5ο. Η ναοδομία από τον Ηράκλειο έως και τον Λέοντα Ϛ’ το Σοφό ( ):

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Eκκλησιαστική τέχνη. Ονομάζεται η τέχνη (ναοδομία,
Advertisements

Τουριστικός οδηγός Αγίου Δημητρίου
Η Αγία Σοφία και η Οδηγήτρια του Μυστρά
Σημαντικές εκκλησίες και Τεμένη στη πόλη της Λευκωσίας
Κεφάλαιο 5ο IV Εικαστικές τέχνες και μουσική
Αρχιτεκτονική Μέσης Βυζαντινής περιόδου
TEXNH EKKΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ Α) ΔΙΑΚΟΣΜΗΤΙΚΗ Η’ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ;
ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ.
ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ
ΟΙ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΣΤΟ ΔΕΣΠΟΤΑΤΟ ΤΟΥ ΜΥΣΤΡΑ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗ ΤΗΣ ΛΑΤΙΝΟΚΡΑΤΙΑΣ.
ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΣ ΡΥΘΜΟΣ ΤΑΞΗ: Β ΛΥΚΕΙΟΥ ΤΜΗΜΑ: 3
Η ΠΕΡΙΟΧΗ ΘΕΡΜΟ ΤΗΣ ΑΙΤΩΛΟΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ
9ο. Ναοδομία Θεσσαλονίκης και Μακεδονίας
12o. Η ναοδομία της Κεντρικής και της Νότιας Ελλάδας
8ο. Η ναοδομία στα κράτη της Νίκαιας και της Τραπεζούντας
13ο. Επανάληψη: H αρχιτεκτονική την εποχή των Παλαιολόγων
4ο. Μοναστηριακή αρχιτεκτονική
Ιστορία της Βυζαντινής Αρχιτεκτονικής (4ος – 15ος αι.)
6ο. Αυτοκρατορία και Χριστιανισμός τον 4ο και τον 5ο αιώνα
4ο. Η ναοδομία από τον Ηράκλειο έως και τον Λέοντα Ϛ’ το Σοφό ( ):
Θεσσαλονίκη και Άγιος Δημήτριος : μύθος και πραγματικότητες
Βασιλάκη Α., Εικονομαχικές εκκλησίες στη Νάξο, ΔΧΑΕ 3 ( ) 49-74
7ο. Η ναοδομία της εποχής των Μακεδόνων, των Κομνηνών και των Αγγέλων (10ος – 12ος αιώνας): Ι. Η οικοδομική παράδοση της Κωνσταντινούπολης Κωνσταντινούπολη.
Α. Η ναοδομία της Θεσσαλίας (10ος – 12ος αι.)
Μεσοβυζαντινή Αρχιτεκτονική ( ) (καταστατικό μάθημα, ΑΡ 1451)
Ιταλία: Καλαβρία, Στύλος, Cattolica. Βενετία, Άγιος Μάρκος.
8ο. Η ναοδομία της εποχής των Μακεδόνων, των Κομνηνών και των Αγγέλων (10ος – 12ος αιώνας): ΙΙ. Η οικοδομική παράδοση στην Παλαιά Ελλάδα και την Ήπειρο.
9ο. Η ναοδομία της εποχής των Μακεδόνων, των Κομνηνών και των Αγγέλων (10ος – 12ος αιώνας): ΙΙ. Η Ελλαδική «σχολή» (Β’ Μέρος) Αθήνα: Μονή Πετράκη, Άγιοι.
Ευσέβιος και Κωνσταντίνος: η ίδρυση των χριστιανικών ναών
4ο. Ο χριστιανικός ναός στην Ύστερη Αρχαιότητα και το Βυζάντιο:
Ορχομενός Βοιωτίας ΑΚΡΟΠΟΛΗ ΤΟΥ ΓΛΑ - ΘΟΛΩΤΟΣ ΤΑΦΟΣ ΤΟΥ ΜΙΝΥΟΥ - ΑΡΧΑΙΟ ΘΕΑΤΡΟ ΟΡΧΟΜΕΝΟΥ - ΠΑΝΑΓΙΑ ΣΚΡΙΠΟΥ- ΟΣΙΟΣ ΛΟΥΚΑΣ.
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ: Παλαιοχριστιανικά και Βυζαντινά μνημεία της Θεσσαλονίκης
Μέση βυζαντινή περίοδος ( )
ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΤΕΧΝΗ ΤΥΠΟΙ ΒΥΖΑΝΤΙΝΩΝ ΝΑΩΝ.
Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία
Γελ Ρεντίνας Α3 Κωνσταντίνος Λουκάς Αλεξία Πλουμή
Βυζαντινή Θεσσαλονίκη Ε'Τάξη 43ου Δημοτικού σχολέιου Ηρακλείου.
 Αρχιτεκτονική Προέλευση παλαιοχριστιανικών βασιλικών Ξυλόστεγη βασιλική Περίκεντρα κτήρια Τρουλαίες βασιλικές Αγία Σοφία Κωνσταντινούπολης Σταυροειδής.
ΤΕΧΝΕΣ & ΨΗΦΙΔΩΤΑ.
ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ Το Άγιο Όρος αποτελεί αυτοδιοίκητο τμήμα του Ελληνικού Κράτους, που βρίσκεται στη χερσόνησο του Άθω της Χαλκιδικής στη Μακεδονία. Ελληνικού.
Εργασία των μαθητών της Β΄ Λυκείου: Βρέττη Παναγιώτη Καλαϊτζόγλου Παναγιώτη Κουφοπούλου Βασιλικής Μανδήλη Χριστόδουλου Υπεύθυνη Καθηγήτρια: Βλέτση Ευαγγελία.
Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία
Γ. Βελένης, Το πολύκογχο ιερό βήμα των τρισυπόστατων εκκλησιών της Τουρκοκρατίας, στο: Εκκλησίες IΙ (1982) Γ. Σκιαδαρέσης, Προσκτίσματα μεταβυζαντινών.
Ιεροί Ναοί της Θεσσαλονίκης. Ρυθμός: εγγεγραμμένος σταυροειδής με τρούλο. Οι μαθητές της Γ΄2 τάξεως: Θεόδωρος Σπυρίδης και Μαργαρίτα Χανοπούλου. Επιβλέποντες.
1 Α’ Παλαιοχριστιανική Τέχνη (2 ος αι. – αρχές 7 ου αι.) Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία Ενότητα Ε: Μεταβυζαντινή Τέχνη (1453 – αρχές 19ου αι.) –
Θωμάς Θεοδώρου Παναγία,Φιλιππιάδας Παναγία Φιλιππιάδας Είναι ενας από τους ιερείς ναούς που βρίσκονται εντος της περιοχής Φιλιππιάδας. Συνοπτική αναφορά.
ΘΕΜΑΤΑ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ Αρχιτεκτονικά προπλάσματα και οι απεικονίσεις τους.
ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑ ( ) Μεταξύ του 726 και 843 η βυζαντινή αυτοκρατορία ταράχτηκε από μια θεολογική σύγκρουση, που έμεινε γνωστή στην ιστορία με το όνομα.
Ιφιγένεια Ποντίκη Φιλόλογος ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΙΑΚΗ ΤΕΧΝΗ 15 ος- αρχές 17 ου αι. Ζωγραφική, Γλυπτική, Αρχιτεκτονική.
Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία
Η παλαιοχριστιανική βασιλική Η καταγωγή. Οι τύποι.
ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΜΥΣΤΡΑ Αγιος Δημήτριος (Μητρόπολη) κτίσθηκε το Βασιλική ξυλόστεγη, με ωραία γλυπτά στο τέμπλο και τοιχογραφίες. Στο προαύλιο της βρίσκεται.
Υστεροβυζαντινή περίοδος ( )
ΕΝΟΤΗΤΑ Α Μεσαιωνικός κόσμος Ι θεοκρατικός χώρος
ΙΙ. Η οικοδομική παράδοση στην Παλαιά Ελλάδα και την Ήπειρο (Α΄ μέρος)
Ναοί στην περιοχή που ζω
Αγία Σοφία Η Αγία Σοφία ,ικ΄π στη Θεσσαλονίκη, είναι μία από τις παλαιότερες εκκλησίες της πόλης, η οποία έχει παραμείνει ακέραια μέσα στο βάθος του χρόνου.
“ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ” ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Εκκλησιαστική τέχνη – Οι Ρυθμοί των Ναών
Αγιορείτικη αρχιτεκτονική: η βυζαντινή κληρονομιά και η συνέχειά της
Ναός του Αγίου Παντελεήμονος Θεσσαλονίκης!
Ρομανική τέχνη και βυζαντινή τέχνη
ΒΑΣΙΛΙΚΗ. ΤΡΟΥΛΟΣ ΒΑΣΙΛΙΚΗ.
ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΤΕΧΝΗ ΣΤΗ ΔΥΣΗ
Ο Άγιος Εύπλους:.
Πούλου-Παπαδημητρίου, Ν
1 Α’ Παλαιοχριστιανική Τέχνη (2 ος αι. – αρχές 7 ου αι.) Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία Ενότητα A: Παλαιοχριστιανική Τέχνη (2 ος αι. – αρχές 7 ου.
Αρχιτεκτονικη Οι αρχιτεκτονικοί ρυθμοί των εκκλησιών είναι η βασιλική με τρούλο (ναός της Αγίας Σοφίας), ο σταυροειδής ναός με τρούλο και ο οκταγωνικός.
30β. Τα ελληνικά κράτη μετά την άλωση της Πόλης
Αγία Σοφία Μαρία – Στεφανία Χατζηγορηγορίου
Μεταγράφημα παρουσίασης:

