ΓΥΝΑΙΚΑ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΣΠΑΡΤΗ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΓΑΜΟΣ ΑΛΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ Δημητρακόπουλος Ηλίας Ζοπανιώτης Μάριος
Advertisements

Μια μεγάλη διαμάχη του Τρωικού πολέμου
Toυ Νεκρού αδερφού Εισαγωγικά Παραλογές
© 2007 Εκδόσεις Κριτική Διαφάνεια 1 Κοινωνιολογία Οι Βασικές Έννοιες Michael Hughes Carolyn J. Kroehler.
 Οικογενειακό Δίκαιο Οικογενειακό Δίκαιο είναι το σύνολο των κανόνων που ρυθμίζει τις οικογενειακές σχέσεις κυρίως μεταξύ συζύγων καθώς και γονέων και.
Γυναίκα στην Αρχαία Ελλάδα
4ο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΧΑΛΑΝΔΡΙΟΥ ΜΑΘΗΜΑ: EΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΘΕΜΑ: «H OIKOΓΕΝΕΙΑ ΚΑΙ Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ» ΤΑΞΗ Α΄ ΟΜΑΔΑ A΄
Η θεση τησ γυναικασ στην αρχαια ελλαδα
Αυτοεκτίμηση Σεβασμός Αγάπη
Η συγκρότηση της αθηναϊκής κοινωνίας
Ρόλοι κατοίκων: ● Άντρες :γεωργοί, πολιτικοί αρχηγοί, θρησκευτικοί ηγέτες, στρατιώτες, σύζυγοι έπαιρναν μέρος σε όλες τις δημόσιες τελετές ● Γυναίκες:
ΑΡΧΑΙΑ ΣΠΑΡΤΗ.
ΔΙΑΦΥΛΙΚΕΣ ΣΧΕΣΕΙΣ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ.
ΤΑ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑΤΑ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
ΣΠΑΡΤΗ: Η ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑ
ΣΩΚΡΑΤΗΣ.
H λατρεια των θεων στην Αρχ.Ελλαδα Ναοι-Βωμοι Ο θεσμοΣ τηΣ ικεσιαΣ
ΜΑΘΗΤΕΣ : ΣΙΩΛΗΣ ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΤΟΛΙΑΣ ΒΑΣΙΛΗΣ ΤΟΛΙΑΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ.
Γιώργος Φοίβος Κωνσταντίνος Δημήτρης Λέντι
Συνεντευξη απο τη γιαγια μου για την παιδικη της ηλικια
Η γυναίκα στην αρχαία Ελλάδα
Τα πολιτεύματα στην Αρχαία Ελλάδα
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
Το πολίτευμα και η κοινωνία της Αθήνας στα χρόνια του Περικλή
Η γυναίκα στην Αρχαία Αθήνα
ΚΑΣΣΑΒΕΤΗ ΜΑΡΙΑ ΖΑΒΙΤΣΑΝΟΥ ΒΑΣΙΛΙΚΗ
« Η οικογένεια χθες και σήμερα… εξέλιξη ή παρακμή; Η αλλαγή του θεσμού στο πέρασμα των αιώνων και η επίδραση του σε άτομο και κοινωνία»
1.Ιστορική αναδρομή της Οικιακής Οικονομίας
4ο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΧΑΛΑΝΔΡΙΟΥ ΜΑΘΗΜΑ: EΡΕΥΝΗΤΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΘΕΜΑ: «Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ» ΤΑΞΗ Α΄ ΟΜΑΔΑ Β΄
Η εξέλιξη της ενδυμασίας στην αρχαία Ελλάδα
1ο ΓΕΛ Μεγάρων Ερευνητική Εργασία στο «Χάσμα Γενεών» με θέμα «Χάσμα Γενεών και ο Θεσμός της Οικογένειας» Ομάδα «Green Day» Βαρθολομαίος Γιάννης Ζαχαρόπουλος.
Αρχαία Σπάρτη.
Η θέση και ο ρόλος της γυναίκας στην Ιλιάδα
Η ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΟΥ ΠΕΡΙΚΛΗ
Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΣΤΗΝ ΙΛΙΑΔΑ.
ΙΣΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΔΥΟ ΦΥΛΩΝ.
