Απομόνωση νουκλεϊκών οξέων

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΔΡΑΣΗ ΕΝΖΥΜΩΝ – ΜΕΤΟΥΣΙΩΣΗ ΠΡΩΤΕΪΝΩΝ
Advertisements

ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ
ΑΠΟΜΟΝΩΣΗ ΝΟΥΚΛΕΪΚΩΝ ΟΞΕΩΝ (DNA ΚΑΙ RNA) AΠΟ ΦΥΤΙΚΑ ΚΥΤΤΑΡΑ
ΑΠΟΜΟΝΩΣΗ ΝΟΥΚΛΕΪΚΩΝ ΟΞΕΩΝ
Απομόνωση νουκλεïκών οξέων από τα φυτικά κύτταρα
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Εισηγητές  Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med  Αντώνιος Ε. Χρονάκης Χημικός Χημεία Γ΄ Γυμνασίου ΤΟ ΚΡΑΣΙ ΓΙΝΕΤΑΙ ΝΕΡΟ.
ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ
ΑΠΟΜΟΝΩΣΗ ΝΟΥΚΛΕΪΚΩΝ ΟΞΕΩΝ (DNA ΚΑΙ RNA) AΠΟ ΦΥΤΙΚΑ ΚΥΤΤΑΡΑ
Επιμέλεια ppt: Γιούλα Πάλλα
ΑΠΟΜΟΝΩΣΗ DNA AΠΟ ΦΥΤΡΟ ΣΙΤΑΡΙΟΥ
Επιμέλεια: Ελευθερία Φανουράκη
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Εργαστηριακές Ασκήσεις Εργαστηριακές ΑσκήσειςΧημείας B΄Λυκείου (κατεύθυνσης) Επιμέλεια: Θανασούλιας Αλέξης Χημικός Σχολ.Έτος:
Ε Κ Φ Ε Σ Ε Ρ Ρ Ω Ν ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Εργαστηριακές Ασκήσεις Β΄ Γυμνασίου
ΜΕΙΓΜΑΤΑ.
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Εργαστηριακές ασκήσεις Γ’ γυμνασίου
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Εργαστηριακές Ασκήσεις Γ΄ Γυμνασίου
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Εργαστηριακές Ασκήσεις Εργαστηριακές Ασκήσεις Γ΄ Γυμνασίου Επιμέλεια: Θανασούλιας Αλέξης Χημικός Σχολ.Έτος:
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Εργαστηριακές Ασκήσεις Εργαστηριακές ΑσκήσειςΧημείας B΄Λυκείου Γενικής Παιδείας Επιμέλεια: Θανασούλιας Αλέξης Χημικός Σχολ.Έτος:
Σχ. Σύμβουλος: Γιαλούρης Παρασκευάς
2ο ΕΚΦΕ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ ΟΞΕΩΝ Eπιμέλεια Νίκος Μαρκουλάκης Χημικός.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Εισηγητές Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Αντώνιος Ε. Χρονάκης Χημικός Χημεία Β΄ Λυκείου Επίδραση θερμοκρασίας και συγκέντρωσης.
ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ
ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ
ΣΧ. ΕΤΟΣ ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Εργαστηριακές ασκήσεις Γ’ γυμνασίου Επιμέλεια: Κυρισκόζογλου Ουρανία Φυσικός.
2.5 Διαχωρισμός μειγμάτων
Αποθηκευμένες γενετικές πληροφορίες σε μορφή κώδικα.
ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ
ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ
ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ
ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΒΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Διάσπαση του αμύλου από το ένζυμο της στοματικής κοιλότητας αμυλάση
ΑΠΟΜΟΝΩΣΕ ΤΟ DNA ΣΟΥ!.
TO NEΡΟ ΩΣ ΔΙΑΛΥΤΗΣ – ΜΕΙΓΜΑΤΑ
Θεωρητικό μέρος (1 από 2) Επιλέγουμε τον κατάλληλο διαλύτη ενός συστήματος. Στην άσκηση που ακολουθεί είναι το νερό (απλό στη χρήση, ακίνδυνο, εύκολα.
2ο ΕΚΦΕ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ Επιμέλεια: Κωτίτσας Αριστοτέλης B΄ Τάξη Λυκείου B΄ Τάξη Λυκείου ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ Άσκηση 7 Εργαστηριακού οδηγού.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΒΙΟΛΟΓΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ
Τα μόρια της ζωής1 Οργάνωση της ζωής – Βιολογικά συστήματα Τα μόρια της ζωής Τα μόρια της ζωής.
Aπομόνωση DNA από φυτικά κύτταρα Επιμέλεια: Καπασά Μαρία Βιολόγος, MSc, PhD.
Απομόνωση DNA Mια πλήρης σειρά όλης της γενετικής πληροφορίας ενός ιού ή ενός κυττάρου αποτελεί το γονιδίωμα. Στα σωματικά κύτταρα ενός ευκαρυωτικού οργανισμού.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Εισηγητές Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Αντώνιος Ε. Χρονάκης Χημικός Χημεία Γ΄ Λυκείου Θετικής Κατεύθυνσης ΟΓΚΟΜΕΤΡΗΣΗ.
Απομόνωση DNA Δρ. Αγγελική Γεροβασίλη. DNA DNA (ΔΕΟΞΥΡΙΒΟ- ΝΟΥΚΛΕΙΚΟ ΟΞΥ) «Δομικά» συστατικά: δεοξυριβονουκλεοτίδια Βιολογικός ρόλος : αποθήκευση της.
Παρουσίαση Πρακτικής Άσκησης για το πρόγραμμα του ΕΣΠΑ Εργαστήριο: Μοριακής Βιολογίας Υπέυθυνος: Ρήγας Σταμάτης Ασκούμενοι: Πατριανάκος Στέφανος, AM:
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Β΄ Γυμνασίου Παρασκευή Διαλυμάτων Ιδιότητες Υλικών Λογισμικό VLAB Εισηγητής Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-MEd Συνεργάτης.
Παρασκευή σαπουνιού Μάντζιου Μαρία χημικός. σαπούνια ονομάζονται τα άλατα των ανωτέρων μονοκαρβοξυλικών οξέων (παλμιτικού, στεατικού και ελαϊκού) με νάτριο.
Μπούρου Αγγελική Πασχαλίδου Γιώτα. Ας θυμηθούμε.. Η ΔΟΜΗ ΤΟΥ DNA 1Η ΔΟΜΗ ΤΟΥ DNA 1 Η ΔΟΜΗ ΤΟΥ DNA 2Η ΔΟΜΗ ΤΟΥ DNA 2.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Γ΄ Λυκείου Ρυθμιστικά Διαλύματα – Ογκομέτρηση Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Υπεύθυνος ΕΚΦΕ Αγίων Αναργύρων Αντώνης Χρονάκης.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Α΄ Λυκείου Χημικές Αντιδράσεις Παρασκευή διαλύματος γνωστής Συγκέντρωσης Αραίωση διαλύματος Εισηγητής Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός.
Μέτρηση pH διαλυμάτων οξέων και βάσεων Βαθμονόμηση pH-μέτρου
ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΔΡΑΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΣΙΔΗΡΟΥ - ΧΑΛΚΟΥ
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Γυμνασίου
Διαδικασία απομόνωσης γενωμικού DNA από βιολογικό υλικό
Aπομόνωση DNA από επιθηλιακά κύτταρα παρειάς
Διαχωρισμός μειγμάτων
Καλλιέργεια βακτηρίων
Απομόνωση DNA από φυτικούς οργανισμούς!.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Α΄, Β΄, Γ΄ Λυκείου
Θερμόμετρα Αλλαγή Φάσης – Τήξη
ΧΗΜΕΙΑ Β ΛΥΚΕΙΟΥ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ.
ΑΣΠΙΡΙΝΗ.
Μικροσκοπική παρατήρηση πυρήνων μετά από ειδική χρώση
ΑΠΟΜΟΝΩΣΕ ΤΟ DNA ΣΟΥ!.
2.2.2 Διαλύματα Το θαλασσινό νερό, το νερό της βρύσης
ΧΗΜΕΙΑ Β ΛΥΚΕΙΟΥ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ.
11η εργαστηριακή άσκηση Β Λυκείου
Επιμέλεια: Σαμαράς Πασχάλης
Διαλυτότητα ουσιών στο νερό και την αιθανόλη
Aσκηση 2 Απομόνωση DNA.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Απομόνωση νουκλεϊκών οξέων Βιολογία Γ’ Γυμνασίου Απομόνωση νουκλεϊκών οξέων Ε.Κ.Φ.Ε. Αργολίδας

