Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Α΄

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Α΄
Advertisements

Ελαστικότητα 4η Διάλεξη.
Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Α΄
Σχέση ισοτιμίας και εισοδήματος
Ο ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ ΤΩΝ ΤΙΜΩΝ
Ζήτηση των Αγαθών..
Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Α΄
Η ΑΓΟΡΑ 3η Διάλεξη.
Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Α΄
© 2007 Εκδόσεις Κριτική Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Α΄ David Begg S. Fischer, R. Dornbusch.
ΜΙΚΡΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ.
ΤΜΗΜΑ ΣΤΑΣΤΙΚΗΣ & ΑΝΑΛΟΓΙΣΤΙΚΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ
Κεφ. 7: Χρήμα – πληθωρισμός
© 2007 Εκδόσεις Κριτική Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Α΄ David Begg S. Fischer, R. Dornbusch.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 2 ΕΥΘΥΓΡΑΜΜΗ ΚΙΝΗΣΗ
1 Πραγματικοί Οικονομικοί Κύκλοι. 2 Βραχυχρόνιες διακυμάνσεις Σε συναθροιστικά οικονομικά μεγέθη: Προϊόν, απασχόληση, ανεργία. Ιδιωτικές επενδύσεις, κατανάλωση,
Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Α΄
© 2007 Εκδόσεις Κριτική Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Β’ David Begg S. Fischer, R. Dornbusch.
Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Α΄
ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΖΗΤΗΣΗ ΚΑΙ ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΠΡΟΣΦΟΡΑ
1.3 ΠΑΡΑΓΩΓΙΚΕΣ ΜΟΝΑΔΕΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ
Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Α΄
Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Α΄
© 2007 Εκδόσεις Κριτική Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Α΄ David Begg S. Fischer, R. Dornbusch.
Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Α΄
Συνολική Ζήτηση Εθνικό Εισόδημα Εθνικό Προϊόν Εθνική Δαπάνη
Ζήτηση χρήματος: εξαρτάται από ονομαστικό επιτόκιo, i
ΑΡΧΕΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΘΕΩΡΙΑΣ
Κοινωνικοοικονομική Αξιολόγηση Επενδύσεων Διάλεξη 4η
Κοινωνικοοικονομική Αξιολόγηση Επενδύσεων Διάλεξη 3η
Οικονομία και περιβάλλον ΙΙ Βασικά στοιχεία μικροοικονομίας
Μικροοικονομική Θεωρία και Πολιτική Ενότητα 3: Ελαστικότητα Ζήτησης. Διαλέξεις 4 έως 5. Γεώργιος Θεοδοσίου, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων,
Μικροοικονομική Ι Ενότητα # 3: Θεωρία επιλογών καταναλωτή Διδάσκων: Πάνος Τσακλόγλου Τμήμα: Διεθνών και Ευρωπαϊκών Οικονομικών Σπουδών.
ΜΙΚΡΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ Ενότητα 1: Αγορά Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός.
Μικροοικονομική Θεωρία και Πολιτική Ενότητα 2: ΖΗΤΗΣΗ. Διάλεξη 3. Γεώργιος Θεοδοσίου, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων, T.E.I. Θεσσαλίας.
Μικροοικονομική Θεωρία και Πολιτική Ενότητα 4: Ζήτηση Προσφορά και Αγορά. Διαλέξεις 6 έως 7. Γεώργιος Θεοδοσίου, Αναπληρωτής Καθηγητής, Τμήμα Διοίκησης.
Μικροοικονομική Ι Ενότητα # 2: Ελαστικότητες Διδάσκων: Πάνος Τσακλόγλου Τμήμα: Διεθνών και Ευρωπαϊκών Οικονομικών Σπουδών.
ΜΙΚΡΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ Ενότητα 6: Ζήτηση Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων Το περιεχόμενο του μαθήματος διατίθεται με άδεια Creative Commons εκτός.
1 Σχέση ισοτιμίας και εισοδήματος Οικονομική πολιτική Βραχυχρόνιες-μακροχρόνιες επιπτώσεις.
Προσφορά, ζήτηση και δυνάμεις της αγοράς Κεφάλαιο 4 Copyright © 2001 by Harcourt, Inc. All rights reserved. Requests for permission to make copies of any.
Διάλεξη 7 Μακροοικονομία. Κεϋνσιανός Σταυρός Πραγματική δαπάνη (Υ): το ποσό που τα νοικοκυριά, οι επιχειρήσεις και το κράτος δαπανούν σε αγαθά και υπηρεσίες,
Μακροοικονομία Διάλεξη 8. Ισορροπία στο Υπόδειγμα IS-LM Καμπύλη IS: ισορροπία στην αγορά αγαθών Υ = C(Y – T) + I(r) + G Καμπύλη LM: ισορροπία στην αγορά.
1 To πρότυπο υπόδειγμα του εμπορίου Κοινά χαρακτηριστικά υποδειγμάτων διεθνούς εμπορίου: Προσφορά προϊόντος - σχετική προσφορά Ζήτηση προϊόντος – σχετική.
Εισαγωγή στην Οικονομική Ι Ζήτηση, Προσφορά, Ελαστικότητες.
Μακροοικονομία Διάλεξη 5. Πληθωρισμός: μετράει τη μεταβολή του γενικού επιπέδου των τιμών Τα αίτια του Πληθωρισμού 1)Η θεωρία του πληθωρισμό ζήτησης:
D. ACEMOGLU, D. LAIBSON, J. A. LIST
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΕΠΙΣΤΗΜΗ
Μικροοικονομία Διάλεξη 2.
Ενότητα 7: Ισορροπία της αγοράς
Ενότητα 3 : Ανάλυση ζήτησης Καραμάνης Κωνσταντίνος
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΓΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΟΛΟΓΟΥΣ (Κ105)
ΤΕΙ ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ ΣΧΟΛΗ: ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΓΕΩΠΟΝΩΝ & ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ ΤΜΗΜΑ: ΤΕΧΝΟΛΟΓΩΝ ΓΕΩΠΟΝΩΝ.
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων
Εισαγωγή στο Γραμμικό Προγραμματισμό
ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ Οικονομική Ανάλυση.
ΕΛΑΣΤΙΚΟΤΗΤΑ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3.
ΘΕΩΡΙΑ ΤΟΥ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΗ ΚΕΦΑΛΑΙΟ 4.
Ενότητα 2: Εισοδηματικός περιορισμός
ΟΛΙΚΗ ΖΗΤΗΣΗ Με τον όρο ολική ζήτηση αναφερόμαστε στη
Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα στο ΤΕΙ Ιονίων Νήσων
To πρότυπο υπόδειγμα του εμπορίου
Διεθνής οικονομική Θεωρία και πολιτική 4η βελτιωμένη έκδοση
Oι τιμές των αγαθών προσδιορίζονται στην αγορά από την αλληλεπίδραση των δυνάμεων της ζήτησης και της προσφοράς.
Γεωργικό πρόβλημα (Farm problem)
BA (Hons) Economics for Business Year 2 B2099 APPLIED MICROECONOMICS Lecture 2 Ελαστικότητα - Elasticity Panagiotis Koutsouvelis (Module leader) Maria.
ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΓΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΟΛΟΓΟΥΣ (Κ105)
ANDREW B. ABEL,BEN S. BERNANKE, DEAN CROUSHORE
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΗΝ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΕΠΙΣΤΗΜΗ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΑ ΔΗΜΟΣΙΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ
To πρότυπο υπόδειγμα του εμπορίου
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Εισαγωγή στην Οικονομική ΤΟΜΟΣ Α΄ David Begg S. Fischer, R. Dornbusch

