5ο και 6ο. Η ναοδομία της Κωνσταντινούπολης των Παλαιολόγων

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Παναγιά οδηγήτρια και αγια σοφια
Advertisements

Η Αγία Σοφία και η Οδηγήτρια του Μυστρά
4ο ΕΠΑΛ ΑΘΗΝΩΝ Ταξίδι στο χωροχρόνο Ευγενιάδης Στέλιος
Κεφάλαιο 5ο IV Εικαστικές τέχνες και μουσική
ΟΙ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΤΟΥ ΜΥΣΤΡΑ
Αρχιτεκτονική Μέσης Βυζαντινής περιόδου
Copyright by Tsoulis Miltiadis 1999
ΤΑ ΒΥΖΑΝΤΙΝΑ ΜΝΗΜΕΙΑ ΤΩΝ ΑΘΗΝΩΝ
ΟΙ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΤΟΥ ΜΥΣΤΡΑ
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΧΡΥΣΕΛΕΟΥΣΗΣ ΕΜΠΑΣ
TEXNH EKKΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ Α) ΔΙΑΚΟΣΜΗΤΙΚΗ Η’ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ;
ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ.
Βαγγέλης αθανασιου κατερινα βουτσα
Ειρήνη Αλεξίου Σοφία Μάντρα
ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ
ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΣ ΡΥΘΜΟΣ ΤΑΞΗ: Β ΛΥΚΕΙΟΥ ΤΜΗΜΑ: 3
Ευρύτερη θεματική προγράμματος:
Κατερίνα Α & Θέμης Κ Πληροφορίες Άγιοι Θεόδωροι, με το χαρακτηριστικό πασίγνωστο οκτάγωνο τρούλο, η μεγαλύτερη και αρχαιότερη εκκλησία του Μυστρά. Διατηρεί.
Ένας ναός με ιδιαίτερη σημασία για την περιοχή μας
ΤΟ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ ΙΟΥΣΤΙΝΙΑΝΟΥ
9ο. Ναοδομία Θεσσαλονίκης και Μακεδονίας
12o. Η ναοδομία της Κεντρικής και της Νότιας Ελλάδας
8ο. Η ναοδομία στα κράτη της Νίκαιας και της Τραπεζούντας
13ο. Επανάληψη: H αρχιτεκτονική την εποχή των Παλαιολόγων
Ιστορία της Βυζαντινής Αρχιτεκτονικής (4ος – 15ος αι.)
4ο. Η ναοδομία από τον Ηράκλειο έως και τον Λέοντα Ϛ’ το Σοφό ( ):
Βασιλάκη Α., Εικονομαχικές εκκλησίες στη Νάξο, ΔΧΑΕ 3 ( ) 49-74
7ο. Η ναοδομία της εποχής των Μακεδόνων, των Κομνηνών και των Αγγέλων (10ος – 12ος αιώνας): Ι. Η οικοδομική παράδοση της Κωνσταντινούπολης Κωνσταντινούπολη.
2ο. Ο Αρχιτέκτονας και η οικοδομική στην βυζαντινή περίοδο
5ο. Η ναοδομία από τον Ηράκλειο έως και τον Λέοντα Ϛ’ το Σοφό ( ):
8ο. Η ναοδομία της εποχής των Μακεδόνων, των Κομνηνών και των Αγγέλων (10ος – 12ος αιώνας): ΙΙ. Η οικοδομική παράδοση στην Παλαιά Ελλάδα και την Ήπειρο.
9ο. Η ναοδομία της εποχής των Μακεδόνων, των Κομνηνών και των Αγγέλων (10ος – 12ος αιώνας): ΙΙ. Η Ελλαδική «σχολή» (Β’ Μέρος) Αθήνα: Μονή Πετράκη, Άγιοι.
4ο. Ο χριστιανικός ναός στην Ύστερη Αρχαιότητα και το Βυζάντιο:
ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΥΣΤΕΡΗ ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ
ΑΓΊΑ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ.
ΜονH της ΧΩραΣ Βυζαντινά Μονοπάτια.
Μέση βυζαντινή περίοδος ( )
ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΑΓΙΩΝ ΑΠΟΣΤΟΛΩΝ
ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΤΕΧΝΗ ΤΥΠΟΙ ΒΥΖΑΝΤΙΝΩΝ ΝΑΩΝ.
παναγια παμμακαριστοσ
Γελ Ρεντίνας Α3 Κωνσταντίνος Λουκάς Αλεξία Πλουμή
 Αρχιτεκτονική Προέλευση παλαιοχριστιανικών βασιλικών Ξυλόστεγη βασιλική Περίκεντρα κτήρια Τρουλαίες βασιλικές Αγία Σοφία Κωνσταντινούπολης Σταυροειδής.
1 Α’ Παλαιοχριστιανική Τέχνη (2 ος αι. – αρχές 7 ου αι.) Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία Ενότητα A: Παλαιοχριστιανική Τέχνη (2 ος αι. – αρχές 7 ου.
ΑΓΙΟΝ ΟΡΟΣ Το Άγιο Όρος αποτελεί αυτοδιοίκητο τμήμα του Ελληνικού Κράτους, που βρίσκεται στη χερσόνησο του Άθω της Χαλκιδικής στη Μακεδονία. Ελληνικού.
Η ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΗ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΠΕΡΙΟΔΟ
Συγκέντρωση υλικού- επιμέλεια: Καλλιόπη Κανάκη Χαραλαμποπούλου
2.Αρχιτεκτονική του χριστιανικού ναού
Ιεροί Ναοί της Θεσσαλονίκης. Ρυθμός: εγγεγραμμένος σταυροειδής με τρούλο. Οι μαθητές της Γ΄2 τάξεως: Θεόδωρος Σπυρίδης και Μαργαρίτα Χανοπούλου. Επιβλέποντες.
Ο ΙΕΡΟΣ ΝΑΟΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗΣ ΣΤΗΝ ΠΛΑΚΑ. Χρόνος Ανέγερσης Ο Ιερός Ναός της Αγίας Αικατερίνης κτίστηκε στα μέσα του 11ου αιώνα.
Μονεμβασιά Ναύπλιο Καρώνης Παναγιώτης Μαυρογιαννάκης Μένιος Σμυρνιωτάκης Γιάννης.
Θωμάς Θεοδώρου Παναγία,Φιλιππιάδας Παναγία Φιλιππιάδας Είναι ενας από τους ιερείς ναούς που βρίσκονται εντος της περιοχής Φιλιππιάδας. Συνοπτική αναφορά.
ΘΕΜΑΤΑ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ Αρχιτεκτονικά προπλάσματα και οι απεικονίσεις τους.
ΕΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΕΣ : ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΚΑΙ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ
ΕΙΚΟΝΟΜΑΧΙΑ ( ) Μεταξύ του 726 και 843 η βυζαντινή αυτοκρατορία ταράχτηκε από μια θεολογική σύγκρουση, που έμεινε γνωστή στην ιστορία με το όνομα.
Ιστορία & Θεωρία Αρχιτεκτονικής ιι
ΑΓΙΟΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΑ Θ.Ε.1 ΔΡ.7 Λουβουλίνα Μαρία Β1
Αρχιτεκτονική και θεία λατρεία
ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ ΜΥΣΤΡΑ Αγιος Δημήτριος (Μητρόπολη) κτίσθηκε το Βασιλική ξυλόστεγη, με ωραία γλυπτά στο τέμπλο και τοιχογραφίες. Στο προαύλιο της βρίσκεται.
ΕΝΟΤΗΤΑ Α Μεσαιωνικός κόσμος Ι θεοκρατικός χώρος
Ο ΑΓΙΟΣ ΕΥΠΛΟΥΣ.
ΙΙ. Η οικοδομική παράδοση στην Παλαιά Ελλάδα και την Ήπειρο (Α΄ μέρος)
Ι. Η οικοδομική παράδοση της Κωνσταντινούπολης (Α’ μέρος)
Αγιορείτικη αρχιτεκτονική: η βυζαντινή κληρονομιά και η συνέχειά της
Ι.Μ. ΜΕΓΙΣΤΗΣ ΛΑΥΡΑΣ ΑΓΙΟΥ ΟΡΟΥΣ
Ναός του Αγίου Παντελεήμονος Θεσσαλονίκης!
ΠΑΝΑΓΙΑ ΧΑΛΚΕΩΝ.
Ρομανική τέχνη και βυζαντινή τέχνη
Η ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΣΤΗ ΔΥΣΗ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ:Γ. ΚΑΠΕΤΑΝΑΚΗΣ
Βασικοί αρχιτεκτονικοί τύποι
Μεταγράφημα παρουσίασης:

5ο και 6ο. Η ναοδομία της Κωνσταντινούπολης των Παλαιολόγων Γενικά A. Van Millingen, Byzantine Churches in Constantinople. Their History and Architecture, London 1912 J. Ebersolt, A. Thiers, Les églises de Constantinople, Paris 1913 W. Müller-Wiener, Bildlexikon zur Topographie Istanbuls, Tübingen 1977 Α. Πασαδαίος, Ο κεραμοπλαστικός διάκοσμος των βυζαντινών κτηρίων της Κωνσταντινουπόλεως, Αθήναι 1963 Ειδικά θέματα Χ. Μπούρας, Η αρχιτεκτονική στην Κωνσταντινούπολη κατά τον 13ο αιώνα, στο: Π.Λ. Βοκοτόπουλος, επιμ., Η βυζαντινή τέχνη μετά την Τέταρτη Σταυροφορία. Η Τέταρτη Σταυροφορία και οι επιπτώσεις της, Διεθνές Συνέδριο, Αθήνα 2007, 89-112 Kl.-P. Matschke, Builders and Building in Late Byzantine Constantinople, στο: N. Necipoğlu, Byzantine Constantinople: Monuments, Topography, and Everyday Life, Leiden 2001, 315-328 R. Ousterhout, The Architecture of the Kariye Camii in Istanbul, Washington D.C. 1987 A.-M. Talbot, Building Activity in Constantinople under Andronikos II: The Role of Women Patrons in the Construction and Restoration of Monasteries, στο: N. Necipoğlu, Byzantine Constantinople: Monuments, Topography, and Everyday Life, Leiden 2001, 329-342 En. Zanini, Materiali e techniche costruttive nell' architettura Paleologa a Constantinopoli: un approccio archeologico, στο: A. Iacobini, M. Della Valle, επιμ., L'arte di Bisanzio al tempo degli Paleologi, 1261-1453, Roma 1999, 301-320

