2.6.2 Φυσικές σταθερές των χημικών ουσιών. Τρόποι με τους οποίους μπορούμε να διαπιστώσουμε αν ένα δείγμα υλικού αποτελείται από μία μόνο ουσία ή είναι.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Διαλυτοτητα στερεων σε υγρα
Advertisements

Καταστάσεις των υλικών
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΓΕΝΙΚΗΣ ΧΗΜΕΙΑΣ
2.7 Χημική αντίδραση.
Ιοντισμός ισχυρών οξέων – βάσεων pH και pOH
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ
2.3 Περιεκτικότητα διαλύματος – Εκφράσεις περιεκτικότητας
ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟΣ ΜΙΓΜΑΤΩΝ.
Χημείας Θετικής Κατεύθυνσης
Πως Γράφω Σωστά Επιστημονικές Ερμηνείες - Πως Γράφω Σωστά Επιστημονικές Ερμηνείες Βασίλης Γαργανουράκης
2.8 Άτομα και μόρια.
Χημικές ενώσεις – Χημικά στοιχεία
Μεταβολές καταστάσεων της ύλης
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Εργαστηριακές Ασκήσεις Εργαστηριακές ΑσκήσειςΧημείας B΄Λυκείου (κατεύθυνσης) Επιμέλεια: Θανασούλιας Αλέξης Χημικός Σχολ.Έτος:
ΜΕΙΓΜΑΤΑ.
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Εργαστηριακές Ασκήσεις Εργαστηριακές ΑσκήσειςΧημείας B΄Λυκείου Γενικής Παιδείας Επιμέλεια: Θανασούλιας Αλέξης Χημικός Σχολ.Έτος:
«Αναλυτική Χημεία – Ενόργανη Ανάλυση»
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΕ ΑΠΛΕΣ ΧΗΜΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ
«Η οργάνωση της γνώσης»
άτομα και μόρια Άτομα και μόρια
ΜΟΡΦΕΣ ΝΕΡΟΥ.
Κεφ.10 : ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ : ΧΗΜΕΙΑ.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Εισηγητές Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Αντώνιος Ε. Χρονάκης Χημικός Χημεία Β΄ Λυκείου Επίδραση θερμοκρασίας και συγκέντρωσης.
Ποιο είδος διαμοριακών δυνάμεων έχουμε: α. Σε υδατικό διάλυμα CaCl 2 β. Σε αέριο μίγμα ΗCl και ΗΒr γ. Σε αέριο μίγμα CO 2 και HCl Λύση: α. Στο υδατικό.
2.5 Διαχωρισμός μειγμάτων
2.2.1– Μείγματα.
Μaθημα 1ο ΕισαγωγικeΣ ΕννοιεΣ ΧημεΙαΣ
2.6.1 Ηλεκτρολυτική διάσπαση του νερού
Διαχωρισμός μειγμάτων
2.9 Υποατομικά σωματίδια – Ιόντα
ΒΟΗΘΟΣ ΦΑΡΜΑΚΕΙΟΥ ΓΕΝΙΚΗ ΧΗΜΕΙΑ ΙΕΚ Μυτιλήνης
Μείγματα.
ΧΗΜΕΙΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
6.4 ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑ, ΘΕΡΜΟΤΗΤΑ & ΜΙΚΡΟΚΟΣΜΟΣ
Διάσπαση του αμύλου από το ένζυμο της στοματικής κοιλότητας αμυλάση
TO NEΡΟ ΩΣ ΔΙΑΛΥΤΗΣ – ΜΕΙΓΜΑΤΑ
Καταστάσεις των υλικών
Περιεκτικότητα διαλύματος & εκφράσεις περιεκτικότητας