5ο. Η ναοδομία από τον Ηράκλειο έως και τον Λέοντα Ϛ’ το Σοφό (610- 912): ΙΙ. Οι Ελλαδικές περιοχές Μακεδονία: Θεσσαλονίκη, Αγία Σοφία. Περιστερά, Άγιος Ανδρέας. Δυτική και Νότια Ελλάδα: Άρτα, Άγιος Βασίλειος. Πλησιοί, Άγιος Δημήτριος Κατσούρη. Ευρυτανία, Επισκοπή. Ορχομενός, Παναγία Σκριπού. Σπάρτη, βασιλική της Ακρόπολης. Νησιά Αιγαίου: Νάξος, Παναγία Δροσιανή και εικονομαχικοί ναοί (Αγία Κυριακή, Άγιος Αρτέμιος, Άγιος Ιωάννης στ' Αδησαρού). Κρήτη, Άγιος Τίτος Γόρτυνας.

Βιβλιογραφία Βασιλάκη Α., "Εικονομαχικές εκκλησίες στη Νάξο", ΔΧΑΕ 3 (1962-1963), 49-74 Μουτσόπουλος Ν., Περιστερά, Θεσσαλονίκη 1986, 13-111 Βοκοτόπουλος Π.Λ., Η εκκλησιαστική αρχιτεκτονική εις την Δυτικήν Στερεάν Ελλάδα και την Ήπειρον από του τέλους του 7ου μέχρι του τέλους του 10ου αιώνος, Θεσσαλονίκη 1992 Θεοχαρίδου Κ., Η αρχιτεκτονική του ναού της Αγίας Σοφίας στην Θεσσαλονίκη από την ίδρυσή του μέχρι σήμερα, Αθήνα 1994 Βογιατζής Σ., «Παρατηρήσεις στην οικοδομική ιστορία της Παναγίας Σκριπούς στη Βοιωτία», ΔΧΑΕ 20 (1998-1999), 111-128

Σπάρτη, βασιλική της Ακρόπολης (λεγόμενη «βασιλική του οσίου Νίκωνος», 7ος αι.)

Σπάρτη, βασιλική της Ακρόπολης

Μητρόπολη (Γόρτυς), Άγιος Τίτος (7ος αι.)

Μητρόπολη (Γόρτυς), Άγιος Τίτος

Νάξος, Παναγία Δροσιανή (7ος αι Νάξος, Παναγία Δροσιανή (7ος αι. επί εξορίας πάπα Μαρτίνου Α’ [649-653] και 11ος αι.)

Νάξος, Παναγία Δροσιανή

Θεσσαλονίκη, Αγία Σοφία (α’ φάση: β’ μισό 8ου αι., β’ φάση: 840)

Θεσσαλονίκη, Αγία Σοφία

Θεσσαλονίκη, Αγία Σοφία

Θεσσαλονίκη, Αγία Σοφία † Α’ ΕΠΙ ΠΑΥΛΟΥ ΤΟΥ ΑΓΙΩΤΑΤΟΥ ΗΜΩΝ ΑΡΧΙΕΠΙΣΚΟΠΟΥ ΕΓΕΝΕΤΟ ΣΥΝ Θ(Ε)Ω ΤΟ ΕΡΓΟΝ ΤΟΥΤΟ … … … … … … † ΜΗΝΙ ΝΟΕΜΒΡΙΩ ΙΝΔΙΚΤΙΟΝΙ ΤΕΤΑΡΤΗ ΕΤΟΥΣ ΑΠΟ ΚΤΙΣΕΩΣ ΚΟΣΜΟΥ ‚ЅΤΜΘ’ ( 6349-5509=840)

