ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Α΄ΕΠΑΛ ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ ΟΞΕΩΝ ΚΑΙ ΒΑΣΕΩΝ

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ
Advertisements

Χημεία Β΄ Λυκείου ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Θετικής Κατεύθυνσης
ΑΠΟΜΟΝΩΣΗ ΝΟΥΚΛΕΪΚΩΝ ΟΞΕΩΝ (DNA ΚΑΙ RNA) AΠΟ ΦΥΤΙΚΑ ΚΥΤΤΑΡΑ
γάλα κεφίρ (3/3) Χημική ανάλυση του γάλακτος κεφίρ
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Εισηγητές  Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med  Αντώνιος Ε. Χρονάκης Χημικός Χημεία Γ΄ Γυμνασίου ΤΟ ΚΡΑΣΙ ΓΙΝΕΤΑΙ ΝΕΡΟ.
Γ΄ Θετικής Κατεύθυνσης
των διαλυμάτων των οξέων
Αντιδράσεις απλής αντικατάστασης Σειρά δραστικότητας μετάλλων
Όξινος βασικός χαρακτήρας - pH.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Γ΄Λυκείου Κατεύθυνσης
Επιμέλεια: Σαμαράς Πασχάλης
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Εργαστηριακές Ασκήσεις Εργαστηριακές ΑσκήσειςΧημείας B΄Λυκείου (κατεύθυνσης) Επιμέλεια: Θανασούλιας Αλέξης Χημικός Σχολ.Έτος:
Ε Κ Φ Ε Σ Ε Ρ Ρ Ω Ν ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Εργαστηριακές Ασκήσεις Β΄ Γυμνασίου
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Χημείας Α΄Γενικού Λυκείου Επιμέλεια: Θανασούλιας Αλέξης
ΗΛΕΚΤΡΙΚΟ ΡΕΥΜΑ Από τον διαχωρισμό των φορτίων (θετικά, αρνητικά)
Αλλάζοντας τη θέση χημικής ισορροπίας σε διαλύματα σόδας και γαλαζόπετρας Νίκη Σπάρταλη, Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτου και Ρομπέρτος Αλεξιάδης ΕΚΦΕ Χανίων
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Εργαστηριακές ασκήσεις Γ’ γυμνασίου
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Εργαστηριακές Ασκήσεις Γ΄ Γυμνασίου
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Εργαστηριακές Ασκήσεις Εργαστηριακές Ασκήσεις Γ΄ Γυμνασίου Επιμέλεια: Θανασούλιας Αλέξης Χημικός Σχολ.Έτος:
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Εργαστηριακές Ασκήσεις Εργαστηριακές ΑσκήσειςΧημείας B΄Λυκείου Γενικής Παιδείας Επιμέλεια: Θανασούλιας Αλέξης Χημικός Σχολ.Έτος:
ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Χημείας Α΄Γενικού Λυκείου ΠΥΡΟΧΗΜΙΚΗ ΑΝΙΧΝΕΥΣΗ ΜΕΤΑΛΛΩΝ
Επιμέλεια: Σαμαράς Πασχάλης
Επιμέλεια: Σαμαράς Πασχάλης
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
2ο ΕΚΦΕ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ ΟΞΕΩΝ Eπιμέλεια Νίκος Μαρκουλάκης Χημικός.
Eπιμέλεια: Μανδηλιώτης Σωτήρης
Μετά από σχετική εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (πράξη 50/ Δ.Σ.) σας αποστέλλουμε τις παρακάτω οδηγίες σχετικά με τη διδασκαλία.
Μετά από σχετική εισήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (πράξη 50/ Δ.Σ.) σας αποστέλλουμε τις παρακάτω οδηγίες σχετικά με τη διδασκαλία.
ΧΗΜΙΚΗ ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ, ΟΞΕΑ, ΒΑΣΕΙΣ, pH. ΟΓΚΟΜΕΤΡΙΚΗ ΑΝΑΛΥΣΗ ΟΞΙΚΟΥ ΟΞΕΟΣ
Οξέα οξύ (ετυμολογικά): οτιδήποτε είναι μυτερό, αιχμηρό
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Εισηγητές Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Αντώνιος Ε. Χρονάκης Χημικός Χημεία Β΄ Λυκείου Επίδραση θερμοκρασίας και συγκέντρωσης.
ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ
ΣΧ. ΕΤΟΣ ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Εργαστηριακές ασκήσεις Γ’ γυμνασίου Επιμέλεια: Κυρισκόζογλου Ουρανία Φυσικός.
Arrhenius. Arrhenius Ιοντισμός ηλεκτρολύτη μέσα στο νερό.
Επίδραση οξέων σε μέταλλα
ΧΗΜΕΙΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
1.1 Ιδιότητες των οξέων 1.2 Οξέα κατά Arrhenius
Εξουδετέρωση.
Διάσπαση του αμύλου από το ένζυμο της στοματικής κοιλότητας αμυλάση
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
Χημεία Γ΄ Γυμνασίου ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ
Γ.Ζ.Καπελώνης ΕΚΦΕ Ν.ΣΜΥΡΝΗΣ Το «σενάριο» Αφού ολοκληρώσουμε τη διδασκαλία στο κεφάλαιο 3 οι μαθητές θα πραγματοποιήσουν την εργαστηριακή άσκηση «Προσδιορισμός.
Eξουδετέρωση.
Τα άλατα.
2ο ΕΚΦΕ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ Επιμέλεια: Κωτίτσας Αριστοτέλης B΄ Τάξη Λυκείου B΄ Τάξη Λυκείου ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ ΒΙΟΛΟΓΙΑΣ Άσκηση 7 Εργαστηριακού οδηγού.
Επιμέλεια : Πουλιόπουλος Πούλιος - Χημικός
Aπομόνωση DNA από φυτικά κύτταρα Επιμέλεια: Καπασά Μαρία Βιολόγος, MSc, PhD.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Εισηγητές Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Αντώνιος Ε. Χρονάκης Χημικός Θωμάς Νίκας Φυσικός MSc Ραδιοηλεκτρολογίας Φυσικά Δημοτικού…
ΕΚΦΕ Αγίων Αναργύρων Υπεύθυνος: Ι. Θεοχαρόπουλος Ταχύτητα Αντίδρασης - Παράγοντες που την επηρεάζουν Εισηγητής:Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Συνεργάτης.
Ογκομετρική ανάλυση Είναι η μεθοδολογία κατά την οποία προσδιορίζεται η συγκέντρωση διαλύματος άγνωστης ουσίας με την προσθήκη μετρήσιμου όγκου διαλύματος.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Α΄, Β΄, Γ΄ Λυκείου Ρυθμιστικά Διαλύματα Ογκομέτρηση Εισηγητής Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-MEd Υπεύθυνος ΕΚΦΕ Αγίων Αναργύρων.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Γ΄ Λυκείου Ρυθμιστικά Διαλύματα – Ογκομέτρηση Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός MSc-Med Υπεύθυνος ΕΚΦΕ Αγίων Αναργύρων Αντώνης Χρονάκης.
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Α΄ Λυκείου Χημικές Αντιδράσεις Παρασκευή διαλύματος γνωστής Συγκέντρωσης Αραίωση διαλύματος Εισηγητής Στέφανος Κ. Ντούλας Χημικός.
ΧΗΜΕΙΑ Γ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ.
Μέτρηση pH διαλυμάτων οξέων και βάσεων Βαθμονόμηση pH-μέτρου
ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΔΡΑΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΣΙΔΗΡΟΥ - ΧΑΛΚΟΥ
Χημεία Β΄ Λυκείου ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Θετικής Κατεύθυνσης
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Γυμνασίου
Διαχωρισμός μειγμάτων
ΕΚΦΕ ΑΓΙΩΝ ΑΝΑΡΓΥΡΩΝ Χημεία Α΄, Β΄, Γ΄ Λυκείου
ΧΗΜΕΙΑ Β ΛΥΚΕΙΟΥ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ.
ΧΗΜΕΙΑ Α ΛΥΚΕΙΟΥ.
11η εργαστηριακή άσκηση Β Λυκείου
Επιμέλεια: Σαμαράς Πασχάλης
Δείκτες Επιμέλεια : Αλεξόπουλος Παναγιώτης, Χημικός, Συνεργάτης ΕΚΦΕ Ηλιούπολης.
ΕΓΚΛΕΙΣΗ Εργαστήριο ανόργανης χημείας 1ου εξαμήνου
Ποιές ενώσεις ονομάζονται δείκτες; Που χρησιμοποιούνται οι δείκτες;
Μεταγράφημα παρουσίασης:

ΕΚΦΕ ΣΕΡΡΩΝ Α΄ΕΠΑΛ ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ ΟΞΕΩΝ ΚΑΙ ΒΑΣΕΩΝ Εργαστηριακές Ασκήσεις Α΄ΕΠΑΛ ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ ΟΞΕΩΝ ΚΑΙ ΒΑΣΕΩΝ Επιμέλεια: Αλέξης Θανασούλιας Χημικός

1.Επίδραση των διαλυμάτων των οξέων σε μέταλλα Όργανα και υλικά 1. Υδροχλωρικό οξύ (2-3Μ). 2. Κομματάκια ψευδαργύρου. 3. Ρινίσματα αργιλίου ή αλουμινόχαρτο. 4. Ρινίσματα χαλκού. 5. 3 δοκιμαστικοί σωλήνες με το στήριγμά τους. 6. Μπαλόνι.

Εκτέλεση του πειράματος 1. Αριθμούμε τους σωλήνες από το 1 έως το 3 και τους τοποθετούμε στο στήριγμά τους. 2. Βάζουμε σε κάθε σωλήνα διάλυμα HCl μέχρι το 1/3 περίπου του ύψους του. 3. Ρίχνουμε στον πρώτο σωλήνα μικρή ποσότητα ρινισμάτων αργιλίου (ή 4-5 μικρές μπαλίτσες αλουμινόχαρτο, αν ο σωλήνας είναι μεγάλος). 4. Στο δεύτερο σωλήνα ρίχνουμε κομματάκια χαλκού. 5. Στον τρίτο σωλήνα ρίχνουμε μερικά κομματάκια ψευδαργύρου και αμέσως προσαρμόζουμε το μπαλόνι στο στόμιο του σωλήνα.

3. Ο χαλκός δεν αντιδρά με το οξύ. ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ 1. Η αντίδραση με το αργίλιο καθυστερεί περίπου 5 με 6 λεπτά. Όταν ξεκινά είναι έντονη. 2. Η αντίδραση με το ψευδάργυρο είναι άμεση και το μπαλόνι αρχίζει να φουσκώνει γρήγορα. Η ποσότητα του υδρογόνου που παράγεται εξαρτάται από τις σχετικές ποσότητες ψευδαργύρου-οξέος. 3. Ο χαλκός δεν αντιδρά με το οξύ.

2.Αλλαγή στο χρώμα του δείκτη Όργανα και υλικά: 1. 7 δοκιμαστικοί σωλήνες 2. Στήριγμα δοκιμαστικών σωλήνων 3. Φαινολοφθαλεΐνη (για το διάλυμα βάσης) 4. Ηλιανθίνη (για το διάλυμα οξέος) 5. Μπλε βρομοθυμόλης (και για τα δύο) 6. Διάλυμα NaOH 0,2M 7. Διάλυμα HCl 0,2Μ 8. Απιονισμένο νερό

Εκτέλεση του πειράματος 1. Αριθμούμε τους σωλήνες από το 1 έως το 6. 2. Στον πρώτο προσθέτουμε 5ml νερό και 2-3 σταγόνες φαινολοθφαλεΐνη. Αυτό είναι το χρώμα του δείκτη (άχρωμο). 3. Στο δεύτερο προσθέτουμε 5ml NaOH 0,2M και 2-3 σταγόνες φαινολοθφαλεΐνη. Το χρώμα γίνεται φουξ. 4. Στον τρίτο προσθέτουμε 5ml νερό και 2-3 σταγόνες ηλιανθίνη. Αυτό είναι το χρώμα του δείκτη (κίτρινο). 5. Στον τέταρτο προσθέτουμε 5 ml HCl 0,2Μ και 2-3 σταγόνες ηλιανθίνη. Το διάλυμα χρωματίζεται κόκκινο. 6. Στον πέμπτο προσθέτουμε 5ml μπλε βρομοθυμόλης. Αυτό είναι το χρώμα του δείκτη (πορτοκαλί). 7. Στον έκτο προσθέτουμε 5 ml NaOH 0,2M και 2-3 σταγόνες βρομοθυμόλη. Το διάλυμα χρωματίζεται μπλε. 8. Στον έβδομο προσθέτουμε 5 ml HCl 0,2Μ και 2-3 σταγόνες βρομοθυμόλη.Το διάλυμα χρωματίζεται κίτρινο.

