Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Κόλλιας Αναστάσιος – Μπελίτσου Νατάσσα
Advertisements

Ποια είναι τα σημάδια του Αυτισμού;
Φέρη Γαλιατσάτου: Η γλωσσική διδασκαλία στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
Πρότυπο Εκπαιδευτήριο Ευρωπαϊκή Παιδεία
Η φωνολογική επίγνωση.
Ιστορία και Δομή της Ελληνικής
Η διδασκαλία ως διαδικασία διαμόρφωσης εγγράμματων ταυτοτήτων
Νόηση-γλώσσα-κόσμος Η γλώσσα είναι ένα σύνολο σημασιών και μορφών, που δηλώνουν έννοιες, με τις οποίες αναφερόμαστε στα όντα, στα πράγματα. Η γλώσσα, ως.
Δραστηριότητες προσομοίωσης
Η Παρέμβαση του Λογοθεραπευτή σε παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες
Κυπριακή Εκπαιδευτική Αποστολή
Alfred Schutz. O Alfred Schutz θεωρείται ως ένας από τους σημαντικότερους θεωρητικούς της φαινομενολογίας στις κοινωνικές επιστήμες. Η συνεισφορά του.
ΟΙ «ΔΙΕΡΓΑΣΙΕΣ» ΣΤΙΣ ΟΜΑΔΕΣ
Δρ Ι.Π.Αμπελάς Ορισμός, αίτια, συνέπειες, τρόποι αντιμετώπισης
Ανάπτυξη και Λειτουργία
Επιθετικότητα Επιθετικότητα είναι η συμπεριφορά που έχει στόχο να πληγώσει κάποιον ή να καταστρέψει κάτι. Η επιθετικότητα συνδέεται με κάποιες συγκινησιακές.
ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΣ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟΣ ΓΡΗΓΟΡΙΟΥ ΡΑΦΑΕΛΛΑ Β’
ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ ΛΟΓΟΥ ΣΤΗΝ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ
Η ΝΕΑ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ Ε’ ΚΑΙ Στ’ ΤΑΞΗΣ.
Γνωστικά Μαθησιακά Προβλήματα
Σχεδίαση Αλγορίθμων. Διεργασίες (1/2) Μία διεργασία αλληλεπιδρά με το περιβάλλον της δεχόμενη είσοδο και παράγοντας έξοδο.
1.5 Γλώσσες Προγραμματισμού
Αρχές Αποτελεσματικής Επικοινωνίας
Σκέψη Είδη σκέψης: Προτασιακή (εκφράζει μία πρόταση/ισχυρισμό)
Μάθηση.
 Προσαρμόζοντας τις προσδοκίες Οι γονείς πρέπει να καταλάβουν ότι το δυσλεκτικό παιδί τους χρειάζεται να προσπαθήσει περισσότερο και με διαφορετικό τρόπο.
Γλώσσα και σκέψη Με τον όρο σκέψη εννοούμε ένα μεγάλο φάσμα νοητικών διεργασιών: Επεξεργασία εννοιών, επίλυση προβλημάτων, ονειροπόληση, προγραμματισμό.
ΝΗΠΙΑΚΗ ΗΛΙΚΙΑ (3-5 χρ.).
Ανάπτυξη λόγου σε παιδιά με κοχλιακό εμφύτευμα
Εισαγωγή στην Έννοια του Αλγορίθμου και στον Προγραμματισμό
Σειρά «Μαργαρίτα» Το αλφαβητάρι.
ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ ΔΙΑΓΝΩΣΗ.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη
Αναπτυξιακή Ψυχολογία
Κατάκτηση της γλώσσας από το παιδί Ο γενικευτικός και αφαιρετικός χαρακτήρας της γλώσσας Το νόημα = σημαινόμενο του γλωσσικού σημείου συγκροτείται στη.
J. Piaget Γνωστική εξελικτική θεωρία Παρδαλού Χριστίνα 4N-EΡΜ11.
«Οι Αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής
Παραδοτέο έργο : Προσαρμογή υλικού για τη διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της ελληνικής σε άτομα με αναπηρίες Η διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της.
