέρεια του φλοιού, γλιστρώντας κατά μήκος ινιδίων με ακτινωτή διάταξη, μέχρι να καταλάβουν την τελική τους θέση στο φλοιό. Διαταραχές στη μετανάστευση των νευρώνων μπορεί να συμβάλουν στην εμφάνιση εγκεφαλικών δυσλειτουργιών, πχ . δυσλεξίας.

Μετανάστευση των νευρώνων 2/2 Μετανάστευση των νευρώνων 2/2

Επιμήκυνση και καθοδήγηση των νευραξόνων

Μυελινοποίηση των νευραξόνων

Συναπτογένεση 1/2

Συναπτογένεση 2/2 Τα σημεία επικοινωνίας-επαφής των νευρώνων ονομάζονται συνάψεις, σχηματίζονται κατά την ανάπτυξη και διατηρούν την ικανότητα να ανακατατάσσονται κατά την διάρκεια της ζωής, ανάλογα με τις εμπειρίες

Ο αριθμός των συνάψεων αυξάνεται με μεγάλη ταχύτητα μετά τη γέννηση και κατά τα 2 πρώτα χρόνια του παιδιού, επιτρέποντας την αποτελεσματικότερη επικοινωνία μεταξύ των νευρώνων.

Ενίσχυση των συνάψεων

Με αυτή την ακολουθία φαινομένων, από έναν πληθυσμό ανώριμων και αδιαφοροποίητων κυττάρων προκύπτει ένα εξαιρετικά πολύπλοκο όργανο, ο φλοιός του ανθρώπινου εγκεφάλου. Η εξέλιξή του δημιούργησε μια σειρά από καινούργιες δομές, ειδικευμένες στην όλο και πιο λεπτομερή επεξεργασία πληροφοριών.

Η λειτουργία του στηρίζεται στην επικοινωνία ανάμεσα στους νευρώνες με τη μεσολάβηση των συνάψεων. Κάθε νευρώνας μπορεί να δέχεται μηνύματα από πολλούς νευράξονες, ώστε ο τελικός αριθμός των συνάψεών του να φθάνει τις 10.000-200.000 συνάψεις. Επομένως, o συνολικός αριθμός συνάψεων του ανθρώπινου εγκεφάλου αγγίζει τα 1000 τρισεκατομμύρια (Changeux,1983).

Αύξηση του εγκεφάλου Ο εγκέφαλος του νεογέννητου ζυγίζει το ¼ του εγκεφάλου του ενηλίκου. Στην ηλικία του ενός έτους το βάρος του έχει τριπλασιαστεί: Περίμετρος κρανίου 35 cm στο νεογνό, 46,5 στο χρόνο, 55 cm στον ενήλικο. 30

«Μέσα στο κρανίο μας, 100 δισεκατομμύρια νευρώνες συνομιλούν ακατάπαυστα μεταξύ τους μέσω τρισεκατομμυρίων συνάψεων και είναι οργανωμένοι σε νευρωνικά συστήματα, τα οποία αποτελούν το ανατομικό υπόβαθρο των διαφόρων λειτουργιών» (Changeux, 1983).

Η μορφογένεση του εγκεφάλου προσφέρει το πρώτο υλικό και το αρχικό σχέδιο των εγκεφαλικών κυκλωμάτων, πάνω στο οποίο θα επιδράσει η εμπειρία. Οι αρχικές διαφοροποιήσεις και εξειδικεύσεις των νευρικών κυττάρων και οι πρώτες συνδέσεις μεταξύ τους γίνονται με βάση την «προσδοκία» των εμπειριών, τις οποίες αναμένεται να έχει το παιδί στο συγκεκριμένο περιβάλλον στο οποίο ζει ο άνθρωπος.

