ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΗΣ ΓΝΩΣΗΣ ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΕΝΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙ ΔΙΑΘΕΜΑΤΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΤΗΣ ΓΝΩΣΗΣ ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΕΝΑ ΠΑΡΑΜΥΘΙ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ: 20 παιδιά (12 νήπια, 8 προνήπια) ΝΗΠΙΑΓΩΓΟΣ:Κατερίνα Τσιλεπώνη AΦΟΡΜΗΣΗ: «Το ποντικάκι που ήθελε να αγγίξει ένα αστεράκι», Ε.Τριβιζά. ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΣ: «Τι μπορούμε να κάνουμε με ένα βιβλίο». ΔΙΑΡΚΕΙΑ: 3 εβδομάδες ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ: Μέθοδος Project, Διαθεματική προσέγγιση ΦΑΣΕΙΣ Project: α΄φάση: αφόρμηση β΄φάση: ιστογράμματα γ΄φάση: δραστηριότητες δ΄φάση: αξιολόγηση
Ταξίδι στο μαγικό κόσμο του βιβλίου: «Το ποντικάκι Να φωτοτυπήσουμε το βιογραφικό του Τριβιζά και να το πάρουμε σπίτι Να βρούμε πληροφορίες για το συγγραφέα Να το ζωγραφίσουμε, Να το εικονογραφήσουμε Να του στείλουμε E- mail Να γράψουμε μια δικιά μας ιστορία Ταξίδι στο μαγικό κόσμο του βιβλίου: «Το ποντικάκι που ήθελε να αγγίξει ένα αστεράκι». Να του στείλουμε γράμμα, με ένα βιβλίο που θα φτιάξουμε μόνοι μας Να το παίξουμε σε θέατρο Να φτιάξουμε τη γωνιά του Τριβιζά Να φτιάξουμε πολλά αστεράκια Να βάλουμε μουσική και να χορέψουμε το χορό των αστεριών Να γίνουμε όλοι ποντικάκια και να κάνουμε τούμπες
Σκοπός: Το λογοτεχνικό κείμενο ως πηγή προβληματισμού, ευαισθητοποίησης και δημιουργικής έκφρασης. Στόχος: Η καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας μέσω της διερεύνυσης της συγγραφής ενός λογοτεχνικού κειμένου και της επεξεργασίας του, της πρόκλησης της τέρψης, της έκφρασης και της δημιουργίας.
Διαθεματική προσέγγιση ΜΕΛΕΤΗ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ -Γνωριμία και εξοικείωση με τον τρόπο συγγραφής ενός βιβλίου -Πραγματοποίηση επίσκεψης -Γνωριμία με τα χριστουγεννιάτικα ήθη και έθιμα ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ Η/Υ: αποστολή e-mail στο συγγραφέα ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ -Αρίθμηση -Διακρίσεις σχημάτων- χρωμάτων -Ταξινομήσεις -Χωροχρονικές έννοιες Διαθεματική προσέγγιση με αφορμή ένα παραμύθι ΕΚΦΡΑΣΗ ΚΑΙ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ -εικονογράφηση βιβλίου -χειροτεχνικές κατασκευές (αστέρια) -κατασκευή κοστουμιών και καπέλων -ζωγραφική απεικόνιση του αγαπημένου τους ήρωα ΘΕΑΤΡΟ Δραματοποίηση- παρουσίαση παραμυθιού ΜΟΥΣΙΚΗ Μουσική επένδυση δραματοποίησης ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ Μιμητικές κινήσεις ποντικιών ΓΛΩΣΣΑ Αφήγηση -Επεξεργασία κειμένου: σύνθεση, μεταφορά, υποκοριστικά, αντίθετα, ενικός / πληθυντικός, άγνωστες λέξεις, αναγνώριση δομικών στοιχείων -Κύβος πλοκής -Ταυτότητες ηρώων -Δημιουργία νέων ιστοριών -Γράμμα στον Τριβιζά -Ε-mail στον Τριβιζά -Κατασκευή λεξικού
ΠΟΡΕΙΑ- ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ Αφήγηση παραμυθιού από τη νηπιαγωγό Νοηματική ανάλυση κειμένου- σχολιασμός Επιλογή επεξεργασίας του βιβλίου ως σχέδιο εργασίας Δημιουργία ιστογράμματος Ενημέρωση γονέων Συλλογή βιβλίων του συγγραφέα και δημιουργία γωνιάς του Τριβιζά Δραματοποίηση παραμυθιού
