ΓΚΙΟΥΖΕΛΑΚΗ ΧΡΥΣΗ Α.Μ:3160 Δ΄εξάμηνο

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Οι εκπαιδευτικοί: Τουλιόπουλος Φώτης
Advertisements

αποτελούν, για κάθε χώρα, δείκτες «Πολιτισμού και Ανάπτυξης»
Η ΦΥΣΙΚΗ ΣΤΟ ΝΕΟ ΛΥΚΕΙΟ Χαλκίδα 27 Φεβρουαρίου 2011.
ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ Μαρια Κουτάτζη ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ 2012.
Επιμέλεια παρουσίασης: Ασημακοπούλου Κατερίνα Σιλιγάρδου Χρύσα Τζοβάρα Αλεξάνδρα.
ΕΑΡΙΝΟ ΕΞΑΜΗΝΟ ΠΤΔΕ ΡΟΔΟΣ 2010
ΜΕΙΖΟΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗΣ.  Κ ανένα παιδί απ’ έξω  Ό λα τα παιδιά ενταγμένα στη μαθησιακή διαδικασία εκπαιδευτικός συνδιαμορφωτής του υλικού  Ο.
Ο φυσικοθεραπευτησ ωσ εκπαιδευτικοσ
ΝΕΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ
Κάποιες πληροφορίες Η αποτελεσματική αντιμετώπιση προβληματικών συμπεριφορών των παιδιών δεν συνδέεται με την αύξηση των ψυχολογικών υπηρεσιών, αλλά με.
Ευδοξία Παναγιωτίδου Ψυχολόγος Α’ ΚΕΔΔΥ Θεσσαλονίκης Τρίτη,
4. Απόψεις και κίνητρα των μαθητών στο μάθημα των Μαθηματικών.
Η σημασία της αυτογνωσίας στον Επαγγελματικό Προσανατολισμό.
Η επικοινωνία στις κοινωνικές ομάδες και στην εκπαίδευση
Εξερευνώντας το πρότυπο (συναίσθημα, περιεχόμενο, αποτελέσματα) για τη διευκόλυνση της ανατροφοδότησης πολλαπλών πηγών Ομάδα Χάβαρη Χριστιάνα Καρασμάνη.
ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΘΕΤΙΚΩΝ ΣΤΑΣΕΩΝ ΣΤΗ ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ
Βασικές τεχνικές γνωριμίας
 Τα παιδιά της Α΄ Τάξης εξαιρούνται από το πρόγραμμα.  Παρατηρήσαμε ότι τα παιδιά που εισέρχονται για πρώτη χρονιά στο σχολείο χρειάζονται χρόνο για.
 Εισαγωγή  Χωροταξική κατανομή  Προσωπικό  Μαθησιακές μέθοδοι  Επίλογος.
ΔΙΑ ΒΙΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ Γνώση και κατανόηση της Παιδαγωγικής. Επεξεργασία της Εκπαιδευτικής Στρατηγικής. Επιλογή Εκπαιδευτικών μέσων και εργαλείων. Ψαθάκη.
Conducting Effective Meetings ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΙΚΕΣ ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΕΙΣ Μετάφραση-Επιμέλεια: Ελπίδα Βάπτισμα.
«Εκπαίδευση Εκπαιδευτών ΙΕΚ ΠΑΤΡΑΣ» ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΔΙΔΑΚΤΙΚΩΝ ΕΝΟΤΗΤΩΝ
Παρουσίαση Δ.Σ.Μελισσοκομείου
Γεωργιάδης Μιχάλης ΣΣ Φιλολόγων. Αφετηρία: α)από τη μικρή ομάδα στη μεγάλη και από τη μεγάλη στην ολομέλεια) β) διαμόρφωση μόνο μιας ομάδας στην οποία.
H εφαρμογή της ομαδοσυνεργατικής διδασκαλίας στα φιλολογικά μαθήματα Γεωργιάδης Μιχάλης ΣΣ Φιλολόγων.
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας « Βοηθώ Πρώτος » Σχολικό έτος ο Δημοτικό Σχολείο Πάτρας.
Ιγ’ δημοτικο σχολειο παφου Προγραμμα «Νιωθω ασφαλησ στο σχολειo μου»
Ο ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΟΣ ΨΥΧΟΛΟΓΟΣ. Ρόλος και Λειτουργίες  Θεραπευτικός ή αποκατάστασης  Προληπτικός  Εκπαιδευτικός.
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΝΗΛΙΚΩΝ Αντωνία Παπαδάκη Σχολική Σύμβουλος Φιλολόγων Ν. Πέλλας.
Πρόγραμμα Αγωγής Υγείας «Αναγνώριση, έκφραση, χειρισμός συναισθημάτων»
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ Μάριος Κουκουνάρας - Λιάγκης Λέκτορας Διδακτικής των Θρησκευτικών Μάθημα 6 Το εκπαιδευτικό έργο και οι γενικές όψεις και συνθήκες της εκπαίδευσης.
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕΡΟΣ ΠΡΩΤΟ
Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΥΓΕΙΑΣ ΣΤΗΝ ΚΟΙΝΟΤΗΤΑ. Βήματα ανάπτυξης εκπαιδευτικού προγράμματος στην κοινότητα Εντοπισμός μιας ειδικής για ένα πληθυσμό ανάγκης για μάθηση.
Διάλεξη : είναι η μετάδοση γνώσεων από τον δάσκαλο στο μαθητή με το λόγο, την επίδειξη αντικειμένων, την υποδειγματική εκτέλεση δεξιοτήτων ( πνευματικών.
Εισαγωγή στη Νοσηλευτική Επιστήμη Ενότητα 4: Στρες και Στρατηγικές Αντιμετώπισης – Νοσηλευτική Φροντίδα. Κοτρώτσιου Ευαγγελία, Καθηγητής, Τμήμα Νοσηλευτικής,
Είναι άδικο: M ία π ροσέγγιση της έννοιας της αδικίας μέσα από μια αφήγηση Νηπιαγωγός : Αμαλία Παππά 10 ο Ολοήμερο Νηπιαγωγείο Θήβας.
Καταιγισμός ιδεών Συνιστάται για την πολυεπίπεδη εξέταση ζητήματος ή κεντρικής έννοιας, μέσω της παρακίνησης των εκπαιδευόμενων να προβούν σε ελεύθερη,
 Η παιδαγωγική είναι η πιο εκλεπτυσμένη λειτουργία του εκπαιδευτή  Το πώς εφαρμόζεται διαφοροποιεί τους εκπαιδευτικούς /εκπαιδευτές και επιτρέπει να.
ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΛΑΜΑΤΑΣ ΔΙΔΑΣΚΩΝ ΣΤΟ Ε. Π. ΠΑΙ. Κ. ΑΣΠΑΙΤΕ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ Β. ΑΙΓΑΙΟΥ - ΜΥΤΙΛΗΝΗ DEA Εκκλησιαστικής Ιστορίας ΑΠΘ / Δρ. Θεολογίας ΑΠΘ ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ.
ΜΑΡΙΑ ΣΥΡΓΙΑΝΝΗ, ΣχολιΚΗ Συμβουλοσ Θεολογων
ΘΕΩΡΙΕΣ ΛΗΨΗΣ ΑΠΟΦΑΣΗΣ
Ανάλυση κρίσιμου συμβάντος
Μοντέλο Ωριαίας Διδασκαλίας
ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ
Ανακαλυπτική μάθηση Γνώση προϊόν του μαθητή Διαδικασία ανακάλυψης η έρευνα για τον εντοπισμό του ακαθορίστου Μέσα από τα ερεθίσματα που του δίνει ο εκπαιδευτικός.
ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΨΥΧΟΛΟΓΙΑ.
Επιθεώρηση Συμβουλευτικής-Προσανατολισμού,
«Ελπίδα Ζωής» Αγγελική Μπαβέλλα- Επιστημονικά Υπεύθυνη-ψυχολόγος
Υγεία και Ευεξία Μαθητών/τριών
Ευάγγελος Αλμπανίδης Καθηγητής
Παραδείγματα εκπαιδευτικών ερευνών δράσης
Πορεία διδασκαλίας Στάδιο προετοιμασίας Στάδιο παρουσίασης
Προσχολική Παιδαγωγική
Τεχνικές Πωλήσεων ΕΝΟΤΗΤΑ 3η- Μέρος Α
Μάριος Κουκουνάρας-Λιάγκης Μάθημα 6
ΚΟΙΝΗ ΓΝΩΜΗ & ΠΕΙΘΩ.
Κομνηνού Ιωάννα, υπ.Διδ. MPhil
Παναγιώτης Σαραντόπουλος Σχολικός Σύμβουλος Φυσικών Επιστημών
Αναζητώντας το καλό κλίμα στο σχολείο
Οργάνωση της Εκπαίδευσης σε Προγράμματα δραστηριοτήτων
Πανελλήνια Ημέρα Κατά της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού
Εισήγηση Δρ. Δ. Δαποντας.
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ (30%)
Η σκέψη και πράξη του εκπαιδευτικού
ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΝΗΛΙΚΩΝ.
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
Η ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΤΗΣ ΙΣΤΟΡΙΑΣ ΣΗΜΕΡΑ
Διδάσκοντας με στόχο την κατανόηση ΄ Δρ. Μ. Λάτση – ΠΕ 70
«το διδάσκω σημαίνει λέγω-πληροφορώ και το μαθαίνω σημαίνει
Ομάδα Πρεσβευτών eSafetyLabel+
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΓΚΙΟΥΖΕΛΑΚΗ ΧΡΥΣΗ Α.Μ:3160 Δ΄εξάμηνο -ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ -ΟΙ ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΕΜΨΥΧΩΣΗΣ ΚΑΙ ΟΙ ΚΑΤΗΓΟΡΙΕΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΟΜΕΝΩΝ -ΟΙ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΧΕΙΡΙΣΜΟΥ ΤΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ ΣΤΟΝ ΤΟΜΕΑ ΤΗΣ ΕΜΨΥΧΩΣΗΣ ΓΚΙΟΥΖΕΛΑΚΗ ΧΡΥΣΗ Α.Μ:3160 Δ΄εξάμηνο

