«Η οργάνωση της γνώσης»

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Ογκομέτρηση.
Advertisements

Ιοντισμός ισχυρών οξέων – βάσεων pH και pOH
«Αναλυτική Χημεία – Ενόργανη Ανάλυση» Ισορροπίες Οξέων - Βάσεων
1. Πού διδάσκω; Τάξη: Γ’ Λυκείου Επίπεδο-αποδοχή μαθητών: Μέτριο
ΧΗΜΕΙΑ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ ΚΑΤΑΣΤΑΤΙΚΗ ΕΞΙΣΩΣΗ.
Χημείας Θετικής Κατεύθυνσης
Διαλύματα ασθενών μονοπρωτικών οξέων ή βάσεων
Ρυθμιστικά Διαλύματα.
Τα ρυθμιστικά διαλύματα ως Δίδυμοι Πύργοι (Twins)
Διαλύματα ασθενών μονοπρωτικών οξέων ή βάσεων
Χημείας Θετικής Κατεύθυνσης
ΘΕΡΜΟΧΗΜΕΙΑ ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΕΣ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ. Click board to change its colour.
Ηλεκτρολύτες ιοντικά υδατικά διαλύματα.
Ρυθμιστικά διαλύματα.
Επίδραση κοινού ιόντος ( Ε.Κ.Ι ).
Γ΄Λυκείου Κατεύθυνσης
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Χημείας Α΄Γενικού Λυκείου Επιμέλεια: Θανασούλιας Αλέξης
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Εργαστηριακές ασκήσεις Γ’ γυμνασίου
ΠΟΤΕΝΣΙΟΜΕΤΡΙΚΟΣ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΣ ΤΟΥ pH ΚΑΙ ΠΕΧΑΜΕΤΡΙΚΕΣ ΤΙΤΛΟΔΟΤΗΣΕΙΣ
Ιοντισμός οξέων – βάσεων pH και pOH
Χημείας Θετικής Κατεύθυνσης
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΕΠΙΔΡΑΣΗ ΘΕΡΜΟΚΡΑΣΙΑΣ ΣΤΗ ΣΤΑΘΕΡΑ ΤΑΧΥΤΗΤΑΣ ΑΝΤΙΔΡΑΣΗΣ
Ορισμός Ένα ρ.δ περιέχει σε ισορροπία ασθενές οξύ και το άλας του π.χ ασθενή βάση και το άλας της π.χ 21/11/20141 Μ. Κουρούκλης Ρυθμιστικό διάλυμα είναι.
Χημείας Θετικής Κατεύθυνσης
Ηλεκτρολύτες.
Χημείας Θετικής Κατεύθυνσης
ΣΤΗ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΔΙΑΛΥΜΑΤΟΣ
ορισμός των οξέων και των βάσεων από τους Brønsted-Lowry
Επίδραση κοινού ιόντος
Σταθερά ιοντισμού Κa ασθενούς οξέος
ΧΗΜΙΚΗ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ, ΟΞΕΑ, ΒΑΣΕΙΣ, pH. ΟΓΚΟΜΕΤΡΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΟΞΙΚΟΥ ΟΞΕΟΣ
Ανάμειξη διαλυμάτων ίδιας ουσίας Υπολογισμός τελικής συγκέντρωσης
∆είκτες Πρωτολυτικοί ή ηλεκτρολυτικοί δείκτες είναι ουσίες των οποίων το χρώμα αλλάζει ανάλογα με το pH του διαλύματος στο οποίο προστίθενται. Οι δείκτες.
Περί ρυθμιστικών διαλυμάτων
Χημείας Θετικής Κατεύθυνσης
ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ ΣΕ ΥΔΑΤΙΚΑ ΔΙΑΛΥΜΑΤΑ ΓΙΝΟΜΕΝΟ ΙΟΝΤΩΝ ΝΕΡΟΥ Kw
Η σχέση που συνδέει την Κa οξέος και την Κb της συζυγούς βάσης
8. Ιοντικές ισορροπίες σε υδατικά διαλύματα
H κλίμακα pH (πε-χα) ως μέτρο της οξύτητας
Εξουδετέρωση.
Στόχοι να υπολογίζετε την τιμή του pH διαλυμάτων ισχυρών οξέων και βάσεων να κάνετε τους απαραίτητους υπολογισμούς στις περιπτώσεις αραίωσης, συμπύκνωσης.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