Επεξεργασία κειμένου: -Εντοπισμός σύνθετων λέξεων, αντίθετων, υποκοριστικών, επιθέτων, ενικού- πληθυντικού. -προσδιορισμός άγνωστων λέξεων -αναγνώριση δομικών στοιχείων (ήρωες, αρχή, μέση, τέλος κλπ ) Κύβος πλοκής Δημιουργία παραμυθιών από τα νήπια (ανάποδα παραμύθια, παραμύθια με άλλη αρχή ή τέλος). Δημιουργία ιστορίας με 4 δοσμένες λέξεις(ποντικάκι, αστεράκι, Χριστούγεννα, διάστημα) Γράμμα στον Ευγένιο Τριβιζά E- mail στον Ευγένιο Τριβιζά Κατασκευή Λεξικού
Γωνιά του Τριβιζά «Η γωνιά του φίλου μας του Ευγένιου» Συγκέντρωση πληροφοριών Βιογραφία Φωτογραφία Συγκέντρωση βιβλίων Θεματική κατάταξη βιβλίων Καταγραφή των αφηγηματικών χαρακτηριστικών ( χιούμορ, ανατροπή, οι ωραίες λέξεις, ευχάριστος)
Εικαστικές δραστηριότητες: - εικονογράφηση βιβλίου σε σχήμα αστεριού -βιβλιοδεσία ( σε 3-6 φύλλα ) - κατασκευή αστεριών - απεικόνιση μέσω της ζωγραφικής, του αγαπημένου τους ήρωα - κατασκευές κοστουμιών και καπέλων για δραματοποίηση Δραματοποίηση – παρουσίαση παραμυθιού στο άλλο τμήμα του νηπιαγωγείου Παίζουν ρόλους και δίνουν τη δική τους τροπή στην ιστορία. Συζήτηση για τα χριστουγεννιάτικα ήθη και έθιμα Επίσκεψη «στο χωριό του Αι- Βασίλη»
ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ Σχετικά με τη Γλώσσα: (Προφορική επικοινωνία, Ανάγνωση, Γραφή). Αφήγηση παραμυθιού Νοηματική ανάλυση κειμένου- σχολιασμός Επεξεργασία του κειμένου: - Σύνθεση - Μεταφορά - Υποκοριστικά - Αντίθεση - Ενικός-Πληθυντικός - Άγνωστες λέξεις - Αναγνώριση δομικών στοιχείων( ήρωες, αρχή, μέση, τέλος) Κύβος πλοκής
Ταυτότητες ηρώων Τα ονόματα των ηρώων αλλά και οι ιδιότητες τους που χρησιμοποιεί ο συγγραφέας, δίνουν θαυμάσιες ευκαιρίες για γλωσσικά παιχνίδια (Τρωκτικούλης-ποντικούλης, Λίτσα- Κουκλίτσα). Ανακαλύπτουν ομοιότητες και διαφορές . Δημιουργία νέων ιστοριών (ανάποδα παραμύθια, ιστορία με άλλη αρχή ή τέλος, ιστορία με 4 δοσμένες λέξεις. Γράμμα στον Ευγένιο Τριβιζά Τα νήπια αποφασίζουν να στείλουν ένα γράμμα στο συγγραφέα. Συζητούν για το περιεχόμενο. . Δημιουργία κειμένου. Του στέλνουν το ανάποδο παραμύθι που δημιούργησαν και εικονογράφησαν σε σχήμα αστεριού. E-mail στον Ε. Τριβιζά Εντοπισμός άγνωστων λέξεων του κειμένου και κατασκευή εικονογραφημένου λεξικού
Μαθηματικά: Αρίθμηση , Ομαδοποίηση σχημάτων, χρωμάτων, Χωροχρονικές έννοιες
Μελέτη Περιβάλλοντος Μέσα από το κείμενο τα νήπια οδηγούνται στο να ασχοληθούν με τη συγγραφή ενός βιβλίου και την εικονογράφησή του. Να μάθουν για τη χρήση και τη χρησιμότητά του για τον άνθρωπο. Δευτερεύον θέμα -Τα ήθη και έθιμα των Χριστουγέννων -Επίσκεψη «στο χωριό του Αι-Βασίλη»
Έκφραση και Δημιουργία Εικαστικά : - εικονογράφηση βιβλίου σε σχήμα αστεριού -βιβλιοδεσία ( σε 3-6 φύλλα ) - κατασκευή αστεριών - απεικόνιση μέσω της ζωγραφικής, του αγαπημένου τους ήρωα - κατασκευές κοστουμιών και καπέλων για δραματοποίηση Θέατρο:δραματοποίηση – παρουσίαση παραμυθιού στο άλλο τμήμα του νηπιαγωγείου Παίζουν ρόλους και δίνουν τη δική τους τροπή στην ιστορία. Συζήτηση για τα χριστουγεννιάτικα ήθη και έθιμα Επίσκεψη «στο χωριό του Αι- Βασίλη» Παντομίμα Μουσική: μουσική επένδυση δραματοποίησης συνοδεία μουσικών οργάνων. Φυσική Αγωγή: μιμητικές κινήσεις ποντικιών
Ο κύβος της πλοκής
Ο κύβος της πλοκής
Αρίθμηση εικόνων