ΕΡΓΑΣΙΑ ΟΔΥΣΣΕΙΑΣ Εργασία 6: Η θέση της γυναίκας στην ομηρική εποχή & η σύγκριση με άλλες εποχές, καθώς και σύγκριση με την σύγχρονη εποχή. Ρωμανός.
Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΣΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ.
Ισότητα Φύλων Πανταζάκου Χριστίνα.
Η ΓΥΝΑΙΚΑ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
Τα χρόνια του Περικλή Ο Περικλής.
Βασικά σημεία του μαθήματος
Υ.Π.Π. ΚΥΠΡΟΥ, ΕΝΟΤΗΤΑ 2 Η ΑΓΩΓΗ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ.
Η ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ ΖΩΗ ΣΤΟ ΒΥΖΑΝΤΙΟ
Οι Αθηναίοι πολίτες.
ΕΡΓΑΣΙΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΡΙΩΝ: Τάξη : B4 Καθηγήτρια : Παπαδημητρίου Ζωή
Εργασία Λογοτεχνίας “Η γυναίκα στην σύγχρονη εποχή” Από τους μαθητές:
ΟΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΤΟΥ ΒΥΖΑΝΤΙΟΥ & ΟΙ ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΤΟΥ ΧΘΕΣ & ΤΟΥ ΣΗΜΕΡΑ
1ο ΓΕΝΙΚΟ ΛΥΚΕΙΟ ΜΕΓΑΡΩΝ
Οι Ολυμπιακοί αγώνες ήταν οι αρχαιότεροι και σημαντικότεροι από όλους τους ελληνικούς αγώνες και η σπουδαιότερη θρησκευτική γιορτή προς τιμή του Ολύμπιου.
Η θέση της γυναίκας ανά τους αιώνες
ΜΠΡΙΝΙΑ ΕΛΕΝΑ ΠΑΝΑΓΟΥ ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΞΕΚΟΥΚΗ ΟΡΣΑΛΙΑ ΞΕΚΟΥΚΗ ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ ΜΠΕΖΑΝΗ ΑΦΗ Α3 ΤΜΗΜΑ:
Θέμα: «Η κοινωνική θέση της γυναίκας και η θέση της στη θρησκεία»
Παναγιώτα Τσαρχά Αθανασία Χατζή Πληροφορική Σχολικό έτος Fprovocateur.gr%252Fpost%252F3728%252Falikh-boygioyklakh-otan-mia- mera-tha-fygw-apo-th-zwh-e-peite-pws-xasate-ena-
ΘΑΛΕΙΑ ΣΤΑΘΑΤΟΥ Σεπτέμβρης 2015 E2. Κ ΡΙΜΑ ΚΙ ΑΔΙΚΟ Ζωρζ Σαρή.
Η γυναίκα ως πολεμικό λάφυρο και ερωμένη στην ομηρική κοινωνία
Η θέση της γυναίκας στην κοινωνία της Αθήνας την κλασσική εποχή
Κωνσταντίνος Δραβίλας Β’1
OI ΓΥΝΑΙΚΕΣ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΑΔΑ
Η ΘΕΣΗ ΤΗΣ ΓΥΝΑΙΚΑΣ ΣΤΗΝ ΟΜΗΡΙΚΗ ΕΠΟΧΗ
Η θέση της γυναίκας ανά τους αιώνες
Ερευνητική εργασία Ερευνητική ομάδα: Υπεύθυνη καθηγήτρια:
Ανθρώπινα δικαιώματα.
ΟΙΚΙΑ - ΜΟΥΣΕΙΟ ΕΛΕΥΘΕΡΙΟΥ ΒΕΝΙΖΕΛΟΥ (ΧΑΛΕΠΑ ΧΑΝΙΩΝ)
Η ζωή στην Αρχαία Σπάρτη
ΣΠΑΡΤΗ: Η ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΠΟΛΙΤΕΥΜΑ
Εργασία στο μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής 2 Ο ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΜΥΤΙΛΗΝΗΣ ΤΑΞΗ Γ1 ΘΕΜΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ: ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟΙ ΘΕΣΜΟΙ ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ: Κ.ΣΤΡΑΤΗΣ.
Η ισότητα των δυο φύλων Η θέση της γυναίκας ιστορικά
Οι γυναίκες ως κόρες στην Αρχαία Ελλάδα
Ο Λεωνίδας Α’ της Σπάρτης γεννιέται περί το 540 π. x
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΓΥΝΑΙΚΑ ΣΤΗΝ ΑΡΧΑΙΑ ΣΠΑΡΤΗ

