Θεωρία Χρώματος και Επεξεργασία Έγχρωμων Εικόνων

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΠΟΛΥΤΕΧΝΕΙΟ ΚΡΗΤΗΣ ΤΜΗΜΑ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ “Σύνθεση πληροφοριών αισθητήρων για την ασφαλή πλοήγηση έντροχου ρομποτικού οχήματος” Αθανάσιος.
Advertisements

ΕΙΚΟΝΕΣ.
Χαρακτηριστικά εικόνας
Φυσική Γ’ Λυκείου Γενικής Παιδείας
Τι ξέρετε για την ΟΡΑΣΗ;
Σημειώσεις : Χρήστος Μουρατίδης
Εννοιες και Παράγοντες της Ψηφιακής Επεξεργασίας Εικόνας.
ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ1 Μάθημα 9 ο Κατάτμηση Εικόνας. ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ2 Εισαγωγή (1)  Η κατάτμηση έχει ως στόχο να υποδιαιρέσει την εικόνα σε συνιστώσες περιοχές και.
ΧΡΩΜΑ Η οπτική εντύπωση που προκαλείται από την άμεση
ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ1 Μάθημα 10 ο Περιγραφή Σχήματος. ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ2 Εισαγωγή (1) Η περιγραφή μίας περιοχής μπορεί να γίνει:  Με βάση τα εξωτερικά χαρακτηριστικά.
Μάθημα 7ο Συμπίεση Εικόνας ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ.
ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ1 Μάθημα 8 ο Ανίχνευση Ακμών. ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ2 Εισαγωγή (1)  Οι ακμές είναι βασικά χαρακτηριστικά της εικόνας Προς το παρόν δεν υπάρχει ακόμα.
ΧΗΜΕΙΑ ΧΡΩΜΑΤΩΝ ΧΡΩΜΑ ΚΑΙ ΧΗΜΙΚΗ ΔΟΜΗ Δρ. Ι.Γ.Καράλη.
Επεξεργασία Έγχρωμων Εικόνων
Δισδιάστατα Σήματα και Συστήματα #1
το χρώμα στον υπολογιστή
Δημιουργία Χρώματος Χρωματικό Διάγραμμα Έγχρωμα Φίλτρα
Χρώμα.
Λάμπες φθορισμού Σύγκριση λαμπτήρων πυρακτώσεως, φθορισμού και led.
6.1 ΦΩΣ: ΟΡΑΣΗ & ΕΝΕΡΓΕΙΑ.
Θεωρία Χρώματος και Επεξεργασία Έγχρωμων Εικόνων
Βασικές έννοιες στην ψηφιακή εικόνα
Συμπίεση και Μετάδοση Πολυμέσων
Παρουσίαση Νο. 11 Ανάλυση Εικόνας Ψηφιακή Επεξεργασία και Ανάλυση Εικόνας.
ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ1 Μάθημα 7 ο Συμπίεση Εικόνας. ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ2 Εισαγωγή (1) Οι τεχνικές συμπίεσης βασίζονται στην απόρριψη της πλεονάζουσας πληροφορίας Οι τεχνικές.
Παρουσίαση Νο. 3 Δισδιάστατα σήματα και συστήματα #2 Ψηφιακή Επεξεργασία και Ανάλυση Εικόνας Ακαδημαϊκό Έτος
Ψηφιακή Επεξεργασία και Ανάλυση Εικόνας
ΔΤΨΣ 150: Ψηφιακή Επεξεργασία Εικόνας © 2005 Nicolas Tsapatsoulis Επεξεργασία Έγχρωμων Εικόνων Τμήμα Διδακτικής της Τεχνολογίας και Ψηφιακών Συστημάτων.
8.3 ΑΝΑΛΥΣΗ ΤΟΥ ΦΩΤΟΣ 8.4 ΤΟ ΧΡΩΜΑ.
