ΗΧΟΣ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ Ήχος σε δεύτερο πλάνο σε εφαρμογές πολυμέσων (εστίαση σε βίντεο) Επικέντρωση σε ψυχαγωγικές ή εκπαιδευτικές εφαρμογές (π.χ. Information.

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Υπηρεσίες δικτύων επικοινωνίας
Advertisements

Ψηφιακές και Αναλογικές Πηγές
ΗΜΥ 100 Εισαγωγή στην Τεχνολογία
Επικοινωνιες-δικτυα-διαδικτυο-ιστοσελιδεσ
CD ΠΡΟΤΥΠΑ «Κόκκινο Βιβλίο»: Philips, Sony, 1980 Καθιέρωση CD-Audio
Ήχος.
Κεφάλαιο 11ο Δομικά στοιχεία εφαρμογής πολυμέσων
Εικόνα, Ήχος Δημήτρης Κόκκας Ε.Ε.ΔΙ.Π. Εργαστήριο Πληροφορικής Γ.Π.Α.
Υπολογιστής και Μουσική
ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΕΣ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ
Γυμνάσιο Νέας Κυδωνίας
Αρχές επικοινωνίας με ήχο και εικόνα (Κεφάλαιο 16)
Σημειώσεις για την Α’ Λυκείου
Μέσα μετάδοσης σημάτων
ΣΥΜΠΙΕΣΗ Τεράστιες ανάγκες σε αποθηκευτικό χώρο Παράδειγμα:
Εικόνα 2.1: Η Κεντρική Μονάδα.
Αναλογικά και Ψηφιακά Σήματα και Αρχές Τηλεπικοινωνιών
Συμπίεση Ήχου με βάση την Αντίληψη:
Αρχές επικοινωνίας με ήχο και εικόνα (Κεφάλαιο 16)
Συμπίεση και Μετάδοση Πολυμέσων
Τεχνολογίες και Εφαρμογές Πολυμέσων
ΨΗΦΙΑΚΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΗΧΟΥ
ΨΗΦΙΑΚΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ ΗΧΟΥ
Μετάδοση Δεδομένων CD/DVD Σκληρός Δίσκος Ποντίκι Modem Η/Υ
Δίκτυα Ι Βπ - 2ο ΕΠΑΛ ΝΕΑΣ ΣΜΥΡΝΗΣ 2011.
Computers: Information Technology in Perspective By Long and Long Copyright 2002 Prentice Hall, Inc. Δίκτυα & Ε π ικοινωνία Υ π ολογιστών Διάλεξη 7 η -
ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ ΣΥΛΛΟΓΗΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΩΝ ΚΑΙ ΜΕΤΡΗΣΕΩΝ
Συμπίεση και Μετάδοση Πολυμέσων
Συμπίεση Ηχου.
Κεφάλαιο 2 Το Εσωτερικό του υπολογιστή
Συμπίεση και Μετάδοση Πολυμέσων
Πληροφορική, Β Γυμνασίου
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 3 ΠΟΛΥΜΕΣΑ.
Επικοινωνίες δεδομένων
ΒΑΣΙΚΕΣ ΕΝΝΟΙΕΣ Βασικές Έννοιες Ψηφιοποίηση Συνεχών Σημάτων
ΔΙΑΣΥΝΔΕΣΗ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ - ΔΙΚΤΥΑ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ
Πανεπιστήμιο Αιγαίου Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Χαρακτηριστικά του ψηφιακού ήχου.
Ψηφιακές και αναλογικές πηγές & επικοινωνιακά συστήματα
Ο προσωπικός υπολογιστής εσωτερικά
Κεφ. 1 (Θ) & Κεφ. 9 (Ε): Μοντέλο επικοινωνίας δεδομένων
Τράπεζα μίξης ήχου ή κονσόλα ελέγχου ήχου
3ο ΚΕΦΑΛΑΙΟ Ψηφιακές Συσκευές Επεξεργασίας Ήχου.
Δομικά στοιχεία πολυμέσων
Ο ήχος στη ψηφιακή εποχή.
Εμπλουτισμός της εφαρμογής με φωνή, μουσική, ειδικά εφέ Ήχος Η περιγραφή με αφήγηση χαρακτηρίζεται από τόνο και χρώμα στη φωνή Eνώ γίνεται η φωνητική.
Ανεξάρτητα από το θέμα που διαπραγματεύεται μια εφαρμογή πολυμέσων, συνήθως χρειάζεται λεκτική ανάπτυξη, ηχητική επένδυση και οπτική υποστήριξη. Τα κείμενα.
