Οικιακή Οικονομία ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗ ΑΓΩΓΗ ΟΔΙΚΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ Ευστρατία Καλαϊτζάκη Β’4
περιεχομενα Εισαγωγή. Στατιστικά στοιχεία για τροχαία ατυχήματα Ηρακλείου. Τα παιδιά και η ασφάλεια. Λόγοι που συμβαίνουν τα ατυχήματα.
Εισαγωγη Τροχαία ατυχήματα αποκαλούνται αυτά που επισυμβαίνουν επί του οδικού δικτύου. Μπορεί να εμπεριέχουν υλικές ζημίες ή και τραυματισμό ανθρώπων ή ζώων. Τροχαία δυστυχήματα αποκαλούνται τα ατυχήματα επί οδικού δικτύου, που απαραιτήτως εμπεριέχουν και θάνατο ανθρώπων. Τα τροχαία ατυχήµατα αποτελούν µια παγκόσµια µάστιγα. Στην Ελλάδα όµως ,το πρόβληµα της οδικής ασφάλειας εµφανίζεται οξύτερο. Παρά τις κατ’ επανάληψη προσπάθειες, τα αποτελέσµατα δεν είναι τα επιδιωκόμενα και σε κάθε περίπτωση η χώρα απέχει σηµαντικά από το να χαρακτηριστεί, το επίπεδο της οδικής ασφάλειας, ικανοποιητικό.
Στατιστικα στοιχεια για τροχαια ατυχηματα στην κρητη. Ένα αρνητικό ρεκόρ διεκδικεί για άλλη μία φορά η Κρήτη, όσον αφορά τα τροχαία ατυχήματα που σημειώθηκαν. Συνολικά ο αριθμός των νεκρών φτάνει τους 102 νεκρούς, με το νομό Ηρακλείου να βρίσκεται τρίτος στη... θανατηφόρα λίστα, μετά την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη. Σύμφωνα με τα πρόσφατα στατιστικά στοιχεία που δημοσίευσε το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη, στους 52 ανέρχονται οι νεκροί από τροχαία ατυχήματα στο Ηράκλειο, ενώ πολύ λιγότεροι είναι σε Χανιά, Ρέθυμνο και τελευταίο το Λασίθι. Συγκεκριμένα, τα Χανιά αριθμούν 22 νεκρούς, το Ρέθυμνο 18 και το Λασίθι 10.
Στατιστικα στοιχεια για τροχαια ατυχηματα στην κρητη. Ένας αριθμός αναμενόμενος, εάν αναλογιστούμε τον πληθυσμό του νομού σε συνδυασμό με το κακό σε ποιότητα οδικό δίκτυο και την κακή οδική συμπεριφορά των κατοίκων της Μεγαλονήσου, σύμφωνα με τις αρμόδιες τοπικές αρχές. Τα νούμερα αυτά όμως μπορούν να αλλάξουν εάν υπάρχει παιδεία, ήδη από τη μικρή ηλικία, αλλά και σωστή ενημέρωση. «Γιατί σε πολύ μεγάλο ποσοστό ο οδηγός είναι υπεύθυνος για τα τροχαία ατυχήματα», αναφέρει ο αστυνομικός διευθυντής Ηρακλείου, Κώστας Κουζέλης. Κι αν όλα αυτά μας φαίνονται απλά νούμερα, το θέμα είναι τι κρύβεται πίσω από αυτούς τους αριθμούς. Ποιες είναι δηλαδή οι συνέπειες ενός τροχαίου ατυχήματος;
Στατιστικα στοιχεια για τροχαια ατυχηματα στην κρητη. Οι επιπτώσεις, κοινωνικές αλλά και οικονομικές, των τροχαίων ατυχημάτων επιβαρύνουν πολλαπλά την ανθρώπινη δραστηριότητα, τόσο τον παθόντα όσο και τους ανθρώπους γύρω του. Τρίτος σε σειρά κατάταξης βρίσκεται ο νομός Ηρακλείου όσον αφορά στον αριθμό νεκρών από τροχαία ατυχήματα, σύμφωνα με τα στατιστικά στοιχεία που δημοσίευσε πρόσφατα το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη. Πρόκειται για μία θέση, η οποία δεν μας κάνει ιδιαίτερα περήφανους, ενώ ταυτόχρονα φανερώνει το μεγάλο πρόβλημα που υπάρχει στο οδικό δίκτυο του νομού αλλά και ολόκληρης της Κρήτης.