5 Επιλογές του Καταναλωτή και Αποφάσεις Ζήτησης

Τέσσερα βασικά στοιχεία του υποδείγματος επιλογής του καταναλωτή Το εισόδημα του καταναλωτή. Οι τιμές των αγαθών. Οι προτιμήσεις του καταναλωτή. Η υπόθεση ότι οι καταναλωτές μεγιστοποιούν τη χρησιμότητά τους.

Ο εισοδηματικός περιορισμός Έστω ένας σπουδαστής με εισόδημα £50, το οποίο μπορεί να δαπανηθεί για ταινίες και γεύματα. Το εισόδημα και οι τιμές καθορίζουν τους συνδυασμούς των δύο αγαθών που είναι σε θέση να αγοράσει ο καταναλωτής. Η γραμμή εισοδηματικού περιορισμού διαχωρίζει τους εφικτούς από τους μη εφικτούς συνδυασμούς. 1 2 3 4 5 6 8 10 12 Γεύματα Ταινίες A B G C D E F Η τιμή των γευμάτων είναι £5, η τιμή των ταινιών είναι £10.

Το υπόδειγμα των καταναλωτικών προτιμήσεων Υποθέτει ότι ο καταναλωτής προτιμάει το περισσότερο από το λιγότερο. Σε σχέση με το σημείο a: - ο καταναλωτής θα προτιμούσε να βρίσκεται προς τα βορειοανατολικά, π.χ. στο c. - αλλά προτιμάει το a από σημεία όπως το b που βρίσκονται προς τα νοτιοδυτικά. Ποσότητα ταινιών c a b Ποσότητα γευμάτων

Το υπόδειγμα των καταναλωτικών προτιμήσεων (2) Το a προτιμάται από όλα τα σημεία της κατεχόμενης περιοχής. Αλλά ο καταναλωτής θα προτιμούσε κάθε σημείο της προτιμώμενης περιοχής από το a. Σε σημεία όπως το e και το d ο καταναλωτής έχει μεγαλύτερη ποσότητα του ενός αγαθού και μικρότερη του άλλου σε σχέση με το a. Ποσότητα γευμάτων Ποσότητα ταινιών a b c Προτιμώμενη περιοχή Κατεχόμενη e d

Το υπόδειγμα των καταναλωτικών προτιμήσεων (3) Μια καμπύλη αδιαφορίας όπως η U2U2, δείχνει όλους τους συνδυασμούς που δίνουν την ίδια χρησιμότητα στον καταναλωτή. - η κλίση της καμπύλης αδιαφορίας είναι αρνητική (λόγω των υποθέσεών μας). - η καμπύλη γίνεται όλο και πιο επίπεδη καθώς προχωράμε προς τα δεξιά. - οι καμπύλες αδιαφορίας δεν τέμνονται. Ποσότητα γευμάτων Ποσότητα ταινιών U2

Η επιλογή του καταναλωτή Το σημείο στο οποίο η χρησιμότητα μεγιστοποιείται βρίσκεται αν συνδυάσουμε τις καμπύλες αδιαφορίας (U) με τη γραμμή εισοδηματικού περιορισμού (BL). Το σημείο επιλογής είναι το C όπου ο εισοδηματικός περιορισμός εφάπτεται σε μία καμπύλη αδιαφορίας. Τα σημεία B και E είναι επίσης εφικτά, αλλά δίνουν μικρότερη χρησιμότητα, καθώς βρίσκονται σε χαμηλότερη καμπύλη αδιαφορίας. U3 Ποσότητα γευμάτων Ποσότητα ταινιών U2 U1 BL C E B

Προσαρμογή στις μεταβολές του εισοδήματος Μια αλλαγή στο εισόδημα του καταναλωτή μετατοπίζει τη γραμμή εισοδηματικού περιορισμού, χωρίς όμως να αλλάξει την κλίση της. Η μεταβολή που θα προκληθεί στην επιλογή του καταναλωτή θα εξαρτηθεί από τη φύση των δύο αγαθών.