Γλωσσική ανάπτυξη. Θεωρίες Γλωσσικής Ανάπτυξης  Οι υπέρμαχοι της θεωρίας της μάθησης- με πρωταγωνιστή τον Skinner- πιστεύουν ότι η ανάπτυξη της.
Η διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της ελληνικής σε ΑμεΑ
Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει.
Η διδασκαλία, εκμάθηση, πιστοποίηση της ελληνικής σε ΑμεΑ
Σακελλαρίου Μαρία, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ Στο προηγούμενο μάθημα είχαμε μιλήσει για το παιχνίδι, τον ορισμό του, τη σημασία του, τα είδη του παιχνιδιού κατά τον Piaget , και το.
Τι είναι/ περιλαμβάνει ένα περιβάλλον μάθησης;
Αθανάσιος Κ. Ρισβάς.
Διαβάζοντας με το παιδί μου: οφέλη και στρατηγικές
Προσεγγίσεις επεξεργασίας πληροφοριών Οι βασικές διεργασίες: Κωδικοποίηση, αποθήκευση, ανάσυρση.
Αναπτυξιακή Ψυχολογία
Εισαγωγή στην Ψυχολογία
ΤΑ ΕΛΛΕΙΜΜΑΤΑ ΣΤΗ ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΩΣ ΑΙΤΙΑΚΟΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΑΣ ΣΤΗΝ ΕΓΔ ΧΡΙΣΤΙΝΑ Φ. ΠΑΠΑΗΛΙΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΑΙΓΑΙΟΥ.
ΘΕΩΡΙΕΣ ΓΝΩΣΤΙΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ
Ακοή, επικοινωνία, ομιλία (b)
Η ανάπτυξη του παιδιού Καλαϊτζίδης Αγάπιος.
ΠEΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ:
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΤΙΚΑ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΑ Ανάπτυξη Εφαρμογών για Φορητές Συσκευές
Θέματα Γλωσσολογίας (α)
Γνωστική ανάπτυξη Μια ματιά στη θεωρία του Piaget και την κοινωνικοπολιτισμική θεωρία του Vygotsky.
Η ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ΣΗΜΕΡΑ
Γλώσσα και Κοινωνία.
«Διγλωσσία και αφασία»
ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗ Γ΄ Γυμνασίου Α΄ Τρίμηνο
Εννοιολογική Χαρτογράφηση
Γλωσσική ανάπτυξη – Κατάκτηση γλώσσας
ΜΝΗΜΗ: ΣΥΓΚΡΑΤΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΚΛΗΣΗ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ
Σχέση διγλωσσίας και γνωστικής / γλωσσικής ανάπτυξης
Εργασία στην Αναπτυξιακή Ψυχολογία
ΔΙΑΦΟΡΑ ΔΕΞΙΟΥ ΜΕ ΑΡΙΣΤΕΡΟΥ ΕΓΚΕΦΑΛΟΥ
ΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑ ΤΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ
ΕΡΕΥΝΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΔΙΓΛΩΣΣΙΑ
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Ανάπτυξη της γλώσσας Η ανάπτυξη της γλωσσικής ικανότητας περνάει από συγκεκριμένα στάδια απόκτησης γλωσσικών επιπέδων. Ο στόχος ενός παιδιού που μαθαίνει τη γλώσσα, είναι να καταφέρει να ξεχωρίζει τους λεκτικούς ήχους, να μάθει να συνδυάζει τους ήχους σε λέξεις, να μάθει το νόημα των λέξεων, να καταφέρει να συνδυάσει τις λέξεις σε περίπλοκες προτάσεις. Αυτή το εξαιρετικά δύσκολο έργο, τα περισσότερα παιδιά το καταφέρνουν μέχρι τον 6ο χρόνο της ηλικίας τους.

