Σ Τ Α Τ Ι Σ Τ Ι Κ Η Κλάσεις & Ιστογράμματα Επιμέλεια Κόλλας Γ. Αντώνιος [Μαθηματικός]

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Γραφήματα & Επίπεδα Γραφήματα
Advertisements

ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ
ΠΑΡΑΓΩΓΗ και ΚΟΣΤΟΣ.
Εκμάθηση διεπαφής MS Kodu. Δημιουργώ τον Κόσμο Το πρώτο πράγμα που θα φτιάξουμε είναι ο κόσμος. Λογικό, αφού χωρίς κόσμο, πού θα τοποθετούσαμε μετά τα.
Διανομή έκτασης με ευθεία διερχόμενη από σταθερό σημείο
ΕΠΑΝΑΛΗΨΗ ΓΕΩΜΕΤΡΙΑ.
Παιχνίδι γνώσεων γεωμετρία στη.
Γλώσσα Προγραμματισμού LOGO MicroWorlds Pro
ΣΤΟΧΟΙ: ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ
ΧΑΡΤΑΕΤΟΣ ΚΑΙ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
Απαντήσεις Προόδου II.
Πώς μετράμε με το παχύμετρο;
Ασκήσεις Συνδυαστικής
Σημειώσεις : Χρήστος Μουρατίδης
Τα Μαθηματικά στην Αρχαία Αίγυπτο Ν. Καστάνη
Η πιο έξυπνη χελώνα στον κόσμο
ΠΡΟΒΟΛΕΣ.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 1 Εισαγωγή στην έννοια του Αλγόριθμου και τον Προγραμματισμό 1.1 Τι είναι ‘πρόβλημα’ 1.2 Τι είναι ‘Αλγόριθμος’
Εθιμα Χριστουγεννων Σχέδιο μαθήματος.
Τι είναι συνάρτηση Ορισμός
Εβδομάδα 3 Παρουσίαση Δεδομένων
Διδασκαλία εννοιών προγραμματισμού με το Scratch για τις Ε’ και ΣΤ’ δημοτικού Η παρούσα σειρά μαθημάτων ΤΠΕ υλοποιήθηκε στο 15ο Δημοτικό Σχολείο.
«Είμαστε σύννεφα και παίρνουμε όποιο σχήμα θέλουμε»
ΓΕΩΜΕΤΡΙΑ από την Κλ.Μπ..
Αθροιστική Σχετική Συχνότητα
Γραφικές παραστάσεις. t(min)h(cm) 05,2 17,1 28,7 310,6 413,0 514,7 Κατ’ αρχάς γράφουμε τα πειραματικά δεδομένα σε πίνακα. Η πρώτη γραμμή περιέχει τα μεγέθη.
Presentation of information/Παρουσίαση πληροφοριών
ΕΙΣΑΓΩΓΗ: ΒΑΣΙΚΕΣ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΕΣ ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ & ΕΝΝΟΙΕΣ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ
03 ΠΡΟΒΟΛΕΣ.
ΕΝΟΤΗΤΑ 7: ΚΛΙΜΑΚΑ ΣΧΕΔΙΑΣΗΣ
Ερωτήσεις Σωστού - Λάθους
Νίκος Ψαρουδάκης Πρότυπο Πειραματικό Γυμνάσιο Ηρακλείου
ΠΡΟΒΟΛΕΣ.
ΣΥΝΟΛΑ.
Θεωρία Γράφων Θεμελιώσεις-Αλγόριθμοι-Εφαρμογές
Κάντε κλικ για έναρξη… Τ Ο ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΕΡΓΑΣΙΑΣ Κέντρο εντολών Χώρος γραφικών (σελίδα) Χώρος σύνταξης διαδικασιών.
ΜΑΥΡΟΥΔΗΣ ΣΠ. ΠΑΚΕ 7 1 παρουσίαση του πρώτου σεναρίου προς τους συναδέλφους.
Μια Στατιστική Έρευνα Διακρίνεται σε 3 Στάδια:
Τι είναι η Κατανομή (Distribution)
ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑΚΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΘΗΝΩΝ Τμήμα ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ – ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ ΣΕ ΣΧΟΛΕΙΟ ΤΗΣ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Μαρκουλιδάκης Ανδρέας 1112.
ΚΡΙΤΗΡΙΑ ΙΣΟΤΗΤΑΣ ΤΡΙΓΩΝΩΝ Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Για τη Φυσική Α ’ Λυκείου Εργαστηριακή Άσκηση 2 α Μελέτη της Ευθύγραμμης Ομαλά Επιταχυνόμενης Κίνησης.
Τι μάθαμε μέχρι τώρα: Η μέτρηση μπορεί να είναι: ΑΜΕΣΗ ή ΕΜΜΕΣΗ Κάθε μέτρηση έχει ΑΒΕΒΑΙΟΤΗΤΑ. Παρουσιάζοντας τη μέτρηση σύμφωνα με τη θεωρία σφαλμάτων.
ΣΤΑΤΙΚΗ Ι Ενότητα 1 η : Ο ΔΙΣΚΟΣ ΚΑΙ Η ΔΟΚΟΣ Διάλεξη: Διαγράμματα δοκού με τη μέθοδο της ομόλογης αμφιέρειστης. Καθηγητής Ε. Μυστακίδης Τμήμα Πολιτικών.
ΗΛΕΚΤΡΙΚΕΣ ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ ΣΦΑΛΜΑΤΑ ΜΕΤΡΗΣΗΣ.
ΠΕΡΙΓΡΑΦΙΚΗ ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗ ΠΙΝΑΚΕΣ ΚΑΙ ΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΑ Πηγή: Βιοστατιστική [Σταυρινός / Παναγιωτάκος] Βιοστατιστική [Τριχόπουλος / Τζώνου / Κατσουγιάννη]
ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΑ ΜΕΤΡΑ ΔΙΑΣΠΟΡΑΣ - ΑΣΥΜΜΕΤΡΙΑΣ - ΚΥΡΤΩΣΕΩΣ
Επικρατούσα τιμή. Σε περιπτώσεις, που διαφορετικές τιμές μιας μεταβλητής επαναλαμβάνονται περισσότερο από μια φορά, η επικρατούσα τιμή είναι η συχνότερη.
ΔΙΑΝΥΣΜΑΤΙΚΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΕΝΑΛΛΑΣΣΟΜΕΝΩΝ ΜΕΓΕΘΩΝ
ΙΕΚ Γαλατσίου Στατιστική Ι Μάθημα 4
Πληροφοριακά Συστήματα Διοίκησης MIS
Μαθηματικά Α' ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Γραφή μετρήσεων με σημαντικά ψηφία
Άσκηση 2-Περιγραφικής Στατιστικής
ΤΡΙΓΩΝΑ.
Άραγε, γνωρίζουν οι μέλισσες μαθηματικά?
Εισαγωγή στην Στατιστική
Η παρουσίαση του στατιστικού υλικού γίνεται με δύο τρόπους. 1 Η παρουσίαση του στατιστικού υλικού γίνεται με δύο τρόπους! 1. Ο πρώτος συνίσταται.
Μορφές κατανομών Αθανάσιος Βέρδης.
ΙΕΚ Γαλατσίου Στατιστική Ι Μάθημα 3
Παρουσίαση Αριθμητικών Χαρακτηριστικών 1) Διακριτών
Παρουσίαση Αριθμητικών Χαρακτηριστικών 1) Διακριτών
Πως φτιάχνουμε γραφική παράσταση
Το φαινόμενο ΤΑΛΑΝΤΩΣΗ.
ΦΤΙΑΧΝΩ ΣΧΗΜΑΤΑ …με προϋποθέσεις.
ΤΑΛΑΝΤΩΣΕΙΣ.
Στατιστικά Περιγραφικά Μέτρα
Πώς μετράμε με το παχύμετρο;.
ΣΤΟΧΟΙ: ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΕΣ ΚΑΤΑΣΚΕΥΕΣ
Σ Τ Α Τ Ι Σ Τ Ι Κ Η Πίνακας Συχνοτήτων Αθροιστική Συχνότητα Σχετική Συχνότητα Αθροιστική Σχετική Συχνότητα Διαγράμματα Επιμέλεια Κόλλας Γ. Αντώνιος [Μαθηματικός]
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Σ Τ Α Τ Ι Σ Τ Ι Κ Η Κλάσεις & Ιστογράμματα Επιμέλεια Κόλλας Γ. Αντώνιος [Μαθηματικός]