Κανονικά αγαθά Όταν και τα δύο αγαθά είναι ΚΑΝΟΝΙΚΑ, η αύξηση του εισοδήματος οδηγεί στο νέο σημείο επιλογής C'. Η ζητούμενη ποσότητα και των δύο αγαθών αυξάνεται. U2 U1 Γεύματα Ταινίες BL0 BL1 C C'

Ένα κατώτερο αγαθό και ένα κανονικό αγαθό Όταν τα γεύματα είναι κατώτερο αγαθό, η αύξηση του εισοδήματος οδηγεί τον καταναλωτή από το σημείο C στο σημείο C'. Η ποσότητα των γευμάτων μειώνεται και η ποσότητα των ταινιών αυξάνεται. Γεύματα Ταινίες BL0 BL1 U2 U1 C C'

Προσαρμογή στις μεταβολές της τιμής Μια αύξηση στην τιμή ενός αγαθού μετατοπίζει τον εισοδηματικό περιορισμό - αλλάζοντας την κλίση του, η οποία αντανακλά τις σχετικές τιμές.

Αύξηση της τιμής των γευμάτων (1) Η αύξηση της τιμής των γευμάτων μετατοπίζει τον εισοδηματικό περιορισμό από τη θέση BL0 στη θέση BL1. Η αύξηση της τιμής μειώνει την αγοραστική δύναμη. Γεύματα Ταινίες BL0 BL1

Αύξηση της τιμής των γευμάτων (2) Καθώς η τιμή των γευμάτων αυξάνεται, ο καταναλωτής μετακινείται από το C στο Ε. Το τελικό αποτέλεσμα είναι η μείωση της ζητούμενης ποσότητας γευμάτων. Μπορούμε να προσδιορίσουμε την καμπύλη ζήτησης ενώνοντας περισσότερα τέτοια σημεία για διαφορετικά επίπεδα τιμών. Ταινίες U1 E C U2 H BL1 BL0 Γεύματα

Αντίδραση στις μεταβολές των τιμών Η αντίδραση στη μεταβολή μιας τιμής αποτελείται από δύο αποτελέσματα. Το ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΥΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ - είναι η προσαρμογή στη μεταβολή των σχετικών τιμών. Το ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ - είναι η προσαρμογή στη μεταβολή του πραγματικού εισοδήματος.

Το αποτέλεσμα υποκατάστασης Ο υποθετικός εισοδηματικός περιορισμός ΗΗ έχει την κλίση των ΝΕΩΝ σχετικών τιμών και εφάπτεται στην ΠΑΛΙΑ καμπύλη αδιαφορίας στο D. Το ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΥΠΟΚΑΤΑΣΤΑΣΗΣ είναι η κίνηση από το C στο D κατά μήκος της U2U2. Είναι πάντα αρνητικό. Στη συγκεκριμένη περίπτωση, η αύξηση της τιμής των γευμάτων οδηγεί σε μείωση της ζήτησης καθώς κινούμαστε από το C στο D. H D Ταινίες U2 U1 C E U2 U1 BL1 BL0 Γεύματα

Το αποτέλεσμα εισοδήματος Το ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ είναι η κίνηση από το D στο E. - αντανακλά την πτώση του πραγματικού εισοδήματος για σταθερές σχετικές τιμές. - μπορεί να είναι θετικό ή αρνητικό, ανάλογα με το αν το αγαθό είναι κανονικό ή κατώτερο. Γεύματα BL0 BL1 U2 U1 C E H D Ταινίες

Αποτελέσματα εισοδήματος και υποκατάστασης για ένα κατώτερο αγαθό Το ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ είναι η κίνηση από το D στο E. - στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι θετικό, επειδή το αγαθό είναι κατώτερο. - τα αποτελέσματα των αποτελεσμάτων εισοδήματος και υποκατάστασης στη ζήτηση είναι επομένως αντίθετα. - αλλά το αποτέλεσμα υποκατάστασης είναι ισχυρότερο, επομένως το τελικό αποτέλεσμα είναι η μείωση της ζήτησης. Ταινίες H D C U2 E H U1 BL1 BL0 Γεύματα

Αποτελέσματα εισοδήματος και υποκατάστασης για ένα αγαθό Giffen Το ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑ ΕΙΣΟΔΗΜΑΤΟΣ είναι η κίνηση από το D στο E. - στη συγκεκριμένη περίπτωση είναι θετικό επειδή το αγαθό είναι κατώτερο. - άρα οι επιδράσεις των αποτελεσμάτων εισοδήματος και υποκατάστασης στη ζήτηση είναι (στη συγκεκριμένη περίπτωση) αντίθετες. - αλλά το αποτέλεσμα υποκατάστασης είναι ασθενέστερο, επομένως το τελικό αποτέλεσμα είναι η αύξηση της ζήτησης. Ταινίες H D C U2 E U1 H BL1 BL0 Γεύματα

