«Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας του εφήβου, που σχετίζονται με την ανάπτυξή του και τις βιολογικές και συναισθηματικές μεταβολές που του συμβαίνουν, καθώς και οι ανάγκες που σχετίζονται με την αναπτυξιακή του πορεία, θα πρέπει να ληφθούν ιδιαίτερα υπόψη από τους ενήλικες, μια και εκτός των άλλων σε αυτά θα αναζητηθούν οι αιτίες της συμπεριφοράς του και θα προταθούν και οι τρόποι αντιμετώπισης των όποιων προβλημάτων δημιουργούνται». Γενικά Ψυχοπαιδαγωγικά Θέματα-Γενική Διδακτική Μεθοδολογία. Εκδόσεις ΜΕΤΑΙΧΜΙΟ.
Διδακτικοί στόχοι Να αναγνωρίζει την σημασία και αναγκαιότητα της αναπαραγωγής για την διαιώνιση του είδους, καθώς και ότι η αναπαραγωγή εξυπηρετεί την διατήρηση του είδους και όχι του οργανισμού που αναπαράγεται. Να αναφέρει τους περιβαλλοντικούς παράγοντες που επιδρούν στη διαδικασία της αναπαραγωγής. Να αναφέρει τα βασικά χαρακτηριστικά της αμφιγονικής αναπαραγωγής καθώς και τη σημασία του φύλου στην αναπαραγωγή του ανθρώπου. Να διακρίνει βιολογικά το γεννητικό σύστημα του άνδρα (♂) και της γυναίκας (♀). Να αναφέρει τον βιολογικό ρόλο των ορμονών στην ζωή του ανθρώπου.
Α) Παρακολούθησε το video και συμπλήρωσε τα επόμενα: Το σύστημα του οργανισμού που χρησιμεύει στην αναπαραγωγή ονομάζεται ……………………. Στα περισσότερα φυτά, ζώα και στον άνθρωπο η αναπαραγωγή γίνεται με ………………….. Η ……………. στα φυτά είναι ο αρσενικός γαμέτης, ενώ στον άνθρωπο είναι το ………………….
Β) Χάρτης Εννοιών
Απάντησε στις ερωτήσεις 1.Γιατί η ύπαρξη των δύο φύλων είναι απαραίτητη στον άνθρωπο; ……………………………………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………………………………. 2. Τι είναι το ζυγωτό και πώς προκύπτει; ……………………………………………………………………………………………………………………………………… ……………………………………………………………………………………………………………………………………… …………………………………………………………………………………………………………………………………….. ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ:……………………………………………………………………………………………………… [Βιολογική γονιμοποίηση είναι η σύντηξη των δύο γαμετών και η δημιουργία του ζυγωτού (διπλοειδούς κυττάρου με 46 χρωμοσώματα στον άνθρωπο) από το οποίο με συνεχείς μιτωτικές διαιρέσεις, θα προκύψει ο νέος οργανισμός].
Γ) Σκέψου την αναπαραγωγή στην διαιώνιση του είδους Ποια είδη γνωρίζετε που κινδυνεύουν να εξαφανιστούν ………………………………………………………………………………………… Ποιες είναι οι αιτίες και ποια είναι η θέση σας σ΄ αυτό; …………………………………………………………………………………………… Η παρεμπόδιση της αναπαραγωγής των ειδών τι συνέπειες έχει γι’ αυτά; ……………………………………………………………………………………………
Δ) Χωριστείτε σε ομάδες των 4 ατόμων. 1) Παρατηρείστε τις εικόνες:
2) Συζητήστε και γράψτε 4 παράγοντες που επηρεάζουν την εύρυθμη λειτουργία της αναπαραγωγής. ……………………………………………………………………… ……………………………………………………………………… ……………………………………………………………………… ……………………………………………………………………… ……………………………………………………………………… ………………………………………………………………………
ΔΟΜΗ – ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ ΑΝΑΠΑΡΑΓΩΓΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ, ΑΝΔΡΙΚΟΥ ΚΑΙ ΓΥΝΑΙΚΕΙΟΥ ΦΥΛΟΥ 1) Στην παρακάτω εικόνα βλέπεις ένα ζευγάρι και ένα παιδί. Ποια είναι τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του άνδρα; ………………………………………………………………………………………………………………… Ποια είναι τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της γυναίκας; ………………………………………………………………………………………………………………… Ποιά φύλα υπάρχουν στον άνθρωπο; ………………………………………………………………………………………… Το παιδί, λοιπόν, με ποιόν από τους δύο γονείς του έχει κοινά χαρακτηριστικά; ………………………………………………………………………………………… Με ποιόν έχω κοινά χαρακτηριστικά;
2) Ακούστε με προσοχή! «Εγκυκλοπαίδεια Ανθρωπίνου Σώματος» Στο λογισμικό «Εγκυκλοπαίδεια Ανθρωπίνου Σώματος» ακολούθησε την διαδρομή: «εργαστήριο» - «τομογράφος συστημάτων» - «συστήματα» -«αναπαραγωγικό σύστημα» - ….. αφήγηση: ανδρικό αναπαραγωγικό σύστημα αφήγηση: γυναικείο αναπαραγωγικό σύστημα.
3) Χωριστείτε σε 4 ομάδες: μελετήσει Κάθε ομάδα να μελετήσει: α) τις δύο διαφάνειες, β) τα δύο προπλάσματα (αρσενικό, θηλυκό) τοποθετήσει και να τοποθετήσει τα καρτελάκια με τους όρους στις κατάλληλες θέσεις του κάθε προπλάσματος (χρησιμοποιώντας τις καρφίτσες).
4) Να συμπληρώσετε τους επόμενους χάρτες εννοιών. οι όρχεις οι ωοθήκες παράγουν αποθηκεύο νται στην ενώνεται με τον περνά από τον προστάτη και καταλήγει στην άκρη του ενώνεται με την παράγουν καταλήγει στον οδηγούνται στους εκτείνονται από τις ωοθήκες στη
Βιβλιογραφία Guyton (1992): Ιατρική Φυσιολογία, ΤΟΜΟΣ Γ΄ Έκδοση 1992 Αρδίτης. και άλλοι: Βιολογία Θετικής Κατεύθυνσης Β΄ Γενικού Λυκείου, ΟΕΔΒ Enger et. al.: Concepts in Biology, 7 th edition, Richard et. al.: The color Atlas of Humman Anatomy,Harmony Books, N. York Καστορίνης Α. και άλλοι: Βιολογία Θετικής Κατεύθυνσης Β΄ Γενικού Λυκείου. Ανδριώτης Μ. και άλλοι: Βιολογία Γ΄ Γυμνασίου, ΟΕΔΒ 2007 Μαυρικάκη Ε. και άλλοι: Βιολογία Α΄ Γυμνασίου, ΟΕΔΒ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΕΣ Εικόνες, σχήματα από το διαδύκτιο. ΛΟΓΙΣΜΙΚΑ Εγκυκλοπαίδεια του ανθρώπινου σώματος, ΕΡΕΥΝΗΤΕΣ. Βιολογία Α΄ - Γ΄ Γυμνασίου «Αυτός ο κόσμος ο μικρός ο μέγας». Μελέτη ιστολογικών παρασκευασμάτων, ΕΚΦΕ Νάξου.