Φωνήματα Τα παιδιά φαίνεται να μπορούν εκ γενετής να διακρίνουν τους ήχους που αντιστοιχούν στα φωνήματα όλων των γλωσσών. Η ικανότητα αυτή χάνεται περίπου στον 1ο χρόνο. Σε αυτή την ηλικία τα παιδιά δεν διακρίνουν ήχους που δεν αντιστοιχούν σε διαφορετικά φωνήματα της δικής τους γλώσσας (Eimas, 1985). Αυτή η απώλεια της αρχικής τους ικανότητας φαίνεται να είναι λειτουργική διότι αφορά σε πληροφορίες που δεν απαντώνται στη μητρική γλώσσα του παιδιού. Οι γραμματικοί κανόνες συνδυασμού φωνημάτων αποκτώνται έως τα 4 έτη. Μέχρι τότε τα παιδιά χρησιμοποιούν λέξεις με λάθος αλληλουχίες φωνημάτων.

Λέξεις-Έννοιες Τα παιδιά ενός έτους φαίνεται ότι διαθέτουν ήδη κάποιες έννοιες, πριν αρχίσουν να χρησιμοποιούν λέξεις. Το λεξιλόγιο των παιδιών μέχρι 1.5 έτους ανέρχεται σε 25 λέξεις περίπου και αφορά συγκεκριμένες κατηγορίες εννοιών (ανθρώπους, αντικείμενα, παιχνίδια, φαγητό). Σε αυτό το στάδιο, και μέχρι τα 2.5 χρόνια, τα παιδιά υπεργενικεύουν το νόημα των λέξεων που χρησιμοποιούν, για να καλύψουν την αναντιστοιχία ανάμεσα στον διαθέσιμο αριθμό λέξεων και εννοιών. Το λεξιλόγιο των παιδιών αναπτύσσεται ραγδαία στα επόμενα χρόνια. Σε ηλικία 6 ετών τα παιδιά γνωρίζουν περίπου 15.000 λέξεις (περίπου 10 λέξεις/ημέρα).

Προτάσεις Ανάμεσα στον 1ο και 3ο χρόνο της ζωής, τα παιδιά αρχίζουν να συνδυάζουν τις λέξεις σε προτάσεις με νόημα. Στην αρχή τα παιδιά επικοινωνούν «τηλεγραφικές» προτάσεις αποτελούμενες από κύριες λέξεις, παραλείποντας γραμματικές λέξεις (άρθρα, προθέσεις, ρηματικές καταλήξεις κλπ). Οι προτάσεις αυτές αναπτύσσονται σταδιακά σε σύνθετες και ολοκληρωμένες φράσεις, ακολουθώντας τους κανόνες του συντακτικού. Η εξέλιξη της προτασιακής χρήσης της γλώσσας είναι ίδια σε όλα τα παιδιά, ανεξαρτήτως πολιτισμικών και γλωσσικών διαφορών.

Πώς μαθαίνουμε να μιλάμε; Υπάρχουν δύο διαφορετικές προσεγγίσεις στο πρόβλημα της εκμάθησης της γλώσσας. Η πρώτη προσέγγιση δίνει έμφαση στις διεργασίες μάθησης που συντελούνται, και στα ερεθίσματα του περιβάλλοντος. Η δεύτερη προσέγγιση υποστηρίζει ότι το μεγάλο τμήμα της εκμάθησης της γλώσσας είναι γενετικά καθορισμένο. Φαίνεται ότι και οι δύο παράγοντες (μάθηση/γενετική προδιάθεση) συντελούν στην εκμάθηση της γλώσσας. Το σημείο τριβής που υπάρχει ακόμη στην Ψυχολογία, έχει να κάνει με το βαθμό στον οποίο η γλώσσα εξαρτάται από τους δύο αυτούς παράγοντες.

τι μαθαίνουν τα παιδιά, και Μάθηση Οι θεωρίες μάθησης για την απόκτηση της γλώσσας χωρίζονται σε δύο διαφορετικές υποκατηγορίες σε σχέση με το: τι μαθαίνουν τα παιδιά, και πώς το μαθαίνουν. Η πρώτη θεωρία προσδίδει ιδιαίτερο βάρος στη μίμηση και την εξαρτημένη μάθηση. Η δεύτερη θεωρία επικεντρώνεται στην μάθηση γλωσσικών κανόνων μέσω μιας διαδικασίας «ελέγχου υποθέσεων».

Μίμηση/εξαρτημένη μάθηση Σύμφωνα με αυτή την άποψη, τα παιδιά μιμούνται τους μεγάλους που μιλούν. Ο γονιός δείχνει ένα αντικείμενο και λέει τη λέξη «γάλα». Το παιδί, μιμείται τον ήχο του γονιού. Το πρόβλημα με αυτή την άποψη είναι ότι δεν μπορεί να ερμηνεύσει τη χρήση προτάσεων που τα παιδιά δεν έχουν ακούσει ποτέ στη ζωή τους. Μία απάντηση ίσως είναι ότι οι γονείς ανταμοίβουν τα παιδιά όταν χρησιμοποιούν σωστές προτάσεις, και έτσι μαθαίνουν τους κανόνες του συντακτικού. Το πρόβλημα με αυτή την άποψη είναι ότι οι γονείς θα πρέπει να ενισχύουν όλες τις προτάσεις του παιδιού. Αυτό όμως που συμβαίνει είναι ότι οι γονείς δεν διορθώνουν τη σύνταξη των παιδιών όταν μπορούν να καταλάβουν το νόημα της φράσης.

