Α. Δρίβας 3ο Γυμνάσιο Ναυπάκτου

Slides:



Advertisements
Παρόμοιες παρουσιάσεις
Κεφάλαιο 12 Ραδιογενετική.
Advertisements

ΒΙΟΛΟΓΙΑ ΘΕΤΙΚΗΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗΣ Γ΄ΛΥΚΕΙΟΥ
IGenetics Mια Μεντελική προσέγγιση.
Γονιδιακές μεταλλάξεις και ασθένειες
Μενδελική κληρονομικότητα και άνθρωπος
Τύποι κληρονομικότητας
ΜΕΝΔΕΛΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΚΟΤΗΤΑ
ΧΙΑΣΜΑΤΑ. ΧΙΑΣΜΑΤΑ Μενδελική κληρονομικότητα ο Μέντελ χρησιμοποίησε για τα πειράματά του το μοσχομπίζελο διότι: Χρησιμοποίησε μία ή δύο ξεχωριστές.
Β:(brown) καφέ γούνα w:(white) λευκή γούνα •P: B B x B B •G:•G: •F1:BB όλοι οι απόγονοι Πιθανότητες σε ποσοστά: 100% ομόζυγα για το καφέ χρώμα (γονοτυπικά),
Επιμέλεια: Φωτεινή Σωτηροπούλου, Βιολόγος, 1ο ΓΕΛ Αμαλιάδας
Πειραματική Διδασκαλία στη Βιολογία της Γ΄ Γυμνασίου Κεφάλαιο 3
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6ο ΜΕΤΑΛΛΑΞΕΙΣ ΜΕΡΟΣ Α
Β:(brown) καφέ γούνα w:(white) λευκή γούνα P: B B x B B G: F1:BB όλοι οι απόγονοι Πιθανότητες σε ποσοστά: 100% ομόζυγα για το καφέ χρώμα (γονοτυπικά),
Ασκήσεις Κεφάλαιο 5 Μαστή Χριστίνα ΠΕ0401.
ΕΠΕΜΒΑΣΗ ΤΗΣ ΤΥΧΗΣ ΣΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΓΑΜΕΤΩΝ
Η επέμβαση της τύχης στη δημιουργία γαμετών
ΤΟ ΓΕΝΕΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ ΟΡΓΑΝΩΝΕΤΑΙ ΣΕ ΧΡΩΜΟΣΩΜΑΤΑ
ΕΠΕΜΒΑΣΗ ΤΗΣ ΤΥΧΗΣ ΣΤΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΓΑΜΕΤΩΝ
ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΤΩΝ ΘΕΩΡΙΩΝ ΤΟΥ ΛΑΜΑΡΚ & ΤΟΥ ΔΑΡΒΙΝΟΥ
Νόμοι του Mendel.
ΓΕΝΕΤΙΚΗ ΣΥΝΔΕΣΗ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΑΡΘΡΟΥ ΑΠΟ ΤΗΝ ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ ΓΙΑ ΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΤΗΣ ΙΑΤΡΙΚΗΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ Βουλγάρογλου Γρηγόριος.
ΜΕΝΔΕΛΙΚΗ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΚΟΤΗΤΑ
Εξαιρέσεις από τους νόμους του Mendel.
Τα είδη δε μένουν σταθερά, αμετάβλητα, αλλά εξελίσσονται στη διάρκεια μεγάλων συνήθως χρονικών περιόδων. Η σύγχρονη ποικιλία ειδών, η μεγαλύτερη από οποιαδήποτε.
ΤΟ ΓΕΝΕΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ ΟΡΓΑΝΩΝΕΤΑΙ ΣΕ ΧΡΩΜΟΣΩΜΑΤΑ
Διάγνωση γενετικών ασθενειών
μενδελική κληρονομικότητα
ΜΕΛΕΤΗ ΤΟΥ ΤΡΟΠΟΥ ΜΕΤΑΒΙΒΑΣΗΣ ΤΩΝ ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΚΩΝ ΧΑΡΑΚΤΗΡΩΝ ΣΤΟΝ ΑΝΘΡΩΠΟ
Εξερευνώντας την κληρονομικότητα με μοντελοποίηση διαδικασιών
Θα έλεγες ότι είσαι ένας
ΧΡΩΜΟΣΩΜΑΤΑ Τα χρωμοσώματα είναι η μορφή που παίρνει η χρωματίνη
ΑΤΕΛΩΣ ΕΠΙΚΡΑΤΗ ΓΟΝΙΔΙΑ
«Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας του εφήβου, που σχετίζονται με την ανάπτυξή του και τις βιολογικές και συναισθηματικές μεταβολές που του.
ΔΙΑΣΤΑΥΡΩΣΗ ΔΙΫΒΡΙΔΙΣΜΟΥ
Διάγνωση γενετικών ασθενειών
Η επέμβαση της τύχης στη δημιουργία γαμετών Ε.Κ.Φ.Ε. Αργολίδας
Πορτραίτο Αυτό το πρόγραμμα δημιουργεί ένα πορτραίτο με βάση τις πληροφορίες που θα δώσεις σχετικά με τα χαρακτηριστικά του προσώπου σου.
Γονιδιακές μεταλλάξεις και ασθένειες
KΛΗΡΟΝΟΜΙΚΟΙ ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΤΟΥ MENDEL
Νόμοι του Mendel.
ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ ΤΩΝ ΧΡΩΜΟΣΩΜΑΤΩΝ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ – ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ ΚΑΡΥΩΤΥΠΟΥ
ΜΙΤΩΣΗ Η ζωή ξεκινά από το ζυγωτό που είναι το πρώτο κύτταρο του οργανισμού Δημιουργείται από την γονιμοποίηση του ωαρίου από το σπερματοζωάριο Από το.
ατελώς επικρατή X Κ1Κ1Κ1Κ1 Κ1Κ2Κ1Κ2 Κ2Κ2Κ2Κ2 Κ 1 : λευκό Κ 2 : μαύρο Εμφανίζεται ενδιάμεσος φαινότυπος.
ΒΙΟΛΟΓΙΚΕΣ ΒΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ Dr. ΜΙΧΜΙΖΟΣ ΔΗΜΗΤΡIOΣ
TO ΓΕΝΕΤΙΚΟ ΥΛΙΚΟ ΟΡΓΑΝΩΝΕΤΑΙ ΣΕ ΧΡΩΜΟΣΩΜΑΤΑ
Το γενετικό υλικό οργανώνεται σε χρωμοσώματα
6ο Κεφάλαιο: Αναπαραγωγή
Διδασκαλία Βιολογίας Γ’ Γυμνασίου ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΟΛΥΔΩΡΟΣ MSc Βιολόγος.
ΓΕΝΕΤΙΚΗ Μίτωση
Παράδειγμα Μεντελικής κληρονομικότηταςστον άνθρωπο:
Το σύστημα ΑΒΟ Κάθε λευκό αιμοσφαίριο φέρει στην επιφάνεια αντιγόνα – ουσίες που ανιχνεύουν ξένα αντισώματα. Όταν ανιχνεύσουν ξένο αντιγόνο παράγουν αντισώματα.
Βιολογία Θετικής Κατεύθυνσης Γ΄ Τάξης Ενιαίου Λυκείου
Κληρονομικότητα Κληρονομικότητα: η μεταβίβαση των χαρακτηριστικών από τη μια γενιά στην άλλη Στην κληρονομικότητα οφείλεται η ομοιότητα Οι απόγονοι δεν.
Βασικές έννοιες της κληρονομικότητας
Ερωτήσεις από όλη την ύλη
Γονιδιακές Μεταλλάξεις και Ασθένειες
Η επέμβαση της τύχης στη δημιουργία γαμετών
Τέταρτη σειρά ασκήσεων
28 Νοεμβρίου 2017 Πέμπτη σειρά ασκήσεων.
9 Οκτωβρίου 2018 Πρώτη σειρά ασκήσεων.
Δεύτερη σειρά ασκήσεων
Τέταρτη σειρά ασκήσεων
23 Οκτωβρίου 2018 Τρίτη σειρά ασκήσεων.
ΚΕΦΑΛΑΙΟ 6ο ΜΕΤΑΛΛΑΞΕΙΣ ΜΕΡΟΣ Α.
Ασκ βιβλιο μ. λουκα Αν τα γονίδια Α (A, a), B (B, b), C (C, c), D (D, d), E (E, e) και F (F, f) είναι ανεξάρτητα, ποια είναι η συχνότητα των.
(αλληλεπίδραση των γονιδίων), η αναλογία 9:3:3:1 στην F2 αλλάζει...
ΑΣΚ. 1.29* ΒΙΒΛΙΟ Μ. ΛΟΥΚΑ Ένας κανονικός άνδρας παντρεύτηκε μια κανονική γυναίκα και απέκτησαν ένα αλφικό παιδί. Με ποια πιθανότητα, α) το δεύτερό τους.
Συνδεδεμένα γονίδια (στο ίδιο χρωμόσωμα)
Ερωτήσεις από τον Πανελλήνιο Διαγωνισμό Βιολογίας
Μεταγράφημα παρουσίασης:

Α. Δρίβας 3ο Γυμνάσιο Ναυπάκτου 2013-14 Κληρονομικότητα Α. Δρίβας 3ο Γυμνάσιο Ναυπάκτου 2013-14

Ορισμός κληρονομικότητας … Η μεταβίβαση των γενετικών χαρακτηριστικών από τους γονείς στους απογόνους ονομάζεται κληρονομικότητα. Κληρονομούμε όλα μας τα χαρακτηριστικά μας από τους γονείς μας;;;

Κληρονομικά και επίκτητα χαρακτηριστικά Οι οργανισμοί, καθώς αναπτύσσονται, εμφανίζουν μια μεγάλη ποικιλία χαρακτηριστικών, από τα οποία άλλα έχουν κληρονομήσει από τους γονείς τους και άλλα οφείλονται στις επιδράσεις του περιβάλλοντος (=επίκτητα). Τα επίκτητα χαρακτηριστικά δεν κληρονομούνται, εκτός αν προκαλέσουν αλλαγές στο DNA.

Σε ποιον μοιάζω;;; Τα χαρακτηριστικά μας καθορίζονται από γονίδια που βρίσκονται στα ομόλογα χρωμοσώματα. Το ένα χρωμόσωμα κάθε ζεύγους το έχουμε πάρει από τον πατέρα μας και το άλλο από τη μητέρα μας. Αυτό σημαίνει ότι για κάθε χαρακτηριστικό μας έχουμε κληρονομήσει ένα αλληλόμορφο από τον πατέρα μας και ένα από τη μητέρα μας. Ποια χαρακτηριστικά θα εμφανίσουμε τελικά, εξαρτάται, από το ποια αλληλόμορφα είναι επικρατή, ώστε να έχουμε τον αντίστοιχο φαινότυπο.

Πώς κληρονομείται ένα χαρακτηριστικό; Το χρώμα των ματιών… Τι θα συμβεί αν, για παράδειγμα, η μητέρα έχει γαλανά μάτια και ο πατέρας καστανά και είναι και οι δύο ομόζυγοι γι’ αυτό το χαρακτηριστικό; Ποιο θα είναι το χρώμα ματιών του παιδιού;

Πώς κληρονομείται ένα χαρακτηριστικό; Όλα τα παιδιά θα είναι ετερόζυγα και θα έχουν καστανά μάτια. Το χρώμα των ματιών… Ας συμβολίσουμε με Μ το επικρατές αλληλόμορφο για τα καστανά μάτια και με μ το υπολειπόμενο αλληλόμορφο για τα γαλανά…

Για των ματιών σου το χρώμα… Τι θα συμβεί αν η μητέρα και ο πατέρας είναι ετερόζυγοι για το καστανό χρώμα των ματιών; Ποιο θα είναι το χρώμα ματιών του παιδιού;

Για των ματιών σου το χρώμα… Το παιδί με γονότυπο ΜΜ θα έχει καστανά μάτια, το παιδί με γονότυπο Μμ ή μΜ θα έχει καστανά μάτια και το παιδί με γονότυπο μμ θα έχει γαλανά μάτια. Συνεπώς η πιθανότητα να γεννηθεί παιδί με γαλανά μάτια είναι 25% (1/4), ενώ με καστανά μάτια 75% (3/4), κι αυτό θα ισχύει κάθε φορά που θα δημιουργείται ένα ζυγωτό (κάθε γέννα θεωρείται ανεξάρτητο γεγονός).

