Υπευθ. Project: Κακοσίμου Χριστίνα 4ο Γυμνάσιο Πρέβεζας Σχολ. ΄Ετος: 2013-2014 Υπευθ. Project: Κακοσίμου Χριστίνα Επικοινωνώ Αισθάνομαι Είμαι ο εαυτός μου
Στο ξεκίνημα του προγράμματος οι μαθητές γνωρίστηκαν μεταξύ τους, μίλησαν για τον εαυτό τους, τα ενδιαφέροντά τους και άρχισαν να αποκτούν περισσότερη οικειότητα. Παράλληλα, φέρνοντας δικές τους φωτογραφίες και φωτοτυπώντας τες, τις επεξεργαστήκανε , βάζοντας χρώμα
Είμαι η Μαρινέλα, 13 χρονών Είμαι η Μαρινέλα, 13 χρονών. Μ΄αρέσει στον ελεύθερό μου χρόνο να ζωγραφίζω , να βγαίνω και να παίζω με τις φίλες μου
Είμαι ο΄Αγγελος, μου αρέσει να περνάω την ώρα μου ακούγοντας μουσική και προσπαθώ να μην έχω αρνητικές σκέψεις
Με λένε Σοφία και είμαι 13 χρονών Με λένε Σοφία και είμαι 13 χρονών. Απολαμβάνω τις βόλτες με τους φίλους μου, μ΄ αρέσει να ακούω μουσική και το αγαπημένο μου άθλημα είναι το τέννις Είμαι η Κωνσταντίνα , μ΄αρέσει να βγάζω φωτογραφίες με φίλους μου και να ακούω μουσική. Αγαπημένο μου χρώμα είναι το μπλε.
Το όνομά μου είναι Ευτυχία, είμαι 13 χρονών, μου αρέσει να βγαίνω με τους φίλους μου και να ακούω μουσική. Αγαπημένο μου χρώμα είναι το μωβ και αγαπημένο άθλημα ο στίβος. Είμαι η Ρουμπίνη, 13 χρονών, μου αρέσουν όλα τα χρώματα. Στον ελεύθερό μου χρόνο μου αρέσει να αθλούμαι, να ακούω μουσική και να βγαίνω με τους φίλους μου. Αγαπημένος μου τραγουδιστής, ο Justin Bieber.
Παρακολουθώντας το «Παραμύθι των συναισθημάτων», τα παιδιά συνειδητοποίησαν πως πέρα από τη χαρά και τη λύπη υπάρχει και μια πληθώρα άλλων συναισθημάτων που δεν έμενε παρά να τα ανακαλύψουν … συνειδητοόίησα
Παραμύθι συναισθημάτων
Η μαθήτρια Σοφία Κατωπόδη εμπνεύστηκε και μας παρουσίασε το δικό της «παραμύθι συναισθημάτων» Την εικαστική παρουσίαση επιμελήθηκε η Τσιτουρίδη Σοφία
Πυρκαγιά στο νησί. « Ελα αγάπη … βιάσου! Δεν θα προλάβεις!» Είπε η συμπόνοια καθώς απομακρύνονταν με τη βάρκα της … Η αγάπη, έτρεξε να την προλάβει αλλά μάταια. Η φωτιά είχε ξεσπάσει για τα καλά. Ο καπνός τής θόλωσε τα μάτια. Τα συναισθήματα, αποχωρούσαν ένα προς ένα. Πολλά πέρασαν μπροστά της, μα κανένα δε σταμάτησε να τη βοηθήσει. Ξάφνου … «Υπεροψία, υπεροψία, μπορείς να με πάρεις στη βάρκα σου; Δεν έχω άλλο τρόπο διαφυγής» φώναξε η αγάπη. «Όχι, όχι, σιγά μην πάρω εσένα στη βάρκα μου, ξέρεις και μπάνιο». H Aγάπη ήταν συνηθισμένη στην αναισθησία της Υπεροψίας και έδωσε τόπο στην οργή ενώ ο ενθουσιασμός που περνούσε δίπλα της είπε :