Φυσικές μεταβολές Με την μεταβολή των συνθηκών πίεσης και θερμοκρασίας, μπορεί να μεταβληθεί και η φυσική κατάσταση ενός σώματος. Οι μεταβολές αυτές αποτελούν.
Ποια από τις παρακάτω προτάσεις είναι σωστή;
Χημική αντίδραση.
ΕΚΦΕ Ν. Σμύρνης Ιδέες για αξιολόγηση, Ασκήσεις – Προβλήματα – Εργασίες (Φ. Ε. 6) Ηλ. Μαυροματίδης.
ΟΞΕΙΔΟΑΝΑΓΩΓΙΚΕΣ ΤΙΤΛΟΔΟΤΗΣΕΙΣ ΟΞΕΙΔΟΑΝΑΓΩΓΙΚΗ ΤΙΤΛΟΔΟΤΗΣΗ:
ΣΥΜΒΟΛΑ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΚΑΙ ΧΗΜΙΚΩΝ ΕΝΩΣΕΩΝ
ΠΡΑΚΤΙΚΗ ΑΣΚΗΣΗ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ : ΧΗΜΕΙΑΣ ΚΑΙ ΑΝΑΛΥΣΗΣ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΦΟΙΤΗΤΡΙΑ : ΣΑΛΙΑΡΗ ΔΗΜΗΤΡΑ, A.M :16677 ΥΠΕΥΘΥΝΗ ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ : ΕΥΑΓΓΕΛΙΟΥ ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΘΕΜΑ : ΣΥΓΚΡΑΤΗΣΗ.
ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ ΤΗΣ ΦΥΣΙΚΗΣ ΓΙΑ ΤΟ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ
ΧΗΜΙΚΗ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ ΟΡΙΣΜΟΣ
Χημικές ενώσεις – Χημικά στοιχεία
Διαχωρισμός μειγμάτων
ΣΥΜΒΟΛΑ ΣΤΟΙΧΕΙΩΝ ΚΑΙ ΧΗΜΙΚΩΝ ΕΝΩΣΕΩΝ
Σχετική ατομική και μοριακή μάζα
Θερμόμετρα Αλλαγή Φάσης – Τήξη
Διαχωρισμός μειγμάτων
Προσδιορισμοσ σημειου τηξεωσ
Δ.1 Χημική εξίσωση Ζαΐμη Φωτεινή.
Ιδέες για αξιολόγηση, Ασκήσεις – Προβλήματα – Εργασίες Φύλλo Εργασίας 4 ΕΚΦΕ Αμπελοκήπων Αθ. Βελέντζας ΕΚΦΕ Ν. Σμύρνης.
Γιάννης Β. Ντελής Δάσκαλος – Φυσικός Συνεργάτης του Ε.Κ.Φ.Ε Καρδίτσας.
Μείγματα.
Τα υγρά και η εξάτμιση τους
2.2.2 Διαλύματα Το θαλασσινό νερό, το νερό της βρύσης
ΙΩΔΙΟ (I) Το Ιώδιο είναι αμέταλλο χημικό στοιχείο με ατομικό αριθμό 53, και σχετική ατομική μάζα περίπου 127 g. Ανήκει στην ομάδα των αλογόνων (17η ομάδα)
Μείγματα.
ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΤΩΝ ΥΛΙΚΩΝ
Χημική αντίδραση Δ
Η ύλη και τα δομικά συστατικά της.
Μείγματα Μείγματα λέγονται τα υλικά που προέρχονται από την ανάμειξη δύο ή περισσοτέρων ουσιών, που δεν αντιδρούν μεταξύ τους. Οι ουσίες που αναμείχθηκαν.
00
ΔΙΑΧΩΡΙΣΜΟΣ ΜΙΓΜΑΤΩΝ.
1 ΧΗΜΕΙΑ Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ ΑΛΛΑΓΗ ΦΥΣΙΚΩΝ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΩΝ ΒΡΑΣΜΟΣ ΝΕΡΟΥ.
ΧΗΜΙΚΗ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ. Μονόδρομη αντίδραση: 1.Είναι η αντίδραση που γίνεται προς μια μόνο κατεύθυνση. 2.Μετά το τέλος ένα τουλάχιστον από τα αντιδρώντα σώματα.
Μεταγράφημα παρουσίασης:

2.6.2 Φυσικές σταθερές των χημικών ουσιών

Τρόποι με τους οποίους μπορούμε να διαπιστώσουμε αν ένα δείγμα υλικού αποτελείται από μία μόνο ουσία ή είναι μείγμα ουσιών. Τρόποι με τους οποίους μπορούμε να διαπιστώσουμε αν ένα δείγμα υλικού αποτελείται από μία μόνο ουσία ή είναι μείγμα ουσιών. Από τα αριστερά προς τα δεξιά: υδατικό διάλυμα υπεροξειδίου του υδρογόνου (μείγμα νερού και υπεροξειδίου του υδρογόνου), χλωριούχο νάτριο (χημική ένωση που περιέχει νάτριο και χλώριο), θείο (χημικό στοιχείο)

Σημείο βρασμού καθαρού νερού και υδατικών διαλυμάτων Σε δύο ποτήρια ζέσεως (Α και Β) των 100 mL βάζουμε: στο Α 70 g απιονισμένο (καθαρό) νερό, στο Β 70 g νερό και 20 g μαγειρικό αλάτι. Στο ποτήρι Α τοποθετούμε έναν αισθητήρα θερμοκρασίας, τον οποίο συνδέουμε με υπολογιστή, ώστε να λαμβάνουμε το σχεδιάγραμμα της θερμοκρασίας του νερού σε συνάρτηση με το χρόνο. Σε δύο ποτήρια ζέσεως (Α και Β) των 100 mL βάζουμε: στο Α 70 g απιονισμένο (καθαρό) νερό, στο Β 70 g νερό και 20 g μαγειρικό αλάτι. Στο ποτήρι Α τοποθετούμε έναν αισθητήρα θερμοκρασίας, τον οποίο συνδέουμε με υπολογιστή, ώστε να λαμβάνουμε το σχεδιάγραμμα της θερμοκρασίας του νερού σε συνάρτηση με το χρόνο.

Θερμαίνουμε το ποτήρι Α που περιέχει το νερό. Από τον υπολογιστή παίρνουμε το σχεδιάγραμμα Θερμαίνουμε το ποτήρι Α που περιέχει το νερό. Από τον υπολογιστή παίρνουμε το σχεδιάγραμμα Παρατηρούμε ότι η θερμοκρασία του νερού ανέρχεται σταδιακά. Στους 100 οC, που είναι το σημείο ζέσεως του νερού, η θερμοκρασία σταθεροποιείται και το νερό βράζει, μέχρι να εξαερωθεί πλήρως.

Επαναλαμβάνουμε την ίδια διαδικασία με το ποτήρι Β και λαμβάνουμε το παρακάτω σχεδιάγραμμα Επαναλαμβάνουμε την ίδια διαδικασία με το ποτήρι Β και λαμβάνουμε το παρακάτω σχεδιάγραμμα Παρατηρούμε ότι το διάλυμα Παρατηρούμε ότι το διάλυμα δε βράζει σε μια σταθερή θερμοκρασία.

Συνοψίζοντας Οι χημικές ουσίες έχουν σταθερά σημεία ζέσεως και τήξεως, ενώ τα μείγματα όχι. και τήξεως, ενώ τα μείγματα όχι. χημική ουσία μείγμα