Θεσσαλονίκη, Αγία Σοφία

Πλησιοί Άρτας, Άγιος Δημήτριος του Κατσούρη (β’ μισό 8ου – αρχή 9ου αι Πλησιοί Άρτας, Άγιος Δημήτριος του Κατσούρη (β’ μισό 8ου – αρχή 9ου αι.)

Πλησιοί Άρτας, Άγιος Δημήτριος του Κατσούρη

Επισκοπή Ευρυτανίας, ναός Επισκοπής (β’ μισό 8ου αι.)

Επισκοπή Ευρυτανίας, ναός Επισκοπής

Ορχομενός Βοιωτίας, Παναγία Σκριπού (873/4)

Ορχομενός Βοιωτίας, Παναγία Σκριπού

Ορχομενός Βοιωτίας, Παναγία Σκριπού

Περιστερά Θεσσαλονίκης, Άγιος Ανδρέας (παλαιοχριστιανική περίοδος και 870/1)

Περιστερά Θεσσαλονίκης, Άγιος Ανδρέας

Άρτα, Άγιος Βασίλειος στο γεφύρι (β’ μισό 9ου αι.)

Άρτα, Άγιος Βασίλειος στο γεφύρι

Νάξος, Άγιος Αρτέμιος (α’ μισό 9ου αι.)

Νάξος, Αγία Κυριακή (α’ μισό 9ου αι.)

Νάξος, Άγιος Ιωάννης στ’ Αδησαρού (9ος αι.)

Χρονολογική κατάταξη ναών Ναοί του 7ου αιώνα: Νότια Ελλάδα: Σπάρτη, βασιλική της Ακρόπολης. Νησιά Αιγαίου: Νάξος, Παναγία Δροσιανή. Κρήτη, Άγιος Τίτος Γόρτυνας. Ναοί του 8ου αιώνα: Μακεδονία: Θεσσαλονίκη, Αγία Σοφία. Δυτική και Κεντρική Ελλάδα: Πλησιοί, Άγιος Δημήτριος Κατσούρη. Ευρυτανία, Επισκοπή. Ναοί του 9ου αιώνα: Μακεδονία: Περιστερά, Άγιος Ανδρέας. Δυτική και Κεντρική Ελλάδα: Άρτα, Άγιος Βασίλειος. Ορχομενός, Παναγία Σκριπού. Νησιά Αιγαίου: Νάξος, εικονομαχικοί ναοί (Αγία Κυριακή, Άγιος Αρτέμιος, Άγιος Ιωάννης στ' Αδησαρού). Τυπολογική κατάταξη ναών Τύποι που αναπλάθουν παλαιοχριστιανικά πρότυπα και αποκτούν νέες μορφές: Μονόχωρος (με τρούλο): Νάξος, εικονομαχικοί ναοί. Βασιλική: Σπάρτη, βασιλική της Ακρόπολης. Ναός με τρούλο και περίστωο: Θεσσαλονίκη, Αγία Σοφία. Τρίκογχο: Νάξος, Παναγία Δροσιανή. Ελεύθερος σταυρός: Άρτα, Άγιος Βασίλειος. Περιστερά, Άγιος Ανδρέας (καταχρηστικά ). Νέοι τύποι ναών: Σταυροειδής βασιλική: Κρήτη, Άγιος Τίτος Γόρτυνας. «Μεταβατικός»-δρομικός σταυροειδής: Ευρυτανία, Επισκοπή. Πλησιοί, Άγιος Δημήτριος Κατσούρη. Ορχομενός, Παναγία Σκριπού.

Σύνοψη Βασιλική Ναός με τρούλο και περίστωο Σταυροειδής βασιλική Ελεύθερος σταυρός «Μεταβατικός» - δρομικός σταυροειδής Μονόχωρος με τρούλο Τρίκογχο «Οκτάστυλος» - δρομικός σταυροειδής