Η κληρονομιά της λεγόμενης «σχολής» της Κωνσταντινούπολης Τυπολογία Συνεχίζει να υιοθετείται ο μονόχωρος τρουλαίος ναός, ο σύνθετος εγγραγραμμένος σταυροειδής και ο ναός με τρούλο και περίστωο. Μονή Παμμακαρίστου, καθολικό και παρεκκλήσιο Μονή Λιβός, συγκρότημα καθολικού

Μορφολογία (1) - Οι ναοί έχουν ιδιαίτερα ψηλές αναλογίες και είναι κτισμένοι σε υπερυψωμένα επίπεδα, πάνω από υποδομές με καταστήματα ή κινστέρνες. - Κατά κανόνα, στο επίπεδο των στεγών δεν διαγράφεται καθαρά ο εγγεγραμμένος σταυρός, γιατί τα τύμπανα των σκελών του σταυρού και των γωνιακών διαμερισμάτων υψώνονται ως το ίδιο σχεδόν επίπεδο με μόλις ελαφρά υπερύψωση των πρώτων. Παρεκκλήσιο μονής Παμμακαρίστου Παρεκκλήσιο μονής Χώρας

Μορφολογία (2): η διάρθρωση των τοίχων, ο κεραμοπλαστικός διάκοσμος - Οι αψίδες των ναών είναι κατά κανόνα υψηλές και διαιρούνται τριμερώς καθ’ ύψος σε βάση, κορμό (όπου και τα παράθυρα) και επίστεψη. - Η διακόσμηση με κόγχες και τυφλά αψιδώματα σε σειρά, που περιβάλλονται από βαθμιδωτό πλαίσιο, γίνεται σε συγκεκριμένα σημεία μπροστά από τις ξυλοδεσιές και τις γενέσεις των εσωτερικών θόλων, έτσι ώστε να ελαφραίνουν οι όγκοι και οι τοιχοποιίες. Κόγχες ή τυφλά αψιδώματα πλαισιώνουν τα παράθυρα σε αξονικές αντιστοιχίες με τις υπερκείμενες και υποκείμενες κόγχες. - Κοσμήτες περιτρέχουν τους τοίχους σε δύο ή τρία επίπεδα που δεν αντιστοιχούν πάντοτε με το επίπεδο της γένεσης των θόλων. - Οι παρυφές των στεγών είναι κατά κανόνα καμπύλες ή ευθύγραμμες και τονίζονται με οδοντωτά γείσα, που υπογραμμίζονται με ζωφόρους από γεισίποδες. - Τα κεραμοπλαστικά κοσμήματα κατασκευάζονται με επιτήδευση: μαίανδροι σε ζωφόρους, αβακωτά και ζατρικοειδή σε τύμπανα τυφλών αψιδωμάτων, ήλιοι και καρδιές σποραδικά, επιγραφές με κεραμεικά γράμματα. Παρεκκλήσιο μονής Παμμακαρίστου Παρεκκλήσιο μονής Χώρας