«Επιτέλους, λίγη περιπέτεια σε αυτό το νησί. Είχα αρχίσει να βαριέμαι «Επιτέλους, λίγη περιπέτεια σε αυτό το νησί! Είχα αρχίσει να βαριέμαι!» « Σε παρακαλώ καλέ μου φίλε, πάρε με μαζί σου» είπε η Αγάπη «Αχ Αγάπη μου … δε μπορώ να γυρίσω πίσω, βιάζομαι πολύ …» Μέχρι και η Χαρά αρνήθηκε να την πάρει μαζί της γιατί δεν ήθελε να της χαλάσει η διάθεση. Αγανακτισμένη λοιπόν η Αγάπη βλέποντας και την Ελπίδα να χάνεται στο βάθος, ένιωσε μια φλόγα πάνω της να την τραυματίζει … Πόναγε πολύ … Η βάρκα του Πόνου δεν άργησε να εμφανιστεί! Την πήρε μαζί του και τη συνόδεψε μέχρι το σημείο τερματισμού! Από τότε μέχρι και σήμερα ο πόνος συνοδεύει την αγάπη…
Μετά από έρευνα στο διαδίκτυο τα παιδια ασχολήθηκαν ατομικά με ένα συναίσθημα περιγράφοντάς το, γράφοντας τη στάση σώματος- εκφράσεις προσώπου που πιθανον να χρησιμοποιεί κάποιος όταν νιώθει αυτό το συναίσθημα και σκεφτήκανε πως θα συμβούλευαν έναν συμμαθητή τους σε περίπτωση που τους εμπιστεύονταν πως νιώθει έτσι.
Επίσης, μέσα από διάφορες δραστηριότητες τα παιδιά έμαθαν να:
Ονομάζουν συναισθήματα (αδικία, εκδίκηση, σοβαρότητα, αγάπη, ηρεμία, θυμός, υπομονή, φόβος, πένθος, προδοσία, υπακοή, απελπισία, κατάθλιψη και μοναξιά, ζήλεια κτλ) να μιλούν γι΄αυτά , για τις καταστάσεις που τα προκαλούν και τρόπους αντιμετώπισης των αρνητικών συνεπειών τους
Εκφράζουν συναισθήματα μέσα από την κίνηση και την έκφραση του προσώπου
Εκφράζουν συναισθήματα βλέποντας διάφορα αντικείμενα και χρώματα
Σ΄αυτό το σημείο, άρχισαν να δουλεύουν ομαδικά στις δικές τους φανταστικές ιστορίες, συνοδεύοντάς τες με τις αντίστοιχες επεξεργασμένες φωτογραφίες-φωτοτυπίες σε μεμβράνες.
« Σκαλίζοντας τα παλιά άλμπουμ με τις φωτογραφίες μου, τα μάτια έπεσαν πάνω σε μια ασπρόμαυρη φωτογραφία που είμαι μελαγχολική. Τα πράγματα που σκεφτόμουνα και βίωνα εκείνη τη χρονική περίοδο δεν ήταν και τα καλύτερα. Μονότονες σκέψεις κυριαρχούσαν στο μυαλό μου! Τα μάτια μου ήταν οργισμένα. Τα χείλη μου απόμακρα, δηλώνουν μια επιθυμία διαφυγής των λέξεων… Η χειρότερη μέρα της ζωής μου. Νιώθω προδομένη απ΄όλους και όλα. Δεν ξέρω πώς από τη μια στιγμή στην άλλη εκεί που όλα ήταν μια χαρά, χάλασαν φιλίες χρόνων… Ναι, μάλωσα με τις φίλες μου. Γι΄αυτό έχω αυτήν την έκφραση !»