Ενότητες Σχεδιασμός εκπαιδευτικού προγράμματος. Κατανόηση των αρχών εμψύχωσης και των κατηγοριών των εκπαιδευομένων. Χρησιμοποίηση των τεχνικών χειρισμού των σχέσεων στον τομέα της εμψύχωσης.

ΕΝΟΤΗΤΑ 1. ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ α. Εφαρμογή χρονολογικής μεθόδου. β. Επεξεργασία των εγγράφων.

1.α. Η ΧΡΟΝΟΛΟΓΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΣ (στάδια:) Α. Κατάρτιση καταλόγου περιοριστικών παραγόντων (εκπαιδευόμενοι, διάρκεια, ανθρώπινοι και οικονομικοί πόροι και χρόνος προετοιμασίας). Β. Σύνταξη του θέματος και των γενικών σκοπών του προγράμματος. Γ. Διαίρεση του θέματος σε διδακτικές ενότητες και σύνταξη των στόχων κάθε ενότητας. Δ. Επιλογή της στρατηγικής κάθε ενότητας και των δραστηριοτήτων. Ε. Επεξεργασία «Κόκκινης κλωστής», χρονοδιαγράμματος και ανάλογη διαμόρφωση της εκπαιδευτικής στρατηγικής. Σύνταξη των εγγράφων.

1.β. ΤΑ ΕΓΓΡΑΦΑ Παραδίδονται στον χρηματοδότη Ανήκουν στον εκπαιδευτή (Aφορούν κυρίως το θέμα και τους σκοπούς του προγράμματος, τα χαρακτηριστικά των εκπαιδευομένων, την εμπειρία του εκπαιδευτή, τον προϋπολογισμό κ.ά) Ανήκουν στον εκπαιδευτή «Κόκκινη κλωστή» Καρτέλες δραστηριοτήτων Δίδονται στους εκπαιδευόμενους Ειδοποίηση-πρόσκληση Έγγραφα σχετικά με το περιεχόμενο Έγγραφα δραστηριοτήτων Πρόγραμμα δράσης Ερωτηματολόγιο αξιολόγησης