[α, Πίνακας Συχνοτήτων με Κλάσεις β)

Στο προηγούμενο μέρος της παρουσίασης κατανοήσαμε πώς μπορούμε να φτιάχνουμε πίνακες συχνοτήτων, κάθε φορά που μας ζητείται να μετρήσουμε μια μεταβλητή ποσότητα Χ σε ένα δείγμα μεγέθους ν. Όμως, το ‘χει η μοίρα του μαθητή: κάθε φορά που μαθαίνει κάτι και νομίζει πως επιτέλους τα βάσανά του τελείωσαν, εκείνη τη στιγμή συνειδητοποιεί ότι τα προβλήματα μόλις τώρα αρχίζουν! Ας δούμε, λοιπόν, το παρακάτω παράδειγμα και τις δυσκολίες που προκύπτουν αν προσπαθήσουμε να χειριστούμε τα δεδομένα μας με τον τρόπο, που ήδη μάθαμε...

Έστω, λοιπόν, ότι σε ένα δείγμα 30 μαθητών ενός τμήματος Λυκείου μετρήσαμε το ύψος (σε εκατοστά) και πήραμε τις παρακάτω τιμές: 181,164,158,168,170,176, 178,177,165,176,161,174, 162,174,181,166,172,168, 173,179,167,182,180,170, 171,175,179,169,165,159

xixi νiνi xixi νiνi Άθροισμα30 Αν ξεκινήσουμε να φτιάξουμε πίνακα συχνοτήτων με το γνωστό μας τρόπο, τότε ο πίνακας θα δείχνει κάπως έτσι...

Διαπιστώνετε κι εσείς ότι ο πίνακας «ξεχείλωσε» αρκετά, με αποτέλεσμα να χωράει ίσα-ίσα σε μια σελίδα παρουσίασης! Είναι προφανές πως αυτό συμβαίνει γιατί οι περισσότερες τιμές δεν επαναλαμβάνονται αρκετά συχνά, όπως έχουμε συνηθίσει, αλλά συναντάμε καθεμία τους το πολύ 1 ή 2 φορές. Αποτέλεσμα: ένας πίνακας με 23 σειρές!!! Συνειδητοποιούμε ότι δεν έχει και πολύ μεγάλο νόημα να φτιάξουμε έναν πίνακα συχνοτήτων, όπου κάθε συχνότητα ν i θα είναι ίση με τη μονάδα (1). Κι αν είχαμε δείγμα μεγέθους 100 ή 1000; τότε θα έπρεπε να φτιάξουμε πίνακες με 100 ή 1000 σειρές;;!!

Έτσι, αντί να λέμε «έστω τα ύψη 162, 163, 164, κλπ.» θα λέμε «έστω η κλάση που περιλαμβάνει τα ύψη από 160 έως 165 εκατοστά». Αντί, λοιπόν, να καθόμαστε και να «αφιερώνουμε» σε κάθε διαφορετική τιμή x i και μια ξεχωριστή σειρά του πίνακα συχνοτήτων, προχωρούμε στην εξής πονηριά... Χωρίζουμε τα δεδομένα μας σε «βολικές» ομάδες, της μορφής: Τις ομάδες αυτές θα τις ονομάζουμε...

Μετά απ’ όσα ειπώθηκαν, μια καλή ιδέα θα ήταν να χωρίσουμε τα ύψη του παραδείγματός μας σε κλάσεις, ανά 5 εκατοστά. Δηλαδή: Από 155 έως 160 εκατοστά Από 160 έως 165 εκατοστά Από 165 έως 170 εκατοστά Από 170 έως 175 εκατοστά Από 175 έως 180 εκατοστά Από 180 έως 185 εκατοστά