Εισαγωγη Οι Σπαρτιάτισσες χαρακτηρίζονταν για την τέλεια σωματική τους διάπλαση και κατά προέκταση την ωραιότητα , αλλά και για την αγαθότητα της ψυχής τους , η οποία όμως στον αρχαίο κόσμο διέφερε από τόπο σε τόπο και από εποχή σε εποχή.

Χαρακτηριστικά γυναίκας: σεμνή, όμορφη και υγιής, προκειμένου να συμβιβάζεται με τα πρότυπα μιας πατριαρχικής κοινωνίας, όπως ήταν η αρχαία ελληνική. Ακόμα και στην τέχνη είναι δυνατόν να παρατηρήσει κανείς ότι από την αρχαϊκή περίοδο ως και το τέλος περίπου της κλασικής περιόδου, όπου το θηλυκό κορμί απελευθερώνεται, η γυναίκα -ιδιαίτερα στη γλυπτική- παρουσιάζεται ευπρεπώς ενδεδυμένη, ενώ αποφεύγεται η έμφαση στα χαρακτηριστικά του φύλου.

Αμφιεση των Σπαρτιατισσων Δεν φορούσαν οποιοδήποτε στολίδι εξαιτίας της αισθητικής αντίληψης ότι ένα πλούσιο ρούχο χαλούσε την ομορφιά τους. Άγαμες και έγγαμες φορούσαν ένα σχιστό χιτώνα από τραχύ μαλλί που συγκρατιόταν από τους ώμους , δεν είχε μανίκια και ήταν ανοιχτός από τη μία μεριά , παρουσιάζοντας έτσι ακάλυπτο το σώμα αυτής που το φορούσε από τον ώμο μέχρι τη φτέρνα ( φαινομηρίδες)

Εξήγηση για την γύμνια των κοριτσιών: οΛυκούργος δεν μπορούσε να επιτάξει στα κορίτσια τις ίδιες ασκήσεις με τους άνδρες , χωρίς να τους αφαιρέσει το καθετί που θα παρεμπόδιζε τις κινήσεις τους. Ο Πλούταρχος αναφέρει ότι «η αιδημοσύνη πάντα τις συνόδευε , ενώ η ακολασία απουσίαζε».

εκπαιδευση Τα κορίτσια μετά τη γέννηση τους παραδίδονταν στην οικογένεια τους για να ανατραφούν, εφόσον δεν παρουσίαζαν κανενός είδους καχεξία Η εκπαίδευσή τους δεν διέφερε από εκείνη των αγοριών. Συναναστρέφονταν σε αγέλες με σκοπό να σκληραγωγηθούν, όπως τα συνομήλικα τους αγόρια. Υπόκειντο σε παρόμοιες αθλητικές δοκιμασίες και διαφόρων ειδών κακουχίες, ελαφρώς ενδεδυμένα. Είχαν διακριθεί στο ακόντιο , στη ρίψη δίσκου , στη πάλη , στο τρέξιμο και σε άλλες. Βρίσκονταν στα γυμναστήρια και σε μεγάλες υπαίθριες γιορτές π.χ γιορτή των γυμνοπαιδιών , όπου αγόρια και κορίτσια τραγουδούσαν ολόγυμνα. Παράλληλα εμφανίζονταν στις θρησκευτικές εορτές μύησης, όπως τα Υακίνθια. Στη συγκεκριμένη θρησκευτική εκδήλωση έπαιρναν μέρος και τα αγόρια. Αυτό έδινε τη δυνατότητα στις γυναίκες να συμμετέχουν ενεργά επιδεικνύοντας τις αθλητικές τους ικανότητες. Ενώ, μέρος της εκπαίδευσης των μικρών κοριτσιών ήταν και οι τελετουργικοί χοροί και τα τραγούδια, όπου οι νεαρές εκτελούσαν στα ιερά της Λακωνίας.