ΕΝΟΤΗΤΑ 2. Κατανόηση των αρχών εμψύχωσης και των κατηγοριών των εκπαιδευομένων Αρχές της κοινής λογικής Αρχές της ψυχοκοινωνιολογίας Ψυχολογικά χαρακτηριστικά και καταστάσεις σχέσεων των εκπαιδευομένων

2.1 ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΚΟΙΝΗΣ ΛΟΓΙΚΗΣ Α. ΕΠΙΠΛΗΤΤΟΥΜΕ ΕΝΑΝ ΔΥΣΚΟΛΟ ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΝΤΑ ΜΟΝΟ ΣΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΠΟΥ ΕΜΠΟΔΙΖΕΙ ΤΗΝ ΥΠΟΛΟΙΠΗ ΟΜΑΔΑ ΝΑ ΠΑΡΑΚΟΛΟΥΘΗΣΕΙ Β. ΣΕ ΜΙΑ ΟΜΑΔΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΟΜΕΝΩΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ Γ. ΟΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΟΜΕΝΟΙ ΜΙΜΟΥΝΤΑΙ ΤΗ ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗ Δ. Η ΟΜΑΔΑ ΑΥΤΟΡΡΥΘΜΙΖΕΤΑΙ: Ο «ΣΩΤΗΡΑΣ» ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΕΧΕΙ ΤΟ ΧΡΟΝΟ ΝΑ ΚΑΝΕΙ ΤΗΝ ΕΜΦΑΝΙΣΗ ΤΟΥ Ε. Η ΑΝΤΙΣΤΑΣΗ ΣΤΙΣ ΑΛΛΑΓΕΣ ΕΙΝΑΙ ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΚΗ ΣΤ. Ο ΧΡΟΝΟΣ ΕΙΝΑΙ ΣΥΜΜΑΧΟΣ ΤΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗ Ζ. «ΑΦΗΣΤΕ ΤΟΥΣ ΝΑ ΔΡΑΣΟΥΝ!» (Ο ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΣ ΚΑΘΗΔΗΓΕΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟ ΟΣΟΝ ΑΦΟΡΑ ΤΗΝ ΜΟΡΦΗ ΠΑΡΑ ΤΗΝ ΟΥΣΙΑ)

2.2. ΑΡΧΕΣ ΤΗΣ ΨΥΧΟΚΟΙΝΩΝΙΟΛΟΓΙΑΣ ΟΙ ΑΝΑΓΚΕΣ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΟΜΕΝΩΝ ΣΥΜΦΩΝΑ ΜΕ ΤΗΝ ΠΥΡΑΜΙΔΑ ΤΟΥ ΜΑΣΛΟΟΥ ΤΑ ΣΤΑΔΙΑ ΣΤΗ ΖΩΗ ΜΙΑΣ ΟΜΑΔΑΣ Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΗΣ ΜΕΤΑΒΙΒΑΣΗΣ ΤΟ ΤΡΙΓΩΝΟ ΤΟΥ ΚΑΡΠΜΑΝ

Η ΠΥΡΑΜΙΔΑ ΤΩΝ ΑΝΑΓΚΩΝ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΟΜΕΝΩΝ αυτοεκπλήρωση αναγνώριση του ανήκειν ασφάλεια επιβίωση Πυραμίδα του Μάσλοου να αναγνωρίζονται να ανήκουν να δρουν να αισθάνονται διασφαλισμένοι να καταλαβαίνουν

ΤΑ ΣΤΑΔΙΑ ΣΤΗ ΖΩΗ ΤΗΣ ΟΜΑΔΑΣ Επίπεδο προσωπικής εμπλοκής Σύνθεση Αντιπαράθεση Τερματισμός Προσανατολισμός Διάρκεια του προγράμματος

Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΗΣ ΜΕΤΑΒΙΒΑΣΗΣ Η έννοια αυτή δηλώνει ότι οι εκπαιδευόμενοι μεταβιβάζουν στο πρόσωπο του εκπαιδευτή είτε συμπάθεια (θετική μετάθεση), είτε εχθρότητα (αρνητική μετάθεση). Έχει τη σημασία της ταύτισης ή της μη ταύτισης με τον εκπαιδευτή. Έχει δύο συνέπειες για τον εκπαιδευτή: Αφενός, πρέπει να κατέχει καλά το θέμα του και να εφαρμόζει και ο ίδιος ό,τι διδάσκει. Αφετέρου,να μην αποτελεί αυθεντία, να μην είναι «τέλειος».