Παρατηρώντας όμως τις κλάσεις, είναι εύλογο να δημιουργηθεί σε κάποιον η εξής απορία... 1 η κλάση: « Από 155 έως 160 εκ. » 2 η κλάση: « Από 160 έως 165 εκ. » 3 η κλάση: « Από 165 έως 170 εκ. » 4 η κλάση: « Από 170 έως 175 εκ. » 5 η κλάση: « Από 175 έως 180 εκ. » 6 η κλάση: « Από 180 έως 185 εκ. » Την τιμή πχ. 160 ΠΟΥ ΘΑ ΤΗΝ ΤΑΞΙΝΟΜΗΣΟΥΜΕ ;;; Στην 1 η ή στη 2 η κλάση;;; Για να λυθεί αυτό το πρόβλημα, συμφωνήσαμε όταν γράφουμε μια κλάση να ΜΗΝ συμπεριλαμβάνουμε σε αυτήν τον τελευταίο αριθμό. Με άλλα λόγια, η 1 η κλάση περιέχει όλους τους αριθμούς από το 155 έως το 160, αλλά χωρίς το 160! (Ας πούμε, μέχρι το 159,999...). Με αυτόν τον τρόπο, η τιμή 160 θα περιέχεται αναγκαστικά στην επόμενη κλάση, δηλαδή στη 2 η.

Επειδή, όμως, εμείς οι μαθηματικοί είμαστε άνθρωποι που δε μας αρέσουν τα πολλά λόγια (ειδικά αν χρειάζεται να τα επαναλαμβάνουμε ξανά και ξανά), έχουμε αντικαταστήσει την προηγούμενη έκφραση με τον παρακάτω συμβολισμό: Από το 155Έως το 160 [155, 160) διαβάζεται «κλειστό» και σημαίνει ότι το 155 περιλαμβάνεται στην κλάση. [ διαβάζεται «ανοικτό» και σημαίνει ότι το 160 δεν περιλαμβάνεται στην κλάση. )

[155, 160) Άρα, μια κλάση δεν είναι παρά ένα διάστημα αριθμών, με άνω και κάτω άκρο [α, β) αβαβ Γενικά...

Έτσι, αντί να γράφουμε μ’ ένα σωρό λόγια... [ 155, 160 ) [ 160, 165 ) [ 165, 170 ) [ 170, 175 ) [ 175, 180 ) [ 180, 185 )

...μιας κλάσης [α, β) θα λέμε τη διαφορά: Προτού προχωρήσουμε, χρειάζεται να ορίσουμε δύο ακόμη μεγέθη: Με άλλα λόγια, πλάτος είναι η απόσταση των αριθμών, που αποτελούν τα άκρα μιας κλάσης. Στο παράδειγμά μας, θα είναι 160 – 155 = 5. Στα πλαίσια της ύλης μας, που αφορά μονάχα κλάσεις ίσου πλάτους, όποια κλάση και να επιλέξουμε θα προκύπτει πάντα το ίδιο αποτέλεσμα....μιας κλάσης [α, β) θα λέμε τον αριθμό που βρίσκεται ακριβώς στη μέση της κλάσης.

Προτού προχωρήσουμε, χρειάζεται να ορίσουμε δύο ακόμη μεγέθη:...μιας κλάσης [α, β) θα λέμε τον αριθμό που βρίσκεται ακριβώς στη μέση της κλάσης. Για να υπολογίσουμε το κέντρο υπάρχουν 2 τρόποι:

Προτού προχωρήσουμε, χρειάζεται να ορίσουμε δύο ακόμη μεγέθη:...μιας κλάσης [α, β) θα λέμε τον αριθμό που βρίσκεται ακριβώς στη μέση της κλάσης. Πλάτος = 5 5 : 2 = 2, ,5 = 157,5 Για να υπολογίσουμε το κέντρο υπάρχουν 2 τρόποι:

...μιας κλάσης [α, β) θα λέμε τον αριθμό που βρίσκεται ακριβώς στη μέση της κλάσης. Για να υπολογίσουμε το κέντρο υπάρχουν 2 τρόποι: Προτού προχωρήσουμε, χρειάζεται να ορίσουμε δύο ακόμη μεγέθη: Πλάτος = 5 5 : 2 = 2, ,5 = 157,5

Κλάσεις Κέντρο κ i [155, 160)157,5 [160, 165)162,5 [165, 170)167,5 [170, 175)172,5 [175, 180)177,5 [180, 185)182,5 Έτσι, είμαστε έτοιμοι να φτιάξουμε μια πρώτη μορφή ενός πίνακα συχνοτήτων:

Ας επιστρέψουμε, λοιπόν, στις αρχικές μετρήσεις και ας δούμε, επιτέλους πώς γίνεται η ταξινόμηση στις διάφορες κλάσεις...