Η θεση τους στο γαμο Η κατάλληλη ηλικία στον γάμο ήταν στα είκοσι έτη , σε αντίθεση με την γυναίκα στην αρχαία Ελλάδα που ήταν στην εφηβεία. Ο πατέρας κυρίως στις αριστοκρατικές τάξεις αναλάμβανε να βρει το γαμπρό για τη γαμήλια συμφωνία. Ο γαμπρός «άρπαζε» την νύφη και την κουβαλούσε στο σπίτι του. Εκεί, την αναλάμβανε μια γυναίκα του σπιτιού , η νυμφεύτρια η οποία της έκοβε τα μαλλιά και την έντυνε με αντρικά ρούχα. Τη νύχτα την επισκέπτονταν ο άντρας με σκοπό να συνευρεθούν. Ο γάμος αυτός παρέμενε για μερικά χρόνια κρυφός. Πρόκειται για γάμο υπό δοκιμή.

Σκοπός του γάμου ήταν η τεκνοποιία και η ευγονία Σκοπός του γάμου ήταν η τεκνοποιία και η ευγονία. Γί αυτο θεωρούταν δημόσιος θεσμός και όχι ιδιωτική σχέση. Ο άντρας μπορούσε να εγκατασταθεί στο σπίτι μόνο εάν το ήθελε και εφόσον η γυναίκα του περίμενε παιδί. Σύμφωνα με τον Πλούταρχο , τύχαινε ένας Σπαρτιάτης να γίνει δυο και τρεις φορές πατέρας χωρίς να έχει δει το πρόσωπο της γυναίκας του. Προορισμός της γυναίκας ήταν να φέρει στον κόσμο ατσαλένιους στρατιώτες που θα πάρουν τη θέση των μεγαλυτέρων.

Η Λακωνική φράση «ή ταν ή επί τας» λέγεται ότι εκστομιζόταν από την τυπική Σπαρτιάτισσα μητέρα ή τη σύζυγο και απευθυνόταν στο γιο ή τον άντρα της όταν εκείνος έφευγε για τον πόλεμο. Σήμαινε: «γύρνα πίσω με την ασπίδα σου, ζωντανός και νικητής φέροντας την ασπίδα σου, ή γύρνα νεκρός, να σε κουβαλούν πάνω στην ασπίδα οι νικηφόροι συμπολεμιστές σου». Όταν ένα αγόρι γύριζε από τη μάχη μόνο, δίχως τ’ αδέλφια του, η μητέρα, αντί να τον καλωσορίσει με τρυφεράδα, τον σφυροκοπούσε με προσβολές: «Σε μεγάλωσα για να γίνεις εσύ ο μόνος δειλός από τα παιδιά μου;».

πολυανδρια Σύμφωνα με αυτήν , την ίδια γυναίκα μοιράζονταν δυο τρεις , τέσσερις ή πέντε άνδρες , οι οποίοι ήταν συνήθως αδέρφια για να φέρουν στον κόσμο υγιή και ωραία παιδιά. Επίσης ,όποιος τυχόν δεν ήθελε να παντρευτεί μπορούσε να ζητήσει μια παντρεμένη γυναίκα με την συγκατάθεση του συζύγου της να αποκτήσει μαζί της παιδιά. Έτσι διατηρούσαν τη στρατιωτική τους ισχύ ,ώστε να αποτρέπουν τις εξεγέρσεις των ειλώτων που καραδοκούσαν.