Στατιστικα στοιχεια για τροχαια ατυχηματα στην κρητη. Συγκεκριμένα το Ηράκλειο με 52 νεκρούς, ακολουθεί τη Θεσσαλονίκη με 93 νεκρούς και την Αθήνα, που βρίσκεται στην πρώτη θέση με 344 νεκρούς, ενώ οι υπόλοιποι νομοί του νησιού ακολουθούν πολύ πιο χαμηλά στη λίστα με μικρότερους αριθμούς. Ο νομός Χανίων αριθμεί 22 νεκρούς, ο νομός Ρεθύμνης 18 και τέλος ο νομός Λασιθίου μόλις 10. Είναι λογικό να έχουμε τόσους νεκρούς από θανατηφόρα τροχαία στο Ηράκλειο, δεδομένου ότι είμαστε μία πολύ μεγάλη πόλη. Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορούμε να μειώσουμε τα τροχαία ατυχήματα και κατά συνέπεια τους νεκρούς. Αυτό όμως είναι πολύ δύσκολο, καθώς θα πρέπει αρχικά να αλλάξει η νοοτροπία των οδηγών.
Τα παιδιά και η ασφάλεια ΣυντομεΣ και χρησιμεσ συμβουλεσ για τη σωστη χρηση του παιδικου καθισματοσ στο αυτοκινητο, τη συμπεριφορα των παιδιών ωσ πεζοι, αλλα και τη σωστη οδικη συμπεριφορα των γονεων από την Ελληνικη Ομαδα Διασωσησ. Το ξερετε οτι η αγκαλια σκοτώνει; Το βαροσ μασ αλλαζει αναλογα με την ταχυτητα συγκρουσησ! Σε συγκρουση με ταχυτητα 30 χλμ/ωρα το βαροσ μασ γινεται 20 φορεσ μεγαλυτερο, ενω με 50χλμ/ωρα γινομαστε 40 φορΕσ βαρυτεροι. ενα παιδι, δηλαδη, 15 κιλων σε ενα ατυχημα με 50χλ/ωρα ζυγιζει περιπου 600 κιλα…
Τα παιδιά και η ασφάλεια Αυτο σημαινει οτι εφοσον κρατατε στην αγκαλια σασ ενα παιδι, σε περιπτωση συγκρουσησ αυτό θα φυγει από τα χερια σασ και ειναι αδυνατο να το συγκρατησετε. Ακολουθωσ, θα συγκρουστει με το καθισμα, το παρμπριζ η΄ με αλλουσ επιβατεσ με ολεθριεσ συνεπειεσ τισ περισσοτερεσ φορεσ. Η ζωνη ασφαλειασ και ο αεροσακοσ του αυτοκινητου ειναι σχεδιασμενα για ατομα ανω των 12 ετών η’ του 1,50 μ. Σε διαφορετικη περιπτωση, η χρηση τουσ ειναι επικινδυνη. Παιδια κατω των πεντε ετών απαγορευεται να μετακινουνται με μοτοσυκλετεσ. Το εσωτερικο ενοσ αυτοκινητου σταθμευμενο στον ηλιο χρειαζεται λιγοτερο από 15 λεπτα προκειμενου να αναπτυξει θερμοκρασιεσ απειλητικεσ για την ζωη. Τα μισανοιχτα παραθυρα δεν βελτιώνουν την κατασταση. Μην αφήνετε τα παιδια μονα τουσ στο αυτοκινητο ουτε για λιγο!
Τα παιδιά και η ασφάλεια Παιδικο καθισμα Τα παιδια πρεπει να ειναι παντα δεμενα στο ειδικο καθισμα αυτοκινητου, Μεχρι την ηλικια των 12 ετών η’ μεχρι να φτασουν το 1,5 μ. υψοσ πρεπει να καθονται στο ειδικο καθισμα. Μεχρι τοτε η ζωνη ασφαλειασ ειναι επικινδυνη για το σωματοτυπό τουσ. Μαλιστα, μεχρι την ηλικια των τεσσαρων ετων πρεπει να καθονται με φορα αναποδη τησ κινησησ του αυτοκινητου! Παντα πρεπει να απενεργοποιουμε τον μπροστινό αεροσακο, αν εχουμε τοποθετησει το παιδικο καθισμα της ομαδασ Ο+ (βρεφικο καθισμα) διπλα στον οδηγό. Δεν εκθετουμε το παιδι μασ σε αναιτιο κινδυνο μεταφεροντασ το στο αυτοκινητο αγκαλια, σε καλαθουνα η’ σε πορτ μπεμπε.