ΗΜΥ 007 – Τεχνολογία Πληροφορίας Διάλεξη 8 Ηχητική Πληροφορία 19 Φεβρουαρίου, 2004 Χρυσάνθη Πρέζα, D.Sc. Επισκέπτρια Επίκουρη Καθηγήτρια TΜΗΜΑ ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΩΝ.
ΗΜΥ 100: Εισαγωγή στην Τεχνολογία Διάλεξη 19 Εισαγωγή στα Συστήματα Επικοινωνιών TΜΗΜΑ ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΠΟΛΥΤΕΧΝΙΚΗ ΣΧΟΛΗ.
1 Αρχές επικοινωνίας με ήχο και εικόνα (Κεφάλαιο 16) Συστήματα επικοινωνίας με ήχο και εικόνα Παραδείγματα: 1.Τηλέγραφος 2.Τηλέφωνο 3.Τηλεόραση 4.Ραδιόφωνο.
ΕΝΟΤΗΤΑ 1 – Κεφάλαιο 2: Το εσωτερικό του Υπολογιστή Β΄ τάξη Λέξεις Κλειδιά: Μητρική πλακέτα, κάρτες επέκτασης, κάρτα οθόνης, κάρτα ήχου, τροφοδοτικό, Κεντρική.
Ήχος Ως Δομικό στοιχείο των Πολυμέσων. Ήχος  Διευκολύνει την παρακολούθηση μιας εφαρμογής Ακουστικής απόλαυσης Εντυπωσιασμός μέσω των ηχητικών εφέ 
ΗΜΥ 100 Εισαγωγή στην Τεχνολογία Στυλιανή Πετρούδη ΤΜΗΜΑ ΗΛΕΚΤΡΟΛΟΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΚΑΙ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΩΝ ΠΟΛΥΤΕΧΝΙΚΗ ΣΧΟΛΗ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΚΥΠΡΟΥ.
Ενότητα 2 η Σήματα και Συστήματα. Σήματα Γενικά η πληροφορία αποτυπώνεται και μεταφέρεται με την βοήθεια των σημάτων. Ως σήμα ορίζουμε την οποιαδήποτε.
ΕΝΟΤΗΤΑ 1 – Κεφάλαιο 2: Το εσωτερικό του Υπολογιστή Το εσωτερικό της Κεντρικής Μονάδας.
29/11/061 Ήχος Φυσικά χαρακτηριστικά του ήχου Αντίληψη του ήχου Ψηφιοποίηση ήχου MIDI Συμπίεση αρχείων ήχου Επεξεργασία ήχου Streaming Audio.
2 ο ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΜΕΤΑΔΟΣΗ ΣΕ ΒΑΣΙΚΗ ΖΩΝΗ 1. Διασυμβολική Παρεμβολή (1/2) Intersymbol Interference - ISI 2.
XDSL Δίκτυα ΙΙ Ενότητα 6.8. Τι σημαίνει DSL Η τελευταία και αρκετά ικανοποιητική λύση στο πρόβλημα της ταχύτητας του τοπικού βρόγχου είναι μια τεχνολογία.
Τεχνολογία Πολυμέσων Ενότητα # 10: Κωδικοποίηση ήχου
Τεχνολογία Πολυμέσων Ενότητα # 8: Αρχές κωδικοποίησης
ΕΝΟΤΗΤΑ 1 – Κεφάλαιο 3: Πολυμέσα
5ο ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΚΩΔΙΚΟΠΟΙΗΣΗ
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΩΝ
Τεχνολογίες ψηφιακής συνδρομητικής γραμμής xDSL
Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών Πληροφορικής
Τεχνική ανάλυση του οπτικοακουστικού μέσου
Δίκτυα & Επικοινωνία Υπολογιστών
Δίκτυα Ι Βπ - 2ο ΕΠΑΛ ΝΕΑΣ ΣΜΥΡΝΗΣ 2011.
Σημειώσεις για την Α’ Λυκείου
ΠΟΛΥΜΕΣΑ Μαρία Φερεντίνου. Mία εφαρμογή στον υπολογιστή χαρακτηρίζεται ως εφαρμογή πολυμέσων, όταν:  Συνδυάζει διάφορες μορφές αναπαράστασης της πληροφορίας.
Εισαγωγή στα Προσαρμοστικά Συστήματα
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΗΧΟΣ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΕΣ Ήχος σε δεύτερο πλάνο σε εφαρμογές πολυμέσων (εστίαση σε βίντεο) Επικέντρωση σε ψυχαγωγικές ή εκπαιδευτικές εφαρμογές (π.χ. Information kiosks) Αφήγηση/σχολιασμός βοηθούν στη μετάδοση μηνύματος Γίνεται αντιληπτός χωρίς εστίαση προσοχής Εφαρμογές για μουσική ή για άτομα με προβλήματα όρασης Αναγνώριση και σύνθεση ομιλίας

ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΕΣ Ήχος αποθηκεύεται ως ψηφιακό σήμα (συμπιεσμένο ή ασυμπίεστο) Αναλογία με διανυσματικά γραφικά: πρότυπο MIDI (Musical Instrument Digital Interface) Καθορίζει την κωδικοποίηση των τόνων και των οργάνων Δυνατότητα χρήσης 127 οργάνων και εφέ Καθορίζει πρότυπα επικοινωνίας οργάνων (π.χ. synthesizers) και υπολογιστή Συνήθως η σύνθεση ήχων γίνεται με FM σύνθεση (άλλοτε αποθηκεύονται δείγματα πραγματικών οργάνων σε ROM)

ΜΟΥΣΙΚΗ ΚΑΙ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΕΣ MIDI σε αναλογία με vector graphics: Μεγαλύτερη ευελιξία στην επεξεργασία Μικρότερος αποθηκευτικός χώρος Υπολογιστικό κόστος για μετατροπή σε ακουστό σήμα Αποτέλεσμα εξαρτάται από συσκευή εξόδου

ΓΕΝΙΚΑ ΓΙΑ ΤΟ MIDI Το MIDI εμφανίστηκε το 1983 (συνεργασία Roland, Yamaha, Korg κλπ.) Επιτρέπει αλληλεπίδραση και συγχρονισμό ηλεκτρονικών συσκευών (υπολογιστές, συνθετητές, ελεγκτές συστημάτων φωτισμού, πολυκαναλικά μαγνητόφωνα, VCR) Επιτρέπει έλεγχο όλων των συσκευών από μια (master control device) Αναλογία με σύνδεση υπολογιστών μέσω modem

Η ΜΕΘΟΔΟΣ ΤΟΥ MIDI To MIDI περιέχει πληροφορία για: Ποια νότα παίχτηκε (πλήκτρο πιέστηκε) Πότε παίχτηκε η νότα Πόσο κράτησε Με τι πίεση πατήθηκε Τι ένταση είχε η νότα Τι διαμόρφωση είχε η νότα Τι όργανο παίχτηκε Οι εντολές MIDI αποτελούνται από ένα σύνολο bytes (το πρώτο είναι το status)

GENERAL MIDI General MIDI: πρότυπο που υιοθετήθηκε σχετικά πρόσφατα από κατασκευαστές Πρόβλημα: ένα MIDI αρχείο ενός συνθέτη που μεταφέρεται σε άλλη συσκευή δεν αντιστοιχεί τα ίδια όργανα στο ίδιο patch (αριθμό οργάνου) Λύση: το General MIDI καθορίζει κανόνες αντιστοίχισης (π.χ. Patch 0=Grand Piano, Patch 40=Violin) Το ίδιο συμβαίνει πλέον με τις κάρτες ήχου

MIDI CHANNELS Channels (κανάλια): Το General MIDI καθορίζει 16 κανάλια Διαφορετικά όργανα αντιστοιχίζονται σε διαφορετικά κανάλια Η πολυφωνία (πόσες νότες μπορούν να ακούγονται ταυτόχρονα) ποικίλει σε κάρτες ήχου και συνθετητές