Να προσθέσουμε επίσης ότι οι Σπαρτιάτισσες, λόγω της αγωγής τους δεν ασχολούνταν με την οικιακή οικονομία. Δεν καταπιάνονταν με το νοικοκυριό και τις ασχολίες του σπιτιού. Με τις δουλειές αυτές καταπιανόταν το υπηρετικό προσωπικό ,δηλαδή οι δούλες.Εδώ παρατηρούμε μία ακόμη διαφορά νοοτροπίας σε σχέση με τις Αθηναίες νοικοκυρές, που έχουν επιφορτισθεί οι ίδιες τα του οίκου τους.

Κοινωνικη θεση των σπαρτιατισσων Κοινωνικη θεση των σπαρτιατισσων Σε καμία άλλη πόλη το γυναικείο φύλο δεν υπήρξε τόσο σεβαστό , τιμημένο και ελεύθερο. Ο λόγος της είχε μεγάλη πέραση , οι απόψεις της ακούγονταν με προσοχή και οι συμβουλές της εφαρμόζονταν από τους άρρενες , οι οποίοι πάντως είχαν το προνόμιο της τελικής απόφασης. Όμως , δεν συμμετείχαν στα πολιτικά δρώμενα του κράτους όπως και οι Αθηναίες. Όταν ο στρατός έλειπε σε εκστρατείες , οι γυναίκες ουσιαστικά ασκούσαν την εξουσία

Όταν μια γυναίκα ρώτησε τη Γοργώ, θυγατέρα του βασιλιά Κλεομένη του Α΄ και σύζυγο του βασιλιά Λεωνίδα (του σπουδαίου ήρωα των Θερμοπυλών), γιατί οι Σπαρτιάτισσες ήταν οι μόνες που εξουσίαζαν τους άντρες τους, εκείνη απάντησε «γιατί είμαστε οι μόνες γυναίκες που γεννάμε (πραγματικούς) άντρες».

Η γη έπρεπε να είναι χωρισμένη σε 9 Η γη έπρεπε να είναι χωρισμένη σε 9.000 ίσους και αδιαίρετους κλήρους για τους ισάριθμους Σπαρτιάτες που να αποδίνουν στον άντρα 70 μέδιμνους κριθάρι και στη γυναίκα 12. Οι γυναίκες είχαν το δικαίωμα να κληρονομούν και να κληροδοτούν ( πατρούχος) την περιουσία του πατέρα τους, αν ήταν μοναχοκόρες. Αυτή θεωρούνταν η προίκα τους. Λόγω των αλλεπάλληλων πολέμων συγκέντρωναν τους κλήρους στα χέρια τους , ενισχύοντας τη πολιτική επιρροή τους.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ Όπως διαπιστώνουμε η θέση της γυναίκας στις πόλεις των Αθηνών και της Σπάρτης, στο πλαίσιο της οικογενειακής, της κοινωνικής και πολιτικής ζωής διέφερε σημαντικά. Στην Αθήνα, από πολιτική άποψη, η γυναίκα αστή ήταν απαραίτητη ,γιατί ο σύζυγός της αποκτούσε μέσω αυτής γνήσιους απογόνους και ελεύθερους πολίτες. Αντίστοιχα, στη Σπάρτη είδαμε ότι η λιτή σπαρτιατική αγωγή των γυναικών αντανακλούσε τη θέση τους στην κοινωνία, με βασικότερο χαρακτηριστικό την ενσωμάτωσή τόσο των ιδίων, όσο και των ανδρών, σε μία ευρύτερη λειτουργικά κοινωνική ομάδα, με γνώμονα το συμφέρον του κράτους.

Η εργασία εκπονήθηκε από τιΣ ΑΡΤΕΜΗ ΠΑΠΑΛΟΗ ΜΑΡΙΑ ΣΤΑΘΟΠΟΥΛΟΥ ΦΩΤΕΙΝΗ ΣΠΕΤΣΙΕΡΗ ΚΑΙ ΔΗΜΗΤΡΑ ΤΣΑΚΩΝΑ