Τα παιδιά και η ασφάλεια ΠΑΙΔΙ – ΠΕΖΟΣ ΔΕΝ ΕΠΙΤΡΕΠΟΥΜΕ ΣΕ ΚΑΜΙΑ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΣΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΚΑΤΩ ΤΩΝ ΟΚΤΩ ΕΤΩΝ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΜΟΝΑ ΤΟΥΣ ΣΤΟ ΔΡΟΜΟ. ΠΑΙΔΙΑ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΑ ΤΩΝ ΕΝΝΕΑ ΕΤΩΝ, ΘΕΩΡΕΙΤΑΙ ΟΤΙ ΜΠΟΡΟΥΝ ΝΑ ΚΥΚΛΟΦΟΡΗΣΟΥΝ ΣΕ ΓΝΩΣΤΟΥΣ ΔΡΟΜΟΥΣ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΑ ΤΩΝ 12 ΕΤΩΝ, ΑΛΛΑ ΟΧΙ ΜΙΚΡΟΤΕΡΑ, ΘΕΩΡΕΙΤΑΙ ΟΤΙ ΕΧΟΥΝ ΑΠΟΚΤΗΣΕΙ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΕΝΗΛΙΚΩΝ ΠΑΙΔΙ – ΟΔΗΓΟΣ ΕΦΟΣΟΝ ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΞΕΚΙΝΗΣΕΙ ΝΑ ΚΙΝΕΙΤΑΙ ΣΤΙΣ ΟΔΙΚΕΣ ΑΡΤΗΡΙΕΣ ΜΕ ΠΟΔΗΛΑΤΟ Η ΑΛΛΟ ΜΕΣΟ (Π.Χ. ΠΑΤΙΝΙ) ΕΙΝΑΙ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΟ ΝΑ ΕΧΕΙ ΒΑΣΙΚΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΚΟΚ. ΠΡΟΦΑΝΩΣ, Η ΧΡΗΣΗ ΣΩΣΤΟΥ ΚΡΑΝΟΥΣ ΕΙΝΑΙ ΕΠΙΒΕΒΛΗΜΕΝΗ, ΟΠΩΣ ΕΠΙΣΗΣ ΚΑΙ Η ΧΡΗΣΗ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΤΙΚΩΝ ΑΓΚΩΝΑ ΚΑΙ ΓΟΝΑΤΩΝ, ΑΝΑΚΛΑΣΤΙΚΩΝ ΛΩΡΙΔΩΝ ΣΤΑ ΡΟΥΧΑ ΚΑΙ ΣΩΣΤΟΥ ΦΩΤΙΣΜΟΥ ΣΤΟ ΠΟΔΗΛΑΤΟ. ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΟΣ, ΕΠΙΣΗΣ, ΕΙΝΑΙ Ο ΣΥΧΝΟΣ ΕΛΕΓΧΟΣ ΤΗΣ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ ΤΩΝ ΕΛΑΣΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΤΩΝ ΦΡΕΝΩΝ.