MIDI TRACKS Tracks: Το πλήθος των tracks εξαρτάται από το λογισμικό (συνήθως πάνω από 100) Κάθε track περιέχει ένα σύνολο από events Είναι δυνατόν δύο tracks με διαφορετικό περιεχόμενο να αντιστοιχηθούν στο ίδιο κανάλι (π.χ. αριστερό και δεξί χέρι στο πιάνο)

ΟΜΙΛΙΑ ΚΑΙ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΕΣ Ορισμένες εφαρμογές: ομιλία σημαντικότερη Λογισμικό, κάρτες: Apple, Microsoft, Creative Labs Microsoft Windows Sound System: κάρτα ήχου 16 bit, μικρόφωνο, ακουστικά, λογισμικό Λογισμικό για αναγνώριση και σύνθεση φωνής, εισαγωγή ηχητικών αντικειμένων σε εφαρμογές IBM Personal Dictation System (OS/2): 70-100 λέξεις/λεπτό (χειρισμός συστήματος) Αναγνώριση ομιλίας: 30000 λέξεις σε εκπαιδευμένο σύστημα, 400 λέξεις (συνεχής λόγος, άγνωστος ομιλητής)

ΣΥΜΠΙΕΣΗ ΗΧΟΥ Ήχος δυσκολότερος από εικόνα: ακοή πιο ευαίσθητη Ανάπτυξη πολλών τεχνικών (ενδιαφέρον για τηλεφωνία) Στη μουσική πιο δύσκολα (μεγάλο εύρος ζώνης) Επιλογή κατάλληλης συχνότητας δειγματοληψίας και μήκους λέξης Περαιτέρω συμπίεση με αφαίρεση τμημάτων σιωπής Χρήση μη-γραμμικής PCM (λογαριθμική ή μ-law, διαφορική PCM, προσαρμοστική διαφορική PCM)

ΣΥΜΠΙΕΣΗ ΗΧΟΥ Συχνότητα Δειγματοληψίας (kHz) Κβαντοποίηση (bits) Τεχνική Κωδικοποίησης Ποιότητα 44.1 16 PCM Hi-Fi 37.8 8 ADPCM FM μετάδοση (μουσική) 18.9 ΑΜ μετάδοση (ομιλία) Τηλεφωνική

ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΗ ΤΗΛΕΦΩΝΙΑ Οικογένεια προτύπων Η.320 (ITU-TS) για teleconferencing και videophony Υποστηρίζει τηλεπικοινωνιακά δίκτυα αλλά και υπολογιστών Περιλαμβάνει πρότυπα ITU-G για συμπίεση ήχου Πρότυπο Περιγραφή G.711 PCM συχνοτήτων φωνής G.722 ADPCM με συχνότητα 7kHz και απαιτούμενο εύρος ζώνης 64Kbits/s G.728 CELP κωδικοποίηση που απαιτεί 16Kbits/s

MP3 - ΙΣΤΟΡΙΑ 1987, Fraunhofer Institut και Erlangen University: project σε perceptual audio coding Προέκυψε το ISO-MPEG Audio Layer-3 Χωρίς μείωση δεδομένων, ένα sec μουσικής stereo σε ποιότητα CD απαιτεί 1.4 Mbit MPEG κωδικοποίηση: συμπίεση με παράγοντα 12 χωρίς απώλειες ποιότητας Παράγοντας 24 διατηρεί ικανοποιητική ποιότητα Perceptual coding: αντίληψη των ηχητικών κυμάτων από το ανθρώπινο αυτί

MP3 - ΙΣΤΟΡΙΑ 1:4 με Layer 1 (αντιστοιχεί σε 384 kbps για ένα στερεοφωνικό σήμα) 1:6…1:8 με Layer 2 (αντιστοιχεί σε 256…192 kbps για ένα στερεοφωνικό σήμα) 1:10…1:12 με Layer 3 (αντιστοιχεί σε 128…112 kbps για ένα στερεοφωνικό σήμα)