Ψιτ! Εδώ! Ας επιστρέψουμε, λοιπόν, στις αρχικές μετρήσεις και ας δούμε, επιτέλους πώς γίνεται η ταξινόμηση στις διάφορες κλάσεις...

ΚλάσειςΣυχνότητα ( ν i )Κέντρο ( κ i ) [155, 160)157,5 [160, 165)162,5 [165, 170)167,5 [170, 175)172,5 [175, 180)177,5 [180, 185)182,5 Άθροισμα

ΚλάσειςΣυχνότητα ( ν i )Κέντρο ( κ i ) [155, 160) 2 157,5 [160, 165) 3 162,5 [165, 170) 7 167,5 [170, 175) 7 172,5 [175, 180) 7 177,5 [180, 185) 4 182,5 Άθροισμα 30

Στη συνέχεια, αν θέλουμε μπορούμε επιπλέον να συμπληρώσουμε τον πίνακα με όσα στοιχεία μάθαμε στο 1 ο μέρος της παρουσίασης... Κλάσειςκiκi νiνi NiNi fifi f i (%)FiFi F i (%) [155, 160)157,5220,077 7 [160, 165)162,5350,10100,1717 [165, 170)167,57120,23230,4040 [170, 175)172,57190,23230,6363 [175, 180)177, ,23230,8686 [180, 185)182,54300,13130,9999 Άθροισμα300,9999 Εξαιτίας των στρογγυλοποιήσεων... Περίπου 100

Ιστογράμματα...

Τα ιστογράμματα συχνοτήτων, κατασκευάζονται κατ’ αναλογία με τα ραβδογράμματα, με μόνη διαφορά ότι πλέον και ο οριζόντιος άξονας είναι αριθμητικός άξονας !!... ενώ, στον κατακόρυφο άξονα - κανονικά, όπως ξέρουμε - τις συχνότητες... Στον οριζόντιο άξονα, παριστάνουμε τώρα τις διάφορες κλάσεις...

νiνi xixi Ας δούμε, τώρα, μια καινούργια έννοια...Έτσι, έχουμε που αφορά στις κλάσεις και τα ιστογράμματα...

νiνi xixi... το πολύγωνο συχνοτήτων. Ο τρόπος, με τον οποίο το κατασκευάζουμε, έχει ως εξής που αφορά στις κλάσεις και τα ιστογράμματα...

νiνi xixi Σημειώνουμε τα μέσα στις πάνω πλευρές των ορθογωνίων ,5162,5167,5172,5177,5182,5...θεωρώντας, επιπλέον (βοηθητικά), μια κλάση πριν και μια κλάση μετά.Ο τρόπος, με τον οποίο το κατασκευάζουμε, έχει ως εξής...

νiνi xixi Κατόπιν, ενώνουμε όλα τα μέσα και... τελειώσαμε! 157,5162,5167,5172,5177,5182,5...θεωρώντας, επιπλέον (βοηθητικά), μια κλάση πριν και μια κλάση μετά.

Πολύγωνο μπορούμε να κατασκευάσουμε και στο ιστόγραμμα αθροιστικών συχνοτήτων, όμως διαφέρει ο τρόπος με τον οποίο το σχεδιάζουμε! Αντί να ενώνουμε τα μέσα των πάνω πλευρών ενώνουμε τις πάνω δεξιά κορυφές τους!

ΝiΝi xixi Για να το δούμε, στα γρήγορα...Κατασκευάζουμε το ιστόγραμμα αθροιστικών συχνοτήτων...

ΝiΝi xixi Κατασκευάζουμε το ιστόγραμμα αθροιστικών συχνοτήτων και κατόπιν το ζητούμενο πολύγωνο, όπως προαναφέραμε.

Στο επόμενο επεισόδιο: «Τρεις το λάδι, τρεις το ξύδι, πόσο το λαδόξυδο; Καιρός να ληφθούν τα κατάλληλα Μέτρα!» τέλος 2 ου μέρους