Παρουσίαση Νο. 1 Εισαγωγή Ψηφιακή Επεξεργασία και Ανάλυση Εικόνας Ακαδημαϊκό Έτος
ΕΓΧΡΩΜΗ ΟΡΑΣΗ Ρούμπος Κωνσταντίνος 8ο Εξάμηνο ΣΕΜΦΕ Αρ. Μητρώου Σεμινάριο Φυσικής 2008.
ΦΩΣ –ΧΡΩΜΑ-ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ ΧΡΩΜΑΤΟΣ
Αρχές Σχεδίου και Θεωρίας Χρωμάτων
Εφαρμογές Πληροφορικής
Η θεωρία των χρωμάτων. η θεωρία των χρωμάτων.
ΓΕΝΙΚΑ ΤΥΠΟΙ ΜΑΤΙΩΝ ΜΑΚΙΓΙΑΖ ΜΑΤΙΩΝ
Δομικά στοιχεία πολυμέσων
Συμπίεση και Μετάδοση Πολυμέσων
Παρουσίαση Νο. 4 Ψηφιακή Καταγραφή Εικόνας Ψηφιακή Επεξεργασία και Ανάλυση Εικόνας.
ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ.
Παρουσίαση Νο. 6 Αποκατάσταση εικόνας Ψηφιακή Επεξεργασία και Ανάλυση Εικόνας.
Ο οφθαλμικός λοβός έχει
ΟΠΤΙΚΕΣ ΚΑΙ ΦYΣΙΚΕΣ ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ ΑΔΙΑΦΑΝΩΝ ΟΡΥΚΤΩΝ
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3ο ΠΟΛΥΜΕΣΑ.
1ο ΕΠΑ.Λ. ΣΟΦΑΔΩΝ ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ Β’ ΤΑΞΗ
ΟΘΟΝΕΣ ΝΙΚΟΣ ΒΑΛΕΡΑΣ Β1/ΒΠ 2013.
Πολυμέσα – Εφαρμογές Πολυμέσων
ΔΟΜΙΚΑ ΣΟΙΧΕΙΑ ΠΟΛΥΜΕΣΙΚΩΝ ΕΦΑΡΜΟΓΩΝ
Ψηφιακή Επεξεργασία Εικόνας
EIΔΙΚΕΣ ΕΚΤΥΠΩΣΕΙΣ ΕΞΑΧΡΩΜΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΤΑΧΡΩΜΙΑΣ. EIΔΙΚΕΣ ΕΚΤΥΠΩΣΕΙΣ ΕΞΑΧΡΩΜΙΑΣ ΚΑΙ ΕΠΤΑΧΡΩΜΙΑΣ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ Ι 1.Εισαγωγή 2.Χρωματικό φάσμα 3.CIE l*a*b* 4.RGB.
ΕΓΧΡΩΜΗ ΟΡΑΣΗ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΗΣ ΕΓΧΡΩΜΗΣ ΟΡΑΣΗΣ Red nm Orange nm Yellow nm Green nm Cyan nm Blue
Click to add Text Κάμερες και χρώμα Κάμερες και χρώμα.
ΠΟΛΥΦΑΣΜΑΤΙΚΕΣ ΕΙΚΟΝΕΣ ΣΤΟ ΟΡΑΤΟ ΚΑΙ ΣΤΟ ΥΠΕΡΥΘΡΟ ΑΝΑΚΛΑΣΗΣ.
ΗΛΕΚΤΡΙΚΕΣ ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ ΣΦΑΛΜΑΤΑ ΜΕΤΡΗΣΗΣ.
Ψηφιακή επεξεργασία εικόνας Άγγελος Μπάκας Δεκέμβριος 2008.
Ψηφιακή Επεξεργασία Εικόνας
Σχεδίαση Διαφανειών Πρακτικός Οδηγός Μιχαηλίδη Αφροδίτη.
FREEMAT Επεξεργασία εικόνας.
Φως και ορατό φάσμα (1 από 3)
Ψηφιακή Επεξεργασία και Ανάλυση Εικόνας
ΕΝΟΤΗΤΑ 1 – Κεφάλαιο 3: Πολυμέσα
Τηλεανίχνευση - Φωτογεωλογία και Μαθηματική Γεωγραφία
Τι είναι χρώμα; Ανθρώπινο μάτι και χρωματική αντίληψη
ΣΥΝΕΣΤΙΑΚΗ ΜΙΚΡΟΣΚΟΠΙΑ
Ψηφιακή Επεξεργασία και Ανάλυση Εικόνας
Ερευνητική εργασία των μαθητών του Α1 του 3ου ΓΕΛ. Γλυφάδας
Ο ΧΡΩΜΑΤΙΚΟΣ ΚΥΚΛΟΣ.
Εισαγωγικές έννοιες φωτισμού
Ψηφιακή Επεξεργασία και Ανάλυση Εικόνας
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Θεωρία Χρώματος και Επεξεργασία Έγχρωμων Εικόνων Ψηφιακή Επεξεργασία και Ανάλυση Εικόνας Παρουσίαση 12η Θεωρία Χρώματος και Επεξεργασία Έγχρωμων Εικόνων