Μεταβιβαστικές πληρωμές σε χρήμα και σε είδος Ο AF είναι ο αρχικός εισοδηματικός περιορισμός, όπου ο καταναλωτής επιλέγει το σημείο e0. Ο Ae1F' είναι ο νέος εισοδηματικός περιορισμός. Δεδομένου αυτού, η καλύτερη επιλογή για τον καταναλωτή είναι το e1. Με μια ισοδύναμη μεταβιβαστική πληρωμή σε χρήμα, ο περιορισμός είναι τώρα ο A'e1F'. Ο καταναλωτής βρίσκεται τώρα σε καλύτερη θέση, καθώς μπορεί να επιλέξει το σημείο e2. 10 F A  QF A'  e0  e2  14 e1 F'   Ταινίες QM Γεύματα

Η κατασκευή της καμπύλης ζήτησης της αγοράς Αν στην τιμή £5 ο καταναλωτής 1 ζητάει 11 μονάδες και ο καταναλωτής 2 ζητάει 13 μονάδες, τότε η ζήτηση της αγοράς στην τιμή £5 θα είναι 24 μονάδες. Η καμπύλη ζήτησης της αγοράς είναι το οριζόντιο άθροισμα των ατομικών καμπυλών ζήτησης Καταναλωτής 1 5 11 Αγορά 24 Τιμή Καταναλωτής 2 13 Ποσότητα

Μεταβολές στην τιμή x2 p2 και y σταθερά p1x1 + p2x2 = y p1 = p1’ x1

Μεταβολές στην τιμή x2 p2 και y σταθερά p1x1 + p2x2 = y p1 = p1’

Μεταβολές στην τιμή x2 p2 και y σταθερά p1x1 + p2x2 = y p1 = p1’

Μεταβολές στην τιμή x 2 1 p1 = p1’ p2 και y σταθερά

Μεταβολές στην τιμή χ 2 p1 = p1’ p2 και y σταθερά x x1*(p1’) 1

Μεταβολές στην τιμή p1 p2 καιy σταθερά p1 = p1’ x1* x p1’ x1*(p1’)

Μεταβολές στην τιμή p1 p2 και y σταθερά p1 = p1’’ x1* x p1’ x1*(p1’)

Μεταβολές στην τιμή p1 p2 και y σταθερά x1* x p1’’ p1’ x1*(p1’)

Μεταβολές στην τιμή p1 p2 και y σταθερά p1 = p1’’’ x1* x p1’’ p1’

Μεταβολές στην τιμή p1 p2 και y σταθερά p1 = p1’’’ x1* x p1’’ p1’

Μεταβολές στην τιμή p1 p2 και y σταθερά x1* x p1’’’ p1’’ p1’

Μεταβολές στην τιμή p1 Μαρσαλιανή καμπύλη ζήτησης για το x 2 1 Μαρσαλιανή καμπύλη ζήτησης για το αγαθό 1 p2 και y σταθερά p1’’’ p1’’ p1’ x1*(p1’’’) x1*(p1’) x1* x1*(p1’’) x1*(p1’’’) x1*(p1’) x1*(p1’’)

(a) Καμπύλες αδιαφορίας και επ Κρασί 12.0 e Τιμή-κατανάλωση 3 5.2 e 2 4.3 e I 3 1 2.8 I 2 L 1 ( p = $12) I 1 L 2 ( p = $6) L 3 ( p = $4) b b b 26.7 44.5 58.9 Μπύρα (b) Καμπύλη Ζήτησης p , $ ανά μονάδα b 12.0 E 1 E 6.0 2 E 4.0 3 D 1 , Ζήτηση για μπύρα 26.7 44.5 58.9 Μπύρα