- Τα τόξα συχνά χρησιμοποιούν σε εναλλαγή λίθινους θολίτες και τούβλα. Οικοδομική τεχνική - Οι τοίχοι κατασκευάζονται κατά κανόνα με το μεικτό σύστημα (opus mixtum), καθώς και με πλακαρούς λίθους και τούβλα ή και με αμιγή πλινθοδομή, που χρησιμοποιείται λιγότερο, επειδή είναι δαπανηρή. - Σε περιπτώσεις αμιγούς πλινθοδομής συνεχίζει να εφαρμόζεται η «τεχνική της υποχωρημένης (ή κρυμμένης) πλίνθου»: κάθε δεύτερη στρώση πλίνθων εισέχει από την επιφάνεια του τοίχου και καλύπτεται από παχύ αρμολόγημα. - Η θολοδομία σχεδόν πάντοτε είναι κατασκευασμένη από πλινθοδομή, με τυπικά τα φουρνικά, τα σταυροθόλια και τους τρούλους. - Τα τόξα συχνά χρησιμοποιούν σε εναλλαγή λίθινους θολίτες και τούβλα. Τεχνική της «υποχωρημένης» πλίνθου Παρεκκλήσιο μονής Χώρας Παρεκκλήσιο μονής Παμμακαρίστου

- Νέες λειτουργικές ανάγκες επιβάλλουν αλλαγές στην οργάνωση και τη σύνθεση του χώρου: ιδρύονται ταφικά παρεκκλήσια, οι νάρθηκες διπλασιάζονται και προστίθενται περίστωα, που περιβάλλουν το ναό από δύο ή περισσότερες πλευρές. - Ο χώρος διαμερισματοποιείται και κανείς δεν έχει ολοκληρωμένη αντίληψη του συνόλου από όποιο σημείο κι αν παρακολουθεί τα μυστήρια ή τις ακολουθίες. Οι τρούλοι έχουν τύμπανα με ψηλόλιγνες αναλογίες και εσωτερικά φέρουν νευρώσεις: πρόκειται για στενές πλίνθινες παραστάδες που συγκλίνουν στην άντυγα του θόλου ή για καμπύλες επιφάνειες σε σειρά των οποίων οι ακμές διαμορφώνουν όψη «κολοκύθας» («pumkin domes») Τα παράθυρα είναι σχετικά μικρά και διαμορφώνονται ποικιλοτρόπως – η ελευθερία στη διαμόρφωσή τους επιτρέπει στον αρχιτέκτονα να τα εναλλάσσει σε διαφορετικά επίπεδα.

Koca Mustafa Paşa Camii, μονή του αγίου Ανδρέου εν τη Κρίσει Θεοδώρα (†1300), ανιψιά του αυτοκράτορα Μιχαήλ Η’ Παλαιολόγου και σύζυγος του πρωτοβεστιαρίου Ιωάννη Ραούλ (γύρω στο 1284)

Fenari Isa Camii. Μονή Λιβός, νότια εκκλησία Θεοδώρα, χήρα του αυτοκράτορα Μιχαήλ Η’ Παλαιολόγου (1282-1304)

Fenari Isa Camii. Μονή Λιβός, νότια εκκλησία

Fenari Isa Camii. Μονή Λιβός, νότια εκκλησία

Fenari Isa Camii. Μονή Λιβός, νότια εκκλησία

Fenari Isa Camii. Μονή Λιβός, νότια εκκλησία

Sinan Paşa Mescidi, παρεκκλήσιο μονής Προδρόμου εν τω Πετρίω (;) (τέλη 13ου – αρχή 14ου αι.)

Fethiye Camii, παρεκκλήσιο μονής Θεοτόκου Παμμακαρίστου Μιχαήλ Γλαβάς Ταρχανειώτης και Μαρία Δούκαινα Βράναινα (γύρω στο 1315)

Fethiye Camii, παρεκκλήσιο μονής Θεοτόκου Παμμακαρίστου

Fethiye Camii, παρεκκλήσιο μονής Θεοτόκου Παμμακαρίστου

Fethiye Camii, παρεκκλήσιο μονής Θεοτόκου Παμμακαρίστου

Fethiye Camii, παρεκκλήσιο μονής Θεοτόκου Παμμακαρίστου

Kariye Camii, μονή του Χριστού της Χώρας Μέγας λογοθέτης Θεόδωρος Μετοχίτης (1316-1320/1)

Kariye Camii, μονή του Χριστού της Χώρας

Kariye Camii, μονή του Χριστού της Χώρας

Kariye Camii, μονή του Χριστού της Χώρας

Kariye Camii, μονή του Χριστού της Χώρας

Kariye Camii, μονή του Χριστού της Χώρας

Kariye Camii, Μονή του Χριστού της Χώρας

Kariye Camii, μονή του Χριστού της Χώρας

Vafa Kilise Camii, Άγιος Θεόδωρος (προσθήκη εξωνάρθηκα (;) γύρω στο 1320)

Vafa Kilise Camii, Άγιος Θεόδωρος

Vafa Kilise Camii, Άγιος Θεόδωρος

Vafa Kilise Camii, Άγιος Θεόδωρος

Vafa Kilise Camii, Άγιος Θεόδωρος

Σύνοψη: η ναοδομία της Κωνσταντινούπολης, τυπολογία, οικοδομική τεχνική, μορφολογία