Στόχοι της άσκησης Η απομόνωση και παρατήρηση DNA από κύτταρα φυτικού οργανισμού. Η χρησιμοποίηση υλικών καθημερινής χρήσης για την πραγματοποίηση πειραμάτων. Να εξοικειωθούν οι μαθητές με τα νουκλεϊκά οξέα. Να αναγνωρίσουν οι μαθητές τη χρησιμότητα των ενζύμων.

Υλικά και όργανα μπλέντερ κουζίνας 1 ακτινίδιο ή κρεμμύδι μεσαίου μεγέθους ή μπανάνα (ξεφλουδισμένα) 200mL κρύο νερό 1 κουταλιά γλυκού αλάτι ποτήρι ζέσεως των 250mL κωνική φιάλη των 250mL γυάλινη ράβδος ή επίπεδες οδοντογλυφίδες γυάλινο χωνί ή σουρωτήρι τούλι ή χάρτινο φίλτρο καφετιέρας 2 κουταλιές γλυκού διαυγές υγρό πιάτων υγρό φακών επαφής 95% αιθανόλη παγωμένη

Πειραματική διαδικασία 1. Διαλύουμε το αλάτι στο νερό. 2. Κόβουμε το ακτινίδιο (ή κρεμμύδι, μπανάνα) σε μικρά κομμάτια και προσθέτουμε τα κομμάτια στο αλατόνερο. Ρίχνουμε το μίγμα στο μπλέντερ κουζίνας και ομογενοποιούμε για 5 -10s.

3. Μεταφέρουμε το μίγμα σε ποτήρι ζέσεως και προσθέτουμε 2 κουταλιές γλυκού υγρό πιάτων. Αναδεύουμε απαλά με τη ράβδο, χωρίς να δημιουργούμε φυσαλίδες. 4. Φιλτράρουμε το ομογενοποιημένο μίγμα περνώντας το από το χωνί με το φίλτρο ή το σουρωτήρι και συλλέγουμε το υγρό, (συλλέγουμε περίπου ½ -1 φλιτζάνι υγρό). 5. Προσθέτουμε λίγο υγρό φακών επαφής και αναδεύουμε απαλά με τη ράβδο.

προσθέτουμε προσεκτικά περίπου 3mL παγωμένη αιθανόλη, έτσι ώστε να 7. Κρατώντας το σωλήνα με μικρή κλίση, προσθέτουμε προσεκτικά περίπου 3mL παγωμένη αιθανόλη, έτσι ώστε να σχηματιστεί ένα στρώμα αιθανόλης πάνω από το διάλυμα. Αφήνουμε το διάλυμα για 2-3 min. Τα νουκλεϊκά οξέα θα συσσωρευτούν στη φάση της αιθανόλης.

8. Χρησιμοποιώντας τη γυάλινη ράβδο συλλέγουμε τα νουκλεϊκά οξέα που βρίσκεται σε μορφή νήματος και συγκεντρώνονται στην επιφάνεια επαφής διαλύματος/αιθανόλης. νουκλεϊκά οξέα

Παρατηρήσεις Η παραπάνω πειραματική διαδικασία είναι πιο απλή από αυτή που περιγράφεται στον εργαστηριακό οδηγό της Γ’ Γυμνασίου. Παραλείπονται μερικά βήματα (τοποθέτηση μίγματος σε υδατόλουτρο, πάγο) χωρίς να παρατηρείται διαφορά στα αποτελέσματα. Με την ομογενοποίηση σπάνε οι μεμβράνες των κυττάρων (κυτταρικό τοίχωμα, πλασματική, και πυρηνική μεμβράνη). Η ομογενοποίηση στο μπλέντερ πρέπει να γίνει για λίγα δευτερόλεπτα ώστε να μην καταστραφεί το DNA.

Το υγρό πιάτων διασπά τα λιπίδια της κυτταρικής και της πυρηνικής μεμβράνης. Το αλάτι διευκολύνει την καταβύθιση του DNA στο διάλυμα με την προσθήκη αιθανόλης. Το υγρό φακών επαφής περιέχει ένζυμο που απομακρύνει τις πρωτεΐνες (ιστόνες) που συνδέονται με το DNA. Το DNA είναι αδιάλυτο στην αιθανόλη και η διαλυτότητα του ελαττώνεται περισσότερο με τη χρήση παγωμένης αιθανόλης. Η αιθανόλη διευκολύνει το ξετύλιγμα και την καταβύθιση του DNA.

Το μίγμα που προκύπτει μετά το φιλτράρισμα του ομογενοποιήματος μπορεί να φυλαχθεί στο ψυγείο και να χρησιμοποιηθεί την επόμενη ημέρα με τα ίδια αποτελέσματα. Η εργαστηριακή αυτή άσκηση μπορεί να πραγματοποιηθεί με τον ίδιο τρόπο και για τη Βιολογία Γ’ Λυκείου Θετικής Κατεύθυνσης.