Τα παιδιά και η ασφάλεια ΤΟ ΞΕΡΕΤΕ ΟΤΙ... ΚΑΘΕ ΧΡΟΝΟ ΣΚΟΤΩΝΟΝΤΑΙ 2.500 ΑΤΟΜΑ ΑΠΟ ΤΡΟΧΑΙΑ ΑΤΥΧΗΜΑΤΑ, ΕΝΩ 4.000 ΤΡΑΥΜΑΤΙΖΟΝΤΑΙ ΒΑΡΙΑ ΚΑΙ 30.000 ΕΛΑΦΡΑ! ΤΟ 1/3 ΑΥΤΩΝ ΕΙΝΑΙ ΠΑΙΔΙΑ! Η ΧΡΗΣΗ ΤΟΥ ΚΡΑΝΟΥΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΖΩΝΗΣ ΑΣΦΑΛΕΙΑΣ ΟΔΗΓΟΥΝ ΣΕ ΜΕΙΩΣΗ ΤΩΝ ΤΡΑΥΜΑΤΙΣΜΩΝ ΚΑΤΑ 20%, ΕΝΩ Η ΣΩΣΤΗ ΧΡΗΣΗ ΠΑΙΔΙΚΩΝ ΚΑΘΙΣΜΑΤΩΝ ΣΕ ΜΕΙΩΣΗ ΚΑΤΑ 70%. ΜΗΝ ΑΜΕΛΕΙΤΕ ΝΑ ΑΣΦΑΛΙΖΕΤΕ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΣΑΣ ΣΤΟ ΚΑΘΙΣΜΑ ΤΟΥΣ! ΤΟ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΔΙΑΘΕΤΕΙ ΠΥΡΟΣΒΕΣΤΗΡΑ, ΦΑΡΜΑΚΕΙΟ, ΤΡΙΓΩΝΟ ΚΑΙ ΑΝΑΚΛΑΣΤΙΚΟ ΓΙΛΕΚΟ. ΣΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΒΛΑΒΗΣ, ΦΡΟΝΤΙΣΤΕ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΝΑ ΣΤΕΚΟΝΤΑΙ ΣΕ ΜΕΡΟΣ ΤΕΤΟΙΟ, ΩΣΤΕ ΝΑ ΠΡΟΣΤΑΤΕΥΟΝΤΑΙ ΑΠΟ ΤΑ ΔΙΕΡΧΟΜΕΝΑ ΟΧΗΜΑΤΑ.
Στατιστικα στοιχεια
Από τα παραπάνω στοιχεία μπορούμε να καταλάβουμε τη σοβαρότητα του προβλήματος που αντιμετωπίζουμε. Γιατί συμβαίνει όμως αυτό; Ο κύριος λόγος για τον οποίο συμβαίνει αυτό είναι Η έλλειψη οδικής μας παιδείας από τον οδηγό μέχρι και τον πεζό. Αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι μια διαρθρωτική αλλαγή στο συνολικό σύστημα εκμάθησης. Ίσως το πρώτο βήμα είναι να γίνονται τακτές ενημερώσεις και σεμινάρια στα σχολεία για την οδική συμπεριφορά των πεζών. Αυτό για να αποκτηθεί οδική συνείδηση σε όλους μας. Αφετέρου το σύστημα εκμάθησης οδήγησης να γίνει ανθρωποκεντρικό με μόνο άξονα του τη σωστή εκμάθηση του χειρισμού των εκάστοτε κατηγοριών των οχημάτων αλλά και την συνεχή ενημέρωση για τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει Η οδήγηση προς εμάς και σε τρίτους.
Ένα παράδειγμα της έλλειψης ενημέρωσης και της άγνοιας των επιπτώσεων είναι το ακόλουθο: από τις προηγούμενες στατιστικές είδαμε ότι το 72% των ατυχημάτων γίνονται σε κατοικημένες περιοχές. Όμως άλλες στατιστικές δείχνουν ότι μέσα στις πόλεις ένα ποσοστό της τάξης του 20% των οδηγών και των συνοδηγών φοράνε τη ζώνη ασφαλείας τους και το 1% των πίσω επιβατών. Επίσης τα μικρά παιδιά δε τοποθετούνται στα ειδικά παιδικά καθίσματα, πρέπει όλοι να μάθουν επιτέλους ότι οι ζώνες ασφαλείας είναι σχεδιασμένες για ενήλικους και όχι για μικρά παιδιά! Ένα θετικό είναι ότι το ποσοστό των οδηγών και συνοδηγών που φορούν ζώνη ασφαλείας στους αυτοκινητόδρομους και στις οδούς ταχείας κυκλοφορίας (εθνικές οδούς) ανεβαίνει στο 50% αλλά και πάλι δεν είναι αρκετό. Το δυστύχημα είναι ότι το ποσοστό των πίσω επιβατών που φοράει ζώνη παραμένει στο 2%.
ΤΕΛΟΣ