Χρώμα δείκτη Χρώμα δείκτη +οξύ Χρώμα δείκτη+βάση Φαινολο-φθαλεΐνη Άχρωμο Φούξ Ηλιανθίνη Κίτρινο Κόκκινο Μπλε βρομοθυμόλης Πορτοκαλί Μπλε

Φαινολο- φθαλεΐνη +βάση Βρομοθυμόλη +απεστ.νερό Βρομοθυμόλη +οξύ Φαινολο- φθαλεΐνη Βρομο-θυμόλη Ηλιανθίνη + οξύ Ηλιανθίνη Βρομοθυμόλη +βάση

3.Εξουδετέρωση διαλύματος βάσης από διάλυμα οξέος Στο δεύτερο σωλήνα του προηγούμενου πειράματος προσθέτουμε σταδιακά διάλυμα HCl 0,2M. Όταν έχουμε προσθέσει 5 ml διαλύματος, το φουξ χρώμα εξαφανίζεται. Αν χρειαστεί προσθέτουμε μερικές σταγόνες οξύ επιπλέον.

4.Διέλευση ηλεκτρικού ρεύματος από διάλυμα οξέος ή βάσης Όργανα και υλικά: 1. Ποτήρι ζέσεως 250 ml. 2. Δυο πλακέ μπαταρίες 4.5 V σε θήκη (ή τροφοδοτικό). 3. Τρία καλώδια σύνδεσης. 4. Ένας λαμπτήρας με ακροδέκτες. 5. Υδροχλωρικό οξύ εμπορίου (κεζάπ). 6. Διάλυμα NaOH 0,2Μ ή και πυκνότερο.

Εκτέλεση του πειράματος 1. Στερεώνουμε στο εσωτερικό του ποτηριού με σελοτέϊπ αντιδιαμετρικά δύο καλώδια έτσι ώστε τα μεταλλικά βύσματα να απέχουν ελάχιστα από τον πυθμένα του ποτηριού. 2. Συνδέουμε το άλλο άκρο του ενός απ΄αυτά με το ένα άκρο του λαμπτήρα, το άλλο άκρο του οποίου συνδέεται με το θετικό πόλο της συστοιχίας των δυο μπαταριών. Το άλλο άκρο του δεύτερου καλωδίου του ποτηριού, συνδέεται με τον αρνητικό πόλο. 3. Ρίχνουμε στο ποτήρι νερό μέχρι να καλύψει τα μεταλλικά βύσματα. Το λαμπάκι δεν ανάβει. 4. Ρίχνουμε σιγά-σιγά κεζάπ. Το λαμπάκι αρχίζει να φέγγει αχνά και αν προσθέσουμε περισσότερο κεζάπ, τότε αυτό φέγγει έντονα. Ταυτόχρονα στο βύσμα που είναι συνδεδεμένο με τον αρνητικό πόλο (κάθοδος), παρατηρείται έκλυση φυσαλίδων (υδρογόνο). 5. Επαναλαμβάνουμε τη διαδικασία χρησιμοποιώντας αυτή τη φορά όχι νερό στο οποίο ρίχνουμε κεζάπ, αλλά απ΄ευθείας διάλυμα NaOH 0,2M το οποίο καλύπτει τα βύσματα. Το λαμπάκι ανάβει και στο βύσμα που είναι συνδεδεμένο με το θετικό πόλο (άνοδος), παρατηρείται έκλυση φυσαλίδων (οξυγόνο).