Χημεία Α΄Λυκείου 4ο κεφάλαιο Περιεκτικότητες διαλυμάτων Αραίωση
IrYdium Chemistry Lab.
Γ.Ζ.Καπελώνης ΕΚΦΕ Ν.ΣΜΥΡΝΗΣ Το «σενάριο» Αφού ολοκληρώσουμε τη διδασκαλία στο κεφάλαιο 3 οι μαθητές θα πραγματοποιήσουν την εργαστηριακή άσκηση «Προσδιορισμός.
Καμπύλη ογκομέτρησης είναι η γραφική παράσταση του pΗ του άγνωστου διαλύματος που ογκομετρούμε σε συνάρτηση με τον όγκο του πρότυπου διαλύματος που προσθέτουμε.
5. ΟΓΚΟΜΕΤΡΗΣΕΙΣ ΕΞΟΥΔΕΤΕΡΩΣΕΩΣ -πρόκειται για τη σπουδαιότερη τάξη των ογκομετρικών μεθόδων αναλύσεως με ευρύτατη χρήση στη χημεία, τη βιολογία, τη γεωλογία,
ΙΟΝΤΙΚΑ ΚΑΙ ΜΟΡΙΑΚΑ ΔΙΑΛΥΜΑΤΑ
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Εισηγητές Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Αντώνιος Ε. Χρονάκης Χημικός Χημεία Γ΄ Λυκείου Θετικής Κατεύθυνσης ΟΓΚΟΜΕΤΡΗΣΗ.
Ογκομετρική ανάλυση Είναι η μεθοδολογία κατά την οποία προσδιορίζεται η συγκέντρωση διαλύματος άγνωστης ουσίας με την προσθήκη μετρήσιμου όγκου διαλύματος.
ΧΗΜΕΙΑ Γ’ ΛΥΚΕΙΟΥ ΚΕΦ.2.H: ΔΕΙΚΤΕΣ (α) ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΤΑΝΟΗΣΗΣ Ο προσδιορισμός του pH ενός διαλύματος γίνεται: Α) ΗΛΕΚΤΡΟΜΕΤΡΙΚΑ (Με πεχάμετρο) Β) ΧΡΩΜΑΤΟΜΕΤΡΙΚΑ.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Α΄, Β΄, Γ΄ Λυκείου Ρυθμιστικά Διαλύματα Ογκομέτρηση Εισηγητής Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-MEd Υπεύθυνος ΕΚΦΕ Αγίων Αναργύρων.
Ογκομέτρηση πολυπρωτικών οξέων
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Γ΄ Λυκείου Ρυθμιστικά Διαλύματα – Ογκομέτρηση Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Υπεύθυνος ΕΚΦΕ Αγίων Αναργύρων Αντώνης Χρονάκης.
ΘΕΩΡΙΑ Καταστατική εξίσωση των τέλειων αερίων Καταστατική εξίσωση των τέλειων αερίων P V = n R T.
ΚΕΦ.2.Δ: Σταθερά ιοντισμού ασθενών οξέων και βάσεων (α)
∆είκτες Πρωτολυτικοί ή ηλεκτρολυτικοί δείκτες είναι ουσίες των οποίων το χρώμα αλλάζει ανάλογα με το pH του διαλύματος στο οποίο προστίθενται. Οι δείκτες.
ΚΕΦ.2.3: ΙΟΝΤΙΣΜΟΣ ΝΕΡΟΥ, pH (α)
Ka . Kb = Kw ΧΗΜΕΙΑ Γ’ ΛΥΚΕΙΟΥ
Ιοντισμός ασθενών οξέων και βάσεων
NaA  Na+ + A- HA + HOH H3O+ + A- ΧΗΜΕΙΑ Γ’ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΔΕΙΚΤΕΣ Πρόκειται για ασθενείς ηλεκτρολύτες (οργανικά οξέα ή βάσεις) με χαρακτηριστική ιδιότητα το διαφορετικό χρώμα αδιαστάτων μορίων και χαρακτηριστικών.
Ρυθμιστικά Διαλύματα.
ΣΕΝΑΡΙΟ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ ΣΤΗΝ ΟΓΚΟΜΕΤΡΗΣΗ
Ηλεκτρολύτες.
Ηλεκτρολύτες.
Ιοντισμός ισχυρών οξέων – βάσεων pH και pOH
Ποιές ενώσεις ονομάζονται δείκτες; Που χρησιμοποιούνται οι δείκτες;
Διαλύματα ασθενών μονοπρωτικών οξέων ή βάσεων
Μεταγράφημα παρουσίασης:

«Η οργάνωση της γνώσης» ΡΥΘΜΙΣΤΙΚΑ ΔΙΑΛΥΜΑΤΑ «Η οργάνωση της γνώσης»

Τα φαινόμενα

Τα φαινόμενα «Το pH του ανθρώπινου αίματος έχει τιμή 7,40.

ΝΟΜΟΙ [Η3Ο+]=Κa.Cοξέος / Cβάσης Η ρυθμιστική ικανότητα Η εξίσωση Henderson [Η3Ο+]=Κa.Cοξέος / Cβάσης

ΜΕΓΕΘΗ Η συγκέντρωση Η θερμοκρασία, Ka,Kb [H30+],[OH-] Ο λόγος CHA/CA- pH ,pOH Ο λόγος CHA/CA-

Οι περιπτώσεις

Δυσκολίες-Ιδέες των μαθητών Οι μαθητές/ριες πιστεύουν ότι: Το pH του ρυθμιστικού διαλύματος δεν αλλάζει, ανεξαρτήτως της ποσότητας ιόντων Η3Ο + ή ΟΗ- που εισάγεται σε αυτό.

Δυσκολίες-Ιδέες των μαθητών Οι μαθητές/ριες πιστεύουν ότι: Στα όξινα διαλύματα δεν υπάρχει βάση και στα βασικά δεν υπάρχει οξύ, ξεχνώντας ότι στην περίπτωση του κοινού ιόντος το ασθενές οξύ συνυπάρχει με τη συζυγή του βάση και αντίστροφα. •

Δυσκολίες-Ιδέες των μαθητών Οι μαθητές/ριες πιστεύουν ότι: Κάθε διάλυμα οξέος που περιέχει και άλας του με ισχυρή βάση είναι όξινο και κάθε διάλυμα βάσης που περιέχει και άλας της με ισχυρό οξύ είναι βασικό.

Στρατηγικές 1ο βήμα.Υπολογίζουμε τον αριθμό των mol των ουσιών στα αρχικά διαλύματα. 2ο βήμα Εξετάζουμε αν οι διαλυμένες ουσίες αντιδρούν μεταξύ τους. 3ο βήμα Γράφουμε την αντίδραση (μονόδρομη) 4ο βήμα Υπολογίζουμε τις συγκεντρώσεις των ουσιών στο τελικό διάλυμα 5ο βήμα Γράφουμε τις διαστάσεις και τους ιοντισμούς των ηλεκτρολυτών

Β2.1. Πείραμα επίδειξης με φύλλο εργασίας α1) Σε 3 ποτήρια ζέσεως βάζουμε: Στο 1ο : 100 mL H2O (Δ1), Στο 2ο : 100 mL ΗCl 0,1 M (Δ2), Στο 3ο : 100 mL μείγματος CH3COOH 0,1 M (Ka=10-5) & CH3COONa 0,1 M (Δ3). Στη συνέχεια προσδιορίζουμε, με πεχάμετρο, το pH τους (οι μαθητές συμπληρώνουν τον επόμενο πίνακα, στο φύλλο εργασίας): pH Δ1 Η2Ο Δ2 HCl 0,1 M Δ3 CH3COOH 0,1M + CH3COONa 0,1 M

[CH3COOH + CH3COONa] + ΝaOH α2) Στα Δ1, Δ2 & Δ3, προσθέτουμε από 1 mL διαλύματος ΝaOH 1 M & προσδιορίζουμε, με πεχάμετρο, το pH των διαλυμάτων που προκύπτουν (Δ1΄, Δ2΄, Δ3΄). Οι μαθητές συμπληρώνουν τον επόμενο πίνακα, στο φύλλο εργασίας: pH Δ1΄ Η2Ο + ΝaOH Δ2΄ HCl + ΝaOH Δ3΄ [CH3COOH + CH3COONa] + ΝaOH