2.2. ΤΟ ΤΡΙΓΩΝΟ ΤΟΥ ΚΑΡΠΜΑΝ Διώκτης Σωτήρας Θύμα

2.3. ΨΥΧΟΛΟΓΙΚΑ ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΚΑΙ ΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΣΧΕΣΕΩΝ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΟΜΕΝΩΝ ΡΟΛΟΣ ΚΑΙ ΕΚΔΗΛΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΓΙΑΤΙ? ΠΩΣ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΖΕΤΑΙ? Ο ΚΕΦΑΤΟΣ, ΤΟ ΠΕΙΡΑΧΤΗΡΙ ΤΗΣ ΟΜΑΔΑΣ Έντονη ανάγκη για αναγνώριση και να ανήκει κάπου. Να γελάμε καλόκαρδα. Να του δίνουμε υπευθυνότητες. Εάν αυτά δεν έχουν αποτέλεσμα, να γίνεται κατ’ ιδίαν συζήτηση. Ο ΔΟΥΛΙΚΟΣ (Προσπαθεί με όλα τα μέσα να δημιουργήσει μια απευθείας και οικεία σχέση με τον εκπαιδευτή.) Ανάγκη για αναγνώριση. Μιμητισμός και πολύ έντονη μεταβίβαση στο πρόσωπο του εκπαιδευτή. Να του φερόμαστε όπως ακριβώς και στους άλλους. Να στρέφουμε προς την ομάδα τις ερωτήσεις που κάνει.

Ο ΑΝΤΙΠΟΛΙΤΕΥΟΜΕΝΟΣ (Κάνει σχόλια, αμφισβητεί.) Ο ΑΝΤΙΠΟΛΙΤΕΥΟΜΕΝΟΣ (Κάνει σχόλια, αμφισβητεί.) Έντονη ανάγκη για αναγνώριση. Να του δίνεται συχνά ο λόγος. Να μην ερχόμαστε σε απευθείας αντιπαράθεση. Ο «ΒΟΛΕΜΕΝΟΣ» ΑΔΙΑΦΟΡΟΣ Βρίσκεται στο στάδιο του τερματισμού. Λόγω διαφόρων αναγκών. Να τον αναφέρουμε που και που και να παρατηρούμε την αντίδρασή του. Να αποφεύγουμε να αναδιατυπώνουμε τη στάση του. Ο ΠΑΘΗΤΙΚΟΣ ΕΠΑΝΑΣΤΑΤΗΣ (Υποδηλώνει με διάφορες εκνευρισμένες κινήσεις και μορφασμούς μια αποδοκιμασία.) Βρίσκεται στο στάδιο της αντιπαράθεσης. Ανάγκη για αναγνώριση. Περιμένουμε να παρέμβει ο «σωτήρας». Σε ακραία περίπτωση παρεμβαίνουμε, επαναπροσδιορίζοντας τη μεταξύ μας σχέση.