Εισαγωγή (1) Το χρώμα είναι ένας πολύ σημαντικός παράγοντας περιγραφής, που συχνά απλουστεύει κατά πολύ την διαδικασία αναγνώρισης αντικειμένων και την εξαγωγή περιοχών. Οι άνθρωποι μπορούν να διακρίνουν χιλιάδες διαφορετικές αποχρώσεις και εντάσεις χρωμάτων, ενώ από τις αποχρώσεις του γκρι μόνο 20-30. Περίπου το 65% των αισθητήρων στο ανθρώπινο μάτι είναι ευαίσθητοι στο κόκκινο, 33% στο πράσινο και μόνο το 2% στο μπλε. ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ

Εισαγωγή (2) Η επεξεργασία έγχρωμης ψηφιακής εικόνας, χωρίζεται σε δύο μεγάλες κατηγορίες Επεξεργασία εικόνων πλήρους χρώματος: σε αυτή την κατηγορία εντάσσονται εικόνες που λαμβάνονται από αισθητήρες πλήρους χρώματος. Ψευδοχρωματισμός εικόνων: εδώ ο στόχος είναι η ανάθεση χρώματος σε εικόνες επιπέδων του γκρί. ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ

Βασικά χαρακτηριστικά χρώματος (1) Βασικά χαρακτηριστικά χρώματος (1) Ακτινοβολία (Radiance) είναι το συνολικό ποσό ενέργειας που εκπέμπεται από την πηγή φωτός. Μετράται σε Watts. Φωτεινότητα (Luminance) είναι μία εκτίμηση του ποσού της ενέργειας που φτάνει στον παρατηρητή. Μετράται σε lumens (lm). Λαμπρότητα (Brightness) είναι ένας υποκειμενικός παράγοντας. Εμπεριέχει το στοιχείο της φωτεινότητας (Intensity), που είναι ο αχρωματικός παράγοντας. Τα επίπεδα του γκρι είναι κλίμακα μέτρησης της έντασης. περιγραφή φωτεινής πηγής ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ

Βασικά χαρακτηριστικά χρώματος (2) Βασικά χαρακτηριστικά χρώματος (2) Απόχρωση (χροιά) (Hue) αντιπροσωπεύει το επικρατέστερο χρώμα έτσι όπως το αντιλαμβάνεται ο παρατηρητής. Καθαρότητα (κορεσμός) (Saturation) αναφέρεται στην καθαρότητα του χρώματος, σε σχέση με το ποσό άσπρου φωτός με το οποίο αναμειγνύεται. Λαμπρότητα (Brightness) είναι ένας υποκειμενικός παράγοντας. Εμπεριέχει το στοιχείο της φωτεινότητας (Intensity), που είναι ο αχρωματικός παράγοντας. Τα επίπεδα του γκρι είναι κλίμακα μέτρησης της έντασης. περιγραφή χρώματος ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ

Θεωρία χρώματος (1) Βασικά (primary) χρώματα Κόκκινο (Red) Πράσινο (Green) Μπλε (Blue) Συμπληρωματικά (secondary) χρώματα Κυανό (Cyan) Μωβ (Magenta) Κίτρινο (Yellow) ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ

Συμπληρωματικά χρώματα Θεωρία χρώματος (2) Βασικά χρώματα Συμπληρωματικά χρώματα ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ

Θεωρία χρώματος (3) Το χρωματικό διάγραμμα προτάθηκε από την CIE (x=R, y=G). z=B, z=1-(x+y) Κάθε σημείο στα όρια του διαγράμματος είναι απόλυτα καθαρό χρώμα, ενώ όσο προχωράμε προς το σημείο της ίσης ενέργειας (άσπρο) η καθαρότητα μειώνεται. Εάν ενώσουμε με ευθεία γραμμή δύο σημεία του διαγράμματος, τότε κάθε σημείο της γραμμής αντιστοιχεί σε μία ορισμένη μίξη των χρωμάτων που βρίσκονται στα άκρα της. Αντίστοιχα ισχύουν και για το τρίγωνο που σχηματίζεται αν ενώσουμε τρία σημεία (μίξη των τριών χρωμάτων) ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ

Χρωματικά μοντέλα \ RGB (1) Χρησιμοποιείται στην απεικόνιση χρωμάτων στις οθόνες και γενικά στα συστήματα απεικόνισης. ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ

Χρωματικά μοντέλα \ RGB (2) Κάθε εικόνα αποτελείται από 3 υπο-εικόνες, μία για κάθε βασικό χρώμα. Κόκκινο Πράσινο Μπλε ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ

Χρωματικά μοντέλα \ CMY & CMYK (1) Το μοντέλο αυτό είναι αντίστοιχο με το RGB και χρησιμοποιείται στην έγχρωμη εκτύπωση. Στην πράξη προστίθεται επιπλέον το μαύρο χρώμα για καλύτερα οπτικά αποτελέσματα. ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ

Χρωματικά μοντέλα \ CMY & CMYK (2) Κάθε εικόνα αποτελείται από 4 υπο-εικόνες. Κυανό Μωβ Κίτρινο Μαύρο ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ

Χρωματικά μοντέλα \ CMY & CMYK (3) Η μετατροπή μεταξύ των δύο μοντέλων γίνεται ως εξής: ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ

Χρωματικά μοντέλα \ HSI (1) Στο HSI μοντέλο, τα χρώματα αναπαριστώνται από δύο χρωματικούς παράγοντες (Hue & Saturation) και την φωτεινότητά (Intensity). Χρησιμοποιείται για την περιγραφή των χρωμάτων με βάση την ανθρώπινη αντίληψη. ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ

Χρωματικά μοντέλα \ HSI (2) Μία πρακτική οπτική αναπαράσταση για το HSΙ σύστημα, επιτυγχάνεται εάν περιστρέψουμε τον RGB κύβο έτσι ώστε στον κάθετο άξονα να βρίσκεται η ευθεία που ενώνει τις γωνίες του μαύρου και του άσπρου. ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ

Χρωματικά μοντέλα \ HSI (3) Κάθε εικόνα αποτελείται από 3 υπο-εικόνες, μία για κάθε συνιστώσα. Απόχρωση Καθαρότητα Ένταση ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ

Χρωματικά μοντέλα \ HSI (4) Μετατροπές μεταξύ των μοντέλων: RGBHSI * για την αντίστροφη μετατροπή ανατρέξτε στο βιβλίο «Digital Image Processing», R.C. Gonzalez, R.E. Woods , Addison-Wesley, 2002 ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ

Αναπαράσταση της χρωματικής αντίληψης Η αίσθηση του χρώματος οφείλεται στα κωνία του αμφιβληστροειδούς τα οποία είναι τριών ειδών με φάσματα απορρόφησης S1(λ), S2(λ) και S3(λ) στις περιοχές «κίτρινο-πράσινο», «πράσινο» και «μπλε» αντίστοιχα. Οι αποκρίσεις των κωνίων σε φώς με χρωματικό περιεχόμενο C(λ) δίνονται ως: Ίδιες φασματικές αποκρίσεις αι(C) σημαίνουν αντίληψη ίδιου χρώματος (ακόμη κι αν στην πραγματικότητα πρόκειται για διαφορετικό C(λ) ) ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ

Αναπαραγωγή χρώματος (1) Αναπαραγωγή χρώματος (1) Θεωρούμε τρείς βασικές πηγές φωτός με φασματικό περιεχόμενο Pk(λ) , k=1,2,3 και ενέργεια ίση με 1 η κάθε μία. Για να συνθέσουμε ένα χρώμα αναμιγνύουμε τα Pk(λ) με κατάλληλες αναλογίες βk . Τότε η υπέρθεση που προκύπτει θα γίνεται αντιληπτή ως C(λ) , δηλαδή ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ

Αναπαραγωγή χρώματος (2) Αναπαραγωγή χρώματος (2) Η απόκριση του i-οστου είδους κωνίου στην φωτεινή πηγή τύπου k είναι: Οπότε προκύπτουν οι γνωστές ως color matching equations : Για δεδομένα C(λ), Pk(λ) και Si(λ), οι ζητούμενες αναλογίες ανάμιξης βk (τριχρωματικοί συντελεστές) βρίσκονται με λύση συστήματος Για να υπάρχει λύση και να είναι αποδεκτή πρέπει ο πίνακας να είναι αντιστρέψιμος και τα βk να είναι μη αρνητικά ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ

Επεξεργασίες \ Ψευδοχρωματισμός (1) Ψευδοχρωματισμός ονομάζεται η επεξεργασία εικόνας κατά την οποία αναθέτονται χρώματα σε τιμές του γκρι, σύμφωνα με κάποιο προκαθορισμένο κριτήριο. ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ

Επεξεργασίες \ Ψευδοχρωματισμός (2) Τεμαχισμός έντασης Έστω τα επίπεδα του γκρι. Ορίζουμε κατώφλια, και αναθέτουμε χρώματα σύμφωνα με την , όταν Τεμαχισμός με ένα κατώφλι ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ

Επεξεργασίες \ Ψευδοχρωματισμός (3) Μετατροπή επιπέδων του γκρι σε χρώματα Εκτελούμε 3 ανεξάρτητους μετασχηματισμούς στην ασπρόμαυρη εικόνα και αναθέτουμε τα αποτελέσματα στις 3 συνιστώσες μιας RGB εικόνας. ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ

Επεξεργασίες : Εξίσωση ιστογράμματος (1) Επεξεργασίες : Εξίσωση ιστογράμματος (1) Κατά την εξίσωση ιστογράμματος, στόχος μας είναι η ομοιόμορφη κατανομή των εντάσεων. Κατά συνέπεια είναι προτιμότερο να χρησιμοποιήσουμε το HIS σύστημα και να μετασχηματίσουμε την I συνιστώσα. ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ

Επεξεργασίες : Εξίσωση ιστογράμματος (2) Επεξεργασίες : Εξίσωση ιστογράμματος (2) Αρχική και εξισωμένη εικόνα Η συνιστώσα έντασης των εικόνων ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ

Επεξεργασίες : Εξίσωση ιστογράμματος (3) Επεξεργασίες : Εξίσωση ιστογράμματος (3) Εξίσωση ιστογράμματος μπορεί να γίνει και στο RGB σύστημα, εάν επεξεργαστούμε ξεχωριστά την κάθε συνιστώσα. Σε αυτή την περίπτωση όμως, εκτός από την φωτεινότητα επηρεάζονται και τα χρώματα. ΤΜΗΥΠ / ΕΕΣΤ