« Γενικώς οι φίλες μου, μου λένε ότι είμαι πιο χαρούμενη από ποτέ, και ναι το πιστεύω. Η ψυχολογική μου κατάσταση από τις αρχές του σχολείου έχει φτιάξει και η πίεση που μου ασκούνταν τότε, έχει υποχωρήσει! Προσπαθώ! Ναι προσπαθώ! Αν συνέχιζα …., δεν ξέρω ίσως να γινόμουν χειρότερη απ΄αυτά που κοροιδεύω. Τώρα πια χαμογελάω! Τέλος τα βάσανα, το άγχος, ο φόβος. Απλά χαμογελάω …»
Αγαπητό μου ημερολόγιο Ψεύτες, υποκριτές παντού Αγαπητό μου ημερολόγιο Ψεύτες, υποκριτές παντού! Ένα ψεύτικο χαμόγελο τα αλλάζει όλα. Η διάθεσή μου είναι αρκετά κατεβασμένη αλλά εγώ προσπαθώ να είμαι καλά για εμένα, τον εαυτό μου! Από αύριο Λονδίνο! Το πήρα απόφαση! Θα αλλάξω ζωή, σπίτι, φίλους, ψυχολογία! Περίμενα τόσο καιρό γι΄αυτό το μεγάλο βήμα και τελικά τα κατάφερα! Η απομάκρυνση από τους «φίλους» μου με χαροποιεί. Δεν περίμενα να το πω αυτό αλλά ναι με χαροποιεί! Για να δούμε … βαλίτσες, οδοντόκρεμα, οδοντόβουρτσα ! Όλα έτοιμα. Καλό μου ταξίδι …
« ΄Ο,τι φοβόμουν, έγινε! ΄Ολοι με κοροιδεύουν, με μισούν, δεν ξέρω γιατί. Μπορεί να μην τους είμαι συμπαθής το κατανοώ αλλά προς τι τέτοια συμπεριφορά! Είμαι μόνη μου! Με « κακομεταχειρίζονται» με το χειρότερο τρόπο! ΄Όχι με βία. Με λόγια. Μερικές φορές τα λόγια πονάνε περισσότερο και από ξυλοδαρμό. Η σωτηρία μου ήταν μια καινούρια κοπέλα στο σχολείο! Με βοήθησε αρκετά! Την ευχαριστώ πραγματικά! Χάρη σ΄αυτήν όλοι μου ζήτησαν συγγνώμη για τη λεκτική βία που μου ασκούσαν. Τώρα πια η ζωή μου κυλάει ομαλά. Όπως πριν έρθω στο Γυμνάσιο. Τώρα πια δεν αφήνω κανέναν να με χρησιμοποιεί ούτε να με υποτιμάει…
Ανάλογα με το θέμα της ιστορίας,χρησιμοποίησαν και το αντίστοιχο φόντο Ανάλογα με το θέμα της ιστορίας,χρησιμοποίησαν και το αντίστοιχο φόντο. Χρώματα και παραστάσεις ευχάριστες για χαρούμενη διάθεση …
Χαρούμενη, ευχάριστη διάθεση Χαρούμενη, ευχάριστη διάθεση
Χρώματα και παραστάσεις δυσάρεστες για μια πιο μελαγχολική διάθεση …
Μελαγχολική, στενάχωρη λυπημένη διάθεση
Στη συνέχεια του project τα παιδιά δουλεύοντας ατομικά άρχισαν να συνδέουν συναισθήματα με χρώματα Αναφέρονται:
Στα συναισθήματα που εκφράζει κάθε χρώμα, τι συμβολίζει και με τι καταστάσεις το συνδέουμε
Στα συναισθήματα που εκφράζει κάθε χρώμα, τι συμβολίζει και με τι καταστάσεις το συνδέουμε
Περιέγραψαν τα συναισθήματα που βιώνουν μια τυχαία μέρα από το πρωί που ξυπνάνε μέχρι το βράδι και χρησιμοποίησαν τα αντίστοιχα αντιπροσωπευτικά χρώματα
Απεικόνισαν εικαστικά-αφηρημένα κάθε συναίσθημα εκδίκηση φόβος
Ακολούθησε εικαστική δημιουργία Ακούγοντας την « Ανοιξη» του Vivaldi τα παιδιά ενός τμήματος της α΄τάξης δούλεψαν ομαδικά εκφράζοντας με χρώματα αυτό που άκουγαν και τα παιδιά του project σχολίασαν τις τέλικές τους εργασίες
Τελικές εργασίες
Μίλησαν για τον εσωτερικό τους κόσμο (βλέποντάς τον σαν ένα κύκλο)και έδωσαν τον αντίστοιχο χώρο σε κάθε συναίσθημα
Αναρωτήθηκαν πόσο συχνά αισθάνονται φόβο, αγωνία ή έντονη ανησυχία σε σχέση με συγκεκριμένα θέματα όπως: τσακωμός γονέων,χαρτζιλίκι,πίεση από φίλους, επίδοση στο σχολείο, το μέλλον, εξωτερική εμφάνιση, σχέση με το άλλο φύλο, επιλογή επαγγέλματος, η γνώμη των άλλων ή και κάτι άλλο.