MP3 - ΙΣΤΟΡΙΑ Εκμετάλλευση εφέ στερεοφωνίας και περιορισμός ηχητικού εύρους ζώνης MPEG Layer-3 είναι το πιο ισχυρό Για δοσμένο επίπεδο ποιότητας ήχου απαιτεί το χαμηλότερο ρυθμό μετάδοσης, ή για δοσμένο ρυθμό μετάδοσης πετυχαίνει την καλύτερη ποιότητα ήχου

MP3 – ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΗΧΟΥ Ποιότητα ήχου Εύρος ζώνης Τρόπος Λειτουργίας Ρυθμός μετάδοσης Αναλογία μείωσης Ήχος Τηλεφώνου 2.5 kHz mono 8 kbps 96:1 Καλύτερα από βραχέα 4.5 kHz 16 kbps 48:1 Καλύτερα από ραδιόφωνο ΑΜ 7.5 kHz 32 kbps 24:1 Παρόμοια με ραδιόφωνο FM 11 kHz stereo 56…64 kbps 26…24:1 Σχεδόν-CD 15 kHz 96 kbps 16:1 CD >15 kHz 112…128 kbps 14…12:1

MP3 - ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΗΧΟΥ Σε όλα τα διεθνή τεστ ακρόασης, το MP3 έδειξε ανώτερη απόδοση Διατηρεί την αρχική ποιότητα ήχου με μείωση δεδομένων 1:12 (περίπου 64 kbps ανά κανάλι ήχου) Αν εύρος ζώνης εφαρμογής ≈10 kHz → ικανοποιητική ποιότητα με 1:24 μείωση ITU-R συνιστά MP3 για εφαρμογές ευρείας μετάδοσης στα 60 kbit/s ανά κανάλι

MP3 SURROUND Το νέο format MP3 Surround προσφέρει πολυκαναλικό ήχο (MPEG-2) Είναι πλήρως συμβατό προς τα πίσω με το stereo MP3 Υποστηρίζει κάθε διάταξη surround (όπως το 5.1 surround) Ο ρυθμός δεδομένων που απαιτεί συγκρίνεται με του stereo MP3 Χρήσεις: ραδιοφωνικοί σταθμοί στο internet, music download shops

MP3 - ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ Filter Bank (συστοιχία φίλτρων): υβριδική (πολυφασική συστοιχία φίλτρων και MDCT) Perceptual Model (μοντέλο αντίληψης): βασικά καθορίζει ποιότητα υλοποίησης κωδικοποιητή Χρησιμοποιεί χωριστή συστοιχία φίλτρων ή Συνδυάζει υπολογισμό τιμών ενέργειας με την κυρίως συστοιχία

MP3 - ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ Joint Stereo (ενιαία στερεοφωνία): Εκμεταλλεύεται γεγονός ότι στέρεο κανάλια έχουν κατά πολύ την ίδια πληροφορία Μειώνεται το bitrate βάσει των πλεονασμών και ελλείψεων σχέσης των καναλιών Χρησιμοποιείται όπου διατίθεται χαμηλό bitrate αλλά απαιτείται στερεοφωνικό σήμα

MP3 - ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ Κβαντισμός και κωδικοποίηση: Κβαντισμός με κβαντιστή νόμου ισχύος (μεγάλες τιμές κωδικοποιούνται με μικρότερη ακρίβεια) Κωδικοποίηση κβαντισμένων τιμών κατά Huffman (lossless, noiseless) Διαδικασία εύρεσης μέγιστης ενίσχυσης και παράγοντα κλίμακας για δοσμένο μπλοκ, bitrate και έξοδο perceptual model: με δύο εμφωλιασμένους βρόχους επαναλήψεων

MP3 - ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ Εσωτερικός βρόχος (βρόχος ρυθμού): Τα codebooks του Huffman αναθέτουν μικρότερους κωδικούς σε συχνότερες τιμές Αν πλήθος bits μετά από coding > πλήθος bits για coding ενός μπλοκ → ρύθμιση ολικού κέρδους Μεγαλώνω το βήμα κβαντισμού (άρα μικρότερες κβαντισμένες τιμές) Επαναλαμβάνω μέχρι η απαίτηση bits για Huffman να είναι αρκετά μικρή