[CH3COOH + CH3COONa] + HCl α3) Στα Δ1 και Δ3, προσθέτουμε από 1 mL διαλύματος HCl 1 M & προσδιορίζουμε, με πεχάμετρο, το pH των διαλυμάτων που προκύπτουν (Δ1΄΄, Δ3΄΄): pH Δ1΄΄ Η2Ο + HCl Δ3΄΄ [CH3COOH + CH3COONa] + HCl α4) Στα Δ2 και Δ3, προσθέτουμε από 10 mL Η2Ο & προσδιορίζουμε, με πεχάμετρο, το pH των διαλυμάτων που προκύπτουν (Δ2΄΄, Δ3΄΄΄): pH Δ2΄΄ HCl + Η2Ο Δ3΄΄΄ [CH3COOH + CH3COONa] + Η2Ο

α5) Οι μαθητές συμπληρώνουν τον επόμενο πίνακα (στο φύλλο εργασίας): % ΔpH pH (Δ1΄ Η2Ο+ΝaOH) - pH (Δ1 Η2Ο) = 71,4% pH (Δ1΄΄ Η2Ο+HCl) - pH (Δ1 Η2Ο) = pH (Δ2΄ HCl+ΝaOH) - pH (Δ2 HCl) = 5% pH (Δ2΄΄ HCl+Η2Ο) - pH (Δ2 HCl) = 4% pH (Δ3΄ Ρ.Δ.+ NaOH) - pH (Δ3 Ρ.Δ.) = 0,8% pH (Δ3΄΄ Ρ.Δ.+HCl) - pH (Δ3 Ρ.Δ.) = 1% pH (Δ3΄΄΄ Ρ.Δ.+ Η2Ο) - pH (Δ3 Ρ.Δ.) = 0%

α5) Οι μαθητές συμπληρώνουν τον επόμενο πίνακα (στο φύλλο εργασίας): % ΔpH pH (Δ1΄ Η2Ο+ΝaOH) - pH (Δ1 Η2Ο) = 71,4% pH (Δ1΄΄ Η2Ο+HCl) - pH (Δ1 Η2Ο) = pH (Δ2΄ HCl+ΝaOH) - pH (Δ2 HCl) = 5% pH (Δ2΄΄ HCl+Η2Ο) - pH (Δ2 HCl) = 4% pH (Δ3΄ Ρ.Δ.+ NaOH) - pH (Δ3 Ρ.Δ.) = 0,8% pH (Δ3΄΄ Ρ.Δ.+HCl) - pH (Δ3 Ρ.Δ.) = 1% pH (Δ3΄΄΄ Ρ.Δ.+ Η2Ο) - pH (Δ3 Ρ.Δ.) = 0%

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ: ΑΣΚΗΣΗΣ – ΕΦΑΡΜΟΓΗΣ - ΕΜΠΕΔΩΣΗΣ Ερώτηση 1: Τι παρατηρείτε ως προς τη μεταβολή του pH τωνδιαλυμάτωνΔ1,Δ2,Δ3; ……………………………………… ………………… Συμπέρασμα-ονομασία: Το pH του διαλύματος Δ3 (CH3COOH+CH3COONa) παραμένει πρακτικά ………: α) όταν προσθέσουμε σε αυτό σχετικά μικρές ποσότητες ………………… οξέος ή ……………… βάσης ή β) όταν …………...... με νερό σε σχετικά μικρά όρια. Το διάλυμα με τα παραπάνω χαρακτηριστικά ονομάζεται ρυθμιστικό διάλυμα (Ρ.Δ.) ⇒ Ρυθμιστικό ονομάζεται το διάλυμα που ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………. Ερώτηση 2: Από τι αποτελείται το ρυθμιστικό διάλυμα Δ3, κατά Bronsted - Lowry; …………………………………………………………………………

Πως εξηγείται η ρυθμιστική δράση των ρυθμιστικών διαλυμάτων Ρυθμιστικό διάλυμα περιέχει ασθενές οξύ και την συζυγή βάση Ρ.Δ μετα την προσθήκη οξέος Ρ.Δ μετά την προσθήκη της βάσης Προσθήκη βάσης Προσθήκη οξέος