Συντακτικό και έλεγχος υποθέσεων Η θεωρία του ελέγχου υποθέσεων υποστηρίζει ότι τα παιδιά δεν μαθαίνουν απλά κάποιες αντιστοιχίες ήχων/λέξεων/εννοιών, αλλά μαθαίνουν γραμματικούς και συντακτικούς κανόνες. Τα παιδιά δημιουργούν «υποθέσεις» κανόνων, τους ελέγχουν και εάν είναι σωστοί τους χρησιμοποιούν. Οι υποθέσεις που δημιουργούν τα παιδιά σχετίζονται με λειτουργικούς κανόνες της γλώσσας όπως: καταλήξεις λέξεων που δηλώνουν αλλαγή χρόνου, νοήματος, κλπ., σειρά λέξεων, αποφυγή γραμματικών εξαιρέσεων, κλπ. Η θεωρία του ελέγχου υποθέσεων εξηγεί με επιτυχία το πώς τα παιδιά μαθαίνουν να χρησιμοποιούν προτάσεις που δεν έχουν ξανακούσει.

Γενετικοί παράγοντες Εάν δεν υπήρχε κάποιου είδους γενετική προδιάθεση/γνώση της γλώσσας, τότε ίσως θα έπρεπε η γλωσσική ανάπτυξη να διαφέρει από πολιτισμό σε πολιτισμό και να έχει τέτοια ποικιλία διαμόρφωσης όση και το περιβάλλον του οργανισμού. Τα στοιχεία που συνηγορούν υπέρ της γενετικής προδιάθεσης του ανθρώπου για τη γλώσσα είναι: Ο πλούτος της εγγενούς γνώσης για τη γλώσσα Η ύπαρξη κρίσιμων περιόδων στην ανάπτυξη της γλώσσας και Η απουσία του γλωσσικού μας συστήματος σε άλλα είδη του ζωικού βασιλείου.

Πλούτος εγγενούς γνώσης Τα στάδια γλωσσικής ανάπτυξης είναι τα ίδια για τα παιδιά όλου του κόσμου. Ωστόσο, οι ευκαιρίες που έχουν τα παιδιά να μάθουν τη γλώσσα από τους μεγάλους, ποικίλλουν ανάλογα με το πολιτισμικό και κοινωνικό περιβάλλον. Έχει βρεθεί ότι κωφά παιδιά που δεν έμαθαν από νωρίς τη νοηματική γλώσσα, παρόλα αυτά ανέπτυξαν μία ιδιότυπη μορφή νοηματικής γλώσσας (ιδιόσημο). Το εντυπωσιακό εύρημα ήταν ότι οι διεργασίες ανάπτυξης αυτής της ιδιότυπης γλώσσας είναι ίδιες με την φυσιολογική γλωσσική ανάπτυξη. Επίσης η γλώσσες αυτές έχουν τα ίδια γλωσσικά επίπεδα με την φυσιολογική γλώσσα (λέξεις/προτάσεις κλπ.).

Κρίσιμες περίοδοι Αν δεν παρουσιαστούν τα κατάλληλα γλωσσικά ερεθίσματα μέχρι κάποια ηλικία, ο άνθρωπος δε φαίνεται να μπορεί να αποκτήσει τη γλωσσική ικανότητα. 1. Απόκτηση φωνημάτων ξένης γλώσσας 2. Κρίσιμες περίοδοι για εκμάθηση συντακτικού (κωφά παιδιά που μαθαίνουν νοηματική γλώσσα νωρίς, είναι καλύτερα στη χρήση του συντακτικού από εκείνα που μαθαίνουν αργότερα) 3. Στέρηση γλωσσικών ερεθισμάτων (Genie)

Γλώσσα στα ζώα Παρότι κάποια ζώα (χιμπαντζήδες) μπορούν να μάθουν να χρησιμοποιούν ένα λεξιλόγιο, φαίνεται ότι υπάρχουν διαφορές ανάμεσα στην ανθρώπινη γλώσσα και τη νοηματική γλώσσα των πιθήκων. Παραγωγικότητα γλώσσας περιορισμένη Έλλειψη επιπέδων (κάθε χειρονομία/σύμβολο, έχει νόημα) Συντακτικό (έλλειψη αλλαγής σειράς λέξεων για αλλαγή νοήματος πρότασης) Διαφορετική ταχύτητα μάθησης γλώσσας Ωστόσο, υπάρχουν περιπτώσεις που χιμπαντζήδες μαθαίνουν εντυπωσιακό λεξιλόγιο.