Β. Πλαστικότητα του εγκεφάλου

Μετά τη γέννηση, τα πρώτα χρόνια της ζωής, οι εμπειρίες που προσφέρει το περιβάλλον (φυσικό και ανθρώπινο), τροποποιούν, ενισχύουν ή αδρανοποιούν αυτούς τους αρχικούς σχηματισμούς και με την πίεσή τους διαμορφώνουν τον ιδιαίτερο τρόπο με τον οποίο θα λειτουργεί ο εγκέφαλος και στην ενήλικη ζωή. Με δεδομένη την ποικιλία των ερεθισμάτων και των εμπειριών, κάθε άνθρωπος, ακόμα και οι μονοζυγωτικοί δίδυμοι, διαθέτει διαφορετικό και μοναδικό εγκέφαλο.

Εκφάνσεις της πλαστικότητας Δόμηση και ωρίμανση του νευρικού συστήματος κατά την παιδική ηλικία. Οι ίδιοι μηχανισμοί που η πλαστικότητα κινητοποιεί κατά την ανάπτυξη, χρησιμοποιούνται, σε όλη τη διάρκεια της ζωής του ανθρώπου, για τις λειτουργίες μνήμης και μάθησης, καθώς και για την επιδιόρθωση και προσαρμογή του εγκεφάλου μετά από βλάβη.

Νευροαναπτυξιακών διαταραχών Η πορεία του αναπτυσσόμενου εγκέφαλου προς την ωρίμανση και παγίωση των λειτουργιών του μπορεί να αναστατωθεί από την επίδραση βλαπτικών παραγόντων κατά την προγεννητική, περιγεννητική ή μεταγεννητική περίοδο, με συνέπεια την εμφάνιση……… Νευροαναπτυξιακών διαταραχών

Τέλος Ενότητας

Χρηματοδότηση Το παρόν εκπαιδευτικό υλικό έχει αναπτυχθεί στo πλαίσιo του εκπαιδευτικού έργου του διδάσκοντα. Το έργο «Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο Πανεπιστήμιο Αθηνών» έχει χρηματοδοτήσει μόνο την αναδιαμόρφωση του εκπαιδευτικού υλικού. Το έργο υλοποιείται στο πλαίσιο του Επιχειρησιακού Προγράμματος «Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση» και συγχρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση (Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο) και από εθνικούς πόρους.

Σημείωμα Αδειοδότησης Το παρόν υλικό διατίθεται με τους όρους της άδειας χρήσης Creative Commons Αναφορά, Μη Εμπορική Χρήση Παρόμοια Διανομή 4.0 [1] ή μεταγενέστερη, Διεθνής Έκδοση. Εξαιρούνται τα αυτοτελή έργα τρίτων π.χ. φωτογραφίες, διαγράμματα κ.λ.π., τα οποία εμπεριέχονται σε αυτό και τα οποία αναφέρονται μαζί με τους όρους χρήσης τους στο «Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων». [1] http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ Ως Μη Εμπορική ορίζεται η χρήση: που δεν περιλαμβάνει άμεσο ή έμμεσο οικονομικό όφελος από την χρήση του έργου, για το διανομέα του έργου και αδειοδόχο που δεν περιλαμβάνει οικονομική συναλλαγή ως προϋπόθεση για τη χρήση ή πρόσβαση στο έργο που δεν προσπορίζει στο διανομέα του έργου και αδειοδόχο έμμεσο οικονομικό όφελος (π.χ. διαφημίσεις) από την προβολή του έργου σε διαδικτυακό τόπο Ο δικαιούχος μπορεί να παρέχει στον αδειοδόχο ξεχωριστή άδεια να χρησιμοποιεί το έργο για εμπορική χρήση, εφόσον αυτό του ζητηθεί.

Σημείωμα Χρήσης Έργων Τρίτων Το Έργο αυτό κάνει χρήση των ακόλουθων έργων: Εικόνες/Φωτογραφίες Τα εν λόγω έργα έχουν ανακτηθεί από το διαδίκτυο για εκπαιδευτικούς σκοπούς