Ας σκεφτούμε… Ποιο θα είναι το χρώμα των ματιών των παιδιών αν η μητέρα έχει γαλανά μάτια και ο πατέρας είναι ετερόζυγος και έχει καστανό χρώμα ματιών; μ Μ Μμ μμ

Η ζωή είναι γεμάτη εκπλήξεις!!! Γονείς με γαλανά μάτια θα αποκτήσουν οπωσδήποτε παιδιά με γαλανά μάτια;;; Κάποιες φορές γονείς με γαλανά μάτια μπορεί να αποκτήσουν παιδί με καστανά μάτια. Αυτό γίνεται επειδή ο τρόπος κληρονόμησης αυτού του χαρακτηριστικού είναι αρκετά πολύπλοκος και δεν οφείλεται σε ένα μόνο ζεύγος αλληλομόρφων αλλά σε μια ομάδα γονιδίων που συνεργάζονται.

Εργασίες

Εργασίες

Άσκηση 2, σελίδα 112 Ένα ζευγάρι έχει αποφασίσει να αποκτήσει ένα παιδί. Και οι δύο γονείς είναι ετερόζυγοι για το αλληλόμορφο που προκαλεί τον αλφισμό. Να συμπληρώσετε το παρακάτω διάγραμμα δίνοντας τους γονότυπους των γονέων και τους γαμέτες, καθώς και τους πιθανούς φαινότυπους των απογόνων τους. Να χρησιμοποιήσετε το γράμμα Α για το επικρατές αλληλόμορφο που δίνει τον φυσιολογικό φαινότυπο και το γράμμα α για το υπολειπόμενο αλληλόμορφο.

Άσκηση 6, σελίδα 114 Αφού παρατηρήσετε τις διπλανές εικόνες, να απαντήσετε στις ερωτήσεις που ακολουθούν: γ. Στην τρίτη εικόνα, να δώσετε μια εξήγηση για το γεγονός ότι τα περισσότερα παιδιά έχουν καστανά μάτια. δ. Ποιοι παράγοντες πρέπει να συντρέχουν ώστε να γεννηθούν παιδιά με γαλάζια μάτια;

Κι άλλες ασκήσεις Χρησιμοποιώντας τα σύμβολα Φ για κανονικά φτερά και φ για κοντά φτερά, σχεδιάστε τη διασταύρωση μιας μύγας ετερόζυγης και μιας μύγας ομόζυγης ως προς το χαρακτηριστικό αυτό. Ποιες είναι οι πιθανότητες των φαινοτύπων των απογόνων; Στα κουνέλια, το γονίδιο Κ για το κοντό τρίχωμα, επικρατεί του γονιδίου κ για το μακρύ τρίχωμα. Από τη διασταύρωση ενός κουνελιού που είχε μακρύ τρίχωμα και ενός κουνελιού με κοντό τρίχωμα, γεννήθηκαν κουνελάκια από τα οποία τα μισά είχαν κοντό τρίχωμα και τα άλλα μισά μακρύ. Να εξηγήσετε αυτήν την αναλογία. Στα ποντίκια το γονίδιο Μ για το μαύρο χρώμα, επικρατεί του γονιδίου μ για το καφέ χρώμα. Περιγράψτε την πορεία που θα ακολουθήσετε ώστε να προσδιορίσετε αν ένας μαύρος ποντικός είναι ομόζυγος ή ετερόζυγος.

Πηγές Παρουσίαση Βασίλη Φερτάκη Σχολικό βιβλίο Βιολογίας Γ΄ Γυμνασίου Βιολογία Γ΄ Γυμνασίου Μ. Ανδριώτης κ.ά.