6ο. Αυτοκρατορία και Χριστιανισμός τον 4ο και τον 5ο αιώνα

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Eκκλησιαστική τέχνη. Ονομάζεται η τέχνη (ναοδομία,
Advertisements

Θρησκευτικός Τουρισμός
ΑΡΧΗΤΕΚΤΟΝΙΚΗ ΒΥΖΑΝΤΙΟΥ(4 ος &5 ος ) Τον 4ο και 5ο αιώνα είναι μεγάλη η ποικιλία των παραλλαγών στον τύπο αυτό. Το εγκάρσιο κλίτος συχνά δεν υπάρχει και.
Αρχιτεκτονική Μέσης Βυζαντινής περιόδου
Η Κωνσταντινούπολη οχυρώνεται και στολίζεται με έργα τέχνης
ΜΝΗΜΕΙΑ & ΑΞΙΟΘΕΑΤΑ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Βυζαντινό μουσείο, Αθήνα
TEXNH EKKΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ Α) ΔΙΑΚΟΣΜΗΤΙΚΗ Η’ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΗ;
ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ.
Η Ρωμαϊκή και Βυζαντινή Φυσιογνωμία της Θεσσαλονίκης
ΒΥΖΑΝΤΙΝΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ
ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΣ ΡΥΘΜΟΣ ΤΑΞΗ: Β ΛΥΚΕΙΟΥ ΤΜΗΜΑ: 3
Ρωμαϊκά μνημεία στην Θεσσαλονίκη
Η έννοια της πρωτοτυπίας στη βυζαντινή αρχιτεκτονική
ΤΟ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΟΥ ΙΟΥΣΤΙΝΙΑΝΟΥ
9ο. Ναοδομία Θεσσαλονίκης και Μακεδονίας
8ο. Η ναοδομία στα κράτη της Νίκαιας και της Τραπεζούντας
Ιστορία της Βυζαντινής Αρχιτεκτονικής (4ος – 15ος αι.)
3ο Εικόνες από λίθο Ι Κ. Λοβέρδου-Τσιγαρίδα, Η Θεοτόκος στη γλυπτική, στο: Μ. Βασιλάκη, επιμ. Μήτηρ Θεού. Απεικονίσεις της Παναγίας στη βυζαντινή τέχνη,
4ο. Η ναοδομία από τον Ηράκλειο έως και τον Λέοντα Ϛ’ το Σοφό ( ):
Θεσσαλονίκη και Άγιος Δημήτριος : μύθος και πραγματικότητες
Βασιλάκη Α., Εικονομαχικές εκκλησίες στη Νάξο, ΔΧΑΕ 3 ( ) 49-74
7ο. Η ναοδομία της εποχής των Μακεδόνων, των Κομνηνών και των Αγγέλων (10ος – 12ος αιώνας): Ι. Η οικοδομική παράδοση της Κωνσταντινούπολης Κωνσταντινούπολη.
Α. Η ναοδομία της Θεσσαλίας (10ος – 12ος αι.)
Lynne C. Boughton, From Pious Legend to Feminist Fantasy: Distinguishing Hagiographical License from Apostolic Practice in the «Acts of Paul/Acts of Thecla»,
12o. Η ναοδομία στην επικράτεια των Σέρβων τον 14ο αιώνα
Ιταλία: Καλαβρία, Στύλος, Cattolica. Βενετία, Άγιος Μάρκος.
G. Vikan, Byzantine Pilgrimage Art, Washington D.C. 1982
Sivan H. , Who was Egeria? Piety and Pilgrimage in the Age of Gratian, Harvard Theological Review 81/1 (1988),
5ο. Η ναοδομία από τον Ηράκλειο έως και τον Λέοντα Ϛ’ το Σοφό ( ):
Εισαγωγή στη Βυζαντινή Αρχιτεκτονική:
ΙΕΡΟΣΟΛΥΜΑ ΚΑΙ ΑΓΙΟΙ ΤΟΠΟΙ: ΤΟ ΛΙΚΝΟ ΤΟΥ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΣΜΟΥ
9ο. Η ναοδομία της εποχής των Μακεδόνων, των Κομνηνών και των Αγγέλων (10ος – 12ος αιώνας): ΙΙ. Η Ελλαδική «σχολή» (Β’ Μέρος) Αθήνα: Μονή Πετράκη, Άγιοι.
ΑΝΤΙΟΧΕΙΑ: Η ΧΑΜΕΝΗ ΑΡΧΑΙΑ ΠΟΛΗ