MP3 - ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ Εξωτερικός βρόχος (βρόχος ελέγχου θορύβου/παραμόρφωσης): Παράγοντες κλίμακας εφαρμόζονται σε κάθε μπάντα παραγόντων κλίμακας Αν ο θόρυβος κβαντισμού υπερβαίνει κατώφλι συγκάλυψης (επιτρεπόμενο θόρυβο) ρυθμίζω scalefactor Για κάθε νέο scalefactor τρέχει το εσωτερικό loop (γιατί για μικρότερο θόρυβο θέλω περισσότερα βήματα κβαντισμού → μεγαλύτερο bitrate) Επαναλαμβάνω μέχρι ο τρέχων θόρυβος να είναι κάτω από το κατώφλι για κάθε μπάντα

MP3 - ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ Επέκταση Surround: Πολλά κανάλια ήχου στην είσοδο συνδυάζονται σε ένα στερεοφωνικό σήμα εξόδου με μια διαδικασία μίξης Παράλληλα, εξέχοντα διακαναλικά cues εξάγονται από κανάλια εισόδου και κωδικοποιούνται συμπαγώς ως παράπλευρη πληροφορία surround Το ολικό σήμα είναι ένα stereo MP3 που κωδικοποιείται και μεταδίδεται μαζί με την παράπλευρη πληροφορία στο δέκτη

MP3 - ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ Επέκταση Surround (συνέχεια): Δημιουργείται ένα πολυκαναλικό σήμα εξόδου από το ολικό σήμα και τα cues ανασυνθέτοντας τα κανάλια του Τα διακαναλικά cues είναι η διακαναλική διαφορά χρόνου, η διακαναλική διαφορά επιπέδου, η διακαναλική συνέπεια κλπ.

AC3 (Audio Code 3) Αναπτύχθηκε στα εργαστήρια της Dolby Χρησιμοποιείται στην κινηματογραφική βιομηχανία Υιοθετήθηκε και στα DVD και στην HDTV στην Αμερική (η Ευρώπη υιοθέτησε το MPEG-2) Συμπυκνώνει 6 κανάλια σε χώρο λιγότερο από ένα μόνο κανάλι σε CD Δημιουργείται αληθινή αίσθηση χώρου

AC3 (Audio Code 3) 6 κανάλια: δεξί, αριστερό, κεντρικό, δύο surround και ένα για χαμηλές συχνότητες (low frequency effects channel) Χρήση subwoofer για καλύτερη ακρόαση του τελευταίου καναλιού 5 κανάλια πλήρους εύρους (3Hz-20KHz) Έκτο κανάλι συχνότητες 3Hz-120Hz Υποστηρίζονται sampling rates 32, 44.1, 48 KHz

AC3 (Audio Code 3) Επιτρέπεται επικάλυψη ήχου σε κανάλι με θόρυβο, από ήχο άλλου καναλιού Ρυθμοί δεδομένων: 32-640 kbps/channel Χρησιμοποιείται από το Real Audio (Real Media)

AAC (Advanced Audio Codec) Δίνει υψηλής ποιότητας ήχο στα 64 kbps ανά κανάλι Κωδικοποιεί έως και 48 κανάλια ήχου και έως 16 κανάλια χαμηλών συχνοτήτων Υποστηρίζει πολλές γλώσσες παράλληλα Υποστηρίζει φωνή πάνω από προγράμματα ήχου Έχει τρεις τρόπους λειτουργίας: κύρια, χαμηλής πολυπλοκότητας και κλιμακούμενης συχνότητας δειγματοληψίας

AAC (Advanced Audio Codec) Κύρια: σε εφαρμογές χωρίς περιορισμούς σε υπολογιστική ισχύ και μνήμη Χαμηλής πολυπλοκότητας: εφαρμογές όπου υπάρχουν περιορισμοί ισχύος και μνήμης Κλιμακούμενης συχνότητας δειγματοληψίας: για εφαρμογές με ελάχιστες απαιτήσεις σε ισχύ και μνήμη Δίνει καλύτερη ποιότητα ήχου από κάθε άλλο coding με το μισό μόλις bitrate Είναι κομμάτι του MPEG-4