Μια στερεή ουσία θερμάνθηκε και έλιωσε. Η θερμοκρασία της κατά τη διάρκεια της θέρμανσης μεταβλήθηκε όπως δείχνει το παρακάτω σχεδιάγραμμα. Αν πρόκειται για μία από τις τέσσερις ουσίες που αναφέρονται στον πίνακα, μπορείς να υποθέσεις ποια είναι; Απάντηση: Βάσει του σχεδιαγράμματος που δίνεται, η θερμοκρασία στην οποία τήκεται η ουσία είναι 42 ο C. Επομένως, η ουσία αυτή θα πρέπει να είναι ο βενζοϊκός ανυδρίτης. Απάντηση: Βάσει του σχεδιαγράμματος που δίνεται, η θερμοκρασία στην οποία τήκεται η ουσία είναι 42 ο C. Επομένως, η ουσία αυτή θα πρέπει να είναι ο βενζοϊκός ανυδρίτης. Σημεία τήξεως διάφορων ουσιών Σημεία τήξεως διάφορων ουσιών Φαινόλη 41 0 C Φαινόλη 41 0 C Βενζοϊκός ανυδρίτης 42 o C Βενζοϊκός ανυδρίτης 42 o C Χλωροφαινόλη 43 o C Χλωροφαινόλη 43 o C Νιτροφαινόλη 45 0 C Νιτροφαινόλη 45 0 C

Οι χημικές ενώσεις δεν είναι μείγματα χημικών στοιχείων. Είναι νέες ουσίες με εντελώς διαφορετικές ιδιότητες από τις ιδιότητες των στοιχείων τους Οι χημικές ενώσεις δεν είναι μείγματα χημικών στοιχείων. Είναι νέες ουσίες με εντελώς διαφορετικές ιδιότητες από τις ιδιότητες των στοιχείων τους Νερό (l) (διασπάται σε)Υδρογόνο (g)Οξυγόνο (g) Χημική ένωσηΧημικό στοιχείο

Διαφορές μειγμάτων και χημικών ουσιών Ουσία ΜείγμαΧημική ένωση Χημικό στοιχείο Ανάλυση Διαχωρίζεται στα συστατικά του με απόσταξη, διήθηση κτλ. Διασπάται σε στοιχεία.Δε διασπάται περαιτέρω. Ιδιότητες Τα συστατικά του διατηρούν πολλές από τις ιδιότητές τους. Είναι τελείως διαφορετικές από αυτές των στοιχείων της. Είναι καθορισμένες. Ποσοτική σύσταση Ποικίλλει ανάλογα με την παρασκευή του. Είναι πάντα σταθερή. Φυσικές σταθερές Εξαρτώνται από την ποσοτική σύστασή του. Είναι πάντα ίδιες.

Συνοψίζοντας

Στάση για εμπέδωση 1. Πώς θα μπορούσες να διαπιστώσεις αν σε ένα δοχείο υπάρχει μόνο νερό ή αλατόνερο χωρίς να το δοκιμάσεις; 1. Πώς θα μπορούσες να διαπιστώσεις αν σε ένα δοχείο υπάρχει μόνο νερό ή αλατόνερο χωρίς να το δοκιμάσεις; 2. Να συμπληρώσεις τα κενά στις παρακάτω προτάσεις: 2. Να συμπληρώσεις τα κενά στις παρακάτω προτάσεις: Οι χημικές ενώσεις δεν είναι ………………. χημικών στοιχείων. Είναι νέες ουσίες με εντελώς διαφορετικές ………………. από τις ιδιότητες των …………… …………… που τις αποτελούν. Οι χημικές ενώσεις δεν είναι ………………. χημικών στοιχείων. Είναι νέες ουσίες με εντελώς διαφορετικές ………………. από τις ιδιότητες των …………… …………… που τις αποτελούν.

3. Κατά τη θέρμανση ενός υγρού υλικού μετρήθηκε η θερμοκρασία σε συνάρτηση με το χρόνο. Τα αποτελέσματα δίνονται στο παρακάτω διάγραμμα. Τη χρονική στιγμή t 1, το υγρό άρχισε να βράζει. Τι ήταν αυτό το υλικό, ουσία ή μείγμα; Αιτιολόγησε την απάντησή σου