ΕΝΟΤΗΤΑ 3. ΟΙ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΧΕΙΡΙΣΜΟΥ ΤΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ ΣΤΟΝ ΤΟΜΕΑ ΤΗΣ ΕΜΨΥΧΩΣΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑ 3. ΟΙ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΧΕΙΡΙΣΜΟΥ ΤΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ ΣΤΟΝ ΤΟΜΕΑ ΤΗΣ ΕΜΨΥΧΩΣΗΣ Α. ΟΙ ΜΗ ΛΕΚΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ Β. ΟΙ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΤΗΣ ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗΣ ΑΚΡΟΑΣΗΣ Γ. ΟΙ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΟΛΟΓΙΑΣ

3.Α. ΟΙ ΜΗ ΛΕΚΤΙΚΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ Η φωνή: ήρεμη, σταθερή, όχι πολύ δυνατή, με περιόδους σιωπής. Το βλέμμα και οι εκφράσεις του προσώπου: συνήθως ασυνείδητα εκφράζουμε αυτό που νιώθουμε με το βλέμμα μας. Οι κινήσεις και η μετακίνηση: Κινείται προς τα άτομα που μιλούν, για να σωπάσουν. Δεν πλησιάζει έναν επιτιθέμενο συμμετέχοντα, γιατί ενδέχεται να μεταδώσει επιθετικό μήνυμα. Καθιστός: συμμετοχή, μη καθοδηγητική στάση. Όρθιος: συντονισμός, τάση διαιτησίας.

3.Β. ΟΙ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗΣ ΑΚΡΟΑΣΗΣ Βασίζονται στο αξίωμα ότι ο ίδιος ο εκπαιδευόμενος μπορεί να δώσει την απάντηση στα ερωτήματά του και τη λύση στα προβλήματά του. Η ΤΕΧΝΙΚΗ ΤΩΝ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ (π.χ. Πώς; Γιατί; Τι εννοείτε; κλπ) ΕΠΑΝΑΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΛΕΓΟΜΕΝΩΝ ΚΑΙ ΤΗΣ ΣΤΑΣΗΣ/ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑΣ (π.χ «Αυτό που θέλετε να πείτε είναι… Έτσι δεν είναι;» ή «Έχω την εντύπωση ότι θέλετε να παρέμβετε. Έτσι δεν είναι;») ΖΗΤΑΜΕ ΔΙΑΤΥΠΩΣΗ ΠΡΟΤΑΣΕΩΝ (π.χ. «Τι έχετε να συστήσετε;») ΠΡΟΣΦΕΥΓΟΥΜΕ ΣΤΗ ΦΑΝΤΑΣΙΑ (π.χ. «Και αν αυτό πήγαινε καλά, τι θα άλλαζε για σας;») ΠΡΟΣΦΕΥΓΟΥΜΕ ΣΤΗΝ ΟΜΑΔΑ

3.3. ΟΙ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΟΛΟΓΙΑΣ Η ΥΠΕΝΘΥΜΗΣΗ ΤΩΝ ΚΑΝΟΝΩΝ ΤΟΥ ΠAIΧΝΙΔΙΟΥ π.χ. «Θέλετε να παρέμβετε, το καταλαβαίνω, όμως σας υπενθυμίζω ότι θα ήθελα να κρατήσετε τις ερωτήσεις σας για το τέλος…» Η ΗΠΙΑ ΑΝΤΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΟΛΟΓΙΑ π.χ «Ναι, καταλαβαίνω, ωστόσο νομίζω ότι...». Η ΘΕΤΙΚΗ ΤΟΠΟΘΕΤΗΣΗ ΣΕ ΝΕΟ ΠΛΑΙΣΙΟ π.χ. «Αυτό που ρωτάτε είναι πώς θα εφαρμοστεί εύκολα αυτή η τεχνική. Ε, λοιπόν θα επεξεργαστούμε μαζί το εξής…» Η ΜΕΤΑΦΟΡΑ ΚΑΙ Η ΑΝΑΛΟΓΙΑ (Από την καθημερινή ζωή: π.χ. οδήγηση αυτοκινήτου, αθλητισμός κ.ά.) Οι παγίδες της επιχειρηματολογίας: Το λεξιλόγιο που πρέπει να αποφεύγεται: «όχι», πολύ γενικόλογοι όροι (πάντα, ποτέ, όλοι οι άνθρωποι), αυταρχικοί όροι (πρέπει, αυτό δε γίνεται) κ.ά. Το σκεπτικό «ο σκοπός αγιάζει τα μέσα»: ειρωνεία, γελοιοποίηση, περιφρόνηση, «να ρίχνουμε άδεια για να πιάσουμε γεμάτα».