Συνέχισαν κάποιες υποθέσεις για το πώς θα αντιδρούσαν αν βρίσκονταν σε ανάλογη θέση. Ενδεικτικά αναφέρουμε:
Κάνοντας ένα υποθετικό σενάριο έδωσαν τις δικές τους απαντήσεις Κάνοντας ένα υποθετικό σενάριο έδωσαν τις δικές τους απαντήσεις. Υποθεση: Ο Κώστας δεν αισθάνεται καλά με τον εαυτό του και θέλει να μιλήσει γι΄αυτό στη Μαρία. Τι πιστεύεις ότι λέει ο Κώστας στη Μαρία; Τι νομίζεις ότι του απαντά η Μαρία;
Παρακολουθώντας αποσπάσματα της ταινίας : “La vita e bella”, αναρωτιούνται και εκφράζουν απόψεις γιατί η ζωή είναι ωραία …..
Παρακολουθώντας τη νεαρή Kseniya Simonova στο δικό της sand animation, συζήτησαν για τους λόγους που μπορεί σε κάποιες καταστάσεις να νιώθουμε το ίδιο ή όχι.
΄Εγραψαν το δικό τους γράμμα συγγνώμης
Ανοίξαμε το κεφάλαιο «άγχος» και τα παιδιά αναφέρθηκαν με καταιγισμό ιδεών σε:
καταστάσεις που τους προκαλούν άγχος (εξετάσεις, απόρριψη,φόβος,αντίδραση άλλων,έκθεση μπροστά σε άλλους,σχέση με το άλλο φύλο,γνώμη των άλλων,ευθύνη για διεκπεραίωση πραγμάτων,οικονομικά προβλήματα γονέων κ.α. )
Στους τρόπους με τους οποίους εκδηλώνεται το άγχος (έκφραση προσώπου, συναισθηματική αστάθεια, κινητικότητα-υπερδιέγερση, επιθετικότητα,ταχυπαλμία, αδιαθεσία, έφίδρωση, βουλιμία, δερματολογικά προβλήματα, κατανάλωση αλκοόλ, κάπνισμα κ.α.)
Με ποιο τρόπο διαχειριζόμαστε καταστάσεις άγχους Με ποιο τρόπο διαχειριζόμαστε καταστάσεις άγχους (ζητάμε βοήθεια, πάμε βόλτα, ακούμε μουσική, διαβάζουμε βιβλία, βλέπουμε τηλεόραση, κοιμάμαι-ξεκουραζόμαστε, τρώμε καλά,γυμναζόμαστε, ψάχνουμε ήρεμα να βρούμε λύση κ.α.)
Θεατρικό παιχνίδι
ΟΜΑΔΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ Ακοβιτιώτη Ευτυχία Ακοβιτιώτη Ρουμπίνη Αυγέρη Θεοδώρα Βλάχου Ελλη Γεωργιάδης Χρυσόστομος Ευσταθειάδη Κωνσταντίνα Ζήση Ιωάννα Κατωπόδη Σοφία Κουκάι ΄Αννα Κουμπή Αθανασία Κυριαζής Στυλιανός Μπούτσι Νίκο Μπόχτη Κωνσταντίνα Ριστάνης Σταύρος Σάκο Μαρινέλα Σάσσης Αγγελος Σουρτζή Κλεοπάτρα Τσιτουρίδη Σοφία Χήτος Λουκάς Υπευθ. Project: Κακοσίμου Χριστίνα Στην παρουσίαση παραθέτουμε ενδεικτικά κάποιες εργασίες μαθητών ενώ το σύνολο αυτών βρίσκεται στη διάθεση της υπεύθυνης καθηγήτριας
Τα πρόσωπα των μαθητών στην παρουσίαση Στην παρουσίαση, παραθέτουμε ενδεικτικά κάποιες από τις εργασίες των μαθητών και το υπόλοιπο υλικό είναι στα χέρια της υπεύθυνης καθηγήτριας του project. Τα πρόσωπα των μαθητών στην παρουσίαση ( δυστυχώς , με υποβάθμιση της καλλιτεχνικής ποιότητας των εργασιών ) έχουν επίτηδες καλυφθεί λόγω της ανάρτησης του συγκεκριμένου υλικού στην ιστοσελίδα του σχολείου