Ευσέβιος και Κωνσταντίνος: η ίδρυση των χριστιανικών ναών
4ο. Ο χριστιανικός ναός στην Ύστερη Αρχαιότητα και το Βυζάντιο:
Ο ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟΣ ΝΑΟΣ: ΚΑΤΑΒΟΛΕΣ, ΟΡΟΛΟΓΙΑ ΚΑΙ ΤΥΠΟΛΟΓΙΑ
Η ΓΕΝΝΗΣΗ ΜΙΑΣ ΠΡΩΤΕΥΟΥΣΑΣ
R o m a Æ t e r n a : ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΙΩΝΙΑ ΣΤΗΝ ΚΑΘΑΓΙΑΣΜΕΝΗ ΠΟΛΗ
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ: Παλαιοχριστιανικά και Βυζαντινά μνημεία της Θεσσαλονίκης
Μέση βυζαντινή περίοδος ( )
Λευτέρης Δάλπης 1 ο πρότυπο Πειραματικό Π.Τ.Δ.Ε -Α.Π.Θ Τάξη: Ε’
Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία
 Αρχιτεκτονική Προέλευση παλαιοχριστιανικών βασιλικών Ξυλόστεγη βασιλική Περίκεντρα κτήρια Τρουλαίες βασιλικές Αγία Σοφία Κωνσταντινούπολης Σταυροειδής.
1 Α’ Παλαιοχριστιανική Τέχνη (2 ος αι. – αρχές 7 ου αι.) Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία Ενότητα A: Παλαιοχριστιανική Τέχνη (2 ος αι. – αρχές 7 ου.
ΤΕΧΝΕΣ & ΨΗΦΙΔΩΤΑ.
Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία
Μυρσίνη Μαλιόγκα Ε H Ροτόντα είναι κτίσμα το οποίο προοριζόταν για μαυσωλείο του Γαλέριου. Λόγω της μη χρήσης του αργότερα μετατράπηκε σε χριστιανικό.
Η Κωνσταντινούπολη οχυρώνεται και στολίζεται με έργα τέχνης.
ΘΕΜΑΤΑ ΟΙΚΟΔΟΜΙΚΗΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ Αρχιτεκτονικά προπλάσματα και οι απεικονίσεις τους.
Εορτολογία Ενότητα 7: Οι Εορτές του Τιμίου Σταυρού Γεώργιος Φίλιας
Ιστορία & Θεωρία Αρχιτεκτονικής ιι
Η παλαιοχριστιανική βασιλική Η καταγωγή. Οι τύποι.
Αξιοθέατα Θεσσαλονίκης
Αρχιτεκτονική και θεία λατρεία
Υστεροβυζαντινή περίοδος ( )
Κεφ. 2. Το νόημα και η εξέλιξη της χριστιανικής λατρείας
Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία
Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία
Αγία Σοφία Η Αγία Σοφία ,ικ΄π στη Θεσσαλονίκη, είναι μία από τις παλαιότερες εκκλησίες της πόλης, η οποία έχει παραμείνει ακέραια μέσα στο βάθος του χρόνου.
“ΑΓΙΑ ΣΟΦΙΑ” ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
Εκκλησιαστική τέχνη – Οι Ρυθμοί των Ναών
Αγιορείτικη αρχιτεκτονική: η βυζαντινή κληρονομιά και η συνέχειά της
ΣΑΡΚΟΦΑΓΟΙ Οι σαρκοφάγοι είναι κιβωτιόσχημες λάρνακες, με σαμαρωτό κάλυμμα κατασκευασμένες από μάρμαρο συνήθως, κάποτε όμως και από πορφυρίτη λίθο ή από.
ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΗ ΤΕΧΝΗ ΣΤΗ ΔΥΣΗ
Το μεγαλοπρεπές μνημείο
Παλαιοχριστιανικά και Πρωτοχριστιανικά Ψηφιδωτά
1 Α’ Παλαιοχριστιανική Τέχνη (2 ος αι. – αρχές 7 ου αι.) Χριστιανική και Βυζαντινή Αρχαιολογία Ενότητα A: Παλαιοχριστιανική Τέχνη (2 ος αι. – αρχές 7 ου.
Μέρη της βασιλικής Περίβολος. Αίθριο. Πρόπυλο. Νάρθηκας. Διακονικό.
Αγία Σοφία Μαρία – Στεφανία Χατζηγορηγορίου
Μεταγράφημα παρουσίασης:

6ο. Αυτοκρατορία και Χριστιανισμός τον 4ο και τον 5ο αιώνα R. Krautheimer, Παλαιοχριστιανική και βυζαντινή αρχιτεκτονική (ελλ. μετφ.), Αθήνα 1991 (ανατύπ. 2006), 49-244 R. Krautheimer, Rome. Profile of a City, 312-1308, Princeton, New Jersey 2000 R. Ross Holloway, Constantine & Rome, New Haven, London 2004 Y. Tsafrir, επιμ.), Ancient Churches Revealed, Jerusalem 1993 M. Biddle, The Tomb of Christ, Gloucestershire 2000

Ι. Η Κωνσταντίνεια περίοδος

Ρώμη, χριστιανικοί ναοί επί Μεγάλου Κωνσταντίνου

Βασιλική Χριστού Σωτήρος στο Λατερανό (312-318)

Βασιλική Χριστού Σωτήρος στο Λατερανό (312-318) Το Βαπτιστήριο

Τίμιος Σταυρός της Ιερουσαλήμ (320-330)

Βασιλική Αγίου Πέτρου στο Βατικανό (νεκροταφείο)

Βασιλική Αγίου Πέτρου στο Βατικανό (318/9-329)

Βασιλική Αγίου Πέτρου στο Βατικανό (318/9-329) Εγκάρσιο κλίτος Fastigium

Ρώμη, βασιλικές σχήματος ιπποδρόμου εκτός των τειχών (στεγασμένα νεκροταφεία)

Βασιλικές των Αγίων Αγνής, Σεβαστιανού και Λαυρεντίου εκτός των τειχών

Μαυσωλείο Κωνσταντίας (†354)

Χριστιανικοί ναοί της Κωνσταντίνειας περιόδου

Αγία Σοφία Προτάσεις αποκατάστασης της αρχικής Αγίας Σοφίας

Άγιοι Απόστολοι Αντιόχεια, Δυτικό νεκροταφείο. Ναός Αγίου Βαβύλα (καθιέρωση επί επισκόπου Μελετίου, 381 μ.Χ.) Μιλάνο, ναός των Αγίων Αποστόλων, 4ος αι.

Ιερουσαλήμ: το λίκνο του Χριστιανισμού

Βασιλική της Ανάστασης και Ροτόντα του Παναγίου Τάφου

Πανάγιος Τάφος

Ιερουσαλήμ: η βασιλική της Επί του Όρους των Ελαιών ομιλίας

Βηθλεέμ: η βασιλική της Γεννήσεως

Κωνσταντίνειες βασιλικές: η θέση τους εντός και εκτός τειχών Ρώμη Κωνσταντινούπολη Ιεροσόλυμα

Κωνσταντίνειες βασιλικές : το πρόβλημα του «μαρτυρίου»

ΙΙ. Ο 5ος αιώνας

Ρώμη, Αγία Σαβίνα (422-432)

Ρώμη, Santa Maria Maggiore επί Σίξτου Γ’ (432-440)

Μετασκευή επί Σίξτου Γ’ Ρώμη, Βαπτιστήριο Λατερανού επί Σίξτου Γ’ (432-440) Κωνσταντίνεια φάση Μετασκευή επί Σίξτου Γ’

Ρώμη, Άγιος Στέφανος ο Στρογγυλός (468-483)

Κωνσταντινούπολη, Μονή Στουδίου (453)

Μονή Στουδίου (453)

Μονή Στουδίου (453)

Κωνσταντινούπολη, Θεοτόκος των Χαλκοπρατείων και Θεοτόκος των Βλαχερνών (μετά τα μέσα του 5ου αι.)

Το Οκτάγωνο στην εκκλησιαστική αρχιτεκτονική της Παλαιστίνης Όρος Γαριζίμ, ναός Θεοτόκου

Το Οκτάγωνο στην εκκλησιαστική αρχιτεκτονική της Παλαιστίνης Al-Kadisma, ναός Θεοτόκου

Το Οκτάγωνο στην εκκλησιαστική αρχιτεκτονική της Παλαιστίνης Καπερναούμ, ναός θαύματος Χριστού

Ναοδομία της Συρίας Σελεύκεια Πιερία, τετράκογχο (τέλη 5ου – αρχή 6ου αι. )

Ναοδομία της Συρίας Μονή και προσκύνημα του αγίου Συμεών του Στυλίτη († 459)

Μονή και προσκύνημα του αγίου Συμεών του Στυλίτη († 459) Ναοδομία της Συρίας Μονή και προσκύνημα του αγίου Συμεών του Στυλίτη († 459)

Ναοδομία της Συρίας

Ναοδομία της Μικράς Ασίας Ιεράπολις (Pamukkale), μαρτύριο Αγίου Φιλίππου, αρχές 5ου αι. (;)

Ναοδομία της Μικράς Ασίας Alahan Manastir, Koca kalesi, καθολικό μονής (;), τέλη 5ου αι.

Ναοδομία της Μικράς Ασίας Meriamlik Ayatekla, τρουλαία βασιλική (επί Ζήνωνος, περ. 476-494) Ζήνων δὲ παροτρύνουσαν ὥς φασι θεασάμενος τὴν ἁγίαν καὶ πολύαθλον πρωτομάρτυρα Θέκλαν καὶ τὴν τῆς βασιλείας ἀποκατάστασιν ὑπισχνουμένην, ἐπὶ τὸ Βυζάντιον στρατεύει δώροις τοὺς πολιορκοῦντας ὑπελθών, καὶ δεύτερον ἔτος τῆς ἀρχῆς κρατήσαντα τὸν Βασιλίσκον ἐξωθεῖται, ἁγίοις τε προσπελάσαντα σηκοῖς τοῖς ἐχθροῖς ἐκδίδωσιν. Οὗτος ὁ Ζήνων μέγιστον τέμενος ἐξοχῇ τε καὶ κάλλει προὖχον ἀνατέθεικε τῇ πρωτομάρτυρι Θέκλῃ ἀνὰ τὴν Σελευκέων (…). Ευάγριος Σχολαστικός, Εκκλησιαστική Ιστορία ΙΙΙ 8 (γεγονότα λίγο μετά το 476)